معرفی متا تگ رفرش ؛ آشنایی با کاربرد Meta Refresh

متاتگ‌ها از آن دسته ابزارهایی محسوب می‌شوند که می‌توانند به بهبود سئوی سایت کمک زیادی بکنند. آنها می‌توانند اطلاعات مهمی در مورد سایت به موتورهای جستجو بدهند تا روند خزش و ایندکس صفحات به خوبی انجام شود. البته کار کردن با متاتگ‌ها تنها به کپی‌ کردن آنها در میان کدهای html سایت خلاصه نمی‌شود، بلکه باید آنها را دقیق بشناسید و کاربرد هرکدام را بدانید، چراکه کمی بی‌دقتی در به کار بردن آنها می‌تواند روی سئوی سایت تأثیرات بدی بگذارد.

متا تگ Refresh از جمله این متاتگ‌ها است که برای استفاده از آن باید حساسیت و دقت لازم را به خرج دهید. در این مقاله از وب 24 متا تگ رفرش و روش استفاده از آن را بررسی کرده‌ایم.

متا تگ رفرش (Meta Refresh) چیست؟

متا تگ رفرش در واقع یک ریدایرکت است که در سمت کاربر انجام می‌شود. برخلاف ریدایرکت 301 که خود سرور کاربر را به صفحه دیگری منتقل می‌کند، متا تگ رفرش کاری می‌کند که مرورگر کاربر برای دسترسی به صفحه جدید اقدام کند. نحوه کار این متا تگ بدین صورت است که زمانی برای آن در نظر گرفته می‌شود و با باز کردن صفحه، پس از گذشت زمان موردنظر کاربر به صفحه جدید منتقل می‌شود. البته در مورد متا تگ Refresh می‌توان صفحه مقصد و مبدأ را یکی در نظر گرفت تا در فواصل زمانی منظم صفحه بروزرسانی شود.

ساختار کد این متا تگ به صورت زیر است:

<head>
...  
  </ "'/meta http-equiv="refresh" content="4; URL='https://ahrefs.com/blog/301-redirects>
...  
<head/>

عدد 4 نشان‌دهنده زمان انتظار برای انجام ریدایرکت یا رفرش است و می‌توانید آن را هر مقداری که می‌خواهید تنظیم کنید. عبارت مقابل url، آدرس صفحه مقصد است. این تکه کد باید در قسمت head کدهای html سایت جایگذاری شود.

احتمالاً در برخی صفحات مثل صفحه قیمت طلا و دلار که محتوای آنها به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌شود، متوجه رفرش خودکار صفحه شده‌اید، یا هنگام خرید اینترنتی دیده‌اید که پس از پرداخت هزینه و نمایش صفحه اعلام پرداخت، به طور خودکار به صفحه دیگری منتقل می‌شوید، این صفحات از متا تگ رفرش استفاده کرده‌اند. البته به دلیل تأثیراتی که این متاتگ دارد، معمولاً توصیه می‌شود برای ریدایرکت‌های معمولی اصلاً از آن استفاده نکنید و ریدایرکت 301 را به کار ببرید.

متا تگ رفرش


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی با کد نویسی اختصاصی


تاثیر متا تگ رفرش بر سئو

به طور کلی استفاده از متا تگ رفرش به خصوص برای ریدایرکت صفحات اصلاً توصیه نمی‌شود. جان مولر، مهندس ارشد گوگل به دو دلیل این کار را به شدت نهی کرده است: یکی تخریب تجربه کاربری و دیگری تأثیر بر ایندکس صفحات.

تخریب تجربه کاربری

تجربه کاربری سایت چیزی نیست که بتوانید ساده از کنار آن عبور کنید. می‌توان گفت در سال‌های اخیر تجربه کاربری اصلی‌ترین موضوعی است که گوگل برای رتبه دادن به سایت‌ها مدنظر قرار می‌دهد. تجربه کاربری علاوه بر تأثیر روی رتبه سایت شما بر جذب کاربران و تبدیل آنها به مشتری هم تأثیر زیادی دارد؛ بنابراین مهم‌ترین مسئله برای یک وب‌مستر باید بهبود تجربه کاربری سایت باشد.

اولین دلیلی که استفاده از متا تگ Refresh را برای ریدایرکت ممنوع می‌کند، ایجاد یک تجربه کاربری ناخوشایند برای کاربران سایت است؛ چراکه آنها باید بتوانند به دلخواه خود در صفحات سایت بچرخند و در آن گشت و گذار کنند. در صورتی که بخواهید با متا تگ رفرش آنها را پس از مدتی حضور در یک صفحه به صفحه دیگری بفرستید، نه تنها حق انتخاب آنها را می‌گیرید بلکه کاربران را گیج می‌کنید؛ این کار در نهایت نتیجه‌ای جز ترک سایت شما توسط کاربران ندارد.

ایندکس صفحات

ایندکس نشدن صفحات از اساسی‌ترین معضلاتی است که یک وبمستر می‌تواند با آن روبرو شود. در این صورت کل زحماتی که برای سئو داخلی یک صفحه کشیده شده بر باد می‌رود و اساس صفحه موردنظر امکان حضور در بین نتایج جستجوی گوگل را نخواهد داشت. معمولاً ربات‌های موتور جستجو در خزش‌های خود صفحات مختلف سایت‌ها را خزش کرده و آنها را بدون مشکل خاصی ایندکس می‌کنند، مگر اینکه صفحه‌ای دچار یک خطای جدی باشد. مثلاً وقتی صفحه‌ای را با متا تگ رفرش به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت کنید، صفحه مبدأ ایندکس نشده و به جای آن فقط صفحه مقصد ایندکس می‌شود. همین موضوع باعث شده استفاده از این متا تگ خیلی توصیه نشود، مگر در موارد خاص.

برای مثال برخی افراد صفحه محصول خود را با کمک متا تگ رفرش پس از مدتی به صفحه پرداخت ریدایرکت می‌کنند؛ مشخص است که با این کار صفحه پرداخت ایندکس شده اما صفحه محصول نه. در حالی که ایندکس شدن صفحه محصول و قرار گرفتن آن در نتایج جستجو حتماً نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر متا تگ رفرش شهرت چندان خوبی هم ندارد، زیرا در گذشته به صورت مداوم توسط سایت‌های اسپم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به همین دلیل باید در به‌کارگیری آنها دقت زیادی داشته باشید. در صورتی که یک سایت چندین بار از متا تگ Refresh استفاده کند، ممکن است توسط موتورهای جستجو ناامن یا اسپم تشخیص داده شده و به طور کلی از ایندکس خارج شود.

مشکلات مرورگر

علاوه بر این اگر در استفاده از این متا تگ مدت زمان آن را در حد 2-3 ثانیه تنظیم کنید، ممکن است مرورگرهای قدیمی به مشکل بربخورند. در این صورت احتمال دارد url صفحه مقصد اشتباه شود و کاربر به صفحه دیگری منتقل شود یا با خطای 404 مواجه شود؛ چنین شرایطی دلایل کافی را به کاربر می‌دهد تا سایت شما را ترک کند.


معرفی خدمات وب24: طراحی حرفه ای  سایت


چه زمانی باید از متا تگ رفرش استفاده کنیم؟

همان‌طور که از نام این متا تگ مشخص است، بهترین کاربرد آن و هدف اصلی از وجود آنها، رفرش صفحات است. در چنین حالتی صفحه‌ای که کاربر در آن حضور دارد، در فواصل زمانی مشخصی رفرش می‌شود. کد این متا تگ به صورت زیر است:

<meta http-equiv=”refresh” content=”5″>

این کد باید در بخش header صفحه قرار داده شود. در این کد عبارت refresh درواقع دستوری است که باید اجرا شود. این دستور به سرور سایت اعلام می‌کند صفحه را از نو بارگیری کند. عدد 5 هم زمانی است که بین هر دو رفرش طول می‌کشد. چنین کدی را می‌توانید برای صفحات حراجی یا اعلام قیمت استفاده کنید تا هر پنج ثانیه یک‌بار آن را رفرش کرده و اطلاعات لحظه‌ای را به کاربران ارائه دهد. همچنین در برخی مواقع سایت‌های خبری برای پوشش خبری یک رویداد می‌توانند از این متا تگ استفاده کنند.

نکته‌ای که باید برای رفرش صفحات در نظر داشته باشید، احتمال به هم خوردن ساختار صفحه در مواردی است که تبلیغات روی آن وجود دارد. احتمالاً با این موضوع برخورد داشته‌اید، با

رفرش‌های مکرر صفحه هر بار باید تبلیغات از نو بارگیری شوند، ممکن است ظاهر صفحه بهم بریزد و کار کردن با صفحه موردنظر آزاردهنده باشد.

علاوه بر رفرش صفحه، کاربرد دیگری که برای این متا تگ وجود دارد، استفاده برای ریدایرکت صفحه است. در این حالت کد مورد استفاده به شکل زیر در می‌آید:

<"/meta http-equiv=”refresh” content=”2;url=https://google.com>

همان‌طور که مشاهده می‌کنید یک url جدید به انتهای کد اضافه شده که آدرس صفحه مقصد را مشخص می‌کند. البته این کد هم باید در هدر سایت قرار گیرد. در این حالت هنگام بازکردن صفحه توسط کاربران پس از گذشت دو ثانیه، صفحه مقصد بارگیری می‌شود. با این حال به دلیل احتمال بروز مشکلاتی برای تجربه کاربری سایت و ایندکس در موتورهای جستجو، توصیه می‌شود از این روش برای ریدایرکت استفاده نکنید.

جمع‌بندی

متا تگ Refresh به شما کمک می‌کند صفحات سایت را پس از مدت زمان مشخصی رفرش یا ریدایرکت کنید. البته کاربرد اصلی آن برای رفرش صفحات است و برای مواردی که اطلاعات صفحه به صورت لحظه‌ای بروز می‌شود، کاربرد دارد. اما می‌توان در موارد خاصی برای ریدایرکت هم از آن استفاده کرد که در این حالت باید ملاحظات گفته شده را حتماً مدنظر قرار دهید.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha