شبکه خصوصی لینک سازی یا PBN چیست؛ شمشیر دو لبه سئو

یکی از موضوعات مورد مناقشه در سئو که چالش‌های زیادی دارد و این روزها نظرات موافق و مخالف زیادی به خود می‌بیند، اصطلاحی به نام PBN است. اما PBN چیست و چرا باید آن را شمشیر دولبه سئو بدانیم. با ما همراه باشید.

شبکه خصوص لینک سازی یا PBN چیست؟

PBN در واقع مخفف Private Blog Network یا شبکه خصوصی بلاگ است که به دلیل ماهیت استفاده برای لینک ‌سازی به آن شبکه خصوصی لینک سازی نیز گفته می‌شود. این شبکه شامل تعداد زیادی وب‌سایت معتبر است که برای دریافت بک لینک به سمت سایت پول‌ساز شما مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانید در نتایج گوگل رتبه بالاتری کسب کنید. منظور از سایت پول‌ساز وب‌سایتی است که به دنبال گرفتن رتبه برای آن هستید، یعنی سایتی که واقعا برای شما پول‌سازی می‌کند. در واقع لینک‌هایی که از سایت‌های PBN می‌گیرید بخشی از شبکه خصوصی بلاگ شماست. یک نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر کدام از سایت‌های PBN به هیچ وقت به یکدیگر متصل نیستند. در واقع ایده اصلی پشت شبکه خصوصی لینک سازی این است که این سایت‌ها هیچ ارتباطی با هم ندارند و در نتیجه لینک‌سازی ایجاد شده طبیعی به نظر می‌رسد.

شبکه خصوص لینک سای یا PBN

مفهوم PBN از چه زمانی در سئو مطرح شده است؟

این‌طور تصور می‌شود که شبکه خصوصی لینک‌سازی موضوع جدیدی است و در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. اما احتمالا نام مزرعه لینک (Link Farm) را شنیده‌اید. PBN نیز یکی از انواع مزرعه لینک است که در واقع از سال 1999 در دنیای سئو مطرح شد. از آنجایی که چندین سال قبل موضوع دریافت تعداد زیادی بک‌لینک بدون در نظر گرفتن کیفیت اهمیت زیادی داشت، خیلی‌ها دنبال این روش می‌رفتند و تلاش می‌کردند با ایجاد انواع وبلاگ، ثبت سایت در دایرکتوری‌های مختلف و تبادل لینک بتوانند بک‌لینک‌های بیشتری بگیرند. اما به دلیل زیاد شدن لینک‌سازی اسپم، پراکندگی موضوعات و بی‌کیفیت بودن لینک‌های دریافتی، گوگل تصمیم گرفت الگوریتم Page Rank را معرفی کند.

دلایل اصلی ساخت PBN چیست؟

با اینکه حرف و حدیث در مورد شبکه خصوصی لینک سازی زیاد است و ایراداتی نیز به استفاده از آن و مزرعه لینک وارد می‌شود، ولی کارشناسان سئو به دلایل زیر سراغ این روش می‌روند:

  • می‌توانید منابع لینک‌سازی را کنترل کنید: زمانی که بتوانید به صورت دقیق و کامل سایت‌هایی که برای شما بک‌لینک می‌سازند کنترل کنید، آن‌گاه خیال‌تان از بابت کیفیت لینک‌های دریافتی، ایجاد تمرکز محتوایی، کاهش اعتبار و مشکلات احتمالی از سوی رقبا راحت خواهد بود.
  • می‌توانید روی دامنه‌های آزاد و معتبر تمرکز کنید: در طول روز دامنه‌هایی هستند که آزاد می‌شوند و اعتبار خوبی دارند. بنابراین برای اینکه بخواهید روی سایت‌های مرتبط با اعتبار خیلی بالا متمرکز شوید، می‌توانید تعداد زیادی دامنه و سایت آزاد شده با موضوعات مرتبط به فعالیت خودتان انتخاب کنید.
  • امکان نظرات و مذاکره راحت‌تر می‌شود: اگر به‌طور مستقیم بخواهید از سایت‌های معتبر بک‌لینک بگیرید باید فرایندهای سختی را پشت سر بگذارید و از سوی دیگر به دلیل تعاملات موجود نمی‌تواند به‌طور شایسته روی دریافت لینک‌ها و کیفیت محتوا نظارت داشته باشید. 

چرا نباید به فکر ساخت PBN باشیم؟

تصور بسیاری از کاربران بر این است که شبکه خصوصی لینک سازی فایده زیادی دارد و احتمالا آن را در اولویت کار خود قرار می‌دهند تا بتوانند حجم زیادی از لینک را دریافت کنند. اما نه‌تنها این روش توسط گوگل به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته شده و شما را جریمه می‌کند، بلکه دلایل دیگری وجود دارد که باعث می‌شود از ساخت PBN منصرف شوید. مطالعه مقاله "خرید بک لینک و جریمه شدن سایت شما توسط گوگل" پیشنهاد می شود.

1- هزینه زیاد ساخت و نگهداری شبکه خصوصی لینک سازی

ایجاد یک PBN به صورت کاملا اصولی و حرفه‌ای که شاید به زودی توسط گوگل شناسایی نشود، هزینه بسیاری بالایی دارد که شامل خرید دامنه، هاست، IP اختصاصی، تولید و به‌روزرسانی محتوا، مدیریت تمام سایت‌ها، بهبود لینک‌سازی خارجی و... می‌شود که هزینه‌های بالایی را به شما تحمیل می‌کنند. 

2- برای ایجاد یک شبکه خصوصی لینک سازی باید زمان زیادی صرف کنید

اگر به فکر این هستید که باید ایجاد یک شبکه خصوصی لینک سازی سریع نتیجه بگیرد، سخت در اشتباهید. اتفاقا ایجاد یک PBN قدرتمند نیازمند صرف زمان زیاد است. دائما باید دامنه‌های آزاد شده را بررسی و خریداری کنید، برای هر کدام اطلاعات دسترسی مانند اطلاعات تماس و لوگو قرار دهید، نیاز به تولید محتوای اختصاصی و جدید دارید، صفحات قدیمی باید به‌روز شوند و مشکلاتشان را حل کنید. تمام این کارها به زمان بسیار زیادی نیاز دارید و باید روی چندین و چند سایت به طور همزمان کار کنید.

3- از سایت اصلی خود دور می‌شوید

مشکل رسیدگی به تعداد زیادی سایت این است که تمام وقت و انرژی خود را وقف آنها می‌کنید و دیگر نمی‌توانید روی سایت اصلی و منبع اولیه درآمد خود متمرکز شوید. 

4- باید منتظر خشم گوگل باشید

تمام تلاش ما از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم این است که تعداد زیادی کاربر را به سمت سایت خود بیاوریم، ولی اگر نتوانیم رضایت مخاطبان را جلب کنیم، گوگل خشمگین خواهد شد. بنابراین گوگل از روش‌های سئو کلاه سیاه استقبال نمی‌کند و باید منتظر جریمه‌های سنگین باشید.ب

PBN در سئو

آیا PBN به سئو سایت کمک می‌کند؟

استفاده از شبکه خصوصی لینک سازی شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای دارد. درست است که لینک‌سازی و دریافت بک لینک اهمیت بسیار زیادی در رتبه شما روی صفحه نتایج گوگل دارد، ولی از آنجایی که خیلی‌ها زمان، هزینه و تخصص کافی برای ساخت PBN حرفه‌ای ندارند دچار مشکل می‌شوند. خیلی‌ها هنوز هم از PBN استفاده می‌کنند و معتقدند مخالفان این سیستم خیلی قضیه را شلوغ کرده‌اند. اما واقعیت این است که صرفا دریافت انبوهی از بک‌لینک اهمیت ندارد و شبکه لینک سازی خصوصی می‌توانند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. بنابراین بیشتر از آنکه برای سئو مفید باشد و به آن کمک کند، مضر است.

گوگل چگونه PBN را شناسایی می‌کند؟

برخی تصور می‌کنند می‌توانند از خشم گوگل دور باشند، اما چشمان تیزبین الگوریتم‌ها و ربات‌های این موتور جستجو همه جا را می‌بیند. به همین دلیل PBN را شناسایی کرده و حسابی شما را جریمه می‌کند. گوگل از روش‌های زیر شبکه‌های خصوصی لینک سازی را کشف کرده و آنها را پنالتی می‌کند:

  1. نام صاحب دامنه: طبیعتا مالکیت دامنه‌ها اهمیت دارد و وقتی متوجه شود تمام سایت‌های موجود در یک شبکه به نام یک نفر یا شرکت است، طبیعتا از ماجرا باخبر می‌شود.
  2. هاست و سرور: همانند نام دامنه، اگر هاست و سرویسی که سایت‌های موجود در شبکه‌ خصوصی لینک سازی را میزبانی می‌کنند یکسان باشند، گوگل خیلی راحت IP آنها را تشخیص می‌دهد. 
  3. تفاوت محتوای جدید با ماهیت دامنه قبلی: همان‌طور که گفتیم می‌توانید به صورت روزانه دامنه‌های آزاد شده را خریداری کنید. اما اگر در محتوا و ساختار آنها تغییرات اساسی ایجاد کنید، گوگل متوجه این موضوع خواهد شد.
  4. تغییر یا تشابه اطلاعات دسترسی و هویت سازمانی: اگر برای تمام سایت‌های خود در شبکه خصوصی لینک سازی اطلاعات دسترسی و هویت سازمانی یکسان در نظر بگیرید یا به ناگهان همه را دستخوش تغییرات کنید، گوگل کاملا متوجه این قضیه می‌شود و به دلیل اشتباه فاحشی که انجام داده‌اید، شما را جریمه خواهد کرد.
  5. محتوای تکراری و قدیمی: اگر محتوای سایت‌های مختلف شما تکراری یا کپی‌شده باشند یا به طور متناوب سایت خود را به‌روزرسانی نکنید، گوگل متوجه می‌شود و در نتیجه واکنش نشان می‌دهد.
  6.  لینک‌سازی اصولی نباشد: جالب است بدانید تمام سایت‌های موجود در شبکه خصوصی لینک سازی مانند همان سایت اصلی شما مستقل هستند. بنابراین اگر قرار باشد همه سایت‌ها فقط به همدیگر لینک‌دهند و یکدیگر را تقویت کنند، گوگل متوجه می‌شود که شما به سایت‌های خارج از شبکه لینک نداده‌اید. در نتیجه این لینک‌سازی غیرطبیعی تلقی می‌شود.
  7. عدم دریافت بک‌لینک: عکس مورد قبلی اگر از سایت‌های خارج از شبکه نیز به سایت‌های PBN شما یک لینکی فرستاده نشود یا سیگنالی از سمت شبکه‌های اجتماعی وجود نداشته باشد، گوگل نسبت به شبکه‌سازی شما مشکوک خواهد شد.

چرا باید از PBN بترسیم؟

با توجه به مواردی که گفتیم طبیعتا استفاده از PBN ترس هم دارد. از یک سو به زمان، هزینه، تیم تخصصی، انرژی و منابع زیاد نیاز داریم تا بتوانیم یک شبکه قدرتمند و درست بسازیم، از سوی دیگر گوگل حواسش به همه چیز هست. بنابراین به نظر می‌رسد ریسک کردن استفاده از شبکه خصوصی لینک سازی ارزشش را ندارد.

جمع‌بندی

لینک‌سازی و ایجاد بک لینک از جمله مهمترین عوامل بهبود رتبه در نتایج گوگل و موتورهای جستجو هستند. اما ایجاد هر بک لینکی‌ لزوما درست نیست و حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. استفاده از شبکه خصوصی لینک سازی یا PBN رواج زیادی یافته است، ولی نه‌تنها نیازمند صرف منابع زیادی است، بلکه گوگل نیز این روش را غیرطبیعی و کلاه سیاه شناسایی می‌کند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha