آموزش Disavow - حذف بک لینک های مخرب و اسپم با ابزار Disavow

یکی از بدترین اتفاقات برای یک سایت، دریافت بک‌لینک‌های مخرب و اسپم است. این موضوع می‌تواند به سایت شما آسیب جدی وارد کند. اما شما می‌توانید به کمک ابزار Disavow گوگل بک‌لینک‌های مخرب و اسپم را حذف کنید. در این مطلب به آموزش این ابزار خواهیم پرداخت.

DISAVOW چیست؟

پیش از شروع آموزش استفاده از ابزار Disavow گوگل بهتر است با مفهوم دقیق این اصطلاح بیشتر آشنا شویم. لینک‌های مخرب و اسپمی که به سمت شما می‌آیند نه‌تنها اعتبار سایت‌تان را خدشه‌دار می‌کنند، بلکه می‌توانند باعث جریمه سایت شما از سوی گوگل شوند. به اقداماتی که برای حذف این بک‌لینک‌ها انجام می‌دهید و مانع می‌شوید به سمت سایت شما هدایت شوند Disavow گفته می‌شود. در واقع Disavow فایلی است که در گوگل ثبت می‌شود و داخل آن اعلام می‌کنید لینک‌هایی که در این فایل وجود دارد در نظر گرفته نشود. براین اساس دیگر بک‌لینک‌های مخرب و اسپم نمی‌توانند روی رتبه سایت شما تاثیر منفی داشته باشند.

DISAVOW چیست

معرفی ابزار DISAVOW BACKLINKS از زبان گوگل

گوگل در صفحه ابزار Disavow Backlinks می‌گوید هرگاه لینک‌های ناخواسته و غیرطبیعی به سمت سایت شما هدایت شود، می‌توانید آنها را با استفاده از ابزار ما حذف کنید. به گفته گوگل این ابزار یک قابلیت پیشرفته است و باید با دقت کامل از آن استفاده کنید. در صورت استفاده نادرست، این ویژگی می‌تواند روی عملکرد شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر منفی بگذارد.


ارائه خدمات مشاوره سئو در تیم وب 24 


DISAVOW چه کاربردی دارد و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

این قابلیت کمک می‌کند تا بتوانید از هدایت بک‌لینک‌های مخرب و اسپم که به صورت پولی یا غیرطبیعی به سایت شما لینک می‌شوند جلوگیری کنید. طبیعتا دریافت بک‌لینک خیلی خوب است، ولی به شرط اینکه ارزشمند باشند و لینک‌سازی به‌صورت طبیعی انجام شده باشد. اما شاید تشخیص اینکه چه زمانی لازم است از Disavow استفاده کنید برای شما سخت باشد. در ادامه به شما می‌گوییم چه زمانی از این قابلیت استفاده کنید. اما اول از همه باید یک اعتبارسنجی روی لینک‌ها انجام دهید و ببینید کدام بک‌لینک‌ها بیشتر برای سایت شما مضر هستند. سپس تلاش کنید بدون استفاده از ابزار با صاحب سایتی که لینک‌ها از آنجا به سمت سایت شما می‌آیند صحبت کنید تا به صورت دستی این لینک‌ها حذف شود. اما در صورتی که این روش جواب نداد باید در مواقع زیر از Disavow استفاده کنید.

1- زمانی که ترافیک ورودی و رتبه‌های شما کاهش ناگهانی و شدیدی داشته باشد

پرواضح است که افت رتبه شدید و کاهش زیاد ترافیک ورودی نشان‌دهنده وجود مشکل در سایت شماست. همان‌طور که گفتیم باید خیلی دقت کنید. بنابراین، اول مطمئن شوید که مشکل از کجاست و حتما به بک‌لینک‌های مخرب و اسپم مربوط است یا خیر.
اگر مطمئن شدید که مربوط به لینک‌های غیرطبیعی است می‌توانید از Disavow استفاده کنید. با این کار به گوگل می‌گویید در حال تلاش هستید تا این مشکل را برطرف کنید.

2- زمانی که سایت شما با بک‌لینک‌های منفی سئو اسپم می‌شود

اگر سایت شما مورد حمله حجم زیادی از لینک‌های مربوط به سئو منفی و کلاه سیاه قرار گرفته باشد، باید به فکر حذف کردن این بک‌لینک‌ها باشید. اگر نمی‌دانید سایت شما مورد حمله قرار گرفته است یا خیر و اینکه لینک‌های خارجی به سمت سایت شما با کیفیت هستند یا خیر، می‌توانید از ابزارهای موجود برای نظارت بر این قضیه استفاده کنید.

3- زمانی که می‌دانید تیم سئو یا شرکتی که روی سئو سایت شما کار می‌کند، لینک‌های اسپم روی سایت‌های شما ایجاد کرده است

موارد زیادی وجود دارد که وبمستران با شرکت‌هایی برای انجام کارهای سئو وارد همکاری می‌شوند. متاسفانه بسیاری از این شرکت‌ها قول‌های عجیب و غریبی می‌دهند و اگر شرکت موردنظر را به درستی انتخاب نکرده باشید مجبورید ریسک روش‌های کلاه سیاه و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی را به جان بخرید.
افراد غیرمتخصص سراغ خرید بک لینک و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی می‌روند و به همین دلیل چون از روش‌های تاییدنشده از سوی گوگل استفاده شده است احتمال پنالتی‌شدن‌تان زیاد است. در این صورت باید سراغ حذف بک‌لینک‌های اسپم و غیرطبیعی بروید.
اما این نکته مهم یادتان باشد:
به هر حال اگر سایت‌ شما هنوز پنالتی نشده است، هیچ‌وقت لینک‌ها را به صورت انبوه disavow نکنید.

4- وقتی به صورت دستی کاری روی سایت خود انجام دهید

اقدامات دستی و غیرخودکار کارهایی نیست که معمولا انجام شود. با وجود این امکان چنین اقداماتی وجود دارد و اگر می‌دانید چنین کاری انجام داده‌اید از ابزار disavow استفاده کنید.
انواع مختلفی از اقدامات دستی وجود دارد و حواستان باشد فقط زمانی سراغ حذف بک‌لینک‌ها بروید که به شما هشدار داده شده و اقدامات غیرطبیعی بوده باشد. اگر موارد دارای مشکل مربوط به محتوای اسپم از سوی کاربران یا محتوای بی‌ارزش بود، می‌توانید بدون استفاده از ابزار disavow با کمک روش‌های مختلف این محتوا را حذف کنید.

آموزش DISAVOW کردن بک لینک های اسپم و مخرب در سرچ کنسول

بعد از توضیحاتی که دادیم در این قسمت می‌خواهیم در مورد آموزش Disavow کردن بک لینک های اسپم و مخرب در سرچ کنسول گوگل صحبت کنیم و گام به گام روش اجرای آن را به شما نشان دهیم.

مرحله اول - تهیه لیست لینک های اسپم (شناسایی لینک های اسپم)

در اولین قدم باید لینک‌های مخرب و بی‌کیفیت که به سمت سایت شما می‌آیند شناسایی کنید. معمولا لینک‌های زیر جزو این موارد هستند:

  1. لینک‌های انبوهی که از سایت‌های غیرمرتبط و دارای محتوای بی‌ارزش به سمت شما می‌آیند.
  2. بک‌لینک‌های به صورت انبوه و پولی خریداری شده‌اند.
  3. قرارگرفتن لینک سایت شما در سایت‌های اسپمر
  4. تبادل زیاد غیرطبیعی لینک با دیگران
  5. ایجاد PBN و دریافت انبوه لینک

اگر در تشخیص بک‌لینک‌ها دچار مشکل شدید می‌توانید به سرچ کنسول گوگل بروید و روی Search Traffic بزنید. سپس Links to Your site را انتخاب کنید. در ادامه از بخش Who links the most باید روی Download more sample links و download latest links کلیک کنید.

مرحله دوم - تهیه فایل متنی به نام DISAVOW.TXT مطابق با استاندارد گوگل

بعد از شناسایی لینک‌های مخرب و اسپم باید یک فایل متنی به صورت disavow.txt (لزوما نام فایل نیازی نیست disavowباشد، ولی پسوند آن باید Txt باشد) حاوی این لینک‌ها تهیه کنید و آن را برای گوگل بفرستید. برای تهیه این فایل باید استانداردهای گوگل را رعایت کنید. هر سطر باید شامل یک URL باشد و هر لینک در یک خط باشد. اگر نیاز به توضیحات داشتید باید از هشتگ استفاده کنید. 

# Two pages to disavow
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html
# One domain to disavow
domain:shadyseo.com

در نهایت فایل مورد نظر باید با پسوند txt و با یونیکد UTF-8 ذخیره شود.

مرحله سوم - آپلود فایل در سرچ کنسول

در این مرحله باید فایل نهایی را در سرچ کنسول گوگل بارگذاری کنید، ولی ممکن است چند هفته زمان ببرد تا نتایج مورد نظر مشخص شود. برای این کار به صورت زیر عمل کنید:

  1. از طریق این لینک وارد صفحه disavow links شوید. 
  2. سپس سایت موردنظرتان را انتخاب کرده و روی Disavow Links کلیک کنید.
  3. در صفحه جدید روی Disavow Links بزنید.
  4. در این مرحله روی Choose File بزنید و فایل مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  5. سپس روی Submit بزنید.

بعد از نهایی شدن اقدامات از سوی گوگل ایمیل حاوی جزئیات برایتان ارسال می‌شود.

مرحله چهارم - فرایند تایید توسط گوگل

اگر همه کارها را درست انجام داده باشید انتظار می‌رود در یک بازه زمانی یک تا چهار ماهه لینک‌های مخرب حذف شده و سایت شما از پنالتی خارج شود. در صورت تایید و نهایی شدن کار، ایمیلی از سوی گوگل برای شما ارسال می‌شود. اما حواستان باید همان‌طور که اشاره کردیم Disavow کردن خیلی حساس است و اگر به اشتباه این کار را انجام دهید ممکن است رتبه شما بدتر از قبل شود.

نکات مهم در مورد DISAVOW کردن بک لینک‌ها

از آنجایی که Disavow کردن خیلی حساس و کار پرخطری است بنابراین جز نکات بالا موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  1. اگر در مورد بک‌لینک‌های مخرب مطمئن هستید حتما اقدام به تهیه فایل کنید، در غیر این صورت کار را به متخصصان بسپارید.
  2. استفاده از ابزارها و سرویس‌های مربوط به کیفیت‌سنجی لینک‌ها خیلی توصیه نمی‌شود.
  3. در انتهای آدرس URL از اسلش (/) استفاده نکنید.
  4. اگر دامنه فارسی برای شما بک لینک مخرب و اسپم درست کرده است، دنبال دامنه¬هایی بگردید که با xn شروع می‌شوند.
  5. تمام فایل‌های ارسالی که حاوی لینک‌های مخرب هستند به صورت خودکار بررسی شده و disavow انجام می‌شود.

بک لینک مخرب چیست؟

همانطور که مقاله "بک لینک چیست" را مطالعه کردید، طبق الگوریتم‌های گوگل بک لینک‌های بی‌کیفیت نه تنها اثری در بهبود رتبه سایت نخواهند داشت، بلکه ممکن است سایت را با جریمه مواجه کنند. اما سؤال اینجاست که بک لینک‌های بی‌کیفیت چه مواردی هستند؟
موارد زیر را می‌توان جزو بک لینک‌های بی کیفیت به شمار آورد:

  • بک لینک‌های اسپم
  • بک لینک‌های خریده شده
  • بک لینک‌های موجود در مزرعه‌های لینک یا PBN
  • بک لینک‌های موجود در سایت‌های بی ارزش و با اسپم اسکور (spam score) بالا

در واقع تمام این‌ها را می‌توان جز بک لینک‌های مخرب به شمار آورد. اما قضیه وقتی خطرناک می‌شود که تعداد این نوع بک لینک‌ها افزایش یابد و توجه گوگل را به خود جلب کند. در این صورت گوگل به اینکه شما عمداً برای کسب بک لینک به سراغ روش‌های کلاه سیاه سئو می‌روید مشکوک شده و ممکن است سایتتان را با افت رتبه مواجه سازد.

چه لینک‌هایی برای سئو سایت مضر هستند؟

تمام انواع بک لینک‌های مخرب که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره شد برای سئو سایت مضر هستند. البته گوگل روش‌های دیگری نیز برای تشخیص بک لینک مخرب دارد. برای مثال چنانچه یک بک لینک با یک انکرتکست یا تصویر ثابت در تمام صفحات سایتی تکرار شده باشد از نظر گوگل مشکوک است. چنین بک لینک‌هایی معمولاً بنرهایی هستند که از سوی مالک سایت مقصد خریداری شده‌اند. نوع دیگری از بک لینک که می‌تواند برای سئو سایت مضر تشخیص داده شود، این است که تمام بک لینک‌های ورودی به یک صفحه فرود مشخص فقط از یک انکرتکست خاص (مثلاً کلیدواژه اصلی صفحه) استفاده کنند. در این صورت احتمال اینکه تمام این بک لینک‌ها توسط مدیر سایت ساخته شده باشند بالاست.

چگونه بک لینک ‌های مخرب را تشخیص دهیم؟

ممکن است شرایطی پیش بیاید که شما خودتان اقدام به ساخت بک لینک مصنوعی نکرده باشید اما دیگران به دلایلی مانند سئو منفی این کار را برای سایت شما انجام داده باشند. اما روش تشخیص بک لینک مخرب چیست؟ یکی از بهترین روش‌ها این است که با استفاده از ابزارهای تشخیص بک لینک‌های سایت (مانند MOZ Link Explorer)، فهرستی از تمام بک لینک‌های سایت خود تهیه کرده و سپس موارد زیر را در آن‌ها بررسی کنید:

  • اسپم اسکور

به کمک نوار ابزار ماز، اسپم اسکور آن‌ها را بررسی کنید. سایت‌هایی با اسپم اسکور بالا جزء لینک‌های مخرب به حساب خواهند آمد.

  • موضوع سایت

سایتی که به شما لینک می‌دهد باید موضوعی مرتبط با موضوع سایت خودتان داشته باشد. 

  • انکرتکست

برای لینک دادن به یک صفحه از انکرتکست‌های متنوعی استفاده کنید؛ مثلاً از URL صفحه، کلمه کلیدی، مترادف کلمه کلیدی، نام برند و ... .

  • PA / DA

قضیه این نیست که تنها از سایت‌های با DA بالا بک لینک بگیرید اما باید یک تناسب وجود داشته باشد. به عبارت دیگر هم از سایت‌های با DA بالا بک لینک بگیرید و هم از سایت‌های با DA پایین تا همه چیز طبیعی جلوه کند.

آیا تا به حال هشدار برای لینک های غیر طبیعی خود دریافت کرده اید؟
آیا از طرف گوگل جریمه شده اید؟
چگونه می‌توان لینک های بد و غیر طبیعی را از دیدگاه گوگل تشخیص داد؟
پاسخ را با ترجمه‌ی وب۲۴ از مت کاتس بشنوید.

جمع‌بندی

دریافت بک‌لینک از بیرون سایت برای بالارفتن رتبه اهمیت زیادی دارد و مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد. اما هر چیزی که به صورت مخرب، اسپم و غیرطبیعی باشد، گوگل به شدت با آن مبارزه کرده و شما را پنالتی می‌کنند. برای رهایی از بک‌لینک‌های مخرب و اسپم باید آنها را disavow کنید. این کار در واقع شامل یک فایل متنی حاوی آدرس لینک‌های اسپم است که روی سرچ کنسول گوگل بارگذاری می‌شود و می‌گوید کدام بک‌لینک‌ها به سمت سایت شما کیفیت مناسب را ندارند. اما این کار خیلی پر خطر است و گاهی این احتمال وجود لینک‌های سالم را وارد این لیست کرده باشید و رتبه شما مجددا کاهش پیدا کند. بنابراین اگر خودتان نمی‌توانید لینک‌های دارای مشکل را تشخیص دهید از شرکت‌ها و افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

faq

 Disavow فایلی است که لینک‌های خارجی مخرب و اسپم که به سمت سایت ما می‌آیند را در آن فهرست می‌کنیم تا به گوگل اعلام کنیم  این لینک‌ها را نادیده بگیرد. 

گام اول آموزش Disavow کردن بک لینک های اسپم و مخرب با تهیه لیست لینک های بی‌کیفیت آغاز می‌شود. در گام دوم فایل متنی به نام DISAVOW.TXT مطابق با استاندارد گوگل تهیه کرده و در سرچ کنسول آپلود می‌کنیم.

همچنین بخوانید
متا تگ کلمات کلیدی یا meta keyword نوعی خاص از تگ‌های متا است که می تواند به درک موتور جستجو از کلمات کلیدی کمک کند.
اگر یک دامنه ی پارک شده داشته باشیم و بخواهیم وبسایت جدیدی راه اندازی کنیم چه خطراتی ممکن است به وجود بیاید؟ آیا بهتر است دامنه را پارک شده نگه داریم یا اینکه صفحه ای روی آن قرار دهیم؟
اولین سوالی که اکثر مشتریان از ما می پرسند این است آیا می توانید سایتم را رتبه ی یک گوگل کنید؟ اگر این سوال شما هم هست یا از شما پرسیده می شود این ویدئو از مت کاتس را تماشا کنید.
آیا وجود کلمات کلیدی در URL مهم است؟ اگر مهم است تا چند کلمه کلیدی ؟ آیا جایگاه و نحوه‌ی ترکیب کلمات کلیدی در URL اهمیت دارد؟ پاسخ را با ترجمه‌ی وب۲۴ از مت کاتس بشنوید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha