روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست ؛ بررسی مزایا و معایب

روابط عمومی دیجیتال یکی از بخش‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال است که با هدف افزایش آگاهی از برند و با استفاده از روش‌های آنلاین انجام می‌شود. این مدل از بسیاری جهات، شبیه به روابط عمومی سنتی است، اما روابط عمومی دیجیتال، فرصت را برای دستیابی به مخاطبان بسیار گسترده‌تری فراهم می‌کند که با روش‌های آفلاین نمی‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. این روش بر استراتژی‌های بازاریابی مبتنی بر اینترنت مانند بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی محتوایی، اینفلوئنسر مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی متکی است.

روابط عمومی آنلاین یک استراتژی قدرتمند است که می‌تواند حضور آنلاین و آگاهی از برند را بهبود بخشد. به کمک روابط عمومی دیجیتال، شرکت‌ها می‌توانند تقریباً در هر زمانی از شبانه روز به طور مستقیم با مخاطبان هدف خود صحبت کنند. اگر می‌خواهید بدانید روابط عمومی دیجیتال چیست و چگونه می‌توان از آن بهره برد، تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی چیست؟

همه ما بارها نام روابط عمومی را شنیده‌ایم، اما روابط عمومی دقیقا چیست و چرا اهمیت دارد؟ روابط عمومی، فرایندی ارتباطی است که به مدیریت روابط بین سازمان‌ها با سازمان‌های دیگر و سازمان‌ها با مردم می‌پردازد. در واقع روابط عمومی با واسطه قرار دادن رسانه‌ها به نقل داستان کسب‌وکار، ایجاد و حفظ تصویر مثبت از برند در ذهن مخاطب، معرفی محصولات یا خدمات سازمان و مزایا و ویژگی‌های آن‌ها را به مخاطبان توضیح می‌دهد. به همین دلیل باعث می‌شود که سازمان به اهداف بازاریابی خودش دست پیدا کند و محصولات خود را بیشتر و بهتر به فروش برساند.

متخصصین و مدیران روابط عمومی، افکار عمومی مردم در مورد یک کسب‌وکار را بررسی می‌کنند و به کمک ارتباط و استفاده از رسانه‌ها این افکار را بهبود و یا در صورت نیاز تغییر می‌دهند. آن‌ها، مردم را نسبت به فعالیت‌های سازمان آگاه می‌کنند، سیاست‌ها را توضیح می‌دهند و مدیریت بحران‌های مختلف، مخصوصا بحران‌های رسانه‌ای کسب‌وکار را به عهده می‌گیرند. یکی دیگر از وظایف مهم مدیران روابط عمومی، ایجاد و اطلاع‌رسانی محتوای استراتژیک برای مخاطبان است.

یکی از ابعاد مهم ارتباطات در روابط عمومی، روابط متقابل کسب‌وکار با مردم، بخش‌های مختلف سازمان، شعبه‌ها، شرکا، همکاران، رقبا، سازمان‌ها و افراد بالادستی، سازمان‌ها و افراد زیرمجموعه و سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مشابه و مکمل است تا بدین ترتیب، با حفظ اعتبار و ایجاد رابطه استراتژیک با آن‌ها، موفقیت سازمان را تضمین کند و از بروز بحران‌های احتمالی، جلوگیری کند. یک مدیر روابط عمومی باید بداند که از چه ابزارهایی در چه زمان‌هایی و برای چه اهدافی استفاده کند.


معرفی خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت


روابط عمومی دیجیتال (Digital PR) چیست؟

روابط عمومی دیجیتال یک تاکتیک تبلیغاتی است که توسط بازاریابان دیجیتال و مدیران روابط عمومی برای افزایش حضور آنلاین برندها استفاده می‌شود. این استراتژی قابل اندازه‌گیری است که ترافیک وب‌سایت، آگاهی از برند، رتبه در نتایج جستجوی مرتبط، دنبال کنندگان در شبکه‌های اجتماعی، تعامل در رسانه‌های آنلاین و در نهایت فروش را افزایش می‌دهد. روابط عمومی دیجیتال فقط بخشی از سئو نیست. بلکه بخشی از استراتژی بازاریابی است که برندها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و خدمات بازاریابی سنتی نیز به سمت آن حرکت می‌کنند.

بازاریابان محتوایی از روابط عمومی دیجیتال استفاده می‌کنند تا محتوای آن‌ها را میلیون‌ها نفر ببینند، بازاریابان از روابط عمومی دیجیتال استفاده می‌کنند تا محصولات خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند، بنیان‌گذاران از روابط عمومی دیجیتال برای معرفی کسب‌وکار جدید خود استفاده می‌کنند و سازندگان ویدیو از روابط عمومی دیجیتال برای افزایش بازدید و اعتبار خود استفاده می‌کنند.

این تاکتیکی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل به‌کارگیری اصول روابط عمومی سنتی برای تبلیغ محتوا، داستان‌ها و محصولات آنلاین است و از آن به عنوان راهی برای سبقت گرفتن از رقبا و برجسته شدن استفاده می‌شود.

روابط عمومی دیجیتال (Digital PR) چیست؟

روابط عمومی آنلاین (Online PR) چیست؟

روابط عمومی آنلاین بخشی از استراتژی بازاریابی‌ دیجیتال سازمان است که در جهت حضور بیشتر و موثرتر سازمان فضای دیجیتال، ارتباط عمیق‌تر در رسانه‌های آنلاین با مخاطبین و برقراری ارتباط با وبلاگ نویسان، اینفلوئنسرها و مطبوعات آنلاین به کار می‌رود. وظایف روابط عمومی آنلاین شامل ساده‌سازی نحوه ارائه خدمات به مشتریان کسب‌وکار، بهبود کارآیی و اثربخشی کسب‌وکار، تسهیل دسترسی مشتریان و مخاطبان کسب‌وکار به اطلاعات مورد نیاز، بهبود پاسخگویی و اطلاع‌رسانی به مخاطبان و افزایش خلاقیت از طریق به‌کارگیری روش‌های ارتباط‌گیری و اطلاع‌رسانی است.


مطالعه بیشتر:  اینفلوئنسر مارکتینگ چیست


تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی

برای اینکه درک درستی از روابط عمومی دیجیتال داشته باشد، لازم است که بتوانید بین روابط عمومی سنتی و دیجیتال تمایز قائل شوید. روابط عمومی سنتی بر ایجاد آگاهی از برند برای مشتریان از طریق داستان‌ها و بیانیه‌های مطبوعاتی (بیشتر برای پوشش خبری چاپی، رادیویی یا تلویزیونی)، هماهنگی رویدادها و مدیریت بحران متمرکز است.

یکی از فعالیت‌های روابط عمومی سنتی شامل شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط با روزنامه‌نگاران است که به منظور برجسته شدن در نشریات چاپی و اخبار انجام می‌شود. اما اکنون اکثر افرادی که در روابط عمومی سنتی تخصص داشتند، تمرکز خود را روی روابط عمومی آنلاین تغییر داده‌اند به دلیل اینکه خوانندگان یا بینندگان بیشتری در رسانه‌های آنلاین نسبت به آفلاین پیدا می‌کنند و بهتر و بیشتر می‌توانند پیام خود را به آن‌ها منتقل کنند اگرچه برخی از اشکال سنتی روابط عمومی ممکن است هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت دیگر این دو رویکرد روابط عمومی، نحوه تعامل با مخاطب است. در روابط عمومی سنتی از رسانه‌هایی مانند نشریات و تلویزیون استفاده می‌شود که ارتباطی یک طرفه با مخاطب را ایجاد می‌کرد. اما در روابط عمومی دیجیتال که از رسانه‌ها و ابزارهای آنلاین برای ارتباط با مخاطب استفاده می‌شود، یک ارتباط دو طرفه بین مخاطبان و کسب‌وکار برقرار می‌شود. این تعامل باعث می‌شود کسب‌وکارها به مخاطبان خود نزدیک‌تر شده و بتوانند تاثیر بسیار بیشتری روی آن‌ها داشته باشند، اما در روابط عمومی سنتی به هیچ عنوان این امکان وجود ندارد.

تفاوت مهم دیگری که در این حوزه وجود دارد، استفاده از تکنولوژی است. در روابط عمومی سنتی، دسترسی تنها به چند رسانه محدود می‌شد. رسانه‌هایی مانند نشریات، رادیو و تلویزیون و سازمان‌ها مجبور بودند تنها در همین بسترها پیام خود را منتقل کنند، اما در روابط عمومی آنلاین، رسانه‌های متعددی در دسترس قرار دارد که باعث می‌شود از طریق کانال‌های مختلف بتوان با مخاطبان ارتباط برقرار کرد.

همچنین اندازه‌گیری شاخص‌ها و میزان موفقیت در روابط عمومی سنتی معمولاً یا ممکن نیست و یا بیشتر از روابط عمومی دیجیتال طول می‌کشد، زیرا ردیابی معیارهای دقیق موفقیت آن‌ها دشوار است. به‌عنوان مثال، میزان مخاطبان یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی تنها به صورت تخمینی محاسبه می‌شود و به هیچ وجه نمی‌توان میزان دقیق شنوندگان یک برنامه رادیویی یا کسانی که تبلیغ شما را شنیده‌اند را فهمید. اما مزیتی که رسانه‌های دیجیتال دارند این است که شما به صورت دقیق می‌توانید اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی خود را اندازه بگیرید و آن را تحلیل کنید. به عنوان مثال شما ابزارهایی مانند بک لینک‌ها، ترافیک وب‌سایت، نرخ کلیک، نرخ نعامل در شبکه‌های اجتماعی و... را در اختیار دارید که می‌توانید به صورت دقیق، بررسی کنید که استراتژی‌های شما چگونه عمل کرده‌اند.

همچنین به کمک ابزارهای آنلاین مثل گوگل آنالیتیکس و Buzzsumo می‌توانید میزان مشاهده لینک‌ها و صفحات خود را مشاهده کنید و به صورت دقیق، کمپین‌های خود را رصد و ارزیابی کنید.

روابط عمومی آنلاین

مزایای روابط عمومی دیجیتال

با توجه به تفاوت‌هایی که بین روابط عمومی سنتی و دیجیتال مطرح شد، حتما به مزایای روابط عمومی آنلاین پی برده‌اید. در این بخش به طور دقیق‌تر به مزایای استفاده از روش‌های دیجیتال در روابط عمومی می‌پردازیم:

  • تعامل بیشتر و موثرتر با مخاطب: شبکه‌های اجتماعی و  رسانه‌های آنلاین این امکان را به کسب‌وکارها داده‌اند تا ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان خود داشته باشند. این مزیت را در کنار هزینه بسیار پایین حضور در این رسانه‌ها و زمان کمتر برای رساندن پیام‌های خود به مخاطبان هدف اضافه کند.
  • برندسازی: به کمک ابزارهای دیجیتال، به سادگی و با صرف هزینه و زمان کمتر می‌توانید برند خود را افراد بسیار زیادی معرفی کنید. همچنین با ارائه محتواهای ارزشمند باعث شوید تا مخاطبان شما نیز شروع به اشتراک‌گذاری برند شما کنند.
  • بهبود رتبه در صفحه نتایج: سئو یکی از کارآمدترین ابزارها در روابط عمومی دیجیتال محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توانید رتبه خود را در جستجوهای مرتبط با حوزه کاری خود بهبود ببخشید و سایت خود را در معرض دید افراد زیادی قرار دهید.
  • مدیریت بحران سریع: به کمک ابزارهای دیجیتال، می‌توانید با سرعت بسیار بیشتری به اتفاقات اطراف خود واکنش نشان دهید، به شایعات پایان دهید و پیام خود را به مخاطبان خود برسانید.
  • قابل اندازه‌گیری بودن: همان‌طور که در بخش قبل ذکر شد، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های روابط عمومی دیجیتال نسبت به سنتی این است که به سادگی قابل اندازه‌گیری و تحلیل هستند. شما به کمک ابزارهای زیادی که در این حوزه وجود دارند می‌توانید به دقت میزان موفقیت استراتژی‌های خود را اندازه‌گیری و ارزیابی کنید.
  • افزایش اعتماد نسبت به کسب‌وکار و برند شما: فرایندهای روابط‌‎عمومی باعث می‌شوند تا نام شما بیشتر در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی جستجو شود. همچنین سایت شما ترافیک بیشتر و شبکه‌های اجتماعی شما، دنبال کننده‌های بیشتری را به خود جذب کند. این کار باعث می‌شود که اعتماد به برند شما افزایش یافته و محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود. به مرور زمان برند شما توسط افراد بسیار بیشتری دیده می‌شود که این افراد نیز مشتری شما خواهند شد.
  • افزایش فروش: بدیهی است که هرچه افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند و از سایت شما یا شبکه‌های اجتماعی شما دیدن کنند، امکان تبدیل آن‌ها به مشتری نیز بیشتر می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که درک درستی از نقشه سفر مشتری داشته باشید و مخاطبان را طوری هدایت کنید که بتوانید تعداد زیادی از آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

مطالعه بیشتر: افزایش ترافیک سایت


معایب روابط ‌عمومی دیجیتال

یکی از معایب روابط عمومی دیجیتال، پیچیدگی آن است. برای موفقیت در این زمینه شما نیازمند یک برنامه‌ریزی بسیار دقیق و منظم هستید. همان‌طور که تنوع زیاد رسانه‌ها در روابط عمومی آنلاین، یک مزیت محسوب می‌شود، می‌تواند یکی از معایب آن نیز باشد، زیرا به پیچیدگی آن می‌افزاید. به همین دلیل در صورت عدم هماهنگی در اجرای این برنامه ممکن است پیام‌های شما به صورت ناقص به مخاطبانتان برسد و باعث شود نتوانید به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کنید.

همچنین با اینکه تعامل شما با مخاطبان در این شیوه بیشتر است اما کنترلی بر رفتار مخاطبان و پیش‌بینی از مواردی که ممکن است به دنبال آن باشند ندارید. روش‌های زیادی برای دنبال کردن ترندهای روز و آنالیز رفتار کاربران وجود دارد. اما این موارد قابل پیش‌بینی نیست. یکی دیگر از معایب روابط عمومی آنلاین این است که در تضمینی برای موفقیت در آن وجود ندارد. اگر بخشی از استراتژی شما به درستی اجرا نشود ممکن است بازخورد مورد نیاز خود را از کاربران دریافت نکنید و نتوانید نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.

معایب روابط ‌عمومی دیجیتال

کاربرد روابط عمومی در دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که بیان شد روابط عمومی دیجیتال یکی از بخش‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. این دو حوزه ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و از ابزارهای مشترکی مانند تولید محتوا، ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌ها و کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. در واقع متخصصان و مدیران بازاریابی دیجیتال و روابط عمومی باید کاملا با هم هماهنگ باشند.

فعالیت‌های این دو بخش نیز در یک راستا هستند و به این موضوع در تدوین استراتژی‌های این دو حوزه باید توجه کرد. به عنوان مثال شما با هدف اطلاع‌رسانی یک موضوع از رپورتاژ آگهی استفاده می‌کنید. این رپورتاژ باعث افزایش آگاهی از برند، ترافیک وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما و سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال شما خواهد شد. همچنین روابط عمومی دیجیتال شامل طیف گسترده‌ای از فرصت‌های بازاریابی مانند مصاحبه در نشریات و خبرگزاری‌های آنلاین، افزایش حضور آنلاین شما و استفاده از قدرت تعاملی رسانه‌های اجتماعی برای رشد و شناخت بیشتر مخاطبین است.

انواع روابط عمومی دیجیتال

ابزار اصلی روابط عمومی دیجیتال، ذکر نام برند در وب‌سایت‌های دیگر و دریافت بک لینک از آن‌هاست. این کار باعث می‌شود افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند و وارد سایت شما شوند. روش‌های مختلفی برای این هدف وجود دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انتشار مقالات مهمان در سایت‌های پربازدید جهت کسب بک لینک‌های با کیفیت
  • شبکه‌سازی با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال در فضای آنلاین جهت دریافت بک لینک
  • انتشار رپورتاژ آگهی و محتوای ارزشمند در وب‌سایت‌های خبری معتبر
  • ارتباط با بلاگرها و اینفلوئنسرها برای به دست آوردن بک لینک و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی و اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک‌ها
  • توجه به رویدادها و ارائه محتوای مرتبط با این مناسبت‌ها
  • اجرای برنامه‌های همکاری در فروش (Affiliate Marketing) برای جذب مشتریان بیشتر

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


روابط عمومی دیجیتال برای چه کسب‌و‌کارهایی مناسب است؟

به طور کلی هر کسب‌وکاری که مخاطبان آن‌ها در فضای دیجیتال حضور دارند، نیازمند روابط عمومی دیجیتال هستند. به این دلیل که این افراد در رسانه‌های آنلاینی حضور دارند که در صورت داشتن یک استراتژی درست می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد و کسب‌وکار خود را به آنان معرفی کرد.

همچنین علاوه بر معرفی، می‌توان در این فضا به برندسازی پرداخت و ارتباط بسیار موثر و مناسبی با مخاطبان خود داشت که سایر روش‌های روابط عمومی این امکان را به شما نمی‌دهند.

روابط عمومی دیجیتال برای چه کسب‌و‌کارهایی مناسب است؟

اندازه‌گیری میزان موفقیت روابط عمومی دیجیتال

همان‌طور که بیان شد بر خلاف روابط عمومی سنتی که معیارهای محدودی برای ارزیابی موفقیت آن وجود دارد و امکان ارزیابی این معیارها نیز غیرممکن یا مشکل است، روابط عمومی آنلاین از داده‌های بیشتری برای ارزیابی برخوردار است و با ابزارهای زیادی می‌توان این شاخص‌ها را اندازه‌گیری و بررسی کرد. در این قسمت برخی از ابزارهای ارزیابی شاخص‌های روابط عمومی دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

  • گوگل آنالیتیکس: یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار تحلیلی و آمارگیری که امکانات زیادی مانند اندازه‌گیری میزان ترافیک محتوای منتشر شده و بک لینک رسانه‌های اجتماعی را در اختیار شما قرار می‌دهد ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس است. این ابزار قدرتمند گوگل می‌تواند گزارش کاملی از شاخص‌هایی مانند عملکرد و کیفیت بک لینک‌ها، کدهای UTM، کمپین‌های روابط عمومی (PR) و اینفلوئنسری و ترافیک ورودی از روش‌های مختلف دیگر را به شما ارائه دهد.
  • ابزار SEMRush: ابزار SEMRush یکی از منابع شناخته‌شده در حوزه بازاریابی دیجیتال و بهینه‌سازی وب‌سایت است که شامل ابزارهای مختلف با امکانات بسیار ارزشمند است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا وضعیت کلمات کلیدی و بک لینک‌های حاصل از رپورتاژهای آگهی منتشر شده خود را مشاهده کنید.
  • ابزار BuzzSumo: این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که میزان به اشتراک‌گذاری محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف و وب‌سایت‌های دیگر مشاهده کنید. این آمار ارزشمند در قالب یک گزارش کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد.

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


جمع‌بندی

در این مطلب به طور کامل درباره روابط عمومی دیجیتال و آنلاین، کاربردها و تفاوت آن با روابط عمومی سنتی صحبت کردیم. در روزهایی که اهمیت فعالیت در فضای آنلاین چند برابر شده است، خیلی خوب می‌توانید از ظرفیت‌های موجود برای برندسازی و بهبود اعتبار خودتان استفاده کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
داود یوسفی
ارسال شده در : چهارشنبه 06 دی 1402

با تشکر از مقاله خوبتون، روابط عمومی دیجیتال یعنی مدیریت ارتباطات و تعاملات سازمانی با مخاطبان از طریق وسایل دیجیتالی و فناوری‌های ارتباطی مختلف، به منظور ارتقای شناخت، ارتباط و تأثیرگذاری بر نظرات و انتظارات جامعه مجازی و مشتریان.