دامنه چیست و نحوه ی ثبت آن چگونه است؟

دامنه چیست؟ احتمالاً شما هم تابه‌حال بارها و بارها این کلمه را شنیده‌اید. اجازه بدهید یک سؤال از شما بپرسیم: " اگر ندانید که "بتن"، "میل‌گرد" و "پِی" چه هستند، آیا می‌توانید یک ساختمان خوب بسازید؟" طبیعتاً نه. برای ساختن یک وب سایت هم حتماً باید بدانید که اجزای اصلی آن، مثل دامنه، چه هستند. در غیر این صورت نمی‌توانید یک سایت خوب بسازید.

در این مطلب ما مفهوم دامنه و اجزای آن را در یک کلام و به زبان ساده برایتان توضیح می‌دهیم. بعلاوه، چند نکته بسیار مهم برای انتخاب نام دامنه، و نحوه خرید دامنه را نیز آموزش می‌دهیم.

Domin چیست

دامنه چیست؟

دامنه در واقع آدرس صفحه اصلی سایت است. دقیقاً مثل آدرس خانه‌تان! وقتی کسی بخواهد شما را پیدا کند، به آدرس خانه‌تان مراجعه می‌کند. دامنه هم دقیقاً همین نقش را برای وب سایت شما دارد. هر وقت کسی بخواهد سایت شما را باز کند، باید به دامنه سایت شما برود. برای مثال، دامنه سایت گوگل google.com است. در واقع عبارتی که بعد از پیشوند www می‌بینیم، دامنه سایت است.

برای این که دقیقاً متوجه شوید Domain چیست ، بد نیست یک مثال دیگر بزنیم:

به عنوان مثال آیا از نظر شما آدرس زیر، دامنه‌ سایت آمازون است؟

https://www.amazon.com/books-used-books-textbooks/b?ie=UTF8&node=283155

درواقع جواب خیر است! این آدرس در واقع URL یکی از صفحات سایت آمازون است؛ اما فقط این بخش amazon.com دامنه‌ سایت آمازون محسوب می‌شود.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


بخش ‌های مختلف دامنه

دامنه به دو بخش اساسی تقسیم می‌شود. اگر بخواهیم سایت یوتیوب را درنظر بگیریم، کلمه “Youtube” و عبارت ".com" دو بخش این دامنه هستند.

به بخش اول که اسم اصلی سایت است، یعنی Youtube، دامنه سطح دوم می‌گویند. بخش بعدی (.com) هم دامنه سطح بالا محسوب می‌شود. البته دامنه یک بخش دیگر هم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. در ادامه خواهیم گفت بخش‌های مختلف دامین چیست؟

زیر دامنه

وقتی وارد یک سایت می‌شوید، URL سایت در صفحات مختلفش فرق می‌کند؛ احتمالا این موضوع را متوجه شده باشید. مثلاً وقتی به  URL سایت ایرانسل می‌روید، خدمات و محصولات ایرانسل را می‌بینید. در این قسمت می‌توانید سیم کارت سفارش دهید یا بسته اینترنت و ... بخرید؛اما وقتی به آدرس blog.irancell.ir بروید، وبلاگ ایرانسل برای شما باز می‌شود. در این قسمت می‌توانید مطالب آموزشی، سرگرمی، و ... ایرانسل را بخوانید. اگرچه URL کمی تغییر کرده است، اما شما هنوز در وب سایت ایرانسل هستید و در دامنه ایرانسل قرار دارید. پس نتیجه می‌گیریم که قسمتی از URL که تغییر می‌کند، همان زیر دامنه محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله: " راهنمای جامع بهینه سازی URL" را مطالعه کنید.

دوباره نگاهی به این دو URL بیندازید تا دقیق متوجه شوید:

  1. Irancell.ir 
  2. blog.irancell.ir

در دو مثال بالا، کدام قسمت از URL سایت ایرانسل تغییر کرده است؟ عبارت ( blog.) زیر دامنه سایت ایرانسل محسوب می‌شود.

در واقع شما وقتی وارد blog.irancell.ir می‌شوید، هنوز در سایت ایرانسل هستید، فقط وارد بخش مجزایی از آن، یعنی زیر دامنه سایت ایرانسل، شده‌اید. تا اینجای کار متوجه شدید که زیر دامنه چیست؛ اما برای این که متوجه شوید زیر دامنه همیشه کجا قرار می‌گیرد، ادامه مطلب را هم بخوانید. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله: "تفاوت زیر دامنه و زیرشاخه" را از دست ندهید.

دامنه چیست

وظیفه زیر دامنه چیست و در کدام قسمت از دامنه قرار می ‌گیرد؟

نگاهی به قسمت irancell.ir بیندازید. کلمه "Irancell در این قسمت از URL، در واقع دامنه سطح دوم محسوب می‌شود. این بخش همیشه نام برند یا شرکتی است که آن سایت متعلق به آن است. حال دوباره نگاهی به مثال URL سایت ایرانسل بیندازید. تا ترتیب قرار گرفتن اجزاء در این دامین را ببینید.

blog.irancell.ir

همان‌طور که می‌بینید، زیر دامنه عبارتی است که قبل از دامنه سطح دوم قرار می‌گیرد.  زیردامنه به ما کمک می‌کند که بخش‌های مختلف یک سایت را از هم جدا کنید. مثلاً همان‌طور که در مثال سایت ایرانسل دیدید، "فروشگاه سایت ایرانسل" و "وبلاگ ایرانسل" به وسیله زیر دامنه از هم مجزا شده‌اند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی


نام دامنه

نام دامنه چیست ؟ در پاسخ به این سؤال اول باید یک شفاف سازی کنیم؛ منظور از "نام دامنه" در زبان فارسی می‌تواند دو چیز مختلف باشد.  پس حتماً توضیح هر دو برداشت را بخوانید تا دچار سوء تفاهم نشوید.

  • برداشت اول از "نام دامنه"

گاهی اوقات، منظور از نام دامنه در واقع همان Domain name است که در زبان انگلیسی هم به کار می‌رود. در این صورت، منظور همان URL است که در بالای صفحه می‌بینیم. در واقع نام دامنه با خود دامنه فرق خاصی ندارد. مثلاً نام دامنه سایت گوگل Google.com است.

  • برداشت دوم از "نام دامنه"

در این مطلب، منظور از "نام دامنه" بیشتر همین مفهوم است؛ اما در هر حال برداشت شماره 1 از این عبارت را هم توضیح دادیم تا سوء تفاهمی پیش نیاید. گاهی اوقات وقتی در زبان فارسی می‌گوییم "نام دامنه"، منظورمان در واقع Domain Name  نیست؛ بلکه منظور قسمتی از دامنه است که در زبان انگلیسی به آن SLD (همان دامنه سطح دوم) می‌گویند.

به نوشته‌ای که قبل از پسوند .com (یا پسوندهای دیگر) قرار می‌گیرد، SLD یا همان دامنه سطح دوم می‌گویند. وظیفه دامنه سطح دوم این است که به کاربران نشان دهد، این دامنه متعلق به کدام شرکت یا برند است. مثلاً در همان مثال ایرانسل، نام دامنه یا دامنه سطح دوم این سایت در واقع کلمه Irancell است. ما این عبارت را می‌بینیم و خیلی راحت می‌فهمیم که این سایت متعلق به شرکت ایرانسل است. بنابراین دامنه سطح دوم باعث می‌شود که مشتریان شما سایتتان را راحت پیدا کنند. مثلاً تصور کنید که شما می‌خواهید وارد سایت ایرانسل شوید. در این صورت خیلی راحت عبارت Irancell.ir را سرچ می‌کنید و سایت ایرانسل برایتان باز می‌شود. حالا تصور کنید که دامنه سطح دوم ایرانسل چیز دیگری بود. مثلاً:

BehtarinSimkarthayeIrancell.ir

آیا در این صورت هم می‌توانستید به همین راحتی سایت ایرانسل را پیدا کنید؟ احتمالاً نه! به همین دلیل است که انتخاب نام مناسب برای دامنه سطح دوم این‌قدر اهمیت دارد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی با کدنویسی اختصاصی


پسوند دامنه و انواع آن

پسوند دامنه همان "دامنه سطح بالا یا TLD" است که در قسمت‌های قبل هم به آن اشاره کردیم. این بخش از دامنه ممکن است پسوندهایی مثل موارد زیر باشد:

  • .com
  • .ir
  • .net
  • .org
  • و ...

هر کدام از این پسوندها مخصوص وبسایت‌هایی با محتوای خاصی هستند. مثلاً پسوند .com فقط به وبسایت‌های تجاری تعلق می‌گیرد. به همین علت است که سایت‌هایی مثل دیجی‌کالا یا آمازون از پسوند .com استفاده می‌کنند.

بیایید در جدول زیر ببینیم که هر کدام از انواع پسوند دامنه، متعلق به چه نوع سایت‌هایی است:

نوع پسوند دامنه  محتوای سایت
.com سایت‌های تجاری
.ir  سایت‌های ایرانی
.org  سازمان‌ها
.edu  دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی
.gov مؤسسات دولتی ایالات متحده آمریکا
.info  سایت‌هایی که اطلاعات به مخاطبان می‌دهند
.biz کسب و کارها


پسوند دامنه ملی

پسوند دامنه ملی همان‌طور که از اسمش پیداست، پسوندی است که فقط متعلق به یک کشور خاص باشد. به همین دلیل است که هیچ سایت خارجی را نمی‌بینید که پسوند .ir داشته باشد؛ زیرا .ir یک پسوند دامنه ملی است که فقط متعلق به ایران است. برخی از پسوندهای دامنه ملی عبارت‌اند از:

پسوند کشور
.ir  ایران
.fr فرانسه
.uk  بریتانیا
.us ایالات متحده آمریکا

پسوند عمومی دامنه

برای این که بگوییم پسوند عمومی دامنه چیست ، بگذارید ابتدا یک سؤال از شما بپرسیم: شما کدام پسوندهای زیر را هم در سایت‌های خارجی دیده‌اید هم در سایت‌های ایرانی؟
•    .com
•    .net
•    .biz
•    .info
•    .org
این پسوندها متعلق به هیچ کشور خاصی نیستند و همه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به همین خاطر است که به آن‌ها "پسوند عمومی دامنه" گفته می‌شود.

پسوند اختصاصی دامنه

بعضی از پسوندها توسط یک سازمان اسپانسر می‌شوند و فقط متعلق به جامعه خاصی هستند. مثلاً اسپانسر پسوند .gov دولت آمریکا است و فقط سایت‌ها و اشخاص دولتی آمریکا می‌توانند از این پسوند استفاده کنند. پسوند .edu نیز نشان دهنده جامعه دانشگاهیان و محققان است. این پسوندها "پسوند اختصاصی دامنه" نامیده می‌شود؛ زیرا هرکسی نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند!


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی


نکات مهم در انتخاب نام دامنه

متأسفانه خیلی از افراد اهمیت انتخاب نام مناسب برای دامنه سایتشان را دست کم می‌گیرند. همین موضوع باعث می‌شود که سایتشان بازدیدکننده زیادی جذب نکند و موفق نشود؛ اما اگر نمی‌خواهید شما جزو این دسته از افراد باشید؛ پس توصیه می‌کنیم حتماً با توجه به موارد زیر نام دامنه‌تان را انتخاب کنید:

  1. نام دامنه را کوتاه و ساده نگه دارید.
  2. حواستان باشد که این نام نباید زیادی کوتاه باشد. یعنی از مخفف کردن کلمات مهم پرهیز کنید.
  3. نام دامنه شما باید هویت کسب و کارتان را نشان دهد.
  4. نامی انتخاب کنید که به یاد ماندنی باشد و تلفظ آن هم راحت باشد.
  5. در عین حال، نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید باید منحصر به فرد نیز باشد.
  6. از پسوندهای عمومی مثل .com استفاده کنید.
  7. در نهایت، نام مد نظرتان را در اینترنت جستجو کنید تا مطمئن شوید که تکراری نیست.
  8. اگر نام مد نظرتان تکراری بود، می‌توانید ترتیب کلمات را تغییر دهید یا یک پیشوند یا پسوند اضافه کنید. بعلاوه، می‌توانید از یک دامنه سطح بالای دیگر استفاده کنید. مثلاً ممکن است یک نام دامنه با پسوند .com تکراری باشد. اما اگر از پسوند .net استفاده کنید، مشکل حل شود. 

دامین چیست

نحوه خرید و ثبت دامنه چگونه است؟

متأسفانه ما ایرانیانی‌ها نمی‌توانیم به طور مستقیم از Google Domains دامنه بخریم. پس باید از سایت‌های جایگزین ایرانی استفاده کنید. اگر عبارت "خرید دامنه" را در گوگل جستجو کنید، بسیاری از این سایت‌ها برای شما به نمایش در می‌آیند. برای خرید و ثبت دامنه حتماً این 2 نکته را در نظر بگیرید:

  1. مراقب هزینه‌های پنهان باشید. بعضی از ارائه دهندگان خدمات ثبت دامنه در ابتدا قیمت‌های بسیار پایینی ارائه می‌دهند؛ اما در قراردادشان هزینه‌های جانبی زیادی ذکر می‌کنند. پس قرارداد را با دقت بخوانید و از هزینه نهایی مطمئن شوید.
  2. برای خرید دامنه به دنبال شرکتی باشید که با شفافیت کامل با شما صحبت کند. برای مثال، شما باید بتوانید به راحتی در قراردادتان نرخ تمدید دامنه یا فرایند انتقال یا لغو آن را ببینید. اگر شرکت مورد نظرتان در این موارد شفاف نیست، به سراغ گزینه دیگری بروید.

نکته پایانی و مهم در مورد ثبت دامنه سایت

امیدواریم که این مطلب به شما در درک مفهوم دامنه، اجزای آن و چگونگی انتخاب دامنه، کمک کرده باشد. بعضی از کاربران می‌پرسند که بهترین سایت برای خرید دامنه چیست؟ ما به شما توصیه می‌کنیم که برای خرید دامنه به دنبال شرکتی باشید که مشتری مدار باشد. مشتری مداری در هر مجموعه‌ای حرف اول را می‌زند؛ هرچند متأسفانه ما در این مجموعه فعلاً خدمات ثبت دامنه ارائه را نمی‌دهیم؛ با این حال، خوشحال می‌شویم که جهت طراحی سایت و تولید محتوا سایتتان در خدمت شما عزیزان باشیم.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
متا تگ ربات یکی از مهم ترین تگ هایHTML است که در سئو کاربرد های بسیار مهمی دارد. با وب 24 همراه باشید تا با نحوه ی استفاده و کاربردmeta tag robots آشنا شوید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha