کوتاه کننده لینک چیست و مزایا و معایب استفاده از آن

کوتاه کننده لینک، یک ابزار آنلاین است که برای کوتاه کردن لینک‌های طولانی و پیچیده و تبدیل آن‌ها به لینک‌های کوتاه و قابل انتشار در فضای آنلاین کمک می‌کند. این ابزار در ابتدا برای کاهش مصرف حافظه در پیام‌رسان‌ها و توییتر استفاده می‌شد؛ اما امروزه بسیاری از سایت‌ها و کسب‌وکارها از آن برای به اشتراک‌گذاری لینک‌های خود استفاده می‌کنند. در این مطلب علاوه بر اینکه به طور کامل توضیح می‌دهیم کوتاه کننده لینک چیست، به بررسی مزایا و معایب استفاده از آن و بهترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک نیز می‌پردازیم. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

URL Shortener چیست

کوتاه کننده لینک چیست؟

سرویس کوتاه کننده لینک به دلیل ظهور شبکه‌های اجتماعی و نیاز به اشتراک‌گذاری سریع و کارآمد اطلاعات به طور فزاینده‌ای مورد توجه واقع شده است. به خاطر سپردن یا به اشتراک‌گذاری یک URL طولانی و پیچیده می‌تواند دشوار باشد، به‌خصوص در پلتفرم‌هایی مانند توییتر که تعداد کاراکترهایی را که می‌توانید در یک پست استفاده کنید، محدود هستند. با استفاده از کوتاه کننده لینک، می‌توانید URL کوتاه‌تر و به یاد ماندنی‌تری ایجاد کنید که همچنان کاربران را به همان صفحه وب با URL طولانی اصلی هدایت می‌کند. در پاسخ به این سوال  که کار کوتاه کننده لینک چیست؟ باید بگوییم که کوتاه کننده‌های لینک با گرفتن یک URL طولانی و هدایت مجدد آن از طریق سرورهای خود کار می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد یک URL سفارشی و کوتاه شده ایجاد کنند. هنگامی که کاربر روی لینک کوتاه شده کلیک می‌کند، به URL طولانی اصلی هدایت می‌شود.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس


کاربرد استفاده از کوتاه کننده لینک

کاربرد اصلی کوتاه کننده‌های لینک، ایجاد لینک کوتاه‌تر و قابل مدیریت‌تری است که می‌تواند به راحتی در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های پیام‌رسان یا هر جای دیگری که فضای محدودی دارند، به اشتراک گذاشته شود. یکی دیگر از موارد استفاده رایج از کوتاه کننده‌های لینک، ردیابی کلیک روی لینک است. بسیاری از کوتاه کننده‌های URL ارائه ابزارهای تحلیلی است تا به شما بتوانید مشاهده کنید که چند نفر روی لینک شما کلیک کرده‌اند، موقعیت جغرافیایی آن‌ها چیست و از چه نوع دستگاه یا مرورگری استفاده کرده‌اند. این موضوع می‌تواند برای بازاریابان یا صاحبان وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند اثربخشی کمپین‌های آنلاین خود را اندازه‌گیری کنند یا ترافیک وب‌سایت خود را ردیابی کنند، مفید باشد.

در نهایت، برخی از کوتاه کننده‌های لینک به شما این امکان را می‌دهند تا لینک کوتاه شده را با دامنه وب‌سایت خود سفارشی کنید که می‌تواند به ایجاد آگاهی از برند کمک کند. به‌طورکلی، استفاده از کوتاه کننده‌های URL می‌تواند بسته به نیاز کاربران متفاوت باشد؛ اما عمدتاً برای ایجاد لینک‌های کوتاه‌تر و راحت‌تر استفاده می‌شوند و اشتراک‌گذاری و ردیابی آن را آسان‌تر می‌کند.


مطالعه بیشتر: افزایش ترافیک سایت


مزایا استفاده از کوتاه کننده لینک چیست؟

اما مزایای استفاده از URL Shortener چیست؟ استفاده از کوتاه کننده‌های لینک مزایای متعددی دارد که عبارت‌اند از:

  • راحتی: کوتاه‌کننده‌های لینک اشتراک‌گذاری URL های طولانی و پیچیده را در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های با محدودیت کارکتر، آسان می‌کنند.
  • ردیابی: بسیاری از کوتاه کننده‌های URL ابزارهای تحلیلی و کاربردی ارائه می‌دهند که کمک می‌کند تا شما بتوانید کلیک‌های انجام شده روی لینک و داده‌های مربوط به تعامل کاربر را ردیابی کنید.
  • سفارشی‌سازی: برخی از کوتاه کننده‌های URL به شما این امکان را می‌دهند که لینک کوتاه شده را با دامنه سایت خود سفارشی کنید.
  • امنیت: کوتاه کننده‌های لینک می‌توانند با پنهان کردن URL اصلی به محافظت در برابر حملات فیشینگ، کمک کنند و ایجاد لینک‌های جعلی را برای مهاجمان، دشوارتر سازند.
  • بهبود تجربه کاربری: به خاطرسپردن و اشتراک‌گذاری لینک‌های کوتاه‌تر، آسان‌تر از لینک‌های طولانی است. این موضوع می‌تواند تجربه کاربر را بهبود ببخشد و احتمال اینکه دیگران روی لینک شما کلیک کنند، بیشتر می‌شود.

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت


معایب استفاده از کوتاه کننده لینک چیست؟

کوتاه کننده‌های لینک علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند که عبارت‌اند از:  

  • منقضی شدن لینک: یکی از معایب اصلی کوتاه کننده‌های URL، احتمال منقضی شدن یا از بین رفتن لینک است. اگر سرویس کوتاه کننده لینک از دسترس خارج شود، لینک‌های کوتاه شده نیز از کار خواهند افتاد. همچنین لینک‌های تولید شده در برخی از سرویس‌ها دارای تاریخ انقضا هستند که پس از آن، دیگر پشتیبانی نخواهند شد.
  • نبود شفافیت: برخی از کوتاه کننده‌های URL به درستی مقصد لینک را نشان نمی‌دهند. اگر کاربران مطمئن نباشند که با کلیک روی لینک به کجا هدایت می‌شوند، احتمال کمتری دارد که روی لینک کلیک کنند.

URL Shortener

  • اسپم لینک: از کوتاه کننده‌های URL می‌توان برای ایجاد لینک‌های اسپم استفاده کرد که شناسایی آن‌ها دشوار است. این موضوع می‌تواند یک مشکل در شبکه‌های اجتماعی باشد، جایی که لینک‌های اسپم ممکن است به شکل لینک‌های کوتاه شده برای پنهان کردن مقصد واقعی لینک استفاده شوند.
  • خطرات امنیتی: لینک‌های کوتاه شده همچنین می‌توانند برای پنهان کردن لینک‌های مخرب یا حملات فیشینگ استفاده شوند. بسیاری از کاربران ممکن است ناخواسته یا به دلیل نداشتن اطلاعات کافی روی این لینک‌ها کلیک کنند که می‌تواند خطر بدافزار یا سایر تهدیدات امنیتی را افزایش دهد.
  • سفارشی‌سازی محدود: در حالی که برخی از کوتاه کننده‌های لینک اجازه سفارشی‌سازی لینک‌های کوتاه شده را می‌دهند، ممکن است محدودیت‌هایی از نظر طول یا در دسترس بودن نام دامنه وجود داشته باشد که این موضوع می‌تواند فرصت‌های برندسازی را محدود کند.

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی


چگونه از کوتاه کننده لینک کسب درآمد کنیم؟

مدل کسب درآمد به ازای کلیک (Pay-Per-Click) یا به اختصار PPC، رایج‌ترین روشی است که در کسب درآمد از کوتاه کننده‌های لینک، استفاده می‌شود. در این روش، شما می‌توانید لینک‌های مختلفی مانند لینک دانلود یک فیلم یا موزیک یا لینک یک وبلاگ را با دیگران به اشتراک بگذارید و وقتی یک کاربر، روی لینک کوتاه شده شما کلیک می‌کند، شما درآمد کسب می‌کنید.

میزان درآمدی که در این روش بدست می‌آورید به تعداد کلیک‌هایی که روی لینک شما صورت می‌گیرد و همچنین قیمت پرداختی برای هر کلیک، بستگی دارد. قیمت پرداختی برای هر کلیک در این روش توسط سرویس کوتاه کننده لینک تعیین می‌شود. همچنین پس از ساخت اکانت در این سرویس‌ها، می‌توانید در داشبورد خود تعداد کلیک انجام شده روی هر لینک و درآمد خود را به صورت دقیق و لحظه‌ای مشاهده کنید. البته برای کسب درآمد قابل قبول از این روش، بهتر است صاحب یک وب‌سایت با بازدید زیاد یا یک اکانت با تعداد فالورهای زیاد باشید تا بتوانید کلیک‌های زیادی جذب کرده و درآمد خود را افزایش دهید.


پیشنهاد مطالعه: افزایش نرخ کلیک سایت


معرفی بهترین سرویس‌ های کوتاه کننده لینک

اما بهترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک چیست؟ در ادامه این بخش به معرفی بهترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک ایرانی و خارجی می‌پردازیم. همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب سرویس کوتاه کننده لینک، اعتبار آن است و اعتماد از این که تا سال‌های بعد هم به فعالیت خود ادامه خواهد داد و لینک‌های تولید شده از دسترس خارج نخواهد شد.

همچنین داشتن یک پشتیبانی مناسب و ارائه گزارش دقیق، از دیگر مواردی است که هنگام انتخاب یک سرویس کوتاه کننده لینک باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

بهترین سرویس ‌های کوتاه کننده لینک ایرانی

در حال حاضر در ایران، چندین سرویس کوتاه کننده لینک وجود دارد که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اپیزو (http://opizo.com/)
  • B2n (https://b2n.ir/)
  • یون (https://yun.ir/)
  • زایا (https://zaya.io/)

کوتاه کننده لینک

بهترین سرویس ‌های کوتاه کننده لینک خارجی

سرویس‌های کوتاه لینک خارجی زیادی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از بهترین سرویس‌ها عبارت‌اند از:

  • bitly (https://bitly.com/)
  • tinyurl (https://tinyurl.com/app)
  • Ow.ly (https://www.hootsuite.com/pages/owly)
  • Rebrandly (https://www.rebrandly.com/)
  • T2M (https://t2mio.com/)

بهترین سرویس ‌های کوتاه کننده لینک خارجی

جمع‌بندی

در این مطلب توضیح دادیم که کوتاه کننده لینک چیست و بهترین سرویس‌های کوتاه کننده لینک ایرانی و خارجی را هم  معرفی کردیم. به طور کلی کوتاه کننده‌های لینک، ابزارهای مفیدی هستند که باعث کاهش طول لینک‌های بلند شده که برای اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها قابلیت ردیابی و آمارگیری را نیز فراهم می‌کنند و در بهبود تجربه کاربری و افزایش آگاهی از برند نیز موثر هستند. با این حال، باید به معایب احتمالی آن‌ها نیز توجه کرد که می‌تواند شامل اسپم شدن یا منقضی شدن این لینک باشد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
متا تگ ربات یکی از مهم ترین تگ هایHTML است که در سئو کاربرد های بسیار مهمی دارد. با وب 24 همراه باشید تا با نحوه ی استفاده و کاربردmeta tag robots آشنا شوید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha