ساب دامین یا ساب فولدر؟ کدام یک برای سئو بهتر است؟

هرکدام از ما موارد زیادی از سایت‌ها را دیده‌ایم که بخش‌هایی از صفحات خود را در یک زیر دامنه قرار می‌دهند، به‌طوری‌که آن را از دیگر صفحات سایت متمایز کرده‌اند. البته معمولا بیشتر سایت‌ها صفحات خود را با کمک ساب فولدرها ایجاد کرده و محتوای خود را در آن‌ها قرار می‌دهند. اینکه کدامیک از این دو برای سایت مناسب‌تر است، دغدغه هر وب‌مستری است. در این مقاله از وب 24 به بررسی انتخاب ساب دامین یا ساب فولدر و تاثیر هرکدام بر سایت پرداخته‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

مقایسه ساب دامین و ساب فولدر

فرق ساب دامین و ساب فولدر

برای آنکه بدانید استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر بهتر است، ابتدا باید به تفاوت این دو بپردازیم. حتما شما هم با ساب دامین سروکار داشته‌اید؛ معمولا بخش فروشگاه یا وبلاگ سایت‌ها به‌صورت ساب دامین ایجاد می‌شود. همانطور که نام آن مشخص است، ساب دامین را باید به عنوان زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی سایت در نظر بگیرید. ساختار آدرس ساب دامین‌ها به صورت زیر است:

Ex.domian.com

در این مثال قسمت domain.com دامنه اصلی سایت است و ex به عنوان ساب دامین آن شناخته می‌شود.

اما نکته اینجاست که در ساب دامین می‌توانید یک سایت جدید با طراحی جدید، امکاناتی مجزا و ساختاری متفاوت از سایت اصلی اجرا کنید. بدین‌ترتیب، ساب دامین تنها به عنوان زیرمجموعه دامنه شناخته می‌شود اما سایت آن متفاوت از سایت اصلی است. سرچ کنسول هم آدرس‌های ساب دامین را به عنوان سایتی مجزا از سایت اصلی شناسایی می‌کند. این بدین معنا است که باواردکردن آدرس یک سایت در سرچ کنسول، قرار نیست ساب دامین‌های آن تحت پوشش قرار گیرند، بلکه باید ساب دامین‌ها را به طور جداگانه ثبت کنید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری


البته به طور معمول در هیچ سایتی مشاهده نمی‌کنید که محتوای ساب دامین آن خیلی متفاوت از سایت اصلی باشد، بلکه معمولا بخش‌هایی مثل فروشگاه یا پشتیبانی در یک ساب دامین قرار می‌گیرد. اما ساب فولدر در ساختار سایت درست مثل فولدرهای داخل کامپیوتر شما کار می‌کند. همان‌طور که شما فایل‌های مختلف خود را درون فولدرها جایگذاری می‌کنید تا پیداکردن آن‌ها راحت‌تر شود، در ساختار سایت هم صفحات مختلف در ساب فولدرها قرار می‌گیرند تا ساختار مشخصی برای سایت ایجاد شود. ساختار آدرس‌دهی ساب فولدرها به صورت زیر است:

Domain.com/ex

در این آدرس، قسمت ex به عنوان یک ساب فولدر به شمار می‌رود. این ساختار کمک می‌کند دسته‌بندی مطالب و محتواهای سایت به خوبی انجام شده و دسترسی به هرکدام از مطالب یا صفحات سایت به راحتی امکان‌پذیر باشد.

درواقع، تفاوت ساب دامین و ساب فولدر در ماهیت آن‌ها است. ساب دامین به عنوان یک زیرمجموعه از دامنه شناخته می‌شود که امکان تعریف یک سایت مجزا روی آن وجود دارد اما ساب فولدر تنها یک مسیر آدرس‌دهی در ساختار سایت است که می‌تواند یک صفحه یا یک فایل را در خود جای دهد. البته باید بدانید که در سایت‌های html ساب فولدرها واقعا در هاست سایت ایجاد می‌شدند اما در سایت‌هایی که با زبان php نوشته شده‌اند، مثل سایت‌های وردپرسی، فولدرها بصورت مجازی ساخته می‌شوند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی با کدنویسی اختصاصی


تاثیر زیر دامنه (Sub Domain) و زیر شاخه (Sub Directory) در سئو

استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر یکی از سوالاتی است که وب‌مسترها زیاد با آن مواجه می‌شوند. اینکه ساب دامین یا ساب فولدر، کدامیک برای سایت شما بهتر هستند؟ و استفاده از هرکدام چه مزیت‌هایی می‌تواند ایجاد کند؟ در این قسمت به بررسی مزایا و معایب و مقایسه ساب دامین و ساب فولدر پرداخته‌ایم.

مزایا و معایب ساب دامنه

همان‌طور که قبلا گفتیم ساب دامنه به عنوان یک سایت جدا از دامنه اصلی درنظر گرفته می‌شود. این موضوع هم مزیت‌ها و هم معایبی را در پی دارد. مزیت استفاده از زیر دامنه این است که شما می‌توانید قسمت‌هایی از سایت خود را کاملا جدا از سایت اصلی ایجاد کنید. بدین ترتیب، امکان فراهم کردن سیستم مدیریت محتوا، پایگاه داده و یک قالب مجزا برای قسمت‌های موجود در زیر دامنه ها وجود دارد. این باعث می‌شود وضعیت سئوی زیر دامنه هم جدا از سایت اصلی پیش برود.

فرق ساب دامین و ساب فولدر

تصور کنید شما دارای یک سایت مجله خبری آموزشی هستید که مطالبی در حوزه‌های مختلف در آن قرار می‌دهید. مطالب باید توسط نویسندگان روی سایت بارگذاری شده و توسط سردبیران سایت مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند، در صورت تایید سردبیران مطالب مستقیما روی سایت منتشر می‌شود. در چنین حالتی درواقع شما نیاز به یک پرتال مدیریت مطالب روی سایت دارید تا کار انتشار آن‌ها به راحتی انجام شود. در چنین حالتی به راحتی می‌توانید پرتال را به عنوان یک زیر دامنه روی سایت ایجاد کنید تا حساب صفحات آن از بقیه سایت جدا شود. درنتیجه اگر هر مشکلی برای سایت اصلی یا پرتال ایجاد شود، تاثیری روی قسمت دیگر نخواهد داشت.

همچنین در حالت‌هایی که ترجیح می‌دهید وضعیت سئو یک بخش سایت را از بخش اصلی آن جدا کنید، استفاده از زیر دامنه می‌تواند به شما کمک کند.
علاوه بر این برخی سایت‌ها ترجیح می‌دهند قسمت‌هایی مثل پشتیبانی مشتریان را از دیگر قسمت‌های سایت متمایز کرده و حتی طراحی جداگانه‌ای برای آن در نظر بگیرند. در اینگونه موارد هم زیر دامنه انتخاب بسیار مناسبی است.

البته باید توجه داشته باشید مزیتی که برای زیر دامنه بیان کردیم، می‌تواند در جاهایی به عنوان ایراد آن هم در نظر گرفته شود. اینکه سئوی زیر دامنه متمایز از دامنه اصلی در نظر گرفته می‌شود، در برخی موارد ممکن است چندان مورد رضایت شما نباشد. تصور کنید شما دارای یک سایت خبری هستید که برای سرویس‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یا مثلا برای استان‌های مختلف یک زیر دامنه ایجاد کرده‌اید. در این حالت فعالیت شما در این سرویس‌ها برای سئوی کلی سایت ثمری نخواهد داشت.
به طور کلی زیر دامنه برای مواردی مثل قسمت پشتیبانی یا پرتال سایت که می‌خواهید جدا از دیگر قسمت‌های سایت باشند، برای زبان‌های مختلف سایت و همچنین برای قسمت‌هایی مثل بلاگ، فروشگاه یا صفحه فرود رویدادهای خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


مزایا و معایب ساب فولدر

ساب فولدر هم در نوع خود مزایا و معایبی دارد. مهم‌ترین مزیتی که ساب فولدر برای سایت شما ایجاد می‌کند، امکان سازماندهی مطالب سایت بر اساس یک ساختار استاندارد است. ایجاد یک ساختار مناسب برای صفحات سایت از مهم‌ترین مسائلی است که در سئو باید مدنظر داشته باشید. زیرا به طور مستقیم روی تجربه کاربری سایت و ایندکس صفحات آن تاثیر دارد.

فرق ساب دامین با ساب فولدر

ساختار صفحات به کاربران و مخاطبان سایت شما کمک می‌کند، محتوای موردنیاز خود را به راحتی پیدا کرده و بتوانند بین صفحات مختلف گشت و گذار کنند. همچنین ایجاد دسته‌بندی مناسب برای مطالب یا محصولات از دیگر مزایای سازماندهی صفحات سایت است. علاوه بر بهبود تجربه کاربری، ساختار مناسب سایت باعث می‌شود ربات‌های گوگل راحت‌تر صفحات مختلف سایت را پیدا کرده و آن‌ها را ایندکس کنند.

مزیت دیگری که ساب فولدر نسبت به ساب دامین دارد، حفظ یکپارچگی سایت است. در حالی که زیر دامنه‌های مختلف سایت در سئو به عنوان سایت‌های مجزا در نظر گرفته می‌شوند، ساب فولدرها جزیی از سایت اصلی به حساب می‌آیند. در این صورت هر فعالیتی که روی سئوی این صفحات بکنید، روی بقیه سایت هم تاثیر خواهد گذاشت.

نکته اینجاست که سایت‌های با صفحات زیاد و مطالب گسترده و کاربردی اعتبار بالایی نزد گوگل دارند. این سایت‌ها امکان دریافت لینک‌های بیشتری از سایت‌های دیگر دارند. درنتیجه رتبه آن‌ها ارتقا می‌یابد. درواقع مزیت ساب فولدر در همین‌جا است که باعث می‌شود سئوی سایت شما از طریق گستردگی صفحات و موضوعات ارتقا پیدا کند.

تصور کنید شما یک سایت مجله خبری آموزشی دارید. اگر سرویس‌های مختلف آن را به صورت زیر دامنه از هم جدا کنید، سئوی هر قسمت جداگانه انجام می‌شود. اما اگر همه سرویس‌ها را تحت دامنه اصلی در نظر بگیرید و با استفاده از ساب فولدر آن‌ها را سازماندهی کنید، در این صورت سئوی همه بخش‌ها به صورت یکپارچه روی سایت اعمال می‌شود.


معرفی خدمات وب24: تولید محتوا سئو شده


مقایسه ساب دامین و ساب فولدر از نظر گوگل

مهم‌ترین فرق ساب دامین و ساب فولدر از نظر گوگل، همان جداکردن زیر دامنه‌ها از دامنه اصلی است. این باعث می‌شود سئوی هر زیر دامنه و دامنه اصلی به صورت متمایز در نظرگرفته و محاسبه شود. اما از دیگر جهات این دو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. درواقع قرار نیست گوگل صرفا به خاطر استفاده از زیر دامنه یا زیر شاخه امتیاز خاصی یا ایراد خاصی برای شما در نظر بگیرد. بلکه استفاده از هرکدام می‌توانند تاثیرات خاص خود را روی رتبه سایت شما بگذارند. این شما هستید که باید تشخیص دهید در چه جایی به ایجاد زیر دامنه یا پوشه اقدام کنید.
 

تفاوت تکنیکی ساب دامین و ساب فولدر

چه زمان از ساب دامین و چه زمان از ساب فولدر استفاده کنیم؟

استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر بسته به کاربرد هرکدام دارد. در حالت عادی معمولا همه وبمسترها از ساب فولدر برای ایجاد صفحات جدید در سایت استفاده می‌کنند. با کمک ساب فولدر شما می‌توانید دسته‌بندی و ساختار مناسب برای مطالب یا محصولات سایت ایجاد کنید. اما در هر حالتی که بخواهید بخشی از سایت را جدا از دیگر قسمت‌ها در نظر بگیرید، بهتر است آن را در زیر دامنه بسازید. برای مثال مواردی مثل پشتیبانی سایت، فروشگاه و پرتال را می‌توانید در زیر دامنه قرار دهید.


معرفی خدمات وب24: پشتیبانی سایت های وردپرسی


از زیر دامنه‌ها برای موضوعات بزرگ‌تر استفاده کنید. مثلاً اگر یک سایت در ارتباط با سلامت دارید می‌توانید هر گروه اصلی از بیماری‌ها را در یک زیر دامنه بحث کنید (قلب، عروق، تنفس و...) و برای هر بیماری یک زیر شاخه در هر گروه ایجاد کنید (حمله قلبی، آنفلانزا و...).

همانطور که اشاره شد بهتر است که فروم‌ها و بلاگ‌ها را نیز در یک زیر دامنه قرار دهید. این‌ها پیشنهادات کلی هستند و یک اصل کلی محسوب نمی‌شوند. به هر حال شما می‌توانید میزان کارایی هر کدام از این روش‌ها را خود بررسی و تست کنید.

جمع بندی
فرق ساب دامین و ساب فولدر و چگونگی استفاده از هرکدام احتمالا یکی از سوالات و دغدغه‌های شما هم بوده است. در این مقاله ضمن بررسی این دو و کاربردهای آن سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که subdomain  بهتر است یا subdirectory؟ استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر به خودی خود مزیتی برای سئوی سایت ایجاد نمی‌کند اما هرکدام تاثیرات خاص خود را دارند. در واقع شما باید باتوجه به این تاثیرات و کاربرد آن‌ها بهترین انتخاب را برای سایت خود انجام دهید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
بالاهنگ
ارسال شده در : یکشنبه 09 اردیبهشت 1397

دوست گرامی در مثالی که آورده شده است. سایت سلامت. موضوع اصلی سایت در بارلامت است و مثلا شما در زیر شاخه ها در باره سلامت قلب، نحوه حفظ سلامت عمومی بدن و غیره بحث می کنید. و زیر سایت را برای بیماری ها که موضوعی جداگانه است اختصاص میدهید. سلامت و بیماری با یک دیگر ارتباط موضوعی دارند و بهمین خاطر در این مثال این دو را کنار هم آورده ایم. توجه داشته باشید که این انتخاب یک اصل و قائده صد درصد نیست و اگر شما در سایت سلامت خواهان زیر شاخه ای به نام بیماری ها باشید مشکلی از هیچ نظر برای شما پیش نمی آید. ولی مزیت استفاده از زیر دامنه در این مثال این است به طور مثال شما برای راه های محافظت از سلامت قلب و راه های مقابله با بیماری های قلبی تعداد لینک بیشتری در صفحه جستجوی گوگل خواهید داشت که مزیت غیر قابل انکاری محسوب میگردد.

پریسا احمدی
ارسال شده در : چهارشنبه 05 اردیبهشت 1397

چگونه میتوان اختلاف موضوع بین موضوع اصلی سایت و زیر دامنه را تشخیص داد. در مثالی که زده اید یک سایت سلامت. موضوع اصلی سایت سلامت است و بیماری ها در یک زیر دامنه قرار گرفته اند. ایا نمیتوان در سایت سلامت زیر شاخه ای به اسم بیماری ها داشت؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 05 اردیبهشت 1397

سلام دوست عزیز.

بله میشه در خود سایت گروهی به اسم بیماری هم داشته باشیم که محتوی مرتبط با اون رو داشته باشه