همه چیز درباره الگوریتم helpful content گوگل

هدف گوگل، همیشه ارائه تجربه کاربری بهتر به جستجوکنندگان بوده و هست. به همین دلیل هرساله چندین به‌روزرسانی و الگوریتم جدید منتشر می‌کند تا مرتبط‌ترین نتایج را به عبارات جستجو، نمایش دهد. یکی از این الگوریتم‌ها، الگوریتم helpful content گوگل است که به تازگی منتشر شده و هدف آن این است که کاربران محتوای منحصربه‌فرد و مفیدتری را در بالای نتایج جستجوی خود مشاهده کنند. در این مطلب از سایت وب 24 به بررسی این الگوریتم سخت‌گیرانه، فاکتورهای مورد توجه آن و نحوه بهینه‌سازی محتوا برای این الگوریتم می‌پردازیم.

الگوریتم helpful content گوگل

الگوریتم helpful content (محتوای مفید) گوگل چیست؟

همیشه روش‌هایی برای دور زدن الگوریتم های گوگل در جهت کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو به کار گرفته می‌شود. مخصوصا در زمینه تولید محتوا؛ اگر به خاطر داشته باشید، سال‌ها قبل یکی از روش‌ها این بود که به صورت افراطی از کلمات کلیدی در متن استفاده می‌شد که به آن تکرار کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) گفته می‌شد؛ که گوگل با انتشار الگوریتم‌هایی مانند پاندا، جلوی روش‌های مانند آن را گرفت.

با افزایش رقابت برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو، نویسندگان محتوای زیادی هستند که به جای اینکه محتوای ارزشمند برای کاربران خود تهیه کنند، به نگارش محتوا برای موتورهای جستجو روی آوردند. برای نگارش این محتواها از روش‌ها و ابزارهایی استفاده می‌شود که خروجی آن‌ها یک متن بی‌ارزش یا کم‌ارزش است که هیچ کمکی به کاربر نمی‌کنند و باعث ارائه یک تجربه کاربری نامناسب به آن‌ها می‌شوند.

آپدیت Helpful Content که یکی از جدیدترین الگوریتم‌های منتشر شده توسط گوگل محسوب می‌شود با هدف مقابله با این‌گونه محتواها، توسعه یافته است. این الگوریتم، محتواهایی که کاربرپسند نیستند و فقط برای کسب رتبه و جذب ترافیک به هر قیمتی نوشته شده‌اند را شناسایی کرده و آن سایت‌ها را جریمه می‌کند و به محتواهای باکیفیت و منحصربه‌فرد کمک می‌کند تا به رتبه‌های بالاتر دست پیدا کنند.

نحوه عملکرد الگوریتم helpful content (محتوای مفید)

این الگوریتم در کنار سایر مواردی که گوگل هنگام رتبه‌بندی صفحات در نظر می‌گیرد، یک سیگنال است. به وسیله الگوریتم helpful content گوگل محتواهای کم‌ارزش که فقط برای موتورهای جستجو نوشته شده‌اند را شناسایی کرده که شامل جریمه می‌شوند. این الگوریتم، کل سایت را بررسی می‌کند و حتی اگر وب‌سایتی توسط این الگوریتم به عنوان یک وب‌سایت با محتوای بی‌کیفیت شناخته شود، تمام محتواهای آن اعم از محتواهای بی‌کیفیت و باکیفیت شامل این جریمه خواهند شد؛ بنابراین باید محتواهای بی‌کیفیت خود را حذف کرده یا بازنویسی کنید تا شرایط را برای محتواهای باکیفیت خود جهت کسب رتبه بهبود ببخشید.

همچنین مانند سایر الگوریتم‌ها، helpful content نیز به صورت کاملا خودکار عمل می‌کند و به وسیله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، توسعه یافته است که باعث می‌شود به مرور زمان و با بررسی محتواهای بیشتر، پیشرفته‌تر شده و توانایی آن در رصد، شناسایی و تحلیل محتواهای مختلف، بهبود یابد.

در حال حاضر این الگوریتم برای محتواها و جستجوهای انگلیسی فعال است و به زودی برای سایر زبان‌ها از جمله فارسی نیز فعال می‌شود. طبق الگوریتم‌های گذشته می‌توانیم طی 6 ماه تا یک سال آینده، شاهد این باشیم که این الگوریتم به سراغ زبان‌هایی مانند فارسی نیز می‌آید؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که این مدت، محتواهای خود را برای آن بهینه‌سازی کنید.


خدمات وب24: طراحی سایت با کد نویسی اختصاصی


تاثیر الگوریتم Helpful Content گوگل در رتبه ‌بندی سایت ‌ها

حتما برای شما پیش آمده است که وقتی یک عبارت (مخصوصا به منظور دریافت اطلاعات) را جستجو می‌کنید؛ سایت‌هایی که در رتبه‌های اول هستند، ارتباط زیادی با عبارت جستجو شده ندارد.

الگوریتم helpful content با هدف بهبود نتایج جستجو توسعه یافته است. در واقع این الگوریتم به دنبال این است که فقط محتواهایی را به کاربر نمایش دهد که برای آن‌ها نوشته شده است، نه برای موتورهای جستجو!

نحوه عملکرد الگوریتم helpful content

helpful content به کاربران کمک می‌کند که محتواهای بسیار باکیفیت را در صفحه نتایج مشاهده کنند. به این صورت که به محتواهای باکیفیت و منحصربه‌فرد پاداش داده و آن‌ها را در رتبه‌های بالاتر نمایش می‌دهد و برعکس برای محتواهای بی‌کیفیت که فقط با هدف کسب رتبه و جذب ترافیک بیشتر نوشته شده‌اند، ارزشی قائل نیست و کل محتواهای آن سایت را جریمه می‌کند.

هدف الگوریتم helpful content جدید گوگل، جریمه و کاهش رتبه آن نوع صفحات و سایت‌هایی است که فرصت کسب رتبه بهتر را از سایت‌های خوب و باکیفیت گرفته‌اند، بدین ترتیب اگر برای تولید محتوای سایت خود زحمت زیادی می‌کشید؛ اما آن‌طور که باید دیده نمی‌شود، این الگوریتم به زودی به کمک شما خواهد آمد.


خدمات وب24: سئو و بهینه سازی وب سایت


آپدیت helpful content چه نوع محتوایی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد؟

همان‌طور که بالاتر گفته شد، این الگوریتم همه محتواها در همه سایت‌ها بررسی می‌کند. طبق گفته دنی سالیوان یکی از کارمندان ارشد گوگل، این الگوریتم روی همه محتواها اعمال می‌شود؛ اما تاثیر آن روی برخی محتواها مانند محتواهای آموزشی بیشتر است؛ زیرا این سایت‌ها احتمال بیشتری دارد تا از روش‌هایی مانند استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، نگارش محتواهای با موضوعات پراکنده و نگارش محتوا به وسیله ابزارهای بازنویسی محتوا، استفاده کنند. این الگوریتم با دقت زیادی به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا سایت‌ها از این روش‌ها و سایر روش‌های مشابه استفاده کرده‌اند یا خیر و در صورت شناسایی، آن‌ها را جریمه می‌کند.

آپدیت helpful content یک الگوریتم site-wide است، به چه معناست؟

اکثر الگوریتم‌های گوگل به صورت صفحه به صفحه (Page-by-Page) عمل می‌کنند. در صورتی که الگوریتم محتوای مفید، یک الگوریتم Site-Wide است. یعنی نه تنها یک صفحه یا یک محتوا بلکه کل سایت و تمام صفحات و محتواهای آن‌ها را بررسی می‌کند. به همین دلیل اگر تشخیص دهد که در یک سایت، تعداد زیادی محتوای غیرمفید و بی‌کیفیت وجود دارد، رتبه کلی آن را کاهش می‌دهد و آن را شامل جریمه می‌کند.

بنابراین این روش که در کنار انتشار محتواهای کاربرپسند، تعدادی محتوای غیر مرتبط با هدف کسب رتبه بالاتر و جذب ترافیک بیشتر منتشر کنید، با انتشار این الگوریتم دیگر کارآمد نخواهد بود؛ زیرا تمام محتواها و صفحات مورد ارزیابی قرار گرفته و کل سایت جریمه خواهد شد؛ بنابراین اگر در سایت خود، محتوایی دارید که با روش‌های غیراصولی نوشته شده است یا به موضوع سایت شما مرتبط نیست، حتما آن را حذف یا بازنویسی کنید.

آیا الگوریتم Helpful Content باعث جریمه شدن سایت‌ها می‌ شود؟

گوگل در معرفی این الگوریتم از کلمه "جریمه" به طور مستقیم استفاده نکرده است و بیشتر کلمه "سیگنال" را برای آن به‌کاربرده است؛ اما چیزی که از عملکرد آن می‌دانیم این است که این سیگنال در صورت شناسایی موارد اسپم و محتواهای غیرمفید، باعث جریمه سایت می‌شود. البته اگر بتوانید محتوای خود را بهبود ببخشید، می‌توانید از این جریمه در امان بمانید و حتی رتبه سایت خود را بهبود دهید.

البته الگوریتم‌های پنگوئن و پاندا نیز در ابتدا به این صورت بودند. امروزه این الگوریتم‌ها در الگوریتم اصلی قرار می‌گیرند، اما در ابتدا فیلترهایی بودند که روی سایت‌ها اعمال می‌شدند. به همین دلیل ممکن است برای الگوریتم helpful content گوگل مشابه همین اتفاق رخ دهد و پس از مدتی از "سیگنال" به یکی از الگوریتم‌های اصلی تغییر داده شود.

Helpful Content و جریمه شدن سایت‌ها


بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست 


درهرصورت، چیزی که واضح است این است که این به‌روزرسانی، الگوریتم، سیگنال یا هر چیزی که روی آن نام‌گذاری می‌کنید، به‌طور کامل صفحات را بررسی می‌کند و در مواجهه با محتوای بی‌کیفیت، بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند و باعث افت رتبه سایت‌های بی‌کیفیت خواهد شد.

چگونه محتوای people-first content بنویسیم؟

گوگل توصیه می‌کند که محتوای کاربر محور (people-first content) تولید کنید. به این معنی که هنگام نگارش محتوا، فقط تمرکز خود را روی کاربر و ارائه ارزش به او و ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای او، قرار دهید؛ اما چگونه می‌توان محتوای کاربر محور تولید کرد؟ در این بخش نکاتی را آورده‌ایم که برای این هدف به شما کمک می‌کنند.

  • روی تخصص خودتان متمرکز باشید: به جای توجه به ترندها و موضوعات مختلف، فقط به موضوع و هدف اصلی سایت خود پایبند باشید.
  • محتوای دست اول تولید کنید: سعی کنید محتوایی بنویسید که بر اساس تجربه شما باشد. محتواهایی که بر اساس خلاصه و بازنویسی محتوای دیگران باشد، ارزش کمتری نسبت به محتواهای منحصربه‌فرد دارد.
  • به تجربه کاربری توجه کنید: خود را به جای کاربری بگذارید که اولین بار با محتوای شما مواجه می‌شود. آیا به اندازه کافی برای او ساده و قابل درک است؟ گاهی ممکن است مخاطب تمایل داشته باشد به شکل دیگری محتوا را ببیند. شاید یک ویدئو یا اینفوگرافی بهتر از متن بتواند در انتقال مفاهیم عمل کند.

خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کد نویسی اختصاصی


  • به کاربران دروغ نگویید: احتمالا دیده‌اید که برخی سایت‌ها در عنوان یا توضیحات متا، عباراتی را می‌نویسند که فکر می‌کنید این مطلب به سوال شما پاسخ می‌دهد؛ اما وقتی وارد سایت می‌شوید، مشاهده می‌کنید که این‌طور نیست. این اتفاق هم برای کاربر و هم برای الگوریتم محتوای مفید اسپم تلقی شده و باعث جریمه سایت می‌شود.
  • از نوشتن در مورد شایعات و اطلاعات تایید نشده بپرهیزید: به هیچ عنوان در مورد شایعات و اطلاعات غیرواقعی محتوا تولید نکنید. این محتواها باعث کاهش اعتماد خوانندگان نسبت به سایت شما شده و به مرور زمان نرخ کلیک سایت شما کاهش می‌یابد.
  • محتواهای قدیمی را بروز کنید: مقالاتی که در گذشته نوشته‌اید را بررسی کنید و سعی کنید تا حد امکان آن‌ها را بروز کنید. مخصوصا اگر در حوزه‌ای مشغول به کار هستید که با تغییرات زیادی همراه است. بروزرسانی محتوا باعث می‌شود که همیشه در نتایج جستجو حضور داشته باشید و محتوای شما قدیمی و ناکارآمد نباشد.

جمع‌بندی

در این مطلب به یکی از جدیدترین به‌روزرسانی‌های گوگل یعنی الگوریتم helpful content گوگل که در سپتامبر 2022 منتشر شد، پرداختیم. این الگوریتم که به زودی و طی ماه‌های آینده، تاثیر آن را در نتایج جستجو خواهیم داشت، باعث می‌شود که محتواهای غیرمفید کمتری را در صفحه نتایج شاهد باشید. این الگوریتم سخت‌گیرانه با هدف ارائه تجربه کاربری بهتر به جستجوگران منتشر شده و به زودی پای آن به زبان‌های غیرانگلیسی نیز باز خواهد شد؛ بنابراین حتما محتواهای خود را برای این الگوریتم به‌روزرسانی و بهینه کنید.

faq

هدف این است که کاربران محتوای منحصربه‌فرد و مفیدتری را در بالای نتایج جستجوی خود مشاهده کنند.

این الگوریتم همه محتواها در همه سایت‌ها بررسی می‌کند. طبق گفته دنی سالیوان یکی از کارمندان ارشد گوگل، این الگوریتم روی همه محتواها اعمال می‌شود؛ اما تاثیر آن روی برخی محتواها مانند محتواهای آموزشی بیشتر است.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha