KEYWORD STUFFING یا تکرار کلمه کلیدی چیست؟

از سال‌ ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ یکی از روش‌های مرسوم برای یافتن جایگاه بهتر در رتبه‌بندی گوگل، تکنیکی به نام Keyword Stuffing یا تکرار کلمه کلیدی بود. این روش، تاثیر مثبتی بر سئو وب‌ سایت‌ ها داشت و به ویژه در سایت‌های ایرانی به وفور انجام می‌شد. گوگل در سال‌های اخیر اعلام کرده است که این روش را مصنوعی می‌داند و کیفیت محتوای تولید شده با این روش را تایید نمی‌کند. از این رو در الگوریتم پاندا و با استفاده از هوش مصنوعی، به مقابله با این تکنیک می‌پردازد. اکنون این روش به عنوان اسپم شناخته می‌شود و اگر موتور جستجوی گوگل با چنین صفحاتی برخورد کند، آن سایت را جریمه خواهد کرد.

KEYWORD STUFFING چیست؟

در تکنیک تکرار کلمات کلیدی که در گذشته وبمستران از آن استفاده می‌کردند، یک کلمه کلیدی بارها و بارها در متن استفاده می‌شد. از آنجایی که الگوریتم موتورهای جستجو در گذشته ساده بود و نوعی ضعف در سیستم رتبه‌بندی و نمایش سایت‌ها به حساب می‌آمد، سایت‌هایی نظیر گوگل به کلمات کلیدی که به مقدار زیادی در متن یافت می‌شدند، جایگاه خاصی می‌دادند.
این فرایند در عمل می‌توانست چگالی کلمات کلیدی را در بافت متن بیشتر کند، اما مضراتی نیز داشت. برای مثال خواننده بیشتر از متن، کلمه کلیدی را می‌دید، بنابراین از ارزش متن کاسته می‌شد. در گذشته ۳ درصد متن را به کلمه کلیدی اختصاص می‌دادند، یعنی در هر سه خط، دو بار کلمه کلیدی تکرار می‌شد. اما این روش امروزه نه تنها مفید نیست، بلکه باعث ایجاد اسپم در سایت می‌شود.

گوگل در رابطه با Keyword Stuffing چنین می‌گوید: 

«تکرار کلمه کلیدی، عملکردی است که در آن وبمستر تلاش می‌کند برای دریافت جایگاه بهتر در نتایج گوگل، یک کلمه را چندین بار در متن استفاده کند. این کیوردها ممکن است در فهرست‌ها یا دسته‌بندی‌ها نیز استفاده شوند. پر کردن صفحه با یک کلمه کلیدی می‌تواند به تجربه کاربری آسیب بزند و برای رتبه سایت تاثیرات سوء به همراه داشته باشد.»

KEYWORD STUFFING چیست

روش‌های به‌کارگیری تکنیک تکرار کلمات کلیدی (KEYWORD STUFFING)

1- تکرار کلمه کلیدی در عنوان صفحه

یکی از روش‌هایی که وبمستران برای افزایش چگالی کلمه کلیدی در صفحات خود استفاده می‌کنند تکرار عبارات مشابه و هم معنی است. در این روش آزاردهنده که در نتایج گوگل به یک عبارت طولانی و بی‌معنی ختم می‌شود، خواننده یک موضوع کلی را می‌بیند و مفهوم صفحه‌ای را که به نمایش درآمده درک نمی‌کند. بنابراین ممکن است که کاربر با وارد شدن به صفحه، به نتیجه دلخواه نرسد و فقط وقتش گرفته شود.

2- تکرار کلمه مورد نظر در توضیحات صفحه

حتما با توضیحات صفحه یا description آشنا هستید. در روش تکرار کلمات کلیدی، وبمستران یک کلمه هدف را مانند عنوان به دفعات می‌نویسند تا شانس کلیک را افزایش دهند. در حالی که گوگل در این روش نمی‌تواند کیفیت محتوا را ارزیابی کند و دلیل محکمی برای در نظر گرفتن اسپم و جریمه خواهد یافت.

3- استفاده بیش از حد از یک کلمه یا عبارت در محتوای صفحه

در این روش که پرکاربردترین تکنیک Keyword Stuffing است، یک کلمه در تمام پاراگراف‌های متن بیش از دو بار تکرار می‌شود.
خواننده مفهوم متن را به دلیل استفاده بیش از حد با یک عبارت نمی‌فهمد. ممکن است افزونه‌های سئو مانند Yoast یا all in one seo (در سایت‌های وردپرسی) نسبت به این روش چراغ سبز نشان دهند؛ اما در حقیقت این چراغ سبزی برای گوگل است تا سایت شما را جریمه کند. البته در نسخه‌های جدید این افزونه‌ها، تعداد دفعات استفاده از کلمات کلیدی براساس الگوریتم‌های جدید گوگل به‌روزرسانی شده است.

4- یک کلمه بیش از حد مجاز لینک‌گذاری می‌شود

بعضی از سایت‌ها با استفاده از افزونه‌های لینک‌گذاری اتوماتیک یا اسکریپت‌هایی از این دست، یک کلمه را به صفحه‌ای خاص لینک می‌کنند. این لینک گذاری ممکن است مربوط به تمامی واژه‌های یک صفحه باشد یا تمام صفحات سایت را شامل شود.
توجه داشته باشید که در این روش موتورهای جستجو با رفتن به هر لینک با صفحه مشابهی روبه‌رو می‌شوند و ممکن است جریمه شوید.

5- استفاده از یک کلمه ثابت+کلمه/کلمات متغیر

در این روش وبمستران یک کلمه را به عنوان کلمه کلیدی در نظر می‌گیرند و سایر واژه‌های خود را براساس آن سازماندهی می‌کنند. برای مثل استفاده از یک کلمه کلیدی+نام محل‌ یا کشورهای مختلف یکی از این روش‌هاست.


بیشتر بخوانید: چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟


چرا استفاده از تکنیک KEYWORD STUFFING برای سئو مضر است؟

  • بزرگ‌ترین ضرری که تکرار کلمه کلیدی به شما وارد خواهد ساخت، جریمه است. زمانی که موتور جستجوی گوگل شما را جریمه می‌کند، سایت شما از نتایج گوگل حذف می‌شود و این نشان دهنده آسیب بزرگی است که به سئوی سایت وارد شده است.
  • تکرار بیش از حد کلمات، نرخ پرش یا ––Bounce rate–– را افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید، نرخ پرش برای سئوی سایت اهمیت دارد و سایتی در این زمینه امتیاز خوب دریافت می‌کند که بازدید کننده را در خود نگاه دارد. به تعبیری هرچه نرخ پرش کمتر باشد، سئو کیفیت بالاتری دارد.
  • استفاده بیش از اندازه از یک کلمه به عنوان کیورد می‌تواند برای مخاطب خسته کننده باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که شما برای مخاطب مطلب می‌نویسید و نه برای موتورهای جستجو. می‌توان این دیدگاه را اولویت اصلی گوگل عنوان کرد که از شما انتظار دارد مطالب مفیدی برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید و موتورهای جستجو را ابزاری برای نظارت بدانید.

راهکارهای جلوگیری از KEYWORD STUFFING

برای جلوگیری از Keyword Stuffing راه‌های تجربی زیادی ارائه شده است و خود گوگل نیز در این زمینه اطلاعاتی داده است.

  • زمانی که عنوان صفحه را می‌نویسید توجه داشته باشید که این عبارت باید کاملا منحصربه‌فرد باشد. یعنی در صفحات دیگر استفاده نشده باشد و کلمه کلیدی مورد نظر نیز در آن‌ صفحات تکرار نشده باشد ––یا به اصطلاح Duplicate نشده باشد–– همچنین این عبارت باید به گونه‌ای باشد که توضیح مختصر و جامعی از صفحه وبسایت شما ارائه کند و بازدید کننده با اولین نگاه بتواند مفهوم صفحه شما را دریابد.
  • در توضیح صفحه یا ––meta description–– فقط یکبار کلمه کلیدی را بنویسید. جمله‌ای که در این قسمت به عنوان توضیح صفحه قرار می‌دهید باید کل صفحه مذکور را به صورت خلاصه بیان کند و تا حد امکان از به کار بردن جملات تکراری که در بدنه مطلب استفاده کرده‌اید، پرهیز کنید.
  • در بدنه متن باید تعداد مشخصی کلمه کلیدی قرار بدهید. تکرار کلمه کلیدی به ویژه در بدنه می‌تواند آسیب بزرگی به سئو وبسایت وارد کند. در ادامه به تعداد کلمه کلیدی که در بدنه متن باید استفاده شود، می‌پردازیم.

چه تعداد کلمات کلیدی خطر جریمه را از سایت دور می‌کند؟

نمی‌توان تعداد مشخصی کلمه کلیدی برای متن اعلام کرد؛ اما براساس گفته‌های متخصصین سئو استفاده از کلمه کلیدی زمانی مفید خواهد بود که درصد چگالی کیورد یا –– Keyword Density–– کمتر از ۲-۳ درصد باشد. چگالی کلمه کلیدی به این صورت محاسبه می‌شود: 
تعداد کلمات متن/ تعداد کلمات کلیدی که در متن آمده است.
با در نظر گرفتن این فرمول می‌توان چنین برداشت کرد که متن با کیفیت، متنی است که در آن تکرار کلمه کلیدی معقول است و در هر ۱۵۰-۱۷۰ کلمه یک بار از آن استفاده می‌شود.

چگونه از خطر KEYWORD STUFFING در امان بمانیم؟

اگر می‌خواهید برای یک کلمه کلیدی رتبه خوبی بدست بیاورید به «بهینه سازی» فکر کنید. به این ترتیب که:
1.    برای هر صفحه یک کلمه کلیدی اصلی در نظر بگیرید.
2.    بیشتر از ۳۰۰ کلمه بنویسید و به ازای هر ۳۰۰ کلمه دو بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.
3.    کلمات کلیدی فرعی، مترادف‌ها و عبارات طولانی مرتبط با کلمه مورد نظر می‌توانند، مفید باشند.
4.    برای این که کیوردها به صورت بهینه در صفحات وبسایت قرار بگیرند باید در قسمت‌های مختلف صفحه پدیدار شوند. برای بهینه‌سازی هرچه بهتر:

  • کلمه هدف را یک بار در تیتر صفحه استفاده کنید.
  • کیورد را حداقل در یک زیرتیتر بیاورید.
  • کلمه مورد نظر را بین تگ‌های Title قرار بدهید.
  • keyword را یک بار در متای توضیحات صفحه بیاورید.
  • کلمه کلیدی باید در پاراگراف اول متن پدیدار شود.
  • در انتهای متن و بخش جمع‌بندی نیز از این کلمه استفاده کنید.

جمع‌بندی مطلب

تکرار کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing یکی از روش‌های مرسوم برای دریافت رتبه بهتر در گوگل بود که با روی کار آمدن الگوریتم پاندا، کنار گذاشته شد. در این روش وبمسترها، کلمه کلیدی را به دفعات زیادی در متن قرار می‌دادند و با استفاده از ضعف الگوریتم‌های اولیه موتورهای جستجو، جایگاه خوبی در این کلمات به دست می‌آوردند. در این مقاله تکنیک‌هایی را بیان کردیم تا از کیورد استافینگ دور بمانید و با استفاده معقول از کلمات کلیدی، متنی با کیفیت و ارزشمند تولید کنید که هم مخاطب را راضی نگاه دارید و هم در سئوی سایت رشد، قابل توجهی ایجاد کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 به بررسی و معرفی بهترین افزونه‌های بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر در وردپرس پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
نقشه سفر مشتری (Customer Journey) چیست؟ در این مقاله از وب 24 با اهمیت نقشه سفر مشتری آشنا شوید و از مراحل و نحوه ارزیابی Customer Journey آگاه شوید.
محتوای ستونی pillar content چیست؟ در این مقاله از وب 24 با مفهوم پیلار کانتنت آشنا شوید و از مزایا، کاربرد و روش اجرای محتوای خوشه‌ای آگاه شوید.
آشنایی کامل با انواع، مراحل و چگونگی طراحی یک استراتژی سئو موفق. با مطالعه این مقاله از سایت وب24 یک استراتژی بی‌نقص طراحی کنید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha