همانطور که میدانید، سئو به بخشهای مختلفی از وبسایت مربوط میشود. یکی از این بخشها، صفحه دسته بندی محصولات است. سئو کردن صفحات دسته بندی برای سایتهای فروشگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما درعین حال توسط بسیاری از صاحبین وبسایت یا کارشناسان سئو، نادیده گرفته میشود. با بهینهسازی صفحات دسته بندی محصولات، میتوانید کاربر را مستقیما به این صفحه هدایت کنید؛ زیرا بسیاری از جستجوها برای دیدن مجموعهای از محصولات انجام میشوند و کاربر، محصول خاصی مدنظر ندارد و به دنبال این است که فقط انواع مختلف یک محصول و قیمتهای آنها را مشاهده کند. اگر میخواهید بدانید که سئو صفحه دسته بندی چگونه انجام میشود تا انتهای این مقاله را دنبال کنید.
سئو صفحه دسته بندی چیست؟
صفحات دسته بندی به صفحه اصلی محصول، مقالات، خدمات و سایر دسته بندیها در سایت گفته میشود. این صفحات به منظور ایجاد تعامل بهتر و سریعتر کاربر با وبسایت، ایجاد میشوند و اهمیت بسیار زیادی دارند. در این صفحه شما میتوانید محصولات و موارد مشابه هم را در کنار هم قرار دهید و به کاربر در جهت انتخاب یا مقایسه این محصولات کمک کنید.
سئو صفحه دسته بندی به معنای بهینهسازی این صفحات برای موتورهای جستجو است. ابتدا بهتر است بدانید که در فروشگاههای اینترنتی دو نوع صفحه دسته بندی وجود دارد:
- صفحه دسته بندی اصلی Category listing pages (CLP): صفحهای که شامل کل دسته بندی های محصولات است.
- صفحه دسته بندی محصولات Product listing pages (PLP): صفحهای که شامل محصولات یک دسته خاص است.
از نظر سئو، صفحات دسته بندی دارای چند مشکل هستند که به خاطر همین موارد، برای رتبهبندی این صفحات سختگیری بیشتری دارد و ترجیح میدهد به جای صفحه دسته بندی، صفحه محصولی از آن دسته را در نتایج جستجو نمایش دهد. یکی از این مشکلات، محتوای تکراری است؛ در واقع این صفحات معمولا محتوای مستقلی ندارند؛ زیرا اطلاعاتی که در این صفحات وجود دارد، مشابه همان اطلاعاتی است که در صفحه محصولات درج شدهاند؛ مخصوصا در سایتهای فروشگاهی که معمولا صفحه دسته بندی شامل لیستی از محصولات است و محتوای منحصربهفرد ندارد.
با یک جستجوی ساده در گوگل، میتوانید مشاهده کنید که در اکثر مواقع، صفحات دسته بندی در نتایج جستجو نمایش داده نمیشوند. فقط در شرایطی این صفحات در نتایج ظاهر میشوند که نسبت به صفحات محصول، کیفیت بیشتری داشته باشند و هدف کاربران و عبارت مورد جستجوی آنها نیز، مربوط به مشاهده صفحه دسته بندی محصولات باشد. به همین دلیل باید توجه ویژهای به صفحه دسته بندی داشت.
چرا سئو صفحات دسته بندی مهم است؟
در صفحات وبلاگ یا سایتهای شرکتی و شخصی، هدف صفحه دسته بندی، هدایت کاربران در سایت به منظور پیمایش راحتتر و سادهتر است؛ اما در سایتهای فروشگاهی، این موضوع کمی متفاوت است. در سایتهای فروشگاهی، صفحات دسته بندی نوعی لندینگ پیج (Landing Page) به شمار میروند و باید برای سئو و بهینهسازی این صفحات تلاش کرد.
سئو صفحات کتگوری هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو، ضروری هستند. برای کاربران، صفحات دسته بندی به سازماندهی محتوا کمک میکند و باعث میشود تا راحتتر، چیزی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. همچنین به موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و رتبهبندی محتوا کمک میکنند. این صفحات به موتورهای جستجو کمک میکند تا رابطه بین قطعات مختلف محتوا و نحوه تناسب آنها با یکدیگر را درک کنند. همچنین میتوانند رتبهبندی تک تک مطالب را از طریق لینکهای داخلی افزایش دهند. علاوه بر این، عملکرد بهتری از صفحات محصول دارند. تحقیقات SMX insights نشان میدهد که صفحات دستهبندی ۱۹ درصد رتبهبندی بهتر، ۴۱۳ درصد ترافیک تخمینی بیشتر و ۳۲ درصد پتانسیل جذب ترافیک بیشتری نسبت به صفحات محصول دارند.
آموزش سئو صفحات دسته بندی
اکنون که به اهمیت سئو صفحه دسته بندی پی بردید، نوبت به آموزش سئو صفحات دسته بندی میرسد. در این بخش به نکاتی که هنگام بهینهسازی این صفحات باید مورد توجه قرار دهید اشاره میکنیم.
محتوای مفید اضافه کنید
محتوای مفید به کاربر در تصمیمگیری برای خرید کمک میکند. به عنوان مثال اگر دسته محصولات شما «زیورآلات» است، نوشتن در مورد تاریخچه آنها به اندازه کافی مفید نیست؛ بلکه محتوای مکمل ارزشمند، میتواند پاسخ به سوالات زیر باشد:
- جواهرات به کار رفته در این زیورآلات را چگونه تهیه کردهاید؟
- چه چیزی این زیورآلات را خاص میکند؟
- محبوبترین سبک در بین محصولات شما چیست؟
شما میتوانید به طور خلاصه به سوالات اصلی کاربران در زیرتیتر H1، معمولاً در حدود 30 تا 60 کلمه پاسخ دهید. سپس میتوانید اطلاعات بیشتری را در پایین صفحه، در قالب یک محتوای عمومی یا یک بخش سؤالات متداول، اضافه کنید. این روش نه تنها برای یک کاربر مفید است، بلکه به رتبهبندی شما نیز کمک میکند. جان مولر، یکی از کارکنان گوگل در مصاحبهای اعلام کرده بود، زمانی که صفحات دسته بندی در سایتهای فروشگاهی، به جز لینک به محصولات، محتوای دیگری ندارند، رتبهبندی آن صفحات برای ما واقعاً سخت است.
گوگل برای درک محتوای صفحه، به محتوا نیاز دارد و همچنین کاربرانی که برند شما را نمیشناسند هم به محتوایی نیاز دارند که به آنها کمک کند، تصمیم بگیرند که آیا شما بهترین انتخاب هستید یا خیر؛ بنابراین میدانیم که محتوای ارزشمند کمککننده است. با این حال، گاهی اوقات این امر به حد افراط کشیده میشود و در نتیجه حجم زیادی از محتوا ایجاد میشود که هیچکس آن را در پایین صفحه نمیخواند. یکی از بدترین سایتها در این زمینه، سایت eBay است که صفحات بسیاری شامل بیش از 1000 کلمه متن در پایین صفحات دسته بندی ایجاد کرده است.
بنابراین به طور خلاصه:
- به سوالاتی پاسخ دهید که به کاربران در تصمیمگیری برای خرید کمک میکند.
- به سوالات به طور خلاصه پاسخ دهید.
- بیش از حد ننویسید.
به طور منطقی دسته بندی کنید
اکثر ابزارهای تجارت الکترونیک این امکان را برای شما فراهم میکنند تا روابط بین دسته بندی ها و محصولات زیرمجموعه آنها را تنظیم کنید. به عنوان مثال در وردپرس میتوانید به کمک WooCommerce برای محصولات خود دسته بندی ایجاد کنید. سازماندهی دسته بندیها در یک سلسله مراتب منطقی باعث میشود که سایت شما به درستی بردکرامب تولید کند.
Breadcrumbs با نشان دادن محل فعلی کاربر در سایت شما، به آنها کمک میکند که بدانند در کدام قسمت قرار دارند و به راحتی بین صفحات جابجا شوند. این کار با بهبود تجربه کاربری باعث بهبود سئو و در نتیجه رتبهبندی سایت شما میشود.
از لینک سازی داخلی استفاده کنید
در هر دو صفحه CLP و PLP، یکی از مواردی که حتما باید رعایت کنید، لینک سازی داخلی است؛ اما این لینکها را از کجا باید لینک دریافت کنید؟
- منوی سایت: صفحات دسته بندی یکی از صفحات مهم سایت شما هستند و توصیه میشود در منو سایت خود (که معمولا در بالای سایت به صورت افقی قرار دارند و در تمام صفحات قابل مشاهده هستند) به آنها لینک دهید.
- صفحات محصول: یکی از روشهایی که توصیه میکنیم در سئو دسته بندی محصولات انجام دهید، لینک دادن از صفحه یک محصول به محصولات مرتبط در دستههای دیگر است.
- مقالات مرتبط: همچنین میتوانید به مقالات مرتبط با آن دسته از محصول یا یک محصول خاص لینک دهید. مخصوصا مقالاتی مانند نقد و بررسی یک محصول یا راهنمای خرید محصولات. این کار باعث ماندگاری بیشتر کاربر در سایت شما خواهد شد که برای گوگل بسیار با ارزش است.
به درستی صفحه بندی و لینک دهی کنید
یک اهداف اصلی صفحه دسته بندی، لینک دادن به محصولات است، اما میتوانید از چند روش برای بهبود این فرایند استفاده کنید.
لینک دادن به محصولات محبوب
برای سایتهای فروشگاهی بزرگ که تعداد زیادی محصول دارند، توصیه میشود، لینک دهی را از محصولات محبوب و پرفروش شروع کنند یا فیلتری را بر این اساس در صفحه محصولات به صورت پیش فرض قرار دهند؛ مانند کاری که Sports Direct در صفحه محصولات خود انجام میدهد.
- قرار دادن گزینه مشاهده همه صفحات یا محصولات: توجه داشته باشید که معمولا کاربران تمایل دارند تا بیشترین تعداد ممکن را ببینند و کمتر مجبور باشند بین صفحات جابجا شوند. یکی از مواردی که میتوانید در سایت خود اعمال کنید، این است که گزینه نمایش همه صفحات یا نمایش همه محصولات را قرار دهید. البته به سرعت لود صفحه هم دقت کنید و باید سعی کنید این کار باعث کاهش سرعت لود صفحه نشود.
- قرار دادن فیلترهای مناسب در دسترس کاربر: حتما برای محصولات و دسته بندی های محصولات، فیلترهای مناسب را جهت دقیقتر کردن جستجو، تعبیه کنید. مخصوصا اگر تعداد محصولات و صفحات محصولات شما زیاد است. این کار باعث میشود که کاربر، زودتر محصول مورد نظر خود را پیدا کند و از گشتن در بین انبوهی از محصولاتی که مدنظر او نیستند، خسته نشود.
از کلمات بلند (Long-tail) برای نامگذاری صفحات استفاده کنید
یک تاکتیک شناخته شده برای بهبود دسته بندی ها، ایجاد و استفاده از انواع کلمات کلیدی long tail و خاص از دستههای گستردهتر است (در صورت امکان). پیشنهاد میشود، هنگام نامگذاری دسته بندی محصولات، کیورد ریسرچ انجام دهید تا ببینید برای هر دسته از محصولات شما، کاربران، بیشتر چه کلماتی را جستجو میکنند و به صورت بهینه از آنها برای نامگذاری دستهها استفاده کنید. کلمات کلیدی طولانی (long tail keywords) چیست؟
از سایدبار برای نمایش فیلترها استفاده کنید
پیشنهاد میشود برای دسترسی راحتتر کاربران، از نوار کنار صفحه برای دستیابی به فیلترها و سایر ابزارهای مورد نیاز کاربر استفاده شود؛ مانند کاری که سایت نایک انجام داده است.
فقط دقت داشته باشید که باید از خزش و ایندکس شدن این فیلترها از طریق فایل robots.txt جلوگیری شود. به این دلیل که مخصوصا در سایتهای فروشگاهی بزرگ، با ترکیب فیلترها تعداد زیادی آدرس ساخته میشود که قطعا خزیدن بین آنها باعث هدر رفتن بودجه خزش سایت شما شده و همچنین ایندکس شدن همه اینها نیاز نیست.
نظرات کاربران را اضافه کنید
طبق تحقیقات سایت Reevoo نظرات مثبت به طور متوسط منجر به افزایش 18 درصدی درآمد میشود؛ بنابراین، وجود این نظرات بسیار مهم است. بسیاری از سایتها، نظرات را به صفحات محصول محدود میکنند؛ اما گنجاندن آنها در دستهها نیز میتواند موثر باشد. Fanatical یک مثال عالی است؛ یک فروشگاه تجارت الکترونیک که Steam Keys را برای بازیهای رایانه شخصی عرضه میکند. این سایت، توصیههایی از سایر گیمرها در همه دستههای محصول، نمایش میدهد.
همچنین این کار، محتوای منحصربهفردی را به دستهها اضافه میکند و به کاربران کمک میکند، بازیهایی را پیدا کنند که به خوبی بررسی و تجربه شدهاند. مهمتر از همه، بازیهایی که بررسی شدهاند (که نرخ تبدیل آنها بیشتر است) پیج رنک بیشتر و رتبه بهتری کسب میکنند.
بیشتر بخوانید: الگوریتم پیج رنک گوگل (Google Page Rank) چیست؟
راهنماها و ابزارهای مفید ارائه دهید
همانطور که گفته شد، یکی از عناصری که اغلب در دسته بندی ها از قلم میافتند، این است که باید محتوایی تولید کنید که به کاربران در خرید کمک کند. این در حالی است که در خود صفحه دسته بندی، نمیتوانید محتوای زیادی بنویسید؛ بنابراین بهترین کار این است که مقالات جامعی در مورد محصولات نوشته و از صفحه دسته بندی به آن لینک دهید. برای مثال Sephora را در نظر بگیرید. CLP های آن دارای لینک به راهنماهایی هستند که به کاربران کمک میکنند در مورد خرید یک محصول تصمیم بگیرند.
از نظر سئو نیز به رتبهبندی پستهای وبلاگ کمک میکند؛ زیرا پیج رنک بیشتری دریافت میکنند. همچنین، به گوگل کمک میکند تا موضوع صفحه شما را بهتر درک کند؛ زیرا محتوای مرتبط زیادی دارید که به آن لینک دادهاید.
یک ساختار URL بهینه انتخاب کنید
طبق گفته سم آندروود، بهترین ساختار URL، ساختاری است که هرگز نیازی به تغییر آن ندارید؛ زیرا تغییر URL تا زمانی که مجبور نباشید کار عقلانی نیست؛ چرا که ممکن است سایت شما افت ترافیک زیادی را تجربه کند و کل سایت آسیب ببیند. در انتخاب آدرس صفحات، حتما سعی کنید تا حد امکان URL کوتاه، ساده و حاوی کلمه کلیدی باشد.
از تگ H1 و سایر تگهای عنوان استفاده کنید
از تگهای H1 و هدینگی استفاده کنید که با جستجوی کاربران برای یافتن محصول یا دسته بندی محصولات مطابقت داشته باشند. برای این کار باید به کلمات کلیدی که توسط کاربران جستجو میشود دقت کنید و تگها را بر اساس آنها تعیین کنید. البته بهتر است تگ H1 شما تا حد امکان به عنوان شما شبیه باشد.
سایت Ahrefs بیان میکند که گوگل پس از تغییر نحوه ایجاد عناوین صفحه در آگوست ۲۰۲۱، در ۳۳.۴ درصد موارد، تگ عنوان سایتها را بازنویسی میکند، وقتی گوگل تگ عنوان شما را بازنویسی میکند، در 50.76٪ مواقع آن را به تگ H1 تغییر میدهد؛ بنابراین اگر نمیخواهید عنوان صفحه عوض نشود، بهتر است تگ H1 شما به عنوان اصلی شباهت زیادی داشته باشد. به گفته گوگل، عناوین طولانی و خیلی کوتاه دلایلی برای بازنویسی عنوان صفحه هستند.
از دادههای ساختاریافته استفاده کنید
میتوانید چندین نوع داده ساختاریافته را به صفحات دستهبندی خود اضافه کنید تا به گوگل در درک بهتر محتوای شما و کسب نتایج غنی کمک کنید. انواع دادههای ساختاریافته که گوگل توصیه میکند استفاده کنید، عبارتاند از:
بردکرامب و سوالات متداول
افزودن این موارد مستقیماً بر نمایش ریچ اسنیپت در صفحه نتایج تاثیر میگذارد. یکی از وبسایتهای معروفی که همیشه از اسکیمای سؤالات متداول استفاده میکند، سایت Trip Advisor است که نمایش سوالات متداول باعث جذب ترافیک زیادی برای آنها شده است.
آموزش سئو صفحات دسته بندی در وردپرس
امروزه بسیاری از سایتها مخصوصا سایتهای فروشگاهی از وردپرس استفاده میکنند. خوشبختانه در این بستر به راحتی میتوانید موارد گفته شده را انجام داده و صفحات دسته بندی خود را بهینه کنید. در ادامه به مراحل سئو صفحات دسته بندی در وردپرس اشاره میکنیم.
بهینهسازی آدرس و عنوان صفحه
در وردپرس میتوانید به راحتی عنوان صفحات را تعیین کنید. همچنین باید برای صفحه دسته بندی خود نیز یک عنوان منحصربهفرد انتخاب کنید. در این عنوان باید مواردی که بیان شد را رعایت کنید، مانند استفاده از کلمه کلیدی در عنوان، نزدیکی عنوان با موارد جستجو شده توسط کاربران و... هنگام اضافه کردن دسته بندی جدید میتوانید در بخش مربوطه عنوان و آدرس خود را وارد کنید.
نوشتن محتوای منحصربهفرد برای سئو صفحه دسته بندی
همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، عدم وجود محتوای منحصربهفرد، یکی از اصلیترین مشکلات سئو شدن صفحات دسته بندی است. حل این مشکل اصلا پیچیده نیست. کافی است برای دسته مورد نظر خود در حد چند پاراگراف توضیح بنویسید. این توضیح میتواند همان پاسخ به سوالات مد نظر کاربر باشد که در بخش قبل اشاره کردیم.
تنظیم URL کنونیکال برای صفحه دسته بندی
یکی از مواردی که باید در سئو صفحات دسته بندی وردپرس رعایت کنید، این است که باید هنگام صفحهبندی محصولات از یک URL کنونیکال برای رفتن به صفحه اول استفاده کنید. با انجام این کار، کاربر در هر قسمت از سایت که باشد میتواند به راحتی به صفحه اول سایت برگردد. همچنین در صورتی که گوگل بخواهد صفحات دوم و سوم و ... را در این دسته بررسی کند، با این URL به صفحه اول دسته ارجاع داده میشود.
برای این کار میتوانید از پلاگین Yoast SEO استفاده کنید. بعد از نصب این پلاگین، هنگام اضافه کردن دسته مورد نظر خود، از برگه پیشرفته به این بخش دسترسی دارید. البته خود این پلاگین به صورت خودکار URL های کنونیکال را برای شما تنظیم میکند.
فعال کردن بردکرامب
در بخش قبل به اهمیت بردکرامب و تاثیر آن بر تجربه کاربری اشاره کردیم. حتما این قابلیت را در صفحات وبسایت خود فعال کنید و مطمئن شوید که بخشهای موجود در آن قابل کلیک هستند. همچنین این منو باید یک ساختار منطقی و اصولی داشته باشد که کاربر به راحتی بتواند متوجه موقعیت فعلی خود شده و بین صفحات سایت جابجا شود. شما میتوانید در وردپرس و در بخش پیکربندی صفحه، این قابلیت را در صورت فعال نبودن، فعال کنید.
لینکسازی داخلی
و در نهایت باید به سراغ یکی از مهمترین گامهای سئو صفحه دسته بندی یعنی لینکسازی داخلی بروید. در این بخش باید به کمک انکرتکستها (متنهای حاوی لینک) به سایر صفحات لینک بدهید. برای این کار دقت داشته باشید که از کلمات معنادار و مرتبط برای لینک دادن استفاده کنید. همچنین ازآنجاکه هدر و فوتر سایت در بیشتر یا همه صفحات سایت وجود دارند، لینکهای موجود در آنها بسیار مهم هستند؛ پس در این قسمتها، لینک مهمترین صفحات سایت خود را قرار دهید. شما میتوانید در وردپرس به راحتی در قسمت نوشتهها، کلمات مورد نظر خود را انتخاب و از بخش "گذاشتن" و سپس "درج/ویرایش پیوند" آن را حاوی لینک کنید.
جمعبندی
صفحه دسته بندی محصولات، یکی از صفحاتی است که مورد بازدید بسیاری از کاربران قرار میگیرد. مخصوصا در سایتهای فروشگاهی که مقایسه محصولات و قیمت آنها بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید این صفحه را نیز مانند همه بخشهای وبسایت، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنید. در این مطلب به طور کامل به سئو صفحه دسته بندی پرداختیم. اگر شما هم صاحب یک سایت فروشگاهی یا هر سایتی هستید که به نوعی با دسته بندی محصول یا محتوا میپردازد، حتما از نکات گفته شده در این مطلب استفاده کنید.


سلام . مدت هاست که مطالب شما رو می خونم و استفاده می کنم. مقاله خوب و کاربردی در مورد سئو دسته بندی محصولات فروشگاه بود. البته از سایت شما همین انتظار رو هم داشتم. ممنون از زحماتتان
سلام دوست عزیز. نظر لطف شماست. ممنونیم از همراهی شما