چگونه سایت وردپرسی خود را چند زبانه کنیم؟

بسیاری از سایت‌ها با وردپرس طراحی شده‌اند و ممکن است سایت شما هم در بین آنها باشد. اگر مخاطبان بین‌المللی دارید در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی کامل آموزش ساخت سایت چند زبانه در وردپرس بپردازیم.

منظور از سایت وردپرسی چند زبانه چیست؟

محتوای خود را با سوالی تحت عنوان چگونه سایت وردپرسی خود را چند زبانه کنیم؟ شروع می‌کنیم! همانطور که اشاره کردیم، مطالبی که ما در سایت خود قرار می‌دهیم نباید صرفا محدود به قشر خاصی باشد و باید تمامی افراد را با زبان‌های مختلف مخاطب قرار دهد. البته اینکه ما محتوایی با چندین زبان مختلف منتشر کنیم، کاری بسیار وقت گیر است. اما می‌توانیم به واسطه وردپرس، سایت خود را چند زبانه کرده و به زبان‌های معروف دنیا محتوا تولید کنیم.


معرفی خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت


چند زبانه کردن وردپرس به مدیران این امکان را می‌دهد تا بتوانند مطالب و موضوعات را به زبان‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار دهند. برای بیان بهتر این مسئله، در نظر بگیرید که سایت شما یک سایت خبری است و روزانه اخبار مختلفی را پوشش می‌دهد! اگر شما بتوانید محتوا را به چند زبان مختلف در دسترس کاربران قرار دهید، بی شک تعداد بازدید‌های سایت شما افزایش یافته و در نتیجه فرصت‌های شغلی مختلفی را برایتان ایجاد می‌کند.

در این باره شما می‌توانید زبان‌هایی مانند انگلیسی، ترکیه ای، عربی و... را در اولویت قرار دهید. برای این منظور شما می‌توانید از افزونه‌های مختلفی در وردپرس استفاده کرده و سایت خود را چند زبانه کنید! 

سایت وردپرسی چند زبانه


بیشتر بخوانید: آموزش تغییر قالب وردپرس


افزونه‌های لازم برای ساخت سایت چند زبانه در وردپرس

برای چند زبان کردن سایت‌های وردپرسی دو نوع افزونه وجود دارد. گروه اول این افزونه‌ها این امکان را می‌دهد که به صورت دستی محتوای سایت را چند زبانه کرد. در واقع به وسیله این افزونه‌ها ابتدا باید محتوای سایت را به زبان دلخواه خود ترجمه کنیم و سپس در سایت وارد کنیم و وظیفه اصلی این افزونه نیز سوئیچ کردن زبان‌ها برای کاربران است.

اما در گروه دوم افزونه‌ها نیازی به ترجمه دستی نیست چرا که افزونه‌ها به وسیله ابزار‌های آنلاینی مانند گوگل ترنسلیت محتوای سایت را ترجمه می‌کند. اما ایرادی که در افزونه‌های دسته دوم وجود دارد، این است که کیفیت محتواهای ترجمه شده چندان خوب نیست. در ادامه افزونه‌هایی که امکان چند زبانه کردن سایت را ارائه می‌دهد را معرفی می کنیم:

افزونه polylang

اولین افزونه‌ای که قصد معرفی آن را داریم و امکان چند زبانه کردن سایت وردپرسی را به شما ارائه می‌دهد، افزونه Polylang است. نکته قابل توجه این افزونه رایگان بودن آن است و شما می‌توانید از مخزن وردپرس همین الان این افزونه‌ای که بیش از 400 هزار بار نصب شده است را دریافت کنید.

شما به وسیله نسخه رایگان این افزونه می‌توانید به صورت دستی محتوای سایت خود را ترجمه کنید. لازم به ذکر است که تنها ایرادی که افزونه Polylang دارد، این است که برای ترجمه قسمت URLها نیاز به نسخه پولی و پرمیوم آن را دارید. از ویژگی های بارز این افزونه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان سوئیچ کردن بین زبان ها در ابزارک‌ها و فهرست‌ها
  • پشتیبانی از 100 زبان مختلف دنیا
  • پشتیبانی کردن از RTL
  • امکان استفاده از یک دامنه جداگانه یا یک زیر دامنه برای زبان های متفاوت
  • پشتیبانی از پست‌های سفارشی
  • و...

معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


افزونه  TranslatePress

یکی دیگر از افزونه‌های رایگان برای چند زبانه کردن سایت، افزونه TranslatePress است. با این افزونه می‌توانید به صورت کلی از تمامی صفحات مانند فرم‌ها، صفحه سازها و خروجی کدهای کوتاه را ترجمه کنید. لازم به ذکر است که این افزونه با افزونه ووکامرس تطابق دارد و بدون نیاز به هیچ تنظیم خاصی کار می‌کند. از ویژگی‌های این افزونه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سازگاری با اکثر قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی
  • امکان پشتیبانی دستی و خودکار از گوگل ترنسلیت
  • امکان منتشر کردن ترجمه‌ها بعد از به اتمام رسیدن کار ترجمه ها
  • و...

افزونه WPML

یکی از بهترین افزونه‌های حال حاضر برای چند زبان کردن سایت، افزونه WPML Multilingual CMS است. این افزونه توانسته است به تنهایی تمام نیازهایی که برای چند زبان کردن سایت را وجود دارد را پاسخ دهد. در ادامه به آموزش افزونه WPML می‌پردازیم و قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم که چگونه با این افزونه سایت خود را چند زبانه کنید.

افزونه WPML برای چند زبانه کردن سایت های وردپرسی


بیشتر بخوانید: آموزش نصب افزونه در وردپرس


ایجاد سایت وردپرسی چند زبانه با افزونه WPML

هنگامی که افزونه wpml را خریداری کردید، فایل zip این افزونه در دسترس شما قرار گرفته می‌شود! ابتدا این فایل را unzip کرده و سپس همانند دیگر افزونه‌هایی که در وردپرس خود نصب کرده‌اید، آن را نصب و فعال کنید. بعد از نصب این افزونه، در پیشخوان وردپرس منویی تحت عنوان " افزونه چند زبانه " ایجاد می‌شود که باید بر روی زیر منو‌ها کلیک کنید.

مرحله اول

در اولین قدم از چند زبانه کردن وب سایت، افزونه wpml از شما می‌خواهد که زبان فعلی سایت را مشخص کرده و سپس روی گزینه " بعدی " کلیک کنید تا به مرحله بعدی منتقل شوید. در اینجا شما باید در ابتدا زبان فارسی را به عنوان زبان فعلی سایت انتخاب کنید.

مرحله دوم

در مرحله بعدی با لیستی از چندین زبان مختلف روبرو می‌شوید. هر کدام از این زبان‌ها را که می‌خواهید سایت شما از آنها پشتیبانی کند انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه " بعد " که در پایین صفحه قرار گرفته شده است کلیک کنید.

مرحله سوم

در مرحله سوم باید یک سوئیچ کننده زبان به سایت اضافه کنید! در اینجا ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که سوئیچ کننده چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت سوئیچ ابزاری است که به واسطه آن، کاربر می‌تواند زبان سایت را عوض کرده و زبان مد نظر خود را انتخاب کند. به عبارتی وجود سوئیچ کننده زبان جهت تغییر زبان فعلی سایت الزامی است.

در افزونه wpml، شما می‌توانید سوئیچر زبان را در قسمت ناوبری سایت قرار دهید تا کاربران از آن استفاده کنند. بعد از اتمام، روی گزینه " بعد " در قسمت پایین صفحه کلیک کنید.

مرحله چهارم

مرحله بعدی از چند زبانه کردن سایت به واسطه افزونه wmpl، به گزارش سازگاری اختصاص دارد که برای عبور از این مرحله، باید گزینه Don’t send this information and skip compatibility alerts انتخاب کرده و روی گزینه " بعد " کلیک کنید.

مرحله آخر

در مرحله آخر باید کلید سایت را وارد کنید اما از آنجایی که شما این افزونه را از سایت‌های خارجی دریافت نکرده‌اید، با انتخاب گزینه Remind me later، از این مرحله عبور کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش ساخت منو در وردپرس


ایجاد سایت چند زبانه در وردپرس

 نکاتی که باید هنگام چند زبانه کردن سایت وردپرسی بدانید

مدیریت یکپارچه زبان در طراحی سایت چند زبانه

یکی از مواردی که در هنگام چند زبانه کردن سایت باید به آن توجه کنید، یکپارچه کردن محیط سایت است. این مورد را اگر نتوانید به درستی اجرا کنید، گسستگی بین زبان‌ها به وجود می‌آید و باعث عدم کنترل مدیریت وبسایت می‌شود. در واقع در این حالت نمی‌توانید رتبه خوبی در نتایج گوگل بدست بیاورید و در نهایت هیچ کاربری وارد سایت شما نمی‌شود.

امکان ساخت سایت چند زبانه در زیر شاخه

در هنگام چند زبانه کردن سایت، حتما از زیر شاخه webine.ir/en یا زیر دامنه en.webine.ir استفاده کنید چراکه یکی از عوامل مهم برای بهبود رنکینگ سایت در موتورهای جستجوی گوگل است. لازم به ذکر است که این روش یکی از عوامل مهم در بهبود نتایج جستجوی گوگل به شمار می‌رود. ناگفته نماند که این کار را به یک برنامه نویس حرفه ای بسپارید تا دچار مشکلات فنی و افت رتبه در نتایج گوگل نشوید.

هزینه لازم برای طراحی سایت چند زبانه

یکی از مواردی که در هنگام چند زبانه کردن سایت باید به آن دقت کنیم، هزینه اجرایی آن است. امروزه سایت‌ها به وسیله سیستم های مدیریت محتوا و یا از طریق برنامه نویسی ایجاد می‌شوند و بسته به نوع سایتی که دارید، هزینه اجرایی چند زبانه کردن سایت متفاوت خواهد بود. عامل دیگری که در هزینه اجرایی چند زبانه کردن سایت مهم است، چپ چین بودن یا راست چین بودن زبان است. به عنوان مثال اگر زبان مد نظر شما به فارسی نزدیک باشد، هزینه آن کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که زبان عربی نسبت به زبان انگلیسی برای سایت‌های فارسی زبان، هزینه کمتری ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله یاد گرفتیم که چند زبانه شدن یکی از الزامات وب سایت‌های وردپرسی است و برای این کار، می‌توانیم از افزونه‌های مختلفی استفاده کنیم که جهت سهولت بیشتر، ما از افزونه wpml استفاده کرده و آموزش چند زبانه شدن وب سایت را به واسطه این افزونه به طور کامل در دسترس شما قرار دادیم.


   طراحی سایت وردپرس و ساخت وب سایت وردپرسی توسط وب24  


همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 به آموزش فارسی سازی قالب ها و افزونه های وردپرس پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 به راهنمای نحوه برچسب گذاری در وردپرس به صورت اصولی پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 به آموزش نحوه رفع خطای درخواست اطلاعات FTP در وردپرس پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 به آموزش افزودن محصول در ووکامرس و مدیریت محصولات وردپرس پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که اگر از ووکامرس استفاده می‌کنید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha