مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو یا KPI های سئو چیست؟

معیارهای سنجش عملکرد در هر حوزه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در حوزه فعالیت‌های مالی یکی از این معیارها حاشیه سود ناخالص است یا مثلا در حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی میزان تعامل فالوئرها جز یکی از اصلی‌ترین معیارهای سنجش عملکرد است.

این معیارها به ما کمک می‌کنند که بدانیم چقدر به اهدافی که داریم نزدیک هستیم و چگونه می‌توانیم تلاش خود را در جهتی به کار ببریم که با موفقیت به اهدافمان برسیم. در این مطلب سراغ بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد در حوزه سئو رفته‌ایم.

شاخص کلیدی عملکرد سئو

KPI سئو یا  SEO KPI چیست؟

در دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر حوزه‌ها و یا به طور دقیق‌تر در سئو، فاکتورها و معیارهایی وجود دارند که شما به وسیله آن‌ها می‌توانید عملکرد خود را در آن حوزه بسنجید. این فاکتورها به صورت خلاصه KPI نامیده می‌شوند. KPI خلاصه Key Performance Indicators به معنای شاخص‌های کلیدی عملکرد است.

همانطور که از نامش پیداست، این شاخص‌ها به شما اجازه می‌دهند که ببینید آیا تلاش‌های شما در سئو به نتیجه رسیده است یا خیر. بدون این شاخص‌ها نمی‌توانید کارامدی کمپین‌های خود را مشخص کنید و به تبع آن اگر در مسیر صحیحی نباشید، موفقیتی هم حاصل نخواهد شد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


KPIهای سئو باید اساس استراتژی شما را تشکیل دهند و هم به عنوان معیاری جهت اندازه‌گیری میزان پیشرفت و هم به عنوان ابزار گزارش‌دهی عمل کنند. در ادامه این مطلب بعد از اینکه سراغ اهمیت دنبال کردن شاخص‌های کلیدی عملکردی سئو رفتیم، انواع آن را هم بررسی خواهیم کرد.

اهمیت KPI در سئو

حالا که فهمیدیم KPI سئو چیست، باید سراغ اهمیت آن برویم و ببینیم دنبال کردن این معیارها چگونه می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کند. در زیر به 4 فایده اصلی بررسی این شاخصه‌ها اشاره می‌کنم:

  • اجازه می‌دهد نرخ بازگشت سرمایه سئو را اندازه بگیریم.
  • اجازه می‌دهد فرصت‌های ارتقای سئوی سایت را پیدا کنیم.
  • اجازه می‌دهد میزان پیشرفت را نسبت به اهدافمان مشخص ‌کنیم.
  • اجازه می‌دهد تلاش‌هایمان را در سئو اولویت بندی ‌کنیم.

نهایت هدف بسیاری از KPIها در سئو تفسیر این جمله است که «اگر چیزی را نتوانید اندازه بگیرید، نمی‌توانید آن را ارتقا دهید!». پس به طور کلی انواع شاخص عملکرد KPI سئو به شما اجازه اندازه‌گیری و در ادامه ارتقای شرایط آن را می‌دهد.

شاخص‌های عملکرد KPI در سئو

اینکه در سئو باید کدام یک از شاخص‌ها را دنبال کنیم می‌تواند در بسیاری از مواقع گیج‌کننده باشد. چون تعداد این KPIهای سئو تا 50 شاخص هم می‌رسد. اما لزوما تمامی آن‌ها کاربردی نیستند و معیار مناسبی برای سنجش عملکرد شما نخواهند بود. در ادامه به 12 شاخص KPI در سئو اشاره می‌کنم:

بازگشت سرمایه (ROI)

تقریبا در هر کسب‌وکاری، هدف نهایی یک استراتژی سئو بازگشت سرمایه است. حال می‌خواهد این سرمایه درون تیم خود سازمان خرج شده باشد یا اینکه با برون‌سپاری به آژانس‌ها. در نهایت هدف این است که بیشتر از آنچه که خرج شده است، برگردد.

ردیابی و دنبال کردن شاخص ROI در فعالیت‌های سئویی شما بسیار حیاتی‌ست و یک دلیل ساده هم بیشتر ندارد چون بهترین معیار سنجش موفقیت محسوب می‌شود. این معیار در واقع نشان می‌دهد که چقدر از خرج کردتان بیشتر عایدی داشته‌اید. مشاهده مقدار ROI البته زمان‌بر است و می‌تواند از 6 تا 12 ماه یا حتی بیشتر طول بکشد.

شاخص عملکرد KPI سئو

تبدیل‌ها (فروش و سرنخ‌ها)

اگرچه که بسیاری از کسب‌وکارها از شاخص کلیدی عملکرد ROI سئو استفاده می‌کنند، اما چون این شاخص مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بدست بیاید نباید تنها شاخصی باشد که شما به آن تکیه می‌کنید.

اندازه‌گیری و ردیابی تبدیل‌های ارگانیک (مانند فروش، سرنخ‌ها یا هر دو) راهی بسیار مناسب برای سنجش میزان موفقیتتان است. چون به هر حال هرچقدر این تبدیل‌ها بیشتر باشد، در واقع به این معناست که تلاش‌های شما در جهت درستی صورت گرفته است.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی با کدنویسی اختصاصی


میزان دیده شدن ارگانیک (Impressions)

برخلاف شاخص بازگشت سرمایه که زمانی زیادی طول می‌کشد تا خودش را نشان دهد، این شاخص دیده شدن یا همان ایمپرشن به شما اجازه می‌دهد که به طور پیوسته میزان رشد خود را مشاهده کنید و آن را اندازه بگیرید. این میزان به سادگی در گوگل سرچ کنسول در اختیار شماست.

در واقع منظور دیده شدن، تعداد دفعاتی‌ست که صفحات سایت شما به ازای کلمات کلیدی مختلف در صفحه نتایج گوگل به نمایش درآمده و توسط دیگران قابل بازدید بوده است. این مقدار فارغ از این است که کاربر کلیک کند یا نکند. البته باید درنظر داشته باشید که افزایش این شاخص در کلمات کلیدی مختلف لزوما به معنای افزایش ترافیک سایت نیست.

جلسات ارگانیک (Sessions)

افزایش میزان ایمپرشن می‌تواند منجر به افزایش سشن یا همان جلسات کاربر در سایت شما شود؛ اینجاست که شما می‌توانید کم کم تاثیر استراتژی سئو خود را ببینید. چون به محض اینکه تلاش‌های شما به نتیجه برسد، یکی از شاخص‌های KPI اصلی همیشن سشن ارگانیک است که از این تلاش تاثیر می‌پذیرد.

ایمپرشن منجر به ترافیک و ترافیک در نهایت منجر به تبدیل سرنخ‌ها می‌شود و اگر به این شکل به قضیه نگاه کنید افزایش جلسات ارگانیک کاربر دقیقا نقطه‌ایست که شما در بازگشت سرمایه (ROI) هم بهبودی مشاهده خواهید کرد. این شاخص در گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول قابل اندازه‌گیری‌ست.

میزان جذب ترافیک از کلمات کلیدی شامل نام برند یا بدون آن

این شاخص که در واقع Branded vs. Non-Branded Traffic نام دارد در واقع ترافیکی را مشخص می‌کند از سمت کلمات کلیدی‌ای می‌آید که شامل نام برند شما می‌شود و یا نمی‌شود. افزایش میزان شاخص ترافیک Branded یعنی اینکه مشتری‌های سابق، شما را همچنان جست‌وجو می‌کنند یا اینکه شما توسط آن‌ها به افراد تازه‌ای معرفی شده‌اید و مورد جست‌وجو قرار گرفته‌اید یا اینکه فردی تبلیغی از شما جایی دیده یا اینکه در رویدادی شما را ملاقات کرده و حالا می‌خواهد بیشتر درباره شما بداند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


چیزی که درباره این شاخص مهم است این است که ترافیک حاصل از کلمات کلیدی شامل نام برند، یعنی مراجعه دوباره افرادی که قبلا به طریقی شما را می‌شناختند و این یعنی به ثمر رسیدن تلاش‌های شما در جذب ترافیک ارگانیک. البته افزاBranded هم اتفاق خوبی‌ست چون باعث یش شاخص ترافیک Non-جذب ترافیک از کلمات کلیدی فاقد نام برند شما شده است.

رتبه‌بندی کلمات کلیدی

اگرچه که این شاخص به اندازۀ 5 شاخص عملکرد KPI سئوی دیگری که تا الان به آن‌ها اشاره شد، اهمیت ندارد اما کاربرد خودش را دارد و بسیار توصیه می‌شود که حتما رتبه‌بندی کلمات کلیدی را دنبال کنید و ببینید که کلمات کلیدی هدفتان چه رتبه‌ای در SERP دارند.

بک‌لینک‌ها

بک لینک‌ یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی گوگل است و نشانه‌ای از اینکه این روند در آینده نزدیک تغییر کند دیده نمی‌شود. شما باید سلامت بلک‌لینک‌های حال حاضر و هم آن‌هایی که تازه بدست می‌آورید را چک کنید . 5 مورد زیر را حتما درباره لینک‌های مرتبط با سایتتان باید چک کنید:

  • تعداد کل بک‌لینک‌ها
  • تعداد کل دامین‌های ارجاع‌دهنده
  • تعداد لینک‌های از دست داده شده
  • تعداد لینک‌های بدست آمده
  • لینک‌های سمی (سایت با دامین آتوریتی پایین)

معرفی خدمات وب24: تولید محتوا سئو شده


CTR ارگانیک

CTR یا همان نرخ کلیک شاید فاکتور تبه‌بندی مستقیمی تلقی نشود اما حقیقت این است که هر چقدر کلیک ارگانیک شما بیشتر باشد یعنی سایت شما در حال جذب ترافیک بیشتری‌ست. شما باید مقدار این شاخص کلیدی عملکرد سئو را هم در صفحات مختلف و هم در عبارات کلیدی مختلف ردیابی کنید.

نرخ پرش

نرخ پرش یا همان Bounce Rate به معنای این است که مخاطب شما چقدر با محتوای یک صفحه توانسته تعامل داشته باشد. وقتی نرخ پرش صفحات کم باشد یعنی محتوای آن صفحه با چیزی که کاربر در گوگل جست‌وجو کرده است و به سایت شما رسیده است، به خوبی مرتبط است.

شاخص KPI در سئو

خلاف این موضوع یعنی اینکه آن محتوا فارغ از اینکه چه عنوانی دارد نتوانسته است توجه کاربر را به خودش جلب کند. کپی بودن مطلب، نگارش بد، محتوای بی‎‌ربط به عنوان و کلمات کلیدی و... از جمله مواردی است که باعث افزایش میزان این شاخص می‌شود که در گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده است.

میانگین زمان حضور در صفحه

هرچقدر کاربر بیشتر در یک صفحه حضور داشته باشد، بیشتر با آن تعامل پیدا کرده است و احتمال تبدیل شدن آن نیز بیشتر خواهد شد. پس نیاز است که این KPI را هم درنظر داشته باشید و اندازه بگیرید. این شاخص هم در گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده است.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


مشکلات مربوط به Coverage

این شاخص که به خطاهای خزش گوگل اشاره می‌کند در گول سرچ کنسول کاملا قابل مشاهده و بررسی است. این خطاها معمولا شامل موارد زیر می‌شود

  • خطای 5xx سرور
  • خطای 4xx
  • ناهنجاری‌های ایجاد شده در خزش
  • صفحات Noindex
  • کراول شده اما ایندکس نشده
  • پیدا شده اما ایندکس نشده
  • آدرس‌های تکراری که به عنوان کنونیکال ثبت نشده‌اند
  • بلاک شده توسط robots.txt

بررسی این شاخص‌ها به شما اجازه می‌دهد که مشکلات مربوط با خزش و ایندکس شدن را برطرف کنید.

سرعت صفحه

سرعت سایت شما شاخصی‌ست که هم روی رتبه‌بندی و هم روی نرخ تبدیل تاثیرگذار است. این شاخص در طول زمان می‌تواند بنا به دلایل مختلف مثل به‌روزرسانی قالب سایت، استفاده از افزونه‌های جدید و... تغییر کند که نیاز است شما به طور دائم آن را بررسی کنید و بهبود دهید.

هدف از KPIهای سئو در کسب و کارمان چیست؟

در نهایت هدف اکثر این KPIها پیدا کردن فرصت‌هایی جهت افزایش نرخ تبدیل و به تبع آن افزایش نرخ بازگشت سرمایه است. چون اگر به هرکدام از این شاخص‌ها نگاه کنید می‌بینید که سعی دارند شرایطی را برای کاربر ایجاد کنند که با تعامل بیشتر و بهتر او، احتمال تبدیل بیشتر شود.

مثلا سعی می‌شود که بیشتر دیده شویم تا کاربر بیشتری جذب کنیم و با محتوای مرتبط و سرعت سایت خوب او را بیشتر در صفحه نگه داریم تا احتمال تبدیل او را افزایش دهیم. در نهایت این جمله را به یاد داشته باشید که تمامی KPIهای سئو مهم هستند و آن‌هایی که شما باید دنبالشان کنید بر اساس اهدافتان تعیین خواهند شد.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha