هرآنچه باید درباره تحلیل PESTEL بدانید

تجزیه و تحلیل PESTEL یک چارچوب برای تبیین استراتژی تجارت است که برای شناسایی، طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل تهدیدها و فرصت‌های خارجی کلیدی که یک شرکت در حال حاضر و آینده با آن مواجه است، استفاده می‌شود. نتیجه تجزیه و تحلیل PESTEL تهدیدها و نقاط ضعف خاصی را مشخص می‌کند که ممکن است یک کسب و کار ناآگاهانه در معرض آنها قرار گرفته باشد و بخواهد چاره‌اندیشی کند.

تحلیل PESTEL چیست؟

تجزیه و تحلیل پستل نحوه شکل‌گیری هر کسب و کار را مشخص می‌کند. عبارت PESTEL از کنار هم قرار گرفتن حرف اول شش کلمه انگلیسی تشکیل شده که عبارتند از Political، Economic، Social، Technological، Environmental و Legal. این شش کلمه نشان‌دهنده عواملی هستند که در تحلیل پستل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

تحلیل پستل چه کاربردی دارد

تحلیل پستل (PESTEL) چه کاربردی دارد؟

تجزیه و تحلیل PESTEL چارچوب مناسبی است که اهداف خاصی را برآورده می‌کند. به علاوه به موفقیت سازمان‌ها در برنامه‌ریزی تجاری نیز کمک می‌کند. از کاربردهای تحلیل پستل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برنامه‌ریزی استراتژیک کسب و کار

 گزارش تجزیه و تحلیل PESTEL یک سند مفید است که هنگام شروع یک فرآیند برنامه‌ریزی تجاری در کنار شماست. به تیم مدیریت ارشد اطلاعات زمینه‌ای زیادی در مورد شرکت ارائه می‌دهد، مانند مسیری که کسب و کار در آن در حال حرکت است، موقعیت برند، اهداف رشد و مواردی که ممکن است منجر به کاهش رشد و بهره‌وری کسب و کار شود.


معرفی خدمات وب24: طراحی وب سایت با کدنویسی اختصاصی


برنامه‌ریزی نیروی کار

 برنامه‌ریزی نیروی کار یک فرآیند تجاری است که استراتژی‌های کسب و کار و افراد را با هم همسو می‌کند. تجزیه و تحلیل PESTEL  به کسب و کارها کمک می‌کند تا تغییرات مخرب مدل‌های کسب و کار را شناسایی کنند که ممکن است تأثیر عمیقی بر چشم‌انداز اشتغال در آینده داشته باشند. سازمان‌ها با بحران‌هایی مانند افزایش شکاف‌های مهارتی، ایجاد نقش‌های شغلی (مانند بخش فناوری اطلاعات که 10 سال پیش وجود نداشت) و کاهش یا جابه‌جایی شغل‌ها مواجه هستند.

برنامه‌ریزی بازاریابی

همانطور که تجزیه و تحلیل PESTEL اطلاعات زیادی را در مورد عوامل خارجی برای صاحبان کسب و کار به ارمغان می‌آورد، همچنین بینش درستی از بازار در اختیار آنها قرار می‌دهد. بنابراین می‌تواند به اولویت‌بندی فعالیت‌های تجاری برای دستیابی به اهداف بازاریابی خاص در یک بازه زمانی مشخص هم کمک کند.

توسعه محصول

همانطور که ذکر شد، تحلیل PESTEL بینش خوبی در مورد بازار به صاحبان کسب و کارها می‌دهد که بازخوردهای مشتریان در مورد محصولات یا خدمات را هم شامل می‌شود. این به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا در مسیر صحیحی گام برمی‌دارند یا باید تغییر مسیر بدهند، یا لازم است محصول موجود را اصلاح کنند، و چه زمانی و چه چیزی را باید به عنوان یک محصول جدید عرضه کنند.

تغییر سازمانی

تحلیل پستل یک ابزار قدرتمند برای درک زمینه تغییر و تمرکز بر مناطقی است که باعث موفقیت آن تغییر می‌شود. در این شرایط، تجزیه و تحلیل PESTEL در کنار تحلیل SWOT بهترین کار را دارد. این دو مدل به یک سازمان کمک می‌کنند تا فرصت‌ها و تهدیدهای بالقوه پیرامون تغییرات نیروی کار از جمله کمبود مهارت و قابلیت‌های نیروی کار را شناسایی کند.

تحلیل پستل چیست


ببیشتر بخوانید: تحقیقات بازاریابی (marketing research) چیست؟


معایب تحلیل PESTEL چیست؟

مدل تحلیل پستل هم مانند هر نظریه دیگری، مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به طور خلاصه به برخی از معایب و مزایای این مدل اشاره می‌کنیم:

معایب تحلیل پستل

  • برخی از کاربران تجزیه و تحلیل PESTEL داده‌های مورد استفاده برای تصمیم‌گیری را بیش از حد ساده می‌دانند و بر این باورند که سادگی، نشان ناکارآمدی است
  • گم شدن در حجم عظیمی از داده‌ها اتفاق رایجی است. همیشه خطر جمع‌آوری داده‌های بیش از حد و انجام تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از حد وجود دارد که ممکن است منجر به ناکارآمدی فرایند تحلیل شود
  • مدل تجزیه و تحلیل PESTEL بر اساس فرضیات کار می‌کند و امکان اشتباه بودن این فرضیات وجود دارد
  • سرعت تغییرات، پیش‌بینی تحولات را دشوار می‌کند و این ممکن است در آینده سازمان را تحت تأثیر قرار دهد

مزایای تحلیل پستل

  • یک چارچوب ساده است و درک و انجام آن آسان است
  • درک بهتر و گسترده‌تری از محیط کسب و کار به مدیران می‌دهد
  • سازمان‌ها را تشویق می‌کند تا تفکر بیرونی و استراتژیک را توسعه دهند
  • سازمان را قادر می‌سازد تا تهدیدات تجاری آینده را پیش‌بینی کند
  • به مدیران اجازه می‌دهد تا تأثیر تهدیدات تجاری را به حداقل برسانند یا خنثی کنند
  • به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که فرصت‌ها را شناسایی کرده و در آنها سرمایه‌گذاری کنند

بیشتر بخوانید: آمیخته بازاریابی 4C و 4P و کاربرد آن در دیجیتال مارکتینگ


در تحلیل پستل (PESTEL) چه عواملی مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

همانطور که گفتیم، نام PESTEL از کنار هم قرار دادن حرف اول شش کلمه انگلیسی تشکیل شده که عوامل مورد بررسی در تحلیل پستل را نشان می‌دهند. در ادامه این عوامل را با هم مرور می‌کنیم:

عوامل سیاسی یا Political Factors

عوامل سیاسی تعیین می‌کنند که چگونه تصمیمات دولت، مانند سیاست‌های مالیاتی و تجاری، بر وضعیت اقتصادی و تجاری یک شرکت تأثیر می‌گذارند. عوامل سیاسی عموماً بر گرایش سازمان‌ها به کسب‌وکار تأثیر دارند و هر سازمان باید استراتژی‌های بازاریابی خود را مطابق با الزامات دولت تنظیم و متعادل کند.

مواردی که در این مرحله باید کنترل کنید عبارتند از سیاست دولت، قانون گذاری، هماهنگی یا تضاد سیاسی و ثبات یا بی ثباتی، انتخابات و ائتلاف ها، سیاست تجارت خارجی، محدودیت ها و موافقت نامه ها، سیاست مالیاتی، سیاست کار، انتخابات آتی و دوره‌های انتخاباتی، ثبات دولت، لابی‌گری و اعتراضات سیاسی، سیاست دفاعی و هزینه‌ها، تروریسم، جنگ و سایر ملاحظات نظامی، سیاست زیست محیطی، کمک‌های مالی و ابتکارات، یارانه‌ها و تعرفه‌ها، سیاست مالی، آزادی بیان و مطبوعات و بوروکراسی دولتی.

عوامل اقتصادی یا Economic Factors

عوامل اقتصادی مانند نرخ تورم، رشد کسب و کار، سطح اشتغال و بیکاری و تجارت کالاها و خدمات، تأثیر جدی بر چگونگی شکوفایی موفق و شکوفایی اقتصادی یک سازمان دارند. عوامل اقتصادی ممکن است بسته به وضعیت مالی از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشند.

در این مرحله باید مواردی از جمله رشد اقتصادی (به عنوان مثال تولید ناخالص داخلی)، نرخ بهره، نرخ تبدیل، تورم، درآمد قابل تصرف مصرف کنندگان و مشاغل، نرخ پس انداز و سرمایه‌گذاری، میزان تمایل به خرج کردن، مالیات، دستمزدها (هم سطح مطلق و هم نرخ رشد)، نرخ اشتغال و بیکاری، بازارهای مالی، قیمت ملک، قیمت کالا و مواد اولیه، در دسترس بودن منابع مالی و اعتباری، عوامل عرضه و تقاضا و چرخه ها و حباب ها را کنترل کنید.

تحلیل پستل – PESTEL

عوامل اجتماعی یا Social Factors

بدون شک جامعه به سرعت در حال تغییر است. جامعه خود را با سنت‌های جدید تطبیق می‌دهد و رسانه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر نحوه تفکر و عمل مردم دارند. عوامل اجتماعی حوزه‌های مختلفی مانند رشد جمعیت، بهداشت، آموزش، ایمنی، مذهب و مزایا، طبقات اجتماعی و غیره را در بر می‌گیرد که تاثیر زیادی بر کسب و کارها دارند. برای این منظور، کسب‌وکارها باید مطمئن شوند که از تکنیک تجزیه و تحلیل PESTEL برای ارزیابی تأثیر فرهنگ بر سازمان خود استفاده می‌کنند.

مواردی که در این مرحله باید کنترل کنید عبارتند از جمعیت‌شناسی، رشد جمعیت، توزیع سنی جمعیت، نرخ تولد و مرگ و میر، اندازه و پویایی خانواده، ازدواج، طلاق و زندگی مشترک، استانداردهای زندگی، توزیع ثروت، دیدگاه و هنجارهای قومی و مذهبی، سلامتی و آگاهی سلامت، استانداردهای آموزشی، انتخاب‌های شغلی و نگرش‌ها، الگوهای کاری و ترجیحات (از جمله نگرش نسبت به بازنشستگی)، ترجیحات مشتری و روند خرید، فعالیت‌های اوقات فراغت و سبک زندگی، گرایش‌های فرهنگی، روند مد، اعتماد مصرف کننده، تصویر سازمانی، و نگرش نسبت به دولت، تجارت و برابری.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی اختصاصی


عوامل تکنولوژیک یا Technological Factors

عوامل تکنولوژیکی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند، زیرا به ریشه کنی تورم و رکود کمک می‌کنند. کسب و کارها نمی‌توانند به جدیدترین فناوری صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، بی‌توجه باشند. فناوری اطلاعات به کسب و کارها افق وسیع‌تری از خلاقیت داده است. فناوری، همان چیزی است که مدل‌های کسب و کار و نحوه توزیع محصولات و خدمات یک کسب و کار را شکل می‌دهد.

چک لیست این مرحله به این شرح است: تولید کالا و خدمات، توزیع کالا و خدمات، زیرساخت‌های ارتباطی، فناوری‌های دیجیتال،  موبایل، اتوماسیون، اینترنت اشیا (IoT)، فناوری‌های نوظهور، چرخه عمر تکنولوژیکی، ارتباطات بازار هدف، حفاظت از حق چاپ یا حق اختراع برای مالکیت معنوی (IP)، افزایش آموزش‌های مورد نیاز برای استفاده از فناوری‌های جدید، بازگشت سرمایه بالقوه از فناوری‌های جدید و آگاهی و مهارت فنی. در این مرحله باید از خودتان بپرسیده که چه نوآوری‌ها و نوآوری‌های تکنولوژیکی موجود یا در افق هستند و چگونه ممکن است بر شرکت تأثیر بگذارند؟

عوامل زیست محیطی یا Environmental Factors

عوامل زیست محیطی طی چند دهه اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند، زیرا تمرکز بر کسب و کاری که در عین سوداور بودن، مولد و اخلاقی هم باشد، ضروری است. مصرف‌کنندگان انتظار دارند که محصولات مورد استفاده آنها، با استفاده از روش‌های سبز و منابع پایدار تولید شوند.

چک لیست این مرحله از تحلیل PESTEL عبارت است از در دسترس بودن مواد اولیه، آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای، اخلاق تجاری مثبت و پایداری، رد پای کربن، آب و هوا و آب و هوا، بلایای طبیعی، انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت زباله و بازیافت، قوانین زیست محیطی، موقعیت جغرافیایی و دسترسی. در تحلیل عوامل محیط زیستی باید از خودتان بپرسید که محیط فیزیکی چگونه در حال تغییر است و این چه تاثیری بر کسب و کار خواهد داشت؟ چگونه نگرش نسبت به تأثیر تجارت بر محیط فیزیکی تغییر می‌کند؟


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


عوامل قانونی یا Legal Factors

همه کسب و کارها یک جنبه قانونی هم دارند که غفلت از آن هزینه‌های زیادی برایشان در پی دارد. عواملی مانند حقوق مصرف‌کننده و ایمنی محصول در بخش حقوقی تحلیل پستل گنجانده شده است. لازم است شرکت‌ها حقوق و محدودیت‌های قانونی خود را بشناسند و بر اساس قوانین و مقررات درون سازمانی و برون سازمانی عمل کنند.

مواردی که در بخش قانونی باید کنترل کنید، عبارتند از مقررات ایمنی و بهداشت، قوانین فرصت‌های برابر، قوانین استاندارد تبلیغات، حقوق و حمایت از مصرف کننده، قوانین حفظ حریم خصوصی و داده‌ها، الزامات برچسب‌گذاری محصول، الزامات ایمنی محصول، استانداردهای ایمنی، قوانین استخدام و کار، قوانین ضد تراست و رقابت، حق چاپ، حق ثبت اختراع و قوانین فکری.

توجه داشته باشید که اغلب تلاقی زیادی بین عوامل سیاسی و حقوقی وجود دارد. با این حال، در حالی که عوامل سیاسی ممکن است مزایا و معایب خاصی ایجاد برای کسب و کار کند، عوامل قانونی باید رعایت شوند. هنگام تحلیل عوامل قانونی باید از خودتان بپرسید که چه قوانین و مقرراتی برای کسب و کار در تمام بازارهایی که در آن فعالیت می‌کند اعمال می‌شود و چگونه به کسب و کار کمک می‌کنند یا مانع آن می‌شوند؟ چگونه ممکن است این قوانین و مقررات تغییر کند؟

چگونه تحلیل پستل (PESTEL) را انجام دهیم؟

تجزیه و تحلیل PESTEL زمانی در یک طرح بازاریابی اعمال می‌شود که یک شرکت مخاطبان را هدف قرار می‌دهد، محصولی برای بازار تولید شود یا یک مشارکت بالقوه یا یک فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شود. تجزیه و تحلیل PESTEL نیاز به دانش تحلیل رویدادهای برون سازمانی دارد.

عوامل موثر در تحلیل پستل

هر منبع قابل اعتمادی می‌تواند اطلاعاتی را برای تجزیه و تحلیل PESTEL فراهم کند، مانند روزنامه‌ها، کتاب‌های جاری، سازمان‌های تجاری، سازمان‌های دولتی، صنعت و تحلیلگران مالی. هیچ یک از عوامل درون محیط کلان را نباید نادیده گرفت، وگرنه کسب و کار شما بدون اینکه متوجه خسارات وارده شده باشید، در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.


پیشنهاد مطالعه: نیچ مارکتینگ چیست؟


برای پیاده‌سازی تحلیل پستل در سازمان خود طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • محدوده تحقیق را مشخص کنید. سناریوهای تحلیل شما باید هم حال و هم آینده را پوشش دهند.
  • یک تیم خوب تشکیل دهید و بر اساس آن مسئولیت‌ها را تعیین کنید.
  • منابع اطلاعاتی مناسب را شناسایی کنید. این منابع ممکن است شامل افرادی باشد که به دنبال به‌روزرسانی خط مشی فعلی هستند.
  • اطلاعات را جمع آوری کنید. بهتر است یک الگو به عنوان مبنایی برای ثبت اطلاعات ایجاد کنید.
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده گام مهمی است.
  • ترتیبی از مسائلی که باید به آنها رسیدگی شود ایجاد کنید. سعی کنید مشکلاتی را که تأثیر زیادی ایجاد می‌کنند، در اولین فرصت حل کنید.
  • گزینه‌های روی میز برای رسیدگی به مشکلات را شناسایی کنید.
  • یک سند برای همه ذینفعان ایجاد کنید که حاوی همه اطلاعات موجود باشد.
  • یافته‌ها را با ذینفعان و تصمیم‌گیرندگان به اشتراک بگذارید و در مورد آن بحث کنید.
  • در مورد اقداماتی که باید انجام شوند و روندهایی که باید به طور مداوم نظارت شوند، تصمیم بگیرید

برای موثر بودن، سازمان‌ها باید تجزیه و تحلیل PESTEL را به صورت مداوم یا منظم انجام دهند. سازمان‌هایی که این کار را انجام می‌دهند از مزیت رقابتی برخوردار می‌شوند، زیرا روندها را قبل از دیگران تشخیص می‌دهند.


بیشتر بخوانید: بیزینس پلن یا طرح کسب و کار؛ نوشتن طرح Business Plan


چند نمونه از تحلیل پستل (PESTEL) موفق

اپل یکی از شناخته شده‌ترین و مطرح‌ترین برندها در صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی است. همچنین به دلیل رشد شدید درآمد سالانه و بازگشت سرمایه، یکی از محبوب‌ترین بازارهای بورس هم به شمار می‌رود. اپل به عنوان یک شرکت بین‌المللی با چالش‌های زیادی مواجه است. بنابراین جای تعجب نیست که ده‌ها وکیل و تحلیلگر برای این غول فناوری کار می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین عوامل تحلیل پستل شرکت اپل را شرح می‌دهیم:

عوامل سیاسی

  • اپل بیشتر قطعات مورد نیاز خود را در چین تولید می‌کند، جایی که امکان ساخت کم‌هزینه وجود دارد. آشفتگی سیاسی در این کشور می‌تواند باعث اختلال در تولید شود.
  • وابستگی به اقتصاد چین، شرکت را در برابر ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی آسیب پذیر می‌کند.
  • اپل می‌تواند هدف ناسیونالیسم رو به رشد چینی باشد که باعث کاهش سهم بازار آن می‌شود.

عوامل اقتصادی

  • رشد اقتصادی و هزینه‌های بالاتر نیروی کار در چین می‌تواند مزیت هزینه اپل را از بین ببرد.
  • تقویت دلار می‌تواند تجارت اپل را با سایر بازارها گران‌تر کند.

عوامل اجتماعی

  • نگرانی‌های اخلاقی ناشی از فرآیندهای تولید چین ممکن است جذابیت محصولات اپل را برای مصرف کنندگان آگاه جامعه کاهش دهد.
  • شراکت اپل و چین به دلیل افزایش تنش‌ها بر سر حقوق بشر می‌تواند مشتریان بالقوه این شرکت را در سرتاسر جهان آزرده خاطر کند.
  • مقاومت در برابر محصولات لوکس و ظهور مینیمالیسم می‌تواند خطری جدی برای کمپانی اپل باشد.

خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای


عوامل تکنولوژیک

  • سیستم عامل اختصاصی اپل ممکن است قابلیت‌های موجود برای کاربران اپل را محدود کند.
  • رقبای اپل اقدام به کپی کردن خدمات و محصولات اپل کرده‌اند و این موضوع، انحصار را از دست این شرکت خارج کرده است.

عوامل زیست محیطی

  • بزرگترین چالش زیست محیطی اپل، دور انداختن دستگاه‌های دست دوم است که می‌تواند تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت داشته باشد.
  • آلودگی در چین می‌تواند منجر به مقررات بیشتر و هزینه‌های تولید بالاتر شود.
  • تغییرات آب و هوایی باعث اختلال در حمل و نقل می‌شود.
  • اپل در برابر افزایش قیمت انرژی و کالاها آسیب پذیر است.

عوامل حقوقی

  • اپل به دلیل تعداد زیاد محصولات تحت پوشش مالکیت معنوی مانند موسیقی، کتاب و نرم‌افزار در برابر شکایت‌های قضایی آسیب پذیر است.
  • ورود به صنعت خودرو که بخشی از جاه‌طلبی‌های این شرکت است، می‌تواند هزینه‌های بیمه و دعاوی را افزایش دهد.

جمع‌بندی

موفقیت یک کسب و کار در گرو این است که مدیران آن علاوه بر عوامل داخلی، عوامل خارجی و برون سازمانی را هم در نظرداشته باشند و از تاثیر مثبت یا منفی این عوامل بر کسب و کار خود آگاه باشند. یکی از ابزارهایی که برای بررسی تاثیر عوامل خارجی بر کسب و کارها طراحی شده، تحلیل PESTEL است که شش عامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی، زیست محیطی و قانونی را بررسی می‌کند. در این مقاله کاربردها و مزایا و معایب و همچنین نحوه کار با این ابزار را به شما آموزش دادیم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

faq

تجزیه و تحلیل پستل نحوه شکل‌گیری هر کسب و کار را مشخص می‌کند. این شش حرف نشان‌دهنده عواملی هستند که در تحلیل پستل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

تحلیل PESTLE زمانی در یک طرح بازاریابی اعمال می‌شود که یک شرکت مخاطبان را هدف قرار می‌دهد، محصولی برای بازار تولید شود یا یک مشارکت بالقوه یا یک فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha