پوش نوتیفیکیشن چیست؟ بررسی کامل Push Notification

اگر صاحب برند هستید و از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنید از اهمیت افزایش تعامل با مشتری و تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار آگاه هستید. پوش نوتیفیکیشن ابزاری است که می‌تواند در دستیابی به این اهداف به شما کمک کند. پوش نوتیفیکیشن یکی از روش‌های بسیار کارآمد و مدرن در بازاریابی دیجیتال است که مزیت‌های فراوان دیگری نیز برای صاحبان کسب‌وکارها به دنبال دارد. در این مقاله از سایت وب۲۴ با پوش نوتیفیکیشن، مزیت‌ها، دلایل اهمیت و نحوه‌ی اجرای آن آشنا می‌شوید.

نمونه پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن چیست؟ 

پوش نوتیفیکیشن push notification پیام‌های کوتاه و قابل کلیکی هستند که در مرورگر کاربران یا صفحه‌ی لاک اسکرین گوشی موبایل آن‌ها نمایش داده می‌شود. معنی پوش نوتیفیکیشن در لغت، اعلان فشاری است. این اعلان‌های کوتاه صرف‌نظر از دستگاهی که کاربران استفاده می‌کنند یا نوع مرورگر، به نمایش درمی‌آیند. پوش نوتیفیکیشن‌ها، درواقع، یک‌راه ارتباطی بسیار سریع بین صاحبان برند و مشتریان بالقوه هستند که به برند‌ها کمک می‌کند پیام‌ها، پیشنهادات یا سایر اطلاعات خود مانند به‌روزرسانی اپلیکیشن را به مشتریان منتقل کنند. همچنین، این اعلان‌ها باعث می‌شوند کاربر به اپلیکیشن یا وب‌سایت شما بازگردد و برند را فراموش نکند.

این روش بازاریابی دیجیتال در سال 2009 معرفی شد، به همین دلیل جدیدتر از بسیاری از روش‌های موجود است. بازاریابان هنوز در حال کشف موارد استفاده برای اعلان‌ها هستند، اما مشاهده کرده‌اند که آن‌ها بازدیدهای مکرر، حفظ کاربر و تعامل مجدد را افزایش می‌دهند.

پوش نوتیفیکیشن از چندین عنصر تشکیل شده است. آن‌ها معمولاً از یک تیتر، یک پیام کوتاه، یک تصویر و یک لینک تشکیل شده‌اند. در تهیه پوش نوتیفیکیشن باید یک تیتر واضح و جذاب بنویسید. همچنین بهتر است از تصاویر یا ایموجی استفاده کنید تا بتوانید با کلمات کمتر محتوای بیشتری منتقل کنید. سپس لینک و کال تو اکشن (Call to action)  را ارائه کنید و پوش نوتیفیکیشن خود را ارسال کنید.

اعلان‌های فشاری باید پیام‌های ساده و جذابی باشند که به‌راحتی بتوان به آن‌ها پاسخ داد. از همین طریق پوش نوتیفیکیشن‌ها به روشی مؤثر برای شرکت‌ها تبدیل شدند تا مخاطبان خود را درگیر برند نگه‌دارند و حتی زمانی که آن‌ها در سایت یا اپلیکیشن مورد‌نظر نیستند، سایت را فراموش نکنند. البته اگر اعلان ارسالی از طرف شما طولانی باشد و جذابیت لازم را نداشته باشد، به اهداف مورد‌نظر خود دست نخواهید یافت.

پوش نوتیفیکیشن شامل دو نوع مختلف پوش نوتیفیکیشن وب و پوش نوتیفیکیشن موبایل است. درباره‌ی پوش نوتیفیکیشن وب، مشترکین در هر نقطه از مرورگر باشند، تا زمانی که آنلاین هستند یا مرورگر‌هایشان کار می‌کند، همچنان این پیام‌ها را دریافت می‌کنند. حتی ممکن است درحالی‌که در وب‌سایت حضور ندارند، اعلان‌ها را دریافت کنند. مزیت اعلان وب این است که برند‌هایی که اپلیکیشن ندارند به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

در پوش نوتیفیکیشن موبایل اعلان از طرف اپلیکیشن مربوط به برند به صفحه‌ی لاک اسکرین موبایل کاربر ارسال می‌شود. در این حالت نیاز است که ابتدا کاربر اپلیکیشن موردنظر را نصب کند تا بازاریاب‌ها بتوانند اعلان‌ها را برای او ارسال کنند.


مطالعه بیشتر: تبلیغات موبایلی


مزایای پوش نوتیفیکیشن 

استفاده از پوش نوتیفیکیشن مزایای مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

ارائه پیشنهاد انتخاب 

شما می‌توانید از مخاطبان خود بپرسید که آیا اجازه می‌دهند برایشان پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید یا نه. با استفاده از پوش نوتیفیکیشن شما می‌توانید دیده‌شدن برند خود را در میان کاربران افزایش دهید. بهتر است به کاربران این امکان را بدهید که به وب‌سایت برای ارسال اعلان‌ها دسترسی بدهند یا آن رد کنند. همچنین، توضیح دهید چه نوع اعلانی و با چه نوع محتوایی برای آن‌ها ارسال خواهید کرد. این ویژگی باعث می‌شود کاربران شما را اسپم تصور نکنند.

گرفتن سرنخ‌های بیشتر و باکیفیت

بسیاری از کسب‌وکارها از تعداد سرنخ پایین و همچنین کیفیت پایین سرنخ‌ها رنج می‌برند، زیرا بازدیدکنندگان اغلب تمایلی به ارائه اطلاعات شخصی ندارند یا برخی از قسمت‌های فرم باعث می‌شود آن را کامل نکنند. با استفاده از پوش نوتیفیکیشن لازم نیست برای گرفتن اطلاعات سرنخ تلاش کنید، می‌توانید مشترکین را با اجازه‌ی خودشان برای ارسال نوتیفیکیشن و بدون درخواست اطلاعات شخصی درگیر کنید.

علاوه بر این موارد، اعلان‌ها به مجوز انتخاب نیاز دارند؛ به این معنی که هر زمان پیامی تحویل داده شد، تضمین می‌شود که به مرورگر فعال مشترک واقعی برسد. ازآنجایی‌که اکثر کاربران اینترنت از مرورگرهایی مانند کروم، سافاری و فایرفاکس استفاده می‌کنند، مطمئن باشید که به طیف وسیعی از مخاطبان علاقه‌مند نیز دسترسی خواهید داشت.


خدمات وب24:  بهینه سازی و سئو سایت


افزایش ترافیک برگشتی

شما برای اولین‌بار موفق شده‌اید مشتریان را به وب‌سایت خود جذب کنید، اما چگونه آن‌ها را حفظ می‌کنید؟ همان‌طور که می‌دانید حفظ مخاطبان علاقه‌مند مهم‌تر و سخت‌تر از جذب مخاطب برای اولین‌بار است. پیام‌های قانع‌کننده می‌تواند علاقه مخاطبان شما را جلب کند و بلافاصله آن‌ها را درگیر کند.

پوش نوتیفیکیشن‌های قابل کلیک ارسال کنید و آن‌ها را از هرکجای مرورگر یا تلفن همراه به وب‌سایت خود بازگردانید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان را از طریق اعلان‌های هدفمند و شخصی شده افزایش دهید. همچنین، برای افزایش تعامل بازدیدکنندگان با وب‌سایت خود، می‌توانید آن‌ها را با پیشنهادات تبلیغاتی مختلف، مقالات و موارد دیگر درگیر نگه دارید.

پوش نوتیفیکیشن مستقیماً در مرورگر کاربران ارسال می‌شود و از CTR برابری نسبت به ایمیل‌‌ها برخوردار است.

آشنایی با پوش نوتیفیکیشن

صرفه‌جویی در زمان

اگر شما یک بازاریاب هستید، متوجه می‌شوید که برای تهیه یک خبرنامه یا ایمیل زمان و تلاش زیادی لازم است. نوشتن متن، مقالات، پیشنهادات و تصاویر جذاب آسان نیست، اما این مورد در مورد پوش نوتیفیکیشن درست نیست، زیرا این پیام‌ها مختصر هستند و نوشتن آن‌ها زمان‌بر نیست. این نکته را مدنظر داشته باشید که آن‌ها باید با تیتری که به‌عنوان یک قلاب و یک پیام طنین‌انداز عمل می‌کند، در اوج باشند.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی


حذف وابستگی به برنامه‌های تلفن همراه

با استفاده از پوش نوتیفیکیشن وب، بدون سرمایه‌گذاری در ساخت اپلیکیشن تلفن همراه، با مخاطبان تلفن همراه خود در ارتباط بمانید. کاربران اعلان‌ها را درست مانند اعلان اپلیکیشن‌ها در دستگاه اندرویدی خود دریافت می‌کنند. کاربران فقط باید یک دستگاه تلفن همراهی داشته باشند که از مرورگر کروم، فایرفاکس یا اپرا پشتیبانی کند.

نرخ تبدیل بالاتر

با توجه به اینکه پوش نوتیفیکیشن‌ها کوتاه، مختصر، غنی از اطلاعات هستند و مستقیماً به دست مشتری می‌رسند، نرخ تبدیل آن‌ها در مقایسه با روش‌های دیگر بازاریابی مانند ارسال ایمیل و پیامک بالاتر است. درواقع، اعلان‌های شخصی شده می‌توانند نرخ تبدیل را تا 3 برابر در مقایسه با پیام‌های پخش‌شده افزایش دهند.

قابلیت سفارشی‌شدن

یکی از مزیت‌های پوش نوتیفیکیشن قابلیت زمان‌بندی ارسال پیام است و حتی بسته به موقعیت می‌توانید آن را سفارشی کنید. به‌عنوان‌مثال، وقتی مشتری سبد خرید را رها کرده است، می‌توانید یک اعلان یادآوری برای او ارسال کنید. در موقعیتی دیگر، اگر مشتری برای مدت طولانی از برنامه برای خرید استفاده نکرده است، می‌توانید پیشنهاداتی را وابسته به موقعیت مربوطه برای او ارسال کنید.

کاربرد و اهمیت پوش نوتیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال 

پوش نوتیفیکیشن برای حفظ تعامل کاربران با یک برند یا تعامل مجدد با برنامه‌ای که مدتی است باز نکرده‌اند، بسیار مؤثر است. این روش بازاریابی به‌ویژه به این دلیل مفید است که کاربرانی که مجدداً درگیر شده‌اند نرخ تبدیل بالاتر و هزینه‌های جذب کمتری نسبت به کاربران جدید دارند. پوش نوتیفیکیشن به دلایل متعدد دیگری در دنیای بازاریابی دیجیتال کاربرد و اهمیت دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

افزایش تعامل با مشتریان

یک کاربر تلفن همراه به‌طور متوسط از حداقل نه برنامه در روز استفاده می‌کند. برای اطمینان از اینکه مشتری برنامه شما را فراموش نمی‌کند یا آن را حذف نمی‌کند، باید او را درگیر نگه دارید؛ اینجاست که نوتیفیکیشن‌ها پخش می‌شوند. با پیشنهادات شخصی شده، یادآوری‌ها و اعلان‌های مربوطه می‌توانید توجه مشتری را به خود جلب کرده و آن‌ها را با پلتفرم خود درگیر کنید.


پیشنهاد مطالعه: برند منشن چیست؟


حفظ مشتریان

حفظ مشتریان چالش بزرگ‌تری نسبت به جذب مشتریان است. بااین‌حال، پوش نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارسال یک اعلان ورود به مشتری جدید در هفته اول می‌تواند منجر به افزایش ۷۱ درصدی نرخ نگهداری برنامه شود.

ارائه به‌روزرسانی‌ها

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پوش نوتیفیکیشن ارائه به‌روزرسانی‌های پی‌درپی برای کاربران اپلیکیشن است. درنهایت کاربران اپلیکیشن شما را فراموش نمی‌کنند و برای آپدیت آن اقدام می‌کنند.

بهبود دسترسی

اعلان‌های فشاری بهتر از پیامک و ایمیل عمل می‌کنند. مردم در بیشتر موارد اس‌ام‌اس‌های خود را نمی‌خوانند و ایمیل‌ها ممکن است به اسپم تبدیل شوند. اما این مورد درباره‌ی پوش نوتیفیکیشن صدق نمی‌کند، زیرا آن‌ها مستقیماً روی دسکتاپ، صفحه لاک اسکرین گوشی یا مرورگرهای تلفن همراه کاربران ارسال می‌شوند و توجه آن‌ها را جلب می‌کنند.


خدمات وب 24: طراحی وب سایت


روش اجرا و استفاده از پوش نوتیفیکیشن 

سایت‌های ارائه‌دهنده پوش نوتیفیکیشن مانند Google's Firebase Cloud Messaging (FCM) و سرویس Push Notification Apple اعلان‌ها را در Safari و Windows Notification Service برای Microsoft Edge فعال می‌کنند.

برای توضیح بیشتر نحوه عملکرد این خدمات، FCM را مثال می‌زنیم؛ سرویسی که هم برای برنامه‌های موبایل و هم وب‌سایت‌ها امکان ارسال اعلان‌ها را برای مشترکین فراهم می‌کند. سرورهای برنامه محتوای اعلان را به همراه اطلاعات مشترک به FCM ارسال می‌کنند. سپس آن‌ها اطلاعات را تأیید می‌کنند و سپس اعلان را به دستگاه‌های کاربر نهایی ارسال می‌کنند. پس از دریافت اعلان، دستگاه‌ها داده‌های کلیک و تحویل را به برنامه ارسال می‌کنند. این داده‌ها به وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها کمک می‌کند تا عملکرد این اعلان‌ها را ردیابی کنند.

اگرچه FCM زیر چتر گوگل است، اما با مرورگرهای دیگری که از Push API پشتیبانی می‌کنند مانند Mozilla Firefox و Opera نیز کار می‌کند. این امکان، ارسال اعلان‌های فشار را به یک برنامه وب از طریق یک سرویس فشار می‌دهد. همچنین به برنامه‌های کاربردی وب کمک می‌کند تا اعلان‌های ارسال‌شده توسط سرور را دریافت کنند.

پوش نوتیفیکیشن ارگانیک

در پوش نوتیفیکیشن ارگانیک، متخصصین بازاریابی دیجیتال با ارسال اعلان به کاربران وب‌سایت یا اپلیکیشن خود با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنند. در این روش، شما باید با ارسال پوش نوتیفیکیشن شخصی‌سازی‌شده به کاربران از آن‌ها دعوت کنید به وب‌سایت یا اپلیکیشن بازگردند و بدین ترتیب، نرخ تبدیل افزایش می‌یابد.

پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی

در این روش ارسال پوش نوتیفیکیشن، صاحبان کسب‌وکارها اعلان‌هایی با محتوای تبلیغاتی جهت معرفی محصولات یا خدمات و افزایش درآمد برای کاربران ارسال می‌کنند. این روش ارسال پوش نوتیفیکیشن هم برای وب‌سایت‌ها و هم برای اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. این نکته را مدنظر داشته باشید که بهتر است قبل از ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی از کاربران خود اجازه بگیرید تا به اسپم تبدیل نشوید.


خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای


تفاوت پوش نوتیفیکیشن با ارسال پیام به روش‌های دیگر 

پیام‌های متنی یا پیامک‌ها ممکن است یک رویکرد قدیمی برای ارتباط با مشتریان به نظر برسد. بااین‌حال، می‌تواند یک رسانه مؤثر برای ارتباط با مشتریان به‌خصوص افرادی که گوشی هوشمند برای نصب اپلیکیشن ندارند، باشد. درواقع، می‌توانید کمپین‌های پیامکی را نیز با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی فعال کنید. هرچند پیامک‌ها با پوش نوتیفیکیشن شباهت‌هایی دارند اما تفاوت‌های بسیار مهمی هم دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

اشکال روش ارسال پیامک این است که نمی‌توانید محتوای رسانه‌ای غنی مانند تصاویر متحرک، انیمیشن‌ها و ایموجی‌ها را استفاده کنید تا متن ازنظر بصری جذاب شود. درصورتی‌که پوش نوتیفیکیشن به شما امکان می‌دهد این کار را انجام دهید.

تفاوت دیگر این است که در برخی از کشورها محدودیت‌هایی برای تعداد پیام‌های متنی که می‌توانید در روز ارسال کنید وجود دارد؛ درصورتی‌که برای ارسال پوش نوتیفیکیشن چنین محدودیتی وجود ندارند. البته تعداد اعلان‌ها هم نباید بیش‌ازحد باشد، زیرا باعث می‌شود در نظر کاربران تبدیل به اسپم شوید.

تفاوت عمده دیگر این است که انصراف از دریافت پوش نوتیفیکیشن نسبت به پیامک‌ها آسان است. درحالی‌که ممکن است این خبر خوبی برای بازاریابان باشد اما حقیقت این است که مشتریان ممکن است پیام‌های متنی شما را مزاحم و هرزنامه بدانند و حتی ممکن است ترجیح دهند دیگر با شما ارتباط برقرار نکنند. این نکته می‌تواند تأثیر زیادی بر وفاداری مشتریان داشته باشد.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس


Push Notification

دستگاه‌های دارای قابلیت دریافت پوش نوتیفیکیشن

در حال حاضر، کروم، فایرفاکس، اپرا و سافاری از خدمات اطلاع‌رسانی پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی می‌کنند. حتماً توجه داشته باشید که مرورگرهای پشتیبانی شده به‌طور گسترده‌ای بسته به فروشنده متفاوت هستند. علاوه بر این، ظاهر اعلان‌ها نیز در یک مرورگر و سیستم‌عامل دیگر متفاوت است. برخی از اعلان‌ها از مراکز اعلان سنتی استفاده می‌کنند، درحالی‌که بسیاری دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

اگرچه امروزه همه مرورگرهای اصلی از اعلان‌های فشاری پشتیبانی می‌کنند، هنوز چند نکته وجود دارد که باید بدانید:

  • اعلان‌های فشاری در حالت‌های مرورگر ناشناس یا خصوصی کار نمی‌کنند.
  • اعلان‌های فشار وب توسط مرورگرهای درون برنامه‌ای مانند مرورگرهای موجود در فیسبوک یا اینستاگرام پشتیبانی نمی‌شوند.
  • اعلان‌های فشار وب در برخی از مرورگرها در اندروید کار نمی‌کنند.

جمع‌بندی

این روزها رقابت بین برندهای مختلف به شکل شدیدی افزایش یافته است. همه برندها تلاش می‌کنند تا مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل کنند و در مسیر رسیدن به این هدف از روش‌های بازاریابی دیجیتال به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها که بسیار مدرن و کارآمد است، پوش نوتیفیکیشن نام دارد. با کمک پوش نوتیفیکیشن تعامل با مخاطب و بهینه سازی نرخ تبدیل تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. در این مقاله ابتدا با پوش نوتیفیکیشن آشنا شدیم، سپس مزیت‌ها و دلایل اهمیت و کاربرد آن را بررسی کردیم. درنهایت روش اجرای آن به دوشکل مختلف ارگانیک و تبلیغاتی را معرفی کردیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha