کش سایت چیست؟

ذخیره سازی اطلاعات در مکانی برای دسترسی سریع تر به آنها را کش کردن اطلاعات می گویند. مثلا اکثر نرم افزارهای موبایل خرید محصول، عکس محصولات را بصورت کش در موبایل ذخیره می کنند، تا هنگامیکه کاربر برای دومین بار به یک فروشگاه مراجعه می کند، تصاویر سایت برایش بسرعت از قسمت کش گوشی خوانده شوند.

کش سایت چیست

کش سایت چیست؟

کش وب، سخت افزار و یا نرم افزاری است که اطلاعات سایت را بصورت موقت و بصورت یک صفحه استاتیک در خود ذخیره می کند. در واقع کش وب یا HTTP cache یک محل ذخیره سازی موقت اطلاعات تکنیکی سایت است. در این محل ذخیره سازی معمولا اطلاعاتی مانند صفحات HTML و عکس ها را نگه میدارد. نگهداری این موارد در حافظه باعث کاهش میزان ارسال درخواست به سرور شده و سرعت بارگذاری سایت را بالا میبرد. نرم افزارهایی وجود دارند که میتوانند کش را برای شما مدیریت کنند.

کاربران اینترنت بارها و بارها به سایت های مشابهی مراجعه می کنند و اطلاعات این سایت ها را مطالعه می کنند. بدون امکان کش کردن سایت ها، اطلاعات این سایت ها باید هر بار برای مشتری از سرور فراخوانی شوند. اگر تعداد زیادی کاربر به سرور درخواستی را ارسال کنند، زمان پاسخ گویی سرور ممکن است کاهش بیابد.

اطلاعات کاربرپسند و پرمخاطب وب از سیستم مدیریت ارجاع محتوا یا CDN بهره میبرند، در این سیستم اطلاعاتی که بازدید کننده بیشتری دارد، بصورت کش نگهداری میشود. این اطلاعات، به اطلاعات اصلی در سرور متصل میباشند و فاصله مکانی محل نگهداری اطلاعات تا کاربران نهایی معمولا کمتر از فاصله مکانی کاربران تا سرور اصلی است.

سیستم کش محتوا چیست و چگونه کار می کند؟

کاربری اطلاعاتی را از سرور درخواست و ذخیره می کند، این اطلاعات در سیستم کش ذخیره شده و اگر کاربر دیگری همان اطلاعات را درخواست کند بجای ارجاع درخواست به سرور، درخواست به کش ارسال میشود. به این ترتیب علاوه بر کاهش بار نهایی از سرور، سرعت ارسال داده به کاربران نیز افزایش می یابد.

سیستم کش محتوا در عمل به این صورت عمل می کند

  1. کاربر به سایتی مراجعه میکند.
  2. مرورگر درخواست HTTP Request را به سرور ارسال می کند.
  3. اگر اطلاعات بر روی کش ذخیره شده بود، این اطلاعات برای کاربر ارسال میشود در غیر این صورت درخواست کاربر به سرور اصلی ارجاع داده میشود.
  4. اگر اطلاعات درخواست شده از سرور، قابلیت ذخیره شدن بصورت کش را داشته باشند، این اطلاعات برای استفاده های بعدی در سیستم کش ذخیره خواهند شد. ​

خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


کش سیستم در سمت مشتری

برای توضیح کش سایت در سمت مشتری یک مثال را ذکر خواهیم کرد: یک کاربر وارد سایتی شده و سپس روی صفحه ای کلیک میکند و بعد از خواندن مطالب صفحه روی دکمه بازگشت به صفحه قبل در مرورگر کلیک می کند. در این حالت کاربر بجای دیدن محتوای واقعی صفحه محتوای ذخیره شده در کش از مراجعه قبلی را مشاهده می کند. با استفاده از کش سمت مشتری امکان ارتباط کاربر و سایت با سرعتی بالاتر ممکن خواهد شد.

کش سمت سرور

در سیستم CDN زمان پاسخگویی به درخواست های مشتری، را میتوان با ایجاد یک کش سمت سرور بهبود بخشید. در این روش اطلاعاتی که بیشتر توسط کاربر درخواست میشوند را در فضایی نگه داری میکنند که دسترسی به این فایل ها را راحت تر و ساده تر از دسترسی به این اطلاعات از سراسر هاست خواهد کرد.

کش سمت سرور

کش هاست

بسیاری از شرکت های ارائه دهنده هاست به سایت ها اجازه نمیدهند، که از سیستم های کش جداگانه ای استفاده کنند و سایت ها ناچار به استفاده از سیستم کش هاست میباشند. استفاده از کش هاست باعث افزایش کارایی کش شدن اطلاعات میگردد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در صورتی که شرکت ارائه دهنده خدمات هاست از سیستم کش کردن خاصی استفاده می کند، برای سایت های خود از همان سیستم بهره برده و از بکارگیری افزونه های کش اطلاعات در سایت بپرهیزید.

کش کردن اطلاعات در وبسایت یکی از خدمات پرمنفعت تکنولوژی است. کش کردن سایت سبب افزایش سرعت سایت خواهد شد. سرعت بالای اجرای یک سایت باعث افزایش رضایت مندی مشتریان میگردد. مشتریان راضی امکان خرید بیشتری دارند بنابراین کش کردن اطلاعات باعث افزایش نرخ فروش نیز خواهد بود.

کش سایت به دو روش کاملا متفاوت تعبیر میشود در این مقاله به این دو روش خواهیم پرداخت:

  1. ذخیره اطلاعات سایت برروی مرورگر و یا در واقع بر روی سیستم مشتری
  2. ذخیره اطلاعات کش سایت در موتورهای جستجو.

کش سرور

کش مرورگر چیست

هنگامی که یک کاربر به سایتی مراجعه می کند، یک سری فایل برای کارکرد درست سایت مورد نیاز است، مثلا کد های جاوا اسکریپ و استایل شیت و فونت ها، این اطلاعات در سیستم ذخیره میشوند و این امر سرعت بارگذاری صفحه را در مراجعات بعدی بیشتر می کند.

این جمله به آن معنی است که کش شدن اطلاعاتی مانند عکس ها و فونت ها و غیره باعث میشود، که هنگام مراجعه دوباره به یک سایت نیازی به فراخوانی این فایل ها از سرور نباشد.

مثلا همین صفحه ای که الان در حال مشاهده آن هستید، اطلاعت این صفحه در مرورگرشما ذخیره شده و اگر دوباره وارد این صفحه شوید سرعت بارگذاری صفحه بسیار بالاتر از سرعت بارگذاری آن در اولین بازدید شما از این صفحه است.

کش گوگل چیست

عنوان این مقاله کش سایت چیست میباشد. هنگامیکه درباره کش سایت بحث می کنیم، یکی از سیستم های کش کردن اطلاعات سایت کش گوگل است. کش گوگل در واقع اطلاعاتی است که از سایت و صفحات ما در سرورهای گوگل ذخیره شده است. برای پی بردن به اهمیت نگهداری اطلاعات سایت ها توسط گوگل یک مثال بزنیم:

فرض کنید میخواهید سیستم کامپیوتر خود را از ویروس ها و مشکلاتی که ویروس ها برای سیستم شما ایجاد می کنند مصون کنید. یک از راه های شما نصب آنتی ویروس است و راه دیگر نصب سیستم هایی که تغییرات را در کامپیوتر شما ردگیری کرده و امکان بازگردانی کامپیوتر به نقطه زمانی مشخص شده، می باشند. سیستم هایی مانند Deep frieze تمام اطلاعات پوشه ها و فایل های سیستم شما را در مکان امنی روی هارد ذخیره می کنند و به شما امکان می دهند که درصورتی که ویروس ها به سیستم شما آسیبی وارد کردند، سیستم را به وضعیت پایدار قبلی بازگردانی کنید.


سئو سایت از خدمات وب24


استفاده گوگل از کش به این دلیل است که بتواند میزان و نوع تغییرات یک سایت را درک کند. ربات های گوگل تمام اطلاعات موجود در تمام سایت های موجود در سراسر دنیا را بررسی و براساس آن به سایت ها برای حضور در نتایج جستجو رتبه ای می دهند. گوگل برای درک تغییرات رخ داده در سایت ها اطلاعات سایت ها را کش می کند و هنگامی که ربات های گوگل دوباره به سایتی مراجعه می کنند، اطلاعات سایت با اطلاعات کش شده آن مقایسه می شود. گوگل براساس این تغییرات به سایت رتبه جدیدی در موتورهای جستجو میدهد.

برخی از فعالان در بخش سئو اعلام کرده اند که برای تغییر محتوای یک صفحه باید منتظر کش شدن صفحه توسط موتور جستجو شد. سپس بلافاصله بعد از اطمینان از کش شدن سایت توسط گوگل اقدام به بروز کردن اطلاعات سایت نمود. این اشخاص اعتقاد دارند که با بروز کردن اطلاعات یک صفحه بعد از کش شدن آن توسط گوگل، صاحبان سایت تا کش شدن بعدی صفحه امکان تبلیغ برای محتوای آن را دارند، به این ترتیب هنگامی که ربات های گوگل بعد از بروز رسانی به سایت مراجعه می کنند، محتوای جدید در شبکه های اجتماعی بصورت کامل تبلیغ شده است و مخاطبان با آن ارتباط برقرار کرده اند. این اشخاص معتقدند که این روش رتبه سایت و صفحات را در نتایج گوگل بالاتر می برد.

تحقیقات نشان میدهد که با افزایش تبلیغ یک صفحه با محتوای جدید گوگل بسرعت متوجه این تغییرات شده و ربات های خود را مجدد برای بررسی تغییرات به سایت ارسال میکند. راهکار درست برای استفاده از سیستم کش گوگل، بروز رسانی سایت و صفحات در ساعت های مشخصی از روز است. به این ترتیب گوگل همواره در یک زمان مشخص بروز رسانی های سایت شما را بررسی و تاثیر آن را در صفحه نتایج جستجو نشان می دهد. کارشناسان معتقدند که در هنگام بروز رسانی سایت تا جای ممکن منظم و در هنگام تبلیغات برای محتوای سایت بدون نظم عمل کنید. بی نظمی در تبلیغات محتوای سایت باعث میشود که در زمان های مختلفی از روز از تبلیغات خود بیننده دریافت کنید.

کش گوگل

چگونه کش سایت را در گوگل مشاهده کنیم؟

در گوگل نام سایت و یا صفحه ای از سایت را جستجو کرده و در نتایج جستجو لینک سایت خود را بیابید. مشخصات سایت ها در صفحه نتایج به این صورت است که : ردیف اول عنوان سایت است که به سایت لینک شده است. ردیف دوم آدرس سایت شما با رنگ سبز و یک فلش رو به پایین است، روی این فلش کلیک کرده و از لیست باز شده روی گزینه cached کلیک کنید.

به این ترتیب شما میتوانید نسخه ای از سایت را ببینید که در موتور جستجو ذخیره شده است. هنگامیکه صفحه سایت خود را در حالت کش اجرا می کنید یک نوار طوسی رنگ در بالای سایت ظاهر میشود که به شما اعلام میکند که در حال تماشای نسخه کش شده از سایت هستید و لینکی به سایت و تاریخی که این صفحه در آن کش شده است را نمایش میدهد. اگر سایت شما در زمان های مشخصی بروز رسانی شود. نسخه های کش سایت نیز تاریخ های مشخص و منظمی به خود خواهند گرفت.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha