صفحه 404 چیست؟ خطای 404 را چگونه برطرف کنیم؟

اگر صاحب کسب و کاری باشید و یا در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو فعالیت داشته باشید حتما با ارور های مختلف سایت برخورد داشته اید. میخواهیم ارور 404 را بررسی و روش های برطرف کردن آن را بیان کنیم.

صفحه 404 چه کاری انجام می دهد؟

هنگامیکه درخواستی به سرور ارسال می شود، سرور پاسخی به آن درخواست می فرستد ، پاسخ 404 در صورتی که کاربر آدرس خاصی را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کند، ولی صفحه ای معادل آن وجود نداشته باشد ایجاد میشود. خطای 404 مشخص کننده این است که صفحه مورد نظر بر روی سایت وجود ندارد و روباتهای موتورهای جستجو متوجه می شوند که این صفحه دیگر وجود ندارد و آن را از لیست خود خارج می کنند. کدهای ارسالی سرور به درخواست های اصطلاحا HTTP response codes گفته میشود این کد ها از عدد 100 شروع و به 599 ختم می شود و هر کدام یک معنا و مفهوم دارند . امکان توضیح تمام این کدها در این مقاله ممکن نیست و ما صرفا به ارور 404 خواهیم پرداخت.

چرا باید صفحه 404 داشته باشیم؟

اگر صفحه ای در سایت ما برای نشان دادن به کاربر در صورت عدم وجود صفحه ای که کاربر به دنبال آن بوده است وجود نداشته باشد، تنها یک پیام خطا به کاربر نشان داده می شود. وجود صفحه 404 موجب میشود که کاربران در صورتی که نتوانند صفحه مد نظر خود را بیابند، بتوانند به صفحه اول سایت و یا صفحه جستجوی سایت منتقل شود. کاربران انتظار دارند در صورتی که آدرس صفحه ای را اشتباه تایپ کنند با صفحه ای مواجه شوند که آنها را به صفحات دیگر سایت منتقل کند. از طرف دیگر روبات ها متوجه حذف شدن صفحه می شوند و آن را از لیست خود خارج می کنند، حذف شدن شدن صفحات، لینک های شکسته و لینکهای خارجی که رقبا عمدا به سایت ما می دهند بیشترین دلیل بوجود آمدن خطای 404 در صفحه هستند.


بیشتر بخوانید: کد وضعیت HTTP یا http status code چیست؟


صفحه 404 باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

سایت های مختلف برای صفحه 404 خود استراتژی های مختلفی را در نظر میگیرند. برخی سایت ها سعی میکنند در صورت رخدادن ارور 404 صفحه ای را به کاربر نشان دهند که او را بخنداند، مثلا سایتی با تصویری این جمله را به کاربران نشان میدهد: یا ما این صفحه را خراب کرده ایم و یا شما بلد نیستید تایپ کنید . ما در این قسمت از مقاله بجای بررسی استراتژی های اینگونه نگاهی به استراتژی های کاربردی می اندازیم.

هنگامی که کاربر آدرس صفحه ای را اشتباه وارد می کند دو استراتژی کاربردی اصلی وجود دارد :

  1. نمایش صفحه 404 با امکان بازگشت به صفحه اول سایت و نمایش منوی سایت برای انتقال کاربر به صفحات دلخواه و کادر جستجو ، برای جستجوی کاربر برای صفحه دلخواه خود.
  2. ریدایرکت کردن کاربر به صفحه اصلی سایت . در این روش در صورت بروز کد 404 کاربر به صفحه اصلی سایت بازخواهد گشت.

هر دوی این سیاست ها توسط سایت های بزرگی اتخاذ شده اند و در مزایا و معایب هر کدام مطالب ضد و نقیضی وجود دارد. بنابراین تصمیم برای اتخاذ یکی از این دو استراتژی را به خودتان واگذار میکنم. ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که تجربه کاربری اغلب کاربران دیدن یک صفحه 404 مجزا است ، بنابراین دلیلی برای دلسرد کردن کاربرانمان نداریم.

صفحه 404 چیست

امنیت سایت و صفحه 404

شاید بسیاری از کاربران و حتی طراحان وب به صفحه 404 مانند سایر صفحات سایت نگاه کنند. ولی این صفحه میتواند نقش امنیتی مهمی در سایت بازی کند. در واقع متخصصان امنیت سایت تعداد درخواست های منجر شده به احضار صفحه 404 توسط یک IP را برای بررسی احتمال هک شدن سایت بررسی می کنند. اگر بخواهیم این موضوع را به زبانی ساده توضیح دهیم میتوانیم بگوییم: اگر یک IP خاص در مدت زمان کمی تعداد زیادی درخواست به سرور شما بفرستد که منجر به بروز کد 404 شوند، احتمال اینکه این IP توسط شخص یا بد افزار قصد هک کردن سایت شما را داشته باشد بسیار زیاد است. شما به عنوان مالک یک دامنه باید این قبیل IP ها را بلاک کنید، تا نتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. پلاگین های آماده بسیاری برای این منظور در وب موجود است. که معرفی و توضیح آنها در محدوده این مقاله نیست. شما میتوانید با مراجعه به سایتی که از آن سیستم مدیریت محتوای خود را تهیه کرده اید برای ابزار های امنیتی جستجو کرده و ابزار های لازم را به سایت خود اضافه کنید.

خطای طراحی و ایجاد صفحات 404

گاهی اوقات ما برای افزایش امینت خود باعث میشویم که کاربرانمان مدام با صفحه 404 روبرو شوند . اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال توضیح بدهیم. تصور کنید که سایتی را طراحی و آموزش های مربوط به فتوشاپ را در آن قرار داده ایم. کاربری به صفحه زیر مراجعه می کند.

www.url.ir/atricle/adobe/photoshop/retouch/facecleaner.aspx

کاربر این مقاله را خوانده و می خواهد سایر مقالات مرتبط با روتوش عکس را مشاهده کند. تجربه کاربری باعث می شود که کاربر عبارت facecleaner.aspx را از آدرس خود حذف و وارد پوشه بالایی آن شود. اگر بعنوان یک طراح مانع دسترسی کاربر به این پوشه شویم. کاربر با صفحه 404 مواجه می شود. حقیقت این است که خیلی از طراحان برای افزایش امنیت سایت خود دسترسی به پوشه ها را برای کاربران خود محدود می کنند. اگر شما هم فکر می کنید که کاربران را باید از دسترسی به پوشه ها بازدارید. بهترین کار این است که به این پوشه ها فایلی با عنوان Index اضافه کنید. سپس در آن فایل لیست مقاله های موجود در آن دسته بندی را قرار دهید . نرم افزارهای متن باز براحتی اینکار را برای کاربران انجام می دهد، ولی در نرم افزار های تخصصی گاهی برنامه نویسان تجربه کاربری را نادیده میگیرند. بنابراین اگر قصد دارید مانع دسترسی کاربران به پوشه ها شوید، جایگزینی برای آن داشته باشید تا کاربر با صفحه 404 مواجه نشود.

گاهی هنگام طولانی بودن آدرس صفحه، گوگل آدرس صفحه را میشکند و فقط قسمتی از آن را نمایش میدهد و در ادامه سه نقطه قرار میدهد . به عنوان برنامه نویس وب ما باید برای کاربرانی که این آدرس را در نوار آدرس کپی می کنند راهکاری داشته باشیم، سئو کاران گاهی از اهمیت کوتاه بودن URL میگویند . یکی از مهمترین دلایل کوتاه بودن URL همین موضوع است که، گوگل ممکن است آدرس های بلند را بشکند و این آدرس ها در همگام کپی شدن در نوار آدرس به صفحه 404 مواجه میشوند. بعنوان یک طراح سایت و برنامه نویس باید به خاطر داشته باشیم که ما نمیتوایم مشتریانمان را وادار به استفاده از آدرس های کوتاه کنیم، بنابراین باید برای مواقعی که آدرس سایت بشکلی نادرست وارد می شود برنامه ای داشته باشیم. یادمان باشد که یکی از این راهکارها طراحی یک صفحه 404 مناسب است.

طراحی صفحه 404

در بخش صفحه 404 باید چه ویژگی هایی داشته باشد در همین مقاله گفتیم که روش های مختلفی برای طراحی صفحه 404 وجود دارد و دو تا از مهمترین این روش ها را تعریف کردیم . اگر فرض کنیم که میخواهیم به تجربه کاربری احترام بگذاریم و بخواهیم صفحه 404 خود را طراحی کنیم چه نکاتی را باید رعایت کنیم.

گرافیک صفحه 404 :

گرافیک صفحه 404 در سایت های مختلف با طرح ها و استراتژهای مختلفی ایجاد میشود. از گرافیک هایی که شما را به خنده وا میدارد تا گرافیک هایی که شما را وادار به ماندن بیشتر در صفحه میکنند.

کدامیک از این استراتژی ها بهتر هستند؟

اگر سلیقه شخص را ندیده بگیریم و تنها بخواهیم براساس اصول منطقی گرافیک صفحه 404 را ایجاد کنیم. این گرافیک باید گویا و ساده و در عین حال به انتقال کاربر به صفحات دلخواه کمک کند .

ابزار های صفحه 404:

صفحه 404 باید دارای هدر و منو و پاصفحه سایت شما باشد ، در قسمت محتوا هم باید متنی که کاربر را از رخدادن خطای 404 و یا نوشته ای منبی بر عدم یافتن صفحه مد نظر و یا هر دو وجود داشته باشد . بهتر است که در صفحه 404 امکان جستجو قرار داشته باشد، تا کاربر بتواند نام صفحه خود را جستجو کند و مطالب مرتبط با آن را در سایت بیابد.

استراتژی های صفحه 404 برای ایجاد محتوا

فرض کنید ما سایتی با عنوان آموزش فتوشاپ داریم و کاربرانی به دنبال صفحه ای با آدرس retouch.aspx با صفحه 404 مواجه میشود. اگر تعداد این کاربران زیاد باشد میتوانید این صفحه را در سایت خود ایجاد کنیم تا این کاربران هنگام مراجعه به سایت ما با صفحه 404 مواجه نشوند. بسیاری از صاحبان سایت ها حتی کلمات سرچ شده در سایت خود را بررسی می کنند تا اگر مخاطبان در سایت آنها بدنبال محتوای خاصی هستند که محتوای مناسب با آن در سایت وجود ندارد. محتوای مناسب را برای مخاطبان سایت ایجاد کنند.

آیا صفحه 404 بر روی سئو موثر است؟

اگر ترجمه سئو را بهینه سازی برای موتور های جستجو بدانیم، جواب این سوال خیر است. ولی اگر سئو را مترادف با مراجعه کاربر واقعی بیشتر به سایت و بهینه سازی محتوا برای کاربر واقعی کاربر بدانیم جواب بله است.

به این ترتیب وجود صفحه 404 مناسب شاید برروی رتبه سایت ما در گوگل و سایر موتورهای جستجو اثر نکند ولی تاثیر آن بر روی رضایت مندی مخاطب و تناسب طراحی سایت با تجربه کاربری کاملا مشخص است. بنابراین برای طراحی صفحه 404 خود کمی بیشتر وقت صرف کنید و از بکارگیری ایده های نوین در این صفحه نهراسید. افزایش خطاهای 404 در سایت به خودی خود، تاثیر منفی در رتبه بندی گوگل ندارد اما اگر صفحاتی از سایت شما که پیش از این، از طریق گوگل ورودی می گرفتند حذف شوند، قطعا ورودی گوگل سایت شما کاهش می یابد و بهتر است سایت شما کمترین خطای 404 را داشته باشد.

نرم افزار های متن باز و صفحه 404 

نرم افزار های متن باز مانند وردپرس و جوملا و دروپال و غیره به کاربران امکان آن را میدهد که صفحه ای با نام 404.php را در سایت خود داشته باشند و آن را با نظر خود ویرایش کنند. اکثر این نرم افزار ها همچنین به کاربران خود امکان مدیریت صحفه 404 و ارور 404 را از طریق فایل .htaccess را میدهند. که تفاوت این دو درست مانند تفاوت داشتن یک صفحه 404 و یا ریدارکت کردن کاربرانی است که به صفحه 404 هدایت شده اند.


طراحی سایت وردپرسی اختصاصی 


ایجاد صفحه 404 در نرم افزار های اختصاصی

سایت های Asp هم مانند سایت های PHP میتوانند از هر دو نوع بازگردانی ارور 404 استفاده کنند. این سایت ها میتوانند کاربرانی را که آدرسی را اشتباه تایپ کرده اند را به صفحه 404 هدایت کنند و یا آنها را به صفحه ای دیگر که معمولا صفحه اصلی سایت است منتقل کنند. همانطور که گفتیم با توجه به تجربه کاربری بهتر استکه کاربران به صفحه 404 مستقلی منتقل شوند.


بیشتر بخوانید: خطای سرور چیست ؟


راه های مقابله با صفحات 404 و 410 از نظر گوگل

این سوال که پیام های خطای 404 و 410 چگونه توسط گوگل بررسی و تحلیل می شوند همواره مطرح بوده است. جان مولر John Mueller  درباره صفحاتی از سایت که حذف شده و یا به هر دلیلی دیگری در دسترس نیستند توضیحاتی داده است و به مدیران سایت می گوید که چگونه باید حذف صفحات را مدیریت کنند.

پیشنهاد گوگل برای خطای 404 و 410

کدهای وضعیت 404 و 410 چگونه توسط گوگل مدیریت می شوند؟

در یکی از آخرین گفتگو های جان مولر John Mueller با مدیران سایت ها در نرم افزار Hangout یکی از شرکت کنندگان در گفتگو از های جان مولر John Mueller  پرسید که :

آیا برای صفحه ای که در سایت وجود ندارد باید پیام خطای 404 را به 410 تغییر داد؟

پاسخ جان مولر  John Mueller

برای ما، خطای 404 و 410 به یک معنا می باشد. در هر دو حالت آدرس صفحه از ایندکس گوگل خارج می شود.

زمان زیادی برای حذف و عدم ایندکس شدن صفحاتی که حذف شده اند، توسط ربات های گوگل صرف نخواهد شد. تفاوت بین این دو خطا در این است که خطای 410 معمولاً سریع تر به حذف صفحه از ایندکس گوگل منجر می شود، ولی اختلاف زمانی که از آن صحبت می کنم بین یک یا دو روز می باشد. بنابراین هنگامی که شما صفحه ای را حذف می کنید، می توانید از هر کدام از پیام های 404 یا 410 استفاده کنید. اگر صفحه ای از سایت خود را در گذشته حذف کرده اید. آن صفحه در گوگل ایندکس نمی شود و دیگر تفاوتی نمی کند که صفحه خطای 404 یا خطای 410 را بازگرداند.

پاسخی که در بالا دیدیم به ما کمک زیادی خواهد کرد. همانطور که دیدید در این پاسخ نحوه تعامل گوگل با پیام های 404 و 410 توضیح داده شده و بیان شده بود که گوگل صفحاتی که خطای 410 را باز می گردانند سریعتر از ایندکس گوگل خارج می شوند. حذف سریع صفحات از ایندکس شدن توسط گوگل در هنگامی که هکرها هزاران صفحه اسپم در سایتی ایجاد کرده اند، بسیار مفید خواهد بود. این صفحات فاقد محتوایی هستند که مدیر سایت بخواهد در سایت خود ارائه دهد. جان مولر John Mueller تاکید کرده است که کد وضعیت 410 می تواند پردازش و حذف صفحات ناخواسته توسط گوگل را تسریع کند.

توضیح وضعیت 410

سایت W3.org منبع رسمی طراحان سایت است. این سایت در توضیح کد وضعیت 410 چنین نوشته است:

مشتریانی که قابلیت حذف منابع را دارند باید لینک هایی که به صفحات 410 داده شده است را حذف کنند. این صفحات اغلب صفحاتی هستند که مدیران سایت نمی خواهند دیگر در دسترس باشند. مدیران سرور تمایل دارند لینک های داده شده به چنین صفحاتی حذف شوند. نیازی نیست که مدیران سایت منابعی که دیگر در دسترس نیستند را نشانه گذاری کنند. اینکار توسط مالکان سرور انجام خواهد پذیرفت. حذف لینک های ارائه  شده به منابع حذف شده یک باید قطعی نیست ولی بهتر است که اینکار را انجام دهید.

گوگل همواره توانسته با خطای 410 به خوبی تعامل کند.

راهنمای گوگل برای 404 و 410

Matt Cutts کارشناس سابق گوگل در زمانی که هنوز برای گوگل کار می کرد، گفته بود که گوگل بعد از مشاهده پیام 404 یک بازه زمانی 24 ساعته منتظر مانده و بعد نسبت به حذف صفحه از ایندکس گوگل اقدام می کند. این صحبت مت کاتس Matt cutts توسط جان مولر john Mueller نیز تایید شده است.

 اگر خطایی باعث شده باشد که سرور پیام 404 ارسال کند و صفحه واقعاً حذف نشده باشد. چطور؟

مت کاتس Matt cutts در باره این وضعیت چنین پاسخ میدهد:

ما میدانیم که سرورها و برخی خطاهای انسانی ممکن است به بروز پیام 404 منجر شود. بنابراین ربات های گوگل هنگام مواجه با پیام 404 و همچنین هنگام مواجه با پیام 401 و 403 به مدت 24 ساعت برای برطرف شدن مشکل احتمالی منتظر مانده و سپس صفحه حذف شده را از ایندکس گوگل خارج می کنند. اما اگر ربات های گوگل با پیام خطای 410 مواجه شوند، معنی این پیام این است که مدیر سایت می داند که چه مشکلی در سایت رخ داده است و حذف صفحه از ایندکس گوگل بلافاصله انجام می شود و دیگر زمان انتظار 24 ساعته وجود نخواهد داشت.

هنگامی که سرور پیام 404 را بازگرداند، ربات های گوگل بعد از مدتی دوباره برای کنترل وضعیت صفحه مراجعه می کنند ولی درباره پیام 410 اینچنین نیست. اگر صفحه ای از سایت حذف شود. ارجاع پیام 404 از سمت سرور کاملاً منطقی است و درصورتی که از حذف این صفحه مطمئن هستید، می توانید از پیام 410 نیز استفاده کنید. در صورتی که سایت شما با هک یا حملات هک مانند روبرو شود. گوگل همچنان تلاش می کند که در سایت محتوای مفید را یافته و شناسایی کند.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله با صفحه 404 آشنایی کامل را پیدا کرده باشید و بتوانید آن را به نحو احسن در سایت خود پیاده سازی کنید. در همین رابطه می توانید مقاله لینک شکسته چه هستند و چرا می توانند به سئو سایت آسیب برسانند را مطالعه نمایید.

ما در تیم محتوای وب24 منتظر دریافت نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مهدی
ارسال شده در : چهارشنبه 22 فروردین 1397

سلام من تنظیمات پیوندهای یکتا(نحوه نمایش آدرس URL) در سایتم بصورت /%category%/%postname%/ بود و تمام آدرسهای پستها و نوشته هام هم برهمین اساس بود. متاسفانه در حدود یک هفته به حالت (سایت/تاریخ/نوشته-نمونه/) درآمد و دوباره به حالت قبلی برگرداندم و همه چیز مثل قبل شد ولی مشکل اینجاست که گوگل در این یک هفته سایتم رو ایندکس کرده و حدود ده صفحه در گوگل وبمستر به عنوان صفحات not found با خطای 404 لحاظ شده و خطا میگیره به نظر شما باید چکاری انجام دهم؟ آیا انتخاب آدرس و mark as fixed کردن در وبمستر کفایت می‌کنه؟ یا اینکه باید آدرسهایی که براساس تاریخ بوده و وبمستر خطا میگیره رو روی آدرس اصلی لینک بدم(مثلا تغییر مسیر 301 یا 410 بدم)؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 26 فروردین 1397

با سلام

دوست عزیز اگر صفحاتی که 404 شده بودند و الان درست شده و در دسترس هست پس مشکلی ایجاد نمیکنه و با زدن mark as fixed یا بصورت خودکار در کرال های بعدی گوگل حذف میشه و جای نگرانی نداره ولی اگر هنوز هم صفحات سایت 404 هستند باید یا صفحه رو ایجاد کنید یا ریدایرکت 301 کنید به صفحه مشابهی که در سایت دارید.

حمید بشیرزاه
ارسال شده در : دوشنبه 24 مهر 1396

با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفید شما بنده قبلا با این مشکل موجه بودم و در وب مستر تولز گوگل برای آدرس های صفحاتی که دیگر وجود ندارند (احتمالا آگهی هایی که بعلت منقضی شدن یا حذف آگهی توسط کاربر از سایت حذف شدن)مداوما خطا گرفته می شود و همچنان نیز این مورد برقرار می باشد . در مورد طرحی صفحه 404 نیز تحقیق کردم که به فایل htAccess اشاره شده بود ولی در پنل هاست سایت این امکان وجود ندارد. لطفا در زمینه اضافه نمودن صفحه 404 به سایت های ASP راهنمایی بفرمایید. با تشکر

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 25 مهر 1396

سایت هایی که با asp.net طراحی شده اند با روش های بسیار زیادی می توانند این موضوع را مدیریت کنند. به هیچ وجه توصیه نمی شود که صفحه ای از سایت حذف گردد، حتی اگر کاربر می خواهد آگهی را دیگر نمایش ندهد بهتر است آن را آرشیو کنید و یا منقضی شود تا اینکه حذف شود و این کار برای سئو سایت شما مناسب نیست.

مدیریت صفحات 404 خیلی ارتباطی به پنل هاست ندارد و بیشتر از طریق برنامه نویسی کنترل می شود، اما از طریق ایجاد تنظیمات در فایل وب.کانفیگ و یا درخواست از برنامه نویس می توانید این کار را انجام دهید.