نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ تعریف کامل ROI

دنیای کسب‌وکار است و هزار جور پیچ‌وخم! در این دنیا، مخصوصا اگر آنلاین باشد، شما حتما باید بتوانید کسب‌وکار خود را کنترل کنید. باید بتوانید گام بعدی را پیش‌بینی کرده و از اشتباهات گذشته درس بگیرید. اما کنترل یعنی‌چه و چگونه بفهمیم کجا اشتباه و کجا درست قدم برداشته‌ایم؟ کنترل یعنی اینکه بدانید چه مقدار درآمد کسب کرده‌اید، چه مقدار هزینه کرده‌اید، چه مقدار وقت صرف کرده‌اید و با بررسی نتایج فعالیت‌هایتان و تبدیل این نتایج به اعداد قابل بحث می‌توانید درستی و نادرستی آن را مشخص کنید. مسائلی از این دست به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌های بزرگ بعدی را با اطمینان و تسلط بیشتری بگیرید.

یکی از ابزارهایی که در این مسیر نیاز دارید، KPI یا شاخص‌های عملکرد کلیدی هستند که در واقع، اعداد و نتایج بدست آمده از فعالیت‌هایتان را به یکسری درصد یا نسبت‌های قابل مقایسه تبدیل می‌کنند. شاید مهمترین KPI یا شاخصی که برای شما وجود داشته‌باشد، ROI است. این شاخص با سرمایه‌گذاری‌های شما سر و کار دارد. ROI آنقدر ساده است که بتواند نتایج سریعی به دست دهد و آنقدر مهم است که با آن می‌تواند خود را از ضرر برهانید یا در معرض سود قرار دهید.

در ادامه، به چیستی نرخ بازگشت سرمایه و چگونگی استفاده از آن و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

احتمالا شما هم مهم‌ترین هدفی که از هر سرمایه‌گذاری دارید، کسب درآمد بیشتر است. هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد تا جایی که ممکن است سود بیشتری کسب کرده و از ضرر دور بماند. به همین دلیل باید قبل از سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای یک برآورد کلی از میزان بازدهی آن داشته باشید. نرخ بازگشت سرمایه یا ROI معیاری است که می‌تواند این برآورد را برای شما ایجاد کند. این معیار به شما نشان میدهد که سود سرمایه گذاری معادل چند درصد از سرمایه شما بوده است. در این مقاله از سایت وب 24 به اینکه ROI چیست می‌پردازیم، با فرمول‌ها و نحوه‌ی تحلیل آن آشنا می‌شویم و در‌نهایت ابزارهایی برای محاسبه‌ نرخ بازگشت سرمایه معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

جدول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یک شاخص بررسی عملکرد است که برای ارزیابی کارایی یک سرمایه‌گذاری یا مقایسه بازده چند سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. ROI مقدار بازگشت سرمایه را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری اندازه می‌گیرد. برای محاسبه ROI، سود (یا بازگشت) سرمایه بر هزینه سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود و نتیجه به صورت درصد یا نسبت بیان می‌شود.

در ابتدا باید بدانیم اصلا نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ نرخ بازگشت سرمایه Return on Investment یا ROI یک معیار مالی پرکاربرد برای اندازه‌گیری میزان بازدهی سرمایه‌گذاری است. در واقع ROI نسبتی است که سود یا زیان حاصل از سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه آن مقایسه می‌کند. با استفاده از نرخ بازگشت سرمایه می‌توان سود حاصل از سرمایه‌گذاری را محاسبه کرد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرمول ریاضی برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های خودشان استفاده کرده و قضاوت کنند که یک سرمایه‌گذاری خاص در مقایسه با سایرین چقدر خوب عمل کرده‌است. نرخ بازگشت سرمایه کاربرد‌های فراوان دیگری نیز دارد. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از نرخ بازگشت سرمایه برای مقایسه بازدهی چندین سرمایه‌گذاری می‌توان استفاده کرد.
  • محاسبه ROI گاهی اوقات برای برنامه ریزی توسعه یک کسب‌و‌کار استفاده می‌شود.
  • نرخ بازگشت سرمایه همچنین به عنوان راهی برای ارزیابی کیفیت مدیریت یک شرکت نیز استفاده می‌شود.
  • کسب‌و‌کارها همچنین از محاسبات ROI هنگام ارزیابی موفقیت سرمایه‌گذاری‌های آتی یا قبلی استفاده می‌کنند.

مطالعه بیشتر:  دیجیتال مارکتینگ چیست؟


فرمول نرخ بازگشت سرمایه:

نرخ بازگشت سرمایه = هزینه سرمایه‌گذاری / هزینه سرمایه‌گذاری – سود سرمایه‌گذاری

در فرمول بالا، سود سرمایه‌گذاری به درآمد حاصل از فروش با استفاده از آن سرمایه برمی‌گردد. چون ROI بصورت درصدی اندازه‌گیری می‌شود، می‌توان به سادگی آن را با دیگر نرخ بازگشت سرمایه‌ها مقایسه کرد.

roi چیست

مزایای نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه به سادگی و انعطاف‌پذیری مشهور است. اساسا، نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند به عنوان یک ارزیابی اولیه برای سوددهی سرمایه‌گذاری شما مورد استفاده قرار گیرد. محاسبه، تفسیر و تعمیم‌دادن ROI به انواع مختلف سرمایه‌گذاری بسیار ساده است. در این صورت، اگر یک سرمایه‌گذاری، ROI مثبتی ندارد یا یک سرمایه‌گذار، فرصت‌های دیگری با نرخ بازگشت سرمایه بالاتر در پیش چشم خود ببیند، می‌تواند با استفاده از این ارزشی که متریک و معیار ROI در اختیارش گذاشته استفاده کند و سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهد.

برای مثال، فرض کنید سینا در شرکت دیجی‌کالا، 10 میلیون تومان در سال 1390 سرمایه‌گذاری کرده‌است. پس از یک سال، سهام خود را 12 میلیون تومان فروخته است. او برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه‌اش باید سود (12 – 10 = 2m) را بر سرمایه اولیه‌اش (10 میلیون تومان) تقسیم کند (2 / 10 = 20%).

با این اطلاعات، او می‌تواند سودآوری‌اش در دیجی‌کالا را با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها مقایسه کند. فرض کنید سینا، 20 میلیون تومان هم در شرکت پدیده در سال 1391 سرمایه‌گذاری کرده‌است. او سهام خود را سه سال بعد در سال 1394 به قیمت 28 میلیون فروخت. نرخ بازگشت سرمایه سینا در شرکت پدیده، 8/20 یا 40% است. با استفاده از ROI، سینا می‌تواند این دو سرمایه‌گذاری‌اش را با هم مقایسه کند. سرمایه‌گذاری در پدیده (40%) دو برابر سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا (20%) برای سینا سود داشت، پس می‌توان نتیجه گرفت، سرمایه‌گذاری در پدیده حرکت عاقلانه‌تری بوده‌است.

بزرگترین مزیت ROI این است که یک معیار نسبتاً ساده است. محاسبه آن آسان است و به طور شهودی قابل درک است. سادگی ROI به این معنی است که اغلب به عنوان یک معیار استاندارد و جهانی برای سودآوری استفاده می‌شود. درنهایت به عنوان یک معیار اندازه‌گیری، دچار سوء‌تفاهم یا سوء‌تعبیر نمی‌شود، زیرا در هر زمینه مفاهیم یکسانی دارد. مزایای نرخ بازگشت سرمایه شامل موارد زیر است:


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


محاسبه آسان

ارقام کمی برای تکمیل محاسبه مورد نیاز است که همه آن‌ها معمولا در صورت‌‌های مالی یا ترازنامه موجود هستند.

قابلیت تحلیل مقایسه‌ای 

به دلیل استفاده گسترده و سهولت محاسبه آن، می‌توان مقایسه‌های بیشتری را برای بازده سرمایه‌گذاری بین سازمان‌ها انجام داد.

نرخ برگشت سرمایه

اندازه‌گیری سودآوری

ROI به درآمد خالص برای سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در یک واحد تجاری خاص مربوط می‌شود. این ویژگی معیار بهتری نسبت به سودآوری شرکت یا تیم است.


بیشتر بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل


معایب و محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه

نمونه‌هایی مانند سینا، بطور خاص یکی از محدودیت‌های مقایسه سرمایه‌گذاری‌ها با استفاده از ROI را نشان می‌دهد. درست است که ارزش سرمایه‌گذاری دوم، دو برابر سرمایه‌گذاری اول بود، اما بین خرید تا فروش سهام دوم، سه سال و سهام اول، یک سال زمان وجود داشت. ROI سینا در سرمایه‌گذاری اول 20 درصد در یک سال و در سرمایه‌گذاری دوم 40 درصد در سه سال محاسبه شد.

اگر در نظر بگیریم که مدت زمان سرمایه‌گذاری دوم، سه برابر سرمایه‌گذاری اول طول کشیده‌است، باید ببینیم آیا سینا واقعا به این نتیجه رسیده که سرمایه‌گذاری دوم پرسودتر بوده‌است؟ هنگام مقایسه این دو سرمایه‌گذاری بطور سالانه، سینا باید نرخ بازگشت سرمایه خود را براین اساس تنظیم کند. چون سود کلی، 40 درصد است، سینا باید این عدد را به تعداد سال‌هایی که این سرمایه‌گذاری طول کشیده‌ است تقسیم کند. از آنجایی که 40 تقسیم بر 3 مساوی 13.33 می‌شود، نتیجه می‌گیریم محاسبات سینا نادرست بوده‌است. با اینکه سرمایه‌گذاری دوم سینا سود بیشتری عاید او کرد، اما سرمایه‌گذاری اول پرسودتر بود، زیرا نرخ بازگشت سرمایه سالانه آن بالاتر از دومی بود.

مثال‌هایی مانند سینا نشان می‌دهد چطور یک مقایسه نه چندان دقیق بین سرمایه‌گذاری با استفاده از ROI می‌تواند یک نتیجه کاملا نادرست درباره سودآوری آن‌ها به دست دهد. با توجه به اینکه ROI برحسب مدت زمانی که سرمایه‌گذاری موردنظر طول کشیده، محاسبه نمی‌شود، اغلب این متریک را در کنار ROR یا نرخ بازگشت می‌آورند که برخلاف ROI، لزوما برای یک مدت مشخص بکار می‌رود. برای محاسبه دقیق‌تر ROI حتی می‌توان ارزش خالص فعلی (NPV) را که برحسب تفاوت‌های مالی در گذر زمان براساس تورم محاسبه می‌شود، دخیل کرد. اگر NPV را هنگام محاسبه نرخ بازگشت وارد کنیم، این نرخ جدید، نرخ واقعی بازگشت (RROR) نام می‌گیرد.

به یاد داشته‌باشید، تعریف ROI و ارزش محاسبات آن با توجه به وضعیت موجود تغییر می‌کند. همه این‌ها بسته به این است که چه چیزهایی شامل هزینه و درآمد ‌شود. تعریف این اصطلاح بطور ساده، تلاش برای اندازه‌گیری سودآوری یک سرمایه‌گذاری است و هیچ‌گاه نمی‌توان محاسبه کاملا صحیحی پیدا کرد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت شرکتی


برای مثال، یک بازاریاب می‌تواند سود ناخالص دو محصول متفاوت را که هزینه بازاریابی جداگانه‌ای داشته‌اند، با هم مقایسه کند. با این‌حال، ممکن است یک تحلیلگر مالی روش کاملا متفاوتی برای محاسبه ROI اتخاذ کند، مثلا سود خالص حاصل از سرمایه‌گذاری را بر هزینه کل تولید و فروش تقسیم کند. هنگامی که از ROI برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌تان در املاک استفاده کنید، ممکن است قیمت خرید اولیه ملک را به عنوان هزینه سرمایه‌گذاری و مبلغ فروش کلی آن را به عنوان بازگشت سرمایه در نظر بگیرید که در اینصورت، هزینه‌های مابین این دو از قبیل بازسازی، مالیات و پورسانت افراد واسط از قلم می‌افتد.

انعطاف‌پذیری، ویژگی دیگری است که ROI را محدود نشان می‌دهد، زیرا محاسبات ROI به راحتی می‌تواند مطابق اهداف کاربر، دستکاری شود و نتایج به طرق مختلف بیان شود. به همین ترتیب، هنگام استفاده از این ملاک و معیار، یک سرمایه‌گذاری باهوش می‌تواند به خوبی متوجه شود از چه ورودی‌هایی استفاده شده‌ است. یک نرخ بازگشت سرمایه نسبی می‌تواند تصویر کاملا متفاوتی با چیزی که محاسبات ROI دقیق می‌نامیم، ارائه دهد. تصویری که تمام هزینه‌های مربوط به نگهداری و توسعه سرمایه‌گذاری را در مدت زمان مشخصی، دخیل می‌کند. سرمایه‌گذاران همیشه باید تصویر بزرگتر را در نظر داشته‌باشند.

سرمایه گذاری قابل برگشت


بیشتر بخوانید: تحلیل PESTEL چیست؟


ROI یکی از رایج‌ترین نسبت‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری است که امروزه استفاده می‌شود. با این حال، دارای معایبی است. این معایب شامل موارد زیر است:

لحاظ نکردن زمان در معادله

نرخ بازگشت سرمایه دوره نگهداری یک سرمایه‌گذاری را در نظر نمی‌گیرد و این می‌تواند هنگام مقایسه گزینه‌های سرمایه‌گذاری مشکل‌ساز باشد. به عنوان مثال، فرض کنید سرمایه‌گذاری اول نرخ بازگشت سرمایه 25 درصدی دارد، در حالی که این نرخ برای سرمایه‌گذاری دوم 15 درصد است. در‌اینجا نمی‌توان نتیجه گرفت که مورد اول سرمایه‌گذاری بهتری است، مگر اینکه چارچوب زمانی هر سرمایه‌گذاری نیز مشخص باشد.

این امکان وجود دارد که ROI 25% از سرمایه‌گذاری اول در یک دوره پنج ساله ایجاد شده‌ باشد، اما ROI 15% از سرمایه‌گذاری دوم تنها در یک سال ایجاد شده‌است. محاسبه ROI سالانه می‌تواند بر این محدودیت هنگام مقایسه گزینه‌های سرمایه‌گذاری غلبه کند.

عدم تنظیم ROI برای ریسک 

دانش عمومی سرمایه‌گذاری می‌گوید که بازده سرمایه‌گذاری رابطه مستقیمی با ریسک دارد، یعنی هر چه بازده بالقوه بیشتر باشد، ریسک احتمالی بیشتر است. این نکته را می‌توان به طور مستقیم در دنیای سرمایه‌گذاری مشاهده کرد. جایی که سهام‌هایی با سرمایه کوچک معمولاً بازدهی بالاتری نسبت به سهام‌هایی با سرمایه بزرگ دارند، اما با ریسک بسیار بیشتری همراه هستند.

برای مثال، سرمایه‌گذاری‌هایی که بازده 12 درصدی را هدف قرار می‌دهند، باید نسبت به سرمایه‌گذاری‌هایی که هدفش بازدهی تنها 4 درصد است، ریسک بسیار بالاتری را متقبل شوند. اگر یک سرمایه‌گذار فقط عدد ROI را بدون ارزیابی ریسک همزمان تعیین کند، نتیجه نهایی سرمایه‌گذاری ممکن است بسیار متفاوت از نتیجه موردانتظار باشد.

ارقام اغراق‌آمیز در  ROI

در‌صورتی که تمام هزینه‌های مورد‌انتظار در محاسبه لحاظ نشده باشد، ارقام ROI ممکن است به شکل اغراق‌آمیزی درآیند. این اتفاق ممکن است عمدا یا سهوا رخ بدهد. به عنوان مثال، در ارزیابی بازگشت سرمایه (ROI) در یک قطعه از املاک، تمام هزینه‌های مرتبط باید در نظر گرفته شود. این هزینه‌ها شامل بهره‌ی وام مسکن، مالیات بر دارایی، بیمه و تمام هزینه‌های نگهداری می‌شود. این هزینه‌ها می‌توانند مقدار زیادی از بازگشت سرمایه مورد انتظار را کم کنند. بدون در نظر‌گرفتن همه آن‌ها در محاسبه، مقدار ROI  می‌تواند به‌شدت اغراق‌آمیز شود.

عدم محاسبه‌ی مزایای غیرمالی

در نهایت، مانند بسیاری از معیارهای سودآوری، ROI تنها بر سود مالی تأکید می‌کند و مزایای جانبی مانند اهداف جامعه‌دوستانه یا زیست محیطی را در نظر نمی‌گیرد. یک معیار بازگشت سرمایه نسبتاً جدید، که به عنوان بازگشت سرمایه اجتماعی (SROI) شناخته می‌شود، به تعیین کمیت برخی از این مزایا برای سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

محاسبات ROI می‌تواند بین مشاغل متفاوت باشد

از آنجایی که معادلات متفاوتی برای محاسبه بازگشت سرمایه وجود دارد، ممکن است هر کسب‌وکاری از یک معادله استفاده نکند و مقایسه بین سرمایه‌گذاری‌ها سخت شود.

توسعه نرخ بازگشت سرمایه

به تازگی، سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای خاصی به توسعه شکل جدیدی از ROI به نام بازگشت اجتماعی سرمایه (SROI) علاقه نشان داده‌اند. SROI ابتدا در دهه پیش توسعه پیدا کرد و تاثیرات اجتماعی پروژه‌ها را در بر گرفت و تلاش کرد تا افرادی را که تحت تاثیر برنامه‌ریزی برای تخصیص سرمایه یا سایر منابع هستند را شامل شود.

شاخص roi


بیشتر بخوانید: بازاریابی ویروسی


نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

روش‌های مختلفی برای محاسبه بازگشت سرمایه وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها نسبت درآمد خالص به هزینه کل سرمایه‌گذاری است. درآمد خالص از اختلاف بین درآمد‌ها و هزینه‌ اولیه به‌دست می‌آید.

روش‌های متعدد دیگری نیز برای محاسبه ROI وجود دارد، بنابراین هنگام بحث یا مقایسه ROI بین بخش‌ها یا کسب‌وکارها، مهم است که مشخص شود از کدام معادله برای تعیین درصد استفاده شده است. هر معادله ممکن است مجموعه خاصی از سرمایه‌گذاری‌ها را اندازه‌گیری کند. ROI برای سهولت درک به جای نسبت به صورت درصد نشان داده می‌شود.

فرمول نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

فرمولی که برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بصورت زیر است:

ROI = درآمد خالص / هزینه سرمایه‌گذاری × 100

به عنوان مثال، شخصی را در نظر بگیرید که 90 دلار در یک پروژه‌ی تجاری سرمایه‌گذاری کرده و 10 دلار اضافی را برای تحقیق در مورد آن کنار گذاشته‌است. کل هزینه سرمایه گذاری 100 دلار خواهد بود. اگر آن سرمایه‌گذاری 300 دلار درآمد و 100 دلار هزینه پرسنل و نظارت داشته‌باشد، سود خالص آن 200 دلار خواهد بود.

با استفاده از فرمول بالا، 200 دلار تقسیم بر 100 دلار، پاسخ 2 خواهد بود. از آنجایی که ROI اغلب به صورت درصد بیان می‌شود، پاسخ باید با ضرب آن در 100 به درصد تبدیل شود. بنابراین، مقدار  ROI سرمایه‌گذاری 2 ضربدر 100 برابر 200 درصد است.

بیایید آن را با مثال دیگری مقایسه کنیم:
یک سرمایه‌گذار 10000 دلار در یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند بدون اینکه متحمل هیچ هزینه‌ای شود. سود خالص این شرکت 15000 دلار بود. سرمایه گذار 5000 دلار درآمد داشت. یعنی سود او به طور قابل توجهی بیشتر از 200 دلار سود خالص مثال اول است. با این حال، ROI دیدگاه متفاوتی ارائه می دهد: 15000 دلار تقسیم بر 10000 دلار برابر با 1.5 است. با ضرب آن در 100، بازگشت سرمایه 150 درصدی به دست می‌آید.

اگرچه اولین سرمایه‌گذاری دلار کمتری تولید کرد، اما بازگشت سرمایه بالاتر در مثال دوم، نشان‌دهنده بازده بیشتر آن است.

یکی دیگر از روش‌های ممکن برای محاسبه ROI، سود سرمایه‌گذاری تقسیم بر پایه سرمایه‌گذاری است:

ROI = پایه سرمایه‌گذاری / سود سرمایه‌گذاری


معرفی خدمات وب24: بهینه سازی و سئو سایت


تحلیل نرخ بازگشت سرمایه

هنگام تفسیر محاسبات  ROI، مهم است که چند نکته را در نظر داشته‌باشید. اول اینکه ROI معمولاً به صورت درصد بیان می‌شود، زیرا درک آن آسان‌تر است، بر‌خلاف زمانی که به صورت نسبت بیان می‌شود. دوم، محاسبه ROI شامل سود خالص در صورت کسر است. این بدین معنا است که بازده سرمایه‌گذاری می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

وقتی محاسبات ROI یک رقم مثبت را به ما می‌دهد، به این معنی است که سرمایه‌گذاری موردنظر سودآور است، زیرا بازده کل از کل هزینه‌ها بیشتر است. از طرف دیگر، وقتی محاسبات ROI یک رقم منفی به‌ ما می‌دهد، به این معنی است که کل هزینه‌ها از کل بازده بیشتر است. به عبارت دیگر، این سرمایه‌گذاری ضرر ایجاد می‌کند. در‌نهایت، برای محاسبه ROI با بالاترین درجه‌ی دقت نیاز است بازده کل و کل هزینه ها در نظر گرفته شود. علاوه بر این برای مقایسه دقیق بین سرمایه‌گذاری‌های رقیب، ROI باید بصورت سالانه در نظر گرفته شود.

نرخ بازگشت سرمایه در ایران


بیشتر بخوانید: بیزینس پلن 


پابزارهای مناسب برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه 

از نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی هم می‌توان استفاده کرد. زمانی که چند کمپین تبلیغاتی مختلف را اجرا می‌کنید، باید بدانید کدام یک سودآور و مفید بوده و کدام یک ضرر به همراه داشته‌است. اما وقتی که بخواهید چند کمپین را باهم مقایسه کنید، با داده‌های زیادی روبرو می‌شوید که تجزیه‌و‌تحلیل آن بسیار‌سخت و گیج‌کننده است.

اما ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند برای تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات به شما کمک کنند. برخی از این ابزارها که استفاده از آن‌ها رایگان است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • Google analytics
  • Cyfe
  • MarketingCloudFX
  • Kissmetrics
  • Buzzsumo
  • Hotjar
  • Semrush
  • Ahref

مثال نرخ بازگشت سرمایه

فرض کنید یک سرمایه‌گذار 1000 سهم از یک شرکت فرضی را به قیمت هر سهم 10 دلار خریداری کرده‌است. یک سال بعد، سرمایه‌گذار سهام را به قیمت 12.50 دلار می‌فروشد. سرمایه‌گذار در طول دوره نگهداری یک ساله، سود سهام 500 دلاری کسب کرد. سرمایه‌گذار همچنین در‌مجموع 125 دلار برای کمیسیون‌های معاملات به منظور خرید و فروش سهام هزینه کرد.ROI  برای این سرمایه‌گذار را می‌توان به صورت زیر محاسبه کرد:

از اختلاف بین 12.5 دلار و 10 دلار متوجه می‌شویم که سرمایه‌گذار به ازای هر سهم 2.5 دلار سود کرده است. پس 2500 دلار در این قسمت و 500 دلار در یک سال نگهداری سهام سود کرده‌ که در مجموع 3000 دلار می‌شود. اما این سرمایه‌گذار 125 دلار هزینه کرده که باید از 3000 دلار کسر شود. سپس عدد به‌دست آمده یعنی 2875 را بر هزینه‌ی اولیه سرمایه‌گذار یعنی 10000 دلار تقسیم می‌کنیم. درنهایت متوجه می‌شویم که ROI برای این سرمایه‌گذاری 28.75٪ است. 

تجزیه و تحلیل گام به گام محاسبه بصورت زیر است:
برای محاسبه بازده خالص، بازده کل و کل هزینه‌ها باید در نظر گرفته شود. کل بازده هر سهام، ناشی از سود سرمایه و سود سهام است. مجموع هزینه‌ها هم شامل قیمت خرید اولیه و همچنین هرگونه کمیسیون پرداختی می‌شود.

در محاسبه فوق، سود سرمایه ناخالص (قبل از کمیسیون) از این معامله (12.50 - 10 دلار) ضرب در 1000 است. مبلغ 500 دلار به سود سهام دریافتی از طریق نگهداری سهام اشاره دارد، در حالی که 125دلار کل کمیسیون پرداختی است.

تشریح بیشتر ROI به اجزای آن نشان می‌دهد که 23.75٪ از سود سرمایه و 5٪ از سود سهام حاصل شده‌است. این تمایز مهم است زیرا برای سود سرمایه و سود سهام در اکثر کشورها، نرخ های مالیاتی متفاوتی درنظر گرفته می‌شود.

در مثال دوم اجازه دهید فرض کنیم که آقای X سهام اپل را به قیمت 170 دلار خریداری کرد. بعد از چند ماه آقای X می‌خواهد سهام را به قیمت 180 دلار بفروشد.
نرخ بازگشت سرمایه = (180-170) * 100/170
که معادل 5.88٪ می‌شود.

اگر قیمت فروش 160 دلار باشد. سپس بازده معادل %5.88- خواهد بود.

حال در مثال سوم فرض کنید که آقای Y، 100  سهم سهام Apple Inc. را به قیمت 170 دلار خریده است. بنابراین کل هزینه اولیه = 17000 دلار است. پس از 3 ماه، آقای Y آن سهام را به قیمت 182 دلار به فروش می‌رساند.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه = 182 – 170/170 * 100 = 7.06٪

از مثال بالا مشخص است که آقای Y بر حسب درصد درآمد بیشتری دارد. با این حال، آقای Y این مبلغ را بعد از 3 سال یا بیشتر دریافت می‌کند، در حالی که آقای X  می‌تواند در عرض یک سال دریافت کند. در نتیجه سرمایه گذاری X ارزش بیشتری نسبت به Y دارد. اگر ارزش زمانی پول در نظر گرفته شود، بازگشت  سرمایه آقای Y با ضریب خاصی کاهش یافته و پاسخ نهایی کمتر از 7.06 درصد خواهد بود.

جمع‌بندی

هدف از سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف به‌دست آوردن سود بیشتر است. همانطور که با اجرای کمپین‌های بازاریابی قصد داریم با جذب مشتریان بیشتر، درآمد خود را افزایش دهیم. در این رابطه ما به یک معیاری نیاز داریم که نشان دهد، چقدر سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز بوده‌است؟ همچنین درمواردی نیاز داریم که با کمک داده‌های حاصل از اجرای کمپین‌های بازاریابی، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. برای این منظور می‌توانیم از نرخ بازگشت سرمایه استفاده کنیم که در این مقاله به‌طور کامل به معرفی آن پرداختیم.

آشنایی با مفهوم نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی اینترنتی بسیار مهم است و کمک می کند قدمهای محکم و حساب شده ای به جلو داشته باشید و بتوانید سرمایه خود را به درستی مدیریت کنید، ما در تیم تحریریه وب24 منتظر دریافت نظرات سازنده شما عزیزان در مورد مقالات آموزشی سایت هستیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
زهرا عبدی
ارسال شده در : شنبه 18 فروردین 1397

با سلام و احترام برای من سوالی پیش اومد در خصوص محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، چرا گذر زمان محاسبه نمیشود؟ بعنوان مثال سینا در شرکت پدیده 3 سال سرمایه اش خوابیده ولی در دیجی کالا 1سال.. اگر امکان داره توضیح بدهید. سپاس

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 19 فروردین 1397

با سلام و تشکر از شما

برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه میشه بازه زمانی رو هم در نظر گرفت برای مثال در  1 هفته, 1 ماه, یا 1 سال و هم میشه بازه کلی که سرمایه برگشته رو در نظر گرفت که هر کدوم از این حالت ها کاربرد خاصی دارند در مارکتینگ و در آینده بصورت کامل تر در موردش مطالبی منتشر میکنیم.