وایرال چیست؟ آشنایی با محتوای ویروسی یا وایرال

یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال، کنترل بیشتر بر استراتژی‌های بازاریابی است. برای مثال، در مواردی که نیاز است مخاطب با پیام تبلیغاتی شما تعامل برقرار کند، می‌توانید اقداماتی برای جلب تعامل آن‌ها انجام دهید. محتوای ویروسی نیز به همین صورت است. مخاطب باید به محتوا علاقه‌مند باشد تا آن را به اشتراک بگذارد، البته شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌هایی شانس موفقیت کمپین خود را افزایش دهید.

در این مقاله از سایت وب ۲۴ ابتدا با محتوای ویروسی، اهمیت و انواع آن آشنا می‌شویم؛ سپس استراتژی‌هایی برای وایرال شدن محتوا را بررسی می‌کنیم.

محتوای ویروسی چیست؟

اول‌ازهمه، باید بدانیم اصلاً محتوای وایرال چیست؟ محتوای ویروسی یا وایرال به محتوایی می‌گویند که به‌سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود. این نوع محتوا در قالب ویدئو، تصویر، متن و اینفوگرافیک تولید و ارائه می‌شود. محتوای ویروسی توسط تعداد زیادی از کاربران در شبکه‌های مختلف اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. برای اینکه این استراتژی موفق عمل کند و بتواند توجه مخاطبان را به برند مورد‌نظر جلب کند، باید محتوای تولید‌شده ویژگی‌های مشخصی داشته باشد‌.

مهم‌ترین نکته این است، پیام طوری باشد که مخاطب را ترغیب به اشتراک آن با دیگران کند. معمولاً محتوای خنده‌دار، غیر‌معمول، غافلگیرکننده یا حتی بحث‌برانگیز مؤثرترین راه برای رسیدن به این هدف است. درواقع، باید تلاش کنید احساسات مخاطب را برانگیخته کنید. برای مثال، تولید محتوا خنده‌دار می‌تواند کاربر را تحریک کند که آن لحظه را با دوستانش به اشتراک بگذارد و بدین ترتیب، افراد بیشتری با برند شما آشنا می‌شوند. همین ویژگی در مورد محتوایی که یک راز یا کشف بزرگی را فاش می‌کند درست است، زیرا افراد بیشتری را تشویق می‌کند تا در مورد آنچه کشف شده، صحبت کنند. 

اگرچه همه‌چیز به واکنش مخاطب بستگی دارد و بنابراین کنترل شما کاهش می‌یابد، تکنیک‌های زیادی وجود دارد که شانس موفقیت محتوای وایرال را افزایش می‌دهد. مثلاً بخشی از چالش شما این است که رفتار مخاطبان خود را درک کنید تا محتوای مرتبط با سلیقه‌ی آن‌ها ارائه دهید.

معنی کلمه وایرال چیست

وایرال (Viral) چیست؟

وایرال یکی از مفاهیم مرتبط با ویروس است و در لغت به معنای ویروسی است؛ یعنی چیزی که به‌سرعت بین افراد منتقل می‌شود. ویروس به چیزی می‌گویند که به‌سرعت از فردی به فردی دیگر منتشر می‌شود و ناگهان جمعیت زیادی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حتماً با خواندن این مطلب ویروس کرونا به ذهن شما آمد. درست است ویروس کرونا حدود دو سال پیش از کشور چین شروع شد و با سرعت زیادی ناگهان کل دنیا را تحت‌تأثیر قرار داد.

با ظهور عصر دیجیتال مفهوم وایرال وارد دنیای بازاریابی شده است. از این مفهوم تحت عنوان وایرال مارکتینگ و محتوای وایرال استفاده می‌شود. بازاریابی ویروسی یکی از استراتژی‌های پرطرفدار بازاریابی است که می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی با هزینه بسیار کم مشتریان بالقوه‌ی زیادی را با برند شما آشنا کند.

محتوای ویروسی محتوایی است که به دلیل اشتراک‌گذاری و قرار‌گرفتن در معرض شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های خبری، خبرنامه‌های ایمیل و موتورهای جستجو به سطح بالایی از مخاطبان دست می‌یابد. یک محتوای ویروسی می‌تواند سطح قابل‌توجهی آگاهی از برند و ترافیک برای وب‌سایت شما ایجاد کند. اما وایرال شدن یعنی چه؟ وایرال شدن یعنی محتوای موردنظر مانند ویروس در فضای مجازی بین کاربران منتشر شود.


خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


اهمیت وایرال شدن چیست؟ 

امروزه صاحبان کسب‌وکار بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال جلب‌توجه مصرف‌کننده‌ها هستند. حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای رقابتی است، کاربران در طول روز تحت‌تأثیر اطلاعات بی‌شماری قرار می‌گیرند، به همین دلیل برای برند‌سازی راه دراز و سختی پیش روی افراد قرار دارد. درواقع، آن‌ها باید تلاش کنند راه‌هایی بیایند تا خود را از سایرین متمایز کنند.

اما همچنان متخصصان بازاریابی تلاش می‌کنند هرروز استراتژی‌های جدیدتری برای صاحبان برند‌ها طراحی کنند. یکی از این استراتژی‌ها تولید محتوای ویروسی است که اهمیت فراوانی دارد و به‌عنوان یک گزینه معتبر برای آگاهی از برند شناخته می‌شود. در ادامه دلایل اهمیت وایرال شدن را بررسی می‌کنیم:

دسترسی بیشتر

وقتی محتوایی ویروسی می‌شود، به این معنی است که مخاطبان آن را پسندیده و با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند. درواقع، محتوای ویروسی دامنه‌ی وسیعی از کاربران را تحت پوشش قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، وقتی شما محتوایی را در صفحه شبکه اجتماعی مربوط به برندتان منتشر می‌کنید، در ابتدا فالوئر‌های شما آن را می‌بینند. اگر بتوانید آن‌ها را تحریک کنید، محتوای موردنظر را برای دوستانشان منتشر می‌کنند. در‌نهایت، محتوای شما به کاربران زیادی می‌رسد که حتی برند شما را نمی‌شناسند. این یک فرصت عالی برای گسترش کسب‌وکار است، زیرا می‌توانید با مصرف‌کنندگان بالقوه که با برندتان آشنایی ندارند، ارتباط برقرار کنید.


خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی


غیرتهاجمی بودن

امروزه مصرف‌کنندگان به‌کار‌گیری رویکرد‌های تهاجمی از طرف شرکت‌ها را ناخوشایند می‌دانند. شما باید راهی بهتر و غیرتهاجمی برای معرفی خود به کاربران پیدا کنید؛ بدون اینکه حضور برند خود را به مخاطبان تحمیل کنید، موفق خواهید شد.

هزینه‌ی کمتر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های محتوای وایرال هزینه‌ی کم آن است. با تولید محتوای ویروسی شما هزینه‌ی کمتری در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی خرج می‌کنید اما به تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا می‌کنید. مهم‌ترین دلیل موفقیت تولید محتوای ویروسی رشد طبیعی آن است.

یعنی اینکه شما محتوایی منطبق با سلیقه‌ی مخاطب اولیه تولید می‌کنید و آن را در شبکه‌ی اجتماعی موردنظرتان آپلود می‌کنید. حالا دیگر فقط باید منتظر باشید تا کاربران بقیه کار را برای شما انجام دهند. بدین ترتیب، نیازی به انجام تبلیغات با هزینه‌ی بالا ندارید و بدون تلاش زیاد، پیام شرکت شما می‌تواند به کاربرانی برسد که حتی فکر نمی‌کردید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

افزایش اعتبار برند

تمرکز اصلی محتوای ویروسی همیشه آشنا کردن تعدادی زیادی مخاطب با شرکت موردنظر نیست، این استراتژی همچنین به شما کمک می‌کند که اعتبار برند خود را افزایش دهید و به‌عنوان یک مرجع شناخته شوید. این راهی برای تثبیت برند خود به‌عنوان رهبر بازار است. برای مثال، تبلیغات شرکت عالیس را به یاد آورید که توجه زیادی را به خود جلب کرد و به یک برند شناخته‌شده در زمینه نوشیدنی‌ها تبدیل شد. شما باید در فضای مجازی حضور داشته باشید و خود را از رقبا متمایز کنید.

اهمیت وایرال شدن


بیشتر بخوانید: محتوای همیشه سبز چیست؟


انواع محتوای وایرال چیست؟ 

محتوای وایرال انواع مختلفی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

محتوای طنز

محتوای خنده‌دار و طنز در بین انواع مختلف محتوای وایرال مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند. این نوع محتوا می‌تواند در قالب تصاویر، فیلم، متن یا موارد مشابه باشد. احتمال بیشتری وجود دارد که محتوای طنز تماشا شود، به اشتراک گذاشته شود، لایک شود، ریتوییت شود یا درباره آن نظر داده شود، زیرا همه دوست دارند بخندند. کسب‌وکارهایی که به پست‌های خود طنز اضافه می‌کنند، تعامل بسیار بیشتری با مخاطب خود دارند.

محتوای احساسی

محتوایی که بتواند یک واکنش عاطفی مثبت یا منفی را در مخاطب برانگیزد، محتوای احساسی نامیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، پست‌هایی در مورد جمع‌آوری کمک‌های مالی، مراسم‌های مذهبی، اعمال خیریه، ازدواج، تولد فرزند یا بی‌عدالتی‌های اجتماعی در این دسته قرار می‌گیرند. برای مثال، یک دندانپزشک می‌تواند در مورد نحوه کمک به افراد بی‌خانمان برای ترمیم دندان‌هایشان محتوا تولید کند.

محتوای ‌قطبی‌شده

محتوایی که موضع محکمی در یک طرف رویداد اجتماعی-اقتصادی، سیاسی یا فعلی دارد، محتوای قطبی‌شده نامیده می‌شود. معمولاً درباره‌ی موضوعاتی مانند جنگ، نژادپرستی و ... دو موضع کاملاً متفاوت وجود دارد و زمانی که شما در محتوای خود مخالف یا موافق باشید منجر به بحث‌های گسترده و درگیری مخاطبان می‌شود.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


محتوای تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی در بیشتر موارد کم‌ترین اشتراک‌گذاری را داشته است. این نوع اطلاعات ممکن است به نظر کاربر مفید باشد، اما پاسخی مانند اشتراک‌گذاری از سوی کاربران دریافت نمی‌کند. البته استثناهایی وجود دارد؛ مثلاً تریلر فیلم‌ها، کدهای تخفیف و پیشنهادهای ویژه ویروسی می‌شوند اما عموماً مردم علاقه‌ای در به اشتراک‌گذاری اخبار افتتاح دفتر جدید شما ندارند.

این چهار دسته‌بندی که شامل محتوای طنز، احساسی، قطبی‌شده و تبلیغاتی است، یک دسته‌بندی کلی از انواع محتوای ویروسی است. در ادامه دسته‌بندی‌های جزئی‌تر از محتوای وایرال را بررسی می‌کنیم:

محتوای حاوی دستورالعمل

محتوایی که دستورالعمل‌های واضحی را به خوانندگان ارائه می‌کند، در فضای مجازی به‌شدت دنبال می‌شود. این دستورالعمل‌ها می‌تواند به هر چیزی مرتبط باشد. آن‌ها می‌توانند در مورد یک تمرین، مراقبت‌های بهداشتی یا راهنمایی برای کارهای روزمره زندگی باشند.

محتوای فهرست‌وار

این نوع محتوا نکات برجسته محتوا را نشان می‌دهد، بنابراین احتمال دنبال‌کردن آن بیشتر است. خواننده بلافاصله ایده اصلی پست را پیدا می‌کند و لازم نیست کل پست را مرور کند. ازاین‌رو، این نوع محتواها برای خواننده بسیار ارزشمند هستند زیرا می‌تواند اطلاعات موردنیاز را به‌سرعت دریافت کند. 

محتوا درباره‌ی محبوب‌ترین و بهترین منابع

پیام‌ها یا اطلاعاتی که خواننده را در مورد بهترین منابع راهنمایی می‌کند، با سرعت زیادی محبوبیت پیدا می‌کند. در این‌گونه مطالب به شرح مفصل و مشخصات بهترین منابع اشاره شده است. مخاطب با خواندن این نوع محتوا می‌تواند به یک ایده روشن رسیده و به‌راحتی تصمیم بگیرد.


خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت 


محتوای تحقیقاتی

اگر خودتان تحقیقی انجام داده باشید و نتیجه‌گیری کرده باشید، محتوا می‌تواند در اینترنت ویروسی شود. چنین محتوایی می‌تواند برای دیگران در ادامه کار تحقیقاتی مفید باشد و شانس بیشتری برای اشتراک‌گذاری در بین کاربران دارد.

محتوای جنجالی

خوانندگان معمولاً علاقه‌مند هستند که آخرین به‌روزرسانی‌ها را در مورد داغ‌ترین اخبار و جنجال‌ها بیابند. اگر به‌سادگی همان اخبار بحث‌برانگیز را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد بازنویسی کنید، محتوا در کوتاه‌ترین زمان ممکن محبوب خواهد شد. محتوا می‌توانید طعنه‌آمیز باشد، استدلال ارائه کند و جنبه‌های پشت سر مناقشات را در کانون توجه قرار دهد.

محتوای مذهبی

اطلاعات مربوط به مسائل دینی نیز به‌طور مکرر در فضای مجازی خوانده می‌شود. مردم برای یافتن راه‌حلی برای مسائل مختلف به اینترنت مراجعه می‌کنند. یک توصیه خوب نوشته‌شده مطابق با جنبه‌های مذهبی نیز به‌سرعت گسترش می‌یابد.

محتوای امیدوار‌کننده

مطالبی که آموزنده هستند و دستورالعمل‌هایی را به همراه زمان عملکرد به مخاطب ارائه می‌کنند به‌طور گسترده خوانده می‌شود. مردم مایل‌اند از چنین توصیه‌هایی در اینترنت بهره‌مند شوند که اغلب اوقات برای آن‌ها مفید است.

محتوای جلب‌توجه کننده

این نوع محتوا با یک عنوان جالب، توجه خواننده را به‌سرعت جلب می‌کند. چنین پیام‌هایی معمولاً احساسی هستند و می‌توانند احساسات را با زندگی شخصی افراد مرتبط کنند. ازاین‌رو، چنین پیام‌هایی به مخاطبان گسترده‌ای می‌رسند.

محتوای ویروسی


بیشتر بخوانید: بازاریابی ویروسی چیست؟


نحوه وایرال شدن محتوا در شبکه‌های اجتماعی

سرمایه‌گذاری روی محتوای ویروسی می‌تواند یک استراتژی بسیار مؤثر برای جذب مخاطبان زیاد باشد. در ادامه تکنیکهایی‌ که به وایرال شدن محتوا در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم:

مخاطبان خود را بشناسید

برای ترویج محتوا، پیام باید برای مخاطبان اصلی خود تأثیرگذار باشد. مهم‌ترین گام برای ویروسی شدن محتوا موفقیت در این تکنیک است. بنابراین، دانستن جزئیات در مورد افرادی که می‌خواهید روی آن‌ها تأثیر بگذارید ضروری است. ابتدا باید مشخص کنید کدام شبکه‌ی اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان مناسب‌تر است. مهم‌ترین چیز این است که پلتفرم‌هایی را پیدا کنید که بیشتر مورداستفاده مخاطبان هدف شما قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال در فیسبوک، توییتر و حتی یوتیوب پست‌ها می‌توانند بیشترین ارتباط را پیدا کنند.

روی موضوعات پرطرفدار تمرکز کنید

وقتی صحبت از محتوای ویروسی می‌شود، موضوع شما کلیدی است. به‌طور خاص، شما باید محتوای خود را پیرامون موضوعی ایجاد کنید که ترند شده است. به‌این‌ترتیب، می‌توانید سوار موج اشتراک‌گذاری‌ها شوید. بهترین راه برای یافتن موضوعات موردتوجه مردم استفاده از نرم‌افزار Google Trends است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوعی را که می‌خواهید درباره آن بنویسید تایپ کنید. اگر علاقه به آن موضوع در حال افزایش است، این نشانه خوبی است.

فقط به ویروسی‌شدن فکر نکنید

نکته مهم دیگر هنگام برنامه‌ریزی یک محتوای ویروسی این است که دقیقاً روی ویروسی شدن تمرکز نکنید. همان‌طور که قبلاً گفتیم، موفقیت این استراتژی به واکنش مخاطب نیز بستگی دارد و ضروری است که تمام کارت‌های خود را روی این گزینه بازی نکنید. به‌این‌ترتیب، لازم است استراتژی خود را با تفکر در مورد ایجاد محتوای مرتبط برای شخصیت خریدار تنظیم کنید. اگر محتوایتان ویروسی شود، عالی است! اما اگر این اتفاق نیفتد، شما همچنان محتوای جالبی دارید تا بر روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید و به ایجاد ترافیک ادامه دهید.

توجه کاربر را جلب کنید

از انتخاب تصویر گرفته تا عنوان محتوا در ویروسی شدن یا نشدن محتوا تأثیر گذارند. جزئیات در ایجاد یک محتوای ویروسی مهم‌اند. همان‌طور که قبلاً در این مقاله بحث کردیم، جلب‌توجه سریع کاربر بسیار مهم است؛ بنابراین، تصاویر و عناوین باید قبل از ارائه تعریف مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرند. کاربران فقط روی مطالبی کلیک می‌کنند که توجه آن‌ها را جلب می‌کند. پس با دقت انتخاب کنید که از کدام تصویر و عنوان استفاده شود.


بیشتر بخوانید: دلیل اهمیت تجربه کاربری


محتوای با‌کیفیت ارائه کنید

حتی اگر تصاویر انتخابی توجه کاربر را به خود جلب کند یا عنوان جالبی تعداد کلیک‌های زیادی را به دنبال داشته باشد، بازهم محتوا فقط در صورتی ویروسی می‌شود که مرتبط با مخاطب باشد. به‌عبارت‌دیگر، آنچه ارائه می‌شود باید برای کسانی که تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرند، مفید باشد. در غیر این صورت، کاربر همچنان ممکن است احساس کند توسط شرکت شما فریب‌خورده است که این موضوع به اعتبار برند شما لطمه می‌زند. اگرچه این یک استراتژی بسیار وابسته به واکنش مخاطبان است که کنترل آن چندان ساده نیست اما می‌تواند نتایج مثبت زیادی ایجاد کند.

از اینفلوئنسرها استفاده کنید

مطمئناً باید برای مخاطبان هدف خود محتوا بنویسید. فراموش نکنید که در پست خود به وبلاگ‌نویسان تأثیرگذار اشاره کنید و با آن‌ها رابطه‌ی مثبت برقرار کنید. برای ویروسی شدن محتوا، اشتراک‌گذاری آن توسط اینفلوئنسرها بسیار حیاتی است. به همین ترتیب این افراد محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب به اشتراک می‌گذارند و احتمال ویروسی شدن افزایش می‌یابد.

انتشار محتوای احساسی

مطالعه‌ای که در مجله تحقیقات بازاریابی منتشر شد، نشان داد محتوایی که احساسات را برمی‌انگیزد ۲۸ درصد بیشتر احتمال دارد که ویروسی شود. این در مورد محتوای متنی صدق می‌کند. اما اگر هدف شما ایجاد یک ویدیوی ویروسی باشد، بازهم کار می‌کند. قالب آن خیلی مهم نیست؛ نکته مهم این است که محتوای شما واکنش احساسی را برانگیزد. این یکی از کلیدهای ایجاد محتوای قابل اشتراک‌گذاری است.


خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی اختصاصی


معرفی‌های جذاب ایجاد کنید

اگر می‌خواهید یک پست ویروسی ایجاد کنید، به‌راحتی می‌توانید از معرفی خود چشم‌پوشی کنید. مردم فقط حدود 28٪ از یک پست وبلاگ را می‌خوانند. بنابراین، اگر می‌خواهید پست شما ویروسی شود، باید سریعاً خوانندگان را جذب کنید. این بدان معناست که معرفی شما باید قانع‌کننده و جالب باشد. علاوه بر این، ممکن است بخواهید از جملات کوتاه نیز استفاده کنید. جملات کوتاه خوانایی محتوا را تا ۵۸٪ افزایش می‌دهند.

از تصاویر رنگارنگ استفاده کنید

تصاویر محتوای شما را بسیار جذاب‌تر می‌کند، به‌خصوص در مقایسه با یک پست وبلاگ که 100٪ متن است. به‌علاوه، تصاویری جذاب به توییت‌ها و پست‌های فیسبوک ختم می‌شوند که می‌تواند به ویروسی شدن محتوای شما کمک کند. تصاویر رنگارنگ باعث می‌شود افراد ۸۰ درصد بیشتر یک محتوا را بخوانند. تحقیقات Skyword نشان داد که محتوای متنی با حداقل یک تصویر 94٪ بازدید بیشتری در رسانه‌های اجتماعی جذب می‌کند.

انتشار محتوای کاربردی

مقالات بسیار کاربردی 34 درصد بیشتر احتمال دارد که ویروسی شوند. بنابراین، اگر نمی‌خواهید محتوای بحث‌برانگیز یا دارای بار احساسی ایجاد کنید، محتوای عملی، مانند دستور‌العمل‌ها و راهنماهای چگونگی ساخت را در نظر بگیرید. وقتی محتوای عملی به‌خوبی انجام شود، شانس مناسبی برای ویروسی شدن نیز دارد.

جمع‌بندی

محتوای ویروسی که با نام محتوای وایرال نیز شناخته می‌شود، محتوایی است که به گونه‌ای تولید می‌شود تا مخاطب را برانگیخته کرده و او را وادار به اشتراک‌گذاری کند. برای موفقیت در این زمینه نیاز است تا استراتژی‌هایی که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم رعایت شود. علاوه بر این در این مقاله به‌طور کامل درباره‌ی اینکه محتوای وایرال چیست؟ چه انواعی و چه اهمیتی دارد صحبت شد.

faq

دسترسی بیشتر، غیرتهاجمی بودن، هزینه‌ی کمتر، افزایش اعتبار برند از جمله مهم ترین دلایل اهمیت وایرال شدن برای کسب و کارها است.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha