وی پی اس چیست؟ VPS یا سرور مجازی چیست؟

خدمات میزیانی VPS مخفف Virtual Private Server به معنای سرور اختصاصی مجازی است که مشابه یک سرور اختصاصی مستقل با دسترسی سطح بالا به سرور عمل می‌کند. خدمات میزبابی VPS یکی از انواع مختلفی از گزینه‌های خدمات میزبانی وب است که می‌توانید انتخاب کنید و دارای سیستم عامل مجزایی برای خود است، بنابراین مشتریان می‌توانند هر نرم‌افزاری که می‌خواهند بر روی سرور نصب کنند. در محیط خدمات میزبانی VPS، یک وبسایت بر روی نرم‌افزار قدرتمند با کپی خود از سیستم عامل میزبانی می‌شود. این تکنولوژی شبیه به Virtual Box (نرم افزاری قدرتمند است که به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین سیستم عامل را بر روی کامپیوتر خود به صورت مجازی استفاده کنند) است، VPS هم این امکان را می‌دهد که سیستم عامل‌های متعدد بر روی یک کامپیوتر راه اندازی شوند. مهمترین مزیت‌های استفاده از VPSها هزینه ارزان‌تر آنها نسبت به سرورهای اختصاصی و دسترسی بالاتر و استقلال عملکرد نسبت به خدمات میزبانی اشتراکی می‌باشد. 

VPS یا سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

در خدمات میزبانی VPS، هر وبسایت بر روی یک سرور اختصاصی مجازی بر روی یک سخت افزار بسیار قدرتمند قرار گرفته است. یک دستگاه فیزیکی، به چندین بخش مجازی تقسیم شده است که نرم افزار سرور بر روی آنها به صورت جداگانه نصب شده و هر واحد قادر به کار کردن به صورت مجزا می‌باشد. 

سرور مجازی

اگر چه وبسایت‌های دیگر ممکن است بر روی سیستم فیزیکی مشابهی قرار گرفته باشند، تنها وبسایت(ها) شما در بخش مجازی اختصاص داده شده میزبانی می‌شود که دارای منابع سرور مستقل (CPU، RAM، فضای دیسک و غیره) برای شما می‌باشد. وبسایت‌های دیگر موجود بر روی دستگاه، عملکرد وبسایت شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند؛ این بدان معناست که شما دقیقا منابع سیستم مشابهی را که پرداخت می‌کنید، دریافت می‌کنید. این به مانند این است که هر وبسایت در یک اتاق جداگانه با منابع کافی قرار گرفته است. شما به روت سرور خود اگر سرورتان اختصاصی باشد دسترسی دارید، اما از نظر فنی شما هنوز هم بر روی همان دستگاه فیزیکی هستید و  CPU، RAM، ذخیره‌سازی دیسک و پهنای باند را به اشتراک می‌گذارید. 

خدمات میزبانی VPS به شما کنترل کامل بر روی سرورتان و تقریبا همان مزایای سرور اختصاصی گرانقیمت را می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید یک سرور اختصاصی مجازی با قیمت بسیار ارزان‌تر دریافت کنید و عملکرد وبسایت خود را در مقایسه با سرور اشتراکی افزایش دهید. برای درک بهتر از عملکرد VPS، به طور خلاصه 4 ویژگی آن را در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. جداسازی (Compartmentalization): راه‌اندازی یک VPS شامل جداسازی یا تقسیم‌بندی‌هایی می‌باشد. سرور مجازی به بخش‌هایی از جمله رم، هارد دیسک، فضای CPU و غیره تقسیم می‌شود. این امر تخصیص یا تقسیم منابع مؤثر را در وبسایت‌های مختلف تضمین می‌کند. 
  2. منابع اختصاصی: مهمترین ویژگی سرور مجازی، منابع اختصاصی و دسترسی کامل به کل قسمت‌های سرور است. در VPS، هر جزء مجازی سهمی خاص را برای استفاده از منابع سرور اصلی به خود اختصاص داده است و از این رو مقدار مشخصی از رم در هر زمان در اختیار شما قرار می‌گیرد. بنابراین ارتقاء منابع اختصاص یافته برای یک سرورمجازی، در صورت نیاز به منابع بیشتر به راحتی قابل انجام است.
  3. دسترسی به روت (Root Access): بعد از جداسازی و اختصاص منابع، VPS به عنوان یک واحد مستقل عمل می‌کند. این بدین معنا است که کاربران دسترسی به روت سرور را دارند. این امر به کاربران این امکان را می‌دهد که سیستم عامل خاص را انتخاب کنند، سیستم‌های فعلی را پیکربندی کنند و مورد جدیدی ایجاد کنند. 
  4. محیط جداگانه (Isolated Environment): محیط جداگانه ویژگی اصلی VPS است. هر تغییر یا اختلال در یک سرور به هیچ وجه بر روی سایرین تأثیر نخواهد گذاشت. این امر امنیت سرورها در شبکه را افزایش می‌دهد.

مقایسه VPS با انواع دیگر خدمات میزبانی وب

مقایسه VPS با دیگر سروویس ها

  • VPS در برابر خدمات میزبانی اشتراکی

بزرگترین تفاوت بین خدمات میزبانی اشتراکی و VPS چگونگی به اشتراک گذاری منابع سرور می‌باشد. توجه کنید که منابع سرور اختصاصی (از جمله قدرت رم و CPU) به هر بخش VPS اختصاص داده می‌شود. 

بیایید مثالی بزنیم؛ آن را مانند ملک و املاک واقعی در نظر بگیرید. خدمات میزبانی در محیط میزبانی اشتراکی مانند اجاره یک آپارتمان است، یک مالک (شرکت خدمات میزبانی) وجود دارد که صاحب کل فضا و همه دارایی‌هاست. این مالک فضا و دارایی‌های اشتراکی را مانند استخر، پارکینگ و دیگر امکانات اشتراکی (در حیطه میزبانی وب CPU، رم، فضای دیسک و غیره) را اجاره می‌دهد و همه ساکنین این منابع عمومی را به اشتراک می‌گذارند. خدمات میزبانی VPS مانند یک آپارتمان است که شما در واقع مالک فضای خود هستید. هر چند که شما ادعای بخش‌های خاصی از آنها را دارید اما در ساختمان (خدمات میزبانی اشتراکی) مسئولیت حفظ فضای داخلی آپارتمان خود و تعمیرات و تغییرات آن را بر عهده دارید. 

همه اینهایی که گفته شد، قبل از اینکه از سرور اشتراکی به خدمات میزبانی VPS تغییر دهید، باید برخی از معایب آن را بدانید. یکی از موارد این است که خدمات میزبانی VPS به طور کلی گرانتر از خدمات میزبانی اشتراکی است. همچنین به برخی از قابلیت‌های فنی نیاز خواهید داشت بخصوص اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که از خدمات میزبانی VPS مدیریت نشده (unmanaged) استفاده کنید. خدمات میزبانی VPS مدیریت نشده بدان معناست که مدیریت سرور مجازی ارائه شده به طور کلی بر عهده خود کاربر و مشتری بوده و شرکت میزبان این سرور، جهت مدیریت سرور هیچ مسئولیتی ندارد. فراتر از آن، خدمات میزبانی VPS، می‌تواند مستلزم تلاش و زمان بیشتری برای مدیرت باشد؛ به عنوان مثال نظارت و نگهداری سرور برای اطمینان از اینکه سرور ایمن است و در شرایط قابل اعتمادی می‌باشد نیاز به زمان و دانش دارد. 

  • VPS در برابر خدمات میزبانی اختصاصی

در خدمات میزبانی اختصاصی، شما مالک فضایی هستید و مسئولیت همه چیز را دارید - از تمیز کردن و نگهداری داخلی، همچنین بیرونی و محوطه سازی. شما مالک این خدمات میزبانی هستید و بدین ترتیب باید دارای برخی از تجربه‌ها و مهارت‌های فنی باشید. 

به طور خلاصه می‌توان گفت، در محیط خدمات میزبانی اشتراکی، وبسایت شما یکی از چندین وبسایتی است که بر روی سرور راه‌اندازی می‌شود. شما مالک سرور نیستید و هر گونه مسئله با سرور به این معنا خواهد بود که همه وبسایت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. با خدمات میزبانی سرور اختصاصی، شما مالکیت کل سرور را دارید و نیز کل فضای هارد دیسک سرور و پهنای باند قابل توجه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. هر چند عملکرد پیشرفته‌تری را ارائه می‌‌دهد اما هزینه آن بسیار زیاد است. خدمات سرور اختصاصی امکان کارامدی برای مؤسسات و سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی است که نمی‌خواهند از خدمات سرورهای مشترک استفاده کنند. VPS بین این دو می‌باشد. هر چند منابع اشتراکی هستند، شما مالک بخش‌هایی از سرور هستید و دارای فضا و منابع مخصوص خود هستید و مجبور نیستید آنها را به اشتراک بگذارید. این امر سبب می‌شود یکی از راه‌حل‌های مقرون به صرفه برای بسیاری از کسب و کارها باشد. 

چه کسی از خدمات میزبانی VPS استفاده می‌کند؟

سرور مجازی یا VPS عمدتا توسط کسب و کارهای کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد که وبسایت آنها دارای ترافیک بالا یا بازدید زیاد است و مصرف منابع سرور بیش از حد دارند. به این دلیل که یک VPS زمان بارگذاری سریعتر و تقریبا آپ تایم وبسایت (درصد زمان کار کردن یک سرور) را تضمین می‌کند، این نوع از خدمات میزبانی توسط شرکت‌ها در بازارهای بسیار رقابتی استفاده می‌شود. 

خدمات میزبانی VPS همچنین برای شرکت‌های تازه و نوپا عالی است زیرا این سرویس مزایای یک سرور اختصاصی را بدون تگ قیمت ارائه می‌دهد و همچنین این امکان را می‌دهد که فرصت‌های زیادی را برای سفارشی‌سازی سرویس‌های ارائه شده می‌دهد؛ به طوریکه یک شرکت برای بسیاری از ویژگی‌هایی که در واقع لازم ندارد پرداختی نمی‌کند. 

سرور مجازی یا VPS برای چه کسانی مناسب است؟

خدمات میزبانی VPS برای همه مناسب نیست. برای وبسایت‌های استاتیک یا ایستا (وبسایت‌هایی که ضرورتی برای تغییر مداوم اطلاعات آنها احساس نمی‌شود) که اغلب متن هستند و سرعت بارگذاری آهسته دارند تأثیر قابل توجهی بر روی زمان بارگذاری آنها نخواهد داشت. با این حال، برای افرادی که در بازارهای رقابتی هستند که زمان بارگذاری پایین به معنای از دست دادن مشتریان است، خدمات میزبانی VPS یک راه حل ارزان قیمت است. میزبان‌های VPS معمولا مدیریت اختصاصی بیشتری را از سرورهای خود نیز ارائه می‌دهند. برای شرکت‌هایی که تجارت الکترونیک، CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، ERP (برنامه‌ریزی منابع سازمانی) و CMS (سیستم مدیریت محتوا) را ارائه می‌دهند، آنجا می‌توانند با آسودگی خاطر بدانند که سرورها ایمن هستند، بنابراین آنها می‌توانند بر روی فروش محصولات خود تمرکز کنند. 

مزایای سرورهای مجازی یا VPS

در ادامه برخی از دلایل اصلی که نیاز دارید این سرویس را انتخاب کنید بیان می‌شود.

  • عملکرد سریعتر؛

زمان بارگذاری وبسایت شما برای بسیاری از دلایل موفقیت کسب و کار شما بسیار مهم است. مطالعات نشان داده است که اگر سایت بین شش تا هفت ثانیه بارگذاری نشود شانس ترک افرادی که برای بازدید یک سایت می‌آیند بالا می‌رود. همچنین گوگل سرعت را در رتبه‌بندی وبسایت در نظر می‌گیرد. بدیهی است داشتن وبسایتی با سرعت بالاتر، ممکن است تعداد بازدید کنندگان را افزایش دهد. 

  • مقیاس پذیری؛

خدمات میزبانی VPS تنها عملکرد سریعتر را تضمین نمی‌کند. همچنین دارای مقیاس پذیر بالایی است. این بدان معناست که این امکان را به شما می‌دهد تا منابع اختصاصی برای سرور خود را براحتی و بدون هیچ از کار افتادگی تغییر دهید. از آنجا که منابع را با سایت‌های دیگر به اشتراک نمی‌گذارید، منابع فراوانی را در اختیار دارید. اگر به منابع بیشتری نیاز دارید، می‌توانید فقط با ارائه دهنده خدمات میزبانی خود تماس بگیرید و در خواست ارتقا دهید. هنگامی که با VPS یا سرور هیبرید میزبانی می‌شوید، محیطی که شما میزبانی شد‌ه‌اید مخزن یا ظرف (container) نامیده می‌شود. این مخزن مقدار مشخصی از منابع را بسته به پکیجی که خریداری کرده‌اید، به آن اختصاص داده شده است. مورد مهم در مورد اینکه این مخزن چگونه کار می‌کند این است که آنها می‌توانند به آسانی و به سرعت منابع اختصاص داده شده را با توجه به نیاز شما زیاد یا کم کنند. اگر شما باید رم خود را به سرعت در هنگامی که موج فراوانی از بازدیدکنندگان را دارید، ارتقا دهید به سادگی می‌توانید رم بیشتری را با کلیک یک دکمه به مخزن خود اضافه کنید. اگر از میزبان اختصاصی استفاده می‌کردید، فرد باید به طور فیزیکی یک رم جدید در سرور خود نصب کند که منجر به از کار افتادگی و از دست دادن ترافیک می‌شود. 

  • کنترل کامل بر روی سرور خود را به دست می‌آورید؛

کنترل بر روی سرور

یکی از مهمترین نکات انتخاب سرور مجازی یا VPS این است که شما دسترسی کامل به روت سرور خود دارید. چرا این امر مهم است؟ با دسترسی به روت، کنترل کاملی بر روی محیط سرور خود دارید تا آن را بتوانید بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. اگر به یک پکیج نرم‌افزاری سفارشی نصب شده یا پورت باز شده نیاز دارید، می‌توانید این کار را بدون معطلی و بدون نیاز با ارائه دهنده خدمات میزبانی خود برای پشتیبانی انجام دهید. سرورهای وب اشتراکی به طور معمول برای امنیت و عملکرد به بهترین نحو ممکن بهینه‌سازی شده اند و این بدان معناست که بسیاری از پکیج‌های نرم‌افزاری محبوب وجود دارند که با توجه به محدودیت‌های امنیت آنها پشتیانی نمی‌شوند. داشتن سرور مجازی برای خود این امکان را به شما می‌دهد همه این مسائل را دور بزنید. 

  • افزایش کارامدی بر روی یک پلتفرم سبز؛

افزایش کارامدی

خدمات میزبانی سبز و استفاده از فناوری‌های سازگار با محیط زیست در طی چندین سال گذشته محبوبیت‌های زیادی را به دست آورده است. مهم است بخشی از کار خود را انجام دهید تا مطمئن شوید اثر یا میزان کربن شما تا حد امکان کم شده است. VPS و سرور هیبرید می‌تواند به شما در دستیابی به این هدف کمک کند. با خدمات میزبانی سرور اختصاصی شما تمام منابع یک سرور را در اختیار دارید – به این معنی که شما تنها کسی هستید که از مصرف قدرت یک سرور بهره‌مند می‌شوید. با این حال، با یک سرور اختصاصی مجازی، یک سرور اختصاصی بزرگ تقسیم به محیط‌های مجازی مختلفی می‌شود. به این ترتیب، افراد بیشتری منابع آن سرور فیزیکی را به اشتراک می‌گذارند و این امکان فراهم می‌شود که منابع به طور بهینه مورد استفاده قرار گیرند. 

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

صرفه جویی در هزینه ها

راه‌حل‌های خدمات میزبانی VPS و سرور هیبریدی در حال حاضر بسیار ارزان‌تر از چند سال قبل شده‌اند. با پیشرفت در فناوری‌های مجازی سازی، قیمت‌ها انتظار می‌رود که کاهش بیشتری یابد. از این رو، خدمات میزبانی هیبرید در حال حاضر یک گزینه برای تمام اندازه‌های وبسایت است – حتی اگر در حال شروع یک وبسایت برای برند جدید باشید. هزینه اولیه برای داشتن یک VPS، غالبا بیشتر از داشتن یک برنامه میزبانی مشترک است. با این حال، اگر شما به مزایای کلی آن توجه کنید، می‌توانید درک کنید که صرفه جویی بسیار بیشتری را به دنبال خواهد داشت. خدمات میزبانی VPS در واقع راه حل بسیار خوبی برای کسب و کارهای کوچک است. شما آسوده خاطر هستید که سایتان در دستتان شماست. تنها کار شما این است که باید کسب و کار خود را رشد دهید. 

ویژگی‌های دیگری مانند در اختیار داشتن آی پی معتبر و اختصاصی، امنیت بالاتر نسبت به فضاهای میزبانی اشتراکی و پهنای باند بالا از مزایای سرور مجازی می‌باشد.

همانطور که مزایای خدمات میزبانی VPS بسیار سریع شناخته شده و در دسترسی بیشتری قرار گرفته است، خدمات میزبانی VPS پتانسیل‌های فراون تری در آینده دارد. از آنجا که هزینه‌ها می‌تواند تقریبا قابل مقایسه با خدمات میزبانی اشتراکی شود و بیشتر وبسایت‌هایی که یک سرور اختصاصی استفاده می‌کنند در واقع به تمام فضای ارائه شده نیاز ندارند، خدمات میزبانی VPS به عنوان یک راه حل عالی برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط رشد خواهد کرد. به عنوان نمونه، سرور مجازی می‌تواند برای وبسایت‌هایی مانند وبسایت دانلود که نیاز به منابع سیستمی بیشتر دارند و دارای ترافیک بالایی هستند ضروری و مفید باشد. برای انتخاب خدمات میزبانی VPS مهم است که ارائه دهنده‌ای را در نظر بگیرید که امکان مدیریت آسان را فراهم کند، چنانچه کنترل کاملی بر روی ارتقا و مقیاس‌گذاری سرویس خود داشته باشید. بنابراین VPS یا سرور مجازی به دلیل قابلیت استفاده از سیتم عامل‌های مجزا، کانفیگ اختصاصی نسبت به نیاز و همچنین دسترسی‌های بالاتر منجر می‌شود برای صاحبان کسب و کارها امکانات و امنیت بالاتری را ایجاد کند.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha