کلودفلر Cloudflare چیست؟ راهنمای کامل کلودفلر

ازآنجاکه سرعت سایت اهمیت زیادی در سئو پیدا کرده و جزو فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو قرار گرفته است، راه‌های متنوعی برای بهبود آن ارائه شده است. سرویس‌های متنوعی هم برای افزایش سرعت سایت معرفی شده که از کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به کلودفلر اشاره کرد. سرویسی که تنها به بهبود سرعت، محدود نمی‌شود بلکه برای ارتقا امنیت و عملکرد سایت هم تأثیر دارد. در این مقاله از سایت وب 24 به بررسی کلودفلر پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید cloudflare چیست، تا پایان با ما همراه باشید.

نصب افزونه کلودفلر

کلودفلر Cloudflare چیست؟

هرچند کلود فلر را بیشتر به‌عنوان یک cdn می‌شناسند، اما سرویس‌های آن بیشتر از این حرف‌ها است. کلود فلر امروزه سرویس‌های متنوعی در زمینه شبکه و امنیت آن به کاربران ارائه می‌دهد. شرکت کلودفلر مأموریت خود را کمک به ساخت اینترنتی بهتر برای کاربران عنوان کرده است. به همین دلیل سرویس‌های آن در حوزه بالابردن کیفیت و کارایی شبکه اینترنت متمرکز شده‌اند.

برای درک نقش سرویس‌های کلودفلر در بهبود شبکه اینترنت، سال‌های نه‌چندان دور اتصال به اینترنت را به یاد آورید. زمانی که دسترسی به صفحات سایت‌ها با سرعتی پایین انجام می‌شد و امنیت چندانی هم در سایت‌ها برقرار نبود. البته همه کیفیت امروزی اینترنت وابسته به عملکرد کلودفلر نیست اما سرویس‌های آن نقش مهمی در بالابردن کیفیت دسترسی به شبکه اینترنت دارند.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


جالب است بدانید اگر شرکت‌هایی مثل کلودفلر وجود نداشته باشند، دسترسی به محتوای موردنیازتان در اینترنت شاید حتی امکان‌پذیر نباشد. به همین دلیل است که وجود چنین سرویس‌هایی ضروری به نظر می‌رسد.
قلب کلودفلر بر پایه شبکه عظیم سرورهای آن است. سرورهایی که در 93 کشور دنیا و بیش از 200 موقعیت مکانی قرار دارند. شبکه سرورها هم به‌عنوان کش داده‌ها در اینترنت و هم به‌عنوان یک فایروال در مقیاس وسیع عمل می‌کنند.

اگر یک سایت میزبان دارید، تنها کاری که باید انجام دهید، عضوشدن در کلودفلر است. پس‌ازآن باید سایت خود را به کنترل پنل کلودفلر اضافه کنید تا دیگر کاری برای انجام دادن نداشته باشید. در این صورت دسته‌های مختلف اطلاعات از سایت شما روی سرورهای مختلف در نقاط مختلف دنیا کش می‌شوند. وقتی یک کاربر درخواستی برای دسترسی به صفحات سایت شما ارائه می‌کند، کلودفلر اطلاعات کش‌شده را از نزدیک‌ترین سرور به کاربر موردنظر ارسال می‌کند. البته در همین حال کلودفلر با سایت شما هم در ارتباط است. این روند باعث می‌شود ارسال اطلاعات موردنیاز کاربر از سایت زودتر انجام شده و درواقع سرعت نمایش صفحات سایت شما بیشتر شود.

درعین‌حال کلیه اطلاعاتی که از طریق سرورهای کلودفلر منتقل می‌شوند، موردبررسی آن‌ها قرار می‌گیرند. درنتیجه از حملات احتمالی به سایت و فعالیت‌های مخرب مثل بات‌ها جلوگیری شده و امنیت سایتتان ارتقا می‌یابد. کلودفلر در طول زمان همواره سرویس‌های خود را ارتقا داده و کیفیت آن‌ها را به‌طور چشمگیری بهبود بخشیده است. با هربار به‌روزرسانی کلودفلر سرعت، کارایی و قدرت آن بیشتر شده است.

مزایای کلودفلر  Cloudflare

موضوعات متنوعی را می‌توان به‌عنوان مزایای کلودفلر درنظر گرفت. همان‌طور که گفته شد اولین مزیتی که کلودفلر هم برای سایت و هم برای کاربران آن ایجاد می‌کند، افزایش سرعت سایت است. چیزی که امروزه به‌شدت موردتوجه کاربران قرار دارد. اما علاوه بر سرعت کلودفلر مزیت‌های دیگری هم برای سایت ایجاد می‌کند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

افزایش کارایی سایت  PERFORMANCE

استفاده از کلود فلر می‌تواند باعث ارتقا کارایی سایت شما شود. به خاطر ویژگی‌هایی که کلودفلر به سایت اضافه می‌کند، خیالتان از عملکرد سایت در موارد بحرانی راحت خواهد بود. ازآنجاکه تعداد زیادی از درخواست‌های کاربران توسط سرورهای کلودفلر پاسخ داده می‌شود، درنتیجه بخش زیادی از ظرفیت سرورهای سایت شما خالی مانده و می‌توانند به کاربران بیشتری سرویس دهند. این قابلیت در زمان ترافیک بالای سایت بسیار کمک‌کننده است.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی و وردپرس


مزایای استفاده از سیستم شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network)  

اگر کاربران سایت از سراسر نقاط دنیا باشند، عضویت در سیستم کلاد cloud که در سراسر دنیا دارای سرور است، میتواند دسترسی کاربران به محتوای سایت را سرعت ببخشد.

فرض کنید که سایتی دارای محتوای مولتی مدیای حجیم است. مثلا فیلم‌های آموزش فتوشاپ چند زبانه تولید می‌کند. اگر فاصله سرور از کاربر زیاد باشد، حجم بالای محتوای صفحه باعث بروز پیام خطای TimeOut می‌شود. در واقع سرورها برای جلوگیری از حملات به سایت‌ها به هر کاربر اجازه می‌دهد تنها برای مدت زمان معینی به سرور درخواست بفرستند. اگر این مدت زمان به پایان برسد کاربر دیگر قادرنیست که محتوای صفحه را مشاهده کند.

حالا اگر این سایت از خدمات کلودفلر استفاده کند. نزدیک‌ترین سرور به کاربر مسئول پاسخ‌گویی به درخواست کاربر خواهد بود. به این ترتیب زمان بارگذاری صفحه کاهش یافته و دیگر با پیام خطا روبرو نمی‌شویم. کاربرانی که از موبایل به سایت دسترسی دارند به‌شدت تحت‌تاثیر سرعت سایت قرار می‌گیرند. به‌طورکلی موبایل‌ها سرعت پایین‌تری برای اتصال به اینترنت دارند.

نکته: این حرف در ایران صادق نیست. در ایران موبایل‌ها سرعت اینترنت بسیار بالاتر و پایدارتری ارائه می‌دهند.

افزایش سرعت اینترنت با کمک کاهش فاصله کاربر از سرور باعث می‌شود که کاربران موبایل راحت‌تر بتوانند با سایت در ارتباط باشند.


خدمات تولید محتوا توسط وب24


نرم‌افزارهای تحت وب: یک نرم‌افزار تحت وب برای در اختیار قراردادن داده‌ها به سرور درخواست ارسال می‌کنند. مثلا شما می‌خواهید یک جدول از کاربرانی که سن بالای سی سال دارند داشته باشید. نرم‌افزار با کمک یک درخواست به سرور این اطلاعات را پردازش می‌کند و در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگر فاصله کاربر از سرور زیاد باشد مدت زمان پاسخگویی سرور با تاخیر روبه‌رو خواهد بود. بنابراین هرچه فاصله سرور از کاربر کمتر باشد سرعت واکنش نرم‌افزار به درخواست مشتری افزایش می‌یابد.

نکته: نرم‌افزارهایی مانند آنگولارAngular تعداد ارسال درخواست به سرور را به شدت کاهش می‌دهد و روزبه‌روز در میان طراحان سایت محبوب‌تر می‌شوند.

تنظیم نیم سرور کلودفلر

سادگی استفاده از خدمات شبکه تحویل محتوا (CDN)

سایت کلودفلر برای خدمات شبکه توزیع محتوا (CDN) خود یک API در اختیار کاربران قرار می‌دهد. وظیفه این API این است که استفاده از خدمات را برای کاربر راحت‌تر کند. به‌سادگی می‌توان کدهای API را در سایت خود کپی کرد و اطلاعات کاملی از کاربرانی که وارد سایت شده‌اند، سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربران و... را در سایت مشاهده کرد.

مشکلات استفاده از خدمات شبکه تحویل محتوا (CDN) سایت کلودفلر Cloudflare

  • تغییر نام nameservers : یعنی آن‌که سایت شما دیگر از سروری که قبلا خریداری کرده بودید بارگذاری نمی‌شود.
    نکته: سایت کلودفلر Cloudflare به کاربران امکان می‌دهد که بدون تغییر nameservers نیز از خدمات این شرکت استفاده کنید. ولی عملا بسیاری از خدمات با ارزش شرکت در این حالت فعال نیستند.
  • cc: برای کاربران ایرانی استفاده از سرویس کلودفلر cloudflare مانند خریدن یک سرور کلود Cloud از یک کشور اروپایی است. با فرض آن‌که اغلب مشتریان یک سایت ایرانی، ایرانیان مقیم ایران هستند استفاده از این سرویس سرعت اتصال کاربران را کندتر خواهد کرد. زیرا که نزدیک‌ترین سرور کلودفلر cloudflare به کاربران ایرانی خارج از ایران خواهد بود. کاهش بعد مسافت که مهم‌ترین دلیل به‌کارگیری سرویس‌هایی مانند کلودفلر cloudflare است در ایران عملا کارایی ندارد.

افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت

سرعت سایت امروزه اهمیت زیادی پیدا کرده است. از یک‌سو کاربران نمی‌توانند سایت‌هایی با سرعت پایین را بپذیرند و با آن کار کنند. از سوی دیگر هم گوگل به چنین سایت‌هایی رتبه‌های بالایی نمی‌دهد. در نتیجه وب‌مسترها از هر راهی برای بالابردن سرعت سایت خود کمک می‌گیرند.

استفاده از کلودفلر تأثیر زیادی بر بالابردن سرعت بارگذاری سایت خواهد داشت. زیرا درخواست‌های کاربران برای اطلاعات سایت شما را با استفاده از اطلاعات کش‌شده روی نزدیک‌ترین سرور به کاربر نمایش می‌دهد. به همین دلیل سرعت پاسخ‌گویی به درخواست کاربر به‌شدت افزایش می‌یابد. با ارائه اطلاعات کش‌شده به درخواست کاربر، سایت شما فرصت کافی برای ارسال اطلاعات موردنیاز کش‌نشده را خواهد داشت. نتیجه این روند چیزی نیست جز ارتقا تجربه کاربری سایت.

این قابلیت در کنار بالابردن سرعت سایت، باعث حفظ پهنای باند سایت هم می‌شود. زیرا بخشی از اطلاعات موردنیاز کاربران از طریق سرورهای کلودفلر ارسال شده و کاری به سرور سایت شما ندارد.


بیشتر بخوانید: مهم‌ترین دلایل کندی وب سایت‌ها


افزایش امنیت سایت

هنگامی‌که سایت شما به کلودفلر متصل می‌شود، همه اطلاعات آن توسط سرورهای کلودفلر آنالیز شده و با خطاها یا مشکلات امنیتی برخورد می‌شود. فاکتورهایی که کلودفلر در اطلاعات سایت شما آنالیز می‌کند شامل آدرس آی پی کاربران، درخواست آن‌ها، تعداد درخواست در دقیقه و مواردی مشابه این‌ها است. این اطلاعات می‌تواند کاربران جعلی، ربات‌ها و حملات احتمالی را تشخیص داده و با آن‌ها برخورد کند. علاوه بر این شما می‌توانید تنظیمات خاصی هم روی سرورهای کلودفلر انجام دهید تا به‌عنوان یک فایروال اختصاصی برای سایت شما عمل کند.

هنگامی‌که سایت شما به کلودفلر متصل شد، سیستم dns آن‌هم به‌خوبی تحت حفاظت قرار دارد. اگر کسی به دنبال اطلاعات دامنه شما باشد، تنها چیزی که مشاهده خواهد کرد اطلاعات سرور dns کلودفلر است. درنتیجه اطلاعات واقعی سرور سایت شما پنهان و امن خواهد ماند.

موارد دیگر امنتی در سیستم کلودفلر cloudflare عبارتند از:

بلاک کردن ترافیک مشکوک به هک

یکی از روش های مخرب هکرها برای تخریب یک سایت ایجاد ترافیک بالا روی سایت است. با توجه به محدود بودن منابع سایت این عمل موجب خروج سایت از دسترس کاربران خواهد شد. در صورتی که سایتی از سرویس کلودفلر cloudflare استفاده کند. ترافیک های مشکوک بلاک شده و به کارایی سایت صدمه نمی زنند.

بلاک کردن نرم افزارهای مخرب

اگر نرم افزاری سعی کند با ورود متوالی رمز به سایت شما نفوذ کند بلاک خواهد شد و دیگر به IP آن اجازه دسترسی به سایت داده نمی شود.

مزایا و معایب کلودفلر

عدم اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران

بلاک کردن دسترسی کاربران به اطلاعات شخصی و اطلاعاتی مانند رمز کارت های عابربانک. یکی از مواردی است که بسیاری از کاربران را به سمت استفاده از سیستم کلودفلر cloudflare تشویق می کند.


خدمات رپورتاژ آگهی وب24


مشکلات امنیت سرویس کلودفلر cloudflare

هیچکدام از امکانات ذکر شده بر روی سایت های .ir فعال نمی شوند. و کابران ناچار خواهند بود بصورت دستی تنظیمات امنیتی سایت را تغییر دهند.

قابلیت اطمینان

بیش از 7 میلیون کاربر از سراسر دنیا و کاربران شناخته شده ای مانند سیسکو Cisco نشان میدهد که سرورهای کلودفلر Cloudflare دارای امنیت لازم برای پشتیبانی از سایت های بسیار بزرگ میباشند.

سیستم های ارائه دهنده خدمات کلاد در ایران

گفتیم که سایت کلودفلر  Cloudflare فاقد سرور در ایران است بنابراین عملا مزیت کاهش فاصله کاربر تا سرور در باره این سیستم صدق نمی کند.

اما شرکت های فراوانی در ایران خدمات کلاد Cloud را ارائه میدهد. استفاده از سرورهای کلاد در ایران میتواند کلیه مزایای استفاده از سیستم کلودفلر  Cloudflare را به همراه داشته باشد.

شرکت های قدرتمندی در ایران در سراسر کشور سرورهای خود را قرار داده و از سخت افزارهای امنیتی با کیفیت استفاده می کنند. با قرار دادن سایت خود روی این سرورها میتوانید قطعی سایت خود را بصورت واقعی به صفر برسانید. امنیت واقعی را تجربه کنید و از هر گونه حمله در امان باشید.

معایب کلودفلر

کلودفلر یک سرویس جادویی بدون ایراد نیست. به‌هرحال استفاده از آن در کنار همه مزایا می‌تواند معایبی هم داشته باشد. در این قسمت به چند مورد از معایب کلودفلر اشاره می‌کنیم:

نمایش‌ندادن به‌روزرسانی‌های سایت

همان‌طور که گفتیم یکی از قابلیت‌های کلودفلر، کش کردن اطلاعات سایت روی سیستم کاربران است. این کار باعث می‌شود اطلاعات تکراری سایت در سیستم کاربر وجود داشته باشد و در مواقع مراجعه دوباره به سایت نیازی به بارگذاری آن‌ها نداشته باشد. درنتیجه سرعت بارگذاری سایت بالا می‌رود. اما این شرایط باعث می‌شود به‌روزرسانی‌های سایت برای این  کاربران، در لحظه قابل‌مشاهده نباشد. البته با انجام برخی تنظیمات روی کلودفلر می‌توانید قابلیت کش آن را غیرفعال کنید اما در این حالت از مزیت افزایش سرعت سایت بی‌بهره خواهید شد.

مشکل در سایت‌های لحظه‌ای

مشکل کش‌کردن وقتی حادتر می‌شود که سایت شما نیاز به به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای داشته باشد. سایت‌های خبری و مثلا سایت‌های اعلام قیمت بازارها از این جمله اند. در صورت استفاده از کلودفلر اطلاعات این سایت‌ها به‌موقع در مرورگر کاربران به‌روزرسانی نمی‌شود.

تأثیر استفاده از کلود فلر در سئو

امروزه گوگل اهمیت زیادی برای سرعت سایت قائل است. تا آنجا که بخشی از فاکتورهای هسته حیاتی وب را به سرعت بارگذاری سایت اختصاص داده است. سرعت از این‌رو برای گوگل اهمیت دارد که نقش بسزایی در ساختن تجربه کاربری سایت دارد. درصورتی‌که سایت، سرعت بارگذاری پایینی داشته باشد، بسیاری از کاربران آن را ترک می‌کنند. درنتیجه این می‌تواند بر تجربه کاربری خود گوگل هم تأثیر منفی بگذارد. درنتیجه گوگل ترجیح می‌دهد رتبه‌های بالا را به سایت‌هایی بدهد که سرعت بارگذاری بالایی داشته باشند.

کلودفلر با بالابردن سرعت بارگذاری سایت، می‌تواند تأثیر زیادی بر سئوی سایت شما داشته باشد. مهم‌ترین کارکرد این سرویس، افزایش سرعت سایت است، همان چیزی که این روزها اهمیت زیادی نزد گوگل پیدا کرده است.

کاهش زمان لود سایت با cloudflare

نحوه فعال‌سازی CDN های کلودفلر

نصب cloudflare ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید، کافی است تنها در سایت آن ثبت‌نام کنید. البته قبل از آن توجه داشته باشید که کلودفلر نه هاست است و نه می‌تواند دامین به شما اختصاص دهد. این بدین معنا است که شما باید از قبل سایت خود را با دامنه و هاست اختصاصی آن تهیه کرده باشید. سپس باید به سایت کلودفلر مراجعه کرده و در آن حساب کاربری بسازید.

پس‌ازآن باید به کنترل پانل هاست سایتتان بروید و  DNS آن را با DNS  کلودفلر جایگزین کنید. پس از ذخیره‌سازی تغییرات، کار با کلودفلر روی سایت شما آغاز می‌شود. یعنی ترافیک سایت از طریق سرورهای کلودفلر منتقل شده و کش‌شدن اطلاعات سایت روی سیستم کاربران هم آغاز می‌شود. بدین ترتیب کلودفلر با تنظیمات اولیه روی سایت شما فعال شده است. اما می‌توانید در ادامه با تسلط بیشتر، تنظیمات اختصاصی خود را روی آن انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به سؤال کلود فلر چیست، پاسخ کاملی بدهیم. سرویس کلود فلر از کاربردی‌ترین سرویس‌های اینترنتی است که می‌تواند سایت شما را به‌شدت کارآمدتر کند. این سرویس درواقع سرورهای خود را بین سایت شما و مرورگر کاربران قرار داده و بر ترافیک عبوری نظارت می‌کند. درنتیجه امنیت سایت شما بالا می‌رود. همچنین اقدام به کش کردن اطلاعات سایت شما روی سیستم کاربران می‌کند تا سرعت بارگذاری سایت افزایش یابد.

ازاین‌رو استفاده از کلودفلر می‌تواند تا حد زیادی سئوی سایتتان را هم ارتقا دهد. درصورتی‌که می‌خواهید کارایی سایت خود را بالا برده و تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان خود بسازید، استفاده از کلودفلر راه‌حل بسیار مناسبی برای شما است.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha