کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) چیست ؛ مزایا

بهود سئو سایت یک هدف است و در مسیر رسیدن به این هدف و سر هر پیچ می‌توانید از راهنماها و مسیریاب‌های مختلف استفاده کنید. یکی از این راه‌ها برای بهبود سئو سایت، کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه است. در مورد این که کامنت مارکتینگ چیست؟ در ادامه به‌طور کامل توضیح می‌دهیم، ولی به عنوان مقدمه می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که هر چه محتوای بهتری بنویسید، طوری که تعداد بیشتری تشویق شوند و برای مطلب‌تان کامنت بگذارند و یا در ادامه مطلبی که نوشته‌اید بحث چالشی به‌راه بیفتد، شما قدم بزرگ‌تری را در راه کامنت مارکتینگ و بهبود سئو سایت‌تان برداشته‌اید.

کامنت مارکتینگ چیست؟

از طریق نظرات کاربران، می‌توان برای سایت بازدیدکننده بیشتری جذب کرد که به آن کامنت مارکتینگ می‌گویند. رضایت کاربران از مطالب یک سایت برای گوگل، به میزان زیادی اهمیت دارد و در صورتی‌که مطالب ارزشمندی تولید کنید، مورد توجه قرار می‌گیرید. البته گوگل برای ارزش‌گذاری روی محتوای یک سایت، ملاک‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها نظرات کاربران است. گوگل کامنت گذاشتن برای یک مطلب را به حساب ارزشمند و مفید بودن آن مطلب می‌گذارد، بنابراین رتبه بالاتری به آن می‌دهد. 

البته برای این‌که کاربران تشویق شوند و در انتهای مطالب شما کامنت بگذارند ترفندهایی نیز وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کامنت مارکتینگ

چه کنیم تا کاربران ترغیب شوند و برای مطالب سایت کامنت ( نظر) بگذارند؟

_ نوشتن محتوای ارزشمند: اول از همه باید محتوای کاربردی تولید کنید. محتوایی که به نیازهای مخاطب پاسخ دهد و همین‌طور برای خواننده سوال ایجاد کند. چنین محتوایی می‌تواند مخاطب را به نظر دادن در مورد مطالب تشویق کند، از طرفی ممکن است سوال‌هایی در ذهن مخاطب ایجاد کند به طوری که ترغیب شود سوالاتش را از نویسنده مطلب بپرسد.

_ پاسخ به تمام ابهامات کاربران: در طول متن، قسمت‌هایی وجود دارد که ممکن است ایجاد سوال یا ابهام کند؛ در این مواقع می‌توانید برای مخاطب‌ها توضیح بدهید که اگر ابهامی داشتند، سوالاتشان را در بخش نظرات بپرسند و همچنین این اطمینان را به آنها بدهید که پرسش‌هایشان را به طور کامل پاسخ می‌دهید و ابهامی باقی نخواهید گذاشت.

_ رعایت ادب و احترام: درصورتی‌که کسی کامنت انتقادی گذاشت و با نوشته شما مخالفت کرد، با رعایت ادب پاسخ بدهید و سعی کنید با هوشمندی نقاط قوت نظرات‌شان را برجسته کنید. فرض کنید کسی از پیچیده بودن نوشته‌تان انتقاد کرد، می‌توانید او را به مقاله‌های آموزشی ساده‌تر سایت‌تان ارجاع بدهید و به‌علاوه از او بخواهید سوالاتی را که برایش پیش آمده، در بخش نظرات بپرسد. در هر صورت به مخاطب احترام بگذارید و باتوجه به ابهاماتی که دارد، راهنمایی‌اش کنید.

_ من مخالف هستم: خودتان به عنوان نویسنده مطلب می‌توانید متنی بنویسید و مخالفت‌تان را در مورد موضوعی که اکثریت در آن اتفاق نظر دارند ‌بیان کنید و با آوردن دلایلی، این مخالفت را نشان بدهید. در این صورت کاربران با خواندن این متن تحریک می‌شوند تا نظرشان را بیان کنند و همین می‌تواند شروع یک بحث در بخش نظرات سایت باشد.

_ نظرات کاربران در سایت‌های فروشگاهی: در سایت‌های فروشگاهی از کاربران بخواهید پس از خرید و استفاده از آن، دوباره به سایت برگردند و نظر‌شان را در مورد محصول مورد نظر بگویند. این کار هم باعث دیده شدن هرچه بیشتر محصول می‌شود و هم در صورتی‌که کاربران از محصول رضایت داشته باشند و این موضوع را بیان کنند، اطمینان خریداران دیگر هم جلب می‌شود و فروش محصول افزایش خواهد یافت.

_ درخواست نظر در انتهای مقاله: در انتهای متن از مخاطب بخواهید که اگر نظر یا پیشنهادی در مورد مطلب دارد در قسمت کامنت‌ها بیان کند چون نظرات کاربران به شما ایده می‌دهد تا متن را ادامه دهید. خوانندگان با سوالاتی که مطرح می‌کنند چراغ‌هایی را برای ادامه بحث در ذهن شما روشن می‌کنند. سعی کنید در پاسخ به سوالات کاربران، پاسخ‌های کاملی بدهید و از کلمات کلیدی متن در نوشتن پاسخ‌ها استفاده کنید. این کار کمک می‌کند بتوانید یک مقاله طولانی و کامل، با توجه به جنبه‌های مختلفی از موضوع داشته باشید.

نکاتی که در پاسخ به نظرات باید رعایت کنید : 

_ هر چه زودتر به سوالات کاربران پاسخ دهید: در صورتی‌که کامنت‌ها را با تاخیر ببینید، ممکن است کاربر برای گرفتن جواب سوالش به سراغ سایت‌های دیگر برود و یا حتی به طور کلی فراموش کند که سوالی از شما پرسیده است.

_ پاسخ‌های درست و دقیق بدهید: به کامنت‌ها طوری پاسخ بدهید که مخاطب جواب سوال را به‌طور کامل بگیرد. در صورت نیاز شما هم برای بسط دادن بحث، سوالاتی از خوانندگان بپرسید تا بتوانید پاسخ‌های دقیق‌تری بدهید.

_ به کاربران ایمیل بفرستید: زمانی که پاسخ سوال یا نظر کاربران را دادید با پیامی که به آدرس ایمیلش ارسال می‌کنید، به طور مستقیم به او اعلام می‌کنید که برای وقت و ابهاماتش ارزش قائل بوده‌اید.

_ شارژ شدن دوباره محصولات را به اطلاع کاربران برسانید: اگر در سایت‌های فروشگاهی، با شکایت کاربران از تمام شدن محصول موردنظرشان مواجه شدید، بهتر است بعد از شارژ شدن موجودی کالا، این موضوع را از طریق ایمیل به کاربرانتان اطلاع بدهید.
 

تاثیر کامنت بر سئو

تاثیر تعداد نظرات کاربران بر روی سئو مطالب سایت

لینک‌های کامنت nofollow باشد: اجازه ندهید کاربران اینترنتی از بخش نظرات سایت شما برای مقاصد اسپم گونه استفاده کنند، لینک‌های خروجی بخش نظرات سایت شما، رتبه صفحه را پایین می آورد و به رتبه‌بندی سایت صدمه می زند. به عبارت دیگر با ایجاد کامنت اسپم کاربر کامنتی قرار می‌دهد که شامل لینکی به سایت کاربر می باشد. با این کار کاربر اسپم کننده باعث افزایش پیج رنک سایت خود می‌شود به این دلیل که لینکی از سایت معتبر با پیج رنک بالا توانسته بسازد. بنابراین صاحبان سایت با تگ nofollow که در کامنت قرار داده می‌شود به گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌گویند که لینک اسپم را در محاسبات پیج رنک و شمارش تعداد لینک‌ها نادیده بگیرند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم پیج رنک گوگل چیست؟

لینک‌ها را در نظرات کاملا محدود کنید: می‌توانید یک گام فراتر بروید و به سادگی لینک‌های خروجی را از ابزار نظرات خود محدود کنید. این کار به بهبود امنیت وبسایت کمک خواهد کرد (توسط محدود کردن ورودی‌های HTML)  و اجازه نمی‌دهد دیدگاه‌ها کاربران را به وبسایت‌های بد یا خراب از سایت شما هدایت کنند. مطمئن شوید که یک محتوای مفید، قابل اشتراک و مهم ایجاد کرده‌اید که افراد به گذاشتن نظر تشویق شوند. بنابراین ایجاد محتوای فوق‌العاده نقش هسته‌ای و بلند مدت در سئو دارد. با افزایش تعداد دیدگاه‌ها، تعداد کلمات کلیدی سایت افزایش یافته و در نتیجه بر روی سئو تأثیر مستقیمی می‌گذارد. همچنین با افزایش تعداد نظرات انتخاب مشتری افزایش یافته و بنابراین باعث بالارفتن میزان فروش می‌شود.

از ایده های کاربران برای تولید محتوا استفاده کنید: سوالاتی که کاربران در بخش نظرات ارسال می کنند، می تواند سوالات بسیاری از افراد دیگر نیز باشد، با پاسخ دهی مناسب به این سوالات و تولید محتوای مفید در این زمینه می توانید کاربران بیشتری را از طریق کلمات کلیدی و پرس و جوهای جدید به سمت سایت خود هدایت کنید. بنابراین همواره سعی کنید تعامل خوبی با کاربران سایت خود در بخش نظرات داشته باشید.

با استفاده از Call to Action از کاربران بخواهید که نظر خود را با شما مطرح کنند: فراخوان برای عمل یا call to action ها، جملاتی امری هستند که از کاربران می خواهند عمل یا اقدام خاصی را انجام دهند. با استفاده از CTA می توانید تعامل بهتری با کاربران خود داشته باشید و به بهبود کیفیت مطالب سایت خود کمک کنید.

جمع‌بندی

هر سایتی از داشتن بازدیدکننده بیشتر استقبال می‌کند و چه بهتر که کاربران و بازدیدکننده‌های یک سایت فعال هم باشند و در بخش نظرات سایت، پیشنهادها، دیدگاه‌ها یا حتی نقدهایی را که به عملکرد سایت و مطالب آن دارند، بیان کنند. گوگل و سایر موتورهای جستجو، این فعالیت مخاطبان را به حساب رضایت‌شان از مطالب و خدمات سایت می‌گذارند و رتبه بهتری هم، به سایت مورد نظر می‌دهند. بنابراین یکی از راه‌های بهبود سئو سایت، بازاریابی دیدگاه یا کامنت مارکتینگ است که در صورت رعایت اصول و استفاده از ترفندهایی که در این زمینه وجود دارد، می‌توان رتبه خوبی از این طریق برای یک سایت و مطالب آن به‌دست آورد.

در دنیای امروز، تولید یک جانبه محتوا کمک زیادی به شما نخواهد کرد، بلکه تعامل با کاربران و ایجاد ارتباطات موثر است که می تواند باعث رشد کسب و کار شما در محیط اینترنت شود. از طرف دیگر، با دریافت نظرات کاربران می توانید مطالب خود را از نظر محتوا غنی تر کنید و موتورهای جستجو نیز به این موضوع اهمیت زیادی می دهند. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد، ما در وب24 همواره مشتاق دریافت نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
Zahra_nrst
ارسال شده در : یکشنبه 10 شهریور 1398

سلام.. لحن نوشتاری مطلب بسیار روان و ساده بود و برای اولین بار از خوندن مطلبی در حوزه سئو لذت بردم.. موفق باشید.

ali ansary pour
ارسال شده در : دوشنبه 22 آبان 1396

سلام اگر من توضیحات 400 تا از مطالب سایتم را (مثلا فرض کنین هر مطلب 5 الی 6 خط توضیحات داره) از داخل خود مطلب حذف کنم و در یکی از کامنت های همون مطلب قرار بدهم ، آیا سئوی اون 400 تا مطلب کم میشه و رتبه ی من توی اون مطالب کم تر میشه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 29 آبان 1396

خیر چنین اتفاقی نمیفته.

غفاری
ارسال شده در : شنبه 30 اردیبهشت 1396

با سلام و سپاس خدمت آقای شیرازی بزرگوار بسیار خوشحال شدم از اینکه سوال بنده رو به صورت کامل و واضح پاسخ دادید چرا که چند هفته ای پیش با دفتر شما تماس گرفتم و همین سوال رو پرسیدم . به نظرم این بخش نظرات فوق العاده تاثیر بالایی در سئو و مهم تر از اون هم در رنک صفحه داره چرا که با هر بار اعلام نظر توسط کاربر در واقع اون پست یا صفحه یجورایی آپدیت میشه و از نظر سرپ اون صفحه تازگی و بروز بودنو خودشو حفظ کرده حال اگه به نظرات کاربران پاسخ هم داده بشه که دیگه میشه محشر ! یعنی یک مقاله ی خوب با محتوای غنی که بتونه نظرات کاربران رو به خود جلب کنه از نظر من هیچ وقت از دید گوگل قدیمی شناخته نمیشه و همیشه حس تازگی بودن رو به گوگل اعلام میکنه ... بسیار عالی بود