مراحل انجام سئو سایت چندزبانه چگونه است؟

کسب‌وکارهایی که به دنبال توسعه و حضور در بازارهای بین‌ المللی هستند، باید در مرحله اول وب‌سایت خود را چند زبانه کنند و در مرحله دوم به منظور جذب کاربر، روی سئوی سایت به زبان‌های دیگر نیز کار کنند؛ که مرحله دوم بسیار مهم و پیچیده است. سئو سایت چند زبانه (Multilingual SEO) با سئوی سایت‌های فارسی تفاوت دارد و برای اجرای آن باید یک استراتژی دقیق و جامع تدوین کنید که در این مطلب به این موضوع به صورت کامل اشاره می‌کنیم.

سئو سایت چند زبانه

سئو سایت چند زبانه چیست؟

سایت‌های چند زبانه، سایت‌هایی هستند که محتوا و خدمات خود را در بخش‌های مختلف سایت به بیش از یک زبان ارائه می‌دهند. سایت‌های چند زبانه برای بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو، باید فرایندهای مختلف بهینه‌سازی و سئو را به طور ویژه‌ای انجام دهند. در واقع فقط با استراتژی‌های روتین که برای سایت‌های ایرانی در وب فارسی اجرا می‌شود نمی‌توان در سئو سایت‌های چند زبانه موفق شد.

سئو سایت بین‌ المللی مزایای زیادی برای وب‌سایت شما دارد مانند اینکه می‌توانید مخاطبان خود را افزایش دهید، در یک منطقه خاص، رتبه بهتری کسب کنید و موتورهای جستجو نیز به سایت شما امتیاز بیشتری می‌دهند. توسعه یک وب‌سایت چند زبانه نیازمند تخصیص وقت و منابع است و مهم‌تر از آن داشتن یک استراتژی دقیق و منظم. برای اینکه بتوانید در سئوی سایت چند زبانه خود موفق شوید باید اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

  • از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مناسب استفاده کنید.
  • تحقیق کلمات کلیدی خود را برای زبان مورد نظر با دقت انجام دهید و کلماتی که دارای رقابت کمتر اما میزان جستجوی بالا هستند را پیدا کنید.
  • وب‌سایت خود را با دقت ترجمه کنید، مخصوصا صفحات وبلاگ سایت.
  • لینک سازی را جدی بگیرید.

آموزش سئو سایت چند زبانه

کمی قبل اشاره کردیم که برای موفقیت در سئوی سایت دوزبانه یا چند زبانه باید یک استراتژی دقیق و منظم داشته باشید؛ زیرا سئو سایت چند زبانه ممکن است پیچیده باشد و اگر برنامه مدونی نداشته باشید اتلاف وقت و هزینه زیادی اتفاق می‌افتد. برای شروع سئو سایت بین‌ المللی ابتدا بهتر است ببینید که ترافیک سایت شما از کدام کشورها (در صورتی که از کشور دیگری هم کاربر دارید) می‌آید و آیا از کشور هدف خود کاربری در حال حاضر دارید یا خیر.

برای فهمیدن این موضوع می‌توانید به گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید و از قسمت Audience گزینه Geo را انتخاب کنید. در این قسمت دو گزینه وجود دارد: زبان و مکان که پیشنهاد می‌شود هردو مورد را بررسی کنید. اگر از کشور هدف خود تعدادی کاربر دارید کمی کار شما راحت‌تر است. این مرحله به شما درک خوبی از وضعیت جایگاه بین‌المللی سایت شما می‌دهد.

سئو سایت بین المللی

در ادامه به آموزش مراحل مختلف سئو سایت چند زبانه می‌پردازیم:

انتخاب سرور مناسب برای سایت چند زبانه

یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی وب‌سایت، انتخاب سرور مناسب است؛ زیرا تاثیر زیادی روی سرعت لود سایت دارد. در گذشته، مکان سرور تاثیر بسیار زیادی در سئوی سایت داشت؛ زیرا هرچه سرور و هاست سایت به کاربران نزدیک‌تر بودند، سرعت لود سایت هم بیشتر بود که تاثیر مثبت زیادی روی سئوی سایت‌ها داشت؛ اما امروزه با فناوری CDN این مشکل برطرف شده و دیگر مکان سرور اهمیتی ندارد.

CDN (Content Delivery Network) سیستمی است که اطلاعات را روی چندین سرور مختلف در سراسر دنیا ذخیره می‌کنید و زمانی که یک کاربر مثلا از فرانسه بخواهد وارد سایت شما شود به نزدیک‌ترین سروری که به فرانسه وجود دارد وصل می‌شود؛ بنابراین خیلی تفاوتی ندارد که از نظر فیزیکی سرور کجا قرار دارد و فقط دقت کنید که سروری را انتخاب کنید که از نظر پشتیبانی خدمات قابل قبولی ارائه دهد.

تحقیق کلمات کلیدی برای هر زبان

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی بر هیچ وبمستر و متخصص سئویی پوشیده نیست. در مورد سئو سایت بین‌ المللی نیز تحقیق کلمات کلیدی بسیار مهم است. همچنین به کمک کیورد ریسرچ، می‌توانید ببینید که حوزه کاری شما و محصول و خدمات شما چه میزان در کشور هدف جستجو می‌شود و چه میزان تقاضا و رقابت در آن وجود دارد. در واقع با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید بخشی از تحقیقات بازار خود را انجام دهید.

با ترجمه کلمات کلیدی فارسی به زبان دوم و استفاده از آن‌ها در محتوا می‌توان تا حدودی رتبه کسب کرد اما گاهی ممکن است کاربران زبان دوم از کلمات یا اصطلاحات متفاوتی برای جستجو استفاده کنند که باید به آن دقت کنید. می‌توانید از ابزارهایی که برای تحقیق کلمات کلیدی می‌شناسید استفاده کنید و زبان و کشور هدف را انتخاب کنید تا اطلاعات دقیق‌تری از کلمات کلیدی‌ای که در آن زبان جستجو می‌شود دریافت کنید.

تولید محتوا سئو شده برای هر زبان

تولید محتوا به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سئو سایت دوزبانه است که باعث قرارگیری در صفحه نتایج جستجو و جذب کاربر به سایت می‌شود. محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی سئو سایت چند زبانه است که می‌تواند برای متخصصان سئو بسیار چالش‌برانگیز باشد. شما باید محتواهایی که در سایت اصلی خود می‌نویسید، به زبان‌های دیگر هم ترجمه کنید.

توصیه می‌شود از گوگل ترنسلیت استفاده نکنید زیرا ترجمه را به صورت کلمه به کلمه انجام می‌دهد و به اصطلاحات کشور هدف آشنایی ندارد و از آن‌ها استفاده نمی‌کند. همچنین هنگام ترجمه باید تفاوت‌های فرهنگی نیز لحاظ شود تا برای خوانندگان آن زبان و کشور، جذابیت داشته باشد. در غیر این صورت نرخ پرش (Bounce Rate) وب‌سایت شما افزایش می‌یابد و تاثیر منفی زیادی روی رتبه شما می‌گذارد.

تولید محتوا سئو شده برای هر زبان

توصیه می‌شود در صورت امکان از مترجمان دو زبانه (Native Translator) که هم به زبان مبدا و هم زبان مقصد مسلط باشد استفاده کنید تا خطاهای موجود در محتوا به حداقل برسد. البته این کار ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد اما نتیجه بسیار بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

ساب دامین و ساب فولدر در سئو سایت چند زبانه

یکی از مراحل اجرای سئو سایت دوزبانه، ایجاد ساب دامین (Subdomain) یا ساب فولدر (Subfolder) است. این دو مفهوم متفاوت از هم هستند و بستگی به استراتژی شما دارد که کدام را برای سایت خود انتخاب کنید. ساب دامین قبل از دامنه اصلی قرار می‌گیرد و سایت شما را طبقه‌بندی می‌کند. به کمک ساب دامین می‌توانید برخی از محتواهای خاص را از دامنه اصلی جدا کنید. برای فعال‌سازی ساب دامین می‌توانید از طریق هاست اقدام کنید. ساب فولدر بعد از دامنه اصلی قرار می‌گیرد و وظیفه سازمان‌دهی صفحات سایت را به عهده دارد. راه‌اندازی آن نیز بسیار آسان است و همچنین قابلیت هدف‌گیری توسط سرچ کنسول گوگل نیز دارد.

آدرس ساب دامین و ساب فولدر برای یک صفحه به زبان انگلیسی به این صورت نمایش داده می‌شود:

  • ساب دامین: en.URL.com
  • ساب فولدر: URL.com/en

برای سئو سایت چند زبانه توصیه می‌شود از ساب فولدر استفاده کنید به دلیل اینکه تولید محتوا در آن سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود. تاثیر مثبت بیشتری روی سئوی سایت شما دارد.

استفاده از تگ Hreflang

نمایش درست سایت‌های چند زبانه به کاربران اهمیت زیادی دارد؛ یعنی کاربران ایرانی، سایت را به زبان فارسی ببینند و به کاربران خارج از ایران نسخه انگلیسی سایت نمایش داده شود. این کار به کمک تگ‌های Hreflang امکان‌پذیر است. این تگ، سایت شما را به خزنده‌های گوگل معرفی می‌کند و کمک می‌کند تا بین محتواهای سایت با زبان‌های مختلف، تمایز قائل شوند. به کمک این تگ‌ها، زبان‌های هدف سایت را می‌توانید به گوگل نشان دهید و گوگل به هر کاربر متناسب با زبان و مکان او نسخه مناسب را نمایش می‌دهد.

یکی دیگر از فواید این تگ این است که ممکن است گوگل محتواهای سایت شما را با اینکه با دو زبان متفاوت نوشته شده‌اند، تکراری قلمداد کند و یکی از آن‌ها را در نتایج جستجو نشان ندهد. تگ hreflang به گوگل می‌فهماند که این صفحات نسخه جایگزینی از صفحات ترجمه شده هستند و یکی نیستند. شبیه به تگ کنونیکال اما برای زبان‌های مختلف.

تگ hreflang یک تگ خاص از زبان HTML است که در بخش Heading سایت قرار می‌گیرد. تگ‌های hreflang برای زبان‌ها و مکان‌های مختلف امکان تنظیم دارد و می‌توانید کد مربوط به زبان را در سایت وارد کنید؛ مثلا کد "de" مربوط به زبان آلمانی است و کد "de-ES" به معنی محتوای آلمانی برای کاربران مقیم اسپانیاست. راه‌های مختلفی برای ساخت تگ hreflang وجود دارد که ساده‌ترین راه استفاده از وب‌سایت sistrix است. سایت sistrix.com حاوی ابزارهای رایگان زیادی در زمینه سئو است که یکی از آن‌ها Hreflang-Generator است که به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی تگ مدنظر خود را بسازید و آن را در هدینگ سایت خود کپی کنید.

سئو سایت دوزبانه

برای استفاده از این سرویس، ابتدا وارد سایت https://app.sistrix.com/en/hreflang-generator شده و در قسمت Domain/URL آدرس سایت خود را وارد کنید. در قسمت Language زبان مدنظر خود و در قسمت Region مکان جغرافیایی مدنظر خود را انتخاب کنید (بخش Region اختیاری است و فقط اگر می‌خواهید مکان کاربران را محدود کنید این بخش را تکمیل کنید). در نهایت تگ ارائه شده را در بخش هدینگ سایت خود کپی کنید. به عنوان مثال این کد برای کاربران انگلیسی زبان ساکن آمریکاست:

<link rel="alternate" hreflang="en-US" href="example.com/">

گزینه x-default در تصویر بالا به این معنی است که این صفحه از سایت شما زبان مشخصی دارد ولی مکان جغرافیایی کاربرانش مشخص نیست.

استفاده از افزونه برای سئو سایت چند زبانه

افزونه‌های وردپرس به شما در بسیاری از موارد برای سئو سایت‌های وردپرسی چند زبانه کمک می‌کنند. یکی از این افزونه‌ها، WPML است که با خرید آن از سایت اصلی آن یا مارکت‌های معتبر، می‌توانید سایت خود را به خوبی مدیریت کنید، تگ hreflang بسازید و آن را به صفحات مدنظر خود اضافه کنید و محتواهای خود را در سایت قرار دهید. همچنین این سایت به شما کمک می‌کند محتوای خود را ترجمه کنید. البته همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم بهتر است از ابزارهای اتوماتیک ترجمه استفاده نکنید اما اگر امکان بهره‌گیری از مترجم انسانی وجود ندارد می‌توانید از ترجمه خوب این افزونه هم استفاده کنید.

بهترین cms برای سایت‌های چند زبانه کدام است؟

بدون شک طراحی اختصاصی سایت، امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد، اما هزینه زیادی به همراه دارد. به همین دلیل می‌توان وردپرس را بهترین CMS برای ساخت سایت‌های تک‌زبانه و چند زبانه دانست. از امکانات وردپرس می‌توان به رایگان بودن آن، رابط کاربری بسیار آسان و وجود افزونه‌های بسیار کاربردی جهت طراحی و سئو نام برد.

جمع‌بندی

ورود به بازارهای بین‌المللی، هدف بسیاری از کسب‌وکارهاست. یکی از اولین اقدام‌هایی که برای ورود و رقابت در بازارهای بین‌المللی باید برداشت این است که اصلی‌ترین راه ارتباطی کسب‌وکار با مشتریانش یعنی وب‌سایت را به زبان آن‌ها ترجمه کرد تا برای آن‌ها قابل دستیابی و درک باشد. به همین منظور در این مقاله به طور کامل در مورد طراحی سایت چند زبانه و مهم‌تر از آن سئو سایت چند زبانه توضیح دادیم. تمام این موارد در صورت تدوین استراتژی منظم و دقیق و بلندمدت، می‌تواند کمک شایانی به کسب‌وکار شما در کسب جایگاه مناسب و جذب کاربر کند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha