راهنمای جامع اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

اگر قصد ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ را دارید، قبل از هر چیز باید خودتان را برای روبروشدن با سیل کلمات و اصطلاحات این حوزه آماده کنید. اصطلاحاتی که احتمالا در ابتدای کار چندان برای شما آشنا نیستند. اما برای فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید با آنها آشنا شده و حتی بر آنها مسلط شوید. در این مقاله از وب 24 داریم قصد داریم یک واژه نامه دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان قرار دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال مارکتینگ پر است از اصطلاحات و عبارت‌هایی که هرکدام برای معرفی یک ویژگی یا ابزار به کار می‌روند. این اصطلاحات در مواردی بسیار شبیه به همدیگر هستند و تنها در موارد جزیی با هم تفاوت دارند. از آنجا که یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید با چنین اصطلاحاتی آشنایی داشته و از آنها در جای خود استفاده کند، مهم‌ترین اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ را مرور می‌کنیم:

Digital marketing دیجیتال مارکتینگ

قبل از هر چیز باید به سراغ معنی کلمه دیجیتال مارکتینگ برویم. در فارسی به آن بازاریابی دیجیتال هم گفته می‌شود. این حوزه در واقع به کلیه فعالیت‌های بازاریابی در فضای دیجیتال اشاره دارد. مهم‌ترین فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است.

Seo سئو

سئو در دیجیتال مارکتینگ به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. این بدین معنا است که سایتتان را طوری بهینه کنید که هنگام جستجوی کاربران برای عبارت‌های خاصی در رتبه‌های بالای نتایج جستجو قرار گیرد. 

معرفی تمام اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

برای این کار شما باید کلمات کلیدی هدف خود را که مشتریان احتمالی‌تان جستجو می‌کنند، مشخص کنید. سپس محتواهایی متناسب با این کلمات تولید کرده و اصول سئو را در آن رعایت کنید. فعالیت‌های بهینه‌سازی سایت شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می‌شود.

در سئو داخلی شما باید روی محتواها و صفحات سایت‌تان کار کرده و آنها را بهینه‌سازی کنید. در سئو خارجی روی لینک‌سازی و ایجاد اعتبار برای سایت‌تان کار می‌کنید و در بخش سئو تکنیکال به مسائل فنی سایت مثل سرعت بارگذاری صفحات آن توجه می‌کنید.

Backlink بک لینک

بک لینک از جمله اصطلاحاتی است که در دنیای دیجیتال مارکتینگ زیاد می‌شنوید. بخصوص اگر در حوزه سئو کار می‌کنید، زیاد با بک لینک سروکار دارید. بک‌لینک‌ها چیزی نیستند جز لینک‌هایی که بقیه سایت ها به صفحات سایت شما داده‌اند. در واقع آنها لینک‌های ورودی سایت شما هستند.

بک لینک‌ها در سئو اهمیت زیادی دارند زیرا گوگل از طریق آنها اعتبار یک صفحه را تشخیص می‌دهد. صفحه‌ای که بتواند از سایت‌های معتبر بک لینک بگیرد، اعتبار بالایی پیدا می کند. اما صفحه‌ای که بک لینک‌های کمی داشته یا از سایت‌های نامعتبر لینک بگیرد، اعتبار بالایی نزد گوگل نخواهد داشت.

Black hat seo سئو کلاه سیاه

کسانی که در حوزه سئو فعالیت دارند، می‌دانند که تاکتیک‌های سئو به دو بخش کلی سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید تقسیم می‌شود. سئو کلاه سیاه فعالیت‌هایی است که از نظر گوگل غیرقانونی به حساب می‌آیند.

در صورتی که گوگل متوجه انجام فعالیت‌های سئو کلاه سیاه شود، با آن برخورد می‌کند. سئو کلاه سیاه می‌تواند در کوتاه مدت رتبه سایت‌ها را ارتقا داده یا رتبه رقبا را پایین بیاورد. برای مثال اقداماتی مثل ایجاد مزرعه لینک، استفاده بیش از حد کلمات کلیدی و نوشتن نقد منفی برای رقبا از جمله اقدامات سئو کلاه سیاه محسوب می‌شوند.

White hat seo سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه قرار دارد. نوعی از فعالیت‌های بهینه‌سازی سایت است که کاملا موردتایید گوگل بوده و حتی گوگل آنها را تشویق می‌کند. با انجام سئوی کلاه سفید، رتبه گرفتن در نتایج جستجو کمی زمان‌بر می‌شود اما رتبه به دست آمده با اطمینان خاطر کامل حفظ می‌شود. اقداماتی مثل بهینه‌سازی متن‌ها و تصاویر سایت، تعامل با دیگر سایت‌ها برای دریافت لینک از آنها و بهبود تجربه کاربری سایت از جمله فعالیت‌های سئو کلاه سفید به شمار می‌روند.

Alt text (متن جایگزین تصویر)

Alt text یک ویژگی مربوط به کدهای html سایت است. کاربرد آن در نمایش تصاویر وب سایت است. هنگامی که یک تصویر از سایت شما به هردلیلی برای کاربر بارگذاری نشود، متن Alt text به جای آن نمایش داده می‌شود. این متن به کاربر کمک می‌کند درک بهتری از تصویر موردنظر پیدا کند. با Alt text در حوزه سئو بیشتر سروکار خواهید داشت، زیرا یکی از فاکتورهای مهم در سئوی تصاویر، قراردادن متن جایگزین مناسب برای آنها است.

Anchor text انکر تکست

هنگامی که از سایت‌تان به صفحه‌ای از سایت دیگر لینک می‌دهید، باید لینک را روی یک کلمه خاص ایجاد کنید. مثلا اگر صفحه موردنظر حاوی مقاله‌ای درمورد کمردرد است، احتمالا لینک به آن را روی کلمه کمردرد قرار می‌دهید. بدین‌ترتیب عبارت کمردرد آبی رنگ شده و کاربر با کلیک روی آن به صفحه مقصد هدایت می‌شود. به چنین عبارت‌هایی انکر تکست (Anchor text) گفته می‌شود. ربات‌های گوگل از طریق انکرتکست‌ها می‌توانند موضوع صفحه مقصد را تشخیص دهند. به همین دلیل انکرتکست هر لینک در سئو اهمیت دارد.

Bounce Rate  نرخ پرش

نرخ پرش شاخصی است که در آنالیز ترافیک سایت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شاخص برای محاسبه درصدی از بینندگان سایت که بدون هیچ تعاملی از آن خارج می‌شوند، به کار می‌رود. این شاخص بر اساس زمان ماندگاری کاربران در سایت، محاسبه می‌شود. با کمک نرخ پرش، شما می‌توانید ایراداتی مثل کندبودن سایت یا جذاب‌نبودن محتوای آن را تشخیص داده و آنها را برطرف کنید. گوگل آنالیتیکس از جمله مهم‌ترین ابزارهایی است که نرخ پرش صفحات سایت را به شما نشان می‌دهد.

واژه نامه دیجیتال مارکتینگ

Buyer persona پرسونای مشتری

پرسونای مشتری یک یا چند شخصیت تقریبا خیالی است که نشان‌دهنده مشتریان شما است. پرسونا براساس داده‌های واقعی که در تحقیقات بازار به دست می‌آیند، شکل می‌گیرد. برای تعیین پرسونا از داده های مشتریان فعلی استفاده می شود و میانگینی از آنها برای طراحی یک یا چند شخصت خیالی به کار می‌رود. با کمک این شخصیت‌ها می‌توان رفتارهای مشتریان را بهتر پیش بینی کرد.

Call to action دعوت به اقدام

کال تو اکشن یکی از پرکاربردترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است. از هر کانالی که برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنید، باید مشتریان خود را دعوت به انجام عمل موردنظرتان کنید. معمولا در سایت‌ها دکمه ثبت نام کنید، یا دکمه خرید و... به عنوان کال تو اکشن به کار می‌روند.

Cost Per Lead  هزینه به ازای لید

پرداخت به ازای لید یکی از روش‌های تبلیغاتی است که در دیجیتال مارکتینگ زیاد به کار می‌رود. در این روش شما براساس لیدی که دریافت می‌کنید، هزینه تبلیغات را می‌دهید. لید می‌تواند کلیک کاربر روی تبلیغ، نصب اپلیکیشن، کلیک روی لینک ایمیل، واردکردن آدرس ایمیل و... باشد.

Cost Per Click هزینه به ازای کلیک

یکی از موفق‌ترین روش‌های تبلیغات در دنیای دیجیتال، روش پرداخت هزینه به ازای کلیک است. هزینه به ازای کلیک از جمه رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است. در این روش به ازای هر کلیکی که کاربر روی آگهی شما انجام دهد، هزینه تبلیغات کسر می‌شود. از آنجا که هزینه به ازای کلیک کاربر پرداخت می‌شود، این روش بسیار مقرون به صرفه است.

Conversion rate نرخ تبدیل

نرخ تبدیل هم از جمله اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که زیاد شنیده‌اید. این اصطلاح نشان‌دهنده درصدی از کاربران ورودی سایت است که یک تراکنش را کامل انجام داده‌اند. تراکنش هدف می‌تواند خرید محصول یا اشتراک در سایت باشد. برای مثال اگر از 100 کاربر ورودی به سایت، 10 نفر از آنها خرید کرده باشند، نرخ تبدیل سایت 10 درصد است.

Social media marketing بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های کاری دیجیتال مارکتینگ است. همانطور که از اسم آن مشخص است در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید فعالیت‌های بازاریابی را از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام دهید. این شبکه‌ها به دلیل مخاطب زیاد و تعامل بالای کاربران، فرصت بسیار مناسبی برای کسب و کارها فراهم کرده اند تا با مشتریان احتمالی خود ارتباط دوسویه برقرار کنند. هر کسب و کار بسته به حوزه کاری و هویت برند خود باید چند شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کرده و بر آن تمرکز کند.

Content marketing بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا فرایندی است که در آن تلاش می‌کنید از طریق تولید محتوای موردنیاز، مشتریان بالقوه کسب و کارتان را هدف قرار داده و آنها را به مشتری وفادار تبدیل کنید. در دنیای امروز محتوا نقش مهمی در ترغیب افراد به ایجاد تعامل با یک کسب و کار و خرید از آن ایفا می‌کنند. به همین دلیل بازاریابی محتوایی نقش مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد.

اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

Copywriting کپی رایتینگ

بسیاری از افراد عبارت Copy writing را با copy right اشتباه می‌گیرند. copy right عبارتی است که به حق مالکیت معنوی تولیدات مختلف اشاره دارد اما کپی رایتینگ (Copy writing) عبارتی است که برای اشاره به لحن و سبک بیانی هر محتوا به کار می‌رود. هر برند با توجه به شخصیت خود باید Copy writing اختصاصی خودش را پیدا کند. این بدین معنا است که در ادبیات هر برند نباید عبارتی مشابه رقبا استفاده شود، اما در عین حال باید عبارت‌ها برای مخاطبان آشنا باشد و آنها را سردرگم نکند.

Google ads گوگل ادز

گوگل ادز چیزی نیست جز سرویس تبلیغات گوگل. با استفاده از این سرویس شما می توانید برخی کلمات و عبارت‌های جستجو را انتخاب کنید تا هنگام جستجوی آنها توسط کاربران، لینک سایت شما در بالای نتایج جستجو نمایش داده شود. هزینه این نوع تبلیغات هم بر اساس تعداد کلیک کاربران روی لینک شما یا تعداد نمایش آن برای کاربران محاسبه می‌شود.

Sales funnel قیف فروش

قیف فروش برای کسانی که کار بازاریابی انجام داده‌اند، آشنا است. هر مشتری بالقوه برای آنکه به مشتری بالفعل تبدیل شده و بعد یک مشتری وفادار شود، باید مراحلی را طی کند. در واقع ابتدا شما باید توجه فرد را جلب کنید و آگاهی لازم را به او بدهید. سپس باید بتوانید با او تعامل برقرار کنید. بعد او را به خرید محصولتان دعوت کنید.

این مراحل در دنیای بازاریابی تحت عنوان قیف فروش شناخته می‌شود. اگر قصد فعالیت در دیجیتال مارکتینگ را دارید باید قیف فروش به خوبی آشنا شوید. چرا که همه فعالیت شما وارد کردن مشتریان بالقوه به قیف فروش و تبدیل آنها به مشتری وفادار است.

Cms سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد در دنیای بازاریابی دیجیتال است. این سیستم‌ها در واقع فضایی برای مدیریت سایت به شمار می‌روند. با کمک سیستم مدیریت محتوا شما می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی، سایت خود را طراحی کنید، در آن محتوا منتشر کرده و امکانات مختلف برای آن بسازید. امروزه سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده‌اند که محبوب‌ترین آنها وردپرس است.

Digital marketing campaign کمپین دیجیتال مارکتینگ

یکی از اصطلاحات رایج دیجتال مارکتینگ که زیاد خواهید شنید، کمپین دیجیتال مارکتینگ است. در واقع کار شما در بازاریابی دیجیتال اجرای کمپین است. این کمپین‌ها می‌تواند شامل کمپین‌های تبلیغات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و... باشد. هر کمپین هدف مشخصی دارد که برای آنها شاخص‌هایی تعیین می‌شود. مدیر کمپین باید هنگام اجرا و بعد از پایان آن، شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرده و میزان رسیدن کمپین به اهداف خود را مشخص کند.

A/B test  (تست آ/ب)

تست a/b هم یکی از اصطلاحات بازاریابی دیجیتال است که زیاد با آن سروکار خواهید داشت. تصور کنید که می‌خواهید از تبلیغات کلیکی برای جذب کاربران به سایت خود استفاده کنید. برای این منظور چند ایده طرح و متن آگهی دارید که واقعا نمی‌دانید کدام یک مناسب‌تر هستند. این مشکل به راحتی با یک تست آ/ب حل می‌شود.

در این روش شما دو طرح یا دو متن مختلف را با شرایط کاملا یکسان در آگهی خود قرار می‌دهید. سپس با استفاده از ابزارهای تحلیل داده، عملکرد هرکدام را بررسی می‌کنید. اینکه کدام یک از آگهی‌ها توانسته کاربران بیشتری را ترغیب به کلیک کند، به شما اطمینان می‌دهد که از آن آگهی استفاده کنید.

جمع‌بندی

دنیای دیجیتال مارکتینگ پر است از اصطلاحات و عبارت‌های تخصصی که می‌تواند هر کسی را سردرگم کند. اگر می‌خواهید در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت کنید باید با اصطلاحات آن آشنا باشید. همچنین اگر قصد اجرای فعالیت‌های دیجیتال مارتینگ در کسب و کار خود را دارید باز هم باید با مفاهیم عمومی آن آشنایی پیدا کنید. در این مقاله سعی کردیم یک واژه نامه بازاریابی دیجیتال فراهم کرده و مهمترین اصطلاحات این حوزه را معرفی کنیم. این واژه نامه به شما کمک می‌کند آشنایی اولیه و ابتدایی را با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

faq

مهم‌ترین فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است.

گوگل ادز سرویس تبلیغات گوگل است که شما می توانید برخی کلمات و عبارت‌های جستجو را انتخاب کنید تا هنگام جستجوی آنها توسط کاربران، لینک سایت شما در بالای نتایج جستجو نمایش داده شود.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha