پروتکل HTTP چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتکل http یا Hypertext Transfer Protocol یک استاندارد تعریف شده برای شبکه های کامپیوتری برای توزیع و نمایش محتوی است که در واقع بعد از ایجاد اولین سایتهای اینترنتی پایه ریزی شد و به مرور زمان  توسعه پیدا کرد و کنسرسیوم جهانی وب W3C مسئولیت توسعه و نظارت بر این پروتکل را بر عهده دارد. پروتکل http بعد از بوجود آمدن زبان برنامه نویسی html یا Hyper Text Markup Language  زبان نشانه گذاری ابر متن در سال 1990  توسط فیزیکدانی به نام آقای تیم برنرز لی پایه گذاری شد و شروعی برای ایجاد صفحات تحت وب و اولین سایت های اینترنتی بود. این پروتکل ارتباط بین سرور و کلاینت را در یک شبکه کامپیوتری برقرار می کند.
در واقع مرورگر اینترنت نصب شده در کامپیوتر کاربر نقش کلاینت را ایفا میکند و با نرم افزاری که در سیستم سرور نصب شده ارتباط برقرار کرده و طبق استاندارهای تعریف شده محتوی را رد و بدل می کند و در این میان درخواست های مکرری از کلاینت به سرور فرستاده شده و پاسخ آن از سمت سرور به کاربر فرستاده می شود.  ارتباط بین کلاینت و سرور در پروتکل http از طریق پورت 80 انجام میشود و به مجموعه اطلاعات رد و بدل شده بین دو سیستم نشست یا session گفته میشود و همچنین اگر ارتباط بین دو سیستم به صورت ایمن و رمزنگاری شده باشده یک حرف s به این پروتکل اضافه میشود و به صورت https مشخص میشود که نشان دهنده ایمنی ارتباط است.

برای آشنایی بیشتر با این پروتکل و قابلیت های مختلف آن  و همچنین کاربرد آن در سئو می توانید مقالات مرتبط را در این بخش مطالعه بفرمایید

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha