بررسی دقیق الگوریتم Mobile First Index

دنیای این روزها لحظه‌ای از تغییرات بزرگ باز نمی‌ایستد، هر روز یا فناوری جدیدی به بازار ارائه می‌شود یا خبر ابداع یک فناوری به گوش می‌رسد، فناوری‌هایی که هر کدام می‌توانند باز هم دنیای ما را بیشتر و بیشتر تغییر دهند. جالب است بدانید تغییرات الگوریتم‌های گوگل هم به نوبه خود تأثیرات زیادی بر بخشی از زندگی ما می‌گذارند. با توجه به گسترش روز افزون استفاده کاربران تلفن های هوشمند از موتورهای جستجو، خزش Mobile First Index در اولویت کار گوگل قرار گرفته و اجرای آن می تواند جستجو در موبایل را متحول کند. 

در چند سال گذشته روند رشد کاربران موبایلی گوگل را بر آن داشت که تحولی اساسی در ایندکس صفحات اینترنتی ایجاد کند و دنیای وب را هم تکان محکمی دهد. الگوریتم Mobile First Index حاصل این تحول جدی گوگل بود که تغییراتی فراگیر هم در ظاهر و هم در محتوای سایت‌های اینترنتی ایجاد کرد. در این مقاله از وب24 قصد داریم الگوریتم موبایل فرست ایندکس را بررسی کنیم؛ تا پایان با ما همراه باشید.

الگوریتم Mobile First Index چیست؟

همان‌طور که از اسم الگوریتم Mobile First Index مشخص است، این الگوریتم گوگل معرفی شد تا نسخه موبایل وب‌سایت‌ها را در اولویت ایندکس قرار دهد و رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو را بر اساس این نسخه انجام دهد. اگر ترافیک ورودی سایت‌تان از ربات‌های خزنده موتور جستجو را بررسی کنید، از زمان معرفی الگوریتم Mobile First Index افزایش معناداری در ترافیک ربات‌های موبایلی را مشاهده خواهید کرد. همچنین می‌بینید صفحات کش‌شده از سایت‌تان، بیشتر صفحاتی از نسخه موبایل آن هستند.

البته این الگوریتم قرار نیست تنها به نسخه موبایل سایت‌ها توجه کرده و نسخه دسکتاپ آنها را کلاً نادیده بگیرد، بلکه نسخه موبایل را در اولویت قرار می‌دهد. درواقع اگر سایتی هنوز نسخه موبایل نداشته باشد، از ایندکس گوگل خارج نمی‌شود؛ اما نداشتن نسخه موبایل تأثیر منفی خود را بر رتبه سایت در نتایج جستجو نشان خواهد داد. علاوه بر این سایت‌هایی که تجربه بهتری برای کاربران موبایلی ایجاد می‌کنند، می‌توانند رتبه‌های بالاتری حتی در جستجوهای دسکتاپ بدست آورند.

الگوریتم Mobile First Index


بیشتر بخوانید: الگوریتم MUM چیست


گوگل این تغییرات را یک شبه ایجاد نکرده است، بلکه به مرور جستجوی موبایلی را در اولویت قرار داد تا وب‌مسترها فرصت کافی برای تطبیق ‌دادن سایت‌ها با الگوریتم Mobile First Index داشته باشند. ابتدا در سال 2016 این الگوریتم جدید معرفی و بر روی برخی سایت‌ها آزمایش شد. در اوایل سال 2018 الگوریتم گسترش پیدا کرد تا آنجا که در اواخر همین سال نیمی از سایت‌هایی که گوگل خزش می‌کرد، شامل الگوریتم Mobile First Index شدند. پس از آن در اواسط سال 2019 گوگل تصمیم گرفت این الگوریتم را به صورت پیش‌فرض برای همه سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی می‌شدند، اجرا کند. در سال 2010 گوگل اعلام کرد 70 درصد سایت‌های اینترنتی شامل این الگوریتم جدید شده‌اند و تا سپتامبر همین سال همه سایت‌ها با این الگوریتم سنجش می‌شوند. همه‌گیری ویروس کرونا اما برنامه‌های گوگل را کمی به عقب انداخت تا در ماه مارچ سال 2021 استفاده آزمایشی از الگوریتم Mobile First Index برای همه سایت‌ها شروع شود.

علت ایجاد الگوریتم Mobile First Index توسط گوگل

در سال‌های اخیر استفاده از گوشی‌های هوشمند روزبه‌روز گسترش یافته و به دنبال آن استفاده از این گوشی‌ها برای گشت و گذار در اینترنت هم افزایش پیدا کرده است، از این رو گوگل افزایش شدیدی در تعداد کاربرانی که با گوشی‌های موبایل به جستجو در آن می‌پردازند، مشاهده کرد. گوگل همواره مهم‌ترین دغدغه خود را بهبود تجربه کاربران از جستجو در آن می‌داند، این دغدغه برآورده نمی‌شود مگر اینکه سایت‌های معرفی‌شده در نتایج جستجوی گوگل بتوانند تجربه کاربری خوبی ایجاد کنند. 

به همین دلیل گوگل بر کاربرپسند بودن سایت‌ها تاکید زیادی دارد و از آنجا که در سال‌های اخیر تعداد جستجوهای موبایلی در حال پیشی گرفتن از جستجوهای دسکتاپ بود، الگوریتم Mobile First Index را معرفی کرد تا همراه با تغییر رفتار کاربران، تغییر کند و به نیازهای آنها پاسخ دهد.

تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر سئو سایت

ممکن است فکر کنید طبق الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل وب‌سایت شما نسبت به نسخه دسکتاپ آن برتری پیدا می‌کند. اما توجه داشته باشید که اگر نسخه‌های موبایل و دسکتاپ سایت شما در یک سطح قرار داشته باشند (یعنی از یک طراحی واکنش‌گرا در آن استفاده کرده و همچنین محتوای آن را برای گوشی‌های موبایل بهینه کرده باشید)، تفاوت چندانی بین عملکرد سایت در نتایج جستجوی موبایل و دسکتاپ مشاهده نخواهید کرد.

البته تا قبل از ارائه این الگوریتم معمولاً سایت‌ها به نسخه دسکتاپ خود توجه بیشتری نشان می‌دادند و روی سئوی آن کار خیلی بیشتری انجام می‌دادند. در واقع نسخه دسکتاپ همواره محتوای کامل‌تری داشت، از اسکیماهای کاملی برخوردار بود، تگ hreflang در آن به کار می‌رفت و بک‌لینک‌های زیادی برای این نسخه از وب‌سایت ساخته می‌شد. در حالی که نسخه موبایل محتوای کمتری داشت، از اسکیماهای چندانی برخوردار نبود و معمولاً لینک زیادی هم به صفحات آنها داده نمی‌شد.

اما الگوریتم موبایل فرست ایندکس یک تحول در نگاه گوگل به محتوای سایت‌ها و اولویت خزش و ایندکس نسخه‌های موبایل یا دسکتاپ ایجاد کرد. تا قبل از ارائه الگوریتم Mobile First Index اولویت ایندکس صفحات سایت با نسخه دسکتاپ بود و نسخه موبایل تنها به عنوان یک جایگزین در برخی شرایط خاص مطرح می‌شد. اما پس از ارائه این الگوریتم شرایط تفاوت زیادی پیدا کرد. نسخه موبایل در اولویت قرار گرفت و باعث شد سایت‌ها نه‌تنها نسخه موبایل را تقویت کنند بلکه آن را در اولویت فعالیت‌های سئوی خود قرار دهند.

روش مناسب طراحی سایت برای الگوریتم Mobile First Index

برای بهینه‌سازی طراحی سایت بر اساس الگوریتم Mobile First Index باید به شکلی سایت خود را طراحی کنید که کلیه المان‌های صفحات سایت در نسخه موبایل به خوبی نمایش داده شود. از آنجا که صفحه گوشی کوچک‌تر از صفحه کامپیوتر یا لپ‌تاپ است، باید راه حلی برای نمایش المان‌ها در گوشی موبایل در نظر بگیرید که کاربران موبایلی نیاز به اسکرول‌ کردن صفحه به چپ و راست نداشته باشند.

معمولاً دو انتخاب برای این مشکل وجود دارد. برخی سایت‌ها از یک زیر دامنه برای نسخه موبایلی استفاده می‌کنند که به شکل m.yourdomain.com به کار می‌رود. در این زیر دامنه یک نسخه به صورت کاملاً مجزا و اختصاصی برای کاربران موبایلی طراحی می‌شود. وقتی کاربری با گوشی موبایل به سایت وارد می‌شود به طور خودکار به این زیر دامنه منتقل می‌شود. این روش از آنجا که باید همه چیز به صورت جداگانه و از نو طراحی شود، سختی‌های خاص خود را دارد. در واقع شما باید دو سایت طراحی کنید، یک برای نسخه موبایل و یکی هم برای نسخه دسکتاپ.

اما روش دیگری که بیشتر مرسوم است استفاده از طراحی سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو است. در سایت‌های واکنش‌گرا، کدهای html صفحه به شکلی بهینه می‌شوند که مناسب نمایش در گوشی‌های موبایل هم باشند. در این روش نیازی به استفاده از یک زیر دامنه برای موبایل‌ها نیست، بلکه نسخه موبایل سایت روی دامنه اصلی قرار گرفته و وقتی کاربری با گوشی موبایل به سایت سر می‌زند، به طور خودکار نسخه موبایلی را مشاهده خواهد کرد.

خوب است بدانید، هنگام طراحی وب سایت استفاده از AMP یا صفحات موبایلی پر شتاب که باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی‌های تلفن همراه می‌شود هم می‌تواند به ارتقای ایندکس موبایل کمک کند. همچنین رعایت استانداردهای وب اپلیکیشن های پیش رونده PWA می‌تواند در افزایش سرعت لود صفحات تاثیر بسیاری داشته باشد. وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده وب سایت‌هایی هستند که قابلیت‌های یک نرم افزار را دارند و می‌توانند به افزایش رضایتمندی کاربران که هدف نهایی mobile first indexing است کمک کنند.

بررسی سایت های ریسپانسیو با الگوریتم Mobile first index

نحوه سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index

هرچند گوگل خود اعلام کرده از دو نوع ایندکس برای نسخه‌های موبایل و دسکتاپ سایت‌ها استفاده نمی‌کند، اما برای آنکه سایت شما بتواند در جستجوهای موبایلی هم رتبه‌های بالا بگیرد باید برای گوشی‌های موبایل بهینه‌سازی شود. در این قسمت به بررسی نحوه سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index می‌پردازیم:

از تگ‌های متای یکسان در فایل robot.txt هر دو نسخه استفاده کنید: در قدم اول باید صفحات سایت شما در دسترس خزنده‌های گوگل باشند تا بتوانند آنها را اجرا کرده و خزش کنند. اگر برای نسخه‌های موبایل و دسکتاپ سایت خود تگ‌های متای متفاوت (به مخصوص تگ نوایندکس و نوفالو) استفاده کنید، با فعال ‌شدن الگوریتم Mobile First Index روی سایت شما، خزنده‌های موتور جستجو ممکن است نتوانند صفحات آن را به خوبی خزش و ایندکس کنند.

محتوای اصلی سایت را به صورت تعاملی بارگذاری نکنید: خزنده‌های گوگل تمایلی به بارگیری محتواهای تعاملی ندارند. در صورتی که محتوای اصلی سایت شما چنین حالتی داشته باشند، احتمالاً خزش نمی‌شوند.

از محتوای یکسان برای نسخه موبایل و دسکتاپ سایت استفاده کنید: از آنجا که با فعال شدن الگوریتم Mobile First Index روی سایت‌تان، نسخه موبایل در اولویت ایندکس قرار می‌گیرد، لازم است به محتوای آن توجه بیشتری نشان دهید. اگر نسخه موبایل سایت نسبت به نسخه دسکتاپ آن محتوای کمتری دارد، حتماً به آن رسیدگی کرده و محتوا را کامل کنید. در مواردی ممکن است برخی افراد ترجیح دهند محتوای کمتری در نسخه موبایلی بگذارند تا صفحه خیلی شلوغ نشود و تجربه کاربری بهتری برای کاربران به وجود آید. با توجه به عملکرد الگوریتم Mobile First Index بهتر است به جای این کار سعی کنید چینش محتوا در صفحه را مدیریت کنید و آن را به گونه‌ای در صفحات جای‌گذاری کنید که تأثیر بدی روی تجربه کاربری نگذارد.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کد نویسی اختصاصی


تگ‌های هدینگ یکسان استفاده کنید: همان‌طور که محتوا را در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان در نظر می‌گیرید، بسیار مهم است که از تگ‌های هدینگ یکسان برای هر دوی آنها استفاده کنید.

داده‌های ساختاریافته یا اسکیمای یکسان در هر دو نسخه به کار ببرید: علاوه بر محتوا یکسان، باید برای نسخه‌های موبایل و دسکتاپ سایت خود داده‌های ساختاریافته یکسانی هم در نظر بگیرید. اگر تاکنون نسخه موبایل سایتتان داده‌های ساختاریافته نداشته، می‌توانید با Breadcrumb ،Product و VideoObject شروع کنید.

داده‌های ساختاریافته را در صفحات مناسب استفاده کنید: هنگام استفاده از داده‌های ساختاریافته برای نسخه موبایل سایت‌تان، مراقب باشید آنها را برای صفحات درستی به کار ببرید.

مراقب جای تبلیغات در سایت باشید: حواستان باشد تبلیغاتی که روی سایت‌تان نمایش داده می‌شود، جایگاه نسخه موبایل در نتایج جستجو را خراب نکند. گوگل این روزها به موضوع تجربه کاربری اهمیت زیادی می‌دهد و همواره به آزاردهنده نبودن نمایش تبلیغات تاکید زیادی دارد. اگر نمی‌خواهید گوگل روی تبلیغات سایت‌تان حساس شود، حتماً به نحوه نمایش آن روی نسخه موبایل توجه داشته باشید. برای مثال نمایش تبلیغات در بالای صفحه می‌تواند فضای زیادی را در گوشی‌های موبایل اشغال کند و این به تجربه کاربری سایت آسیب جدی می‌زند.

از تصاویر باکیفیت استفاده کنید: تصاویر نقش مهمی در ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای سایت‌تان دارند، به همین دلیل به این بخش از سایت‌تان توجه زیادی نشان دهید. از عکس‌های با اندازه کوچک یا رزولوشن پایین در نسخه موبایل استفاده نکنید، بلکه عکس‌هایی باکیفیت در فرمت‌های استاندارد تصاویر به کار ببرید.

از آدرس متغیر برای تصاویر و ویدئوهای سایت استفاده نکنید: گوگل نمی‌تواند صفحات یا منابعی از سایت‌ها را که مرتب تغییر آدرس می‌دهند، پردازش و ایندکس کند. به همین دلیل مراقب باشید ویدئوها و عکس‌هایی که در سایت به کار می‌برید، آدرس ثابتی داشته باشند.


خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت


برای تصاویر نسخه دسکتاپ و موبایل سایت از تگ‌های آلت (alt) یکسان استفاده کنید: مثل دیگر محتواهای سایت، تصاویر استفاده‌شده در دو نسخه موبایل و دسکتاپ باید از تگ آلت یکسان، عنوان و نام یکسانی برخوردار باشند.

از فرمت استاندارد برای ویدئوهای سایت استفاده کنید: در صورت استفاده از ویدئو در صفحات سایت مراقب باشید از فرمتی استفاده کنید که در گوشی‌های موبایل به خوبی و باکیفیت قابل نمایش باشد. همچنین ویدئوها در صفحه باید داخل تگ‌های html مثل <video> و <embed> و <object> قرار گیرند.

ویدئو را در جای درستی از صفحه قرار دهید: برای استفاده از ویدئو در صفحات سایت باید مراقب نحوه نمایش آنها در نسخه موبایل باشید. اگر لازم باشد کاربران برای دیدن ویدئوها در گوشی‌های موبایل صفحه را خیلی پایین بکشند، رتبه صفحه شما در نتایج جستجوی ویدئوها پایین می‌آِید.

طراحی و سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index توسط وب 24

حتماً شما هم تاکنون متوجه اهمیت جستجوهای موبایلی در رتبه سایت‌تان شده‌اید. الگوریتم Mobile First Index درواقع مهر پایانی بر تاکید گوگل به توجه به بهینه‌سازی سایت‌ها برای گوشی‌های موبایل بود. این الگوریتم در عمل همه سایت‌هایی که مناسب گوشی‌های موبایل نبودند را کنار زد و دوران جدیدی را در طراحی سایت و سئو رقم زد.

مجموعه وب 24، با سابقه 15 ساله خود در زمینه طراحی سایت و سئو از ابتدا همراه با تغییرات این الگوریتم، طراحی سایت‌ها را بر اساس اصول الگوریتم Mobile First Index انجام داده است؛ به شکلی که امروزه کلیه سایت‌های طراحی‌شده توسط این شرکت به صورت ریسپانسیو برای گوشی‌های موبایل در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این سئوی سایت‌ها هم کاملاً مطابق با اصول این الگوریتم انجام می‌شود. در صورتی که نیاز به اطلاعات تکمیلی در زمینه طراحی سایت و سئوی خود دارید، می‌توانید با مراجعه به صفحه مشاوره رایگان طراحی سایت به تکمیل فرم بپردازید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان با شما تماس بگیرند.

جمع‌بندی

الگوریتم Mobile First Index برای در اولویت قراردادن ایندکس نسخه موبایل سایت‌ها توسط گوگل ارائه شد. این الگوریتم در واقع پیامی بود برای وب‌مسترها تا به نسخه موبایل سایتشان توجه نشان دهند و حتی آن را بیشتر از نسخه دسکتاپ مورد توجه قرار دهند. هنگام بررسی وب سایت خود در برابر mobile first indexing باید سه نکته را در نظر بگیریم نخست اینکه آیا وب سایت من ریسپانسیو است؟ دوم اینکه نسخه تلفن همراه برای وب سایت من کاربرد دارد یا خیر؟ و سوم اینکه کاربران تلفن همراه به راحتی به وب سایتتان دسترسی دارند و یا خیر؟جواب‌های شما به این پرسش ها تاثیر مستقیمی در رتبه سایت تان خواهد داشت.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha