بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing) چیست؟

بازاریابی چریکی و کاربرد آن در فضای آنلاین

همیشه بازاریابی درگاهی به سمت مشتری است، یعنی بازاریاب تلاش میکند به هر روشی که می تواند مخاطب خود را به مشتری تبدیل کند. در حوزه بازاریابی، روش های متنوعی وجود دارد که باعث تحریک شدن مشتریان می شود. در مقالات قبل در مورد بازاریابی محتوایی صحبت کردیم و اصولی که باید در آن رعایت کنید. در روش های مورد نظر در حوزه بازاریابی، و انواع آن قطعا به وب و آنلاین مارکتینگ بر نمی گردد. بلکه این روش ها در هر نوع تبدیل مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. ما به لحاظ اینکه تخصصی در حوزه آنلاین مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی مشغول به فعالیت هستیم،مایلیم مخاطبان خود را با اصول و قواعد این دسته بیشتر آشنا کنیم.
در ابتدا به تعریف بازاریابی چریکی یا پارتیزانی میپردازیم، سپس کاربرد و اصول آن را توضیح میدهیم.
در تعریفی بسیار کوتاه و مختصر، بازاریابی چریکی یعنی کسب بیشترین نتیجه با بکارگیری کمترین منابع. تا به حال شنیده اید که بهترین طراحان معماری کسانی هستند که از کمترین فضای ممکن ، فضایی با قابلیت و کاربرد فراوان می سازند. در بازاریابی چریکی یا کسب سود زیاد با بودجه ای کم باید کاری کرد که مخاطب بتواند تمام حس های یک مشتری بالفعل را بگیرد. این روش اولین بار توسط جِی " کُنراد لِوینسون"در کتاب خودش با نام بازاریابی چریکی که در سال ۱۹۸۴ (تقریبا ۳۲ سال قبل) چاپ و منتشر شد به همگان معرفی شد.

تعریف بازاریابی چریکی(Guerrilla Marketing)

عبارت بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در سال 1984 مطرح گردید. بازاریابی چریکی با عناوین دیگری مثل بازاریابی پنهان، افراطی، بازاریابی نامتعارف نیز شناخته می شود. بازاریابی چریکی به کارگیری روش های نامنظم و نامتعارف برای بازاریابی با هزینه کم اطلاق می گردد. بازاریابی چریکی بر تکنیک هایی مانند روابط خوب، خلاقیت و رضایت تاکید دارد. یک بازاریاب خوب پارتیزانی روابط موجود را بخوبی شناخته و پتانسل های آن را بخوبی درک کرده. در واقع می توان گفت در بازاریابی پارتیزانی روابط اصل اساسی موفقیت به شمار می رود. این روابط در سه دسته کلی قرار می گیرند:

  • روابط با مشتری: در واقع به هر عامل تأثیرگذار بر جذب مشتری و تأثیرگذاری بر آن را دربر میگیرد. به طول مثال اگر نوشتن یک نامه تأثیر بیشتری را بر مشتری می گذارد از آن به جای تماس تلفنی استفاده گردد.
  • روابط با رقبا: در بازاریابی پارتیزانی به رقبا به عنوان همکار و شریک کاری خوب می نگرند و درصدد تا با استفاده از رقبا کسب و کار خود را رونق ببخشند.
  • روابط با همکاران: شما باید هر یک از کارکنان شرکت را بازاریابان خود بدانید و از روابط آنان با دیگر افرادی که با شرکت در ارتباط هستند در اطلاع باشید.

مشخصات بازاریابی پارتیزانی

  1. بازاریابی پارتیزانی براساس درون گرایی عمل میکند و مطابق با میل و روان انسان رفتار میکند.
  2. در بازاریابی پارتیزانی تعداد روابط دارای اهمیت است.
  3. در بازاریابی پارتیزانی بر روی جامعه بزرگتر تمرکز می کند و بر مخاطبین هدف خود تمرکز میکند.
  4. بازاریابی پارتیزانی بر سه اصل تاکید دارد: ایجاد روابط جدید، افزایش تعداد روابط،  افزایش حجم معاملات.
  5. به رقیبان به عنوان همکار خود می نگرد.
  6. بازاریابی پارتیزانی بر عوامل مختلفی تاکید دارد که این عوامل بر یکدیگر تاثیر می گذارند.
  7. از خلاقیت در تکنولوژی به عنوان ابزار کاری مهم بهره می گیرد.
  8. پیام های بازرگانی بر روی گروه کوچکی از افراد تکیه دارد.

بازاریابی چریکی آنلاین

برای بازاریابی پارتیزاین آنلاین ما به چند مورد در ادامه اشاره خواهیم کرد:
1. عضو لینکدین شوید
لینکدین یک شبکه حرفه ای برای انواع کسب و کارهاست. با عضویت در این شبکه باعث می شود بیشتر شناخته شوید و با ایجاد گروه ها یک منبع درآمد جداگانه برای خود بسازید.
2. عرضه محصولات به صورت رایگان
شما برای معرفی بهتر محصولات خود می توانید آن را به صورت رایگان توزیع کنید. این حرکت شما باعث می شود که از شما خاطره خوشی در ذهن مخاطب باقی بماند. شما در حین توزیع رایگان محصولات می توانید شماره های مخاطبین را جمع آوری کرده و برای تبلیغات بعدی از آنها استفاده کنید.
3. تبلیغات ویدئویی
در دنیای امروز لذت دیدن فیلم برای مردم بیشتر از خواندن مطلب می باشد. ویدئوهای سرگرم کننده، جذاب و در عین حال بیان کننده تبلیغ شما باشد را بسازید.
4. متفاوت باشید
انسان ها از کارهای خلاقانه و ابتکاری لذت می برند. خلاقیت در سایت شما باعث می شود که دوباره مخاطبان به سایت شما برگردند.

انواع بازاریابی چریکی :

  • محیطی
  • کمینی مخفی
  • ویروسی
  • بازاریابی خیابانی

نکات کلیدی و مهم  جِی کُنراد لِوینسون درباره بازاریابی چریکی از گزیده کتاب ایشان :

  • جوهر و روح بازاریابی چریکی عبارت است از رسیدن به هدف های متعارف (مثل سود و لذت) با استفاده از روش های غیرمتعارف (مثل سرمایه گذاری انرژی به جای پول)
  • امروزه دیگر هدف تبلیغات، فروش نیست. هدف تبلیغات این است که مردم را به وب‌سایت تان جذب کنید و وب سایت تان است که باید خریداران را به خرید محصول یا خدمات شما ترغیب کند. این موضوع قدرت تبلیغات را کم نمی‌کند، زیاد می کند!
  • آدم ها فرق بین شخص بخشنده و شخص دندان گرد و خسیس را میفهمند! بازاریابان چریکی خیلی بخشنده هستند.
  • قوی‌ترین غریزه در ذهن یک بازاریاب چریک، یک تاجر چریک یا یک کارآفرین چریک، تفکر یاد گرفتن مداوم است.
  • تعهد نسبت به یک برنامه بازاریابی، باعث موفقیت بازاریابی شما می شود.

تاکید بازاریابی چریکی یا پارتیزانی این است که سرمایه گذاری اصلی شما باید زمان، انرژی، ابتکار و خلاقیت باشد و موارد مالی و پول های کلان در زمینه تبلیغات شاید گزینه های بعدی روی میز باشد.
در روش بازاریابی سنتی بیشتر به میزان فروش تأکید میکنیم، اما بازاریابی چریکی بیشتر بر سود تمرکز و فوکاس می کنیم.  یعنی مهم نیست که چقدر می‌فروشید بلکه این مهم هست که از هر فروش چقدر سود می‌کنید!در اینجا گاهی چند دیدگاه بوجود میآید،مثلا روش فروش بازار چین که میبینید به شدت تمام ایران را در برگرفته و همه اجناس در محصولاتشان به تیراژ بالا بفور پیدا میشود.چین محصولات خود را با تیراژ بالا و سود کم اما در همه بازارها بفروش میرساند .
مثالی در این باب میزنم تا برای شما مساله قابل درک باشد. چندی پیش دستکشی برای شستشوی ظروف خریداری کردم، از مارک آن اسم نمی برم فقط میگویم دستکش ایرانی بود. شما به هر فروشگاه و هایپرمارکتی مراجعه کنید این دستکش یک مدل تولید دارد و از یک جنس است وشما حق انتخاب ندارید.در چند قدم آن سمت تر فروشگاهی بود که تماما محصولات چین را ارائه میکرد فروشگاه آنقدر شلوغ بود که از دور جلب توجه میکرد . داخل آن شدم و به رگالی از دستکش ها برخوردم، شاید ده مدل با سلایق مختلف و مدل های گوناگون مناسب با دست وجود داشت، مطمئنا آن را انتخاب کردم و خریدم و به جرات میتوانم بگویم از خریدم راضی هستم و مایلم باز هم برای اطرافیانم آن را توصیه کنم. دراین مورد هزینه کمتری پرداختم اما جنس مورد رضایتمندی گرفتم. در این مثال سود کم ، مشتری راضی و محصول با خلاقیت وجود داشت آنچه که ما در بازاریابی چریکی مد نظرمان است.

هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی هست و بازاریابی چریکی هم بر همین اصل تاکید داره، یعنی بیشتر تمرکز در بازاریابی چریکی بر این هست که اگر مشتریانی پیدا کردید سعی کنید فروش هایی دوباره و دوباره به آن ها داشته باشید، سعی کنید باز هم بیشتر بفروشید و فروش های بزرگ تری به آن ها داشته باشید. در نتیجه اگر محصولات و خدمات شما برای مشتریان مفید بوده باشه و ز روند کار شما و خرید رضایت داشته باشند و لذت برده باشند، برای شما به صورت رایگان بازاریابی انجام میدهند و کسب و کار فیزیکی یا اینترنتی شما به دیگران معرفی میکنند.
در نوع محیطی بازاریابی چریکی برای جذب مخاطب میتوانیم از روش های خلاقانه استفاده کنیم که شما در تصاویر زیر میتوانید آن را ببینید.

                              بازاریابی چریکی - نمونه بازاریابی چریکی

این نوع بازاریابی را برای افرادی توصیه میکنیم که کسب و کار خود را تازه راه انداخته اند و می خواهند با هزینه ها و بودجه کم، مشتری را جذب کنند و سود بالا داشته باشند. در فضای آنلاین روش های متعددی است که میتوانیم کار خود را به دیگران معرفی کنیم و همچنین خلاقیت را در آن روش ها منظور کنیم.

روش های حضور در فضای آنلاین با بازاریابی چریکی :

  • استفاده از شبکه های اجتماعی معتبر و معرفی شغل خود
  • ارسال پیام های ایمیلی به مناسبت ها
  • عرضه محصولات با ضمانت مرجوعی و تحویل در محل
  • پشتیبانی خدمات قابل ارائه
  • خلاقیت در نوع ارتباطات و موارد بصری و قابل سرویس برای مشتریان

دریک جمع بندی کلی میتوانیم بگوییم یکی از بهترین و کم هزینه ترین ابزارها برای بازاریابی پارتیزانی، اینترنت است. یعنی ابزاری که شما را وادار میکند، اولین گزینه منتخبتان باشد تا ظهور و عرضه محصولات و خدمات خود را به نمایش قرار دهید. امیدواریم که با مطالعه این مقاله پاسخ سوال خود را مبنی بر اینکه بازاریابی چریکی چیست گرفته باشید و بتوانید از روش های بازاریابی چریکی در کسب و کار خود استفاده نمایید. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما کاربران گرامی در این مورد هستیم.

همچنین بخوانید
برند منشن چیست؟ روشی است که باعث شده یک سایت درباره برند شما صحبت کند. آگاهی از رپورتاژ برند منشن، مزایا و تاثیر Brand Mention بر سئو در مقاله وب 24
استراتژی تبلیغاتی از استراتژی های بازاریابی نشات می گیرد و و چگونگی دستیبابی به هدف تبلیغات که معمولا افزایش سطح آگاهی مشتریان و یا تغییر ترجیحات آنهاست را نشان می دهد.
تبلیغات کلیکی یا پرداخت در ازای کلیک که معادلpey per click (ppc) است مدلی از تبلیغات اینترتی است که هزینه آن بر اساس تعداد کلیک محاسبه می شود
مدل کسب و کار در ساده ترین تعریف روشی است که در آن شرکت ها به وسیله محصولات یا ارزش های قابل ارائه خود کسب درآمد می نمایند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حمیده موسوی
ارسال شده در : چهارشنبه 10 خرداد 1396

واقعا عالی بودو کاربردی و لذت بردم ..سپاس فراوان