ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) چیست + مزایا و کاربردها

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

همان طور که از اسم آن مشخص است، ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی با استفاده از ایمیل است. ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی است. حتماً تا به حال دقت کرده‌اید که همه ما ایمیل‌های بسیار زیادی دریافت می‌کنیم، اغلب حتی پوشه هرزنامه یا Spam هم پر از ایمیل‌های مختلف تبلیغاتی و غیره است، اما می‌توان از ایمیل به شکل سازماندهی شده و در جهت اهداف مشخص استفاده کرد. این روزها بسیاری از شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا به شکل هدفمند با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و در نهایت نرخ تبدیل را افزایش دهند. برخلاف تصور عموم، تمام روش‌های تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست، در بحث ایمیل مارکتینگ شما با استفاده از لیست مشتریان هدف، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی (Call To Action) قادر خواهید بود که فروش خود را افزایش دهید.
اگر چه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شده‌اند، اما ایمیل مارکتینگ همچنان هم محبوب است و اگر به شکل درست و منطقی پیاده شود قطعاً تاثیر مهمی خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با این ابزار ارزان قیمت آشنا کنیم.

تعریف ایمیل مارکتینگ (EMAIL MARKETING) 

تعریف تئوری ایمیل مارکتینگ بسیار ساده است؛ ایمیل مارکتینگ مجموعه فعالیتی با استفاده از ابزار ایمیل برای ارسال پیام به مخاطبان هدف است که به نظور جذب مشتریان جدید و حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی انجام می‌شود. محتوای این پیام می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای مفید و کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت، اخبار و اطلاع‌رسانی و... باشد.
شما در هر مرحله از استراتژی مارکتینگ خود می‌توانید سراغ ایمیل مارکتینگ بروید. برای برندسازی و ماندگاری برند در اذهان، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و... بازاریابی ایمیلی برای شما مفید است. دقت کنید که استفاده از ایمیل ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آن‌ها غافل هستیم و به همین علّت نمی‌توانیم به درستی از ایمیل مارکتینگ منفعت ببریم.
در ادامه برای درک بهتر ایمیل مارکتینگ تاریخچه مختصری از آن را بیان خواهیم کرد.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

از زمانی که گری توئرک (Gary Thuerk) توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند بیش از 40 سال می‌گذرد. نکته جالب توجه آن است که این ارسال ایمیل گسترده توانست فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. این اتفاق به قدری جدید بود که برخی توئرک را پدر اسپم لقب دادند، خود توئرک امّا معتقد بود این لقب کمی دور از انصاف است و خودش را پدر ایمیل مارکتینگ نامید.
از دهه 90 میلادی با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. شرکت Hotmail پیشتاز تغییرات مهمی در دنیای ایمیل بود و به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریاب‌ها بتوانند از ظرفیت‌های آن با اهداف خاص بازاریابی استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم و حضوری (ویزیتوری) یا تلفنی را کاهش دهند.

از سال 2000 به بعد چه اتفاقی افتاد؟

تا قبل از سال 2003 مشکلات زیادی برای ارسال ایمیل انبوه وجود داشت تا اینکه در این سال قانون دستخوش تغییراتی شد. طبق قانون جدید شرکت‌های تجاری اجازه داشتند یک بار پیام تبلیغاتی ارسال کنند.
در سال 2004 با طرح قانون SPF، رقابت در بازاریابی ایمیلی جان تازه‌ای گرفت و وارد فاز جدیدی شد. در سیستم جدید با تایید IP بسیاری از پیام‌های اسپم رهگیری و از تکرار آن جلوگیری شد؛ اما این همه داستان نبود، باتوجه به حساسیت موضوع و برای جلوگیری از آزار مخاطبان، کمپانی‌هایی چون AOL، یاهو و Hotmail به ارائه‌کننده اجازه می‌دادند بازخورد خود نسبت به اسپم بودن پیام‌ها را ارسال کند تا بتوانند از ارسال ایمیل‌های غیرمرتبط و تبلیغاتی جلوگیری کنند. به تدریج بازاریابی ایمیلی به بلوغی رسید که پیام‌های انبوه باید حتماً به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزاردهنده، زمان ارسال و... از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند.

قواعدی که از سال 2010 به بعد تغییر کرد

از سال 2010 به بعد ایمیل مارکتینگ شکل دیگری به خود گرفت و وارد عصر جدیدی شد. از یک جهت سخت‌گیری‌های صورت گرفته در ارسال ایمیل انبوه، بررسی محتوای ایمیل‌های ارسالی، ارزان‌بودن بازاریابی ایمیلی نسبت به روش‌های دیگر و از جهتی دیگر فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکه‌های اجتماعی، شرایط را برای ایمیل مارکتینگ‌ سخت‌تر و رقابتی‌تر از گذشته کرده بود.
توسعه و آزمایش ایمیل مارکتینگ همچنان ادامه داشت و از سال 2013 به بعد متخصصین بازاریابی دریافتند که چطور باید به صورت حرفه‌ای از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به‌کارگیری سرویس‌های ایمیل حرفه‌ای، یکپارچه‌سازی ایمیل مارکتینگ با سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، بخش‌بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب عواملی بود که باعث شد مخاطبان هدف بیش از پیش با ایمیل‌های دریافتی تعامل کنند.


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ


مزایای ایمیل مارکتینگ

 پس از شرح مختصری از فرایند شکل‌گیری ایمیل مارکتینگ، به بیان نقاط قوت آن می‌پردازیم.

1.    نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب

در دنیای امروز که اغلب کسب و کارها با منابع محدود روبه‌رو هستند و هزینه پیاده‌سازی استراتژی‌های تبلیغاتی اکثراً گزاف است، موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد. مدیران بی‌صبرانه منتظر هستند که در ازای هزینه‌ای که می‌پردازند بازگشت سرمایه داشته باشند. یکی از مزایای مهم و جدی بازاریابی ایمیلی این است که اگر اصولی و دقیق انجام شود می‌تواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد. ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بالایی دارد و روشی کاملاً ارزان‌قیمت و باارزش است.

2.    اثربخشی آنی

وقتی ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود می‌فرستید از همان دقایق بعد از ارسال پیام اثرات آن را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر قرار است یک فروش ویژه یک روزه داشته باشید، می‌توانید از طریق بازاریابی ایمیلی حس محدودیت زمانی و پیشنهاد ویژه را القا کنید.

3.    سریع و ارزان‌ قیمت

سرعت ارسال ایمیل تنها چند ثانیه است، پس جای تعجبی ندارد که ایمیل مارکتینگ یکی از سریع‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که شما با یک هزینه معقول و در برخی موارد رایگان و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل از مشتریان احتمالی قادر خواهید بود به بهترین نتایج برسید. همین امر سبب می‌شود نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالا باشد.

4.    ایمیل‌های سفارشی و شخصی‌سازی‌شده

این موضوع از دو جهت اهمیت دارد، هم برای شما مفید است که به عنوان ارسال‌کننده ایمیل برای دریافت خروجی بهتر و افزایش نرخ تبدیل می‌توانید پیام‌های خود را سفارشی‌سازی کنید، هم برای مخاطبان و مشترکان شما مفید خواهد بود؛ چرا که این حق را دارند مشخص کنند چه ایمیل‌هایی برای‌شان ارسال شود.

5.    بررسی رفتار مشتری

بازاریابی ایمیلی امکان تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان را نیز فراهم می‌آورد. شما می‌توانید گزارشی دریافت کنید که مخاطبان چه ایمیل‌هایی را باز کرده‌اند، کدام پیام‌ها برای‌شان جذاب بوده، روی کدام لینک‌ها کلیک کرده‌اند و نسبت به کدام فراخوانی واکنش بهتری نشان داده‌اند.

6.    شروع آسان

برای شروع ایمیل مارکتینگ نیاز به آموزش‌های پیچیده ندارید، از طرف دیگر برای آغاز کار نیازی به تیم حرفه‌ای و هزینه زیاد هم نیست. قالب‌های آماده همراه با متن، عکس و ویدیو برای شما در دسترس است و به سادگی قابل استفاده هستند، دربرخی از سرویس‌های ایمیل Drag & Drop تنها کاری است که پیش روی دارید.

7.    انتقال مستقیم پیام

انتقال مستقیم و سریع پیام به مخاطبان هدف از مزیت‌های دیگر ایمیل مارکتیگ است، تردید نکنید که بخش عمده‌ای از لیست ارسالی علاوه بر اینکه ایمیل شما را باز می‌کنند یا حتی منتظر آن هستند، نرخ تبدیل خوبی هم دارند. اگر اطلاعات کافی از مشتریان دارید بخش‌بندی لیست و ارسال پیام‌های جداگانه فوق العاده خواهد بود.

8.    بستر نشر محتوا

ایمیل به خودی خود یک بستر نشر محتوا است. برخی مواقع بخشی از محتوا برای کاربر ارسال می‌شود و برای افزایش نرخ تبدیل ادامه محتوا در جای دیگری قرار می‌گیرد، اگر محتوا به شکل کامل هم قرار گیرد ولی به شکلی جذاب کاربر را تشویق به تعامل کند بسیار مطلوب است.

مزایای ایمیل مارکتینگ

معایب بازاریابی ایمیلی

درست است که بازاریابی ایمیلی مزایای زیادی دارد، ولی بعید است سیستمی بدون عیب و نقص وجود داشته باشد. ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

1.    اسپم
ایمیل‌هایی که به درستی هدف‌گیری نمی‌شوند یعنی به افرادی که مشتری احتمالی نیستند ارسال می‌شود و حاوی تبلیغات غیراصولی هستند، بیشتر اوقات توسط افراد یا به شکل خودکار به بخش اسپم ارسال می‎شوند، این موضوع آسیب جدی به نرخ تبدیل وارد خواهد کرد.

2.    ایمیل‌های ارسال نشده
در برخی موارد استفاده که از سرویس‌های رایگان ایمیل استفاده می‌کنیم، این احتمال وجود دارد که ایمیل ارسال نشود. عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و... اگر چه ترغیب‌کننده هستند ولی تا حدی حساسیت برانگیز هستند و ممکن است ایمیل شما به مقصد نرسد.

3.    مشکلات طراحی
دقت کنید که کاربر ممکن است ایمیل شما را در یک لپ‌تاپ یا تبلت یا گوشی تلفن خود باز کند، تغییر سایز نمایشگر باعث می‌شود که ابعاد تصاویر و محتوای ارسالی تغییر کند. یکی از چالش‌های استفاده از ایمیل مارکتینگ همین است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که شاید به قدر کافی جذاب نباشد. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود چالش برانگیز است.

چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

کسب‌وکارهایی که بانک اطلاعاتی خوبی از مشتریان دارند و می‌خواهند تعامل‌شان را با مخاطبان حفظ کنند، سراغ ایمیل مارکتینگ می‌روند. ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های تبلیغاتی و ارتباطی برای کسب‌وکارهایی است که نمی‌توانند زیاد هزینه کنند.


بیشتر بخوانید: صفحه فرود چیست؟


چه زمانی از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟

ایمیل مارکتینگ در تعریف کلی خود به معنای فروش مستقیم کالا یا خدمات نیست بلکه ابزار مهمی برای ارتباط با مشتریان است و به دلایل مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید. ولی استفاده از بازاریابی ایمیلی در برخی موارد بسیار رایج‌تر است و نتایج مطلوبی درپی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

پیام خوشامد به کاربران جدید
یک ایده ساده و قابل اجرا است که پس از عضویت یک کاربر جدید در سایت یا خبرنامه پیامی با مضمون خوشامدگویی به او ارسال کنید و از همراهی او تشکر کنید. در ادامه ایمیل اگر اطلاعات ورود، دسترسی به بخش‌های خاص وبسایت یا راه‌های ارتباطی دیگر مثل تلگرام یا اینستاگرام را معرفی کنید ایمیل شما کاربردی‌تر خواهد بود.

خبرنامه ایمیلی
در خبرنامه ایمیلی امکان ارسال ایمیل‌های منظم حاوی انواع محتوای تصویری و... وجود دارد. بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان وبسایت حاضر هستند در ازای دریافت یک هدیه رایگان یا محتوایی که به شکل منظم ارسال می‌شود و جنبه علمی و تخصصی دارد، ایمیل‌ خود را در اختیار شما قرار دهند. باید این فرصت را مغتنم بشمارید و رابطه‌ خود را با این گروه از افراد قوی‌تر کرده و آن را حفظ کنید. 

اطلاع‌رسانی درباره محصول یا خدمت جدید
خدمات و محصولات جدید بهتر است ابتدا برای مشتریان وفادار معرفی شود، تا هم بازخورد دقیق‌تری بگیرید و هم به نوعی از آن‌ها تقدیر کنید.

ارسال رسید خرید
 بعد از نهایی شدن خرید توسط کاربر، فاکتور و جزئیات خرید را باید به اطلاع کاربر برسانید، یکی از کاربرهای بسیار کلیدی ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل‌های پشتیبانی و اطلاع‌رسانی پس از خرید است، اگر محصولی که خریداری شده به شکل دیجیتال، مثلاً یک ویدیوی آموزشی است، می‌توانید لینک فایل‌های دانلودی را نیز برای او بفرستید. اگر قصد دارید حتی از این سطح هم حرفه‌ای‌تر باشید در ایمیل خود پیشنهادات خرید جدید یا مرتبط با خرید فعلی نیز قرار دهید.

تخفیف و پیشنهادات ویژه و محدود
بسیاری از کسب‌وکارها در شرایط مختلف کمپین‌های تبلیغاتی و تخفیف‌های مناسبی را طرح‌ریزی می‌کنند، امّا اگر مشتریان از این پیشنهادات ویژه باخبر نشوند عملاً زحمت شما به بار نخواهد نشست. همان طور که حدس زده‌اید، می‌توانید لیستی از مخاطبانی که تخفیف‌های جدید شما برای آن‌ها جذاب‌تر است تهیه کنید و از طریق ایمیل مارکتینگ برای اطلاع‌رسانی به آن‌ها استفاده کرده و آخرین فرصت استفاده از این شرایط ویژه را نیز به اطلاع مشتریان برسانید. این کار کمک می‌کند بیشتر مخاطبان در جریان قرار بگیرند.

اطلاع‌رسانی رویدادها
ممکن است رویداد یا نمایشگاه خاصی برگزار شود که مربوط به کسب‌وکار شما باشد یا مانند الکامپ، جشنواره وب و موبایل و... در آن حضور دارید. به شکل ساده و راحت و البته سریع با استفاده از بازاریابی ایمیلی می‌توانید مخاطبان را در جریان رویداد قرار دهید و اگر حضور عموم آزاد است از آن‌ها به شکل محترمانه‌ای دعوت کنید.

استراتژی های ایمیل مارکتینگ

استراتژی های ایمیل مارکتینگ در سال 2023

ترفندها و ابزارهای جذب مخاطب روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود، درباره ایمیل مارکتینگ هم این قضیه صادق است، در ادامه ضمن شرح مراحل، بهترین ترفندهای این حوزه را موشکافی کرده‌ایم.

ایجاد بهترین لیست ایمیل
اگر یک بانک اطلاعاتی خوب و قوی از ایمیل مخاطبان نداشته باشید، نمی‌توانید هدفمند و حرفه‌ای آنها را هدف بگیرید و از استراتژی بازاریابی ایمیلی خود به خروجی مطلوب برسید. مهمترین کاری که باید انجام دهید ارزش‌آفرینی در ایمیل‌ها و منفعت‌رساندن به مخاطبان است.

ریتارگتینگ
بخشی از کاربران هستند که سبد خرید خود را قبل از تکمیل خرید رها می‌کنند، عده‌ای از کاربران هستند که مدتی است از خدمات ما استفاده نکرده‌اند، ریتارگتینگ یعنی فرایندی که دوباره این افراد جذب شوند که در این مسیر ایمیل یک ابزار مهم و جدی است.

کمپین‌های تبلیغاتی جدید و هدفمند
چون نرخ تعامل ایمیل اغلب سریع روی می‌دهد پس به فراخور موضوع و مناسبت‌های ملی و مذهبی می‌توانیم کمپین خاصی را طرح‌ریزی و تدوین کنیم و در بستر ایمیل اجرایی نماییم.

ریتنشن مارکتینگ
در بسیاری از موارد حفظ مشتری قدیمی از جذب مشتری جدید ساده‌تر است، در حالی که در نهایت سود حاصل از خرید آن‌ها یکسان است. ریتنشن مارکتینگ یعنی به نحوی مشتریانی که قبلاً از خدمات یا محصولات ما استفاده کرده‌اند دوباره به خرید ترغیب کنیم که این فرایند با بازاریابی ایمیلی دور از ذهن نیست.

خبرنامه
خبرنامه‌ها هنوز طرفداران خاص خود را دارند. آن دسته از افراد که دنبال محتوای کاربردی و جدید می‌گردند، عضو خبرنامه شما خواهند شد. شما می‌توانید استراتژی خود را طوری طرح‌ریزی کنید که در خبرنامه محتوای جذاب و کاربردی، پست بلاگ، اطلاع‌رسانی محصولات و خدمات جدید، پست‌های شبکه اجتماعی و... را به صورت منظم و مستمر ارسال کند.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

معنی اتوماسیون یعنی خودکارسازی فرایندها و این خودکارسازی نیز می‌تواند در ایمیل مارکتینگ نیز پیاده‌سازی شود. یعنی شما می‌توانید یک اتوماسیون حرفه‌ای پشت سیستم ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید تا بتوانید با حفظ قوانین GDPR از اطلاعات و داده‌های مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی بهترین استفاده را ببرید. به بیان ساده اتوماسیون ایمیل مارکتینگ همان ارسال خودکار ایمیل با توجه به سوابق خرید مشتری، علایق، اولویت‌ها، تاریخ‌های مشخص، رفتار مشتری و... باشد. خودکارسازی بازاریابی ایمیلی کمک می‌کند تا همیشه بدون دغدغه به صورت ویژه با مخاطبان در ارتباط باشید.

برای اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ چه کار کنیم؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ و به طور خاص کمپین ایمیل مارکتینگ مقوله متفاوتی نسبت به کمپین‌های دیگر مارکتینگ نیست و البته ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. در کمپین‌های بازاریابی ایمیلی باید هدف شما، پرسونای مخاطبان، استراتژی محتوا، زمان ارسال، هزینه‌ها و KPIها را تعریف کنید.
در گام نخست باید مشخص کنیم که از ایمیل مارکتینگ دنبال چه چیزی هستیم. آیا جذب سرنخ برای‌مان اهمیت دارد یا می‌خواهیم دوباره مشتریان قبلی را هدف بگیریم. دنبال فروش بیشتر هستیم یا برای بازه زمانی مشخص می‌خواهیم پیشنهادات ویژه‌ای ارائه کنیم.
سپس باید سراغ بخش‌بندی لیست ایمیل یا همان تهیه لیست دسته‌بندی برویم که به آن سگمنت مشتریان نیز گفته می‌شود. این لیست براساس پرسونای مخاطب انجام می‌شود. به معنای ساده یعنی مخاطبان هدف‌ را طوری بخش‌بندی کنید که بتوانید پیام مناسب هر گروه را به دست خودش برسانید.
حال یک سوال جدی مطرح است برای اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ سراغ کدام ارائه‌دهنده سرویس برویم؟

کمپین ایمیل مارکتینگ

بهترین سرویس دهنده های ایمیل مارکتینگ در ایران کدامند؟

در دنیا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معروفی وجود دارند که در ادامه نام آنها را مشاهده می‌کنید:
•    میل چیمپ (mailchimp)
•    میلرلایت (mailerlite)
•    سندر (sender)
•    اِوبر (Aweber)
•    سندپلاس (Sendplus)
•    سند این بلو (Sendinblue)
•    کانستنت کانتکت (Constant Contact)

اما با توجه به هزینه‌ها و تحریم‌های موجود می‌توانیم از سرویس‌های ایرانی استفاده کنیم که نام این سرویس‌ها در ادامه آورده شده است. در برخی تعرفه‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط این سرویس‌ها رایگان خواهند بود. 
•    میل تاز
•    اینباکس
•    میل چی
•    آونگ میل
•    پاکت
•    میلیجن

معیارهای جهانی ایمیل مارکتینگ

1-  نرخ دریافت ایمیل به گیرنده

Deliverability که به عنوان نرخ تحویل هم شناخته می‌شود، با تقسیم ایمیل‌های دریافت شده به ایمیل‌های فرستاده شده محاسبه می‌شود. 

نرخ دریافت ایمیل به گیرندهنرخ دریافت ایمیل به گیرنده

نرخ دریافت ایمیل به شما می‌گوید که چه درصدی از ایمیل‌های ارسال شده در inbox قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر به شما نشان می‌دهد که چقدر افراد ایمیل شما را احتمالا دریافت کرده‌اند. در واقع نرخ تحویل سلامت ایمیل مارکتینگ شما را می‌سنجد. ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت (ISPs) سعی می‌کنند که از اسپم جلوگیری کنند، بنابراین تعداد زیادی ایمیل را بررسی و گزینش می‌کنند. اگر ارسال ناموفق ایمیل شما بالاست، یک چیز اشتباه است و ایمیل‌های شما ممکن است توسط ISPs بلاک شده باشند. اگر ایمیل شما از کلمات پرچم یا flagged استفاده نمی‌کند می‌تواند توسط مخاطبان شما به خوبی دریافت شود. نرخ تحویل شما باید بسیار بالا باشد. یک نرخ تحویل خوب باید بالای 90 درصد باشد. 

2-  نرخ باز شدن ایمیل

نرخ باز شدن ایمیل مقدار کاربرانی را به صورت درصد نشان می‌دهد که ایمیل ارسالی توسط شما را باز کرده‌اند و این عدد با تقسیم کردن نرخ باز شدن منحصر به فرد بر ایمیل‌های دریافت شده تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، این معیار تعداد بارهایی است که ایمیل شما باز شده و نیز خوانده می‌شود. تا زمانی که مخاطب، ایمیل بازاریابی شما را باز نکند، کمپین شما هیچ تأثیری نخواهد داشت، بنابراین نرخ باز شدن اهمیت بسیار زیادی دارد.

نرخ باز شدننرخ باز شدن

نرخ باز شدن یکی از ساده‌ترین معیارهای تأثیرگذاری است و توصیف می‌کند چگونه موضوع ایمیل شما در واقع دریافت کننده را ترغیب کرده است که ایمیل شما را بخواند. شما باید از نرخ باز شدن به عنوان یک فشارسنج استفاده کنید تا نحوه ارتباط پیام خود با مخاطباننتان را بسنجدید. نرخ باز شدن به شما می‌گوید که آیا موضوع ایمیل شما مؤثر بوده یا خیر. به طور کلی اگر معیاری را می‌خواهید که بتوانید بر اساس آن عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ خود را بررسی کنید، باید نرخ باز شدن ایمیل‌هایی که در حوزه فعالیت خودتان هستند را بررسی کنید.

سومین معیاری که به دلیل رابطه نزدیک آن با فروش، بسیار مهم است، نرخ کلیک می‌باشد.

3-  نرخ کلیک (Click-Through Rate)

نرخ کلیک می‌گوید که چقدر مخاطبان شما دوست دارند با ایمیل‌تان تعامل (ارتباط) برقرار کنند. بنابراین بعد از اینکه ایمیل‌های بازاریابی شما باز شد، این معیار نشان می‌دهد چه تعدادی از افراد بر روی لینک‌های موجود در ایمیل شما (لینک وبسایت، لینک وبلاگ و یا لینک‌های دیگر مورد نظر) کلیک می‌کنند. فرمول برای محاسبه نرخ کلیک، میزان کلیک‌های منحصر به فرد تقسیم بر تعداد نرخ باز شدن منحصر به فرد می‌باشد. نرخ کلیک بسیار مهم است زیرا اندازه گیری می‌کند که آیا افراد فعایت‌های مورد نظر شما را در ایمیل انجام داده‌اند یا خیر.

نرخ کلیکنرخ کلیک

کلیک‌ها در ایمیل در واقع منجر به: 

  • تعداد بازدیدها
  • تعاملات
  • و در نهایت منجر به فروش می‌شود.

نرخ کلیک پایین معمولا نشان می‌دهد که ایمیل شما مؤثر نیست و دارای call-to-action ضعیف و یا غیر واضح می‌باشد. روشی ساده برای بهبود نرخ کلیک این است که از تلاش برای فروش بیش از حد محصولات یا خدمات خود از طریق ایمیل جلوگیری کنید و به جای آن بر روی افزایش تعداد افراد برای کلیک بر روی لینک خود در ایمیل تمرکز کنید. افزایش نرخ کلیک در ایمیل دارای اهمیت زیادی در رونق کسب و کار و نیز شناخته‌شدن برند شما دارد. 

4- نرخ عدم ایجاد تعامل با ایمیل

این معیار به شما می‌گوید چه تعداد افراد ایمیل شما را دوست ندارند. این معیار با تقسیم کردن مجموع شکایت‌های اسپم و لغو دریافت ایمیل‌های ناخواسته (Unsubscribes) بر روی میزان باز شدن منحصر به فرد محاسبه می‌شود. ایمیل‌های شما همیشه باعث رانده شدن برخی از افراد می‌شود. با نرخ عدم تعامل، می‌توانید دقیقا مشخص کنید که چه پیامی کارایی ندارد و آن را از toolbox خود حذف کنید. 

نرخ عدم تعاملنرخ عدم تعامل

نرخ عدم تعامل بالا اصلا خوب نیست، و بدان معناست که ایمیل شما در Inbox شخص به صورت ناخواسته است. این امر می‌تواند ناشی از این باشد که محتوا غیر مرتبط است (بنابراین آنها لغو اشتراک می‌کنند) و یا ایمیل‌های شما به طورمستقیم به عنوان اسپم نشانه گذاری می‌شود. اگر دارای نرخ عدم تعامل بالایی هستید، باید کل کمپین ایمیل خود را دوباره ارزیابی کنید. اگر به طور مرتب ایمیل شما به عنوان اسپم گزارش شود، بر روی نرخ تحویل ایمیل شما تأثیر خواهد گذاشت و می‌توانید در لیست سیاه قرار گیرید و مشکلات بلند مدتی ایجاد می‌شود. ایده‌ال این است که نرخ عدم تعامل خود را به طور میانگین زیر 0.15% نگه دارید.

به طور کلی، این چهار فاکتور را در دیتای ایمیل خود ردیابی کنید تا بتوانید اطلاعات خود را آنالیز کنید. بررسی آنها، روندها و دیدگاه‌های جدیدی را نشان خواهد داد. ایمیل مارکتینگ مؤثر به نظر می‌رسد برای انواع شرکت‌ها متفاوت باشد. بنابراین با ایجاد انبار دیتای خود، عملکردتان را بسنجید و آنها را با حوزه کاری خود مقایسه کنید. 

نحوه ردیابی عملکرد ایمیل 

همه ایمیل‌های ارسالی شما یکسان نیست و تفاوت آنها هنگامی است که این 4 معیار اندازه‌گیری می‌شود. دو دسته‌بندی مختلف ایمیل وجود دارد، اما این تفاوت هیچ ارتباطی به محتوای ایمیل ندارد. در عوض، این دسته‌بندی‌ها نحوه دریافت ایمیل به مشتریان را توصیف می‌کند. این دو دسته بندی شامل ایمیل‌های فراگیر و ایمیل‌های اتوماتیک شده می‌باشند.

1- ایمیل‌های انبوه یا فراگیر (Broadcast Emails)

ایمیل‌های فراگیر به طور دستی انجام و برنامه‌ریزی می‌شوند و از نرم‌افزار بازاریابی ایمیل شما به بسیاری از افراد به صورت یکباره ارسال می‌شود. این ایمیل‌ها برای ارتباطات جمعی هستند و به عنوان مثال بخشی از ایمیلی که دریافت می شود مربوط به کوپن تخفیف 20% از فروشگاه لباس می‌باشد. 

ایمیل‌های فراگیر از نظر معیارهای مهم ایمیل، به آسانی ارزیابی می‌شوند؛ به این دلیل که همه ایمیل‌ها در زمان مشابه ارسال شده و دیتای گزارش شده در مورد همه این ایمیل‌ها به صورت جمع شده هستند. در تصویر زیر نمونه‌ای از گزارش ایمیل فراگیر آورده شده است:

آمارهای ایمیل فراگیر

شما می‌توانید 3 تا از 4 معیار را که به صورت اتوماتیک گزارش شده، ببینید:

  • نرخ دریافت ایمیل به گیرنده
  • نرخ باز شدن 
  • نرخ کلیک

در حالیکه پلتفرم نرخ عدم تعامل را ارائه نمی‌دهد، می‌توانید به آسانی از فرمولی که در بالا ذکر شد، محاسبه کنید.

2- ایمیل‌های اتوماتیک (Automated Emails)

از سوی دیگر، ایمیل‌هایی که به صورت اتوماتیک هستند بیشتر مانند نامه شخصی عمل می‌کنند. آنها به گیرنده شخصی سفارشی سازی شده‌اند و معمولا شامل اطلاعات بیشتری در مورد یک مشتری و علایق آنها می‌باشد. این ایمیل‌ها بر اساس اقداماتی که مشتریان انجام داده‌اند ارسال می‌شود مانند اینکه مشتری کارهایی مانند:

  • پر کردن فرمی را انجام می‌دهد؛
  • محصولی را می‌خرد؛ 
  • صفحه وب خاصی را می‌بیند.

درحالیکه شخصی‌سازی بالاتر بدان معناست که این ایمیل‌ها معمولا بهتر از ایمیل‌های فراگیر هستند، همچنین ردیابی و ارزیابی آنها پیچیده‌تر است، زیرا دیتا همیشه به صورت اتوماتیک برای اینها به صورت جمع شده و یکجا نمی‌باشد و گزارش‌ها در سطح یک مخاطب ارائه می‌شود. 

آمارهای ایمیل مارکتینگ

این گزارشی از ایمیل‌های اتوماتیک است و چون به صورت تک تک می‌باشد سخت است تا بتوانیم عملکرد را ارزیابی کنیم؛ زیرا باید صدها یا هزاران گزارش تکی را مقایسه کنید. اما اگر بخواهید سطح ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) خود را بالا ببرید، باید هر دو این نوع ایمیل‌ها را ردیابی کنید.

ردیابی عملکرد ایمیل با معیارها

در بالا بیان کردیم که چرا ردیابی ایمیل‌های فراگیر معمولا آسان‌تر است؛ بدان معنا که تنها کاری که باید برای ایمیل‌های فراگیر انجام دهید این است که معیارها را در انبار داده (data warehouse) ایمیل مارکتینگ خود قرار دهید. اما ردیابی ایمیل‌های اتوماتیک یا ایمیل‌های فراگیر بدون گزارش مناسب، بسیار پیچیده است. از آنجا که ردیابی در این پلتفرم انجام نمی‌گیرد، بنابراین باید به دنبال راه حل دیگری برای یافتن پاسخ‌مان باشیم. 

اگر می‌خواهید به سرعت و به آسانی ردیابی کنید و پول آن برای شما مهم نباشد، دو راه حل عالی وجود دارد. هم Litmus و هم Email on Acid گزارش مجموع یا جمع شده‌ای را ارائه ‌می‌دهند و برای همه ایمیل‌ها می‌توانید تجزیه و تحلیل عمیقی را انجام دهید. برای شروع به سادگی یک اسنیپت HTML به الگوی (template) ایمیل خود اضافه کنید.

ردیابی عملکرد ایمیل

متأسفانه هیچ بخشی از نرم‌افزار Acid نرخ تحویل (deliverability) را گزارش نمی‌دهد، اما با این وجود، اینها سریع ترین و آسان ترین روش برای بدست آوردن بخش عمده‌ای از تجزیه و تحلیل‌های شما می‌باشند. 

اگر می‌خواهید از یک مدل استارتاپی کم سود استفاده کنید و نمی‌خواهید پولی برای این پلتفرم‌ها پرداخت کنید، می‌توانید از دو نرم‌افزار رایگان گوگل آنالیتیکز و Bitly استفاده کنید. می‌توانید از ردیابی رویداد در گوگل آنالیتیکز برای گزارش میزان باز شدن ایمیل استفاده کنید، به این معنی که دیتای عملکرد ایمیل شما درست در کنار اطلاعات وبسایت شما وجود دارد. برای ردیابی کلیک‌ها به Bitly می‌رویم زیرا توانایی دارد تا لینک‌ها را کوتاه کند، اما Bitly کار بیشتری را غیر از کوتاه کردن لینک‌ها می‌تواند انجام دهد، همچنین از آن برای ردیابی کلیک‌های انجام شده بر روی لینک‌ها استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود Bitly دوستی برای بازاریابان اینترنتی باشد. برای هر لینکی که در ایمیل خود دارید Bitly را ایجاد کنید، Bitly در هنگام باز کردن حساب، شما را راهنمایی می‌کند. با انجام این کار، کلیک‌های کلی را همانطور که در Bitly ردیابی شده نسبت به میزان باز شدن کلی مقایسه کنید، همانطور که در گوگل آنالیتیکز ردیابی می‌شود و به شما نرخ کلیک را نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید میزان باز شدن را به ایمیل‌های ارسال شده مقایسه کنید. اما اندازه گیری معیارهای نرخ تحویل ایمیل به گیرنده (Deliverability) و عدم ایجاد تعامل کاربر با ایمیل (disengagement) با آنها امکان‌پذیر نخواهد بود، ولی باید دیدگاه بیشتری را نسبت به بیشتر این اطلاعات به دست آورید.

حالا که دانستید چگونه همه این اطلاعات را ردیابی کنید، حالا باید در مورد نحوه ذخیره‌سازی همه دیتای ایمیل مارکتینگ و نحوه کمک به جلوگیری از اشتباهات بسیاری از بازاریابان صحبت کنیم. 

چرا باید معیارهای مرتبط با ایمیل مارکتینگ خود را حتما نگه داریم؟

هنگانی که پلتفرم ایمیل شما همه معیارها را برای تجزیه و تحلیل در پکیج مرتب ارائه می‌دهد، می‌توانید به راحتی همه کارهای انجام شده را نتیجه‌گیری کنید؛ تنها باید معیارهای ایمیل مارکتینگ فردی را بررسی کنید و سپس به مورد بعدی بروید.

برای ایجاد استراتژی ایمیل بلندمدت و پایدار، باید هر اطلاعاتی را که در کسب و کار خود بدست می‌آورید، داشته باشید و پیش خود نگه دارید، بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند و فکر می‌کنند اطلاعات فقط در همان لحظه مفید و ارزشمند است. دو دلیل بسیار مهم برای ذخیره اطلاعات دارد:

  1. برای جابه‌جایی آماده می‌شوید: کسب و کار شما رشد خواهد کرد و نیازهای آن در طول زمان تغییر خواهد کرد؛ بدان معنا که یک جابه‌جایی یا نقل مکان در آینده وجود خواهد داشت. ذخیره‌سازی معیارهای ایمیل مارکتینگ در خارج از پلتفرم منجر خواهد شد که در زمان مناسب به آسانی بتوانید اطلاعات را آنالیز کنید. بیایید یک مثالی بزنیم: از سال 2011، شرکتی از 4 پلتفرم ایمیل مختلف استفاده می‌کرد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای را در سال 2011 یا 2012 انجام دهیم نسبت به آنچه که امروزه داریم یا فقط ببینیم که روند سالانه نرخ باز شدن چقدر بوده است، نمی‌توانیم بدون پلتفرم تاریخچه دیتا را ببینیم.
  2. تبدیل شدن معیارهای ایمیل مارکتینگ شما به ابزارهای تصمیم‌گیری: حفظ همه اطلاعات در یک جا، به طور ایده‌آل باعث مدل‌سازی دیتا می‌شود و به شما کمک می‌کند تا معیارهای ایمیل مارکتینگ خود را به یک ابزار تصمیم‌گیری تبدیل کنید. نمودار ساده‌ای که دارای تاریخ‌ها و نرخ تحویل ایمیل (deliverability) باشد می‌تواند به شما کمک کند تا ردیابی کنید که در طول زمان رضایت‌مندی به خوبی حفظ شده است و یا اینکه نیاز دارید پیام‌های خود را سازگار و یا تطابق دهید. همچنین داشتن مکانی واحد برای همه معیارهای ایمیل مارکتینگ منجر خواهد شد که مقدار قابل توجهی از دیتا را آسان‌تر آنالیز و ارزیابی کنید. شما می‌توانید روندها را در طول زمان از طریق دسته‌بندی یا محتوای ایمیل دنبال کنید. 

سخن پایانی

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی است که حتی ظهور پلتفرم‌های جدید، هنوز نتوانسته جایگزین کاملی برای آن باشد و ایمیل مارکتینگ همچنان نتایج بسیار مناسبی به دنبال دارد. به کمک ایمیل مارکتینگ می توانید به خوبی به صورت همیشگی با مخاطبان و مشتریان‌ ارتباط داشته باشید، جدیدترین اخبار را ارسال کنید، محتوای کاربردی و جذاب بفرستید و به مشتریان پیشنهادات شگفت‌انگیز ارائه کنید.
ایمیل مارکتینگ بازگشت سرمایه مطلوبی دارد و با شناخت مخاطب هدف می‌توانید نرخ کلیک خوبی بگیرید. اگر از این سیستم ارزان بتوانید به صورت اصولی استفاده کنید، می‌توانید انتظار خروجی خوبی داشته باشید.

faq

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب -  اثربخشی آنی -  سریع و ارزان‌ قیمت -  امکان بررسی رفتار مشتری -  شروع آسان -  انتقال مستقیم پیام

1. برای ارسال پیام خوشامد به کاربران جدید 2. ارسال خبرنامه ایمیلی 3. اطلاع‌رسانی درباره محصول یا خدمت جدید 4. ارسال رسید خرید 5. اطلاع‌رسانی تخفیف و پیشنهادات ویژه و محدود 6. اطلاع‌رسانی رویدادها

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha