اگر قصد فعالیت در حوزه سئو را دارید یا مدیری هستید که میخواهید در هر حوزهای تا حدی اطلاعات کسب کنید و بتوانید از کارمندانتان گزارش بگیرید، باید با اصطلاحات رایج در سئو آشنا باشید. حتی اگر قصد دارید سئو سایتتان را به یک متخصص سئو بسپارید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه میکنیم تا هنگام مذاکره با سئوکارتان بهتر صحبت یکدیگر را متوجه شوید. پس با ما همراه باشید با معرفی اصطلاحات رایج در سئو:
اصطلاحات رایج در سئو که باید بدانید
شاید اولین اصطلاحی که باید با مفهوم آن آشنا باشیم خود کلمه سئو باشد. سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو در واقع عبارت است از یک سری تکنیکها برای آوردن سایت به صفحه اول یا حتی جایگاه اول فهرست نتایج گوگل. سئو بخشی از «بازاریابی موتورهای جستجو» یا SEM محسوب میشود. در واقع به کمک این روشها تلاش میکنید بیشترین ترافیک ارگانیک و مخاطبان باکیفیت را به سمت سایت خود هدایت کنید.
تکنیکهای سئو به دو دسته تقسیم میشوند: سئو داخلی و سئو خارجی (قسمتهای الف و ب) از سوی دیگر سئو از نظر قانونی یا غیرقانونی بودن تکنیکهایی که استفاده میکند به سه دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه تقسیم میشود. (قسمتهای د، هـ، و) این قوانین را الگوریتمهای گوگل تعیین میکنند که در قسمت ج توضیح داده شده است. ابزارهایی نیز در آنالیز سایت از نظر سئو استفاده میشوند که آنها نیز اصطلاحاتی را در خود جای دادهاند. (قسمت ز) و در ادامه (قسمت ح) به معرفی انواع بازاریابی آنلاین که سئو نیز جزئی از آنهاست میپردازیم. اما داستان اصطلاحات رایج در سئو در اینجا به پایان نمیرسد. سئو سایت ارتباط تنگاتنگی با طراحی سایت و برنامه نویسی دارد و به همین دلیل باید با بعضی اصطلاحات مشترک میان این حوزهها آشنا باشید که در قسمت ط به آن خواهیم پرداخت.
بنابراین نقشه راه ما به این شکل خواهد بود:
الف) اصطلاحات مربوط به سئو داخلی
ب) اصطلاحات مربوط به سئو خارجی
ج) اصطلاحات مربوط به الگوریتمهای گوگل
د) اصطلاحات مربوط به سئو کلاه سفید
هـ) اصطلاحات مربوط به سئو کلاه خاکستری
و) اصطلاحات مربوط به سئو کلاه سیاه
ز) اصطلاحات مربوط به ابزارهای آنالیز سئو
ح) اصطلاحات مربوط به انواع بازاریابی آنلاین
ط) اصطلاحات مربوط به طراحی سایت و برنامه نویسی
پیش از آنکه به سراغ قسمتهای معرفی شده برویم، بد نیست چند اصطلاح کلی را در مورد سئو معرفی کنیم:
- صفحات نتایج گوگل یا SERP
وقتی کاربر عبارتی را در کادر گوگل تایپ کرده و سپس دکمه اینتر را فشار میدهد، صفحهای در مقابل او باز میشود که در آن 10 نتیجه یا سایت معرفی شده است. در پایین صفحه نیز مجدداً صفحات دیگری به چشم میخورد و کاربر میتواند به صفحات بعدی رفته و نتایج 11 تا 20 و به همین ترتیب الی آخر را مشاهده کند. این صفحات را صفحات نتایج گوگل یا SERP میگویند.
- رتبه بندی (Ranking)
گوگل بر اساس یک سری معیارها که آنها را در الگوریتمهای خود مشخص کرده است -و ما نیز در همین مقاله به آنها پرداختهایم – صفحات وب را به ترتیب برای هر کلیدواژه از مرتبطترین و بهترین صفحه تا بدترین آنها مشخص میکند و در صفحه نتایج SERP نمایش میدهد. به این عمل رتبه بندی میگویند.
- Google page rank یا رتبه صفحه در گوگل
در همان صفحات SERP اگر از بالاترین جایگاه، سایتها را بشمارید، به ترتیب به بالاترین سایت رتبه اول تعلق خواهد گرفت و رتبههای پایین آن رتبه دوم، سوم، چهارم و الی آخر خواهند بود. همان طور که واضح است، رتبه اول بهترین رتبه برای سئو سایت محسوب میشود و هرچه این عدد از یک دور شود از رقیبان خود عقب مانده است.
- رتبه الکسا (Alexa rank)
وبسایت الکسا نیز مانند سایت گوگل، سایتها را رتبه بندی میکند؛ اما معیارهای رتبه بندی سایت الکسا برای سایتها متفاوت است. الکسا به هر وبسایت بر اساس میزان محبوبیت آن در کشور خود و در جهان رتبه میدهد.
- ترافیک سایت
به تعداد کاربرانی که وارد سایت میشوند، ترافیک سایت گفته میشود.
- جستجوی ارگانیک (Organic Search)
وقتی کاربری سایت شما را از طریق سرچ کردن در گوگل پیدا کند – و نه از طریق تبلیغ یا بنرهایی که در سایتهای دیگر قرار دادهاید - به این معناست که کاملاً طبیعی و از طریق جستجوی طبیعی شما را پیدا کرده است.
- ترافیک طبیعی (Organic Traffic)
به همین ترتیب، به ترافیکی که از طریق سرچ طبیعی به سایت شما وارد شوند نیز ترافیک طبیعی گفته میشود.
- نتایج طبیعی (Organic Results)
نتایج طبیعی سرچ به فهرستی میگویند که بعد از جستجوی یک عبارت در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر میشود. برای مثال در گوگل بعضی از نتایج با علامت ad ظاهر میشوند. این نتایج طبیعی نیستند و تبلیغاتیاند که با پرداخت هزینه در فهرست ظاهر شدهاند. اما سایر نتایج ظاهر شده طبیعی و در اثر بهینهسازی سایتشان در جایگاه خود قرار گرفتهاند.
- نتایج پولی (Paid Result)
به بخش دیگری از نتایج صفحات SERP که به صورت طبیعی نمایش داده نشدهاند بلکه با پرداخت هزینه و به صورت تبلیغی در بالا، ستون کناری یا پایین صفحه نتایج نمایش داده میشوند نتایج پولی گفته میشود.
- Featured Snippet پیشنهاد ویژه گوگل
اسنیپتها انتخابهای کوتاه متن هستند که در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشوند و برای پاسخ به سؤال جستجوگر طراحی شدهاند. محتوایی که در یک کادر ظاهر میشود، به طور خودکار از صفحات وب در ایندکس گوگل خارج میشود. انواع متداول اسنیپتها شامل تعاریف، جداول، مراحل و لیستها است. البته این ویژگی هنوز برای زبان فارسی فعال نشده است.
- ریدایرکت (Redirect)
ریدایرکت عبارت است از انتقال محتوای یک صفحه سایت به صفحه دیگر و اعلام این موضوع به گوگل. ریدایرکت به سایتهای خارجی هم میتواند صورت بگیرید. از این ترفند میتوان برای حل مشکل محتوای تکراری کمک گرفت.
بیشتر بخوانید: ریدایرکت چیست؟ | با انواع ریدایرکت 301 و 302 (دائم و موقت)
- Redirect 301
تغییر مسیر 301 یک تغییر مسیر دائمی از یک URL به آدرس دیگر است. 301 تغییر مسیر بازدیدکنندگان سایت و موتورهای جستجو را به یک آدرس اینترنتی متفاوت از محلی که در ابتدا در مرورگر خود تایپ کردهاند یا از صفحه نتایج موتور جستجو انتخاب شدهاند، ارسال میکنند.
- انکرتکست (anchor text)
حتماً شما هم دیدهاید که وقتی عبارتی را لینک میکنیم، آن بخش به رنگ آبی درمیآید و اگر نشانگر ماوس را بر روی آن قرار دهیم، شکل دست ظاهر میشود. به عبارت لینک شده که معمولاً به رنگ آبی دیده میشود انکرتکست گفته میشود.
بیشتر بخوانید: انکر تکست (Anchor Text) چیست ؛ انواع و اهمیت آن در سئو
- لینکهای فالو و نوفالو (Follow & NoFollow)
هر لینکی که ایجاد میشود توسط روباتهای گوگل و سایر موتورهای جستجو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فرد ایجادکننده لینک میتواند با قرار دادن یک قطعه کد، به روباتها دستور دهد که آن لینک را دنبال کنند یا به لینک اهمیتی ندهند و از آن عبور کنند.
دستور follow همان دستوری است که به روباتها میگوید باید به لینک اهمیت داده و آن را تا رسیدن به صفحه مقصد دنبال کنند. این کار بر امتیاز هر دو صفحه مبدأ و مقصد اثر خواهد داشت.
دستور nofollow برعکس فالو عمل میکند؛ یعنی به روباتها دستور میدهد که به لینک اهمیتی نداده و با آن مانند یک متن عادی رفتار کنند. این ترتیب امتیاز صفحات نیز تغییری نخواهد کرد.
- لینکها یا بهتر بگوییم تگ a صفتی به نام rel دارد این صفت میتواند مقادیری مانند: HOME,Fallow,NoFallow,Auther,Publisher و... بگیرید. مقدار Follow نشان میدهد که صفحه مبدأ و مقصد لینک محتوای مرتبطی دارند. مقدار NoFollow نشان میدهد که دو صفحه مبدأ و مقصد فاقد هرگونه ارتباطی هستند. لینکهای تبلیغاتی را بهصورت NoFollow درج میکنند.
- نقشه سایت (Site map)
همان طور که گفته شد، یکی از روشهای سئو داخلی، ساخت نقشه سایت و قرار دادن آن در دسترس روباتهای موتورهای جستجو است. نقشه سایت یک فایل است با پسوند.xml که حاوی تمام صفحات سایت و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر است. این فایل بعد از ساخته شدن باید در هاست قرار بگیرد و به صورت خودکار آپدیت میشود. البته برخی نقشههای سایت هم برای کاربران ساخته میشوند تا کاربران بتوانند با استفاده از آنها در یک صفحه، تمام صفحات سایت را مشاهده کنند. این نوع نقشهها معمولاً از جنس PHP هستند نه فایل.
بیشتر بخوانید: نقشه سایت (sitemap) چیست | اهمیت سایت مپ در سئو
- فایل robots.txt
اگر مقالات مربوط به سئو را مطالعه کرده باشید، حتماً با اسم این فایل مواجه شدهاید؛ اما کار کردن با این فایل به اندازه اسم نامأنوس آن پیچیده نیست. فایل robots.txt یک فایل متنی است حاوی دستوراتی برای روباتهایی که به سایتها سر میزنند. اگر شما این فایل را داشته باشید، هر روباتی بلافاصله بعد از رسیدن به سایت شما ابتدا آن را مطالعه و معمولاً مطابق دستورات آن عمل میکند. این دستورات شامل دستوراتی مبتنی بر خواندن یا نخواندن برخی از صفحات یا فایلهای خاص موجود در سایت میشود.
بیشتر بخوانید: فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
الف) اصطلاحات رایج در سئو داخلی
سئو داخلی به آن دسته از تکنیکهایی گفته میشود که باید در داخل سایت انجام شوند. بعضی از مهمترین این تکنیکها عبارتاند از:
- تولید محتوا
- لینک سازی داخلی
- استفاده از متاها
- سئوی تصاویر
- بهینه سازی سرعت سایت
- سازگاری سایت با انواع دستگاهها از قبیل موبایل و تبلت
- و بسیاری موارد دیگر
- کلمه کلیدی یا کلیدواژه (keyword)
وقتی شما سایت خود را سئو میکنید، باید یک یا چند کلیدواژه را انتخاب کنید و سایتتان را برای آن کلیدواژهها سئو کنید. به این ترتیب وقتی مشتریان شما آن کلیدواژهها را جستجو کنند، سایت شما در جایگاه اول صفحه نتایج گوگل ظاهر میشود و مشتریانتان بر روی آن کلیک خواهند کرد. بنابراین کلیدواژه باید کلمات یا عباراتی باشند که به احتمال زیاد مشتریان شما برای خرید از شما آنها را گوگل میکنند.
- محتوا
یکی از تکنیکهایی که برای سئو انجام میشود تولید محتواست. کلیدواژهها باید در همین محتوا به کار بروند. محتوایی که تولید میشود میتواند در سایت یا صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام قرار بگیرد. همچنین این محتوا میتواند به صورت متن نوشتاری، تصویری، صوت، ویدئو و حتی تلفیقی از چند نوع با هم باشد؛ مثلاً محتوای همین صفحه شامل تلفیق متن و تصویر است.
- Content is King
"محتوا پادشاه است" یک نقل قول است که اغلب در دنیای بازاریابی آنلاین، بازاریابی موتور جستجو و بازاریابی محتوا نقل میشود. در پشت این عبارت معنایی وجود دارد که محتوا، به ویژه متن، برای موفقیت یک وبسایت مهم است.
- محتوای یونیک
محتوایی که از سایتهای دیگر کپیبرداری نشده باشد؛ بلکه نویسنده آن با جمع بندی مطالب از منابع مختلف، با پژوهش و افزودن دانش خود به آن یک مطلب کاملاً منحصر به فرد و جدید خلق کرده باشد.
- محتوای همیشه سبز
محتوای همیشه سبز محتوایی است که منسوخ و قدیمی نمیشود. این مطلب تاریخ انقضا ندارد و همیشه پاسخگوی نیاز خوانندگان است. نام این محتوا از گیاه همیشه سبز گرفته شده است، گیاهی که برگهای سبز خود را در تمام طول سال حفظ میکند.
- چگالی کلیدواژه (keyword density)
یکی از نکاتی که در سئوی تولید محتوا باید رعایت شود چگالی کلمه کلیدی است. چگالی کلیدواژه یعنی نسبت تکرار کلمات کلیدی به تعداد کل کلمات موجود در متن.
- استفاده زیاد از کلیدواژه (keyword stuffing)
بعضی سئوکارها و تولیدکنندگان محتوا کلمات کلیدی را در متن به طرز ناشیانهای به تعداد زیاد به کار میبرند به طوری که متن به نظر غیرعادی رسیده و خواندن آن دشوار میشود. به این کار keyword stuffing میگویند؛ یعنی سئوکار در جایی که نباید، از کلمات کلیدی استفاده کرد یا به عبارتی بیش از مقدار معمول و مورد نیاز، کلمه کلیدی را در متن تکرار کرده است.
در نتیجه این عمل، چگالی کلیدواژه زیاد خواهد شد.
- کلیدواژههای طولانی (long tail keyword)
کلیدواژه به معنی یک کلمه نیست بلکه میتواند شامل چند کلمه باشد. توصیه میشود از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید؛ یعنی عبارتهایی که تعداد کلمات بیشتری را در خود جای دادهاند را به عنوان کلیدواژه انتخاب کنید.
- Branded Keyword
کلمه کلیدی برند شده یک عبارت است که نام تجاری سایت را در برمیگیرد. این نوع کلیدواژههای دربردارنده نام برند برای سئو سایت بسیار اهمیت دارند و باعث شناخته شدن نام برندتان در میان مردم خواهند شد.
- LSI
Latent Semantic Indexing سیستمی است که موتورهای جستجو برای تجزیه و تحلیل کلماتی که معمولاً در اطراف یکدیگر به کار میروند استفاده میکنند. به این ترتیب میتوانند بهتر به مفهوم هر واژه در جمله و در عبارتهای طولانیتر پی ببرند و نتایج مرتبطتری به کاربران ارائه دهند.
- لینک داخلی (internal link)
به لینکهایی که داخل خود سایت شما قرار دارند و مقصدشان صفحهای از صفحات سایت خودتان است، لینک داخلی میگویند.
- Deep Linking
روشی که از لینکهای داخلی در محتوای وبسایت استفاده میکند. اساساً یک لینک عمیق، هر پیوندی از یک صفحه در یک وبسایت به یک صفحه دیگر در همان وبسایت است. این مورد در درخواست برای اقدام یا در مقالاتی استفاده میشود، جایی که از لینک برای هدایت بازدیدکننده به صفحه با محتوای آموزندهتر استفاده میشود.
- Absolute Link
لینکی است که برای لینک داخلی استفاده میشود. در واقع مسیر مطلق (یا کامل) را به یک فایل، صفحه HTML، تصویر یا هر چیز دیگری که ممکن است بخواهید در وبسایت خود لینک دهید، نشان میدهد. این لینک به عنوان بخشی از برچسب انکر مورد استفاده قرار میگیرد و از یک پروتکل، یک نام دامنه، احتمالاً یک زیرشاخه و نام پرونده، سند، صفحه HTML، تصویر یا چیز دیگری تشکیل شده است. در پیوند داخلی دو نوع مسیر وجود دارد - یکی مطلق و دیگری نسبی. با این وجود هیچ نشانهای وجود ندارد که یکی از نظر سئو نسبت به دیگری برتری داشته باشد.
- لینکهای خروجی (OBL)
Outbound link یا OBL لینکهایی هستند که از سایت شما به سایتهای دیگری میروند. این لینکها کاربر را از سایت شما خارج میکنند.
- Image link
عکسی است که لینک شده باشد. در این نوع لینک، به جای انکرتکست از عکس استفاده میکنید.
- سئو تصاویر (Image SEO)
هر نوع محتوایی که تولید شود نیاز به سئو دارد. تصاویر نیز از این قانون مستثنا نیستند. سئو تصاویر شامل تکنیکها و رعایت اصولی است که برای نمایش داده شدن تصویر در فهرست نتایج جستجوی تصاویر گوگل در رتبههای بالاتر انجام میشود.
- لینکهای پنهان (Hidden Link)
بعضی از سایتها به هر دلیلی لینکهای صفحه را پنهان میکنند. این کار از نظر سئو اثر بدی برای سایت خواهد داشت. پنهانسازی لینکها به روشهای مختلفی انجام میشود که سادهترین آن، همرنگ کردن لینک با پسزمینه سایت است.
- شهرت و محبوبیت (Reputation and Popularity)
اعتبار یک سایت به شهرت و محبوبیت آن بستگی دارد. شهرت و محبوبیت سایت نیز از ترافیک طبیعی و میزان تعامل کاربرانش با آن مشخص میشود. اهمیت شهرت و محبوبیت سایت در سئو از نظر بک لینکهایی است که قصد دارید از سایتها بگیرید. ارزش بک لینکهای سایتهای معتبر بسیار بیشتر از بک لینکهایی است که از سایتهای ناشناس میگیرید.
- Google EAT
E-A-T (تخصص، اعتبار و قابلیت اطمینان) مفهومی است که گوگل برای اولین بار در نسخه 2014 دستورالعملهای کیفیت جستجو در سال 2014 منتشر کرد. این دستورالعملها هنگام ارزیابیکیفیت جستجوی Google استفاده میشود، که در آن هزاران نفر از داوران کیفیت وظیفه دارند به صورت دستی مجموعهای از وبسایتها را مورد بازبینی قرار دهند و در رابطه با کیفیت آنها به گوگل فیدبک بدهند. برای اینکه در گوگل رتبه خوبی کسب کنید، باید با ساخت تخصص، اقتدار و قابلیت اطمینان آن، نام تجاری خود را پرورش دهید این دقیقاً همان چیزی است که E-A-T به معنای آن است! بیشتر بخوانید: E-A-T گوگل چیست و چگونه سایتها را ارزیابی می کند؟
- طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا (responsive)
اگر به خاطر داشته باشید، یکی از تکنیکهای سئو داخلی سایت واکنش گرا بودن سایت بود. سایت رسپانسیو یا واکنش گرا سایتی است که با تغییر اندازه صفحه نمایشگر کاربر به طور خودکار سایز المانهایش را تغییر دهد تا مانند مایعی در ظرف نمایشگر کاربر جا بگیرد؛ بدون اینکه عناصر موجود در قالب سایت به هم بریزد.
اگر سایتی رسپانسیو نباشد، در صفحه نمایش لپتاپ افقی و البته بزرگ است و در صفحه نمایش موبایل نیز همان حالت افقی و بزرگ را حفظ خواهد کرد. در نتیجه کاربر مجبور خواهد بود با انگشت دائماً صفحه را حرکت دهد تا بتواند تمام قسمتهای آن را مشاهده کند.
- عکسهای وکتور (SVG)
SVG یک تگ است که در آن مختصات نقاطی را درج میکنند. این نقاط با خطوط به هم وصل شده و اشکال گوناگونی را ایجاد میکنند. با توجه به اینکه SVG تماماً با کد ایجاد میشود. ابعاد تصاویر ایجاد شده توسط آن میتواند بدون افت کیفیت بینهایت بزرگ و یا کوچک شود. فتوشاپ با کمک ابزارهای رسم شکل مانند ابزار تایپ، ابزار PEN، ابزار مستطیل، بیضی، خط، چندوجهی، ابزار رسم شکل سفارشی، میتواند کدهای SVG تولید کند.
- صفحات AMP
AMP مخفف عبارت accelerated mobile pages به معنی سرعتدهنده صفحات موبایل است. یکی از نکاتی که در سئو بسیار بسیار اهمیت دارد، سرعت بارگذاری صفحات سایت است. صفحات سایت در موبایل نیز باید با سرعت بالایی لود شوند. قابلیت AMP، وقتی صفحه وب بر روی نمایشگر موبایل در حال بارگذاری باشد، مانع از اجرا شدن کدهای جاوا و سنگین خواهد شد و به این ترتیب سرعت باز شدن صفحه وب را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
- تعداد درخواست به سرور (Request or hit)
یکی از روشهای افزایش سرعت سایت چه در موبایل و چه در دستگاههای پی سی، کاهش تعداد درخواستها به سرور است.
بعضی کدها هر بار یک درخواست به سرور ارسال میکنند. در مقابل، تکنولوژیهایی مانند آنگولار و ای جاکس میتوانند تعداد درخواست به سرور را کاهش دهند. به همین دلیل نحوه کدنویسی سایت در سرعت آن و نهایتاً در سئو آن بسیار مؤثر خواهد بود.
- سرعت صفحه یا Page Speed
سرعت صفحه اغلب با "سرعت سایت" اشتباه گرفته میشود، که در واقع سرعت صفحه برای نمونهای از بازدیدهای صفحه در یک سایت است. سرعت صفحه را میتوان در "زمان بارگذاری صفحه" (مدت زمان لازم برای نمایش کامل مطالب در یک صفحه خاص) یا مدت زمان طولانی برای دریافت مرورگر شما برای اولین بایت اطلاعات از وب سرور توصیف کرد.
- خصوصیت ALT تصاویر
اگر به خاطر داشته باشید گفتیم تصاویر نیز نوعی محتوا به شمار میآیند. در قسمت دیگری نیز اشاره کردیم که کلیدواژهها را باید در محتوا به کار ببریم. اکنون این سؤال پیش خواهد آمد که آیا باید روی تصاویرمان کلیدواژهها را بنویسیم؟ خیر! چون گوگل و سایر موتورهای جستجو اصلاً قادر به مشاهده و تشخیص تصاویر نیستند. به همین دلیل یک ویژگی به نام تگ alt به وجود آمده است که کلیدواژه را در این بخش وارد میکنند. روباتهای گوگل با خواندن خصوصیت ALT تصاویر به محتوای آن پی برده و آن را در بخش سرچ تصاویر نمایش میدهند.
- متا تگ ها (meta tags)
تگهای متا اطلاعاتی مانند نویسنده مطلب، تعداد دفعات ویرایش صفحه و زمان آنها، کلمات کلیدی صفحه، موضوع صفحه و بسیاری موارد دیگر را به موتورهای جستجو نشان میدهد، بدون اینکه اثری بر ظاهر صفحه داشته باشد (یعنی این اطلاعات در صفحه ظاهر نمیشوند).
متاهای متنوعی وجود دارند که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- متای کلمات کلیدی (Meta keyword): در این متا کلیدواژهها نوشته و هر کلمه از کلمه دیگر با یک ویرگول جدا شدهاند.
- متای توضیحات: (meta description) توضیح مختصری به اندازه یک پاراگراف درباره محتوای صفحه است. این متا در نتایج جستجو با نوشتههای مشکی دیده میشود.
- تگ عنوان: همان عنوان صفحه است و در نتایج جستجو به صورت لینک آبی رنگ مشاهده میشود. نحوه نوشته شدن این تگ از نظر سئو بسیار حائز اهمیت است.
- تگهای هدینگ: تگ های H1 تا H6 هستند که عناوین فرعی داخل صفحه را مشخص میکنند. گوگل به کمک این عناوین به موضوع اصلی صفحه و ارتباط کلی متن با کلمه کلیدی آن پی میبرد.
- De-Index
فرآیند حذف یک صفحه وب از فهرست موتور جستجو باعث میشود در صفحات نتیجه موتور جستجو نتواند ظاهر شود. این کار با تنظیم مقدار متا تگ HTML در «noindex» انجام میشود.
- Over optimization
زیادهروی در بهینه سازی سایت میتواند به ضرر سایتتان تمام شود. زیادهروی در بهینه سازی یعنی در استفاده از تکنیکهای سئو زیادهروی کنید؛ مثلاً به طور ناگهانی بک لینکهای زیادی برای سایتتان بگیرید، تعداد زیادی کلیدواژه در صفحه استفاده کنید، صفحاتتان را از لینکهای داخلی پر کنید و مواردی مانند اینها.
ب) اصطلاحات سئوی خارجی یا off-page SEO
همان طور که گفته شد، به دسته دیگر تکنیکهای سئو که خارج از سایت خود شما انجام میشوند، سئو خارجی گفته میشود. عمدهترین تکنیک سئو خارجی بک لینک سازی است.
- لینک سازی (link building)
اگر به خاطر داشته باشید یکی از موارد مؤثر در سئو، داشتن بک لینک بود. در سئو خارجی، باید از سایتهای خارجی به طریقی بخواهیم که به سایت ما لینک بدهند. این کار میتواند با پرداخت پول، معاوضه لینک، نوشتن پست مهمان و روشهای دیگر انجام شود.
- بک لینک (backlink)
به لینکهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما وارد میشوند «بک لینک» میگویند. این لینکها نشان میدهند سایتهای دیگر سایت شما را به قدری معتبر و مفید دانستهاند که به آن لینک دادهاند. از همین رو از نظر سئو ارزشمند هستند.
- دامنه ارجاع دهنده (referring domain)
دامنههای ارجاع دهنده همان دامنههایی هستند که به یک سایت دیگر لینک میدهند. مثلاً اگر شما از سه سایت ویکی پدیا، سئو 24 و جت سئو لینک گرفته باشید، آنگاه شما سه referring domain دارید.
- اعتبار دامنه (Da)
اعتبار دامنه (Domain Authority) مجموع اعتبار صفحات موجود در یک دامنه است.
- اعتبار صفحه (PA)
اعتبار صفحه (Page Authority) بر اساس مواردی مانند جایگاه در گوگل و تعداد لینک به صفحات داخلی و لینک به صفحات سایتهای دیگر محاسبه میشود.
- Spam Score
Spam Score یک سیستم رتبه بندی است که توسط Moz در سال 2015 منتشر شده است و احتمال اسپم subdomain را در یک وبسایت پیشبینی میکند. این برنامه شامل 17 «پرچم» هرزنامه است و هر پرچم مربوط به یک نشانگر هرزنامه خاص است که توسط تیم تحقیقاتی Moz تعریف شده است.
- Paid link
لینکهای پولی همان لینکهایی هستند که در ازای گرفتن آنها برای سایتمان مبلغی پرداخت میکنیم. گوگل صریحاً این کار را خلاف مقررات اعلام کرده است.
- پست مهمان (guest post)
پست مهمان یعنی نوشتن یک پست و انتشار آن در وبسایت دیگری که متعلق به خودتان نیست.
- لینکهای فروم (Forum Links)
یکی دیگر از روشهای لینک سازی، ساخت آن در فروم ها یا انجمنهای گفتگوست.
- رپورتاژ (reportage)
رپورتاژ نوعی محتوای نوشتاری است که به دست شما یا کارمندان شما تولید میشود ولی در یک سایت معروف و معتبر دیگر (معمولاً خبری) منتشر میشود. هدف از رپورتاژنویسی معرفی محصولات و خدمات شماست طوری که خواننده احساس کند نویسنده یک فرد کاملاً بیطرف بوده و فقط قصد معرفی محصولات را دارد.
- تبادل لینک (Link Exchange)
بعضی سایتها به جای دریافت پول از شما میخواهند لینک وبسایتشان را در سایت خودتان قرار دهید و در مقابل آنها نیز همین کار را برای شما انجام میدهند.
- Blog comment Backlink
یکی دیگر از روشهای بک لینک سازی، کامنت یا نظر گذاشتن در وبلاگهای دیگران و لینک دادن به وبسایت خودمان در همان کامنت است. این روش Blog comment Backlink نام دارد.
- Directory Website
وبسایتهای دایرکتوری سایتهایی هستند که مانند یک کتابخانه مرجعی از مشاغل و وبسایتهای آنها را در خود جای دادهاند. شما میتوانید در سایتهای دایرکتوری مشاغل، برند و سایت خود را ثبت کنید و از این طریق نیز بک لینک بگیرید.
- PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی
یکی از روشهای ساخت بک لینک برای سایتی که منبع درآمد شماست، ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی یا Private Blog Network است. در این روش، فرد چند سایت یا وبلاگ شخصی با موضوعات دلخواه به قصد بک لینک گرفتن برای سایت اصلی راهاندازی میکند.
- Co-Citation لینک دهی مشترک
لینک دهی SEO به همزیستی اشاره دارد که وقتی وبسایتها در مورد موضوعات، مفاهیم و همبستگیهای مرتبط با یکدیگر بحث میکنند، رخ میدهد. جنبه مهم لینک دهی مشترک، اهمیت برای گوگل کلماتی است که لینکها را احاطه کردهاند.
ج) اصطلاحات سئو مربوط به الگوریتمهای گوگل
ریشه تمام این تکنیکهایی که متخصصان سئو برای سئو سایت استفاده میکنند در الگوریتمهای گوگل است. گوگل دائماً رفتار کاربران را آنالیز میکند و بر اساس آنها قوانینی را برای رتبه بندی سایتها وضع میکند که به آنها الگوریتمهای گوگل گفته میشود. متخصصان سئو با توجه به الگوریتمهای گوگل تکنیکهایی ابداع میکنند تا سایتشان را در رتبهبندیها به جایگاه اول برسانند. اگر بگوییم همه اصطلاحات رایج سئو در الگوریتمهای گوگل ریشه دارند اغراق نکردهایم. اکنون با هم چند مورد از مهمترین الگوریتمها را بررسی خواهیم کرد:
- الگوریتم پاندا
این الگوریتم کیفیت محتوای صفحات وب را بررسی میکند و صفحاتی را که از منابع دیگر کپی برداری شده یا به هر نحو دیگری بیکیفیت باشند در رتبههای پایینتر قرار میدهد.
الگوریتم پاندا دائم در حال به روز رسانی است و هر سال نسخه جدیدی از آن منتشر میشود.
- الگوریتم مرغ مگس خوار
گوگل با به کار گیری این الگوریتم سعی دارد تا درک بهتری از معانی متفاوت کلمات در جمله و در همنشینی با کلمات دیگر داشته باشد. در نتیجه، بیش از پیش هوشمند شده و نتایج مرتبطتری ارائه خواهد داد.
- الگوریتم گوگل پنگوئن
کیفیت بک لینکهای هر سایت توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی میشود. بنابراین اگر شما برای سایت خود از یک سایت معتبر و مشهور لینک بگیرید تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت نسبت به زمانی که لینکهایی از سایتهای نامعتبر و موقتی خریداری کرده باشید.
- الگوریتم کبوتر
گوگل با این الگوریتم، امکان تطابق موقعیت مکانی کاربران را با نشانی سایتهای اینترنتی فراهم کرد. به این ترتیب چنانچه کاربری در منطقهای خاص به دنبال بانک ملی بگردد، بانکهای نزدیک وی نمایش داده خواهد شد (به شرط روشن بودن GPS گوشی). رونمایی از این الگوریتم منجر به ایجاد امکان سرچ محلی شد.
- جستجوی محلی
یکی از دستاوردهای الگوریتم کبوتر است و به کاربران این اجازه را میدهد تا به راحتی مشاغل نزدیک به موقعیت مکانی خود را پیدا کنند. با این دستاورد مفهومی به نام سئوی محلی نیز ایجاد شد که بر اساس آن کسب و کارها سایتشان را برای محل نزدیک خود بهینه سازی میکنند.
- سئو محلی
سئو محلی (بهینه سازی موتور جستجو محلی)، که گاهی به آن بازاریابی موتور جستجوگر محلی گفته میشود، روشی فوقالعاده مؤثر برای بازاریابی مشاغل محلی شما به صورت آنلاین است، زیرا به مشاغل کمک میکند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی در زمان دقیق مورد نظر خود ارتقا دهند.
- الگوریتم گوگل دنس
در الگوریتم گوگل دنس، گاهی سایتها در رقص گوگل قرار میگیرند. به این معنی که ممکن است سایتی ناگهان از صفحه چهارم نتایج به جایگاه اول تغییر موقعیت دهد. اما این تغییر جایگاه موقتی است. هدف گوگل از این تغییرات مشاهده رفتار کاربران در مقابل این سایت است. به این ترتیب چنانچه کاربران از سایت مورد نظر استقبال کنند، این سایت ترفیع رتبه خواهد گرفت، در غیر این صورت به جایگاه قبلی خود بر خواهد گشت.
- الگوریتم PayDay Loan
این الگوریتم سایتهای اسپم را فیلتر میکند. سایتهای اسپم سایتهایی هستند که از تکنیکهای کلاه سیاه سئو استفاده میکنند.
- Bert Algorithm
برت یک روش پیش آموزش پردازش زبان طبیعی است که میتواند بر روی متن بزرگی از متن استفاده شود. Bert به گوگل کمک میکند تا متن زبان طبیعی از وب را درک کند. بنابراین دیگر نیازی نیست تا همه چیز به صورت دستوری تایپ شود، بلکه اگر به صورت عامیانه از گوگل پرسیده شود، نتیجه دقیق به شما نمایش داده خواهد شد.
- الگوریتم رنک برین
الگوریتم گوگل است که به کمک هوش مصنوعی موجب میشود تا گوگل بتواند نتایج بهتری برای جستجوهای کاربر به وی ارائه دهد. نتایجی که کاملاً مرتبط و منطبق با خواسته کاربر باشد.
"RankBrain از هوش مصنوعی برای جاسازی مقادیر زیادی از زبان نوشتاری در موجودات ریاضی - به نام بردارها" استفاده میکند که کامپیوتر قادر به درک آن است. اگر RankBrain کلمه یا عبارتی را که با آن آشنایی ندارد، میبیند، دستگاه میتواند حدس بزند که چه کلماتی یا عباراتی ممکن است معنای مشابهی داشته باشد و نتیجه را مطابق با آن فیلتر کند، و آن را در رسیدگی به پرسوجوهای جستجو نشده که قبلاً دیده نشده است، مؤثرتر کند.
بیشتر بخوانید: الگوریتم رنک برین rank brain گوگل چیست و چگونه عمل می کند؟
- Google Core Update
بهروزرسانی هسته گوگل هنگامی اتفاق میافتد که این موتور جستجوی تغییرات اساسی و گستردهای را در الگوریتم موتور و سیستمهای خود ایجاد کند. این بهروزرسانیها با هدف بهبود تجربه جستجو برای کاربران، ارائه مطالب مناسبتر، مفید و قابل اعتماد تر انجام میشود.
- Freshness Algorithm الگوریتم تازگی محتوا
تازگی محتوای گوگل، یا "نتایج تازهتر"، همانطور که از نام آن پیداست، یک تغییر الگوریتم قابل توجه در رتبه بندی بود که بر روی به روز رسانی کافئین، که در ژوئن سال 2010 به پایان رسید، ساخته شد. ایده این الگوریتم این است که گوگل میخواهد تازهترین مطالب را در صدر نتایج جستجو نشان دهد.
- Mobile First Index
فهرست بندی اول موبایل دقیقاً همان چیزی است که به نظر میرسد. این بدان معناست که نسخه موبایل وبسایت شما به نقطه شروع آنچه گوگل در ایندکس خود دارد تبدیل میشود و معیاری برای تعیین رتبه بندی آنها است. اگر بر ترافیک crawlbot به سایت خود نظارت داشته باشید، ممکن است شاهد افزایش میزان ترافیک از Smartphone Googlebot باشید، و نسخههای ذخیره شده صفحات معمولاً نسخه موبایل صفحه هستند.
- Mobile Search Index
شاید شما هم دقت کرده باشید که با جستجو یک عبارت در کامپیوتر و در موبایل با نتایج متفاوتی رو به روی میشویم. این امر نتیجه الگوریتم mobile first گوگل است. در واقع گوگل دو فهرست (ایندکس) متفاوت یکی برای کاربران کامپیوتر و یکی هم برای کاربران موبایل دارد. سایتهایی که در ایندکس جستجوی موبایلی رتبه بهتری میگیرند، سایتهایی هستند که در موبایل از سرعت بهتری برخوردار بوده و در کل سازگاری بیشتری با دستگاههایی با اندازه نمایشگرهای متنوع دارند.
- Google Penalty یا مجازات گوگل
گوگل برای سایتهایی که از هر کدام از این الگوریتمها تخطی میکنند مجازاتهایی نیز در نظر گرفته است که با نام پنالتی گوگل معروفاند. این جریمهها از افت رتبه یک صفحه وب تا حذف کامل سایت از تمام صفحات SERP متغیرند.
- Google Sand box یا چاله شنی گوگل
البته این یکی الگوریتم محسوب نمیشود. چاله شنی گوگل بیشتر یک استعاره است. سایتهایی که تازه تأسیس شدهاند در این چاله مدتی گیر میکنند و در صفحات SERP دیده نمیشوند. اما نگران نباشید، هیچ سایتی در این گودال ماندگار نمیشود.
د) اصطلاحات سئو کلاه سفید
اکنون با الگوریتمهای گوگل آشنا شدید. این مجموعه قوانین و الگوها، چراغ راه مدیران وبسایتها و سئوکاران هستند برای اینکه بتوانند سایت خود را مطابق نیاز کاربران و خواستههای گوگل (که همان خواستههای کاربران است) آماده کرده و در نتیجه رتبه خوبی کسب کنند. در اینجا متخصصان سئو سه دسته میشوند؛ عدهای از آنها دقیقاً از همان قوانین گوگل پیروی میکنند و از آنها تخطی نمیکنند. به این دسته از سئوکاران، سئوکاران کلاه سفید میگویند.
هـ) اصطلاحات رایج در سئو کلاه خاکستری
دسته دیگری از سئوکاران هستند که قوانین گوگل را با ترفندهایی میآمیزند تا سایت را با سرعت بیشتری به جایگاه اول برسانند. معمولاً ترفندهایی که توسط این دسته از سئوکاران استفاده میشود به رتبه سایت لطمهای وارد نمیکند بلکه برعکس باعث بهبود رتبه آن خواهد شد. رپورتاژ نویسی یکی از رایجترین تکنیکهای سئو کلاه خاکستری به شمار میرود.
و) اصطلاحات رایج در سئو کلاه سیاه
در مقابل، عده قلیلی از متخصصان سئو به جای اینکه از قوانین تبعیت کنند و با صبر و شکیبایی سایتشان را به رتبه اول گوگل برسانند، از ترفندهایی استفاده میکنند که کاملاً مخالف قوانین گوگل هستند. این ترفندها میتوانند سایت را طی مدت زمان بسیار کوتاهی به جایگاه اول گوگل برسانند. البته به همین سرعت هم، دوباره وبسایت جایگاه خودش را از دست خواهد داد. بنابراین چنانچه قصد دارید سایت خود را به یک متخصص سئو بسپارید باید بسیار مراقب باشید؛ وعدههای سئو فوری و طی مدت زمان کوتاه ممکن است فریبنده به نظر برسند اما بعد از اینکه وعده محقق شد و سایت شما به رتبه اول رسید، سئوکار مزد خود را دریافت میکند و میرود. آنگاه شما میمانید و جریمههای گوگل که به سراغتان خواهند آمد. این جریمهها گاهی بسیار سنگین بوده و حتی باعث حذف شدن کل سایت از صفحات SERP میشوند.
از جمله مهمترین ترفندهای سئو کلاه سیاه میتوان به دو مورد خرید بک لینک و کیورد استافینگ اشاره کرد.
- مزرعه لینک یا link farm
بعضی از سایتها تنها با هدف فروش لینک به سایتهای دیگر به وجود آمدهاند. این سایتها از آنجا که محتوای خاصی نداشته و به کاربران سودی نمیرسانند، از نظر گوگل فاقد ارزش و اعتبار محسوب میشوند و لذا قرار گرفتن لینک شما در چنین سایتی نه تنها کمکی به بهبود رتبه سایتتان نخواهد کرد، بلکه حتی ممکن است باعث جریمه شدن سایتتان از سوی گوگل نیز بشود. این نوع سایتها از آنجا که پر از لینک سایتهای مختلفاند به مزرعه لینک شهرت دارند.
- Content Farm
مزرعه محتوا یک وبسایت است که مقالات زیادی با کیفیت پایین در بسیاری از موضوعات مختلف تولید میکند، سپس از کلمات کلیدی استفاده میکند به طوری که آنها رتبه بالایی در نتایج گوگل یا سایر موتورهای جستجو به دست میآورند.
- Google Bomb
بمباران گوگل یکی از شیوههای سئو کلاه سیاه است که با هدف افزایش رتبه وبسایت برای جستجوی خاص گوگل با بهرهگیری از الگوریتم آن انجام میشود. بمباران گوگل به طور کلی شامل بزرگنمایی مصنوعی تعداد صفحاتی است که به یک صفحه پیوند دارند و کلماتی که در انکرتکست لینک استفاده میشود.
- محتوای تکراری یا duplicate content
گاهی به اشتباه، گاهی به عمد ممکن است در سایتتان دو صفحه مشابه یکدیگر داشته باشید. حتی گاهی وبسایتها، محتوایشان را از سایتهای دیگر کپی برداری میکنند و در نتیجه دو صفحه از دو سایت متفاوت شبیه یکدیگر میشود. حتماً باید از بروز چنین مشکلی در سایت اجتناب کرد.
- متنهای پنهان (Invisible Text)
متنی که رنگ آن با پسزمینه یکی شده تا قابل روئیت نباشد. هدف از قرار دادن چنین متنی این است که سایت را با محتوایی متفاوت از آنچه هست به موتورهای جستجو معرفی کنند. برای مثال در یک سایت محتوایی در ارتباط با زلزله تهران و فعال شدن گسلها قرار داده شده و تمام این متن با پسزمینه همرنگ میشود و هنگامیکه کاربر به این صفحه مراجعه میکند با تبلیغ فروش قرص لاغری مواجه خواهد شد.
استفاده از متنهای پنهان نیز یکی دیگر از تکنیکهای سئو کلاه سیاه محسوب میشود.
- Cloaking پنهانکاری
محتوایی که به کاربر نمایش داده میشود با آنچه که به گوگل نمایش داده میشود تفاوت دارد.
- اسپم (Spam)
کلیه فعالیتهایی که باعث شود کاربر فریب بخورد را میتوان اسپم نامید. اسپم شامل مواردی مانند لینک به سایتهای خارجی نامرتبط، قرار دادن محتوای نامرتبط، متنهای پنهان متنهای کپی شده بیارزش و... میشود.
- سئو منفی
نوعی سئو کلاه سیاه است که رقبا و دشمنان کسب و کار شما برای ضربه به جایگاه شما در موتورهای جستجو انجام میدهند.
ز) اصطلاحات مربوط به ابزارهای آنالیز سئو
بعد از اینکه سایت خود را سئو کردید، نیاز به ابزاری دارید تا میزان پیشرفتتان را اندازه بگیرید. این ابزارهای آنالیز سئو حتی در حین سئو سایت میتوانند شما را در ادامه مسیر یاری کنند. نتیجه تکنیکهای سئو گاهی چندان برای ما ملموس نخواهند بود؛ بنابراین استفاده از یک یا حتی چند ابزار مناسب برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی میزان پیشرفت میتواند مسیر شما را روشن کند. به این ترتیب متوجه خواهید شد مسیری که پیمودهاید تا چه حد درست بوده و در کدام مراحل دچار خطا شدهاید و نیاز به اصلاح دارید.
- گوگل آنالیتیکس google analytics
یکی از مهمترین ابزار تحلیل و آنالیز سئو سایت، گوگل آنالتیکس است. به کمک این ابزار میتوانید:
- ترافیک سایتتان و منبع آن را در بازههای زمانی دلخواه مشاهده کنید.
- در مورد مخاطبانتان اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ مثلاً در مورد جنسیت، سن، کشور، دستگاهی که برای مشاهده سایت شما استفاده میکنند و... . این اطلاعات برای تهیه پرسونای مشتری و در نتیجه قیف خرید لازم است.
- کلیدواژههایی که بیشترین ترافیک را داشتهاند.
- نرخ خروج از هر صفحه سایت.
- کمپینهای تبلیغاتیتان را دنبال کنید و میزان پیشرفتشان را بسنجید.
- اطلاعرسانی به گوگل برای بررسی کردن خودمان از برخی بک لینکها
- نرخ تبدیل به مشتری
- و بسیاری موارد دیگر
- گوگل کنسول یا google console
گوگل کنسول نیز یکی دیگر از خدمات گوگل برای مدیران وبسایتهاست. البته گستردگی خدمات کنسول به پای گوگل آنالتیکس نمیرسد ولی بدون شک ابزاری است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. مهمترین دلایل استفاده از گوگل کنسول میتواند شامل موارد زیر باشد:
- معرفی نقشه سایت به گوگل
- مشاهده ترافیک سایت
- مشاهده CTR
- مشاهده کلیدواژهها به ترتیب بیشتری کلیک
- درخواست fetch
- درخواست خزیدن سایت یا crawl
- مشاهده صفحات دارای خطا از جمله crawl errors
- و ...
- گوگل ترندز google trends
یکی از بهترین و معروفترین ابزارهای تحلیل و انتخاب کلیدواژه، بدون شک گوگل ترندز است. با استفاده از گوگل ترندز میتوانید به مهمترین کلمات کلیدی که در یک بازه زمانی مشخص توسط مردم یک منطقه خاص سرچ شدهاند پی ببرید. به این ترتیب میتوانید متوجه شوید مشتریان هدف 43 شما اخیراً به دنبال چه مطالبی بودهاند و به چه چیزهایی بیشتر علاقه دارند.
- Google Webmaster Guidelines
دستورالعملهای وبمستر گوگل عملکردهایی است که وب مسترها میتوانند انجام دهند که سایتشان بهتر ایندکس و خزیده شود. علاوه بر این، رهنمودهای وبمستر لیستی از رویههایی است که نقض این دستورالعملها ممکن است منجر به کاهش ارزش وبسایت یا حتی محرومیت از فهرست گوگل شود.
- بک لینک چکر (backlink checker)
یک سری ابزارهای آنالیز به نام بک لینک چکر وجود دارند که کافی است آدرس سایت خود یا حتی سایت رقیبتان را به آنها بدهید. این سایتها فهرست کاملی از تمام سایتهایی که به سایت مورد نظر بک لینک دادهاند را به شما ارائه خواهند داد.
- Gtmetrix
معتبرترین و معروفترین سایت سنجش سرعت وبسایتهاست. این وبسایت علاوه بر اینکه سرعت سایت را میسنجد، مشکلاتی که باعث افت سرعت آن شده است را نیز برای شما فهرست میکند.
- گوگل ادوردز
گوگل ادوردز نوعی تبلیغات کلیکی است که توسط گوگل اجرا میشود. علاوه بر این، سایت گوگل ادوردز میتواند منبع بسیار خوبی برای پیدا کردن کلیدواژههای پر سرچ باشد. البته استفاده از این منبع غنی رایگان نیست.
- Google keyword planner
یک ابزار تحقیق برای کلمات کلیدی که بخشی از خدمات Google Ads است. میتوانید از دو طریق از این ابزار استفاده کنید. ایدههای کلمات کلیدی را بر اساس کلمات، عبارات یا نشانی اینترنتی مربوط به شغل خود دریافت کنید یا میتوانید از لیست کلمات کلیدی موجود خود استفاده کرده و دادههای مربوط به آن شامل میانگین حجم جستجوی سال گذشته و تعداد مورد انتظار کلیک و تعداد دفعات بازدید برای سی روز آینده را به دست آورید.
- Hit
هنگام استفاده از ابزارهای آنالیز سئو احتمالاً با کلمه Hit برخورد کنید. این کلمه به معنی تعداد دفعاتی است که یک مرورگر وب فایلی از سایت شما را فراخوانی کرده است.
- Visitor یا بازدیدکننده
این یکی به معنای تعداد کاربران انسانی است که بر روی صفحات سایت شما کلیک کردهاند.
- Visit
در لغت به معنی بازدید است و در سئو یعنی تعداد دفعاتی که کاربران از صفحات SERP بر روی لینک صفحات سایت شما کلیک کردهاند. بنابراین میتواند ترافیک طبیعی سایتتان را نشان دهد.
- Unique visitor
از میان ترافیک طبیعی سایتتان که از صفحات SERP به سایت شما مراجعه میکنند، ممکن است تعدادی از آنها کاربران تکراری باشند که طی دفعات با جستجوی عبارتی به سایت شما رسیدهاند. unique visitor تعداد بازدیدهای این کاربران را یک بار در نظر میگیرد و در واقع به جای اینکه کل ترافیک را به شما بگوید، تعداد کاربرانی که برای اولین بار از طریق صفحات SERP به سایت شما مراجعه کردهاند را نشان میدهد.
- Impression
تعداد دفعاتی است که یکی از صفحات سایت شما در صفحات SERP دیده میشود.
- Query یا جستار
به معنی عباراتی است که کاربران در نوار جستجوی گوگل تایپ میکنند؛ به عبارت دیگر همان عباراتی که در گوگل جستجو میشود.
- زمان ماندگاری کاربر Dwell Time
زمانی است که بازدیدکننده پس از کلیک روی SERP ها در وبسایت شما میگذرد. هر چه قدر این زمان طولانیتر باشد بهتر است زیرا نشان میدهد بازدیدکننده محتوای مرتبط و جذاب پیدا کرده است. اگر زمان ماندگاری بسیار کوتاه باشد، پرش از سایت محسوب میشود.
- Stop words
بعضی از کلمات در همه متنها به تعداد زیادی تکرار میشوند؛ مثل افعال، حروف اضافه و .... موتورهای جستجو و همین طور ابزارهای تحلیل سایت پیش از پردازش صفحات این کلمات را کنار میگذارند تا کلمات مهمی که میتوانند کلمات کلیدی محسوب شوند مشخص و برجسته شوند.
- پرسونای مشتری
در بازاریابی، برای اینکه بهتر بتوانیم مشتری را جذب کنیم، باید با روحیات، علایق، خواستهها، آرمانها، عقاید، سبک زندگی، تحصیلات و ... وی آشنا باشیم. در نتیجه این اطلاعات میتوانیم محصولی ارائه کنیم که دقیقاً متناسب با نیازهای مشتریانمان باشد. به علاوه در تبلیغاتمان نیز موفقتر عمل خواهیم کرد.
به این منظور مشتریان خود را به گروههای مشابه تقسیم کرده و برای هر گروه یک شخصیت خیالی در نظر میگیریم. این شخصیت را با تمام جزئیات ترسیم میکنیم و به آن پرسونای مشتری میگوییم.
- قیف خرید
گفته میشود که محتوای تولیدشده توسط شما در ابتدا توسط تعداد زیادی از کاربران رؤیت خواهد شد. از میان این تعداد زیاد، بسیاری افراد صفحه را میبندند و خارج میشوند و فقط عده کمی با شما همراه شده و تبدیل به کاربر دائمی میشوند. از میان این کاربران دائمی نیز تعداد بسیار کمتری تبدیل به خریدار خواهند شد و از میان خریداران، تعداد انگشتشماری ممکن است شما را به دوستان و آشنایانشان نیز توصیه کنند. همان طور که مشاهده میکنید این روند مانند یک قیف برعکس دهانه ورودی آن گشاد و دهانه خروجی آن باریک است.
- نرخ پرش یا Bounce Rate
یکی از مسائلی که در آنالیز سئو برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، نرخ خروج کاربران است. وقتی کاربری وارد صفحه سایت شما میشود و بدون انجام کاری (بدون کلیک یا اسکرول کردن صفحه) مجدداً صفحه را میبندد یا بر روی دکمه back مرورگر کلیک میکند بر نرخ خروج سایتتان اضافه خواهد شد.
- نرخ تبدیل مشتری
تعداد کاربرانی که از شما خرید میکنند، نرخ تبدیل به مشتری را میسازند.
- نرخ کلیک یا CTR
CTR یا Click Through Rate یا نرخ کلیک به معنی درصد افرادی است که بر روی لینک شما کلیک کردهاند. این درصد از میان کل کسانی که لینک را مشاهده کرده باشند سنجیده میشود.
- Fetch کردن
وقتی دکمه فتچ کردن را در گوگل کنسول میفشارید در واقع به روباتهای گوگل میگویید که در URL که وارد کردهاید یک خزش (crawl) را شبیهسازی کنند. در نتیجه آن، صفحه به شما پاسخهای HTTP که گوگل از صفحه دریافت میکند را نشان میدهد.
- نشانههای اجتماعی (Social signals)
سیگنالهای شبکههای اجتماعی نشانه مشارکت مردم در صفحه شماست؛ مثلاً ارسال یک نظر، لایک یا هر نوع مشارکت دیگری که موتور جستجو در الگوریتم رتبه بندی آن را محاسبه کند.
- خزیدن (crawl)
محتوای موجود در صفحات وب توسط یک سری روباتها مورد بررسی قرار میگیرد. گوگل هم یک سری روبات دارد به نام خزنده که صفحات وب را بررسی کرده و آنها را در صفحات SERP قرار میدهند. به عمل بررسی صفحات وب توسط خزندهها، خزیدن میگویند.
- Crawl Budget بودجه خزش
تعداد کل URL هایی که موتورهای جستجوگر میتوانند در یک بازه زمانی خاص در یک وبسایت بخزند.
- خزنده، اسپایدر، روبات
خزنده (crawler)، اسپایدر و روبات یا bots همه برنامههایی هستند که موتورهای جستجو از آنها برای بررسی محتوای اینترنت و دانلود آن استفاده میکنند.
- Indexed Pages
تعداد صفحاتی که توسط خزندههای موتورهای جستجو خزیده و در فهرست SERP ایندکس شدهاند.
- عدم توان بررسی قسمتی از سایت (Crawl Errors)
صاحبان سایت و نرم افزارهای موبایلی گاهی به گوگل اجازه دسترسی به پوشههایی را نمیدهند در این حالت گوگل به شما خطای خزیدن یا Crawl Error را گزارش میکند. توجه داشته باشید که در این مواقع اگر پوشه جاوا اسکریپت و مانند آن را از دسترس گوگل خارج کنید با مشکل سئو مواجه خواهید شد.
- مشتری هدف
هر کسب و کاری مشتریهای خاص خودش را دارد. برای مثال مشتریهای یک فروشنده پوشاک بچهگانه، پدرها و مادرهای جوانی هستند که فرزندانی خردسال دارند. اما مشتریهای یک فروشنده دستگاههای پلیاستیشن معمولاً نوجوانان و جوانان مجردند.
- Search Intent
قصد از جستجو دلیل جستجو است. به عبارت دیگر، چرا شخص این جستجو را انجام داده است؟ آیا آنها میخواهند چیزی یاد بگیرند؟ آیا آنها به دنبال خرید هستند؟ یا آیا آنها به دنبال یک وبسایت خاص هستند؟
- Link Popularity
تعداد بک لینکهایی که به یک وبسایت وارد میشوند را link popularity میگویند.
- KPI
KPI های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مقادیری هستند که توسط تیمهای بازاریابی برای اندازهگیری عملکرد وبسایت خود برای نتایج جستجوی ارگانیک مورد استفاده قرار میگیرند. بهینه سازی موتور جستجو یک عملکرد اصلی برای هر تیم بازاریابی است. برای اینکه تیمها واقعاً عملکرد بازاریابی جستجو خود را درک کنند، اندازهگیری معیارهای جستجوگرها و پیگیری تغییرات ماهانه مهم است. این تجزیه و تحلیل میتواند به تعیین صفحات با عملکرد بالا، کلمات کلیدی در حال تبدیل و مناطقی از وبسایت شما که برای جستجو بهینه هستند، کمک کند.
- کمپینهای تبلیغاتی
به یک دوره فعالیت برنامهریزی شده جهت تبلیغ محصول یا خدمات، کمپین تبلیغاتی میگویند. کمیپین های تبلیغاتی آنلاین شامل مواردی مانند گوگل ادز، تبلیغات ایمیلی، کمپینهایی که در فیسبوک یا سایر شبکههای اجتماعی بر پا میشوند و همچنین تبلیغات کلیکی (PPC) است.
ح) اصطلاحات سئویی مربوط به بازاریابی آنلاین
بازاریابی به طور کلی به معنی پیدا کردن مشتری است؛ اما بازاریابی آنلاین در محیط آنلاین و از طریق رسانههای آنلاین و تحت وب انجام میشود. بنابراین میتوان حدس زد که در بازاریابی آنلاین برای جذب مشتری از ابزارهایی چون ایمیل، سایت، فروم یا انجمن، شبکههای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و ... استفاده میشود. حتی روشهایی چون بازاریابی پیامکی هم – از آن جهت که محیط انجام آن تلفن همراه است - در زمره بازاریابی آنلاین قرار میگیرد. یکی از مهمترین روشهای بازاریابی آنلاین، بازاریابی محتواست. محیط شما هرچه که باشد –سایت، اینستاگرام، ایمیل، یوتیوب و ...- نیاز به محتوا دارید.
- بازاریابی محتوا
تولید محتوا با هدف جذب مشتری نوعی بازاریابی است که به آن بازاریابی محتوا یا content marketing میگویند.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی یا SMM
SMM مخفف عبارت Social Media Marketing است. وقتی برای برندسازی، برقراری ارتباط با مشتری هدف، افزایش فروش و افزایش ترافیک سایت از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی استفاده کنیم، در واقع بازاریابی شبکههای اجتماعی انجام دادهایم.
- SMO (Social Media Optimization)
بهینه سازی رسانههای اجتماعی (SMO) فرایند افزایش آگاهی از یک محصول، برند یا رویداد به کمک تعدادی از رسانهها و مجامع رسانههای اجتماعی برای اجرای تبلیغاتی که از یک صفحه به صفحه دیگر به اشتراک گذاشته میشوند و به این ترتیب دست به دست چرخیده و به اطلاع افراد زیادی خواهند رسید.
- بازاریابی موتور جستجو یا SEM
Search Engine Marketing نوعی بازاریابی آنلاین است. در این نوع بازاریابی آنلاین، ابتدا با استفاده از تبلیغات کلیکی و سپس با استفاده از روشهای سئو، سایت را در معرض دید کاربران بیشتری در صفحات SERP قرار میدهند.
- صفحه فرود
در بازاریابی آنلاین معمولاً لینکی به مشتریان معرفی میشود که بر روی آن کلیک کنند. مشتریان یا کاربران با کلیک بر روی لینک مذکور به صفحهای از سایت ما هدایت خواهند شد که به آن صفحه فرود میگوییم. این صفحه به نوعی با هدف جذب مشتری طراحی میشود.
- کد UTM
از کدهای UTM برای ردیابی کمپینهای بازاریابی استفاده میشود و مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. با اضافه کردن این کد به انتهای URL میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد آن در ابزارهای آنالیز سایت مانند گوگل آنالتیکس مشاهده کنید. اطلاعاتی چون منبع ترافیکی که به این URL وارد شده، حجم ترافیکی که از هر منبع وارد شده و نام کمپین.
ط) اصطلاحات سئویی مربوط به طراحی سایت و برنامه نویسی
همان طور که گفته شد، سئو سایت ارتباط تنگاتنگی با طراحی سایت دارد. برنامه نویسی نیز ارتباط تنگاتنگی با طراحی سایت و از سوی دیگر با سئو سایت دارد و همه این حوزهها به هم مرتبط بوده و حتی در برخی موارد اشتراک دارند. از همین رو در اصطلاحات رایج در سئو، باید با اصطلاحات رایج در طراحی سایت و برنامه نویسی نیز آشنا باشید.
- CMS
مخفف Content Management System به معنی سیستم مدیریت محتوا است. برنامهای مبتنی بر وب که به افراد امکان میدهد محتواهای دیجیتال را ایجاد، بارگذاری و مدیریت کنند. وردپرس یکی از معروفترین سیستمهای مدیریت محتواست.
- بهینه سازی رابط کاربری (HEO)
Human Experience Optimization به معنی بهینه سازی تجربه کاربر انسانی است. در سئو میتوان گفت تنها هدف جلب رضایت کاربران موتورهای جستجوست. شما باید کاربری را که از طریق جستجوی عبارتی وارد صفحهای از سایتتان شده را راضی نگه دارید و قطعاً یکی از راههای راضی کردن او در دسترس قرار دادن تمام عناصری است که در سایت به آنها نیاز خواهد داشت. اگر کاربر وارد سایت شما شود و نتواند دکمه جستجو یا بخش تماس با ما را پیدا کند یا اگر برای فهمیدن نحوه کار با سایت وقت زیادی از او گرفته شود قطعاً در پایان ماجرا یک کاربر ناراضی خواهید داشت. بهینه سازی تجربه کاربری به بهبود چنین مسائلی میپردازد.
- تجربه کاربری (UX)
User experience یا تجربه کاربری به راحتی کاربر در سایت و سهولت استفاده از سایت اشاره دارد. برای اینکه سایت شما تجربه کاربری خوبی داشته باشد باید از عناصری که برای کاربران آشنا بوده و در سایتهای دیگر آنها را دیده است استفاده کنید. چراکه به این ترتیب کار با آنها را از قبل میداند.
- رابط کاربری (UI)
User Interface یا رابط کاربری به رابطی اشاره دارد که بین کاربر و پلتفرم قرار میگیرد. به عبارت سادهتر، ظاهر صفحه سایت شما باید برای کاربر دلپذیر باشد.
- Above the Fold
به بخشی از فضای صفحه وب که در نگاه اول بعد از لود شدن صفحه و قبل از اینکه کاربر صفحه را به سمت پایین اسکرول کند نمایش داده میشود میگویند. طراحی این بخش از فضای سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گوگل نیز الگوریتم Layout Page را در ایجاد کرد تا رتبه وبسایتهای دارای تبلیغات بسیار زیاد در این فضا را کاهش دهد.
- فرم تبدیل (Conversion form)
فرمهایی که در وبسایت خود قرار میدهد و هدف از آنها جمعآوری اطلاعات کاربران است. با استفاده از این اطلاعات میتوان بعدها کمپینهای ایمیلی راهاندازی کرد یا از آنها به طرق دیگری برای تبدیل کاربر به مشتری استفاده کرد.
- نشانگر صفحات یا BreadCrumb
Breadcrumbs پیوندهایی است که به کاربر امکان میدهد مسیر خود را از صفحهای که در حال مشاهده به صفحه اصلی وبسایت شما است، پیگیری کند. آنها نزدیک به بالای صفحه شما ظاهر میشوند و ساختار سایت شما را منعکس میکنند.
- گزینه فراخوان یا CTA (Call to Action)
به آن درخواست برای اقدام یا فراخوانی برای اقدام نیز میگویند. دکمههایی هستند که در وبسایت تعبیه شدهاند با هدف اینکه کاربران بر روی آنها کلیک کرده و اقدام مورد نظر ما را انجام دهند. این اقدام میتواند وارد کردن ایمیل، خرید، تماس با ما یا هر چیز دیگری باشد.
- http
ارتباط بین سرورهای وب و کاربران کامپیوتر از طریق ارسال درخواست http و دریافت پاسخهای http از سمت سرور انجام میپذیرد. همه اینها مربوط به بخش www میشود که در ابتدای نام دامنه قرار دارد.
- https
پروتکل انتقال Hypertext Secure با استفاده از یک لایه سوکت ایمن (SSL) برای رمزگذاری دادههای انتقال یافته بین وبسایت و مرورگر وب استفاده میکند. HTTPS یک عامل سئو برای گوگل است.
- گواهی SSL
یک گواهینامه دیجیتالی که برای تأیید هویت وبسایت و رمزگذاری اطلاعات ارسال شده به سرور با استفاده از فناوری Secure Sockets Layer استفاده میشود. سایتهای دارای گواهی SSL در دامنه خود به جای http پروتکل https را نمایش میدهند.
- سمت سرور (server-side)
سرور-ساید به عملیاتی اشاره دارد که توسط سرور در یک شبکه کامپیوتری در ارتباط با یک سرور-مشتری انجام میشود.
- سمت مشتری (client-side)
سمت مشتری همان عملیاتی است که توسط مشتری یا کاربر (ما) در ارتباط بین سرور و مشتری در یک شبکه کامپیوتری انجام میشود.
- FTP
File Transfer Protocol یک پروتکل شبکه استاندارد است که برای انتقال فایلهای کامپیوتر بین مشتری (client) و سرور (server) و سرور روی کامپیوتر شبکه استفاده میشود.
- Cache یا کش
یک سخت افزار یا نرم افزار برای ذخیره سازی اطلاعات است. هدف از ذخیره اطلاعات در کش این است که به درخواستهایی که در آینده از میان همان دادهها ارائه میشوند سریعتر پاسخ داده شود. هر سایت و هر مرورگر دارای کش هستند.
- صفحه نتایج شخصی شده (Personalized SERP)
از آنجا که مرورگر هر کامپیوتر دارای کش است، جستجوهایی که در آن مرورگر انجام شده باشد در حافظه موقت آن ذخیره میشود. بنابراین هرگاه شما یک جستجو را چند بار تکرار کنید، بر اساس انتخابها و کلیکهایی که در جستجوهای قبلی داشتهاید ممکن است ترتیب نتایجی که در مرورگرتان نمایش داده میشود اندکی با نتایجی که در مرورگر کامپیوتر دیگری نمایش داده میشود متفاوت باشد. در یک SERP شخصی سازی شده، سایتهایی که شما بیشتر روی آنها کلیک میکنید در رتبههای بالاتر قرار میگیرند.
- Error 404
خطای 404 همان خطای معروفی است که وقتی صفحهای پیدا نمیشود بر روی مانیتورمان نقش میبندد. وقتی مدیر یک سایت صفحهای را میسازد و بعد از مدتی آن را پاک میکند یا به دلایلی آن صفحه از دست میرود با این خطا مواجه میشویم که تأثیر بسیار بدی برای سئو سایت دارد.
- Broken Link لینک های شکسته
پیوند خراب، شکسته یا پیوند مرده، پیوندی در صفحه وب است که به خاطر یکی از موارد زیر دیگر کار نمیکند:
- آدرس اینترنتی نادرست برای لینک توسط ادمین وبسایت وارد شده است.
- وبسایت مقصد، صفحه وب پیوندی را حذف کرده (باعث ارور 404 میشود).
- وبسایت مقصد یا صفحه وب به طور دائم منتقل شده یا دیگر وجود ندارد.
- کاربر نرم افزاری دارد یا در پشت فایروال قرار دارد که دسترسی به وبسایت مقصد را مسدود میکند.
- صاحب وبسایت با سایتی مرتبط است که در پشت فایروال قرار دارد و اجازه دسترسی خارجی را نمیدهد برای مثال سایتهای اینترانت یا مناطق دسترسی محدود.
- URL
آدرس وب صفحهای در سایت شما به عنوان مثال: www.yoursite.com/contact).)
- Domain Name
نام دامنه متنی است که افراد برای دستیابی به یک وبسایت (www.domainname.com) در نوار آدرس مرورگر تایپ میکنند.
- Black Box
یک برنامه پیچیده رایانهای که قابل درک نیست. ورودیها و خروجیها را میتوان مشاهده کرد، اما به دلیل ماهیت محرمانه خود دسترسی به فرآیند وجود ندارد. به عنوان مثال، الگوریتم گوگل یک جعبه سیاه است.
- شبکه توزیع محتوا یا CDN
که مخفف content delivery network است و شبکهای از سرورها در مکانهای مختلف جغرافیایی است که با هم کار میکنند تا با ارائه آن از مکانی در نزدیکی بازدیدکننده، سریعتر بارگیری کنند.
- ریچ اسنیپت Rich snippet
Rich Snippets اصطلاحی است که برای توصیف دادههای ساختار یافته دادهها استفاده میشود که اپراتورهای سایت میتوانند به HTML موجود خود اضافه کنند، که به نوبه خود به موتورهای جستجو این امکان را میدهد که اطلاعات هر صفحه وب را بهتر درک کنند. با این حال، موتورهای جستجوگر اصلی این کار را گامی به جلو برداشتهاند و اکنون از این نشانه گذاری برای ارائه نتایج جستجوی غنیتر استفاده کنید، به کاربران این امکان را میدهد تا اطلاعات آسانتری را که به دنبال آن بودند راحتتر پیدا کنند.
جمع بندی
با اینکه این مقاله به نظر بسیار طولانی میرسد ولی همچنان جا دارد که آن را دهها صفحه دیگر هم ادامه بدهیم، هر اصطلاح را بیشتر باز کنیم و به اصطلاحات جدیدتری برسیم و همین طور دنیای وسیع سئو را اکتشاف کنیم. اما به خاطر داشته باشید که برای یادگیری سئو لازم نیست این مقاله را یک بار از بالا تا پایین بخوانید؛ بلکه از آن به عنوان یک مرجع مانند یک لغتنامه استفاده کنید. در غیر این صورت بسیار پیچیده و کاری مشکل خواهد بود.
مقالات مرتبط:

صفحات نتایج گوگل یا SERP - Google page rank یا رتبه صفحه در گوگل - رتبه الکسا (Alexa rank) - ترافیک سایت - جستجوی ارگانیک (Organic Search) - Featured Snippet پیشنهاد ویژه گوگل - ریدایرکت (Redirect) - انکرتکست (anchor text) - لینکهای فالو و نوفالو (Follow & NoFollow) - نقشه سایت (Site map) - فایل robots.txt
در سئو کلاه سفید سئوکاران از قوانین گوگل پیروی میکنند و از آنها تخطی نمیکنند. در مقابل، عده قلیلی از متخصصان سئو به جای اینکه از قوانین تبعیت کنند و با صبر و شکیبایی سایتشان را به رتبه اول گوگل برسانند، از ترفندهایی استفاده میکنند که کاملاً مخالف قوانین گوگل هستند. این ترفندهای مخالف قوانین گوگل را سئو کلاه سیاه میگویند.
سلام خواهشا جواب بنده را بدهید. با توجه به اینکه در صفحه اول سایت برای ایجاد فهرست و ... مجبوریم به انواع دسته ها و تگها و...لینک بدهیم 1- آیا این لینکها باید nofollow باشد؟ اگر follow باشد برای سئوی سایت و صفحه اول جالب نیست؟ 2- اگر چنین است آیا لینکهایی که قبلا follow بوده رو الان nofollow کنیم مشکلی برای seo ایجاد نمیشود؟
سلام دوست عزیز
لینک های داخلی سایت باید فالو باشند.
بسیار عالی و آموزنده بود، باتشکر از شما اگه امکانش هست مقاله های بیشتری برامون بذارید. واقعا لذت بردم و استفاده کردم . متشکر