E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌ کند؟

گوگل الگوریتم‌های مختلفی برای ارزیابی کیفی و رتبه‌دهی سایت و صفحات شما دارد. یکی از مهمترین الگوریتم‌های این شرکت امتیاز E-A-T است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌کند. الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل هنگام اسکن صفحات مختلف ما، در واقع بیشترین امتیاز را برای محتوا در نظر می‌گیرند. اما این سوال همیشه در بین علاقه‌مندان به محتوا و سئو وجود داشته است که صفحات سایت ما چطور ارزیابی می‌شوند و چه امتیازاتی برای تعیین کیفیت آنها در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهمترین امتیازات و الگوریتم‌هایی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باید در سال 2020 به صورت جدی به آن فکر کرد E-A-T گوگل است. در ادامه بیشتر درباره مفهوم این الگوریتم و عملکرد آن صحبت خواهیم کرد.

EAT گوگل چیست

E-A-T مخفف چیست؟

پیش از آن که بخواهیم درباره مفهوم E-A-T صحبت کنیم، باید ببینیم این سه حرف مخفف چیست. نکته جالب اینجاست که رمزگشایی از این سه حرف کاملا به شما نشان می‌دهد مهمترین موارد برای ارزیابی کیفی محتوای صفحات شما از نظر گوگل کدام گزینه‌هاست. این سه حرف ابتدای سه کلمه زیر است:

  • تخصص (Expertise)
  • اعتبار (Authoritativeness)
  • اعتماد (Trustworthiness)

بیشتر بخوانید: انواع الگوریتم های گوگل 


EAT گوگل چیست؟ اصول سه گانه گوگل برای تولید محتوای باکیفیت

حالا زمان آن رسیده که ببینیم E A T  چیست و چرا EAT گوگل اهمیت زیادی دارد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که سایت‌هایی با عنوان YMYL وجود دارند و در واقع الگوریتم امتیازدهی گوگل برای چنین سایت‌هایی اهمیت بسیار زیادی دارد. YMYL به معنای Your Money or Your Life  است و نشان می‌دهد محتوای سایت مورد نظر مستقیما به پول یا زندگی شما مرتبط است. از این رو میزان تخصص، اعتبار و اعتماد مخاطبان در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. اینجاست که گوگل به کمک اصول سه گانه خود محتوای باکیفیت را تشخیص می‌دهد. اما لازم است کمی مفصل‌تر درباره این اصول و سه مفهومی که اشاره کردیم صحبت کنیم.

1- تخصص (EXPERTISE)

یکی از نکات مهم در تولید محتوا این است که مطلب شما به صورت تخصصی و ترجیحا توسط افراد متخصص آماده شده باشد. در واقع تولیدکنندگان محتوا باید در حوزه‌های مرتبط دانش و تخصص کافی و قابل اثبات داشته باشند، تا بتوان به کسب و کار آنها به عنوان یک منبع موثق، بادانش و قابل اتکا نگاه کرد. نکته قابل توجه اینجاست که باید شناخت درستی از مخاطبان خود داشته باشید. اگر با افراد حرفه‌ای و متخصص روبه‌رو هستید، قطعا نمی‌توانید یک مطلب کوتاه با مفاهیم ابتدایی و کلی منتشر کنید. بلکه باید سراغ مطالب جامع و تخصصی بروید. از سوی دیگر اگر مخاطبان شما از طریق جستجوی عبارات مختلف وارد سایت شما شده‌اند و کاربران عمومی هستند، باید حتی مفاهیم پیچیده را به صورت کامل ساده و قابل فهم برای آنها توضیح دهید. 


خدمات تولید محتوا


2- اعتبار (AUTHORITATIVENESS)

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم مخاطبان باید شما را به عنوان یک مرجع معتبر و موثق بشناسند. این اعتبار از تعداد ارجاعاتی که از سوی سایت‌ها و کاربران دیگر به شما می‌دهند سنجیده می‌شوند. در واقع باید ببینید کجاها حرف شماست و کدام سایت‌ها و منابع دیگر شما را به عنوان مرجع معرفی کرده و به سایت یا مطالب‌تان لینک داده‌اند. در این قسمت بک‌لینک‌هایی که می‌گیرید، هر جایی که شما را در شبکه‌های اجتماعی منشن یا تگ می‌کنند و هرگونه سیگنال دریافتی موثر است. گوگل به دنبال این است که ببیند سایت، محتوا و نظرات و توانمندی‌های تولیدکنندگان محتوای شما تا چه اندازه توسط فعالان حوزه کاری مربوطه در نظر گرفته می‌شود و این اعتبار تا چه اندازه در محتوا و کل سایت شما توزیع شده است. به عنوان مثال مطالب شما باید دارای نویسنده مشخص با نام و تصویر باشد و نوشته‌های آنها به صورت گسترده در جاهای دیگر نیز بازنشر شده یا درباره آنها صحبت شده باشد.

3- اعتماد (TRUSTWORTHINESS)

اما بعد از تخصص و اعتبار، اعتماد است که اهمیت زیادی دارد. گوگل دقیقا به دنبال این است که بفهمد اگر افرادی از صفحه نتایج جستجو SERP به سایت شما وارد شدند، تا چه اندازه می‌توانید اعتمادشان را جلب کرده و نیازهای آنها را کامل و سریع مرتفع کنید. شما باید دقیقا به مخاطبان خود بفهمانید همان‌ چیزی هستید که ادعا می‌کنید و این حس اعتماد را باید در آنها به وجود آورید. باید نشان دهید که سمت کاربر هستید و او را از خودتان می‌دانید. درج تصاویر و توضیحات واقعی محصولات، بیان نقاط قوت و ضعف، یک پاراگراف توضیحات درباره نویسنده، صفحه درباره ما، گواهینامه‌ها، افتخارات و جوایز کسب شده و قسمت سوالات متداول یا راهنمای کاربر از جمله مواردی است که کمک می‌کند تا میزان اعتماد نسبت به شما بیشتر شود.

چرا E-A-T خیلی مهم است؟

چرا E-A-T خیلی مهم است و چه تاثیری در سئو دارد؟

شاید حالا بتوانید ساده‌تر به این سوال پاسخ دهید. بدون شک گوگل به دنبال این است که ببیند شما تا چه اندازه برای مخاطب خود اهمیت قائل هستید. این سخت‌گیری زمانی بیشتر می‌شود که تشخیص دهد سایت شما و محتوای آن با پول یا زندگی افراد ارتباط دارد. به همین دلیل تلاش می‌کند تا از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فاصله بگیرد و تا جایی که می‌تواند خودش را در قالب یک انسان واقعی قرار دهد. این مسئله آنقدر برای گوگل اهمیت دارد که برای این کار از نیروی انسانی استفاده می‌کند. طبیعتا اگر کاربری به سمت شما بیاید ولی نتواند تخصص، اعتبار و اعتماد لازم را دریافت کند، به سراغ رقبای‌تان می‌رود و دیگر به شما سر نخواهد زد. شاید امتیازاتی که مسئولان کنترل کیفیت گوگل در نظر می‌گیرند به صورت مستقیم در رتبه یک سایت در صفحه سرپ (SERP) تاثیر نداشته باشد، ولی مهم اینجاست که در ارزیابی محتوای باکیفیت تاثیر مستقیم دارد و می‌تواند به صورت غیرمستقیم در نتایج موثر باشد.


خدمات وب24: سئو سایت


ریشه یابی E-A-T در سئو

همان‌طور که اشاره کردیم با توجه به اهمیت موضوع، گوگل برای امتیازدهی EAT از نیروی انسانی استفاده می‌کند که به آنها Quality Raters گفته می‌شود. تصور کنید یک سایت با موضوعات پزشکی دارید، قطعا در این حوزه حساسیت بیشتر است و این افراد باید با دقت و سخت‌گیری بیشتری محتوای شما را رصد کنند. گوگل یک کتابچه 164 صفحه‌ای را به عنوان مرجع در اختیار این افراد قرار داده است تا براساس استانداردهای تعریف شده بتوانند محتوا را بررسی کرده و از نظر کیفی به آن امتیاز دهند. راهنمای گوگل صفحات را براساس کیفیت محتوا به کمترین، کم، متوسط، بالا و بالاترین کیفیت تقسیم می‌کند. تمام هدف گوگل این است که تک‌تک صفحات شما بتوانند رتبه بالاتری را دریافت کنند.

ضمن اینکه از امتیازدهندگان خواسته می‌شود تا موارد زیر را با دقت بررسی کنند:

  • هدف صفحه
  • امتیاز E-A-T محتوا
  • کیفیت و حجم محتوای اصلی
  • اطلاعات لازم درباره خالق محتوای اصلی
  • اعتبار و احترام خالق محتوای اصلی

البته می‌دانیم که این موارد برای رتبه‌دهی و اثرگذاری در سئو کافی نیست و این راهنما موارد مهمی چون لینک‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

EAT گوگل چیست؟ اصول سه گانه گوگل برای تولید محتوای باکیفیت

پیاده‌سازی دستورالعمل‌های الگوریتم E-A-T گوگل جهت بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو

برای اینکه بتوانید با استفاده از دستورالعمل‌های الگوریتم EAT گوگل جایگاه خودتان را در صفحه نتایج گوگل ارتقا دهید، باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید. بدون شک این الگوریتم و سیستم امتیازدهی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به چند مورد از مهمترین دستورالعمل‌های این بخش اشاره می‌کنیم.

1- مخاطب حرف اول و آخر را می‌زند

اگر قرار باشد بگوییم الگوریتم E-A-T به چه دلیل ارائه شده و چرا تا این اندازه اهمیت دارد، در یک جمله می‌توانیم بگوییم این مخاطب است که حرف اول و آخر را می‌زند. متاسفانه در حالی که این روزها بسیاری از کسب و کارها، مدیران و حتی بعضی کارشناسان فعال در حوزه سئو به دنبال راهکارهای زودبازده و ترفندهای مختلف هستند، اما تولید محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد و در نهایت اهمیت دادن به مخاطب فراموش شده است. همان‌طور که اشاره کردیم EAT برای ارزیابی کیفی محتواست، در نتیجه یادتان باشد اولویت اول و آخر باید اهمیت دادن به مخاطبان و کاربران سایت باشد تا سراغ سایت همسایه نروند!


برای اطلاعات بیشتر در مورد قرار گرفتن در صفحه اول گوگل روی آن کلیک کنید.


2- تولید مستمر محتوای باکیفیت که قابل اشتراک‌گذاری باشد

برای تولید محتوای خود هدف داشته باشید و به درستی آن را منتقل کنید، برنامه زمانی منظم داشته باشید و این موضوع را به اطلاع مخاطبان‌تان برسانید و تلاش کنید همیشه صادق باشید و صادق بمانید. صرفا به دنبال تیترها و عناوینی نباشید که کلیک می‌گیرند، ولی زرد و دروغگو هستند. در انتشار محتوای خود نظم را رعایت کنید و تلاش‌تان بر این باشد محتوایی که تولید می‌کنید آنقدر کاربردی و منحصربه‌فرد باشد که بلافاصله کاربران آن را به اشتراک بگذارند. باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. منظم مطالب‌تان را منتشر کنید.
  2. از نویسندگان دارای نام و مشخصات کافی استفاده کنید.
  3. مطالب‌تان را به نویسندگانی بسپارید که معتبر هستند و برای جاهای مختلفی کار کردند.
  4. روی موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود تمرکز کنید و سراغ مطالب بی‌ربط نروید.
  5. هنگام نوشتن محتوا به فکر الگوریتم‌ها نباشید، به مخاطبان انسانی فکر کنید.
  6. از کلمات کلیدی به تناوب و به صورت طبیعی استفاده کنید.
  7. پیش از نگارش مطلب حتما درباره کلمات کلیدی و محتوای آن تحقیقات لازم را انجام دهید.
  8. از منابع مختلف استفاده کنید تا مطلب‌تان غنی‌تر و کاربردی‌تر باشد.

3- اعتبار خود را افزایش دهید

همان‌طور که اشاره کردیم داشتن اعتبار یکی از عوامل مهم در الگوریتم EAT است. به همین دلیل باید تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا اعتبارتان در فضای بیرون از سایت را نیز تقویت کنید. این بخش می‌تواند به فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی، دریافت سیگنال‌های معتبر، ترغیب مخاطبان به تبلیغ و صحبت کردن درباره شما و... مرتبط باشد.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی 


4- روی اعتماد کاربران کار کنید

همواره باید تلاش کنید مواردی را در نظر بگیرید که باعث افزایش اعتماد مخاطبان نسبت به شما شود. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه اگر کاربران به شما اعتماد کنند می‌توانند باعث اعتماد کاربران دیگر شوند، ضمنی که در مقابل اگر اعتمادشان از دست برود بازگرداندن آنها خیلی سخت خواهد بود. همیشه صادق باشید و آن چیزی که واقعا هستید نشان دهید. ضمن اینکه می‌توانید موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  • از دستاوردها، جوایز و افتخارات خود بگویید.
  • برای مشتریان برتر ارزش قائل شوید، به مشتریان جدید خوشامد بگویید یا اگر مشتری ناراضی دارید حرفش را به دقت گوش کنید.
  • انتشارات یا سایت‌هایی که از محصولات، خدمات و محتوای شما گفته‌اند را برجسته نشان دهید.
  • شرایط مختلفی را برای پرداخت هزینه یا دریافت کالا در نظر بگیرید.
  • کارمندان باکیفیت را استخدام کنید تا در زمینه‌های مرتبط با قدرت مشغول به کار شوند.
  • از HTTPS استفاده کنید تا میزان امنیت سایت‌تان را نشان دهید.
  • برای نقد و بررسی‌ها، امتیازات کاربران، تاییدیه‌های آنها و موارد مشابه تحت عنوان UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر ارزش قائل شوید.
  • از ظرفیت‌هایی چون ضمانت بازگشت وجه استفاده کنید.

جمع بندی

E-A-T یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل برای ارزیابی کیفی و امتیازدهی به صفحات و محتوای سایت شماست که بر پایه سه مفهوم بسیار مهم تخصص، اعتبار و اعتماد استوار است. بنابراین باید با توجه به مواردی که در این مطلب اشاره شد تلاش کنید تخصص خود را نشان دهید، اعتماد مخاطبان را جلب کنید و تا می‌توانید به اعتبارتان بیفزایید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha