CTR یا نرخ کلیک چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

مطالعه گزارش های یک سایت و مدریت سایت براساس آن گزارش ها تفاوت میان یک سایت حرفه ای و یک سایت آماتور را مشخص می کند. یکی از نکاتی که حتی حرفه ای های طراحی سایت را درگیر خود می کند. CTR یا نرخ کلیک در گوگل است. گاهی سایت هایی با وجود رتبه 1 بودن در گوگل نرخ CTR پایین تری از رقبای خود دارند. این موضوع باعث شده است که ما تلاش کنیم تمام مواردی را که به افزایش نرخ CTR می انجامد را در یک مقاله گرداوری کنیم. فراموش نکنید که رتبه بالا در نتایج جستجو یکی از مهمترین عوامل افزایش رتبه CTR است، اما همانطور که اشاره شد، تنها عامل رشد CTR نیست و حتی ممکن است در شرایطی برعکس عمل کند.

با اینکه منظور و هدف ما در این مقاله بررسی نرخ کلیک سایت ها در نتایج جستجوی گوگل است. ولی راهنمایی های این مقاله برای افزایش نرخ کلیک در سایر موتور های جستجو و حتی در افزایش نرخ کلیک بنرهای تبلیغاتی نیز کمک خواهد کرد. 

CTR چیست و چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم

نرخ کلیک یا CTR چیست ؟

CTR مخفف چیست؟ CTR مخفف واژه Click Through Rate به معنی نرخ کلیک است. اما نرخ کلیک چیست و چگونه محاسبه میشود؟ تعداد دفعاتی که کاربران در اینترنت جستجو می کنند و سایت ما جزء نتایج جستجو ظاهر میشود، بعنوان عددی که نسبت کلیک بر حسب آن سنجیده می شود در نظر گرفته می شود. یعنی اینکه در ازای تعداد دفعاتی که سایت ما در نتایج جستجو ظاهر شده است، چند بار کاربران روی سایت ما کلیک کرده ند. این تعریف از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر آنرا بدرستی درک کنیم، میتوانیم بسیاری از اشتباهات خود را در تهیه صفحات سایت اصلاح کنیم. مثلا فرض کنید که یک سایت آموزش فتوشاپ، یک مقاله با عنوان آموزش روتوش کک و مک صورت ایجاد کرده است، اگر به این مقاله کلمه کلیدی آموزش فتوشاپ داده شده باشد. احتمالا گوگل برای این کلمه کلیدی به این سایت جایگاهی در نتایج جستجو خواهد داد، ولی با توجه به اینکه احتمالا در این سایت هزاران صفحه دیگر با این کلمه کلیدی وجود دارند و امکان آنکه تمام این صفحات بتوانند با کلمه کلیدی آموزش فتوشاپ در صفحه نخست گوگل باشند وجود ندارد. این صفحه هنگام جستجوی کاربران برای آموزش فتوشاپ نرخ کلیک بسیار پایینی بدست می آورد. صرف بودن در نتایج گوگل از اهیمت برخوردار نیست. باید برای سیاست های سئو خود برنامه ریزی کنید. صرف بودن در نتایج جستجو مانند آن است که ما در یک راسته مغازه ای تهیه کنیم، ولی قادر به فروش کالا و خدمات خود در آن راسته نباشیم. مثلا در راسته طلافروشان یک فروشگاه ابزار و یراق ایجاد کنیم، بازار طلافروشان میزان معاملات بالا و پر سودی دارد ولی کالای ما مناسب این بازار نیست. بنابراین بجای اینکه انرژی خود را بر روی رتبه گرفتن تعداد صفحات بیشتری از سایت با یک کلمه کلیدی با مخاطب بالا صرف کنید. برای صفحه اصلی سایت خود بر روی کلمات کلیدی پر مخاطب تمرکز کرده و برای هر کدام از صفحات سایت خود یک کلمه کلیدی منحصر به فرد و مرتبط با آن صفحه در نظر بگیرید. این تکنیک باعث افزایش نرخ کلیک و دیده شدن سایت شما و افزایش فروش محصولات سایت خواهد شد.


خدمات وب24: سئو سایت


منظور از CTR طبیعی چیست؟

CTR طبیعی که در انگلیسی به آن Organic CTR میگویند نرخ کلیک های واقعی سایت میباشد. امروزه شرکت های زیادی وجود دارند که با کمک ربات ها به شما امکان افزایش نرخ کلیک سایت را میدهند. CTR طبیعی نرخ کلیکی است که کاربر واقعی سایت آن را ایجاد کرده است. اهمیت نرخ کلیک طبیعی در این موضوع است که میتوان، با کمک آن دریافت که کاربران واقعی سایت ما به چه میزان جذب سایت ما شده و روی لینک ما در نتایج گوگل کلیک کرده اند. اگر از رباتهایی برای افزایش رتبه الکسا و مانند آن استفاده می کنید، نرخ CTR شما ممکن است واقعی نباشد. برخی از شرکت ها برای بالا بردن رتبه سایت های مشتریانشان عده ای را استخدام می کنند، که با دستگاه های مختلف و با کمک ابزار های پروکسی با ID های مختلف روی آدرس سایت در گوگل کلیک کنند. این روش برای بالابردن CTR موجب میشود نتوان میزان واقعی کاربر وارد شده به سایت را محاسبه و مدیریت کرد. افزایش نرخ کلیک بصورت تصنعی شاید بتواند، بصورت موقت یک سایت را بالا نگه دارد، ولی بعد از آنکه این کلیک های تقلبی حذف شد سایت به جایگاه واقعی خود در گوگل بازخواهد گشت.

CTR طبیعی و افزایش میزان آن هدف این مقاله است و پیشنهاد میدهیم تنها از این روش ها برای افزایش نرخ کلیک استفاده کنید. این روش ها شاید کمی کندتر از روش های تقلبی باشند، ولی دوام و ماندگاری رتبه سایت در گوگل با این روش ها بسیار بیشتر است.

چگونه CTR را افزایش دهیم

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

لینک‌های سایت شما ممکن است به دفعات در نتایج جستجوی کلمات مختلف ظاهر شوند و ایمپرشن impression بگیرند؛ اما کاربر روی لینک‌ها کلیک نکند. نرخ کلیک در واقع معیاری برای سنجش میزان ورودی سایت، سنجش موفقیت کمپین‌ها و دستیابی به اهداف است. برای محاسبه CTR یا نرخ کلیک یک صفحه از سایت بایستی درصد کلیک کاربران را بر تعداد دفعاتی که کاربران لینک را می‌بینند (ایمپرشن) تقسیم کنیم. برای مشاهده نرخ کلیک صفحات سایت خود می‌توانید از سرچ کنسول استفاده کید. ابزار گوگل سرچ کنسول میزان کلیک، ایمپرشن و نرخ کلیک را برای همه صفحات سایت نمایش می‌دهد.


برای آموزش ابزار سرچ کنسول روی آن کلیک کنید


نقش CTR در الگوریتم های موتورهای جستجو

1-   بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو با کمک نرخ کلیک CTR

برای اینکه درک درستی از نحوه و میزان تاثیر نرخ کلیک بر روی موتورهای جستجو داشته باشید بهتر است که نحوه عملکرد نرخ کلیک را کمی بیشتر بررسی کنیم:

در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، مشخص شد که الگوریتم های گوگل برای تعیین رتبه سایت هایی که در صفحه اول قرار داده می شود به میزان نرخ کلیک وابسته هستند. ولی شواهد به دست آمده حاکی است که سیستم یادگیری ماشین هم چنان از عوامل دیگری نیز برای تشخیص میزان ارتباط این لینک ها با کلمه کلیدی جستجو شده استفاده می کند. به عبارت دیگر بالا بودن نرخ کلیک یک سایت در گوگل به تنهایی به معنای اعتبار بالاتر آن صفحه نزد گوگل نخواهد شد.

نکته دیگری که در تحقیقات مشخص شده این است که گوگل کلیک های تقلبی را از کلیک های واقعی تشخیص میدهد. یعنی آنکه شما نمی توانید خودتان روی لینک سایت خود کلیک کنید و انتظار داشته باشید که اینکار به بهبود رتبه سایت شما منجر شود.

2- سنجش نرخ کلیک به عنوان یک بازخورد از سوی مخاطب

در سال 2005 تحقیقاتی منتشر شد که به عدم قابل اعتماد بودن اطلاعات بدست آمده از میزان CTR می پرداخت. در این تحقیقات مشخص شد که کاربران تنها به میزان ارتباط لینک ها و کلمات کلیدی خود توجه نمی کنند. بلکه کلیک کاربران ممکن است از روی قضاوت ظاهر لینک باشد. مثلاً تفاوت بین سایت های دارای www و فاقد آن و تفاوت میزان کلیک دریافتی این دو نوع سایت، خود گواه بر این موضوع است. بنابراین تنها به دلیل بالا بودن نرخ کلیک یک سایت در صفحه نتایج گوگل نمی توان گفت که سایت مد نظر با عبارت جستجو شده کاربران ارتباط بیشتری دارد. ولی اگر برای سنجش ارتباط میان کلمات کلیدی و میزان کلیک کاربران یک میانگین از کل کاربران را ماخذ قرار دهیم به وضوح این ارتباط را مشاهده خواهیم کرد. به این ترتیب شاید نتوان گفت که هر کلیک کاربران به معنی اعتبار یک صفحه است. ولی میانگین بالای کلیک کاربران روی یک سایت به معنی اعتبار آن از نظر ارتباط با کلمه کلیدی جستجو شده می باشد.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان میدهد که کاربران، یا نتایج صفحات جستجو را از بالا به پایین پردازش کرده و بر روی سایت هایی که رتبه بیشتری دارند، بیشتر کلیک می کنند و یا آنکه عناصری مانند متا تگ عنوان و متا تگ توضیحات بر میزان کلیک کاربران اثر گذاشته و کاربران بر روی لینکی هایی که جذابیت بیشتری برای آنها دارد بیشتر کلیک می کنند.  


 برای اطلاعات بیشتر می‌توانید بلاگ معرفی متا تگ های مهم در سئو را مطالعه کنید.


باید توجه داشت که رتبه سایت ها به شدت تحت تاثیر الگوریتم هایی با قابلیت یادگیری ماشینی قرار دارند و الگوریتم های گوگل برای تعیین میزان ارتباط صفحه به کلمه جستجو شده عناصر مختلفی از جمله نرخ کلیک را بررسی و تحلیل خواهند کرد.

نتایج این تحقیقات:

نتایج تحقیقات نشان داد که کلیک کاربران بر اساس میزان ارتباط کلمات کلیدی با لینک کلیک شده، بوده است. اما تعیین این میزان ارتباط توسط کاربران مختلف متفاوت است و کاربران بر اساس رتبه، عنوان لینک، توضیحات لینک، ظاهر لینک در صفحه نتایج جستجو، برای کلیک کردن بر روی آن تصمیم گیری می کنند و این امر باعث می شود که سخت تر بتوان نتیجه گرفت که: هرچه سایتی با کلمه کلیدی کاربر ارتباط بیشتری داشته باشد کلیک بیشتری دریافت خواهد کرد.

اما اگر تمام داده های حاصل از کلیک کاربران را گرداوری و بر اساس میانگین آنها بخواهیم تفسیری ارائه بدهیم به ارتباط میان کلیک و کیفیت سایت مقصد خواهیم رسید.

تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که سایت های اسپم در جذب مخاطب نا موفق هستند و سایت هایی کلیک بیشتری دریافت می کنند که واقعاً محتوای با کیفیتی در اختیار کاربران قرار می دهند.

3-  یادگیری ماشین و شبیه سازی CTR

نرخ کلیک چه زمانی به ما اطلاعات ارزشمند ارائه میدهد و چه زمانی داده های ناشی از آن غیر قابل استناد است:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اگر بجای تحلیل رفتار واقعی افراد، یک مدل سازی از این رفتار انجام شود، نتایج بدست آمده از داده های گرداوری شده از نرخ کلیک CTR بیشتر قابل استناد خواهند بود. در این تحقیقات اشاره شده است که ماشین ها میتوانند یادگیری گسترش یافته داشته باشند، یعنی مانند یک بچه ابتدا مزایای آتش را درک کرده و در گام بعدی با خطرات آن آشنا شوند.

برای انجام این تحقیقات باید هم نحوه تعامل واقعی کاربران با نتایج جستجو و هم شبیه سازی این رفتار را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.


خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


استفاده از شبیه سازی رفتار کاربران برای گسترش یادگیری ماشین، کارایی بسیاری دارد و اشکال آن هم در خود شبیه سازی بودن این رفتار است. اما حتی با در نظر گرفتن این موضوع، همچنان استفاده از این روش با توجه به امکان انجام آزمایشات مکرر و فراوان و بررسی حالات مختلف رفتار کاربران، دارای ارزش بالایی برای الگوریتم های هوش مصنوعی است. این روش امکان بررسی پارامتر های مختلف در رفتار کاربر را مقدور ساخته است. استفاده از این تکنیک به ماشین کمک میکند که هنگام برخورد با داده هایی متناقض به درستی عمل کرده و تصمیمات درستی اتخاذ کند.

موتورهای جستجو برای ارائه بهترین نتایج ابتدا به ماشین یاد میدهد که چگونه از رفتار کاربران هنگام کلیک بر روی لینک های مختلف، ارتباط سایت کلیک شده با کلمه جستجو شده را استنتاج کنند و سپس بجای آنکه داده های حاصل از کلیک واقعی کاربران را در اختیار ربات قرار دهند از داده های شبیه سازی رفتار کاربران استفاده می کنند.

4- هدف کاربر و CTR در سال 2022

تحقیقات نشان می دهد که اهداف کاربر و یا آنچه که موجب رضایت کاربر از نتایج ارائه شده به او می شود، بر روی نحوه نمایش لینک ها در صفحات نتایج جستجوی گوگل موثر است. این به این معنا است که موتورهای جستجو علاوه بر سنجش میزان کلیک CTR، نرخ پرش سایت را نیز برای تعیین رتبه سایت در نظر می گیرند. به این ترتیب سایت هایی رتبه بهتری بدست می آورند که کاربران از مشاهده آنها در صفحه نتایج جستجو بیشترین رضایت خاطر را داشته باشند.

این موضوع باعث میشود که جایگاه سایت ها در صفحات جستجو شناوری بیشتری داشته باشد. زیرا که آنچه هدف یک کاربر است با هدف کاربر دیگر متفاوت است و گوگل تلاش می کند که به هر کاربر سایتی را نشان دهد که مورد تقاضای اوست.

شناوری در صفحه نتایج جستجو

هر کاربری از کلمه کلیدی جستجو شده خود هدفی در پیش دارد. این اهداف ممکن است بسیار با یک دیگر متفاوت باشد. موتورهای جستجو سعی دارند که اهداف کاربران را پیش بینی و براساس آن بهترین نتایج را ارائه دهند. اگر موتور جستجو صرفاً براساس میزان کلیک به سایت رتبه بدهد. سایت های نمایش داده شده ممکن است بالاترین ارتباط با کلمه کلیدی مد نظر کاربر را نداشته باشند و این امر باعث شده است تا عواملی مانند نرخ پرش نیز در تعیین رتبه صفحات موثر باشد. تا نتایج نمایش داده شده برای دسته وسیع تری از کاربران رضایت بخش باشد.

درواقع موتورهای جستجو بهترین نتیجه را برای غالب کاربران به نمایش می گذارند و سایت ها و اطلاعاتی که از نظر اغلب کاربران مفید است رتبه بهتری می یابند و این امر ممکن است به این معنی باشد که افرادی که سلیقه خاصی دارند، سخت تر می توانند در گوگل به نتیجه دلخواه خود برسند.

بررسی کاملی بر روی CTR و اهمیت آن در رتبه سایت

چگونه CTR سایت خود را افزایش دهیم؟

در منابع مختلف عوامل افزایش میزان CTR را 3، 5، 7،... عامل ذکر کرده اند در این مقاله سعی شده است عواملی که از سایت ها و افراد معتبر مانند Eric Enge ذکر شده اند را بصورت یک گردآوری در این مقاله ذکر کنیم. عواملی که بصورت تکراری در منابع مختلف ذکر شده اند را حذف و صرفا به ذکر عواملی میپردازیم که ارزشمند باشند.

کسب رتبه برتر در گوگل

یکی از مهمترین عوامل بالا رفتن نرخ کلیک روی یک سایت در گوگل، رتبه های بالاتر آن سایت و رسیدن به صفحه اول گوگل است. همانطور که می دانید گوگل تبلیغات کلیکی انجام م یدهد و شما می توانید با پرداخت هزینه ای به گوگل رتبه یک گوگل باشید. گوگل با بررسی نتایج حاصل از سایت هایی که این هزینه را پرداخته و رتبه یک گوگل بوده اند به این نتیجه رسید که رتبه یک گوگل بودن بعد از مدتی منجر به کاهش نرخ CTR می شود و این امر موجب شد گوگل سیستم جایگاه شناور سایت ها را ایجاد کند. در این سیستم سایت شما ممکن است از یک IP در یک جایگاه و از IP دیگری در یک جایگاه دیگر قرار داشته باشد. تحقیقات گوگل نشان می دهد که این روش نرخ کلیک روی سایت ها را افزایش می دهد.

استفاده از Data highlighter ها 

تنها گوگل به اهمیت های لایت کردن سایت در نتایج جستجو برای افزایش نرخ کلیک اشاره کرده است و سایر منابع از این روش اسمی نبرده اند. اما به نظر ما گوگل یکی از مهمترین منابع برای تعیین فاکتور های افزایش نرخ کلیک کاربران در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. بنابراین اعلام می کنیم که قرار دادن ستاره و عکس بندانگشتی از عکس و یا فیلم موجود در سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل به افزایش نرخ کلیک کمک خواهد کرد. آموزش نحوه کد نویسی این کار در این مقاله نمی گنجد و نیاز به یک بحث تخصصی در یک مقاله جداگانه دارد. گوگل های لایت کردن نتایج جستجو را با عنوان Rich Snippets در وبلاگ خود معرفی و پشتبانی خود از این سیستم را اعلام می کند. برای آشنایی بیشتر با این سیستم میتوانید به مقاله گوگل در وبلاگ رسمی این شرکت به آدرس https://webmasters.googleblog.com/2009/05/introducing-rich-snippets.html مراجعه کنید.

نرخ کلیک خوب چیست

بهینه سازی تگ عنوان

تگ title وظیفه انتخاب عنوان برای صفحه را دارد. این تگ جزء زیر مجموعه تگ های Head است. عبارتی که در این تگ تعریف میشود بصورت یک لینک آبی رنگ در نتایج جستجو ظاهر میشود، کاربران وب با کلیک روی این لینک وارد سایت می گردند. انتخاب یک عنوان مناسب و تاثیر گذار نقش مهمی در نرخ کلیک کاربران روی یک سایت دارند. یک عنوان خوب دارای شرایط و ویژگی های مشخصی است. این ویژگی ها را بصورت فهرست وار در زیر بیان کرده ایم:

  • عنوان باید دارای کلمات کلیدی اصلی باشد. این کلمات بهتر است در اول عنوان ذکر شوند. انجام اینکارعلاوه بر جلب توجه بیشتر برای کاربر بر رتبه سایت شما نیز موثر است. (این جمله به معنی تاثیر مستقیم عنوان در نتایج جستجو نیست. بلکه به معنی تاثیر گذاری انتخاب عنوان مناسب با کمک افزایش مخاطب واقعی بر روی سئو است)
  • تعداد کاراکتر های عنوان : در منابع مختلف و اغلب معتبر از 40-50-60 کارکتر مجاز در گوگل سخن به میان آمده است که همگی غلط و اشتباه هستند. در عمل شما نمیتوانید بیش از 12 کاراکتر در عنوان گوگل استفاده کنید، عناوین طولانی تر توسط گوگل شکسته خواهند شد.
  • تعداد کاراکترهایی که در عنوان با کلمات جستجوشده کاربر یکسان میباشند. این عامل بدلیل برجسته شدن این کاراکتر ها میباشد.
  • عنوان سایت برند باشد: اگر سایتی یک برند معروف و شناخته شده را در اینترنت ارائه دهد. دیدن نام برند در عنوان سایت بر افزایش نرخ کلیک سایت بسیار موثر است.
  • محتوای عنوان : جذابیت و منحصر به فرد بودن عنوان موجب میشود که تعداد کلیک روی یک سایت در نتایج جستجو بیشتر شود.

نکات مهم :

  • هنگام انتخاب تگ های خود به این موارد توجه کنید: طول کاراکتر، انتخاب کلمات، میزان جستجو توسط کاربران
  • برای افزایش نرخ کلیک عنوان های جذابی را انتخاب کنید که کاربر را تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت کند. اما از حذف و تغییر عناوینی که در حال حاضر رتبه خوبی در گوگل دارند بپرهیزید.

استفاده از داده‌های ساختار یافته یا اسکیما

حتما در نتایج جستجوهای خود ستاره‌های امتیازدهی یا سوالاتی که پایین برخی از لینک‌ها وجود دارد را دیده‌اید. استفاده از اسکیما‌ باعث می‌شود لینک‌های سایت شما اطلاعات متفاوت و جذاب‌تری را در صفحه نتایج جستجو کاربر به نمایش بگذارند. متفاوت بودن ظاهر لینک با استفاده از اسکیما‌ها ( مانند استفاده از Data highlighter ها) کاربران را برای کلیک بر لینک سایت شما ترغیب می‌کند و در نتیجه نرخ کلیک را بالا می‌برد. 

چرا نرخ CTR را افزایش دهیم


بیشتر بخوانید:  پرسش و پاسخ یا FAQ چیست


استفاده از توضیحات و متا دیسکریپشن 

در تگ های متی امکان تعریف توضیحات صفحه وجود دارد. این توضیحات ممکن است توسط گوگل برای نمایش در صفحه نتایج جستجو انتخاب شوند.

تاثیر آدرس سایت یا صفحه را دست کم نگیرید!

آدرس سایت یا آدرس صفحه می تواند باعث افزایش و یا کاهش نرخ کلیک شود. مثلا فرض کنید: در گوگل واژه خرید خانه ویلایی را جستجو کرده اید و در رتبه اول گوگل یک سایت با این آدرس را مشاهده می کنید: 1DE34%Dk.com. آیا با دیدن این آدرس از کلیک کردن روی آن اجتناب نمی کنید. قطعا اگر واقعا قصد خرید منزل را داشته باشید. بدنبال یک سایت امن برای خرید می گردید و چنین آدرس سایتی اصلا حس امنیت را القاء نمی کند. در نرم افزار های متن باز برای ایجاد آدرس صفحات بصورت پیشفرض از زبان ماشین استفاده می شود و صفحات بصورت P594 و مانند آن نمایش داده می شوند. بهتراست که این نام ها به اسامی مفهوم برای انسان تغییر کنند. میتوان در گوگل وبمستر از کارکترهای جایگزین برای / قبل از نام زیر شاخه استفاده کرد. این روش به افزایش میزان مخاطب کمک می کند.

نکات:

  • هنگام ایجاد آدرس سایت به ساختار زیر شاخه هها اهمیت زیادی بدهید. انتخاب کلمات مناسب و جستجو برای واژه های پر کاربرد در زمینه محتوای صفحه از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • در هنگام مناسبت های خاص مانند عید نوروز به آدرس عنوان سایت خود عبارت هدیه نوروزی را اضافه کرده و یا صفحه ای با این نام ایجاد کنید.

یک لینک تبلیغاتی خوب می تواند به بهینه سازی نرخ کلیک سایت کمک کند

تبلیغات باید مخاطب را تشویق به انجام عملی کند CTA. به تبلیغات شرکت های بزرگ دقت کنید آنها همواره در تبلیغات خود سعی در جذب مخاطب دارند. البته در این بین تبلیغات بد فراوانی هم می توان یافت مثلاً تبلیغ بانک ملت برای عید امسال که در بیلبورد های خودش از به کارگیری CTA خود داری کرده و نام بانک را در تبلیغ خود ذکر نکرده بود. و مخاطبان این تبلیغ بجای دیدن تبلیغ بانک ملت، تبلیغ بانک شهر را مشاهده می کردند. شما این اشتباه را نکنید. خلاقیت خود را حفظ کنید ولی صراحت لهجه در تبلیغ امری است که اثر بخشی آن اثبات شده است شما می توانید در متن خود هر قدر که می خواهید خلاقیت به خرج دهید ولی همچنان صراحت لهجه تبلیغ را حفظ کنید.

آزمون و تست، راه موفقیت است

تست های A/B بر روی تبلیغات سایت، به افزایش نرخ کلیک منجر خواهد شد. شاید به نظر برسد که تغییرات در این تست ها بسیار اندک است. اما همین تغییرات مثبت اندک در کنار هم تفاوت چشمگیری را باعث می شود.

آزمون و تست برای بهبود نرخ کلیک

شناخت بیشتر مخاطب خود برای انتخاب درست کلمات کلیدی

می خواهید نرخ کلیک سایت خود را بالاتر ببرید. برای اینکار باید بدانید که مخاطب شما به دنبال چه گونه کالا و چگونه خدماتی است. مخاطب شما چگونه کالا و خدمات شما را جستجو می کند. آیا نامی عامیانه برای خدمات شما وجود دارد.

مثال: کلمه کلیدی کانکس توسط تولید کنندگان آن بصورت ساندویچ پنل استفاده می شود. مخاطبان تخصصی این محصول آن را با نام ساندویچ پنل می شناسند ولی مخاطب عام از واژه کانکس یا ایرانیت و مانند آن استفاده می کند. مثال دیگر شرکت نوتلا که شکلات صبحانه تولید می کند با تبلیغات فراوان باعث شده است که کاربران بجای جستجوی واژه خرید شکلات صبحانه از واژه خرید نوتلا استفاده کنند. شرکت گوگل نیز در همین راستا باعث شده که کاربران به جای واژه جستجو کردن کلمات از واژه گوگل کردن کلمات استفاده کنند.

نکات دیگری هم برای افزایش نرخ کلیک می توان ذکر کرد، که بطور غیر مستقیم موجب افزایش نرخ کلیک می شوند:

  1. محتوای مناسب صفحات : با جذب مخاطب باعث می شود که کاربران، سایت شما را، یک سایت مناسب تشخیص دهند و در مراجعات بعدی به موتورهای جستجو، با دیدن سایت شما کلیک بیشتری روی سایت شما انجام دهند.
  2. ارتباط بین صفحات سایت : هرچه صفحات سایت به هم مرتبط تر باشند. کاربران از ماندن در سایت لذت بیشتری برده و این موضوع می تواند بر نرخ کلیک شما بیافزاید.
  3. لینک های مرتبط خارجی : لینک های مفید خارجی که به محتوای سایت شما مرتبط هستند، بر افزایش نرخ کلیک بسیار موثر هستند. مثلا فرض کنید که سایتی که آموزش فتوشاپ را ارائه می دهد به سایت هایی که عکس ها و ابزار های رایگان فتوشاپ را ارائه می دهد لینک بدهد. چه تعداد از کاربران برای مشاهده سایت های ارائه دهنده این ابزار ها بر روی سایت اول، یعنی سایت ارائه دهنده آموزش فتوشاپ کلیک می کنند؟ مسلما بسیاری از کاربران این روش را انتخاب می کنند. زیرا با دیدن یک آموزش میتوان ایده کلی از نحوه کار با یک ابزار را بدست آورد. در حالی که مشاهده صد ها ابزار که نحوه کار آنها مشخص نیست، انتخاب ابزار را سخت و دشوار می کند.

نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

نرخ کلیک به عوامل گوناگونی بستگی دارد مثلا تبلیغات شما در گوگل بصورت میانگین باید 2% نرخ کلیک دریافت کند. اگر شما عددی بیش از این را بعنوان میانگین کلیک دریافت کنید. یعنی آنکه نرخ کلیک سایت شما خوب است. اما در فیسبوک نرخ کلیک عادی روی تبلیغات کمتر از 1% است. بنابراین نرخ کلیک خوب در فیسبوک با گوگل متفاوت است. نوع کسب و کار شما نیز در دریافت کلیک موثر است. اما اگر می خواهید با نرخ کلیک سایت خود رقابت کنید، قبل و بعد از کمپین های بازاریابی نرخ کلیک سایت خود را بررسی نمایید.

7 گام موثر در بالا بردن نرخ کلیک سایت

اهمیت افزایش نرخ کلیک سایت در چیست؟

CTR یک معیار اصلی است

عموم بر این باور هستند که بالا بودن نرخ کلیک به معنی بالا بودن نرخ تبدیل است. این عقیده از آنجا نشأت می گیرد که کاربران با دیدن تبلیغات و Call to Action به خریداری محصول شما ترغیب می شوند و کلیک آنها روی سایت به این معنی خواهد بود که آنها تصمیم اولیه خود را گرفته اند. (تصمیم اولیه، تصمیم گیری مخاطب برای مشاهده کالای شما برای مقایسه با دیگر کالا ها می باشد. یک سایت حرفه ای حتی در این مرحله هم می تواند درصد بالایی از مخاطبان را به خریدار تبدیل کند.)

بالا بودن نرخ کلیک سایت از مهمترین شاخص کلیدی عملکرد KPIs است.

به خاطر داشته باشید که CTR میزان کلیک بر روی لینک سایت شما را تخمین میزند و نمایش دهنده نرخ تبدیل در صفحات فرود سایت نیست. اگر شما به بازدید کنندگان سایت خود اهمیتی نمی دهید و می خواهید آمار میزان فروش سایت خود را داشته باشید CTR کمک چندانی به شما نخواهد کرد.

برای رسیدن به اهداف خود در بازاریابی یا KPIs عوامل مختلف در سایت مانند CTR و نرخ تبدیل را اندازه گیری کنید تا تصویر درستی از بازاریابی برای سایت خود داشته باشید.

نرخ کلیک بر روی سئو سایت شما موثر است

میزان محبوبیت برند شما نز مخاطب بر روی رتبه سایت شما موثر است. اصولاً گوگل به دنبال آن است که برند ها و سایت هایی را که محبوبیت بیشتری دارند در صدر نتایج جستجو قرار دهد. نرخ کلیک سایت نشانه ای برای تعیین میزان محبوبیت برند شما است. بنابراین گوگل یه سایت هایی که نرخ کلیک بالاتری دارند رتبه بهتری خواهد داد.

faq

نرخ کلیک یعنی در ازای تعداد دفعاتی که سایت ما در نتایج جستجو ظاهر شده است، چند بار کاربران روی سایت ما کلیک کرده‌اند.

کسب رتبه برتر در گوگل، وجود Data highlighter ها ، تگ عنوان جذاب و متای توضیحات خوب و مناسب می‌تواند در افزایش نرخ کلیک تاثیرگذار باشد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha