مراحل سئو ؛ مراحل انجام سئو سایت چیست؟

بیش از نیمی از کاربران وب هرگز فراتر از صفحه اول نتایج جستجو نمی‌روند، از این رو ضروری است که سایت شما دارای رتبه بالا جهت مشاهده شدن برای واژگان جستجوی مرتبط با حوزه شما باشد. به دست آوردن رتبه بالا در گوگل غیر ممکن خواهد بود؛ مگر اینکه مراحل سئوی صحیح را انجام دهید. بسیاری از شرکت‌ها در به دست آوردن رتبه به دلیل استراتژی اشتباه ناموفق هستند. از آنجا که همه چیز در سئو در حال تغییر است، دشوار است که بدانیم چه شیوه هایی را باید در حال حاضر برای بهبود رتبه بندی خود انجام دهید. 

الگوریتم جستجوی گوگل در حال حاضر هوشمندانه‌تر شده است؛

با توجه به تغییرات اخیر گوگل در الگوریتم جستجوی خود، فرایند سئو برای بسیاری از افرادی که دستورالعمل‌های گوگل را دنبال نمی‌کنند و نیز افرادی که دانش خود را بروز نمی‌کنند و آنهایی که هنوز فکر می‌کنند خواندن وبلاگ‌های آنلاین و تماشای ویدئو برای یادگیری سئو کافی است، بسیار مشکل شده است. 

مراحل سئو سایت


رتبه گرفتن وبسایت در صفحه اول گوگل، در گذشته بسیار آسان بود. بسیاری از افراد کلمات کلیدی را به عنوان اضافه می‌کردند، برخی به توضیحات اضافه می‌کردند، کپی و تغییر محتوا و نیز ساختن هزاران بک‌لینک برای بدست آوردن رتبه بالا در گوگل از جمله کارهایی بود که در گذشته انجام می‌شد. در حال حاضر همه چیز تغییر کرده است؛ استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword stuffing) و تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه دیگر برای وبسایت‌ها کاری انجام نمی‌دهد و در حال حاضر با انجام این عمل جریمه خواهید شد. بله، برخی وبسایت‌ها ممکن است قادر به کسب رتبه موقتی شوند، اما زمانی که گوگل ببیند وبسایت از بهترین شیوه‌ها استفاده نمی‌کند رتبه آن را کاهش خواهد داد. در میان این سردرگمی، یک چیز در مسیر گوگل کاملا روشن است: گوگل به سایت‌هایی اهمیت می‌دهد که برای افراد ارزش قائل باشند. با ارائه محتوای با کیفیت و تلاش برای بهبود تجربه کاربری خود، شما در رتبه خوب گوگل باقی خواهید ماند.

گوگل، الگوریتم خود را چند ماه یکبار بروز رسانی می‌کند تا با اسپم مبارزه کند و مرتبط ترین نتایج دریافت شود. اگر می‌خواهید تاریخچه کامل بروزرسانی‌های گوگل را ببنید می‌توانید وبسایت Moz را بررسی کنید.

مراحل انجام سئو سایت به چه صورت است؟

هر چند که سئو همیشه به عنوان فرایند مداوم باید انجام گیرد، تعدادی از مراحل سئو وجود دارد که باید برای راه‌اندازی یک سایت جدید در اسرع وقت انجام دهید؛ به طوریکه از همان ابتدا وبسایت برای ایجاد ترافیک ارگانیک و نیز رتبه بندی خوب برای کلمات کلیدی حوزه شما بهینه شود. با هدف ساخت سایت شما به عنوان مکانی عالی برای بازدید (برای هر دو کاربران دسکتاپ و تلفن همراه)، می توانید مراحل SEO زیر را برای رسیدن به این هدف انجام دهید.

مراحل سئو سایت


بیشتر بخوانید: آموزش طراحی استراتژی سئو به صورت اصولی


1- تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)

این مرحله یکی از مهمترین بخش فرایند سئو است، تحقیق کلمه کلیدی فرایند شناسایی مرتبط ترین کلمات کلیدی برای وبسایت است. تحقیق کلمات کلیدی نیاز به ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی دارد که می‌توانند به ما برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای وب‌سایت کمک کنند. هنگامی که تحقیق یک کلمه کلیدی را انجام می‌دهید باید با یک کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی بنیادی شروع کنید. امروزه ابزارهای رایگان و پولی مختلفی برای تحقیق کلمه کلیدی در دسترس است. در زمان انجام تحقیق کلمه کلیدی چند مورد را باید به خاطر داشته باشید:

  • با کلمات کلیدی طولانی (long tail) و با رقابت پذیری کم شروع کنید: این تکنیک که کمتر در کشور ما استفاده می‌شود یک روش قدرتمند در جذب ترافیک بیشتر برای وبسایت است، کلمات کلیدی طولانی که متشکل از سه کلمه یا بیشتر هستند با اینکه ترافیک جستجوی کمتری دارند اما به دلیل بیان موضوع خاص، معمولا نرخ تبدیل بالاتر را دارند، کسب کلیک بیشتر و نیز بدست آوردن رتبه مناسب برای آنها به مراتب راحت‌تر است. 
  • برای دریافت ایده های بیشتر از تکمیل خودکار گوگل (Google auto complete) استفاده کنید: یکی از ابزارهای کمکی گوگل است که به افراد در یافتن عبارت مورد نظر خود کمک می‌کند. در هنگام جستجوی یک عبارت در گوگل، گوگل لیستی در ادامه نمایش می‌دهد که شامل ادامه متنی است که می‌خواهید تایپ کنید و نیز پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد. پرس و جوهایی که مشاهده می‌کنید بر اساس جستجوی سایر کاربران و نیز محتوای ایندکس شده توسط گوگل در سایت‌های مختلف است. 
  • از جستجوی مرتبط گوگل استفاده کنید.

2- تگ‌های عنوان را بهینه‌سازی کنید

هنگامی که سایت شما در نتایج جستجو نشان داده می‌شود، عنوان اولین چیزی است که افراد می‌بینند.

تگ های عنوان

بنابراین بسیار مهم است که عناوین شما مختصر و قابل درک باشند. می‌توانید توضیحات بیشتر را در متای خود دهید. پس از اینکه تحقیق کلمه کلیدی خود را انجام دادید، تگ عنوان مهمترین مکان برای قرار دادن بهترین کلمات کلیدی شماست. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Moz، بهترین کلمات کلیدی شما در ابتدای عنوان ممکن است برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو مفید باشد. با این حال از استفاده بیش حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) یا هر چیزی که می‌تواند به خوانایی عنوان لطمه بزند، اجتناب کنید. به منظور اینکه گوگل همه عنوان شما را نشان دهد، سعی کنید تعداد کاراکترهای عنوان زیر 60 باشد. همچنین مطمئن شوید هر صفحه دارای یک عنوان منحصر به فرد است و محتوا تکراری نباشند.

3- عنوان‌های متای (Meta Titles) مرتبط ایجاد کنید

پس از عنوان، توضیح متا اولین چیزی است که افراد هنگام بازدید از محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل (به طور مستقیم زیر URL صفحه) می بینند.

ایجاد توضیحات متای مرتبط

در سال 2009، گوگل اعلام کرد که محتوای توضیحات متا یک عامل در الگوریتم رتبه بندی آن نیست؛ از آنجا که این فاکتور در رتبه‌بندی دیگر شرط نبود، بسیاری از وبمستران بهینه‌سازی توضیحات متا را نادیده گرفتند. از این رو، رفتار کاربر به الگوریتم رتبه بندی گوگل بستگی دارد. اگر وقت نگذارید توضیحات متای مرتبط و مختصر برای همه صفحات خود بنویسید، افراد تمایل نخواهند داشت که بر روی سایت شما در هنگام نمایش در گوگل کلیک کنند. اگر صفحه شما نرخ کلیک پایینی در گوگل دریافت کند، در نتیجه کاهش رتبه‌بندی شما انتظار می‌رود. نوشتن یک توضیح متای خوب زمانیکه یک صفحه (مقاله) جدید را منتشر می‌کنید زمان کمی می‌برد، اما منافع سئوی آن در دراز مدت ارزش دارد. 

4- آنالیز رقبا

این مرحله به شما کمک می‌کند تا با کسب ایده‌های خوب و کمی تغییر در روش‌هایی که رقبا از آن استفاده می‌کنند بتوانید مشتریان را به سمت خود هدایت کنید. همه کسب و کارهای آنلاین برای موفقیت خود باید به این مرحله توجه کنند و برای اینکار باید به ویژه وبسایت‌های قدیمی و معتبر را به دقت بررسی کنند؛ به این دلیل که آنها ایده‌های جذابی را اجرا کرده‌اند که بازدهی خوبی داشته است. بسیاری از متخصصان سئو این مرحله را رد می‌شوند و مستقیما به سراغ مرحله بعد می‌روند. بله اگر شما مبانی سئو را نمی‌دانید، همچنین فاکتورهای رتبه‌بندی و نیز چه طور گوگل به طور دقیق رتبه‌بندی صفحات وب را تعیین می‌کند؛ بررسی دقیق و ارزیابی وبسایت فرایند مشکلی است.

5- بهینه‌سازی سئوی داخلی (On-Page SEO)

گوگل هوشمندانه‌تر شده است و تنها اضافه کردن محتوای غنی از کلمات کلیدی، پس از بروزرسانی الگوریتم‌های اخیر به شما در کسب رتبه اول کمک نخواهد کرد. نکات و فاکتورهای سئوی داخلی که باید رعایت شود:

  • محتوای مفید و بکر بنویسید؛
  • تنها کلمات کلیدی را به محتوای خود اضافه نکنید. به جای آن اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهید؛
  • ساختار سایت و ساختار URL شما بسیار مهم می‌باشد؛
  • سایت شما باید سریع بارگذاری شود؛
  • سایت باید موبایل دوستانه باشد؛
  • سایت باید به صورت منظم بروز شود.

6- بهینه‌سازی سئوی خارجی (Off-Page Optimization)

لینک‌ها برای رتبه بندی و ایجاد اعتماد بسیار مهم هستند. اما شما نباید لینک‌ها را از هر وبسایتی ایجاد کنید؛ باید این لینک‌ها را از وبسایت‌های معتبر به دست آورید و آنها باید با حوزه شما مرتبط باشند. اگر شما شروع به لینک گرفتن از وبسایت‌های باکیفیت پایین و دارای محتوای ضعیف کنید، قادر نخواهید بود رتبه خوبی به دست آورید. 

7- پیاده‌سازی URLهای کاربر پسند

در هنگام طراحی URL خود، همیشه در مورد آنچه که برای موتور جستجو و همچنین کاربر بهترین است، فکر کنید. اگر URLهای شما مبهم و شامل کلمات نامناسب باشند، افراد و نیز موتورهای جستجو آن را درک نمی‌کنند. برای ایجاد URL مناسب، خلاصه مقاله خود را در قالب چند کلمه در حد امکان بگذارید؛ این امر باعث می‌شود صفحه شما برای کاربر جذاب تر شود و برای گوگل قابل درک شود. قرار دادن وازگان جستجوی مرتبط در URL خوب است اما از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی دوری کنید؛ این امر باعث می‌شود سایت شما اسپم و ناشیانه شناخته شود.

8- از خصوصیت Alt برای تصاویر استفاده کنید

با توجه به اینکه جستجوهای تصویری بخشی جدایی ناپذیر از سرویس گوگل است، مهم است که تصاویر خود را بهینه سازی کنید تا بتواند گوگل آنها را درک کند. با استفاده از alt text، هر تصویر منتشر شده بر روی سایت شما در واژگان مختصر و دقیق توصیف می‌شود؛ به این دلیل که گوگل نمی‌تواند تصاویر شما را ببیند، بنابراین شما باید از alt text برای انتقال معنایی استفاده کنید. با خصوصیت alt دقیق در تصاویر خود، شما شانس بیشتری برای ظاهر شدن در جستجوهای تصویری گوگل را خواهید داشت.

9- به سایت‌های مرتبط لینک دهید

لینک دادن به سایت‌های خارجی مرتبط یک روش عالی جهت ارائه زمینه‌ (context) بزرگتر برای متن شماست. این روش کمک می‌کند یک تجربه مثبتی برای کاربران خود ایجاد کنید و توسط گوگل استقبال می‌شود. اگر لینک به سایت‌های مرتبط با حوزه خود دهید که رقیبتان نیستند این عالی است. برای مثال اگر سایتی دارید که تجهیزات تنیس می‌فروشد و می‌خواهید با یکی از دوستانتان که یک مربی تنیس هست لینک دهید، یک لینک خروجی (لینک دادن از سایت خود بهسایت دیگران) است؛ تا آنجایی که گوگل بدان علاقه‌مند است. لینک دادن به سایت مرتبط در محتوای شما باعث می‌شود کاربران از سایت شما به طور موقت فاصله بگیرند تا در مورد موضوعات خاصی که مدنظر شماست یاد بگیرند.  این امر می‌تواند به نظر بد برسد اما چون این کار جلب کاربر می‌شود گوگل این عمل را تشویق می‌کند. همچنین لینک‌های خارجی (outbound) به شما کمک می‌کنند روابطی را در حوزه خود ایجاد کنید. اگر می‌خواهید لینک‌های ورودی به دست آورید، انتشار لینک‌های خروجی اولین مرحله عالی برای عمل متقابل است. 

10- سرعت سایت خود را ارتقا دهید

در سال 2010، گوگل اعلام کرد سرعت صفحه در الگوریتم رتبه بندی آن لحاظ شده است. سایت‌هایی با بارگذاری سریع توسط موتورهای جستجو و همچنین توسط کاربران ترجیح داده می‌شوند. اگر بارگذاری بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 40 درصد از مشتریان یک صفحه را ترک می کنند؛ سرعت سایت باید برای هر وبمستر یک اولویت باشد. برخی از عوامل رایج که منجر به بارگذاری پایین صفحات می‌شوند عبارتند از:

  • تصاویر بهینه نشده، تصاویر بزرگ زمان بارگذاری صفحه را افزایش خواهند داد.
  • زمان زیاد پاسخ سرور
  • پلاگین‌های بسیار زیاد
  • عدم فشرده‌سازی HTTP
  • و...

سئو فعالیتی نیست که فقط یکبار آن را انجام دادید تمام شود. شما باید محتوای خود را بروز نگه دارید، به طور منظم محتوای جدید ایجاد کنید. اگر بر روی رتبه بندی و بروزرسانی‌های خود نظارت نکنید، قادر به حفظ رتبه خود نخواهید بود. بنابراین سئو یک عمل پیچیده و مستلزم کار مداوم است. شما باید دانش خود را به روز نگه دارید تا رتبه‌بندی وب سایت خود را حفظ کنید.

faq

تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین مراحل سئو سایت است،  تحقیق کلمه کلیدی فرایند شناسایی مرتبط ترین کلمات کلیدی برای وبسایت شما است.

این مرحله به شما کمک می‌کند تا با کسب ایده‌های خوب و کمی تغییر در روش‌هایی که رقبا از آن استفاده می‌کنند بتوانید مشتریان را به سمت خود هدایت کنید. 

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha