نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

بر اساس پیش‌بینی متخصصان حوزه آی‌تی و اینترنت، ارزش صنعت فروشگاه‌های آنلاین در آینده‌ای نزدیک به 2 تریلیون دلار می‌رسد که این رقم، سریع‌ترین میزان رشد در میان بازارهای دیگر است. اگر شما دستی بر آتش کسب و کار و سودآوری دارید، این یک فرصت بسیار بزرگ است که باید آن را مغتنم بشمارید. تنها در سال 95 فروشگاه های اینترنتی در ایران درآمد 70 میلیارد تومانی داشته اند و رشد کسب و کارهای اینترنتی در ایران ادامه دارد و با شیب بسیار زیادی در حال افزایش است. مهم نیست تا به حال فروشندگی کرده‌اید یا نه، فضای فروشگاه اینترنتی به کل با ظاهر زیبا، زبان خوش و پیله‌کردن‌های مداوم فرق دارد. هرکس با هر میزان بودجه‌ای می‌تواند فروشگاه آنلاین خود را راه بیندازد و کالاهای خود را بفروشد. ساخت و به سود رساندن یک فروشگاه اینترنتی، چیزی بیشتر از راه‌اندازی یک وبسایت است.در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل مختلف راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنم قبل از آنکه به فکر راه‌اندازی باشید، به نکات زیر توجه کنید:

  • محصولی را که می‌خواهید بفروشید مشخص کنید
  • بازار و مشتریان بالقوه مخصوص به خود را پیدا کنید
  • از یک متخصص کسب و کار (نه کارشناس فنی وبسایت!) مشورت بگیرید
  • بیزنس پلن یا برنامه کسب و کار خود را با کمک مشاور تهیه کنید

پس از آنکه به این نکات عمل کردید، وقت آن است که مرحله به مرحله ساخت یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای را با هم طی کنیم.

مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای

انتخاب نام دامنه مناسب

انتخاب دامین (آدرس وبسایت مانند web24.ir) به اندازه انتخاب نام یک شرکت اهمیت دارد. این آدرس که شامل یک نام انتخابی (web24) و دامنه (.ir) متصل به آن است، هویت کسب و کار شما در فضای آنلاین را نشان می‌دهد. نام دامنه، برند اینترنتی فروشگاه شماست، بنابراین در انتخاب آن باید دقت زیادی کنید و بهتر است پسوندهای مختلف نام انتخابی خود را به ثبت برسانید تا درآینده افراد مختلف از نام شما سو استفاده نکنند.

گفتنی‌ها در این باره بسیار است، اما به چند نکته کوتاه زیر درباره انتخاب صحیح دامین وبسایت فروشگاه بسنده می‌کنیم:

  • به راحتی تایپ شود
  • کوتاه باشد
  • کلمه کلیدی در آن استفاده شده‌باشد (اگر امکانش باشد)
  • از عدد و خط فاصله (Dash) استفاده نشده‌باشد
  • قابل بخاطرسپاری باشد
  • چند فهمی نداشته باشد و بصورتی باشد که اگر کاربر نام دامنه شما را شنید بتواند به درستی آن را تایپ کند
  • اگر میتوانید پسوند های .com و .ir را همزمان ثبت کنید تا در آینده کسی نتوانداز نام شما سوء استفاده کند.

در رابطه با انتخاب نام مناسب برای دامنه تا کنون چند مقاله در وب24 منتشر شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله چگونه یک نام دامنه مناسب و جذاب انتخاب کنیم را مطالعه کنید.

انتخاب فضای هاستینگ مناسب

در یک کلام، هاستینگ یا هاست به معنی فضایی است که تمام اطلاعات فروشگاه شما در آن نگهداری می‌شود. انواع و اقسام هاست وجود دارد که توضیح کامل آن‌ها یک مثنوی را پر می‌کند. کوتاه به شما بگویم که شما می‌توانید از دو نوع هاست اشتراکی و سرور مستقل استفاده کنید.
اگر شما می‌خواهید کوچک شروع کنید و محصولات کمی دارید، یک هاست اشتراکی ارزان‌قیمت می‌تواند کار شما را راه بیندازد. اما اگر افکار بزرگی در سر می‌پرورانید و می‌خواهید با قدرت به فضای آنلاین وارد شوید، می‌توانید یک سرور اختصاصی بگیرید و از سرعت و فضای بی‌اندازه آن لذت ببرید.


بیشتر بخوانیدتفاوت بین دامنه و هاست چیست؟


 برای انتخاب بهترین شرکت ارائه هاستینگ چندین راه دارید. اول به فروم (انجمن)های مختلف سر بزنید، تاپیک‌های مربوط را بخوانید و شرکت‌ها را با هم مقایسه کنید. سپس، به سراغ سایت‌های رقیب بروید و ببینید از چه شرکتی خدمات گرفته‌اند، آیا برای آن‌ها جواب داده‌است؟ اگر بله، پس این شرکت، مناسب شما هم هست. در نظر داشته باشید که در حال حاضر دو نوع هاست از نظر سیستم عامل وجود دارد: هاست ویندوز و هاست لینوکس. اینکه سرور هاستینگ شما از چه سیستم عاملی استفاده می کند، بستگی به زبان برنامه نویسی سایت شما دارد و بهتر است قبل از انتخاب هاست با برنامه نویس سایت خود مشورت کنید.

هاست ویندوز برای سایت هایی که با فریمورک دات نت برنامه نویسی شده اند مناسب است و هاست لینوکس برای سایت هایی که با php برنامه نویسی شده اند مناسبتر است.


بیشتر بخوانیدمقایسه طراحی سایت با PHP و ASP.NET


یک نکته بسیار مهم در انتخاب سرویس دهنده میزبانی دقت به کشوری است که هاست از آن گرفته میشود و همچنین سرعت و روش ارائه پشتیبانی

بهتر است اگر مشتریان شما را کاربران داخل ایران تشکیل میدهند از هاست داخل ایران استفاده کنید تا فروشگاه اینترنتی شما با سرعت بالاتری برای کاربران قابل دستری باشد.

هرگز نباید گول قیمت ارزان یک سرویس دهنده را خورد. تصور کنید در ساعت اوج ترافیک یا هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده اید ناگهان سایت شما قطع شود و شرکت پشتیبانی هم هیچ راه تماسی به جز تیکت نداشته باشد! در این حالت که هر ثانیه برای شما ارزشمند است ممکن است ساعتها مشتریان خود را از دست بدهید تا سایت شما مجددا به حالت عادی برگردد.


بیشتر بخوانیدتأثیر هاست و سرور در سئو سایت


حال که به اهمیت سرویس میزانی در مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی پی بردید بهتر است قبل از انتخاب یک سرویس دهنده میزبانی وب از قبل در مورد ان و مشتریان فعلی آن شرکت تحقیق کنید و با صرف هزینه معقول یک میزبان مناسب برای خود انتخاب کنید.

انتخاب پلتفرم و بستر مناسب برای سایت فروشگاه اینترنتی

اولین قدم برای راه اندازی سایت فروشگاهی انتخاب پلتفرم و بستری است که می خواهید فروشگاه خود را از طریق آن راه اندازی کنید. در این بخش شما سه راه دارید:

از پلتفرم‌های آماده مانند ووکامرس، پرستا شاپ، مجنتو و ... استفاده کنید:

سیستم مدیریت محتوا و پلتفرم های آماده بسیار زیادی مانند وردپرس در بستر اینترنت وجود دارند که به صورت کدباز منتشر شده اند و شما میتوانید از آنها به صورت رایگان برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید و هر کدام از این سیستم ها دارای معایب و مزایایی هستند. 

سیستم های آماده چند مزیت خاص دارند، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رایگان هستند
  • قالب های آماده زیادی برای آنها در اینترنت موجود است
  • مشکلات و باگ های اولیه بسیار کمی دارند
  • افزونه های رایگان و غیررایگان آماده زیادی برای آنها موجود است که در زمان کم می توانید با استفاده از آنها برخی از نیازهای خود را برطرف کنید

طراحی سایت وردپرسی و ساخت وب سایت وردپرسی توسط وب24

همچنین پلتفرم های آماده معمولا مشکلات زیر را دارند:

  • امنیت بالایی ندارند
  • شخصی سازی آنها کاری زمان بر و در برخی مواقع بسیار دشوار است
  • سئو مناسبی ندارند و در گوگل به خوبی رتبه نمی گیرند
  • در درازمدت بابت پشتیبانی آنها ممکن است دچار مشکل شوید و در بسیاری از مواقع مجبور هستید که خودتان این کار را انجام دهید
  • کارایی آنها از نظر مقیاس پذیری بسیار کم است، به این معنا که در فشار زیاد از نظر بازدید و تعداد رکوردهای اطلاعاتی کند خواهند شد و پاسخ مناسب را به کاربر نمی دهند

در اکثر مواقع افرادی که در آغاز کار خود هستند و می خواهند هزینه کمی انجام دهند، سیستم های آماده را انتخاب می کنند و افرادی که کار حرفه ای مدنظرشان هست به سراغ سیستم های اختصاصی فروشگاهی می روند و اکثر فروشگاه های معتبر در دنیا از طریق سیستم های اختصاصی طراحی می شوند. همانطور که مشخص است، با استفاده از سیستم های آماده، شما هزینه کمتری می‌پردازید، راحت‌تر می‌توانید با فروشگاه خود کار کنید و خلاصه ریش و قیچی در دست خودتان است. اما از طرفی شما محدود به امکانات پلتفرم انتخابی هستید و زمانی را باید صرف یادگیری پیچ و خم‌های آن سیستم کنید. در آخر هم نتیجه کار بستگی به توانایی بالقوه و امکانات آن پلتفرم دارد.

از سایت ساز ها استفاده کنید:

سیستم های سایت ساز، سیستم هایی هستند که سایت را به شما اجاره می دهند و شما دسترسی به اطلاعات هاست خود ندارید. اینگونه سیستم ها خیلی سریع فروشگاه را در اختیار شما قرار می دهند و معمولا پلن رایگان نیز دارند، اما به مرور با افزایش فروش و تعداد محصولات باید پلن فروشگاه ساز خود را افزایش دهید.به این معنی که در ابتدا یک سری امکانات جزئی به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهند و به مرور زمان میتوانید انواع امکانات متنوع و پیشرفته را بصورت دلخواه برای حرفه تر شدن فروشگاه اینترنتی خود خریداری کنید. اینگونه سیستم ها معمولا درصدی از فروش محصولات را به عنوان کارمزد دریافت می کنند یا اجاره سالیانه دریافت می کنند. معروف ترین سیستم فروشگاه ساز در دنیا shopify.com است. استفاده از این سیستم ها در مواقعی که محصولات محدود دارید و هیچگونه اطلاعاتی در مورد اینترنت ندارید می تواند راهکار مناسبی باشد اما برای کارهای جدی مناسب نیست.البته نمونه های ایرانی زیادی هم بصورت فروشگاه ساز برای فروش فایل یا سایر محصولات وجود دارد که با یک سرچ ساده میتوانید به لیستی از آنها در گوگل دسترسی داشته باشید.

از فروشگاه اینترنتی اختصاصی استفاده کنید:

شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی هستند که کار ساخت، نگهداری و بازاریابی فروشگاه آنلاین را انجام می‌دهند. در طراحی سایت اختصاصی، شما غیر از هزینه نسبتا بالاتری که از سیستم های آماده می‌پردازید، تقریبا کار دیگری نباید انجام دهید. وظیفه طراحی وبسایتتان در دست پیمانکاری است که با آن قرارداد بسته‌اید و برای مشکلات مختلف یا ویژگی‌های جدیدی که لازم دارید باید به او مراجعه کنید. در عوض، نیاز به سر و کله‌زدن با پیچیدگی‌های فنی ندارید و می‌توانید روی فروش و بازاریابی تمرکز کنید. همچنین هر ابزار و امکاناتی بخواهید می‌توانید با کمک پیمانکار پیاده کنید و محدودیت را دور بزنید.

کیفیت فروشگاه اینترنتی که به صورت اختصاصی خواهید داشت، با توجه به دانش و تجربه شرکتی که برای طراحی سایت انتخاب می کنید مشخص می شود. متاسفانه بسیازی از افراد و شرکت هایی که کار طراحی سایت فروشگاهی انجام می دهند، تجربه کافی در این زمینه ندارند، به عنوان مثال اگر سئو سایت برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است که طراحی سایت فروشگاهی خود را به شرکتی بسپارید که دانش مناسبی در زمینه سئو دارد تا نتیجه مناسب بگیرید.
اگر می‌خواهید پرقدرت شروع کنید و بودجه لازم و کافی را دارید، بهتر است که فروشگاه اینترنتی اختصاصی داشته باشید تا مزه یک شروع قوی در فضای آنلاین را تجربه کنید. اما اگر بودجه ندارید، تنها هستید و عجله‌ای هم ندارید، راه اول می‌توانید بهترین گزینه شما باشد. در این روش، علاوه بر اینکه فروشگاه خود را خودتان پایه‌گذاری می‌کنید با مشکلات و گرفتاری‌های راه‌اندازی یک کسب و کار هم آشنا می‌شوید و در آینده می توانید فروشگاه اینترنتی اختصاصی و حرفه ای داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی توسط وب24 به صفحه طراحی سایت فروشگاهی مراجعه نمایید.

تهیه و تکمیل محتوای فروشگاه اینترنتی

اگر نگوییم مهم‌ترین و در دیدترین بخش کسب و کار آنلاین شما، محتوا است، گزافه‌گویی نکرده‌ایم. محتوای فروشگاه شما شامل صفحات اصلی از قبیل درباره ما، تماس با ما، دسته‌بندی‌های محصول و راهنما، بلاگ (به منظور بازاریابی محتوایی و ارتباط بیشتر با مشتریان)، تصاویر و توضیحات محصول، بنرها و گرافیک‌های جذاب و ترغیب‌کننده و .... است.
همانند کدنویسی و طراحی رابط کاربری سایت، این بخش نیز به تخصص نیاز دارد. کسی که می‌تواند این کار را به درستی و با کیفیت بالا برایتان انجام دهد، تولیدکننده محتوا نام دارد. این شخص، نویسنده‌ای است که می‌داند چطور کلمات را کنار هم بچیند تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته‌باشد. البته اگر نمی‌خواهید زیادی هزینه کنید، می‌توانید این بخش را خودتان انجام دهید اما عواقبش را هم بپذیرید.

خدمات تولید محتوا در وب24 با بهترین کیفیت 

برخی از مهمترین عواملی که در محتوای سایت فروشگاهی اهمیت دارند عبارتند از:

  • دسته بندی مناسب و ساده ای برای محصولات خود انجام دهید تا کاربران به راحتی بتوانند به محصولات دسترسی داشته باشند
  • با اصول سئو آشنا شوید و محتوای محصولات را به صورت کامل و طبق اصول سئو بنویسید
  • با ارائه گارانتی و محتوای آموزشی اطمینان بیشتری به کاربران سایت خود بدهید
  • مقالات آموزشی در مورد محصولاتی که دارید بنویسید

عدم سرشاخ شدن با قوانین

با اینکه هنوز قوانین و مقررات در حوزه اینترنت، کسب و کار آنلاین و گردش‌های مالی مربوط به آن ضعیف است، اما برای اطمینان از اینکه در آینده به مشکلات ریز و درشتی که قانون یا ماموران قانون می‌توانند برایتان درست کنند دچار نشوید، توصیه می‌کنیم نماد اعتماد الکترونیک و ساماندهی را حتما اخذ کنید. همچنین اگر مجوز خاصی در حوزه کاری‌تان وجود دارد که لازم است، پشت گوش نیندازید و سریع‌تر برای آن اقدام کنید. می‌توانید حتی با یک وکیل متخصص به این امور مشورت کرده و راهنمایی بگیرید. سعی کنید همه کارهای خود را به صورت کاملا قانونی انجام دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

خدمات پرداخت و ارسال

خدمات پرداخت و نحوه ارسال کالا، دو بخش مهم در فروشگاه اینترنتی است که اگر هرگونه اختلالی در این دو مورد به وجود آید، اعتبار و آبرویتان زیر سوال می‌رود و شاید دیگر کسی از شما خرید نکند. نقل است یک مشتری ناراضی می‌تواند تا صد نفر را از خرید از شما منصرف کند.

در حال حاضر اکثر بانکهای داخل کشور با استفاده از سیستم شاپرک خدمات پرداخت اینترنتی را ارائه می دهند و پس از اینکه نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کردید، می توانید با یکی از شرکت های پرداخت الکترونیک مرتبط با بانکها قرارداد منعقد کنید. اگر پرداخت ارزی مدنظر شما باشد، با اینکه پی‌پل و مستر کارت به ایران خدمات نمی‌دهند، اما با تلاش متخصصان ایرانی و سنگ‌اندازی نکردن مسوولان، درگاه‌های واسطی وجود دارند که برای شروع کار بسیار مناسب هستند. این درگاه‌ها کارمزد مشخصی از هر خرید را برمی‌دارند و در عوض پروسه طولانی و پرهزینه اتصال به درگاه بانکی را برایتان کم‌هزینه و ساده می‌کنند.
از گزینه‌های دیگر پرداخت می‌توان به پرداخت در محل، پرداخت به صورت کارت به کارت یا واریز به حساب اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. ممکن است هنگام تحویل، مشتری کالا را عودت دهد و چون به صورت آنلاین پرداخت نکرده، دست شما برای گرفتن خسارت باز نیست یا ممکن است مشتری به شما اعتماد نکند و از پرداخت کارت به کارت و واریز به حساب منصرف شود.
مسئله باربری و ارسال در صورتی برای شما اهمیت پیدا می‌کند که کالای فیزیکی در اختیار داشته‌باشید. برای ارسال، شرکت پست بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات است. پست پیشتاز برای ارسال سریع‌تر با قیمت بالاتر و پست سفارشی برای ارسال زمانبر با قیمت کمتر است. البته اگر مشتریان شما در شهرتان هستند، می‌توانید از خدمات پیک اسنپ و مانند آن یا پیک خصوصی استفاده کنید.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بازاریابی، بازاریابی و بازاریابی

اگر از هر تاجر و مدیر کسب و کاری بپرسید سخت‌ترین، زمانبرترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت کار شما چیست، بی‌تردید به بازاریابی و فروش اشاره می‌کنند. سخت است زیرا شما باید از میان انبوه ابزارها و استراتژی‌ها، آن‌هایی را انتخاب کنید که مناسب و به اصطلاح فیت کار شما باشند. زمانبر است زیرا وقتی که باید صرف کنید با میزان بودجه‌تان رابطه عکس دارد، یعنی هرچه بیشتر خرج کنید، سریع‌تر به نتیجه می‌رسید، اما چون هیچکس بودجه بی‌نهایت ندارد، پس هرچه خرج کنید برای رسیدن به نتیجه باید شکیبا باشید. و اما چرا لذت‌بخش‌ترین؟ معلوم است! زیرا نتیجه همه این تلاش‌هایی که شما در سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تجربه کاربری، تبلیغات کلیکی و ... می‌کنید، سودآوری و درآمد بیشتر است و چه کسی از پول بدش می‌آید؟ با اینکه خودتان می‌توانید مسوولیت بازاریابی فروشگاه آنلاینتان را برعهده بگیرید، اما برای اینکه مجبور به یادگیری و انجام فعالیت‌های بعضا خسته‌کننده بازاریابی نشوید، پیشنهاد ما این است که با کارشناسان و مشاوران وب24 مشورت کنید، کارشناسان ما راهکارهای بسیار مناسبی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی با داشتن تیم متخصص و اتوماسیون اداری مناسب، می‌توانند بار سنگین بازاریابی را از دوش شما بردارند.

اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی

شاید بتوان گفت اعتماد سازی در یک فروشگاه اینترنتی مهم ترین بخش برای افزایش فروش محصولات است زیرا امروزه برای هر نوع محصولی صدها سایت و فروشگاه وجود دارد که همه در کنار هم رقابت سنگینی دارند و هر کدام میخواهند سهم بیشتری از بازار داشته باشند.در این میان عده ای از افراد سودجو هم با سوء استفاده از جو موجود سعی میکنند با راه اندازی فروشگاه های تقلبی و ازائه محصولات غیر واقعی از کاربران کلاهبرداری کنند و همین موضوع اعتماد کاربران به سایتهای واقعی را هم تا حد زیادی کم میکند. اگر خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید شما اگر به دنبال آن محصول بودید از میان آن همه فروشگاه متفاوت به کدام اعتماد میکردید و چرا  ؟ چه چیزی باعث میشد که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید ؟

عوامل زیر برای اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی تاثیر زیادی دارند :

  1. ارائه اطلاعات کامل و واقعی در مورد محصول شامل توضیحات و عکس واقعی محصول
  2. قرار دادن گواهی ای نماد و سایر گواهی ها از مراجع مهم که درستی فعالیت شما را اثبات کند در معرض دید کاربر
  3. قرار دادن آدرس ثابت و شماره تلفن پشتیبانی در فوتر سایت
  4. قرار دادن نظرات مشتریان و خریداران قبلی برای هر محصول در سایت
  5. قرار دادن گارانتی تعویض, گارانتی بهترین قیمت و گارانتی پس گرفتن در صورت معیوب بودن و عدم رضایت کاربر
  6. قرار دادن امکان خرید بصورت حضوری یا پرداخت در محل

این عوامل در کنار هم باعث میشود وقتی کاربر به سایت شما مراجعه کند بتواند شما را به عنوان کننده کار و صاحب نظر تشخیص دهد و بتواند با خیال راحت تری از شما خرید کند و حداقل این اعتماد را داشته باشد که در حال خرید از یک مجموعه واقعی و فعال در اینترنت است.

نتیجه گیری

در پایان باید بگوییم اینکه شما یک کسب و کار اینترنتی را شروع کنید مهم نیست، نگهداری و حفظ و مراقبت دائمی از آن مهم است. بسیار بوده‌اند افرادی که با صرف هزینه‌های هنگفت، فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اما بعد از گذشت شش ماه یا یک سال خسته شده‌اند و عطای کسب و کار آنلاین را به لقایش بخشیده‌اند. اگر در تصمیم خود جدی هستید و برای رسیدن به مقصود خود صبوری می‌کنید، پس شما ویژگی اولیه راه‌اندازی کسب و کار آنلاین را دارید، پس شروع کنید و در این راه از شرکت‌های مختلف کمک بگیرید و افراد متخصص را به کار بگمارید. هیچ‌کاری با دست تنها انجام نمی‌شود.

در نظر داشته باشید که در محیط اینترنت، دانش و تجربه وزن بسیار بیشتری به نسبت سرمایه برای موفقیت دارند. به همین دلیل سعی کنید همیشه از مشاوران خوب در کنار خود استفاده کنید تا مسیر مناسبی را برای پیشرفت فروشگاه اینترنتی خود طی کنید. همچنین استفاده از ابزارهای مناسب در این زمینه و یادگیری مطالب و روش های جدید به شما کمک بسیار بالایی خواهد کرد تا بتوانید فروشگاه اینترنتی موفقی را ایجاد کنید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید و با مشاوران وب24 در مورد راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تماس باشید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مستر زنبیل
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 بهمن 1401

واقعا مطلب کامل و جامعی بود