چگونه بلاگر شویم؟ راهنمای جامع بلاگری در اینستاگرام

این روزها همه‌جا حرف از بلاگر شدن و کسب درآمد از اینستاگرام است؛ خیلی‌ها دوست دارند در این زمینه کار کنند، خیلی‌ها هم شروع کرده‌اند اما خیلی افراد هم موفق نبوده‌اند. دنیای بلاگری آنقدر گسترده است که واردشدن به آن بدون برنامه نمی‌تواند موفقیت چندانی به همراه داشته باشد. شاید بهتر باشد قبل از واردشدن به این دنیا، بیشتر با فضای بلاگری و انواع آن آشنا شوید. در این مقاله از وب 24 به بررسی فعالیت بلاگری و راه و روش بلاگر شدن پرداخته‌ایم. اگر شما هم دوست دارید در این زمینه فعالیت کنید، حتماً این مقاله را بخوانید.

بلاگر کیست؟

 قدم اول برای بلاگر شدن این است که بدانید اصلاً بلاگر به چه کسی می‌گویند؟ به طور کلی هر فردی که مدیریت یک بلاگ اینترنتی را بر عهده دارد، بلاگر محسوب می‌شود. در گذشته بلاگرها تنها از طریق صفحات سایت‌های شخصی یا سرویس‌های عمومی وبلاگ فعالیت می‌کردند اما امروزه شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام بستر بسیار مناسبی برای فعالیت بلاگری فراهم کرده‌اند.

بلاگرها معمولاً در یک حوزه خاص شروع به فعالیت کرده و با تولید محتوا مناسب در آن حوزه سعی می‌کنند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. آن‌ها برای این کار از متن، عکس، ویدئو و هر فرمت رسانه‌ای استفاده می‌کنند.

بلاگر اینستاگرام

تفاوت بلاگر با اینفلوئنسر چیست؟

در کنار اصطلاح بلاگر، اصطلاحی دیگر که در حوزه شبکه‌های اجتماعی به کار می‌رود، اینفلوئنسر است. بسیاری تصور می‌کنند بلاگر شدن و اینفلوئنسر شدن یک چیز است؛ واقعیت هم این است که بلاگر و اینفلوئنسر نزدیکی زیادی به یکدیگر دارند اما تفاوت‌های جزئی وجود دارد که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. البته در موارد زیادی هم ممکن است فردی هم بلاگر باشد و هم اینفلوئنسر.

همان‌طور که می‌دانید کلمه اینفلوئنسر از تأثیرگذاری می‌آید، بدین معنا که افراد اینفلوئنسر توانایی تأثیرگذاری روی مخاطبین خود را دارند. وقتی یک بلاگر تعداد مخاطبین زیادی داشته باشد که تعامل بالایی با محتوای بلاگ برقرار کنند، آن‌وقت می‌توان بلاگر را یک اینفلوئنسر نامید.

بلاگرها در محتواهای خود محصولات و کالاهای حوزه کاریشان را نقد و بررسی می‌کنند، تجربه خود از کار با محصولات مختلف را به اشتراک گذاشته و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنند. اگر چنین بلاگری مخاطب علاقه‌مند و با تعامل بالا داشته باشد، مخاطبان از توصیه‌های او استفاده می‌کنند. در نتیجه چنین بلاگری می‌تواند تأثیر زیادی بر فروش محصولات مختلف داشته باشد. درواقع این بلاگر به یک اینفلوئنسر تبدیل شده است. معمولاً شرکت‌هایی که در حوزه کاری یک اینفلوئنسر فعالیت دارند، سعی می‌کنند از آن‌ها برای معرفی محصولات خود به مخاطبین استفاده کنند.

توجه داشته باشید که صرف داشتن مخاطب یا فالوئر زیاد باعث نمی‌شود یک بلاگر را اینفلوئنسر بنامیم. ممکن است یک بلاگر فالوئر زیادی هم داشته باشد اما نتواند روی رفتار آن‌ها تأثیر بگذارد. معمولاً شرکت‌ها هنگام همکاری با بلاگرها، برخی فاکتورهای کلیدی مثل تعداد ثبت‌نام در سایت، خرید اشتراک، خرید محصول و... را برای اندازه‌گیری میزان اثرگذاری بلاگر تعیین می‌کنند. چنانچه یک بلاگر بتواند فاکتورهای این‌چنینی را برای یک شرکت افزایش دهد، آن‌وقت به عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) چیست؟


انواع بلاگر اینستاگرام

بلاگرهای اینستاگرامی در حوزه‌های متنوعی فعالیت دارند؛ از ورزش و کوهنوردی گرفته تا هنر و موسیقی. در ادامه مهم‌ترین انواع بلاگر را معرفی کرده‌ایم:

بلاگر لایف استایل

بلاگرهای لایف استایل معمولاً پست‌ها و استوری‌هایی در زمینه سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره زندگی خود به نمایش گذاشته و سبک زندگی خود را به عنوان یک زندگی عالی و کامل ارائه می‌دهند.

فشن بلاگر

بلاگرهای مد یا فشن بلاگرها یکی از مهم‌ترین بلاگرها هستند. اینفلوئنسرهای این حوزه نقش مهمی در صنعت مد ایفا می‌کنند، زیرا اثرگذاری بالایی در سمت و سوی بازار و شکل‌دهی سلایق مردم در لباس پوشیدن دارند.

فشن بلاگر

فود بلاگر

غذا و خوراکی هم یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های بلاگری است. این بلاگرها معمولاً غذاهای رستوران‌های مختلف را امتحان کرده و به مردم معرفی می‌کنند.

بلاگر سفر

بلاگرهای سفر افرادی هستند که زیاد سفر می‌کنند و با کمک اینستاگرام تجربیات سفر خود را به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها در زمینه معرفی مقاصد سفر، نحوه سفر به مناطق مختلف و... محتوا تولید می‌کنند.

بلاگر موسیقی

بلاگر موسیقی افرادی صاحب‌نظر در زمینه موسیقی هستند که می‌توانند به نقد و بررسی آهنگ‌های مختلف بپردازند. این افراد جدیدترین اتفاقات حوزه موسیقی و آلبوم‌ها و آهنگ‌های منتشرشده را معرفی و نقد و بررسی می‌کنند.

بلاگر ماشین

بلاگرهای ماشین موردعلاقه افراد ماشین‌باز هستند. آن‌ها جدیدترین مدل ماشین‌های عرضه‌شده به بازار و اخبار حول بازار خودرو را به اشتراک گذاشته و آن‌ها را معرفی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟


چگونه بلاگر اینستاگرام شویم؟

پس از آشنایی با انواع بلاگر حتماً بیشتر مشتاقید بدانید برای بلاگر شدن چه کارهایی باید انجام دهید؟ در این قسمت می‌خواهیم قدم به قدم شما را به مسیر بلاگر شدن هدایت کنیم:

یک نیچ را انتخاب کنید

قبل از شروع به تولید محتوا در اینستاگرام، لازم است یک نیچ یا گوشه بازار را برای فعالیت انتخاب کنید. منظور از نیچ، یک حوزه کاری تخصصی است که می‌توانید در آن محتوا تولید کنید. البته اگر قبلاً هم در پلتفرم‌های دیگر، بلاگر بوده‌اید، باید در اینستاگرام هم همان حوزه را پوشش داده و روی آن تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک بلاگر مد و لباس هستید، نباید درباره موضوعات پزشکی پست بگذارید. این کار فقط مخاطبان شما را گیج کرده و از رشد پیجتان جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر هنوز نیچ خود را انتخاب نکرده‌اید، بهتر است زمان کافی را برای آن صرف کنید، زیرا بعد از انتخاب و شروع به کار دیگر نمی‌توانید حوزه کاری خود را تغییر دهید.

بلاگر لایف استایل

یک نام کاربری مناسب انتخاب کنید

انتخاب نام کاربری مناسب قدم اول و بسیار پراهمیت در بلاگر شدن است؛ چرا که باعث جلب‌توجه مخاطبان به صفحه شما شده و برندتان را در ذهن آن‌ها ماندگار می‌سازد. اگر از قبل بلاگی در هر پلتفرمی داشته‌اید، باید از نام همان برای صفحه اینستاگرام هم استفاده کنید تا بلاگ‌های شما یک‌دست باشند. این کار همچنین باعث می‌شود مخاطبین فعلی شما، بتوانند صفحه اینستاگرامتان را هم سریع پیدا کنند.

از قسمت bio پیج استفاده کنید

شاید باورتان نشود قسمت کوچک bio پیج در اینستاگرام چقدر می‌تواند به شما کمک کند. این قسمت کوچک اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند ترافیک و مخاطب زیادی را به صفحه جلب کند. این قسمت شبیه یک ارائه آسانسوری برای پیج شما کار می‌کند. یعنی با استفاده از 150 کاراکتر باید بتوانید مخاطب را ترغیب به ماندن در صفحه کنید. شما می‌توانید bio صفحه خود را با متن، ایموجی، هشتگ یا منشن پر کنید. همچنین می‌توانید لینک سایتتان را در آن قرار دهید تا مخاطبان بتوانند به راحتی سایتتان را هم پیدا کنند. فراموش نکنید که برای گرفتن ایده bio حتماً صفحات رقیب را هم بررسی کنید.

انتشار پست در اینستاگرام را شروع کنید

تولید محتوا و انتشار آن در اینستاگرام قدم عملی بعدی است که باید انجام دهید. برای این کار باید به سلیقه مخاطبین هدف خود توجه داشته و محتوایی تولید کنید که برای آن‌ها جذاب باشد. فراموش نکنید که از ظرفیت همه انواع پست‌های اینستاگرام استفاده کنید. تصاویر، ویدئوها، ریلز و پست‌های اسلایدی از جمله قالب‌های مورداستفاده در اینستاگرام هستند. همچنین نوشتن کپشن جذاب و گذاشتن هشتگ‌های مرتبط کمک زیادی به دیده‌شدن پست‌های شما می‌کند.

برای نوشتن یک کپشن جذاب هم می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار ببرید:

  • متن خود را با گفتن یک داستان جالب یا پرسیدن یک سؤال آغاز کنید
  • فکرها یا تجربه‌های مرتبط با موضوع را به اشتراک بگذارید تا همدلی بیشتری از مخاطبان دریافت کنید
  • متن را با یک نکته مثبت مثلاً راه‌حل مشکل به پایان برسانید
  • آن‌ها را به یک مقصد مناسب راهنمایی کنید (کال تو اکشن مناسب به کار ببرید)

علاوه بر کپشن گفتیم که هشتگ‌ها هم به جذب مخاطب کمک زیادی می‌کنند، هشتگ‌ها به مخاطبین کمک می‌کنند محتوای موردنیاز یا موردعلاقه خود را به‌راحتی پیدا کنند؛ بنابراین اگر از هشتگ‌های محبوب و مرتبط با حوزه کاری خودتان استفاده کنید، می‌توانید فالوئر زیادی جذب کنید.

برای پیداکردن هشتگ‌های مناسب در حوزه کاری خودتان می‌توانید از رقبا ایده بگیرید. علاوه بر این می‌توانید برای پیداکردن هشتگ‌های مناسب از تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. با همه این‌ها مراقب باشید که هشتگ‌های انتخابی هم باید به حوزه کاری شما مرتبط باشند و هم باید محبوب و مورد جستجوی مخاطبین باشند. اگر هشتگی زیر 1000 پست داشته باشد، احتمال کمی وجود دارد که توسط کاربران جستجو شود و به همین دلیل تأثیر چندانی بر جذب فالوئر نخواهد داشت.

به تقویم محتوایی خود پایبند باشید

برای آنکه صفحه اینستاگرام شما رشد داشته باشد، باید نظم و انضباط را در انتشار پست‌ها رعایت کنید. هیچ‌چیز بدتر این نیست که مدتی هر روز پست بگذارید و پس از مدتی هفته‌ای یک‌بار پست بگذارید. این کار باعث ریزش فالوئرهای شما می‌شود، زیرا آن‌ها انتظار داشته‌اند شما هر روز پست بگذارید. البته این به معنای آن نیست که همه پیج‌ها باید هر روز پست داشته باشند، بلکه باید بر اساس یک تقویم محتوایی، پست‌های خود را در تاریخ‌های معین و به طور منظم منتشر کنید.

با فالوئرها تعامل برقرار کنید

شما باید ارتباطی قوی با فالوئرهای خودتان برقرار کنید تا آن‌ها را در پیج خودتان نگه دارید. بهترین کار برای مرتبط شدن با مخاطبین این است که خودتان باشید. احتمالاً این حرف را زیاد شنیده‌اید و به آن توجه نکرده‌اید اما حقیقت این است که اگر خودتان باشید، دیگران هم با شما ارتباط برقرار می‌کنند. مردم بیشتر بلاگرهایی را دوست دارند که پست‌ها و محتواهای خود را در یک فضای شخصی تولید می‌کنند. فراموش نکنید همه چیزهایی که پست می‌کنید برای مخاطب تولید شده است. به همین دلیل باید پست‌ها را طوری بنویسید که انگار با یک دوست در حال صحبت هستید. همچنین پاسخ‌دادن و حرف‌زدن با فالوئرها در کامنت‌ها را هم فراموش نکنید.

بلاگر و اینفلوئنسر

مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید

برگزاری مسابقات اینستاگرامی و دادن هدیه به فالوئرها از دیگر راه‌های مهم رشد فالوئرها است. همه افراد گرفتن جایزه و هدیه را دوست دارند، از این رو هدیه دادن به مخاطبین کمک زیادی در جذب فالوئر می‌کند.

راه‌های کسب در آمد بلاگرها

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین راه کسب درآمد بلاگرها، همکاری با شرکت‌ها و کسب‌وکارها در زمینه تبلیغات است. معمولاً اینفلوئنسرها در ازای معرفی محصولات مختلف، هزینه‌های زیادی دریافت می‌کنند که درآمد بالایی برای آن‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر این برخی از اینفلوئنسرها از فالوئرهای خود، درخواست می‌کنند که در ازای محتواهایی که استفاده می‌کنند، هزینه‌ای را به حساب آن‌‎ها واریز کنند.

معروف‌ترین بلاگرهای ایران

در ایران بلاگرهای اینسناگرامی زیادی فعالیت دارند که هرکدام در زمینه خود فالوئر زیادی جذب کرده اند. در این قسمت تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

صدف بیوتی

صدف بیوتی یکی از شناخته‌شده‌ترین صفحه‌های ایرانی است که در زمینه زیبایی فعالیت دارد.

هدی رستمی

هدی رستمی هم یکی از قدیمی‌ترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام است که در حوزه سفر فعالیت دارد. او فعالیت خود را به خارج از اینستاگرام هم گسترش داده و در زمینه استودیو طراحی و دکوراسیون هم فعالیت‌هایی دارد.

محمدامین کریم‌پور

کریم پور یک بلاگر طنز و سرگرمی است که با ساخت ویدئوها و محتوای طنز برای خود محبوبیت ایجاد کرد. او هم یکی از قدیمی‌ترین اینفلوئنسرهای ایرانی به شمار می‌رود.

معروف‌ترین بلاگرهای خارجی

در پایان این مقاله تعدادی از بلاگرهای معروف خارجی را هم معرفی می‌کنیم:

Huda kattan

Huda  تنها یک بلاگر اینستاگرام نیست، بلکه قبل از فعالیت بلاگری به عنوان یک هنرمند آرایشگر فعالیت داشت. درواقع او به عنوان یک متخصص حوزه زیبایی شناخته می‌شود. او فعالیت بلاگری خود را بعد از پایان دانشگاه شروع کرد و بعدتر فعالیت خود را به اینستاگرام گسترش داد. این بلاگر همچنین برای برند revlon به عنوان یک استایلیست آرایشی کار می‌کند.

Chiara Ferragni

Ferragni فعالیت خود را با یک بلاگ شروع کرد که توانست جایزه بهترین بلاگ مد و فشن را بدست آورد. او هم مثل بقیه اینفلوئسنرهای حوزه مد، برای خود یک خانه مد و فشن دارد که در زمینه پوشاک و کفش فعالیت می‌کند. Ferragni در پیج خود درمورد کار و خانواده صحبت می‌کند. تلاش او این است که به خانم‌ها نشان دهد چگونه هم مادر خوبی باشند و هم به زیبایی خود توجه کنند.

Salt Bae

Salt Bae مخفف نام یک صاحب رستوران معروف در ترکیه است که به عنوان بلاگر غذا فعالیت دارد. او لوکس‌ترین رستوران استیک در بوستون را دارد و به خاطر چاشنی‌های جذاب گوشت‌هایش معروف شده است. او در صفحه خود تکنیک‌های آماده‌سازی گوشت و تصاویری از سبک زندگی‌اش را منتشر می‌کند.

جمع‌بندی

چگونه بلاگر شویم؟ در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع بلاگر و راه بلاگر شدن آشنا کنیم. بلاگر شدن هم مثل هر کار دیگری اصول و نکات خاص خود را دارد. بدون رعایت آن‌ها کمتر کسی می‌تواند بلاگر موفقی باشد.

faq

به طور کلی هر فردی که مدیریت یک بلاگ اینترنتی را بر عهده دارد، بلاگر محسوب می‌شود.

بلاگرهای اینستاگرامی در حوزه‌های متنوعی فعالیت دارند مانند: بلاگر لایف استایل، فشن بلاگر، فود بلاگر، بلاگر سفر، بلاگر موسیقی و بلاگر ماشین.

همان‌طور که می‌دانید کلمه اینفلوئنسر از تأثیرگذاری می‌آید، بدین معنا که افراد اینفلوئنسر توانایی تأثیرگذاری روی مخاطبین خود را دارند. وقتی یک بلاگر تعداد مخاطبین زیادی داشته باشد که تعامل بالایی با محتوای بلاگ برقرار کنند، آن‌وقت می‌توان بلاگر را یک اینفلوئنسر نامید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha