هویت برند چیست؟ آشنایی با منشور هویت برند

در دنیای امروز با تعداد زیادی کسب‌وکار روبرو هستیم که هر‌کدام از آن‌ها تلاش می‌کنند سهم بیشتری از بازار داشته باشند. در این فضای به‌شدت رقابتی ایجاد هویت برند برای متمایزکردن خود از رقبا بسیار مهم است. اما اینکه چگونه می‌توان یک برند را به بهترین شکل ممکن ایجاد کرد، دغدغه بسیاری از کسب‌وکارها است. در این مقاله از سایت وب ۲۴ به بررسی هویت برند پرداخته‌ایم. ابتدا هویت و تصویر برند را با هم مقایسه می‌کنیم، سپس با ابعاد و نحوه ایجاد آن آشنا می‌شویم.

تعریف هویت برند

هویت برند چیست؟

هویت برند مجموعه‌ای از اجزای بصری مانند لوگو، رنگ و جزئیات آن است که ایده‌های یک کسب‌وکار را نشان می‌دهد و به مشتریان اجازه می‌دهد تا یک برند را به خاطر بسپارند و آن را از موارد دیگر متمایز کنند. درواقع، هویت برند کمک می‌کند تا مصرف‌کنندگان وجود یک برند متمایز را درک کنند و در ذهنشان ثبت شود. البته هویت برند فقط شامل لوگوی برند نیست و چیزی فراتر از آن است؛ لوگو بخشی از هویت برند است. هویت برند، مجموعه‌ای از تمام عناصری است که یک شرکت ایجاد می‌کند تا تصویر مناسبی را برای مصرف‌کننده خود به نمایش بگذارد.

هویت برند باعث می‌شود فوراً برای مشتریان خود قابل‌تشخیص باشید. مخاطبان هویت برند را با محصول یا خدمات شما مرتبط می‌کنند و این اتفاق ارتباط بین شما و مشتریان و وفاداری آن‌ها نسبت به برند شما را تعیین می‌کند. اگر می‌خواهید از مزایایی مانند وفاداری مشتری، شناخت برند، اعتماد و رشد مداوم برخوردار شوید، داشتن هویت برند قوی بسیار مهم است. گاهی شرکت‌ها برای دوام آوردن در این بازار رقابتی تلاش می‌کنند مدام خدماتت یا محصولات جدیدی را به بازار ارائه دهند، اما به‌جای این کار، می‌توانید با ایجاد یک هویت قدرتمند برای شرکت خود، موقعیت مناسب و ثابتی در بازار پیدا کنید.

تعریف هویت برند ازنظر آکر

دیوید آکر در سال 1996 تعریف هویت برند را مطرح کرد که این مفهوم حتی تا به امروز نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مدل آکر شامل چهار موضوع مختلف در مورد برند است. این موضوعات شامل آگاهی، وفاداری، کیفیت درک شده و تداعی برند هستند. این موارد به انواع مختلف برندها ارزش می‌بخشد.

تعریف هویت برند ازنظر کاپفرر

منشور هویت برند کاپفرر (Kapferer Brand Identity Prism) مدلی است که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای ایجاد هویت برند قدرتمند و بادوام استفاده کنند. هر برندی نیاز به هویتی دارد که ارزش‌های اصلی برند را منعکس کند. یک برند ممکن است به دلیل ارائه یک محصول خاص با کمترین قیمت در بین همه برندها شناخته شود و برای برند دیگر قیمت بالاتر ممکن است به معنای ارزش بیشتر برای مشتری باشد.

مدل Kapferer Brand Identity Prism یک مدل کاملاً پذیرفته‌شده در دنیای بازاریابی است. این مدل شش جنبه از هویت برند را به تصویر می‌کشد که شامل فیزیک، شخصیت، فرهنگ، تصویر از خود، بازتاب و رابطه است. این مدل با مدیریت برند ارتباط برقرار می‌کند و مدیر برند را قادر می‌سازد تا از دیدگاه‌های مختلف به برند نگاه کرده و در‌نهایت یک تصویر واضح از برند ایجاد کند.

این مدل هویت برند توسط جین نوئل کاپفرر در سال 1996 ایجاد شد. به گفته او هر برندی می‌تواند هویت خود را با شش عنصر منشور تجزیه‌وتحلیل کند. برندهای موفق در این زمینه می‌توانند تصویر مثبتی به مشتریان خود نشان دهند. این اتفاق تنها زمانی حاصل می‌شود که تمام وجوه منشور به‌دقت با هویت درهم‌تنیده شوند. همچنین، هر عنصر به ایجاد و حفظ هویت برند کمک می‌کند.

ابعاد هویت برند چیست؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، هویت برند صرفاً یک لوگو نیست، بلکه شامل ابعاد بیشتری است که باید در نظر بگیرید، ابعاد هویت برند شامل موارد زیر است:
لوگو: لوگوها را می‌توان در قالب تصویر، متون و اشکالی ارائه کرد که نام و هدف یک برند را نشان می‌دهد. البته لوگو عنصر کلیدی هویت یک شرکت است، زیرا مشتریان معمولاً بیشتر به آن توجه می‌کنند. همچنین، می‌توانید از یک لوگوی متنی استفاده کنید. اکنون شرکت‌ها بیشتر لوگوهای متنی را انتخاب می‌کنند، زیرا به‌خاطر سپردن آن‌ها آسان‌تر است.

فونت: هنگامی‌که در مورد لوگوی خود تصمیم گرفتید، باید فونتی را که قصد دارید در وب‌سایت و کمپین‌های بازاریابی مختلف استفاده کنید، در نظر بگیرید. بهتر است یک فونت جذاب و قابل‌فهم پیدا کنید. بهترین فونت‌ها Proxima Nova، TT Norms Pro  و Helvetica Now هستند.

ثبات سبک: ثبات چیزی است که می‌تواند هویت یک برند را ایجاد یا از بین ببرد. از طرحی که برای برند خود در همه زمینه‌های انتخاب کرده‌اید، پیروی کنید تا هویت برند هماهنگ داشته باشید. منظور از سبک، عناصر بصری برند شماست؛ یعنی وقتی صحبت از تصاویر و سایر عناصر بصری در وب‌سایت یا کمپین‌های تبلیغاتی به میان می‌آید، باید ثابت‌قدم باشید.

شکل و فرم: یکی از اجزای ضروری دیگر شکل یا فرمی است که شرکت شما را نشان می‌دهد و باعث می‌شود مردم محصول شما را بشناسند. مطمئن شوید که بسته‌بندی به‌یادماندنی و فرم جالبی دارید. به‌عنوان‌مثال، مک‌دونالد تنها از یک عنصر منحصر‌به‌فرد برای تبلیغ استفاده کرد؛ اکنون فرم نمادین "M" در سراسر جهان شناخته شده است.

منشور هویت برند و نقش آن در طراحی برند


بیشتر بخوانید: عناصر برند؛ عناصر کلیدی در ساخت هویت برند


تفاوت هویت برند و تصویر برند

هویت برند مجموعه‌ای از عناصر قابل مشاهده مانند لوگو، طرح و رنگ است که به برند کمک می‌کند در بین رقبای خود در ذهن مصرف‌کننده برجسته شود. تیم صاحب یک کسب‌وکار نامی را انتخاب می‌کند، یک لوگو می‌سازد، پیام‌ها و راه‌های ارتباطی خاصی را ایجاد می‌کند، شکل‌ها و تصاویر را به وجود می‌آورد و از رنگ‌ها برای شکل دادن به تصویری خاص در ذهن مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند. اما تصویر برند، تصوری است که مصرف‌کننده پس از تعامل با یک برند خاص، نسبت به آن پیدا می‌کند. این تصور ناشی از تجربه‌ی مثبت یا منفی مشتری هنگام خرید است.

چگونه هویت برند بسازیم؟ نحوه طراحی و تدوین هویت برند

برای داشتن یک حضور قوی در بازار و موفقیت در برند‌سازی باید یک استراتژی هویت برند کارآمد داشته باشید. برای طراحی هویت برند مراحل زیر را دنبال کنید:

مخاطب هدف، ارزش‌های منحصر‌به‌فرد و رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید

اولین مرحله برای ایجاد هویت برند تکمیل تحقیقات بازار است، زیرا برای شناخت مخاطب هدف، ارزش‌های منحصر‌به‌فرد برند و رقبا ضروری است.

مخاطب هدف: ابتدا مطمئن شوید که مشتریان ایدئال خود و نیازهای آن‌ها را می‌شناسید. با درک مخاطبان خود، به توسعه محصولی نزدیک می‌شوید که مردم آن را تحسین کنند.

ارزش‌های منحصر‌به‌فرد: محصول خود را تجزیه‌وتحلیل کرده و مشخص کنید چه چیزی شما را در بین دیگران منحصر‌به‌فرد می‌کند و به شما امکان می‌دهد متمایز شوید. برای توسعه یک برند موفق، باید تفاوت شرکت خود و رقبای خود را بدانید. دانستن تفاوت بین شما و رقبایتان برای توسعه یک برند موفق ضروری است. نظارت بر رقبا همچنین به شما آموزش می‌دهد که چه تکنیک‌های برندسازی به‌خوبی کار می‌کنند و چه تکنیک‌هایی این کار را نمی‌کنند.

مأموریت: شما می‌دانید که کسب‌وکارتان چه چیزی ارائه می‌دهد، اما مطمئن شوید که یک بیانیه مأموریت واضح و مستقیم دارید که چشم‌انداز و اهداف شما را توصیف می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر، هدف کسب‌وکار خود را بشناسید. شما نمی‌توانید به‌خوبی برای یک کسب‌وکار شخصیت خلق کنید، مگر اینکه بدانید آن کسب‌وکار چیست. از ایستادگی برای چیزی نترسید. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مشتریان به سمت برندهایی کشیده می‌شوند که با ارزش‌های آن‌ها همسو هستند.

مأموریت و چشم‌انداز خود را با مردم به اشتراک بگذارید و آن‌هایی که با شما اهداف مشترک دارند را جذب کنید. در این راستا می‌توانید مشارکت‌های معناداری با افراد و سازمان‌هایی که آن ارزش‌ها را به اشتراک می‌گذارند، داشته باشید.

شخصیت: نیازی نیست که حتماً شخصیت‌پردازی برای یک شخص اتفاق بیفتد. شما می‌توانید برای برندتان شخصیت طراحی و تعریف کنید، سپس آن را با مردم به اشتراک بگذارید تا آن‌ها شما را به رسمیت بشناسند. در این زمینه می‌توانید از قالب، رنگ‌ها و تصاویر برای نشان‌دادن شخصیت برند استفاده کنید.

تحلیل سوات: درنهایت، تکمیل تجزیه‌وتحلیل SWOT می‌تواند برای درک بهتر برند شما مفید باشد. درنظرگرفتن موارد زیر به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌هایی را که می‌خواهید در برند به تصویر بکشید، پیدا کنید:

  • نقاط قوت: ویژگی‌های مثبت کسب‌وکار شما که مزیتی نسبت به رقبای شما ایجاد می‌کند.
  • نقاط ضعف: ویژگی‌هایی که ثابت می‌کند در کسب‌وکار شما یک سری ضعف وجود دارد.
  • فرصت‌ها: تغییرات و روندهایی در صنعت که فرصت‌هایی را برای رشد و گسترش کسب‌وکار فراهم می‌کند.
  • تهدیدها: عناصری در محیط یا صنعت که ممکن است برای کسب‌وکار شما مشکل ایجاد کند.

توسعه هویت برند

بیشتر بخوانید:برند شخصی چیست؛ تکنیک هایی برای پرسونال برندینگ

به‌عنوان‌مثال، مرسدس بنز یک برند انحصاری است که موفق بودن فردی که محصولات آن‌ها دارد را نشان می‌دهد. این شرکت برتری و انحصار را اعلام می‌کند. این برند قوی نشان‌دهنده دقت، کیفیت و نظم آلمانی است. این شرکت مشتریانی را هدف قرار می‌دهد که ۲۵ تا ۴۵ سال سن دارند و دارای درآمد بالایی هستند. مشتریان این برندها برای تجمل و راحتی ارزش قائل هستند.

عناصر بصری منحصر‌به‌فردی را برای برند خود ارائه دهید

هنگامی‌که تحقیقات بازار خود را انجام دادید، لوگویی ایجاد کنید که ارزش‌ها، اهداف و محصول را به‌خوبی نشان دهد. به یاد داشته باشید، طراحی لوگوی منحصربه‌فرد به مشتریان کمک می‌کند تا برند شما را بشناسند و نسبت به آن وفادار شوند. همچنین، می‌تواند ایده‌ها و اهداف شما را منعکس کند.

طراحی لوگو برای برندسازی ضروری است، اما تنها عنصری نیست که هویت برند را قوی می‌کند. محصولات، نحوه‌ی بسته‌بندی یا روش ارائه خدمات، همگی باید در ایجاد هویت برند شما نقش داشته باشند. نشان‌دادن بصری کسب‌وکار از طریق طراحی لوگو در هر کاری که انجام می‌دهید، ثبات ایجاد می‌کند و درنهایت به آشنایی با مصرف‌کنندگان منجر می‌شود.

یک لوگو همیشه در تبلیغات آنلاین و آفلاین مانند کمپین‌های ایمیل، پوش نوتیفیکیشن‌های وب، ربات‌های چت، پوسترها، بیلبوردها، آگهی‌های تجاری، آگهی‌های بازرگانی و…. گنجانده می‌شود. سعی کنید با تیم خود فکر کنید تا چیزی منحصربه‌فرد و آسان برای یادآوری ایجاد کنید. علاوه بر این، توسعه بسته‌بندی مناسب و شکل جالب نیز ضروری است. بسیاری از زنان در سراسر جهان بسته محصول Tiffany & Co را می‌شناسند؛ جعبه آبی کوچک اما ارزشمند با جواهرات که اکنون به محبوب‌ترین بسته جهان تبدیل شده است.

به زبان ارتباط با مشتریان فکر کنید

در این مرحله باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. برای این منظور، از زبانی استفاده کنید که با شخصیت برند شما مطابقت دارد. استفاده از لحن یکسان در همه کانال‌های بازاریابی ضروری است. ازآنجایی‌که مردم داستان‌سرایی را دوست دارند، برای برند خود داستان بسازید، زیرا به ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف و برانگیختن احساسات کمک می‌کند‌.

اکنون‌که نام تجاری خود را در شرکت خود ایجاد کرده و تمام اقدامات لازم برای توسعه آن را انجام داده‌اید، باید آماده ادغام برند خود در جامعه هدف باشید. یکی از موفق‌ترین راه‌ها برای انجام این کار این است که برند شما محتوای باکیفیت ارائه دهد.

زبان: از زبانی استفاده کنید که با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد. اگر هویت برند شما سطح بالایی دارد، از زبان حرفه‌ای استفاده کنید. اگر نام تجاری شما آرام است، بیشتر گفتگو کنید. زبانی که به‌عنوان نام تجاری انتخاب می‌کنید در کل کسب‌وکار ادغام می‌شود، بنابراین مهم است که لحن خود را با دقت بسازید تا با شخصیت برندتان مطابقت داشته باشد.

ارتباط و احساس: مردم داستان دوست دارند. به عبارت دقیق‌تر، مردم داستان‌هایی را دوست دارند که آن‌ها را ازنظر احساسی و عملی به حرکت درآورد. یک هویت برند قوی می‌تواند یک ارتباط عاطفی با مصرف‌کنندگان برقرار کند که پایه محکمی برای ایجاد یک رابطه پایدار با برند است.

تبلیغات: طراحی تبلیغات سنتی یا دیجیتال کارآمدترین راه برای معرفی برند شما به جهان است. این راهی است که می‌توانید پیام برندتان را به مخاطبان هدفتان برسانید.

شبکه‌های اجتماعی: یکی دیگر از راه‌های عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان، رسانه‌های اجتماعی است که می‌توانید از آ‌ن‌ها برای ایجاد هویت برند خود استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی همچنین زمانی که صحبت از مکالمه مستقیم با مشتریان و ایجاد وابستگی به برند شما به میان می‌آید، مهم هستند.

مدل های هویت برند

از انجام موارد زیر اجتناب کنید:

  • اول‌ازهمه، پیام‌های ترکیبی را به مخاطبان خود منتقل نکنید تا آن‌ها گیج نشوند. شما همیشه باید بدانید که چه بگویید و از زبان و تصاویری که مناسب شرکت شما هست استفاده کنید.
  • دوم اینکه منحصربه‌فرد و نوآور باشید. راه‌هایی برای بهبود محصولی که می‌خواهید ارائه دهید، بیابید. به‌عنوان‌مثال، یک ویژگی جدید یا کیفیت بهتر به مشتریان ارائه دهید.
  • سوم و مهم‌تر از همه، به یاد داشته باشید که در ارزش‌ها، ایده‌ها و پیام‌های خود ثابت‌قدم باشید. باید به برنامه خود پایبند باشید و هنگام تعامل با سرنخ‌ها و مشتریان از رنگ‌ها، فونت‌ها، عناصر و اشکال یکسان استفاده کنید. همچنین، هماهنگی بین بازاریابی آنلاین و آفلاین را فراموش نکنید. ممکن است، مطالب آفلاین کمی متفاوت از آنلاین باشد، اما رنگ‌ها، نوع، موضوع و پیام شما باید همخوانی داشته باشد.

پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید

درنهایت، معیارهای عملکرد خود را دنبال کنید تا بدانید که آیا همه‌چیز درست پیش می‌رود یا خیر. مانند سایر جنبه‌های بازاریابی، تشخیص اینکه چه‌کاری را درست انجام می‌دهید و چه‌کاری را انجام نمی‌دهید، بدون ردیابی معیارهای کلیدی عملکرد دشوار است.

از Google Analytics، نظرسنجی‌ها، نظرات، بحث‌های رسانه‌های اجتماعی و ... برای نظارت بر برند خود و درک نحوه صحبت و تعامل با مردم استفاده کنید، زیرا به شما این فرصت را می‌دهد تا در صورت نیاز تغییراتی را در برند خود برای اصلاح یک اشتباه یا برای بهبود هویت برند اعمال کنید. علاوه بر این، نظرسنجی‌ها، بررسی‌ها و نظرات به شما کمک می‌کنند تا حوزه‌هایی را که نیاز به تغییراتی دارند، کشف کنید. این به‌نوبه خود شما را قادر می‌سازد تا تجربه کاربری را بهبود ببخشید.

تست کنید، بیاموزید و بهینه‌سازی کنید. بدانید که چه چیزی برند شما را از رقبای شما متمایز می‌کند. یاد بگیرید که با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا اعتمادشان را به دست آورید. اگر محصول شما مطابق تبلیغات باشد، قدم اول برای ایجاد همدلی و ارتباط با مشتری را محکم برداشته‌اید.

جمع‌بندی

ایجاد یک برند به‌یادماندنی مستلزم استفاده مداوم از قالب، رنگ، تصاویر و زبان است، اما ارزشش را دارد. هنگامی‌که مصرف‌کنندگان فوراً بر اساس یک لوگو تشخیص می‌دهند که شما چه کسی هستید و چه چیزی را نشان می‌دهید، درواقع به چیزی بیش از یک نام و نماد تبدیل شده‌اید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از وب 24 ، با مدل کانو، نحوه عملکرد و ویژگی‌های مدل KANO و مزایای استفاده از آن در کسب و کارمان، آشنا می‌شویم.
در این مقاله از سایت وب24 به معرفی بهترین ابزارهای آنالیز و تحلیل شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید.
تغییر فونت پیش‌فرض فارسی در اینستاگرام می‌تواند پست و استوری شما را متفاوت و جذاب‌تر نمایش دهد. در این مقاله از وب24 به آموزش تغییر فونت فارسی اینستاگرام می‌پردازیم.
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ در این مطلب از وب 24 با بازاریابی اینستاگرام آشنا شوید و از استراتژی و ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌های اینستاگرام مارکتینگ آگاه شوید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha