الگوریتم پاندا چیست؟ راهنمای رفع پنالتی گوگل پاندا

موتور جستجوی گوگل برای رعایت اصول بهینه‌ سازی سایت از امکانات بسیاری بهره می گیرد. هر یک از الگوریتم‌ های گوگل که به مجموعه حیوانات تبدیل شده‌اند به منظور‌های مختلف به وجود آمده‌اند. الگوریتم پاندا گوگل در سال 2011 با این نام در گوگل شناخته شد و بر محتوای وب‌سایت‌ ها از لحاظ کیفیت و تکراری نبودن نظارت می‌کند. موتور جستجوی گوگل برای اطمینان از اعتبار نتایج جستجوی خود، از الگوریتم‌های مختلفی برای ارزیابی و امتیازدهی به سایت‌ها استفاده می‌کند. پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار، کبوتر و... از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل‌ اند که در سال‌های اخیر تغییرات چشمگیری را در نتایج جستجوی گوگل پدید آورده‌اند. گوگل پاندا که از سال ۲۰۱۱ در نتایج جستجوی گوگل نقش پررنگی ایفا می‌کند، با هدف پایین‌آوردن رتبه سایت‌های باکیفیت پایین (Low quality sites) یا سایت‌های thin در زمینه مزرعه محتوایی کار خود را آغاز کرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه کار الگوریتم پاندا، فاکتورهای تاثیرگذار و رفع پنالتی گوگل پاندا بیشتر آشنا کنیم بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

الگوریتم پاندا

تولد گوگل پاندا

آنچه باعث تولد الگوریتم پاندا شد، شکایت کاربران از مزارع محتوا «content farms» بود که به سرعت در حال گسترش بودند. مزرعه محتوا مانند مزرعه لینک از روش‌های سئو کلاه سیاه (black hat) بود که موجب سردرگمی بیشتر کاربران می‌شد و با قوانین گوگل، مغایرت داشت. گوگل پاندا صفحات را بر اساس یک نوع سیستم کیفی طبقه‌بندی می‌کند. تا پیش از راه‌اندازی این الگوریتم، گوگل سایت‌ها را از نظر تعداد کلمات بررسی می‌کرد و صفحاتی را که بیشترین تعداد کلمه را داشتند، دارای محتوای بهتری تلقی می‌کرد و در صفحه اول نتایج جستجو قرار می‌داد؛ اما الگوریتم پاندا، گوگل را به یک جستجوگر حرفه‌ای تبدیل کرد. به‌این ترتیب سایت‌های بی‌ کیفیت و بی‌ محتوا از صفحه اول نتایج جستجو به صفحات عقب‌تر رانده شده یا به طور کلی حذف و اسپم شدند. 

تاریخچه گوگل پاندا

گوگل پاندا تغییری اساسی در الگوریتم رتبه‌ بندی است که برای اولین بار در فوریه سال ۲۰۱۱ منتشر شد. ناونیت پاندا (Navneet Panda) از مهندسان گوگل بود که شرایط را برای توسعه و راه‌اندازی الگوریتم پاندا فراهم کرد.
در سال ۲۰۱۰، پایین آمدن کیفیت نتایج جستجو گوگل و افزایش مداوم مزرعه‌های محتوا، شکایت‌های زیادی را برای سایت گوگل ایجاد کرد. آمیت سینگال (Amit Singhal) چندی بعد در سخنرانی‌ اش در رویداد TEDاعلام کرد که به‌روزرسانی الگوریتم کافئین (Caffeine) در اواخر سال ۲۰۰۹ که موجب افزایش سرعت گوگل و توانایی آن در تسریع ایندکس مطالب شده بود، برخی محتواهای بی‌کیفیت را هم با برچسب نامطلوب ایندکس کرده بود. مت کاتس (Matt Cutts) اعلام کرد که محتوا، موضوع جدیدی بود که در این زمان مطرح شد. سایت ReadWriteWeb در این باره می‌نویسد: تا پایان سال ۲۰۰۹، دو نوع مزرعه محتوا وجود داشت:  Demand Media (eHow infamy) و Answers.com. این سایت‌ها بر اساس یک فرمول ساده کار می‌کردند، تولید محتوای هدفمند برای موتورهای جستجو، سپس وایرال کردن آن به وسیله شبکه‌های اجتماعی و کسب درآمد زیاد از طریق استفاده تبلیغاتی از آن! مزرعه‌ محتوا مانند Demand Media با هزاران فریلنسر قرارداد همکاری انعقاد کرده بودند تا درباره موضوعات پر سرچ، محتواهای مختلفی تولید کنند. به این ترتیب، گوگل موضوعاتی را که در این نوع سایت‌ ها منتشر می‌شد، در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار می‌ داد. اولین تاثیر گوگل پاندا، افت رتبه سایت‌هایی بود که حجم زیادی تبلیغات داشتند. گوگل پاندا، کیفیت سایت‌ ها را بر اساس نوع رفتار کاربران ارزیابی می‌کند. برای مثال، زمانی که یک سایت مطلب مفیدی را عرضه می‌کند، رتبه‌ی بالای بازدید سایت نشان می‌ دهد که کیفیت محتوا مطلوب است، به این ترتیب گوگل دید بهتری به مطالب سایت شما پیدا می‌کند و رتبه سایت را ارتقا می‌دهد.


بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم های گوگل


گوگل پاندا

الگوریتم پاندا چیست؟

یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجو در میان کاربران، گوگل محسوب می‌شود که با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد به یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجو تبدیل شده‌است. حال الگوریتم گوگل پاندا یکی از الگوریتم‌های کاربردی به شمار می‌آید که وظیفه کنترل کیفیت محتوای ارائه شده سایت را برعهده دارد. در واقع الگوریتم پاندا در موتور جستجو گوگل به بررسی و آنالیز محتوای کپی، محتوای کوتاه، صفحات بی‌ارزش و تکراری می‌پردازد و در این میان بهترین سایت از نظر ارزش محتوایی که از قوانین گوگل تبعیت می‌کند را انتخاب خواهد کرد. الگوریتم پاندا با عملکرد منحصر به فرد خود سبب شده است تا بسیاری از سایت‌های نامعتبر و بی‌ارزش حذف شوند و کاربران با خیال راحت و آسوده از وب‌سایت‌ های معتبر استفاده کنند. 

پنالتی گوگل چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

همانطور که گفته شد، الگوریتم پاندا به منظور شناسایی و تشخیص سایت‌های بی‌ ارزش از نظر محتوا به وجود آمده است. سایت‌هایی که از تکنیک‌های سئو ‌‌کلاه‌‌ سیاه برای درج مطالب خود استفاده می‌کردند به مرور زمان توسط الگوریتم پاندا از نتایج جستجو گوگل حذف یا در اصطلاح دچار پنالتی گوگل شدند. حال سوالی که پیش می آید این است که:

چگونه تشخیص دهیم که دچار پنالتی گوگل شده‌ایم؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر وب‌سایت پربازدیدی دارید و از محتوا کپی و کم ارزش استفاده می‌کنید، ممکن است ناگهان بازدید ارگانیک سایت شما کاهش یابد و از نتایج صفحات رتبه گوگل حذف یا به صفحات دوم منتقل شوید که در این صورت احتمالا سایت شما دچار پنالتی گوگل شده است. در ادامه به معیارها و فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو‌ سایت که توسط الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار خواهد‌ گرفت، می‌پردازیم.

الگوریتم پاندای گوگل

معیارهای منفی تاثیرگذار بر سئو‌سایت از نظر الگوریتم پاندا

اگر الگوریتم گوگل پاندا به روز‌رسانی شود، تعدادی معیار و فاکتور را در محتوا‌‌گذاری به عنوان عوامل مخرب در سئو‌ سایت در نظر می‌گیرد که در ادامه این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد:

•    محتوای کپی یا تکراری

الگوریتم گوگل پاندا به‌راحتی محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر را تشخیص می‌دهد و در این صورت احتمال در نظرگرفتن جریمه توسط گوگل بسیار خواهد بود بنابراین به هیچ عنوان از مطالب و محتوای کپی شده سایت‌ های دیگر برای سایت خود استفاده نکنید.

•    محتوای کوتاه و کم حجم

اگر از محتوای کوتاه که شامل چند‌ جمله یا چند‌ کلمه هستند برای سایت خود استفاده کنید، گوگل پاندا صفحات سایت شما را ضعیف و بی‌ارزش تلقی می‌کند.

•    محتوای ناسازگار با گوگل

اگر در صفحه‌ای از سایت خود به کاربر پیشنهاد دریافت تخفیف، مطلب جدید و ... را در صورت کلیک دهید اما کاربر پس از کلیک با صفحه خالی یا با محتوای نامرتبط مواجه شود در این صورت محتوای سایت شما با قوانین گوگل سازگار نخواهد بود و قطعا دچار پنالتی گوگل می‌شود.


خدمات وب24: تولید محتوای سئو شده


•    محتوای بی کیفیت

اگر صفحاتی با محتوای کم‌ کیفیت و بی‌ کیفیت ایجاد کرده‌اید که اطلاعات اندک و ترجمه شده با نرم افزارهای آنلاین ارائه می‌دهید، در این‌ صورت از نظر الگوریتم پاندا این صفحات برای مخاطبان مناسب نیستند.

•    محتوای جمع آوری شده

یکی دیگر از مواردی که در محتوا‌گذاری مورد تایید الگوریتم پاندا نیست، جمع‌آوری مطالب از مقالات سایت‌های دیگر و ایجاد یک محتوای جدید با گردهم آوردن مطالب خواهد بود تا بازدید جذب کند که تاثیر منفی بر سئو سایت خواهد داشت. 

•    وب سایت های مسدود شده توسط کاربر

اگر وب سایتی توسط کاربری به منظور ورود مستقیم مسدود شود، گوگل پاندا محتوای این سایت را بی‌ ارزش تلقی خواهد کرد و آن را بی‌ کیفیت در نظر می‌گیرد که ممکن است دچار جریمه گوگل شود.

•    نسبت آگهی به محتوای سایت

زمانی که حجم تبلیغات وب‌سایت به صورت بنر یا تبلیغات متنی بیشتر از محتوای هر صفحه باشد در این صورت صفحه مورد نظر ممکن است دچار پنالتی گوگل شود.

پنالتی پانادا گوگل

خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی


راهنمای رفع پنالتی گوگل پاندا

اگر می‌خواهید به جریمه یا پنالتی گوگل پاندا دچار نشوید، پیشنهاد می‌کنیم تا از روش‌ های سئو کلاه‌ سیاه و تولید محتوای بی‌ ارزش دوری کنید. حال اگر به دنبال ریکاوری پنالتی گوگل هستید، 6 اقدام زیر به شما برای رفع جریمه گوگل کمک خواهد کرد:

  1. استفاده از روش‌ ها و شیوه‌های اصولی تولید محتوا
  2. بهینه‌سازی و آپدیت محتواهای قدیمی وب‌ سایت
  3. حذف یا ویرایش محتواهای کپی و تکراری وب‌ سایت
  4. رعایت نسبت مناسب تبلیغات به محتوای وب‌ سایت
  5. اطمینان از هماهنگی صفحات با جستجو کاربران
  6. استفاده از دستورهای noindex و nofollow برای جلوگیری از تولید محتوای کپی یا تکراری

این 6 اقدام به عنوان راهنمای مناسب جهت رفع جریمه یا پنالتی گوگل پاندا به شما کمک خواهد کرد تا وب‌سایتی مورد قبول گوگل داشته باشید و کاربران از مطالب وب‌سایت شما نهایت لذت را ببرند.

سخن پایانی

موتور جستجو گوگل در کنار الگوریتم‌های پنگوئن، کبوتر، مرغ مگس خوار و...، الگوریتم پاندا را در مجموعه الگوریتم حیوانات خود دارد که وظیفه بررسی و شناسایی سایت‌های مختلف از لحاظ کیفیت محتوا را برعهده دارد. در صورتی که وب‌سایتی شرایط مورد نظر پاندا را در تولید و انتشار محتوا رعایت نکند، دچار جریمه یا پنالتی گوگل پاندا خواهد شد که باید با رعایت اصول و اقداماتی از آن خلاصی یافت. اگر شما برای وب‌سایت خود محتوای باکیفیت تولید کنید قطعا گوگل سایت شما را قبول خواهد داشت و هرگز مشکلی پیش نمی‌ آید. اگر سوالی در ارتباط با اصول بهینه سازی سایت و الگوریتم‌ های گوگل دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران ما تماس بگیرید.

faq

الگوریتم گوگل پاندا وظیفه ی کنترل کیفیت محتوای ارائه شده سایت را برعهده دارد. در واقع الگوریتم پاندا در موتور جستجو گوگل به بررسی و آنالیز محتوای کپی، محتوای کوتاه، صفحات بی‌ارزش و تکراری می‌پردازد.

آنچه که باعث تولد الگوریتم پاندا شد، شکایت کاربران از مزارع محتوا «content farms» بود که به سرعت در حال گسترش بودند. مزرعه محتوا مانند مزرعه لینک از روش‌های سئو کلاه سیاه بود که با قوانین گوگل، مغایرت داشت.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha