سوشال سیگنال چیست و آیا به بهبود سئو سایت کمک می‌کند؟

این روزها که شبکه‌های اجتماعی در ابعاد مختلفی از زندگی ما رخنه کرده‌اند، نمی‌توان آثار ارزشمند آنها را نادیده گرفت. به همین دلیل همه دنبال تعامل بیشتر با مخاطبان هستند. هر حرکتی از سوی کاربران در جهت تعامل با ما در شبکه‌های اجتماعی یک نشانه یا به اصطلاح سیگنال است. حال نکته مهم این است که سوشال سیگنال چقدر در سئو سایت ما موثر است؟ برای پاسخ به این سوال تا پایان مطلب همراه وب۲۴ باشید.

سوشال سیگنال چیست؟

در مرحله اول بهتر است بررسی کنیم که سوشال سیگنال چیست و دقیقا چه مفهومی دارد. یکی از اصلی‌ترین اهداف طراحان شبکه‌های اجتماعی این بوده است که بتوانند فضایی را برای قبلیه‌سازی و ایجاد یک جامعه در فضای آنلاین ایجاد کنند. جایی که افراد با هم در ارتباط هستند و هر کدام با هدف خاصی چون سرگرمی، یادگیری، تعامل و... وارد این پلتفرم‌ها می‌شوند. اما با ورود کسب‌وکارها به شبکه‌های اجتماعی این ارتباطات شکل دیگری به خودش گرفت و حالا شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند بدون واسطه با مخاطبانشان در ارتباط باشند.

به همین دلیل هرگونه تعامل و واکنش از سوی کاربران نسبت به برند شما که می‌تواند شامل لایک، کامنت، به اشتراک‌گذاری، ذخیره‌کردن و... باشد، نشانه‌ای از مشارکت آنها در فعالیت‌های شماست. به همین دلیل هر کدام از این موارد را یک سوشال سیگنال می‌نامند و نشان می‌دهد که کاربران چه تعاملی با شما دارند. البته باید توجه کنید که گاهی این نشانه می‌تواند نشان‌دهنده واکنش منفی کاربران هم باشد.

به هر حال مدت‌هاست سوشال سیگنال اهمیت زیادی پیدا کرده است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


سوشال سیگنال چه ارتباطی با سئو دارد؟

این سوال ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است که سوشال سیگنال ارتباطی با سئو دارد یا خیر. در دنیای سئو، موتورهای جستجو به‌ویژه گوگل اهمیت زیادی برای محتوای باکیفیت قائل هستند و وقتی کاربران زیادی مطلب شما را می‌خوانند و نسبت به آن واکنش مثبت دارند، گوگل هم برای شما پاداش در نظر می‌گیرد. ضمن اینکه وقتی لینک مطلب شما بارها و بارها به اشتراک‌ گذاشته می‌شود یا سایت‌های دیگر به عنوان یک منبع معتبر به شما لینک می‌دهند، در نتیجه ارزش صفحه شما بیشتر می‌شود. در طرف مقابل سوشال سیگنال هم چنین عملکردی دارد و اگر نشانه‌های خوب دریافت کنید، بدین معنی است که کاربران با محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی تعامل خوبی برقرار کرده‌اند.

بنابراین برخی به این نقطه رسیدند که سوشال سیگنال و سئو با هم مرتبط هستند و وقتی محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد یا بازنشر می‌شود و به شما لینک می‌دهند، در نتیجه روی سئو شما تاثیر مثبت دارد. حتی برخی معتقدند سوشال سیگنال یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است و به طور مستقیم روی سئو تاثیر دارد. اما می‌خواهیم به شما بگوییم که درباره این موضوع بین کارشناسان اختلاف نظر زیادی وجود دارد و درواقع سوشال سیگنال تاثیر خیلی زیادی روی سئو ندارد که بخواهید با هدف رتبه گرفتن روی آن متمرکز شوید.

سوشیال سیگنال چیست

آیا سوشال سیگنال فاکتور رتبه‌بندی گوگل است و روی سئو تاثیر دارد؟

بهتر است برای بررسی این موضوع کمی از گذشته تا امروز سوشال سیگنال‌ها را بررسی کنیم. اما اول از همه یادتان باشد که گوگل تاکید کرده است سیگنال‌های اجتماعی عامل رتبه‌بندی نیستند. البته این به معنا نیست که سوشال سیگنال نمی‌تواند به سئو کمک کند، ولی مهم این است که در فرایند سئو چقدر باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

اولین بار دنی سالیوان (Danny Sullivan) در مقاله‌ای اعلام کرد کرد که پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در Facebook و Twitter به عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌شوند. در سال 2010 پس از انتشار این مقاله، مت کاتس رئیس سابق تیم وب ضد اسپم گوگل هم تأیید کرد که گوگل از پیوندهایی که در فیسبوک و توییتر وجود دارد به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می‌کند. فیلم این گفته در لینک زیر قابل مشاهده است:

لینک منبع : https://www.searchenginejournal.com/social-media-seo/196185/

اما در سال 2014، مت کاتس در ویدئویی دیگر گفت که گوگل با صفحات فیسبوک و توییتر مانند هر صفحه وب دیگری رفتار می‌کند و این صفحات را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد. فیلم این گفته در لینک زیر قابل مشاهده است:

لینک منبع : https://www.searchenginejournal.com/social-media-seo/196185/


در سال 2016، از Gary Illyes تحلیلگر گوگل سوال شد که آیا گوگل سوشال سیگنال را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد؟ او هم ویدیوی مت کاتس را ریتوییت کرد و گفت خیر.

با توجه به صحبت های بالا می توان نتیجه گرفت سوشال سیگنال عامل رتبه‌بندی گوگل نیست و تاثیری هم در سئو ندارد. دلیل اصلی این اعا این است که خیلی‌ها راحت می‌توانند با یک هزینه کم، لایک و کامنت و... را برای شبکه‌های اجتماعی خودشان بخرند. اما یادتان باشد سیگنال‌های اجتماعی در رتبه‌بندی‌ها تاثیرگذار نیستند. با اینکه بسیاری از کارشناسان همچنان معتقدند سوشال سیگنال روی رتبه‌بندی تاثیر دارد، اما این مورد هم مانند تعداد کلمات، نام دامنه و... بیشتر از اینکه روی سئو موثر باشند، به موضوضع داغ بلاگ‌پست‌ها تبدیل شده‌آند.

اما به هر حال توجه به سیگنال‌های اجتماعی مهم است و می‌توانید از آنها برای جذب مخاطب بیشتر، شناخت دقیق کاربران و درگیر نگه داشتن آنها با برندتان استفاده کنید.

تاثیر غیرمستقیم سیگنال‌های شبکه ‌ای اجتماعی در کسب‌وکار شما

  1. افزایش Brand Awareness یا آگاهی از برند
  2. افزایش Returning Visitors بازدیدکننده‌های بازگشتی
  3. بهبود عملکرد محتوا و بیشتر دیده شدن آن
  4. افزایش اعتماد مخاطبان

راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال

راهکارهای افزایش سوشال سیگنال

اگر می‌خواهید تعامل بهتری در شبکه‌های اجتماعی با کاربران داشته باشید تا برند شما را بهتر بشناسند و وفادارتر باشند، موارد زیر را در نظر بگیرید:

1.    اکانت شبکه‌های اجتماعی خودتان را حرفه‌ای بسازید.
2.    به صورت منظم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید و پست بگذارید.
3.    سعی کنید فالوئرها هدفمند و واقعی جذب کنید.
4.    از تصاویر و ویدیو استفاده کنید؛ محتوای تصویری میزان تعامل را برای انواع شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی افزایش می‌دهند.
5.    گوش دهید: آنچه مردم در مورد برند شما می‌گویند بشنوید و به شیوه‌ای سازنده و مثبت به نقد آن‌ها پاسخ دهید.
6.    مانیتور و ارزیابی کنید. ابزارهای رایگان زیادی در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید اشتراگ‌گذاری‌ها، لایک‌ها و کامنت‌ها را ردیابی و بررسی کنید.
7.    مسابقه و چالش‌های جذاب داشته باشید.
8.    کاربران را برای اشتراک‌گذاری مطالب و لینک‌های محتوای خودتان ترغیب کنید.
9.    دکمه‌های  به اشتراک گذاری را در سایت خودتان قرار دهید.
10.    برای اشتراک‌گذاری پست خودتان، از کاربران تقدیر کنید.
11.    کمپین‌های جذب سوشال سیگنال راه اندازی کنید. (گیمیفیکیشن)


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


جمع‌بندی

هر فعالیتی که به حضور قدرتمند شما در فضای وب کمک کند تا کاربران با شما تعامل خوبی داشته باشند، بدون شک می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. سئو و سوشال سیگنال هر کدام مزایای خودشان را برای کسب‌وکارها دارند و باید به هر دوی آنها به عنوان عوامل مکمل توجه کنید. اما سوشال سیگنال تاثیری روی  سئو ندارد و عامل رتبه‌بندی گوگل هم نیست.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha