
Rich Snippet یک کد HTML است که بر روی صفحات وب قرار داده میشود تا در نتایج گوگل ستارهدار شود و دارای بخشی از اطلاعات واضح مانند عکس، رتبهبندی، اطلاعات نویسنده و غیره در مورد محتوای هر صفحه است که در پایین نتایج جستجو نشان داده میشود. این کد لزوما در صفحات مرورگر قابل رؤیت نیست. هنگامی که این کدها به درستی مورد استفاده قرار گیرند، محتوای شما در نتایج جستجو در میان موضوعات مختلف دیگر ظاهر میشود و به کاربران هنگام مشاهده نتایج جستجو کمک میکند تا متوجه شوند محتوای صفحه چیست. بنابراین با استفاده از اسنیپها خوانایی سایت در موتورهای جستجو افزایش مییابد.
سه نوع ستاره کردن مطالب که در حال حاضر توسط موتورهای جستجو شناخته میشود شامل میکرودیتا (Microdata)، میکرو فرمت (Microformat) و RDFa میباشند.
شامل نام نویسنده، عکس نویسنده از پروفایل گوگل پلاس او، دنبالکنندگان نویسنده در گوگل+ در نتایج نشان داده میشود. این نوع از اسنیپت ها، بسیار مورد استفاده مدیران سایت ها قرار گرفتند و اکثر سایت های اینترنتی از آنها استفاده کردند تا اینکه حدود دو سال پیش گوگل تصمیم گرفت نمایش اتصال تصویر نویسنده به اکانت گوگل+ را برای همیشه متوقف کند و در حال حاضر استفاده از این روش خروجی مورد نظر در گوگل را ندارد.
شما ممکن است متوجه شوید اطلاعاتی که در هنگام جستجوی نام فرد در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر انجام میدهد کاملتر از LinkedIn است. این نتایج نشان داده شده برای وبسایت میتواند شامل پروفایل کارکنان، اعضای تیم و سایر افراد مرتبط با سازمان است. این اطلاعات شامل نام، شغل، وابستگی حرفهای و اطلاعات تماس باشد.
قیمت و وضعیت محصول را در نتایج نشان میدهد (به عنوان مثال؛ موجود در انبار).
میتواند همراه با اسنیپ محصولات استفاده شود که نشاندهنده تعداد ستاره، میانگین امتیاز و تعداد آراء که در زیر نتایج نشان داده میشود.
این اسنیپ شامل اطلاعات کاملی از عکس غذا، امتیاز محصول که معمولا مربوط به کاربرانی است که قبلا این غذا را درست کردند میباشد. همچنین این اسنیپ مقدار زمانی که طول میکشد تا غذا درست شود و حتی اطلاعات تغذیهای را ممکن است نشان دهد.
نشان دهنده اطلاعاتی مانند تاریخ و زمان رویداد و نیز مکان را در نتایج نشان میدهد. این اسنیپ رخدادها را تا 3 عدد نمایش میدهد.
موتور جستجوی بینگ این نوع اسنیپ را پشتیبانی نمیکند اما گوگل اطلاعاتی را مربوط به آهنگ و آلبومهای موسیقی در نتایج نشان میدهد که نشاندهنده پیش نمایش آهنگ، لینک مستقیم به خرید trackهای آهنگ و یا کل آلبوم است.
نشاندهنده محتوای ویدئو موجود در وبسایت است که مدت زمان، مجوز، شرکت تولید کننده و یا سازنده ویدئو را نشان میدهد.
این اسنیپ شامل نام کسب و کار، آدرس (حضوری و URL)، شماره تلفن، منطقه جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) و لوگو را نشان میدهد.
ستارهدار کردن اطلاعات لازم نیست که به هر محتوایی اضافه شوند هر چند داشتن محتوای ستارهدار کمک میکنند تا نتایج بهتر در موتور جستجو ظاهر شوند. برای ستاره کردن صفحه میتوان با استفاده از Microdata توسط کدهای HTML محتوای صفحات را لیبل گذاری کرد. ستاره کردن صفحات در گوگل توسط RDFa یکی دیگر از راههای مناسب میباشد که با استفاده از کدهای RDFa صفحات میتوان صفحههای طراحی سایت را ستارهدار کرد. بنابراین اگر دارای سیستم عامل وردپرس نیستید باید به صورت دستی این کدها را وارد کنید. گوگل نحوه اضافه کردن Rich Snippet را به وبسایت آموزش داده است. شما میتوانید در این آموزش نوع اسنیپتی را که میخواهید انتخاب کرده و دستورالعملهای آن را دنبال کنید. همچنین گوگل دارای ابزاری برای تست این اطلاعات است که مطمئن شوید به درستی کدها را وارد کردهاید. البته موتورهای جستجو نیاز به مدت زمانی دارند تا این اطلاعات را از وبسایت شما بگیرند و تغییرات جدید را در نتایج خود نشان دهند که میتواند چند هفته طول بکشد. خوشبختانه برای سایت هایی که بر اساس وردپرس هستند پلاگینهای متعدد در دسترس برای ساخت وجود دارد که مقداری کار را آسانتر میکند و شامل All-in-One-Schema.org است که باید آن را نصب و فعال کنید. اما میتوانید این پلاگینها را به صورت دستی با استفاده از کد HTML هم درون محتوا اضافه کنید که البته حتی برای افراد با تجربه هم مشکل است.
نتیجهگیری
Rich Snippet نسبتا به آسانی میتوانند صفحات را ستارهدار کند و از این طریق باعث افزایش نرخ کلیک شما شود، بنابراین رتبه سایت شما را ارتقا دهد. هر چند گوگل تصریح میکند که ستاره دار کردن اطلاعات شما بر روی رنکینگ صفحه شما در موتور جستجو تأثیر ندارد و گوگل تضمین نمیکند که از ستاره دار کردن (مارکآپ) استفاده کنید و آنها بیان میکنند که شما میتوانید رتبه سایت خود را توسط ایجاد محتوا که کاربران از آن استفاده خواهند کرد و به اشتراک میگذارند بهبود دهید. Rich Snippet میزان کلیک را افزایش میدهد که نتیجه آن رنکینگ بالاتر میباشد. همچنین مطالعات دیگر نشان میدهد که تا 30% افزایش در ترافیک با اضافه کردن این کدها در سایت شما ایجاد میشود.