الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چگونه سایت شما را جریمه می‌کند؟

آشنایی با الگوریتم پنگوئن گوگل 

الگوریتم پنگوئن گوگل، روشی برای رتبه‌بندی صفحات است که در آوریل ۲۰۱۲راه‌اندازی شد تا سایت‌هایی را که از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کردند، پنالتی و از صفحه نتایج جستجو (SERP) حذف کند. شرکت گوگل در کنفرانس SMX که در همین سال برگزار شد، اعلام کرد هرچند الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای بی‌کیفیت راه‌اندازی شده بود، هنوز وبسایت‌های اسپم زیادی وجود دارند. به همین خاطر گوگل الگوریتم پنگوئن را ابداع کرده است تا لینک‌های اسپم را پیدا کند و سایت‌هایی را که به خرید لینک رو می‌آورند، جریمه کند. هدف پنگوئن گوگل پنالتی کردن سایت‌هایی بود که با روش‌های اسپم، خرید لینک و پرکردن صفحات با کلمات کلیدی، قصد داشتند رتبه خود را در گوگل بهبود بدهند.
 در هر آپدیت الگوریتم پنگوئن، سایت‌هایی که پیش‌تر جریمه شده بودند و افت رتبه داشتند، فرصت پیدا می‌کنند تا رتبه‌شان را ارتقا بدهند و در مقابل، سایت‎هایی که از زیر نگاه تیزبین پنگوئن جان سالم به در برده بودند، ممکن است جریمه شوند. البته گاهی گوگل بعضی سایت‌ها را به اشتباه جریمه می‌کند که در صورت آپدیت شدن الگوریتم، این خطا برطرف می‌شود.
انتشار پنگوئن گوگل، بر ۳.۱ درصد از جستجوهای انگلیسی زبان تاثیر گذاشت. بین سال‌های ۲۰۱۲تا ۲۰۱۶، این الگوریتم چندین‌بار به روز رسانی شد و سایت‌های زیادی دچار پنالتی پنگوئن گوگل شدند و به مرور زمان، درک جامعه سئو از نحوه عملکرد پنگوئن بیشتر شد. از اوایل سال ۲۰۱۷، پنگوئن به یکی از هسته‌های اصلی الگوریتم گوگل تبدیل شده است.

الگوریتم پنگوئن گوگل 

حساسیت‌های گوگل پنگوئن چیست؟

1. طرح لینک‌ها: توسعه، خرید و مالکیت بک‌لینک‌هایی که کیفیت پایینی دارند؛ یا داشتن لینک‌هایی که به سایت شما ارتباطی ندارند، تصویری غیرواقعی از محبوبیت سایت شما نزد گوگل ایجاد می‌کند.
2. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی: گنجاندن بیش از حد کلمات کلیدی در یک صفحه وب از نظر گوگل تلاش برای دستیابی به رتبه بهتر در گوگل است. بنابراین تکرار غیرطبیعی کلمات کلیدی، موجب جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن گوگل می‌شود.


پیشنهاد ما مطالعه بلاگ معرفی تمام الگوریتم های گوگل است.


نحوه کار گوگل پنگوئن چگونه است؟

گوگل پنگوئن سایت‌هایی را هدف خود قرار می‌دهد که بک‌لینک‌های اسپم ساخته‌اند تا بتوانند نتایج جستجوی گوگل را به بازی بگیرند و رتبه بالاتری کسب کنند. الگوریتم‌های گوگل، هر سایت را بر اساس فاکتورهای متفاوت مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند. برخی از این فاکتورها مثل سرعت سایت شناخته شده‌اند ولی برخی از فاکتورها مبهم و ناشناخته‌اند.
برای آشنایی بیشتر با نوع بک لینک‌هایی که گوگل پنگوئن هدف خود قرار می‌دهد، چند مورد را نام می‌بریم:

  1. سایت های کم کیفیت؛
  2. داشتن انکرتکست مشابه یا یکسان؛
  3. ساخته شدن با استفاده از بات یا ابزار؛
  4. به صورت پولی خریده شده‌اند؛
  5. منبع آن‌ها کشورهای ناشناخته است؛
  6. در دوره زمانی کوتاهی ساخته شده‌اند؛
  7. ردپای آن‌ها به کشورهای مشکوک می‌رسد.

خدمات وب24: طراحی وبسایت فروشگاهی


به محض اینکه گوگل هر یک از بک لینک های سایت ها را کراول می کند، پنگوئن بر اساس کیفیت به لینک ها امتیاز می‌دهد. اگر در هر کدام از موارد، امتیاز منفی دریافت کنید، گوگل پنگوئن شما را پنالتی می‌کند،سپس ناچارید نقایص سایتتان را اصلاح کنید. گوگل لینک‌های سایت‌ها را برچسب می‌زند مانند:

  • لینک های پایین (footer)
  • لینک هایی که رد شده‌اند
  • لینک هایی که از پنگوئن تاثیر گرفته‌اند

چگونه متوجه جریمه پنگوئن گوگل بشویم؟

همان‌طور که در تمام آموزش‌های مربوط به مباحث سئو گفته‌ایم،کار کردن با ابزارهایی نظیر SEMrush ، Moz ، Google webmaster tools برای رصد کردن تغییرات مربوط به آمار وبسایت، ضروری است. در مبحث الگوریتم های گوگل نیز، راحت ترین راه برای فهمیدن اینکه گوگل پنگوئن کار می‌کند، چک کردن بخش Link Schemes در ابزار گوگل وبمستر تولز است. در این بخش تمام عواملی که اثر منفی بر لینک‌های شما می‌گذارد، مشخص می‌شوند. تعدادی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • خرید یا فروش لینک‌های do-follow ؛
  • تبادل لینک؛
  • بازاریابی مقاله‌ای در مقیاس بزرگ؛
  • تبلیغات؛
  • تبلیغاتی که لینک‌های do-follow دارند؛
  • نظرات انجمن‌ها یا پست‌های بلاگ حاوی لینک؛
  • لینک‌هایی که در فوتر یا قالب سایت هستند (سایت گسترده).

پنگوئن و سئو کلاه سیاه چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

اسپمرها در سال‌های اخیر لینک‌های کلاه سیاه را طوری جلوه داده‌اند که شبیه به لینک‌های کلاه سفید باشد. این موضوع چالش بزرگی برای گوگل ایجاد کرده است تا حساسیت بیشتری در بررسی لینک‌ها به خرج دهد. در نتیجه، بسیاری از متخصصان سئو، محتوای باکیفیت را در سایت‌های باکیفیت پایین استفاده می‌کنند.
اگر گوگل تشخیص می‌دهد که سایت شما لینک‌های اسپم دارد، یعنی نیاز دارید به سراغ روش‌های رفع پنالتی پنگوئن بروید. در سال ۲۰۱۳، گوگل سایت Rap Genius((https://genius.com را جریمه کرد، زیرا تشخیص داده بود که این سایت از لینک‌های اسپم استفاده کرده است. پس از اصلاح مواردی که از نظر پنگوئن تخلف بود، بررسی عملکرد سایت genius  نشان داد کلمات کلیدی که بیش از حد استفاده شده بودند، از صفحات این سایت حذف شدند:
(درج عکس).


برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سئو کلاه سیاه روی آن کلیک کنید.


جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

مهم‌ترین مشخصه‌ی پنالتی شدن توسط الگوریتم پنگوئن گوگل، افت بسیار سریع رتبه سایت و کاهش ترافیک سایت است. یکی از مثال‌های بارز ، سایت بسیار معروف و پرطرفدار Genius بود که نشان داد عملکرد پنگوئن گوگل تا چه حد دقیق و جدی است. 
این الگوریتم از ابتدای راه‌اندازی تغییر زیادی کرده است، مثلا در گذشته گوگل کل سایت را جریمه می‌کرد؛ اما از سال ۲۰۱۶، تغییرات زیر در نحوه عملکرد آن مشهود است:

  1. به صورت آنی (بلادرنگ) و real time به‌روزرسانی می‌شود؛
  2. به جای آنکه از اسپم به عنوان عاملی در رتبه‌بندی استفاده کند، آن را نادیده می‌گیرد؛
  3. جزئی‌تر شده است و دیگر کل سایت را پنالتی نمی‌کند.

چگونه پنالتی پنگوئن را رفع کنیم؟

پنالتی پنگوئن گوگل دستی نیست و گوگل نمی‌تواند کمک چندانی به صاحبان سایت‌ها بکند. گوگل بیشتر تمایل دارد اینگونه تصور کند که کاربران اشتباه می‌کنند. در هر صورت، برای ارسال درخواست بازبینی، توضیح دهید کیفیت سایت شما چگونه است و آیا به خاطر کیفیت کم لینک‌ها اسپم شده‌اید یا موارد دیگر. اما بهتر است سخنی درباره «از دست دادن ترافیک» یا «ضرر در کسب و کار» نگویید.
از آنجا که هدف گوگل پنگوئن شناسایی اسپم‌ها و لینک‌های غیرطبیعی است، باید ابتدا تمام مصادیق اسپم را که در سایت شما وجود دارد، حذف کنید. گاهی اوقات، گوگل درباره فعالیت‌های اسپم برای شما پیام ارسال می‌کند. این پیام‌‌ها معمولا در Google Webmaster Central باقی می‌مانند. شاید پس از بررسی پیام‌ها متوجه شوید که گوگل به اشتباه شما را جریمه کرده است، در این صورت می‌توانید درخواست بازبینی و تجدیدنظر برای گوگل ارسال کنید. البته در بیشتر مواقع، پاسخ گوگل این است که تغییر الگوریتمی موقت است و به صورت خودکار انجام شده است، نه توسط نیروی انسانی!

برای رفع پنالتی پنگوئن گوگل، به موارد زیر توجه کنید:

  1. شناسایی تمام لینک‌هایی که به سایت شما لینک هستند؛
  2. تعیین لینک‌های بد از خوب؛
  3. حذف یا no follow کردن لینک‌هایی که مضر هستند؛
  4. تهیه فایل disavow بک لینک‌هایی که قادر به حذفشان نیستید.

زمانی که این اقدامات را انجام دهید، گوگل پنگوئن سایت شما را بازبینی می‌کند و بر اساس تغییراتی که ایجاد کرده‌اید، به سایت شما رتبه می‌دهد. تا سال ۲۰۱۶، این کار چند ماه طول می‌کشید یا دو بار در سال انجام می‌شد؛ اما در حال حاضر، الگوریتم پنگوئن گوگل، در لحظه تغییرات را بررسی می‌کند و به روز رسانی را سریع‌تر از پیش انجام می‌دهد. این ویژگی پنگوئن گوگل مانند شمشیر دولبه است: از یک طرف رتبه سایتتان خیلی زود بالا می‌رود و از طرف دیگر، خیلی زود پنالتی می‌شوید.

بهترین ابزار کاربردی برای رفع پنالتی پنگوئن گوگل چیست؟

از بهترین ابزارهایی که به بازیابی گوگل پنگوئن کمک می‌کند، Google disavow است. واژه disavow به معنی «رد هر گونه مسئولیت یا حمایت» است که در این مورد، به رد حمایت مدیر سایت از لینک اشاره دارد. این ابزار از زمان راه‌اندازی الگوریتم پنگوئن گوگل، مطرح شد. در این زمان، وبمسترها به دنبال راهی بودند که از دست لینک‌هایی که نمی‌توانند حذف کنند، خلاص شوند. بنابراین می‌توان گفت گوگل disavow پاسخی به این نیاز مدیران سایت بود. 
به طور خلاصه، شما با استفاده از این ابزار، لینک‌های اسپم را مشخص و در گوگل disavow ثبت می‌کنید و در مقابل گوگل، این لینک‌ها را از اعتبار ساقط می‌کند. یکی از موارد مهمی که در استفاده از ابزار google disavow باید به خاطر داشته باشید این است که وقتی لینک‌ها بی‌ارزش می‌شوند، رتبه شما به حالت قبل برنمی‌گردد و برای دستیابی به جایگاه قبلی‌تان در صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل، باید به جای تولید لینک‌های اسپم، به فکر پیدا کردن بک‌لینک‌های باکیفیت باشید.

چگونه متوجه شویم که وب سایت مان توسط آپدیت پنگوئن 4.0 جریمه شده است؟

یافتن اینکه وب سایت شما توسط پنگوئن 4.0 گوگل جریمه شده یا نه بسیار آسان است. 

  • افت ناگهانی در ترافیک ارگانیک اولین نشانه برای فهمیدن جریمه توسط پنگوئن 4.0 برای وبسایت می‌باشد.
  • شما نیز در صورتی که هیچ گونه موردی یا افزایش کمی در رتبه‌بندی‌ها پس از پنگوئن 3.0 نمی‌بینید تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته‌اید. همچنین در صورت که مشاهده می‌کنید بازدید از وبسایت با کاهش شدیدی مواجه شده است.

خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


چه کار کنیم که از جریمه پنگوئن 4.0 گوگل در امان باشیم؟

برخی از نکات اساسی برای بازیابی از پنگوئن 4.0 گوگل به شرح زیر است:
در مرحله اول باید پروفایل لینک‌های خود را بشناسید و اینکه آنها در مقایسه با رقبای خود چگونه به نظر می‌رسند؛ 

  • به طور منظم پروفایل بک‌لینک خود را بررسی کنید؛
  • از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید؛ این ابزار یکی از بهترین و آخرین ابزارهای رایگان برای حذف بک‌لینک‌های اسپم گونه است و بنابراین جلوگیری از جریمه شدن توسط پنگوئن 4.0 گوگل است. این ابزار به وبمستران این امکان را می‌دهد که در صورت ورود لینک‌های بی‌کیفیت از سایتی دیگر به وبسایت خود که منجر به کاهش رتبه وبسایت می‌شود به گوگل گزارش دهند تا از این به بعد لینک‌ها را به طور کلی نادیده بگیرد.
  • رتبه‌بندی صفحه نتایج موتور جستجوی خود را به طور منظم بررسی کنید؛
  • نگه داشتن پروفایل بک‌ لینک‌ ها به طور درست و باکیفیت، بسیار توصیه می‌شود که پروفایل بک‌ لینک هایی که دارید تا حد امکان درست باشند به عنوان مثال از سایت‌های اسپم گونه و غیر مرتبط دوری کنید. همچنین ریدایرکت‌های مناسب برای لینک‌های شکسته به کار ببرید.

رفع پنالتی پنگوئن گوگل

جمع‌بندی : الگوریتم پنگوئن گوگل

بنابر آنچه در این مقاله گفتیم، ممکن است یکی از دلایل افت ترافیک سایت، پنالتی پنگوئن باشد. در این صورت، بهتر است بک‌لینک‌های سایتتان را بررسی کنید. اگر بک لینک‌ها اسپم باشند، گزینه پیشنهادی حذف و یا استفاده از امکان disavow است که نشان می‌دهد شما مسئولیتی در قبال لینک‌های اسپم ندارید.
همچنین از سایت‌های خارجی که شهرتی ندارند، لینک خارجی دریافت نکنید. از انکرتکست‌های داخل متن را تنوع بدهید و از پیوندهای مختلف برای ارجاع دادن به صفحات، استفاده کنید. به دنبال خرید لینک نباشید و از روش‌های سئو کلاه سیاه پرهیز کنید. به هیچ عنوان به سراغ ابزارهای ساخت لینک نروید. از روش‌هایی مانند انتشار محتوای وایرال، پست مهمان، پاسخ دادن به سوالات در انجمن‌های آنلاین و اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید تا لینک‌های خارجی باکیفیت دریافت کنید. الگوریتم پنگوئن گوگل که از سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده و تا کنون چندین بار به روز رسانی شده است، به صورت آنی سایت‌ها را ارزیابی می‌کند و پس از شناسایی سایت‌های متخلف، آن‌ها را پنالتی می‌کند. به محض انجام اقدامات لازم برای رفع پنالتی پنگوئن گوگل، این الگوریتم سایت شما را مجددا بررسی می‌کند و ترافیک و رتبه سایت شما را دچار تغییر می‌کند. 

faq

گوگل پنگوئن سایت‌هایی را هدف خود قرار می‌دهد که بک‌لینک‌های اسپم ساخته‌اند تا بتوانند نتایج جستجوی گوگل را به بازی بگیرند و رتبه بالاتری کسب کنند. به محض اینکه گوگل هر یک از بک لینک های سایت ها را کراول می‌کند، پنگوئن بر اساس کیفیت به لینک ها امتیاز می‌دهد. اگر در هر کدام از موارد، امتیاز منفی دریافت کنید، گوگل پنگوئن شما را پنالتی می‌کند.

  1. شناسایی تمام لینک‌هایی که به سایت شما لینک هستند؛
  2. تعیین لینک‌های بد از خوب؛
  3. حذف یا no follow کردن لینک‌هایی که مضر هستند؛
  4. تهیه فایل disavow بک لینک‌هایی که قادر به حذفشان نیستید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha