بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چیست؟

تعریف بازاریابی درونگرا (inbound marketing

بازاریابی درونگرا (inbound marketing) نوعی از بازاریابی است که با ایجاد محتوای مناسب سعی در جذب مشتری قبل از تصمیم به خرید آن نموده است و به دنبال ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان خود با استفاده از سئو، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی می باشد. بازاریابی درون گرا به فارسی به کلمات مختلفی ترجمه شده است که از جمله آنها می توان به عباراتی مانند "بازاریابی جاذبه ای" یا "بازاریابی درونی" اشاره کرد. در واقع هدف از بازاریابی درون گرا یا بازاریابی جاذبه ای هدایت مخاطب هدف (کاربری که به دنبال خرید محصول یا خدمات ماست) به سمت وب سایت می باشد. بازاریابی درون گرا بر خلاف روش های بازاریابی و تبلیغات سنتی بر روی مخاطب هدف تمرکز می کند و بر اساس روش های تولید محتوا (بازاریابی محتوا) کاربر را جذب می کند. به همین دلیل به این روش بازاریابی، بازاریابی جاذبه ای نیز می گویند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که بازاریابی درونگرا چیست و شامل چه روش هایی می شود.

پیاده سازی بازاریابی درونگرا

  1. ایجاد وب سایت قدرتمند: داشتن وب سایت اینترنتی اولین گام در بازاریابی درون گرا است. با آگاهی از تمام اصول بازاریابی وب سایت خود را تهیه نمایید. دسترسی و لینک دهی صفحات به یکدیگر داشته باشد. طراحی وب سایت ساده و بروز رسانی آن آسان باشد.
  2. سعی کنید بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهید.
    • وبلاگ نویسی کنید: مقالاتی در مورد سایت خود تهیه کنید و در وبلاگ خود قرار دهید، با انجام وبلاگ نویسی تعداد صفحات در موتورهای جستجو افزایش می یابد و شانس شما برای بیشتر دیده شدن بالا می رود.
    • شبکه های اجتماعی: مطالب وبلاگ خود را در شبکه ‏های اجتماعی به اشتراک بگذارید و رسانه اجتماعی تولید کنید.
    • سئو : اعمال یکسری تغییرات داخلی و خارجی در سایت به منظور بالا بردن رتبه وب سایت.
    • تبلیغات کلیکی(PPC)
  3. صفحات فرود: در سایت خود پیشنهادات ویژه قرار دهید و مشتریان بالقوه را جذب کنید.
  4. از طریق شبکه های اجتماعی با مشتریان در تعامل باشید. با استفاده از بازاریابی ایمیلی به صورت مرتب به مشتریان ایمیل ارسال نمایید.
  5. منظم باشید و اطلاعات قابل اندازه گیری داشته باشید این اطلاعات شامل:
    • تعداد مشتریان بالقوه از سایت
    • تعداد مشتریان بالفعل
    • هزینه تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتریان بالقوه

مزایای بازاریابی درونگرا

برخی از مزایای بازاریابی درون گرا عبارتند از:

  • بر روی مخاطبین هدف تمرکز می کند: بازاریابی درونگرا به دنبال عموم مردم نیست بلکه به دنبال یافتن مشتریان هدف خود می گردد و سعی ماندگار کردن مشتریان خود می باشد.
  • ایجاد محتوای مناسب: محتوای مناسب باعث اشتراک گذاری محتوا از طریق رسانه های اجتماعی خواهد شد و همچنین محتوای مناسب سبب تاثیرگذاری عمیق تر و ماندگار بیشتر محتوا در اذهان میگردد.
  • هزینه: ارزان و مقرون به صرفه است.
  • نوعی از بازاریابی با کسب اجازه محسوب می شود و کاربر هدف با علاقه خود به سراغ شما می آید.

شیوه بازاریابی درونگرا از این جهت که با کسب اجازه از کاربر صورت می گیرد، مزیت بزرگ آن محسوب می شود. با گسترش تبلیغات، اکثر افراد به دنبال آسایش بیشتر هستند. بنابراین کسب اجازه از طرف مشتری نوعی احترام به حقوق آنها محسوب می گردد. از طرف دیگر در بازاریابی درونگرا مشتری هدف با تمایل خودش به سمت شما می آید و درخواست خرید محصولات شما را دارد و به همین دلیل فرآیند فروش در بازاریابی درون گرا بسیار ساده تر از سایر روش های بازاریابی سنتی است و نرخ بازگشت سرمایه گذاری و نرخ تبدیل بیشتری دارد. نرخ تبدیل بر اساس نسبت تعداد افرادی که به شما برای خرید مراجعه می کنند و تعداد افرادی که خرید می کنند بدست می آید، به عنوان مثال اگر صد نفر مشتری بالقوه به شما مراجعه می کنند و ده نفر از آنها خرید انجام می دهند، نرخ تبدیل شما 10% است. البته نرخ تبدیل برای بخش های مختلف کاربرد دارد، مثلا نسبت اینکه چند نفر آگهی شما را دیده اند و افرادی که با شما تماس تلفنی می گیرند و... به طور کلی نرخ تبدیل مشتری در روش های مختلف بازاریابی درونگرا مقدار مناسبی است.

همچنین نرخ بازگشت سرمایه گذاری بر اساس میزان سرمایه گذاری انجام شده برای تبلیغات و سود ایجاد شده بدست می آید، با توجه به اینکه روش های مختلف بازاریابی درونگرا هزینه نسبتا پایینی دارند، نرخ بازگشت سرمایه گذاری در این روش بازاریابی بسیار مناسب است. حتی در بسیاری از مواقع با وجود هزینه کمتر برای بازاریابی، روش های جاذبه ای و درونگرا سود بیشتری را برای کسب و کار ها به همراه خواهند داشت. 

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha