آموزش لینک بیلدینگ به صورت اصولی

لینک بیلدینگ بخشی از سئوی خارجی است که هدف آن گرفتن لینک از وبسایت‌های دیگر به وبسایت شما می‌باشد و امروزه محتوا نقشی کلیدی را در این فرایند ایفا می‌کند. لینک بیلدینگ یکی از تاکتیک‌هایی است که برای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) مورد استفاده قرار می‌گیرد و دلیل اینکه شما باید لینک بگیرید این واقعیت است که موتورهای جستجو لینک به یک وبسایت را به عنوان رأی اعتماد درک می‌کنند. لینک‌سازی یک فرآیند مشکل و وقت گیر است زیرا تمام لینک‌های ایجاد شده مؤثر نیستند و یک لینک از یک وبسایت معتبر تأثیر بیشتری بر روی نتایج جستجو نسبت به یک لینک از یک وبسایت تازه ایجاد شده، دارد؛ اما لینک‌های باکیفیت مشکل به دست می‌آیند. این مقاله آموزش لینک بیلدینگ و نحوه لینک سازی با کیفیت را بیان خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : سئو خارجی (Off-page SEO) چیست و شامل چه مواردی می شود؟


آموزش لینک بیلدینگ

به یاد داشته باشید لینک بیلدینگ در دستیابی به رتبه های بالا در جستجوی ارگانیک ضروری است.

چرا لینک بیلدینگ مهم است؟

لینک بیلدینگ به این دلیل مهم است که فاکتور اصلی در چگونگی رتبه‌بندی صفحات وب در گوگل است. گوگل در سایت خود می‌نویسد: «به طور کلی، وبمستران می‌توانند رتبه سایت خود را توسط افزایش تعداد لینک دادن سایت‌هایی باکیفیت بالا به صفحات خود، بهبود بخشند». در هنگام شناسایی وبسایت‌ها توسط موتورهای جستجو، خزنده‌ها محتوای آن صفحات را استخراج و به ایندکس خود اضافه می‌کنند. از این رو آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا صفحه مربوطه کیفیت لازم را برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی مورد هدفش دارد یا نه؟ در این زمان، فقط موتورهای جستجو به محتوای صفحه توجه نمی‌کنند؛ بلکه تعداد لینک‌های اشاره شده به سایت و کیفیت این لینک‌ها برایشان اهمیت دارد. به طور کلی، هر چه تعداد لینک‌های شما در وبسایت‌هایی با اعتبار بالا بیشتر باشد، رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که لینک‌ بیلدینگ کار راحتی نیست و صرفا داشتن تعداد زیادی بک لینک به معنای موفقیت کسب و کار شما نخواهد بود. همانطور که ذکر شد در این راستا عوامل متعددی مانند اعتبار و پیج رنک وبسایت‌های بک لینک دهنده، تعداد بک لینک‌های یک وبسایت، نوفالو بودن بک‌لینک‌ها و غیره در فرایند لینک سازی وبسایت شما تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین برای رسیدن به رتبه بالا در جستجو نباید به بک‌لینک‌ها اکتفا کرد.

چگونه از وبسایت‌های دیگر برای وبسایت خود لینک بگیریم؟

تعدادی از استراتژی‌های لینک بیلدینگ وجود دارد که می‌توانید برای گرفتن لینک از وبسایت‌های خارجی برای وبسایت خود مورد استفاده قرار دهید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
ایجاد و ارتقای محتوا: تولید محتوای باکیفیت سبب می‌شود وبسایت‌های معتبر حاضر شوند به وبسایت شما لینک دهند. بنابراین داشتن بک لینک از یک وبسایت معتبر نسبت به چندین لینک از وبسایت‌های نامعتبر ارزش زیادی را خواهد داشت.
ارسال محتوا: مقالات خود در رسانه‌های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک و غیره ارسال کنید. وبسایت خود را در دایرکتوری‌های بزرگ ثبت کنید، ویدئوهای خود را یوتیوب، آپارات و غیره انتشار دهید.
نظرات و یادداشت‌ها: محصول، خدمات یا سایت خود را در مقابل وبلاگ‌نویسان بانفوذ قرار دهید. 

بیشتر بخوانید : سئو داخلی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

استراتژی لینک بیلدینگ

نکات و قوانینی که باید در لینک بیلدینگ رعایت کرد

استراتژی لینک بیلدینگ یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت سئو می‌باشد. برای کسب رتبه خوب یک صفحه وب چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

1- انکر تکست :

انکر تکست‌ها یکی از فاکتورهای مهم در لینک بیلدینگ هستند و از طریق اینها موتورها جستجوگر محتوای لینک را متوجه می‌شوند. لینک‌های مناسب به وبسایت می‌توانند سبب بهبود جایگاه وبسایت شما در گوگل شوند؛ به عنوان نمونه، در نظر دارید لینکی را در وبسایت دیگر ایجاد کنید و از این رو از انکر تکستی استفاده کنید که به عنوان کلمه کلیدی شما می باشد. در نتیجه پس از ایجاد این لینک برای سایت خود، وقتی خزنده‌ها به سراغ این سایت آمده، لینک را برای سایت شما با استفاده از این کلمه کلیدی می‌یابند و بنابراین سبب بهبود نتیجه بهتر وبسایت شما در مورد این کلمه کلیدی خواهد شد. اما استفاده از انکر تکست‌ها همانطور که می‌توانند باعث بهبود رتبه شما شوند، اگر علم و تجربه کافی در استفاده از آنها را نداشته باشید می‌توانند آسیب‌های جدی به سایت تان وارد کنید. به این دلیل که با آپدیت جدید گوگل به نام پنگوئن، سختگیری بر روی اینها بیشتر شده و در صورت استفاده بیش از حد از یک عنوان می‌تواند باعث آسیب به وبسایت شوند. بنابراین در هنگام لینک‌سازی حتما انکر تکست (anchor text) متنوعی را برای لینک‌های خود وارد کنید تا گوگل لینک سازی را غیر طبیعی در نظر نگیرد.

2- کیفیت صفحه لینک شونده :

یکی دیگر از عواملی که در نظر گرفته می‌شود کیفیت صفحه‌ای است که لینک از آن به وبسایت ما ارسال می‌شود. برای موتورهای جستجو لینک‌ از صفحات باکیفیت و معتبر نسبت به صفحات و سایت‌های غیر قابل اعتماد در ارتقای رتبه‌بندی ارزش دارد. از این رو یک بک لینک با کیفیت در یک وبسایت معتبر می‌تواند آمار ترافیک سایت شمار ا افزایش دهد. البته دریافت لینک با کیفیت نیازمند صرف زمان زیادی است و یک فرایند بلند مدت است.

3- لینک شدن به صفحه اصلی :

برای سئوی بهتر باید تعداد بک لینک به صفحات داخلی در مجموع سه برابر صفحه اول باشد. به این دلیل که بیشتر بازدیدکنندگان شما انتظار دارند مستقیما به بخش مورد نظر خود هدایت شوند و بنابراین ورود بازدیدکنندگان به صفحات داخلی وبسایت جالب تر است تا صفحه اول سایت. به طور کلی اگر همه بک لینک‌ها به صفحه اصلی سایت داده شوند و به صفحات داخلی در سایت لینک داده نشوند این امر سبب می شود بک لینک‌ها در نظر گوگل تقلبی به نظر برسند.

4- لینک‌سازی در سایت‌های مرتبط با حوزه کسب و کار شما :

به طور کلی بهتر است از وبلاگ‌های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود لینک‌های معتبر و باکیفیت کسب کنید. لینک سازی موجب می‌شود که بتوانید با وبسایت‌ها و وبلاگ‌های مرتبط با حوزه کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید.

چگونه محتوای لینک پذیر ایجاد کنیم؟

اولین گام این است که درک کنید چرا افراد ممکن است به مطلب شما لینک دهند؛ باید محتوای سایت آنقدر برای مخاطب جالب و مفید باشه که ارزش اشتراک گذاری را داشته باشد. جهت ارزشمند شدن محتوای شما برای خواننده، باید موضوعی را انتخاب کنید که برای خوانندگان مفید باشد و پتانسیل بدست آوردن بک لینک را داشته باشد. هر چه مقاله مفیدتر باشد، لینک پذیرتر می‌باشد. اما توجه کنید که برخی از انواع محتوا هستند که احتمال بیشتری جهت کمک به جذب بک لینک می‌کنند. در ادامه برخی از اینها را بررسی کنیم:

1- محتوای ابتکار آمیز و خلاق 

راه دیگر برای بهتر شدن محتوا، این است که محتوا را بر اساس آمار و اطلاعات دقیقی بنویسید. پژوهش مبتکارانه، آمار و داده‌های منحصر به فرد را ارائه می‌کند. در اینصورت هنگامی که کسی بخواهد اطلاعاتی را که در مطالعه شما در یک مقاله ارائه شده است را ذکر کند، فقط یک راه برای انجام آن وجود دارد و آن لینک کردن به شماست. مقاله و تحقیق باکیفیت باید سؤالات حیاتی مرتبط با حوزه کسب و کار را پاسخ دهد و ارزشی را برای مخاطبان شما فراهم کند. محتوای تحقیقاتی می‌تواند زمان و تلاش زیادی را برای تولید بگیرد؛ اما اغلب منجر به بک‌لینک‌های باکیفیت می‌شود. 

2- رعایت موارد بصری در تولید محتوا

استفاده از تصاویر به خوانندگان انگیزه می‌دهد تا مطالبتان را بخوانند و این امر باعث می شود محتوای شما لینک پذیرتر شود و نیز میزان اشتراک گذاری‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.. تصاویر و ویدئوها افرادی را که بیشتر بصری هستند جذب می‌کند، خستگی متن را کمتر می‌کند و لینک گرفتن آن آسان می‌شود. این موارد بصری شامل موارد زیر می‌باشند:

  • اینفوگرافیک: اینفوگرافیک جزو محبوبترین روش‌های تولید محتوا برای کسب بک لینک است. یک لینک به سایت خود در کد جاسازی اینفوگرافیک قرار دهید تا مطمئن شوید در زمان ارسال ان به سایت‌های دیگر، بک لینک می‌گیرید.
  • چارت‌ها و نمودارها: اینها درک اطلاعات پیچیده را ساده می‌کنند و اطمینان می‌دهند که خواننده به طور کامل اطلاعات مورد نیاز خود را درک می‌کند.
  • ویدئوها: اهمیت ویدیو روزانه افزایش می‌یابد، زیرا ویدیو همچنان به بازاریابی محتوا و پلتفرم‌های اجتماعی غلبه دارد. سرقت ویدئوها نسبت به پست‌های مهمان بسیار مشکل است. اگر بتوانید یک ویدئو عالی و تأثیرگذار تولید کنید، دیگران آنرا به اشتراک می‌گذارند. همچنین مزیت دیگر استفاده از ویدئو این است که کابران بیشتر ترجیح می‌دهند ویدئو ببینند تا متن بخوانند و ممکن است آنرا چندین بار مشاهده کنند که این امر سبب حک شدن تصویر برند شما در ذهن آنها می‌گردد.

3- و در نهایت استفاده از راهنماها و کتاب‌های الکترونیک

راهنماها، کتاب‌های الکترونیکی و مقالات اغلب حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد موضوع خاص هستند که می‌توانید با استفاده از آنها محتوای عمیق‌تری را برای خوانندگان خود ایجاد کنید. بخشی از محتوای خوب تحقیق شده و برنامه‌ریزی شده می‌تواند یک منبع خوب برای خواننده باشد. بنابراین با ارائه محتوای علمی و دقیق، امکان پیروزی در میان رقبا بیشتر خواهد بود.

لینک بیلدینگ اصولی

به طور کلی لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است. بهترین روش برای بدست آوردن لینک‌های با کیفیت و معتبر، ایجاد محتوای منحصر به فرد و مرتبط است؛ اما لینک سازی تنها یکی از مواردی است که گوگل مورد توجه قرار می‌دهد و نمی‌تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت سایت باشد. افرادی مانند مت کاتز به اهمیت لینک به عنوان سیگنال رتبه‌بندی در موتورهای جستجو اشاره کرده‌اند، اما در عین حال به افراد هشدار داده‌اند که نباید انرژی خود را تنها بر روی لینک بیلدینگ صرف کنند.

همچنین بخوانید
لینک Sitewide چیست؟ در این مقاله از وب24 شما را با لینک Sitewide (سایت واید) و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
صفحات یتیم یا orphan pages صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر سایت به آن‌ها داده نشده است. در این مقاله از وب24 شما را با نحوه پیدا کردن Orphan Pages آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل و نقش آن در سئو آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با بهینه سازی URL و تاثیر آن در سئو آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha