راهکارهای بازاریابی در صنعت گردشگری

بازاریابی گردشگری چیست؟

در تعریف بازاریابی گردشگری میتوان به روشهای بازاریابی گردشگر در امارات متحده عربی و ترکیه اشاره کرد. این دو کشور با تنظیم مقرارت خاص برای ورود گردشگران شرایطی را محیا کرده اند که بخش اعظمی از درآمد های کشورهایشان از توریست و گردشگر تامین میشود. امروزه کشور دبی، بعنوان مرکز گردشگری پاییز و زمستان مردم اروپا و آمریکا محسوب میشود و ترکیه نیز بسادگی توانسته است از ایران و کشورهای عربی توریست تفریحی و توریست درمانی جذب کند.

بازاریابی در صنعت گردشگری

بازاریابی در صنعت گردشگری یک سازوکار مدیریتی است که نیازهای گردشگران فعلی و آتی را پیشبینی و برای پاسخگویی به این نیازها برنامه ریزی می کند. بازاریابی توریست اصولا باعث رقابت بین شرکت هایی ارائه دهنده خدمات توریستی مانند شرکت های مسافرتی میشود. مدیریت بازاریابی گردشگری تنها به مسائل مالی محدود نمیشود. مشکلات اصلی در بازاریابی صنعتی توریست، تفاوت فرهنگی میان توریست ها و مردم محلی است. در مدیریت بازاریابی گردشگری باید شرایطی را ایجاد کرد که مردم محلی از ورود گردشگران متنفع شوند. به این ترتیب مردم محلی با آغوش بازتری از گردشگران استقبال می کنند و اختلافات فرهنگی را راحتتر میپذیرند. از طرفی با افزایش منفعت مردم محلی از توریست، استقبال مردم محلی از گردشگران بیشتر شده و این امر موجب رضایتمندی گردشگران خواهد شد. در بازاریابی گردشگری هنگامی که بتوانیم میان خواسته های گردشگر و خواسته های مردم محلی یک توازن برقرار کنیم. میتوانیم به تداوم صنعت گردشگری امیدوار باشیم.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت گردشگری با کدنویسی اختصاصی


شواهد نشان میدهد که میزان گردشگری در ایران رو به افزایش است. استفاده از درآمد حاصل از گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد سرانه و تنوع منابع درآمد کشورمان میتواند بسیار حائز اهیمت باشد.

بازاریابی صنعت گردشگری در ایران

چرخه عمر گردشگری :

مرحله اکتشاف: یک کشور بعنوان یک مکان گردشگری توسط عده کمی گردشگر مورد بازدید قرار میگیرد. با توجه به تعداد کم گردشگران، مردم محلی بدون توجه به منفعت خود، رفتار مهربانی با گردشگران خواهند داشت. در این مرحله از گردشگری، مراوده میان مردم محلی و گردشگران دوستانه میباشد.

  1. مرحله مشارکت : در این مرحله تعداد گردشگران بیشتر شده و طبیعتا سود ناشی از حضور گردشگران محسوس میشود. در این مرحله مردم محلی برای افزایش سود خود از حضور گردشگران، منازل خود را به آنها اجاره میدهند و یا به عنوان راهنما با توریستها همراه میشوند. در شهرهای غربی ایران اکثر مردم عرب زبان بعنوان راهنمای تور گردشگران عراقی و کویتی با آنها همراه شده و درآمدی برای خود کسب می کنند.
  2. مرحله توسعه : در این مرحله میزان گردشکران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و سرمایه داران برای جذب سرمایه گردشگران اقدام به ایجاد هتل ها و سایر امکانات رفاهی می کنند. مردم محلی در این مرحله، گردشگر را به عنوان یک منبع اقتصادی نگاه می کنند. اگر به کشور ترکیه سفر کرده باشید، حتما متوجه شده اید که از مهمان نوازی های ما ایرانی ها نسبت به توریست ها در کشور ترکیه خبری نیست. این امر بدلیل توسعه گردشگری در این کشور رخداده است. در مرحله توسعه گردشگری بازار گردشگری یک بازار تخصصی میشود.
  3. مرحله تثبیت: در این مرحله گردشگران بصورت مرتب و دائمی به کشور مقصد مسافرت می کنند و درآمد سرانه کشور مقصد به صورت مشهودی از حضور گردشگران تاثیر می پذیرد. کشور دبی در حال حاضر به مرحله تثبیت رسیده است و میتوان حجوم توریست ها به این کشور را بصورت سالانه در فصل پاییز و زمستان مشاهده کرد.
  4. رکود : مقصد گردشگری بعد از مدتی برای توریست ها تکراری و خسته کننده میشود. اختلافات فرهنگی میان توریست ها و مردم محلی با توجه به گسترش ارتباطات و زمان بیشتر این ارتباطات، تبدیل به معضل شده و تورست ها مقصد گردشگری خود را تغییر میدهند.
  5. تجدید حیات: یک مقصد توریستی باید بتواند بعد از رکود برنامه تجدید حیات تنظیم کند. در غیر این صورت به یک خاطره تبدیل خواهد شد. زمانی مصر مقصد گردشگران اروپایی بود. ولی با عدم توان مدیریت تجدید حیات گردشگری، این موقیعیت را از دست رفت و اکنون تنها در کتاب ها میتوان از شکوه آن زمان مصر تصویری دید و از امکان عبور چهار ارابه در کنار هم از خیابان های شهر سخنی شنید.

معرفی خدمات وب24: بهینه سازی سایت و سئو


ويژگی های بازاريابی خدمات جهانگردی و گردشگری:

هنگامی که از بازاریابی خدمات گردشگری سخن به میان میآید. باید بدانیم که تحلیل روشهای بازایابی گردشگری کار بسیار دشواری است.

بازاریابی گردشگر نامحسوس است: این بدان معنا است که تعیین مواردی که گردشگران برای سفر خود در مقصد انتظار آن را می کشند بسیار دشوار است. مثال:

بیشتر گردشگران اروپایی هنگام عظیمت به هند از اینکه می توانند سوار فیل شوند هیجان زده هستند. ولی در هند گرمای جانکاه باعث میشود که اغلب گردشگران جز زمان کوتاهی به فیل سواری نپردازند. این امر در سفرهای آتی این گردشگران به هند بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

متغير بودن: با توجه اینکه بازاریابی گردشگری بر پایه انسان ها میباشد. بازاریابی گردشگری بیسیار متغییر است. در بازاریابی سایر کالا ها ما یک کالا را به یک انسان عرضه میکنیم. در بازاریابی گردشگری ما یک کشور را با تمام مردم، آداب و رسوم و تاریخ را به یک انسان عرضه میکنیم. با توجه به اینکه هردوسمت بازاریابی گردشگری انسان است. در نتیجه کیفیت این بازاریابی بسیار متغییر است.

غير قابل تفكيك بودن : عوامل موثر در بازاریابی گردشگری و عواملی که به بازاریابی گردشگری آسیبب میزنند را نمی توان از هم تفکیک کرد. مثال: در کره شمالی گردشگران ناچارند در مسیر ها و مناطقی مشخص شده رفت و آمد کنند واز حضور در مناطقی غیر از مناطق مشخص شده منع شده اند. انجام اینکار در یک صنعت گسترده امکان پذیر نیست.

غیرقابل ذخيره بودن : ویژگی های بازار در صنعت گردشگری قابلیت ذخیره شدن را ندارند.

اهميت زمان وكانال هاي توزيع متفاوت : هنگام بازاریابی گردشگری، زمان مسافرت و نحوه انجام آن بسیار اهیمت دارد. این نکته که اغلب توریستهای عازم به ایران هواپیمایی امارات را با وجود زمان طولانی تر پرواز ترجیح میدهند در همین بخش باید مورد بررسی قرار گیرد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی


اهميت گسترش صنعت جهانگردی در ايران:

در آمارهای مختلف بر افزایش گردشگری به ایران اشاره شده است. ولی این آمار ها نباید ما را از نقد شرایط گردشگری در ایران باز دارد. ما در ده سال گذشته یک مقصد اصلی برای، توریست درمانی، بودیم، ولی اکنون کشور ترکیه با سرمایه گذاری در بخش درمان و بازاریابی توریست درمانی درحال ربودن بازار توریست درمانی ایران است. در حال حاضر تمام تمرکز بازاریابی در کشورمان بر بازاریابی توریست مذهبی است. این امر با وجود امکانات گردشگری تاریخی و طبیعی در ایران به معنی این استکه در زمینه بازاریابی گردشگری در ایران هنوز امکانات بسیاری برای توسعه و افزایش درآمد کشورمان را دارد.

راهکارهای بازاریابی در صنعت گردشگری

چگونه گردشگری را توسعه دهیم

اگر نگرش ما در مورد توريسم به منزله يك صنعت باشد. در اين صورت گردشگری بايد به عنوان يك كالا مراحل مختلف«توليد» ، توزيع و بازاريابي و مصرف را طي كند و در هر مرحله نيز برنامه ريزي مدوني داشته باشد. مرحله توزيع و بازاريابي مسلماً به سرمايه گذاري وسيعي در جهت شناسانيدن جاذبه هاي توريسي ، فرهنگ و تمدن ايران نياز دارد. از آنجايي كه جهانگردي يك كالا تجملي در بودجه خانوارها منظور مي شود مي توان استدلال كرد كه جهانگردي در كشورهاي صنعتي غرب كه از سطح درآمد سرانه بالاتي برخوردارند به مراتب بيش از ساير كشورهاي در حال توسعه كه از سطح درآمد معيشتي برخوردارند. این امر در کشور های همسایه ما باعث شده که سرمایه گذاری ها و بازاریایی های فراوانی برای جذب گردشگران از اروپا و آمریکا صورت گیرد و برخی از قوانین کشورهای همسایه ما برای افزایش میزان گردشگر تغییر کرد. متاسفانه در ایران هنوز بازاریایی صحیحی برای جذب گردشگر اروپایی بصورت گسترده انجام نشده است و همانطور که اشاره شد، بیشتر سرمایه گذاری ایران برای جذب گردشگر مذهبی از کشورهای مسلمان همسایه است، که با توجه به سطح درآمد در این کشور ها نمی توان درآمد زایی بالایی را از این نوع توریست انتظارداشت و اکنون که بیش از ده سال از گسترش توریست مذهبی در ایران میگذرد شاهد آن هستیم که این صنعت همچنان بصورت یک صنعت محلی و حتی خانگی مانده و توسعه نیافته است. دلیل این امر نبودن سرمایه کافی برای توسعه این صنعت است.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


همه ما میدانیم که کشور ایران برای جذب توریست با محدودیت های مذهبی، فرهنگی و قانونی مواجه است. برخی از این محدودیت ها برای برطرف شدن نیاز به سالها تلاش و فعالیت و صرف هزینه های هنگفت دارند. اما اگر بخواهیم برای ایران در شرایط فعلی بازار گردشگری را توسعه دهیم راهکارهای ما چیست. تصور کنید که شما صاحب یک کارخانه هستید و کالایی را تولید کرده اید واکنون متوجه شده اید که بازار رغبت چندانی به خرید آن را ندارد و شما برای تغییر استراتژی تولید، به برگشت سرمایه خود از طریق فروش کالای تولید شده نیاز دارید. در این شرایط بعنوان یک بازایاب باید راهکارهای زیر را تحلیل و بررسی و براساس موقعیت خود اجرا کنید.

  1. تبليغات در سطح كلان با تكيه بر سياست گذاري داخلي و خارجي
  2. تبليغات در سطح فرد، بر اساس موضوعي
  3. تبليغات در سطح كلان ،با بهره گيري از كمك هاي دولتي

هنگامی که به تحقیق در نحوه تبلیغات برای افزایش توریست به کشور بودیم با این ادعا که توریست میتواند درامدی بیش از نفت برای ایران به همراه داشته باشد مواجه شدیم. این امر بر روی کاغذ ممکن است، اگر بخواهیم اینکار را در عمل انجام دهیم باید یکسری قوانین را تغییر دهیم. ما میتوانیم یک محقق و یا یک عکاس حرفه ایی و یا یک روزنامه نگار غربی را براحتی برای مسافرت به ایران ترغیب کنیم، ولی آیا یک هتل دار غربی ، یک زن خاندار غربی ، یک بازیگر غربی را هم میتوانیم برای مسافرت به ایران ترغیب کنیم؟ این افراد دبی را ترجیح میدهند.

یکی از نکاتی که در مطالعه بازاریابی توریست با آن مواجه شدیم این نکته بود که برخی منابع اعلام کرده بودند که مسافرت ایرانی ها به ترکیه ، دبی و جمهوری آذربایجان نشانه ضعف ما در ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران است. این نکته که در ایران امکانات رفاهی برای گردشگران خارجی مهیا نیست، کاملا پذیرفته شده است. ولی برهان این مسئله که این عامل باعث مسافرت ایرانی ها به ترکیه و دبی میشود با اشکال روبرو است. زیرا در این صورت ما باید فرض کنیم که مسافرت ستارگان هالیودی به دبی نشانه عدم جذابیت های هالیود بعنوان مقصد گردشگری است. که قطعا فرض صحیحی نیست. هر کالایی مخاطبی دارد اگر شما از محصولی لذت میبرید قطعا در سراسر دنیا هزاران نفر مانند شما از همان محصول لذت میبرند. اگر شرایط ایران برای جذب گردشگر دشوار است، بازاریاب ها باید بتوانند جامعه مقصدی بیابند که بتواند براحتی با شرایط ایران وفق پیدا کند.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha