SMO چیست ، تکنیک های بهینه سازی شبکه های اجتماعی

بهینه‌ سازی شبکه‌های اجتماعی همانند بهینه‌سازی موتور جستجو نقش مهمی در موفقیت یک وبسایت ایفا می‌کند. در حال حاضر سیگنال‌های اجتماعی بر روی سئو وبسایت اثر می‌گذارند، پس از بروزرسانی‌های الگوریتم‌های پنگوئن و پاندای گوگل، برای ایجاد فاکتور اعتماد و اعتبار وبسایت، تأثیر رسانه های اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی وبسایت به یک اندازه مهم هستند؛ به خصوص برای وبسایت‌های تجارت الکترونیک بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است، چنانچه در حال حاضر مردم از پیشنهادات شبکه‌های اجتماعی برای خرید آنلاین محصولات استفاده می‌کنند. 

بهینه سازی شبکه های اجتماعی

بهینه‌سازی شبکه اجتماعی (SMO) چیست؟

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی تکنیکی برای ارتقا یافتن محصولات و ایجاد برند بر روی کانال‌های مختلف اجتماعی است؛ به عبارت دیگر بهینه‌سازی شبکه اجتماعی (SMO) فرآیندی برای به حداکثر رساندن اطلاع رسانی از کالا، علامت تجاری یا رویداد با استفاده از کانال‌ها و جوامع شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ عمومی است. شبکه‌های اجتماعی شامل سایت‌های ویدئویی مانند یوتیوب، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و نیز کانال‌های مختلف تلگرام و اینستاگرام است. اول از همه نیاز دارید که یک لیستی از وبسایت شبکه‌های اجتماعی تهیه کنید که هدف شما خواهند بود و این لیست باید مناسب با حوزه کسب و کار شما باشد.

استفاده از روش بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی از جمله افزایش ترافیک سایت، تسریع در اطلاع رسانی، جذب سریع بازدیدکننده از نقاط مختلف، ایجاد لینک به سایت، سرعت در اشتراک‌گذاری مطالب را دارا است.

تفاوت بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO) با بهینه‌ سازی موتور جستجو (SEO)

SMO را می‌توان موردی از زیر شاخه بهینه‌سازی موتور جستجو (فرآیندی است که وبمسترها وبسایت‌های خود را برای بدست آوردن بهترین رتبه‌بندی جستجو بهینه می‌کنند) توصیف کرد. از سال 2010 موتورهای جستجو به طور فزاینده‌ای نتایج را از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر، یوتیوب و غیره در الویت قرار داده‌اند. با انجام سئو ایده کلی این است که کلیک‌های بیشتری یک شرکت به دست آورد و در نتایج موتورهای جستجو بالاتر رتبه‌بندی شود. بنابراین شرکت‌ها سخت کار می‌کنند تا بتوانند تاکتیک‌هایی اعمال کنند چنانچه به کلیک‌های بیشتر، هدف گذاری بهتر کلمات کلیدی، ایجاد بک‌لینک، ایجاد محتوای منظم و غیره منجر شود.

این ایده به طور کلی با SMO مشابه است؛ تعامل بیشتر با محتوای یک صفحه منجر می‌شود صفحه رتبه بالاتری در جستجوهای وب بگیرد. بنابراین شرکت‌ها بر روی افزایش کارایی دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی خود تمرکز می‌کنند، بدین منظور محتوایی ایجاد می‌کنند تا بدانند باعث تعامل بیشتری از فالوورهایشان می‌شود. با داشتن فالوور بیشتر برای یک شرکت، تعامل بیشتری می‌توان به دست آورد. همچنین در صورتی که افراد زیادی شرکت شما را مثلا در فیسبوک جستجو ‌کنند این می‌تواند رتبه‌بندی وب جستجوی شما را ارتقا دهد. بهینه‌سازی شبکه اجتماعی (SMO) یک جنبه جدیدی از بازاریابی در دنیای دیجیتال است. 

بهینه‌سازی موتور جستجو و بازاریابی ویروسی

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO) که بهینه‌سازی بازاریابی جستجو هم نامیده می‌شود در حاضر به دلیل افزایش شبکه‌های اجتماعی و توانایی آن در بهبود عملکرد بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به امری مهم تبدیل شده است. بنابراین اتفاقات روی داده در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، گوگل پلاس و توییتر به طور مستقیم می‌تواند بر روی رتبه سایت در صفحات نتایج موتور جستجو تأثیر بگذارد. همانطور که گفته شد SMO شبیه بهینه‌سازی موتور جستجوست که دارای هدف ایجاد ترافیک وب و افزایش آگاهی برای یک وبسایت است. تنها تفاوت در رویکرد آن است؛ SEO شامل بهینه‌سازی داخلی (on the page) و بهینه‌سازی خارجی (off page) است و به طور کلی متمرکز بر ترکیب فنی وبسایت می‌باشد؛ در حالیکه SMO غالبا در مورد بهینه‌سازی داخلی (on page optimization) است بدین معنی که بیشتر به کیفیت محتوا، اعتبار نویسنده و تجربه کاربران در ارتباط با محتوا و نویسنده می‌پردازد. بنابراین تمام ویژگی‌های SMO بر روی سئوی یک وبسایت تأثیر زیادی می‌تواند داشته باشد.

بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی به روش‌های مختلفی مرتبط با سیستم بازاریابی ویروسی است و به عنوان عنصر بسیار مهم بازاریابی ویروسی تبدیل شده است. قبل از انفجار سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در اواسط سال 2000، بازاریابی ویروسی اغلب بر روی صفحات فرود خاص یا از طریق ایمیل انجام می‌شد و گاهی شرکت‌ها با داشتن ایده هوشمندانه از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند MySpace استفاده می‌کردند. اما این روزها تقریبا غیر ممکن است محتوایی را بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم. توانایی داشتن ساختن تبلیغات دهان به دهان یک جنبه ضروری از بازاریابی ویروسی است و شبکه‌های اجتماعی این روند را سریع تر از همیشه انجام می‌دهند. رسانه های اجتماعی برای همیشه شیوه بازار شرکت‌ها را برای مشتریان خود تغییر داده اند و فرصت هایی را برای برندها جهت ایجاد روابط قوی تر و شخصی با آنها ایجاد کرده است.

چگونه بهینه سازی شبکه اجتماعی را انجام دهیم؟

بازدیدکنندگان وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند که به دنبال جستجوی سریع اخبار هستند و به مدت طولانی منتظر نمی‌مانند. تنها راهی که بتوان بازدیدکنندگان را به مدت طولانی‌تری در وبسایت نگه داشت و نرخ پرش خود (bounce rate) را پایین آورد یکی از راه‌ها می‌تواند از طریق ایجاد محتوای ارزشمند باشد. بازدیدکنندگان را با استفاده از مقالات مرتبط و لینک‌دهی داخلی در داخل وبسایت خود حرکت دهید و آنها را نگه دارید. سه فاکتور مهم وجود دارد که پایه‌ای برای بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی خواهد بود:

  1. محتوا : اشتراک‌گذاری محتوا برای رسانه‌های اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد؛ بنابراین باید مناسب‌ سازی محتوا برای هر شبکه اجتماعی در نظر گرفته شود. باید سعی شود محتوایی که روی وبسایت گذاشته می‌شود علاوه بر گیرا بودن، خواننده مشتاق به اشتراک‌گذ‌اری آن باشد. همچنین شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره ویجیت‌های رایگانی دارند که می‌توان با قرار دادن آنها بر روی سایت برای اشتراک گذاری و ارتباط با کاربران استفاده شود.
  2. طراحی وبسایت: طراحی وب سایت یا وبلاگ نقشی اساسی را برای کاهش نرخ پرش دارد؛ در صورتیکه طراحی وبسایت آزار دهنده باشد امتیاز شما پایین می‌آید. سهولت هدایت کاربر و تبلیغات کمتر همیشه توسط خزشگرهای شبکه‌های اجتماعی ترجیح داده می‌شود. مثلا تجربه شده است که صفحه وب با آبی روشن یا سفید نسبت با صفحاتی با پس زمینه تیره بهتر هستند. 
  3. هدایت بری محتوا: همانطور که همه می‌دانیم محتوا پادشاه است. سهولت در خواندن محتوا نقش اساسی را در موفقیت ایجاد می‌کند. مقالات با تصاویر، لیست‌ها، دیتا و آمارها بهترین کار را با وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. در صورتی که محتوایی می‌نویسید مطمئن شوید در طول آن دسته‌بندی‌های مناسبی داشته باشید تا خواننده براحتی بتواند محتوا را مرور کند. بنابراین در صورت عدم قابلیت خوانده شدن محتوا یا Readability هم کاربران و هم موتورهای جستجو هیچ کدام با محتوای شما راحت نخواهند بود. بنابراین می‌تواند بسیار مؤثر در موفقیت محتوای شما باشد.

به طور کلی با افزایش روز به روز شبکه‌های اجتماعی در ایران اهمیت این روش بازاریابی اینترنتی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین این شبکه‌ها  مانند موتورهای جستجو بازدید کننده هدفمندی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش فروش وبسایت شوند. در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی چه مواردی لازم است رعایت شود تا انتشار آن توسط افراد افزایش یابد؟ آیا شما ایده دیگری دارید که برای بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی بتوان انجام داد؟ در وب24 مشتاق دریافت نظرات شما هستیم.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha