الگوریتم اسپم برین چیست؟

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، می‌تواند با دقت بسیار زیادی تکنیک‌های اسپم و وب‌سایت‌های بی‌کیفیت را شناسایی کند. الگوریتم اسپم برین یکی از این الگوریتم‌ها است که در سال 2018 معرفی شد و هدف اصلی آن، پیشگیری از اسپم در نتایج جستجوی گوگل است. اگر می‌خواهید بدانید که این الگوریتم دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

الگوریتم اسپم برین چیست؟

گوگل، الگوریتم‌ها و روش‌های مختلفی برای رتبه‌بندی صفحات یا شناسایی روش‌های اسپم مانند الگوریتم‌های پنگوئن، پاندا، RankBrain و SpamBrain دارد. الگوریتم spam brain گوگل با دقت بسیار بالایی برای شناسایی وب‌سایت‌های اسپم و بی‌کیفیت طراحی شده است. یک الگوریتم امنیتی است و توسط گوگل برای شناسایی و محدود کردن صفحات و سایت‌هایی که از روش‌های اسپم و کلاه سیاه استفاده می‌کنند، توسعه داده شده است. این الگوریتم، برای جلوگیری از سوء استفاده تکنیک‌های سئوی مشکوک و همچنین تشخیص انواع تقلب‌های اینترنتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل، اسپم برین برای بهبود کیفیت نتایج جستجوی گوگل و تضمین امنیت کاربران بسیار حائز اهمیت است.

الگوریتم اسپم برین

اما مواردی که از نظر گوگل اسپم هستند چیست؟ گوگل اعلام کرده است که "لینک‌ها همچنان به ما کمک می‌کنند تا نتایج را به روش‌های منطقی، کشف و رتبه‌بندی کنیم و ما در سال 2021 پیشرفت قابل توجهی در محافظت از این سیگنال اصلی داشتیم. ما به‌روزرسانی لینک اسپم را برای شناسایی گسترده لینک‌سازی غیرطبیعی و جلوگیری از تاثیر آن‌ها بر کیفیت جستجو راه‌اندازی کردیم."


سئو از خدمات وب24


بنابراین، لینک‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که گوگل هنگام تشخیص صفحات اسپم به آن توجه می‌کند. به‌طورکلی، موارد زیر از نظر گوگل اسپم در نظر گرفته می‌شوند:

  • محتوای بی‌کیفیت یا محتوای تولید شده به صورت خودکار؛
  • وب‌سایت‌های هک شده (هکرها محتوای صفحات را به موضوعات غیرقانونی تغییر می‌دهند)؛
  • خرید لینک؛
  • تبادل لینک؛
  • مشارکت در PBN ها (شبکه‌ای از سایت‌هایی که به یکدیگر پیوند دارند)؛
  • لینک‌های سمی؛

به‌طورکلی تمام روش‌هایی که نوید مواردی مانند "سایت خود را به سرعت سئو کنید، 1000 صفحه محتوا را در مدت زمان کوتاهی منتشر کنید، در عرض چند روز به رتبه‌های اول برسید و ..." را می‌دهند. توسط گوگل اسپم محسوب می‌شوند.

عملکرد الگوریتم اسپم برین چیست؟

همواره هدف گوگل، ارائه بهترین، مرتبط‌ترین و سریع‌ترین نتایج، به کاربران بوده است. یکی از مواردی که باعث می‌شود تا کاربران دیرتر به صفحه مورد نظر خود برسند یا آن را در رتبه‌های بالاتر مشاهده کنند، صفحات با محتوای اسپم هستند. به همین منظور الگوریتم اسپم برین منتشر شد تا شانس حضور صفحات با محتواهای اسپم را به طور قابل توجهی کاهش دهد. این الگورتیم بیشتر روی دو موضوع زیر تمرکز می‌کند:

  • محتوای مربوط به توضیح محصولات: بسیاری از محتواهای مربوط به توضیحات محصول، کپی یا مشابه هم هستند. این موضوع، باعث می‌شود که کاربر در اکثر موارد با محتوای مشابه یا یکسان در وب‌سایت‌های فروشگاهی مواجه شود و اگر سوال خواصی در رابطه با آن محصول در ذهن دارد، نتواند به پاسخ آن دست پیدا کند که نارضایتی و سردرگم شدن کاربران را درپی دارد. به همین دلیل، گوگل برای این‌گونه محتواها ارزش کمتری قائل می‌شود و محتواهای مشابه یا یکسان را کمتر در نتایج قرار می‌دهد تا مخاطبان، بتوانند به بهترین نحو به جست‌وجو بپردازند.
  • لینک‌سازی‌های اسپم در سایت‌ها: یکی دیگر از روش‌های اسپم که در سایت‌ها به کار می‌رود، استفاده از لینک‌هایی است که برای کاربران ارزشی ندارند. به عنوان مثال، ممکن است قبلا به این موضوع برخورده باشید که در بسیاری از سایت‌ها، با اینکه عنوان سایت مرتبط با جستجوی شما است، اما از شما خواسته می‌شود روی یک لینک خاص کلیک کنید تا محتوای مورد نظر خود را مشاهده کنید. این یک روش، اسپم محسوب می‌شود؛ زیرا گوگل می‌خواهد تا کاربران در اولین کلیک به صفحه حاوی اطلاعات مورد نیاز خود هدایت شوند. الگوریتم اسپم برین با این روش‌های لینک‌سازی که روی تجربه کاربر تاثیر منفی دارد، مقابله می‌کند.

خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


کاربرد الگوریتم اسپم برین چیست؟

الگوریتم spam brain گوگل برای مبارزه با محتوای اسپم و روش‌های دور زدن دستورالعمل‌های گوگل، توسعه یافته است. این الگوریتم برای شناسایی و جریمه کردن وب‌سایت‌هایی طراحی شده است که از تکنیک‌هایی مانند کیورد استافینگ، متن پنهان و سایر تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه، برای دست‌کاری الگوریتم‌های رتبه‌بندی استفاده می‌کنند.

هدف اصلی الگوریتم spam brain این است که اطمینان حاصل کند تا مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج جستجوی ممکن به کاربران ارائه می‌شود. با شناسایی و جریمه کردن محتوای اسپم، این الگوریتم باعث می‌شود تا کاربران توسط محتوای بی‌کیفیت یا نامربوط گمراه نشوند.

الگوریتم spam brain

الگوریتم اسپم برین به طور مداوم در حال تکامل و بهبود است، زیرا گوگل به اصلاح و تقویت الگوریتم‌های خود برای شناسایی و جریمه وب‌سایت‌های با محتوای اسپم، ادامه می‌دهد. این تنها یکی از الگوریتم‌هایی است که گوگل برای ارزیابی و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند و نقش مهمی در حفظ کیفیت و مرتبط بودن نتایج جستجوی گوگل دارد.


پیشنهاد ما مطالعه مقاله فاکتورهای رتبه بندی گوگل می‌باشد.


آخرین آپدیت الگوریتم اسپم برین گوگل

هرچه گوگل سخت‌گیرانه‌تر روی نظارت محتواهای اسپمی عمل کند، کاربران تجربه بهتری از جستجوی خود در این پلتفرم خواهند داشت. به همین دلیل، گوگل همیشه الگوریتم‌های خود را به‌روز می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد. الگوریتم اسپم برین در آخرین به‌روزرسانی خود در دسامبر 2022، از زبان‌های جدید از جمله فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، گوگل به حساسیت بیشتری روی لینک‌های مخرب خواهد داشت. به طور دقیق‌تر، در این آپدیت روی دو موضوع تمرکز بیشتری وجود دارد:

  • سایت‌های فروشنده بک لینک؛
  • سایت‌های با لینک‌سازی پنهان و غیرمفید؛

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی یکی از الگوریتم‌های مهم و جدید گوگل به نام الگوریتم spam brain و عملکرد آن پرداختیم. امروزه با توسعه الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم اسپم برین، رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو با سالیان پیش تفاوت بسیار زیادی کرده است و دیگر شاهد این نیستیم که صاحبان وب‌سایت برای کسب رتبه بهتر، هر کاری انجام دهند. گوگل هرساله به منظور ارائه تجربه کاربری بهتر، الگوریتم‌های جدیدی را توسعه می‌دهد یا الگوریتم‌های موجود را به‌روزرسانی می‌کند تا رضایت کاربران را افزایش دهد.

همچنین بخوانید
موارد استفاده از تگ head چیست؟ تگ ها و زیر تگ هایی که بین تگ head قرار می گیرند و نحوه ی استفاده از آن را در این مطلب از سایت وب 24 مطالعه کنید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha