فاکتور DwellTime در سئو ؛ مدت زماندگاری یا حضور کاربر در سئو

بررسی فاکتور dwelltime (مدت زمان حضور کاربر) در سئو 

یکی از مهمترین کارهایی که یک سئو کار باید انجام بدهد، انجام آزمایش برای بدست آوردن فاکتورهای تاثیر گذار در نتایج گوگل است. دلیل این موضوع این است که گوگل همواره از الگوریتم های خود محافظت می کند و بخش زیادی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل برای افراد مختلف ناشناخته است. بسیاری از فاکتورهای سئو که گوگل در الگوریتم های رتبه بندی در نظر میگیرد، با فاکتورهایی که بعضا از طریق حدس و گمان و یا آزمایش های مختلف بدست می آیند متفاوت هستند، اما از آنها تاثیر می پذیرند.

برخلاف تصویر بسیاری از افراد و همچنین مقالات اشتباهی که در زبان فارسی منتشر شده است، به دلایل مختلف میتوان ثابت کرد که گوگل از اطلاعات آنالیتیکس در سرچ کنسول و الگوریتم رتبه بندی خودش استفاده نمی کند و ساختار معماری گوگل و سایر موتورهای جستجو به گونه ای است که نمی توانند اطلاعاتی مانند bounce rate و time on site و... را از سایت های اینترنتی استخراج کنند.

بنابراین نرخ پرش, تعداد بازدید صفحات سایت, زمان ماندگاری کاربر در سایت, رتبه الکسا و... هیچگونه تاثیر مستقیمی در سئو ندارند. البته این موضوع که عده ای می گویند زمان ماندگاری کاربر در سایت به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک می کند تا حدودی صحیح است. گرچه تاثیر آن تاکنون توسط گوگل مورد تایید قرار نگرفته و اثبات نشده است. اما این تاثیر به خاطر پارامتری به نام dwelltime هست که سایت moz آن را معرفی کرده و البته گوگل هیچگونه اطلاعیه ای در این باره منتشر نکرده است.

تعریف Dwelltime یا زمان ماندگاری کاربر در سایت

این فاکتور بر اساس زمانی که کاربر از نتایج گوگل به یک سایت مراجعه کرده و مجددا برای جستجو به نتایج گوگل بازگشته است محاسبه میشود، در واقع dwelltime زمانی است که کابر پس از مراجعه به یک سایت مجددا به گوگل مراجعه می کند. در واقع این فاکتور میتواند دقیقا همان تاثیر زمان ماندگاری کاربر در سایت را داشته باشد و البته همانطور که توضیح دادیم رسما تایید نشده است و ایرادات زیادی نیز در مورد آن مطرح میشود. به عنوان مثال اینکه گوگل دقیقا چگونه می تواند این فاکتور را محاسبه کند و اگر کاربر همزمان بر روی سه سایت کلیک کند و مجددا به نتایج گوگل بازگردد برای هر سه سایت فوق جریمه در نظر میگیرد؟ این موضوع که گوگل نمی تواند زمان ماندگاری کاربر در سایت را اندازه گیری کند، بدیهی است اما این روش که زمان ماندگاری بر اساس مراجعه مجدد به نتایج گوگل و جستجو مجدد عبارت کلمه کلیدی در نظر گرفته شود، کمی عجیب به نظر می رسد.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کد نویسی اختصاصی



dwelltime چیست

با این وجود این فاکتور توسط سایت موز، ارائه شده است و تاکنون گوگل هیچ گونه اطلاعاتی در مورد آن نداده است و این فاکتور، جز فاکتورهای تایید شده گوگل نیست. ضمنا باید این نکته را در نظر گرفت که گوگل شدیدا به دنبال بهبود و افزایش تاثیر پارامترهایی در سئو است که با تجربه کاربری نسبت مستقیم دارند. به نظر شما فاکتور dwelltime چقدر در سئو سایت تاثیر دارد و این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
ثریا
ارسال شده در : یکشنبه 11 تیر 1396

با سلام و احترام سپاس بسیار بخاطر به اشتراک گذاری محتوای سودمند و ارزشمند بنظرم فاکتور dwell-time هم اکنون در سئو تاثیرگذار است زیرا همانطورکه شما نیز اشاره فرمودین با تجربه کاربری ارتباط دارد. درآینده پیش بینی میکنم با درنظر گرفتن معیارهای بهتری برای سنجیدن و اندازه گیری کمی، این فاکتور می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. پایدار و پیروز باشید

مقدم
ارسال شده در : یکشنبه 11 تیر 1396

سلام. شما می فرمایید که گوگل نمی تواند زمان ماندگاری کاربر در سایت را اندازه گیری کند، پس فاکتورهای Daily Pageviews per Visitor و Daily Time on Site بر چه مبنایی محاسبه می شوند؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 12 تیر 1396

بله، نه تنها گوگل بلکه هیچ سیستمی بدون اینکه کد در داخل سایت شما تزریق کند، نمی تواند اطلاعات داخل سایت شما را استخراج کند. سایت الکسا هم از طریق تولبار چنین کاری انجام می دهد، این دو پارامتری هم که فرمودید از طریق نرم افزارهای آمارگیر مانند گوگل آنالیتیکز قابل محاسبه هستند که در داخل سایت شما کد اسکریپت دارند.