الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیرات آن بر سئو محلی

شاید شما نیز روزانه از موتور جستجوی گوگل برای کسب و کار خود استفاده می‌کنید یا قصد دارید برای یافتن محصول، اطلاعات یا مکانی از این موتور جستجو بهره ببرید. حال سوالی که پیش می‌آید این است که گوگل چگونه این اطلاعات را شناسایی و نمایش می‌دهد. الگوریتم کبوتر در کنار دیگر امکانات گوگل به منظور شناسایی نزدیکترین مکان مورد نظر شما به وجود آمده است که بر اساس لوکیشن کار می‌کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه کار الگوریتم کبوتر و تاثیرات آن بر نتایج گوگل بیشتر آشنا کنیم. 

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که به دنبال نزدیکترین فروشگاه، بیمارستان، مرکز تفریحی و ... باشید و حتما می‌دانید که این نیاز بیشتر مردم دنیا بوده است از این رو موتور جستجوی گوگل پس از پنگوئن، مرغ مگس خوار و پاندا، در سال 2014 تصمیم گرفت تا الگوریتم کبوتر را به قلعه حیوانات خود اضافه کند. عملکرد الگوریتم کبوتر گوگل در واقع به این صورت است که وقتی مرورگرتان را باز کنید و عباراتی چون «رستوران‌های نزدیک من» یا «بیمارستان‌های نزدیک من» یا «مراکز تفریحی نزدیک من» را جستجو کنید، گوگل خودش نزدیکترین مکان مورد نظر را شناسایی می‌کند و به همراه همه مشخصات به شما ارائه خواهد داد! همانطور که می‌دانید موتور جستجوی گوگل بر اساس محتوا کار می‌کند و امروزه مکان (لوکیشن) نیز در کنار متن، صدا و تصویر به عنوان محتوا شناخته می‌شود و الگوریتم کبوتر گوگل نیز از این محتوا برای شناسایی نزدیکترین مکان استفاده می‌کند.


خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی


الگوریتم کبوتر

نحوه عملکرد الگوریتم کبوتر گوگل

رتبه بندی وب سایت‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل براساس معیارهای مختلف صورت می‌پذیرد و به همین دلیل است که وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید برخی از سایت‌ها را در نتایج اول گوگل بالاتر از دیگر وب سایت‌ها مشاهده خواهید کرد. با این حال تا قبل از روی کار آمدن الگوریتم کبوتر، مکان و فاصله شما از عبارت مورد نظر به عنوان یک معیار برای رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شده است.
در واقع استفاده از الگوریتم کبوتر سبب شده است تا شما پس از جستجوی عبارت مورد نظر خود در گوگل برای یافتن مکانی خاص در یک شهر با پیشنهادهای مختلفی مواجه شوید! حال فکر می‌کنید که این پیشنهادها برای همه شهرها یکسان خواهد بود؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا نتایج یافتن مکان در گوگل برای شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود زیرا الگوریتم کبوتر با انطباق الگوریتم جستجوی شما و الگوریتم سایت‌های مرتبط، به نمایش مکان نزدیکتر به شما اقدام خواهد کرد.

تغییرات الگوریتم کبوتر روی گوگل

با توجه به مطالب بخش‌های قبل متوجه شدید که الگوریتم کبوتر سبب شده است تا نتایج گوگل بر اساس موقعیت مکانی تغییر کند. در واقع قبل از روی کار آمدن الگوریتم کبوتر وقتی عبارتی مانند «کافه‌های تهران» را جستجو می‌کردید با یکی از کافه‌های ولنجک تهران مواجه می‌شدید اما در حال حاضر در صورت جستجو «کافه‌های ولنجک» نزدیکترین کافه به شما در ولنجک نمایش داده خواهد شد و در صدر نتایج  قرار خواهد گرفت.
بنابراین الگوریتم کبوتر در نتایج جستجوی گوگل تغییرات محسوسی ایجاد کرده است که روی رتبه بندی و سئو سایت تاثیر مستقیمی ‌داشته است. با این حال میان بسیاری از سئو کارهای حرفه ای سایت بر سر تاثیرات مثبت و منفی این الگوریتم برای کاربر و صاحب سایت اختلاف وجود دارد.

میزان تاثیر الگوریتم بر کسب و کارها و کاربران

یک سری کسب و کارها با ظهور الگوریتم کبوتر، بسیار ضرر کرده‌اند در حالی که بعضی کسب و کارهای دیگر با الگوریتم کبوتر، اوج گرفتند مانند دایرکتوری های اینترنتی. سایت هایی مانند همگردی یک دایرکتوری محسوب می شوند و اطلاعات کامل کسب و کارها در مناطق مختلف یک شهر یا کشور را نمایش می دهند. به طور مثال با جستجوی عبارت "رستوران های ونک " در گوگل، نتایج زیر نمایش داده می شود. این وب سایت ها به خودی خود سایت یک رستوران نیستند اما فهرستی از رستوران های منطقه ونک تهران را نمایش می دهند. 

الگوریتم کبوتر بر اساس موقعیت کاربر


بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم های گوگل


99میزان تاثیر الگوریتم بر شکل ظاهری گوگل

اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که آیا الگوریتم کبوتر بر شکل ظاهری گوگل تغییراتی ایجاد کرده است یا خیر؟ باید در پاسخ به این سوال گفت که اگرچه زیبایی خاصی به گوگل نداده است، ولی در نوع نمایش نتایج جستجو تغییراتی را به وجود آورده است. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که با اعمال الگوریتم‌های کبوتر انجام گرفت، تغییر ظاهر صفحه نتایج (SERPs) و به ویژه نتایج پک گوگل بود. "پک هفت‌تایی" مربوط به دوران قبل از اعمال الگوریتم کبوتر است و"پک جدید سه‌تایی" برای بعد از اعمال الگوریتم کبوتر است.

شخصی سازی شدن نتایج جستجو توسط الگوریتم کبوتر

موتور جستجوی گوگل همیشه سعی می کند تا نتایج مرتبط و مورد نیاز کاربران را به آن ها نشان دهد. در گذشته با جستجوی عبارت «باشگاه بدنسازی» در گوگل ده‌ها نتیجه برای شما ظاهر می‌شد، حالا با کمک الگوریتم کبوتر گوگل، این نتایج به 10 عدد کاهش می‌یابد. این 10 نتیجه در واقع با توجه به موقعیت مکانی کاربر شخصی سازی شده‌ اند و این باعث می‌شود که کار جستجوی کاربر راحت شده و سریع‌ تر به محتوای هدف خود برسد.

کمک الگوریتم کبوتر به کسب و کارهای محلی

یکی از تغییراتی که گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر هدف قرار داده بود، وارد کردن الگوریتمی بود که موقعیت-محور باشد. در حقیقت گوگل قصد داشت نتایج را بر اساس محل یا منطقه کاربر جستجو کننده نمایش دهد و رتبه بندی های نتایج ،موقعیت محور باشند. این آپدیت گوگل باعث شد که کسب و کارهای محلی دست به کار شوند و دنبال بهبود لوکال سئو خود باشند تا بر همین اساس بتوانند مشتریان هدف خود را راحت ‌تر پیدا کنند.

الگوریتم کبوتر گوگل

جمع بندی

همانطور که در این مقاله متوجه شدید، الگوریتم کبوتر گوگل سر و صدای بسیار زیادی در سطح اینترنت به پا کرد و تغییرات اساسی در نتایج جستجوی گوگل پدید آورد که با توجه به نظرسنجی‌های مختلف برای برخی کسب و کارها مفید بوده و برخی نیز ضرر کرده‌اند. همچنین این الگوریتم با توجه به نوع عملکردی که از خود نشان می‌دهد تاثیر بسیاری روی سئو و بهینه سازی وب سایت خواهد داشت و به نسبت برای کاربران و صاحبان سایت مفید و مضر خواهد بود. حال پیشنهاد می‌کنیم شما نیز عملکرد الگوریتم کبوتر را در نتایج جستجوی گوگل خود بررسی کنید و ببینید آیا تفاوت‌های بیان شده را احساس می‌کنید یا خیر؟! منتظر نظرات و پیشنهادهای شما هستیم.

faq

الگوریتم کبوتر یکی از  الگوریتم‌های گوگل است که برای نمایش نتیجه جستجو به کاربر موقعیت مکانی وی را در نظر می‌گیرد. به طور مثال اگر عباراتی چون «رستوران‌های نزدیک من» را جستجو کنید، گوگل خودش نزدیکترین مکان مورد نظر را شناسایی می‌کند و به همراه همه مشخصات به شما ارائه خواهد داد!

 تا قبل از روی کار آمدن الگوریتم کبوتر، مکان و فاصله شما از عبارت مورد نظر به عنوان یک معیار برای رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شده است.پس از ارائه الگوریتم کبوتر نتایج یافتن مکان در گوگل برای شهرهای مختلف متفاوت شد؛ زیرا الگوریتم کبوتر با انطباق الگوریتم جستجوی شما و الگوریتم سایت‌های مرتبط، به نمایش مکان نزدیکتر به شما اقدام خواهد کرد.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha