آموزش سئو

بریف محتوا چیست؛ چگونه یک بریف محتوایی بنویسیم؟
بریف محتوا چیست؛ چگونه یک بریف محتوایی بنویسیم؟
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
چرخه عمر محتوا چیست و چه کاربردی در استراتژی محتوا دارد؟
چرخه عمر محتوا چیست و چه کاربردی در استراتژی محتوا دارد؟
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
لحن محتوا چیست و چه تاثیری در جذابیت محتوا دارد؟
لحن محتوا چیست و چه تاثیری در جذابیت محتوا دارد؟
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
راهنمای به دست آوردن میزان سرچ کلمات کلیدی در گوگل
راهنمای به دست آوردن میزان سرچ کلمات کلیدی در گوگل
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
باشگاه مشتریان چیست و چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟
باشگاه مشتریان چیست و چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟
باشگاه مشتریان چیست و چگونه کار می کند؟ مزایا و معایب ایجاد باشگاه مشتریان برای کسب و کارتان را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
الگوریتم اسپم برین چیست؟
الگوریتم اسپم برین چیست؟
الگوریتم اسپم برین چیست؟ آخرین آپدیت و نحوه ی عملکرد الگوریتم اسپم برین را در این مطلب از سایت وب 24 بخوانید.
همه چیز درباره الگوریتم helpful content گوگل
همه چیز درباره الگوریتم helpful content گوگل
در این مقاله از سایت وب24 شما را با الگوریتم helpful content گوگل یا محتوای مفید آشنا خواهیم کرد.
آموزش سئو کردن صفحات کتگوری
آموزش سئو کردن صفحات کتگوری
چگونه صفحات کتگوری را سئو کنیم؟ در این مقاله از وب 24 به آموزش سئو صفحات دسته بندی پرداخته ایم.
چگونه از ابزار pagespeed insights استفاده کنیم؟
چگونه از ابزار pagespeed insights استفاده کنیم؟
یکی از معروف ترین ابزارهای تست سرعت سایت ابزار گوگل pagespeed insights است. در این مقاله از وب 24 با نحوه ی کار و رفع خطاهای این ابزار آشنا می شوید.
معرفی بهترین جایگزین های الکسا
معرفی بهترین جایگزین های الکسا
در این مقاله از وب 24 شما را با بهترین ابزارهای جایگزین الکسا و سایت های مشابه الکسا آشنا خواهیم کرد.
استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه
استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه
در این مقاله از سایت وب24 شما را با استراتژی محتوا و انواع آن به همراه ترفندها و روش های تدوین استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آشنایی با جایگاه صفر گوگل (Position zero) ، فراتر از رتبه یک
آشنایی با جایگاه صفر گوگل (Position zero) ، فراتر از رتبه یک
در این مقاله از سایت وب24 شما را با جایگاه صفر گوگل یا Position zero و چگونگی رسیدن به آن آشنا خواهیم کرد.

آموزش سئو چیست؟

سئو یا search engine optimization که به طور مخفف SEO نامیده می‌شود، راهکارهایی برای بهینه سازی سایت است تا وب سایت شما در میان نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود. نمایش سایت در صفحات اول موتورهای جستجو، بازدید از سایت را افزایش داده و مشتری‌های شما را افزایش می‌دهد.آموزش سئو به شما کمک می‌کند تا سایت تان را به صورت قابل‌ قبول، بهینه کنید. با فراگیر شدن کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، اهمیت و تاثیر رتبه وب سایت در موتورهای جستجو بر روی موفقیت و پیشرفت کسب و کارها بیشتر شده است. برای بهتر شدن رتبه وب سایت خود، کافی است با مباحث آموزش سئو آشنا شوید تا زمینه‌های بالاتر رفتن رتبه سایتتان را در گوگل فراهم کنید و به نمایش وب سایتتان در صفحه اول گوگل، نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

چرا آموزش بهینه سازی سایت اهمیت دارد؟

با فراگیرشدن فضای مجازی و استفاده از اینترنت برای رونق کسب و کارها، اغلب کسب و کارها به فکر داشتن سایت و وبلاگ افتاده اند تا مشتریان خود را افزایش دهند و وفاداری آن‌ها را بیشتر کنند. رقابت میان کسب و کارها در عملکرد وب سایت ها نیز تاثیر گذاشته است و رقابت بین کسب و کارها را به فضای آنلاین کشانده است. آموزش بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، ناظر این رقابت است. هر شخصی که برای سئو و بهینه سازی یک سایت اقدام میکند ممکن است قیمت متفاوتی برای سئو سایت در نظر بگیرد اما سطح دانش کارشناس، در قیمت سئو سایت تاثیر دارد. 

با وجود اینکه مناسب‌سازی سایت با هدف تاثیرگذاری بر موتورهای جستجو انجام می‌گیرد، سئو و بهینه‌سازی سایت، منحصر به موتورهای جستجو نمی‌شود و هدف از بهبود مطالب، ویژگی‌ها و امکانات سایت، تاثیرگذاری بر مخاطب است. بنابراین بخشی از سنجش سئو سایت شما از طریق بررسی تاثیر رفتار کاربران توسط گوگل صورت می‌گیرد. به همین دلیل، آموزش سئو به یکی از جدی‌ترین مباحث در بهبود رتبه سایت تبدیل شده است. 

یادگیری سئو سایت را از کجا شروع کنیم؟

همه افرادی که امروزه متخصص سئو هستند، روزی با این چالش مواجه بوده‌اند که آموزش سئو را از کجا شروع کنند. از آنجا که سئو به‌خودی‌خود حوزه گسترده‌ای به شمار می‌آید، یادگیری آن زمان زیادی می‌گیرد. همچنین سئو یک حوزه کاملا تخصصی است که هر کسی توان آموزش آن را ندارد. علاوه بر این‌ها جزئیات فراوانی در بخش‌های مختلف آموزش سئو وجود دارد. به طوری‌که هرچقدر هم آموزش ببینید، باز هم مسائل زیادی برای یاد گرفتن باقی می‌ماند.

از این‌رو مهم‌ترین نکته در آموزش بهینه‌سازی سایت حرکت در یک مسیر روشن و هدفمند است. بهتر است به جای یادگیری مطالب پراکنده و نامرتبط، در یک مسیر روشن حرکت کرده و از الفبای سئو شروع کنید. ابتدا اصول را بیاموزید، بعد به سراغ بخش‌های مختلف سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و سئوی محتوایی بروید. سپس می‌توانید به سراغ مباحث پیچیده‌تر بروید.

نکته مهم دیگر آموزش سئو بهره‌گیری از منابع معتبر یا اساتید باتجربه است. به دلیل گستردگی حوزه سئو، نظرات و ایده‌های مختلف و گاه متناقضی توسط افراد مختلف بیان می‌شود که البته همه آنها صحیح نیستند. بهتر است برای آموزش سئو از اساتید یا منابعی استفاده کنید که تخصص و تجربه خود را در این حوزه اثبات کرده باشند.

علاوه بر این توجه داشته باشید هیچ دوره سئویی نمی‌تواند به تنهایی برای آموزش سئو کافی باشد، از یک‌سو شما باید همواره اطاعات و دانش خود را بروز نگه داشته و به دنبال اطلاعات جدید باشید. از سوی دیگر باید به صورت عملی با چالش‌های سئویی مواجه شوید و برای حل آنها راهکار ارائه دهید تا آموزش سئو برای شما اتفاق بیفتد. از این‌رو می‌توان گفت آموزش سئو هیچ وقت به پایان نمی‌رسد.

آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت

آموزش سئو سایت چه بخش‌هایی را در بر می‌گیرد؟

سئو مبحثی فراگیر است و مطالب زیادی را در بر می‌گیرد که می‌بایست در انسجام و هماهنگی با همدیگر پیش برده شوند. برای آغاز، بهتر است آموزش سئو را با مباحث پایه سئو شروع کنیم که شامل دو بخش سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) می‌شود. هنگامی که صحبت از سئو سایت می‌شود، اغلب بر روی ساختن لینک و تبادل لینک بحث می‌شود اما مهم‌ترین بحث در سئو به خود سایت شما مربوط می‌شود. یک وب سایت خوب با سئو داخلی خوب، می‌تواند در مراحل بعدی به لینک سازی هم بپردازد اما اولین قدم، سئو داخلی وب سایت است.

آموزش سئو داخلی سایت (On-Page SEO) شامل چه مواردی می‌شود؟

•    برنامه نویسی و طراحی سایت بر اساس الگوریتم‌های جدید گوگل ( با جدیدترین الگوریتم های گوگل آشنا شوید )
•    نمایش مناسب سایت در صفحه های نمایشگر
•    بالا بردن سرعت سایت (page speed) برای لود صفحات، میانگین زمان مناسب برای لود شدن صفحات
•    کم کردن حجم تصاویر و آپلود تصاویر جذاب و منحصر به فرد، سئوی عکس‌ها و تگ alt
•    تولید محتوای سئو شده
•    به کاربردن کلمات کلیدی و تکرار متناسب کلمات کلیدی در هر صفحه
•    رعایت اصول کپی رایتینگ و تولید محتوای غیر کپی
•    حذف مطالب تکراری از سایت
•    متاتگ های مفید در سئو (تگ تایتل، تگ دیسکریپشن)
•    رعایت هدینگ ها  H1-H6 و نحوه استفاده از آن‌ها
•    نحوه آدرس‌دهی صفحات سایت
•    نحوه ساختن URL
•    دامنه و هاستینگ
•    مفهوم دقیق ایندکس و افزایش سرعت آن
•    لینک سازی صحیح بین صفحات (Internal Link)

آموزش سئو خارجی سایت (Off-Page SEO) شامل چه مواردی می‌شود؟

•    لینک سازی (Link Building)
•    لینک های داخلی و خارجی
•    لینک های No-Follow  و Follow (تفاوت لینک فالو و نوفالو در چیست)
•    آشنایی با Trusk Rank و عوامل تاثیرگذار بر آن
•    آشنایی با Link Farm
•    شبکه های اجتماعی
•    آشنایی با Conversion Rate و بالا بردن آن
•    CTR و بالا بردن نرخ آن
•    نقشه سایت (Site Map)
•    کاهش نرخ فرار (Bounce Rate- Exit rate)

آموزش سئو خارجی و سئو داخلی

سئو خارجی مهم تر است یا سئو داخلی؟

نکته‌ای که درباره سئو وجود دارد آن است که سئو بسیار جامع است و باید سئو داخلی و خارجی را همزمان و در پیوند با همدیگر پیش ببرید. اگر شما مطالب وب سایت تان را برای گوگل سئو می‌کنید، گوگل برای شما امتیاز منفی منظور می‌کند. بنابراین می‌توانید با مدیریت محتوا و در کنار آن بازاریابی صحیح سئو، رتبه سایت تان را بهبود بخشید. اگر در ابتدای راه هستید، بهتر است برای آموزش سئو و یادگیری مطالب، ابتدا با دقت تمام بر روی سئو داخلی سایت نظارت کنید و کدنویسی‌های مرتبط با سئو و متاها را کنترل نمایید و با خیال راحت بر روی سئو خارجی سایت تان کار کنید.

چه مدت زمان برای نتیجه دهی سئو سایت لازم است؟

پژوهش‌ها در زمینه سئو نشان می دهد صفحاتی که بین ۱۰ نتیجه اول گوگل قرار دارند، دو سال از عمرشان می‌گذرد و میانگین طول فعالیت صفحات ۱ تا ۱۰ در گوگل، حدودا ۳ سال تخمین زده شده است و جدیدترین سایت‌هایی که رنک شده‌اند و رتبه ممتازی کسب کرده‌اند، حداقل یک سال عمر داشته اند.
بهتر است بدانید بهینه سازی سایت فرایندی زمان بر است و شما باید از ابتدای ایجاد وب سایت، به فکر بهبود آن باشید؛ بنابراین به دنبال نتیجه‌گیری کوتاه مدت از طریق بلک سئو (Black SEO) نباشید. در صورت استفاده از سئو سیاه، شاید برای مدت کوتاهی رتبه سایت تان را افزایش دهید اما طولی نخواهد کشید که گوگل متوجه تقلب شما می‌شود و شما را پنالتی می‌کند. در صورت اسپم شدن توسط گوگل، کار شما تمام است. بنابراین با مدیریت محتوای صحیح، به دنبال سئو سفید بروید. بهتر است در آموزش سئو سخت‌گیر باشید و به دنبال راه‌های مطمئن بروید.
معیار مشخصی برای تعیین حداقل زمان مناسب جهت نتیجه دهی سئو سایت وجود ندارد؛ اما آنچه مسلم است که قدمت سایت شما تاثیر زیادی بر روی رتبه وب سایت تان دارد و حداقل زمان لازم را برای ایندکس شدن در گوگل، ۳ ماه در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که عملکرد شما در سایر جنبه‌ها بر روی سرعت بازدهی سایتتان تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 آموزش SEO

پر کاربردترین روش های بهینه کردن سئو سایت چیست؟

تکنیک‌های سئو به صورت پیوسته در حال تغییر هستند و گوگل استراتژی خود را برای ایندکس کردن مطالب به‌روز کرده و تغییر می‌دهد. بنابراین ادامه دادن تکنیکی که سال گذشته به بهبود رتبه سایت شما کمک کرده است، ممکن است به رتبه سایت شما آسیب بزند. بهترین کار دنبال کردن اخبار مربوط به سئو و آموزش سئو، آشنایی با بات‌ها و الگوریتم‌های گوگل است تا موثرترین روش را استفاده کنید.

اصول و استانداردهای سئو برای طراحی سایت چیست؟

برای داشتن سایتی استاندارد، باید از استاندارد بودن سورس سایت، منوها و رابط کاربری اطمینان پیدا کرد. از تاثیرگذارترین بخش‌های سایت بر روی رتبه سئو و ترافیک سایت، طراحی، پلتفرم و ساختار URL آن است. در مبحث آموزش سئو یاد خواهید گرفت که استفاده از ساختار صحیح در وب، تاثیر چشمگیری برای کسب و کار شما دارد. سیستم مدیریت محتوای مناسب و مطابق با استانداردهای گوگل می‌تواند یکی از عوامل کمک کننده به سئو سایت شما باشد.

نسخه رسپانسیو یا موبایلی وب سایت چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

به فرآیند طراحی سایت که باعث می‌شود صفحات وب به خوبی بر روی انواع دستگاه ها و صفحات نمایش در بیاید، طراحی وب رسپانسیو (RWD) یا واکنش‌گرا می‌گویند. واکنش گرا بودن سایت، موضوع بسیار مهمی در  سئو است؛ زیرا همیشه جستجوها از طریق دسکتاپ انجام نمی‌شود و بسیاری از کاربران از تلفن همراه خود برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند؛ بنابراین ایجاد نسخه موبایلی وب سایت، باعث می‌شود کاربر مدت زمان زیادتری را در صفحه شما صرف کند و بر رتبه صفحه شما تاثیر بگذارد. بهتر است برای نسخه‌های موبایلی وب سایت تان وقت بگذارید تا محتوای سایت شما در صفحه‌های نمایش کوچک‌تر، استاندارد باشد. حجم فایل‌ها را استاندارد کنید تا در نسخه‌های کوچک‌تر سایت، کاربر دچار دردسر نشود.

رعایت اصول و قواعد سئو در کدنویسی وب سایت چه تاثیری در سئو دارد؟

یکی از مهم‌ترین عوامل کسب رتبه ممتاز در نتایج موتورهای جستجو، رعایت کردن اصول و قواعد سئو در طراحی وب سایت و کدنویسی سایت است. در کدنویسی HTML، وب سایت می بایست بر پایه تگ DIV بنا شده باشد و از تگ TABLE تنها برای داده های جدولی استفاده شود. در مبحث آموزش سئو نحوه آدرس دهی صحیح صفحات نیز به این صورت باید باشد که برای هر دسته‌بندی یک فولدر در نظر گرفته شود و نام صفحات بر اساس عنوان صفحه در نظر گرفته شود. کدنویسی وب سایت باید استاندارد w3c باشد و خطاهای سایت باید در W3c Validator  بررسی شود تا از درست بودن کد تمامی صفحات اطمینان حاصل شود.

آیا با بهینه‌سازی سایت می‌توان به رتبه ۱ گوگل رسید؟

بله، با کار کردن بر روی سئوی سایت تان، می‌توانید به رتبه ۱ گوگل برسید اما این کار ممکن است خوش‌بینانه بین ۳ ماه تا یک سال زمان ببرد. همه چیز بستگی به نحوه عملکرد شما و رقبای تان دارد. اگر برای افزایش رتبه خود و انتقال به صفحه اول گوگل اشتیاق داشته باشید، ممکن است به سمت سئو سیاه یا خرید لینک و اعمال غیرقانونی از نظر گوگل بروید و به رتبه خودتان ضربه بزنید. همچنین ممکن است پس از کسب رتبه دلخواه در گوگل، کار کردن بر روی سئو را فراموش کنید و دچار سقوط جایگاه شوید. باید در نظر داشته باشید که بدون رقیب نیستید و همواره رقبایتان خواهان کسب جایگاهی بهتر از شما هستند.

بنابراین با کنترل موارد موثر در بهبود سئو، دنبال کردن مباحث مهم آموزش سئو، آپدیت مطالب، تبادل ارگانیک لینک و استفاده از ابزارهای تحلیلی و انالیز مداوم سایتتان، برای رسیدن به رتبه یک گوگل تلاش کنید. از خاطر مبرید که اگر یک بار به جایگاه یک در گوگل دست پیدا کردید، به این معنی نیست که همیشه در صدر می‌مانید. باید سئو را پروژه‌ای همیشگی و بلندمدت در نظر بگیرید و از الگوریتم‌ها و روش‌های جدید محاسبه جایگاه سایت اطلاع پیدا کنید. بهتر است همواره سئو را ادامه دهید تا هیچ گاه دچار افت جایگاه در گوگل نشوید.

آموزش سئو توسط رضا شیرازی

رفع خطاها و مشکلات سایت ربطی به سئو سایت دارد؟

گوگل کاربر محور است و تجربه کاربری خوب، یکی از عوامل موثر در رتبه سایت شماست؛ بنابراین مشکلات داخلی سایت می‌تواند اثرات مخربی بر رتبه سایت شما داشته باشد. در آموزش سئو از یاد مبرید که خطاهای ۴۰۴، ریدایرکت های ۳۰۱ و بهینه سازی‌های نامعتبر باگ‌های سایت شما هستند و موجب افول رتبه سایت شما می‌شوند. بنابراین پیش از هرچیز بر روی سایت و رفع مشکلات احتمالی آن متمرکز شوید.

سئو سیاه (Black SEO) چیست و چه اثری بر رتبه سایت شما دارد؟

سئو سیاه که با عنوان سئو کلاه سیاه نیز شناخته می‌شود، در برابر سئو کلاه سفید به کار می‌رود. بلک سئو به راهکارهای جعلی برای افزایش رتبه سایت اشاره دارد که می تواند خسارت زیادی به کسب و کار شما وارد کند. سئوی منفی غیراخلاقی است و اغلب کسانی که درباره آموزش سئو اطلاعی ندارند، به سمت استفاده از ان می‌روند که درباره سئو اطلاعات کافی ندارند و به دنبال نتیجه گرفتن سریع هستند.

عملکردهای ضعیف شما در زمینه سئو می‌تواند جایگاه شما را در گوگل پایین بیاورد. مثلا لینک دادن به وب سایت‌های بی کیفیت، یکی از این موارد است. ممکن است رقبای شما به فکر هک کردن سایت شما بیافتند، بنابراین بهتر است امنیت سایتتان را تامین کنید تا دچار این مشکل نشوید.

اگر سایت های اسپم به شما لینک داده باشند احتمالا متوجه نمی‌شوید؛ مگر اینکه از ابزارهای خاص مانند SEO SpyGlass استفاده کنید و لینک‌های مخرب را حذف کنید. در آموزش سئو شما یاد می گیرید که این کار را به صورت دوره‌ای انجام بدهید تا از جایگاه وب سایت تان در نتایج گوگل، سقوط نکنید.  

بهترین ابزارها برای تحلیل سئو سایت چه هستند؟

اهمیت سئو سایت علاقه‌مندان به این حوزه را به سمت تولید ابزارهایی برای تحلیل موارد لازم در سئو سایت کرده است. اگر ابتدای راه هستید یا تازه به فکر بهبود سئو سایت تان افتاده‌اید، بهتر است برای آموزش سئو ابزارهای زیر را امتحان کنید:

  • Moz Bar 
  • Google Analytics
  • گوگل سرچ کنسول
  • جت سئو
  • ahrefs

برای استفاده طولانی مدت از این ابزارها می‌بایست مبلغ اشتراک بپردازید اما تمام این ابزارها، مدت زمان محدودی برای استفاده رایگان دارند. برای کار کردن با این ابزارها، آدرس سایت تان را وارد قسمت مربوطه می‌کنید و گزارشی کامل از عملکرد سئو سایت تان را دریافت می‌کنید. ممکن است بعضی بخش‌ها پولی باشد اما اغلب بخش‌های مهم را می‌توانید آنالیز کنید. فراموش نکنید که برای کار کردن بر روی سئو سایت و آموزش سئو، به یکی از این ابزارها نیاز پیدا خواهید کرد.

معرفی منابع رایگان و تخصصی آموزش سئو

در ادامه چندین منابع معتبر رایگان برای آموزش سئو را به شما معرفی می کنیم:

بهترین کانال های یوتیوب برای آموزش سئو

می توانید با دنبال کردن این کانال ها در یوتیوب از طریق ویدئو، سئو را یاد بگیرید.

پر کاربردترین ابزارها برای آموزش سئو

پر کاربردترین ابزارها برای آموزش سئو سایت کدامند؟

برای آموزش سئو از ابزارهای کاربردی استفاده می‌شود. گوگل ابزارهای متنوعی را برای بهینه سازی سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. گوگل ترندز (Google trends) یکی از ابزارهایی است که به شما نشان می دهد چه کلماتی پرجستجو هستند و موضوعات پرمخاطب کدام ها هستند. می‌توانید با استفاده هوشمندانه از این ابزار، رتبه وب سایت خود را بهبود بخشید.از ابزار های بسیار مهم دیگر گوگل می توان به گوگل سرچ کنسول اشاره کرد. برای بررسی سرعت سایت نیز می توان از  Google PageSpeed Insights استفاده کرد.

چه کسانی به آموزش سئو نیاز دارند؟

مدیران وب سایت‌ها، برنامه نویسان، علاقه‌مندان کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسانی که تمایل دارند کسب و کاری را در فضای وب راه اندازی کنند، به آموزش سئو نیاز دارند. مخاطبان آموزش سئو و بهینه سازی سایت بسیار گسترده و متنوع هستند، به همین دلیل سطح دانش و آگاهی این افراد بسیار متفاوت است. برای شرکت در دوره آموزش سئو لازم است در دوره ای شرکت کنید که متناسب با نیازها و توانمندی‌های شما باشد. در حال حاضر دوره های متعدد آنلاین و حضوری در حوزه سئو و بهینه سازی سایت برگزار می‌شود که انتخاب را برای شما بسیار دشوار می‌کند.

آموزش سئو مقدماتی برای مبتدیان

در صورتی که به عنوان یک مبتدی قصد یادگیری سئو را دارید باید در قدم اول ابتدا به سراغ آموزش اصول سئو بروید. اصولی که حول مفاهیم و موضوعات اثرگذار بر سئوی سایت هستند و توضیح می‌دهند که فرایند بهینه‌سازی سایت چگونه کار می‌کند. در این مرحله باید اصول کار موتورهای جستجو را فرا بگیرید، اینکه ربات‌های موتور جستجو چه چیزهایی هستند و چگونه کار می‌کنند.

همچنین باید فاکتورهای تاثیرگذار روی رتبه سایت‌ها در نتایج جستجو را بشناسید و بدانید چه مسائلی بر نتایج جستجو تاثیر ندارند. علاوه بر این موارد باید کمی جلوتر بروید و ببینید از چه راه‌هایی باید کلمات کلیدی مرتبط با یک حوزه کاری را پیدا کنید و اینکه چگونه می‌توان یک محتوا را روی یک کلمه کلیدی بهینه‌سازی کرد.

در قدم بعدی آموزش سئو، باید روند اجرای یک پروژه سئو را فرا بگیرید. در واقع پس از آموختن اصول سئو و شناخت مفاهیم کلی می‌توانید یک دید ذهنی از آنچه در فرایند بهینه‌سازی سایت‌ها اتفاق می‌افتد، پیدا کنید. همچنین می‌توانید روند کار گوگل در انجام یک جستجو و ارائه نتایج مرتبط را درک کنید.

پس از به دست آوردن این اطلاعات وقت آن است که روند اجرا شدن یک پروژه را به صورت عملی یاد بگیرید. در این مرحله ابزارهایی که باید در سایت به کار ببرید، ابزارهایی که برای فعالیت بخش‌های مختلف سئو لازم دارید و مراحل قدم به قدمی را که باید در طول یک پروژه طی شود، آموزش می‌بینید.

این روند از فعالیت‌های سئو داخلی شروع می‌شود، اینکه تحقیق کلمات کلیدی را از کجا شروع کنید و چگونه انجام دهید. محتواها را به صورت بهینه بنویسید. همچنین روند لینک‌سازی برای سایت و استراتژی که باید برای سئو خارجی سایت در نظر داشته باشید، در این مرحله باید آموزش داده شود. علاوه بر اینها باید روش‌های رصد رتبه‌های سایت در نتایج جستجو را یاد بگیرید و انجام دهید.

با فراگیری اطلاعات گفته‌شده می‌توان گفت آموزش سئو مبتدی برای شما انجام شده است. یعنی با کلیت مفاهیم سئو آشنایی پیدا کرده و روند اجرای یک پروژه را فراگرفته‌اید. اما این دانش ذهنی به تنهایی کافی نیست. بسیاری از نکات با آموزش سئو به صورت تئوری قابل یادگیری نیستند، بلکه باید در عمل با چالش‌های آن مواجه شوید تا بتوانید راه حل آنها را پیدا کنید. به همین دلیل لازم است یک پروژه کوچک را به صورت عملی اجرا کنید تا مهارت لازم را بدست آورید.

برای این کار می‌توانید در یک حوزه کاری که با آن آشنایی لازم را دارید، یک سایت وردپرسی راه‌اندازی کرده و سعی کنید برای چند کلمه کلیدی محدود روی سئوی آن کار کنید. در این روند سعی کنید از همه ابزارهای موجود، افزونه‌های سایت و تکنیک‌های متنوع استفاده کنید تا آموزش سئو برای شما کامل اتفاق بیفتد.

آموزش سئو پیشرفته برای حرفه‌ای‌ها

در صورتی که آموزش سئو مبتدی را به خوبی پشت سر گذاشته و توانستید قدم‌های لازم برای اجرای عملی یک پروژه کوچک را با موفقیت بردارید، وقت آن رسیده که آموزش سئو را تکمیل کنید. در این مرحله باید به سراغ آموزش سئو پیشرفته بروید و اطلاعات خود را در همه حوزه‌ها کامل کنید. اگر با آموزش سئو مبتدی توانستید یک سایت کوچک با تعداد صفحات محدود را بهینه‌سازی کنید، حالا با آموزش سئو پیشرفته باید بتوانید برای هر سایتی رتبه‌های بالا در نتایج جستجو کسب کنید.

در آموزش سئو حرفه‌ای باید به سراغ مباحث عمیق‌تر سئو بروید. در این سطح مباحث متنوعی از حوزه‌های تکنیکال گرفته تا محتوا، بک‌لینک و سناریوهای مختلفی که می‌توان برای سئوی سایت‌ها در نظر گرفت، آموزش داده می‌شوند. درواقع مباحثی شامل سرعت سایت، استراتژی محتوایی و مباحث مربوط به هسته حیاتی گوگل و... در این سطح موردتوجه قرار می‌گیرند.

اما علاوه بر آموزش‌های کلی که در سطح پیشرفته فرامی‌گیرید، ممکن است شما تمایل داشته باشید در یکی از حوزه‌ها به صورت تخصصی وارد شوید. در این صورت آموزش‌های خود را بیشتر در همان حوزه متمرکز می‌کنید. برای مثال شما می‌توانید تمرکز خود را روی تولید محتوا بگذارید یا فقط در حوزه لینک‌سازی فعالیت کنید. انتخاب این حوزه بستگی به علایق و مهارت شما دارد.

همچنین بسته به نیاز بازار کار می‌توانید یک حوزه تخصصی برای خود انتخاب کنید. مثلا اگر در حال حاضر برای شرکتی کار می‌کنید که نیاز به متخصص سئو داخلی دارد، انتخاب این حوزه برای شما بسیار مفید خواهد بود. پس از انتخاب حوزه تخصصی خود بهتر است بقیه آموزش‌های خود را در همان حوزه متمرکز کنید، ابزارهای محتلف آن را کامل یاد بگیرید و مهارت خود را ارتقا دهید.

علاوه بر اینها در انجام پروژه‌های سئو همیشه ابزارهایی وجود دارند که کار شما را بسیار راحت می‌کنند. این ابزارهای به نوعی فعالیت‌هایی که شما باید دستی انجام دهید را به صورت خودکار انجام می‌دهند. در واقع نه تنها در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی زیادی می‌کنند بلکه حتی کیفیت کار را هم ارتقا می‌دهند. به همین دلیل لازم است ابزارهای حوزه تخصصی خود را هم کامل فراگیرید.

نکته‌ای که نباید هرگز از آن غافل شوید، قرار داشتن در جریان اخبار روز حوزه سئو است. اساسا سئو حوزه‌ای است که تغییرات با سرعت زیادی در آن اتفاق می‌افتند، زیرا گوگل همیشه در حال بروزرسانی الگوریتم‌های خود است. به همین دلیل لازم است همیشه در جریان جدیدترین اتفاقات این حوزه قرار داشته باشید. برای این منظور پیگیری اخبار، پادکست‌ها و سایت‌های معتبر فعال در حوزه سئو توصیه می‌شود.

آموزش سئو رایگان با استفاده از کتاب و فیلم

آموزش سئو رایگان با کمک کتاب و فیلم‌ها هم یکی دیگر از گزینه‌های خوبی است که به شما کمک زیادی می‌کند. بخصوص اگر به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، منابع مفید و معتبر زیادی برای این کار در اختیار شما قرار دارد. از یک سو سایت‌هایی مثل moz و ahref و backlinko مقالات مفید زیادی برای آموزش صفر تا صد سئو در اختیارتان می‌گذارند.

از سوی دیگر کانال‌های یوتیوب مفیدی در زمینه آموزش سئو فعالیت دارند که می‌توانید به صورت ویدئویی از آموزش های آنها استفاده کنید. کانال‌های Backlinko و Ahrefs و Google Webmasters و Search Engine Journal در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. اگر هم اهل مطالعه کتاب هستید، دو کتاب The Art of SEO و The Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture را از دست ندهید.

اما در صورتی که تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارید، باز هم نگران نباشید. سایت‌های معتبر فارسی زبان زیادی در زمینه آموزش سئو و مسائل مرتبط با آن فعالیت دارند. در این زمینه سایت وب 24 مقالات آموزشی کاملی در مورد موضوعات مختلف سئو منتشر کرده که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

یک مدرس آموزش سئو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مدرس دوره در انتخاب دوره‌های آموزشی بسیار تاثیر گذار است. برای انتخاب یک مدرس با تجربه و توانمند در حوزه سئو و بهینه سازی سایت باید نهایت دقت و بررسی را انجام داد. برخی از ویژگی های یک مدرس عالی آموزش سئو عبارتند از :

  • در اختیار داشتن نمونه کارهای موفق در حوزه سئو و بهینه سازی سایت
  • توانایی انتقال مفاهیم به مخاطبان
  • سابقه برگزاری دوره های آموزشی موفق
  • شخصیت فردی قوی
  • دارای ارتباطات قوی و روابط عمومی مناسب 
  • روش تدریس کارگاهی
  • دانش پژوهشی

وب24 چه هدفی را از آموزش سئو دنبال می‌کند؟

هدف ما از آموزش سئو ارتقا دانش مدیران سایت ها و در نهایت بهبود کیفیت وب فارسی است. مقالات علمی در زمینه آموزش سئو و بهینه سازی سایت، سئو و ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو توسط وب24 در این بخش ارائه می گردد. آموزش سئو و بهینه سازی سایت به مدیران سایت ها و استفاده از تکنیک های بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو باعث می شود که سایت های اینترنتی بتوانند بازدید هدفمند و مناسب را به سمت خود هدایت کنند. جهت مشاهده رتبه سایت خود در گوگل و آنالیز سایت تان مقالات زیر را از دست ندهید:

faq

گوگل ابزارهای متنوعی را برای بهینه سازی سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. گوگل ترندز (Google trends) یکی از ابزارهایی است که به شما نشان می دهد چه کلماتی پرجستجو هستند و موضوعات پرمخاطب کدام ها هستند.از ابزار های بسیار مهم دیگر گوگل می توان به گوگل سرچ کنسول اشاره کرد. برای بررسی سرعت سایت نیز می توان از  Google PageSpeed Insights استفاده کرد.

اگر ابتدای راه هستید یا تازه به فکر بهبود سئو سایت تان افتاده‌اید، بهتر است برای آموزش سئو از ابزارهای گوگل سرچ کنسول، جت سئو و گوگل آنالیتیکس شروع کنید.

برای آغاز، بهتر است آموزش سئو را با مباحث پایه سئو شروع کنیم که شامل دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی می‌شود.