تغییر نام دامنه و معرفی آن به گوگل بدون افت رتبه

آیا می دانید که می توانید بدون آسیب رساندن به سئو سایت تان، نام دامنه سایت خود را تغییر دهید؟

بله اینکار ممکن است.

اما با تغییر آدرس سایت شما باید یک سری تنظیمات انجام دهید تا مطمئن شوید که ترافیک سایت خود را از دست نمی دهید.

اگر شما تغییر آدرس سایت را به اطلاع گوگل نرسانید ترافیک طبیعی سایت خود از گوگل را به خطر انداخته اید.

تغییبر نام دامنه - چگونه آدرس جدید سایت خود را به گوگل معرفی کنید

در ادامه ما یک سایت را تغییر آدرس داده و این تغییر آدرس را از طریق سرچ کنسول گوگل به اطلاع گوگل می رسانیم این روند را می توانید برای سایت خود نیز به کار گیرید.

تغییر آدرس یک سایت شوخی نیست و باید برای این تغییر دلیل خوبی داشته باشید.

برای تغییر آدرس باید مراحل زیادی را انجام داد و همه چیز را به درستی از آدرس قبل به آدرس جدید انتقال داد.

هنگامی که تصمیم به تغییر آدرس سایت خود می گیرید اولین چیزی که باید نگران آن باشید 301redirection است. شما باید تمام صفحات خود را از Domain A به Domain B تغییر آدرس دهید. مثال:

DomaninA.com/123.html 

را به آدرس

DomainB.com/123.html

تغییر آدرس می دهید. فرآیند تغییر آدرس بین این دو توسط redirect301 انجام می شود.

برای بررسی صحت عملکرد redirect می توانید از ابزار آنلاین redirect-checker.org استفاده کنید. کار با ابزار بسیار ساده است فقط باید به خاطر داشته باشید که تایپ Http یا Https در ابتدای نام دامنه ضروری است.


معرفی خدمات وب24: طراحی وب سایت با کد نویسی اختصاصی


ابزار آنالیز صحت تغییر آدرس سایت

چگونه از سرچ کنسول گوگل برای تغییر آدرس سایت کمک بگیرید؟

  • ابتدا در سرچ کنسول گوگل ثبت نام کنید
  • سایتی که می خواهید آدرس آن را تغییر دهید باز کنید
  • بر روی ایکون چرخ دنده کلیک کرده و گزینه تغییر آدرس را انتخاب کنید

تغییر آدرس سایت در وبمستر تولز

  • در صفحه بعد سایت جدید را از لیست انتخاب کنید
  • مطمئن شوید که 301redirects به درستی کار می کند
  • مطمئن شوید که متدهای تائید همچنان فعال باشند

چک کردن گزینه های تغییر آدرس در کنسول گوگل

 هنگامی که از درستی تمام بخش ها مطمئن شدید روی دکمه Submit کلیک کنید.

در این بخش این پیام به شما نمایش داده می شود :

“Submitted – Your request for a site move has succeeded. If you believe this is an error, you can withdraw the request.”

ثبت نهایی تغییر آدرس سایت

بعد از آنکه تقاضای تغییر آدرس را دادید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

با درخواست تغییر آدرس گوگل آدرس جدید را ایندکس خواهد کرد. این کار موجب می شود میزان تغییر رتبه سایت در گوگل در اثر این تغییر آدرس به حداقل برسد.

به علاوه لیک سایت قبلی شما در گوگل اکنون مخاطبان را به آدرس جدید منتقل می کند. اگر تگ ها یا بخش های دیگری از سایت همچنان به نسخه قدیمی اشاره دارند آنها را ویرایش کنید.

انجام اینکار باعث خواهد شد که ترافیک سایت شما در اثر تغییر آدرس کمترین آسیب را متحمل شود.


معرفی خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی


تفاوت redirect301 و redirect302 چیست؟

قطعاً پاسخ این سوال را بسیاری از شما می دانید. redirect301   برای انتقال دائم و  redirect302 برای انتقال موقت است. اما تفاوت این دو شیوه انتقال آدرس در چیست و هر کدام در چه شرایطی کاربرد دارند؟

redirect301 انتقال قطعی آدرس سایت

همانطور که در این مقاله گفتیم شما می توانید از طریق پنل خود در گوگل سرچ کنسول آدرس سایت خود را به آدرس دیگری انتقال دهید. این شیوه انتقال، قطعی است. اگر شما به هر دلیلی از انجام این انتقال منصرف شده باشید باید مراحل زیر را طی کنید.

در وب مستر گوگل وارد سایتی شوید که می خواهید از انتقال آن انصراف دهید. سپس از پنل سمت راست وارد بخش تغییر آدرس شوید.

تغییر آدرس سایت در وبمستر تولز

در ادامه باید صفحه را به پایین اسکرول کرده و گزینه Withdraw را انتخاب کنید:

لغو انتقال آدرس سایت

شما می توانید هر چند بار که بخواهید آدرس خود را منتقل و یا از انتقال انصراف دهید. اما اینکار به نفع سئو سایت شما نیست. پیشنهاد گوگل این است که قبل از انتقال آدرس به دقت در باره آن فکر کنید و مراحل انتقال را با دقت تمام انجام دهید که نیازی به لغو عملیات انتقال نباشد.

هنگامی که آدرس صفحه یا سایتی را به صفحه دیگری تغییر می دهید. باید به خاطر داشته باشید که از ایجاد یک زنجیره انتقال بین آدرس ها اجتناب کنید. زنجیره انتقال حالتی است که شما برای رسیدن به صفحه مقصد چندین بار آدرس صفحه خود را تغییر می دهید. مثلاً آدرس صفحه A را به صفحه B و آدرس صفحه B را به صفحه C و آدرس صفحه C را به صفحه D انتقال داده و کاربرانی که به صفحه A مراجعه می کنند بعد از چندین بار تغییر آدرس به صفحه D منتقل می شوند. بهتر است که کاربر را مستقیم از صفحه A به صفحه D منتقل کنید.

شما می توانید از طریق سرور نیز عملیات redirect301 را انجام دهید. ساده ترین روش برای انجام آن استفاده از فایل  .htaccess است. آموزش نحوه انجام اینکار در این مقاله نمی گنجد ولی به عنوان مثال برای تغییر آدرس صفحه از آدرس بدون www به آدرس با www از کد زیر استفاده می شود.

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

دقت کنید که اگر در سرور شما فایل htaccess از قبل وجود داشته باشد بخش RewriteEngine on را نباید دوبار نوشت و اگر این کد در فایل شما یک بار قید شده باشد. دیگر نیازی به دوباره نویسی آن نیست.

چه زمان باید از redirect 301 استفاده کرد؟

ریدارکت 301 به معنی آن است که شما به هر دلیلی دیگر مایل به استفاده از آدرس فعلی سایت یا صفحه ای از سایت نبوده و خواهان تغییر آن به آدرس جدید هستید و با استفاده از ریدارکت 301  این موضوع را به اطلاع گوگل رسانده تا گوگل آدرس جدید را برای شما ایندکس کند و ترافیک سایت شما را به آدرس درست هدایت کند. اصولاً بعد از گذشت مدت زمانی آدرس جدید رتبه آدرس قبلی را اخذ کرده و آدرس قبلی از صفحه گوگل حذف می شود. تا قبل از این رویداد شما نباید آدرس قبلی خود را از گوگل حذف کنید.

Redirect 302 انتقال موقت وب سایت

انتقال موقت به معنای آن است که انتقال آدرس سایت و یا آدرس صفحه یک انتقال قطعی نیست و شما این آدرس را به حالت قبلی آن باز خواهید گرداند. طبیعتاً گوگل چنین تغییری را جدی نخواهد گرفت و ایندکس صفحات جدید، یا بطور کلی صورت نمی گیرد و یا با کندی و رتبه های بسیار پایین را بدست خواهند آورد. شما معمولاً برای تست چنین انتقالی را انجام می دهید.

چه زمان نباید از  Redirect 302 استفاده کرد؟

مثال: شما سایتی به آدرس www.example.com دارید. در این آدرس قرار است که سه موضوع A، B، C را ارائه دهید. اما در حال حاضر تنها برای موضوع A محتوا مناسب دارید و موضوعات B و C در آینده قرار است به سایت شما اضافه شود. در این حالت شما نباید آدرس سایت را از www.example.com به www.example.com/A با 302 redirect تغییر دهید. اینکار موجب کند شدن روند ایندکس شدن و رتبه گیری مقالات موجود در بخش A  خواهد بود. قاعدتاً شما می خواهید برای موضوعات مطرح شده در این بخش مخاطب جذب کنید و رتبه مناسبی نیز در گوگل داشته باشید. بهترین کار در این حالت آن است که شما اصلاً از تغییر آدرس استفاده نکنید و اجازه دهید کاربران در صفحه اول سایت شما از  قبل با موضوعاتی که شما در آینده اضافه خواهید کرد آشنا شوند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با تعریف بریف محتوا و نحوه نوشتن بریف محتوا آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم چرخه عمر محتوا و اهمیت آن در استراتژی محتوا آشنا خواهیم کرد.
آیا لحن در تولید محتوای یک مقاله تاثیر دارد؟ اهمیت و تاثیر انواع لحن محتوا را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با نحوه بررسی و تعیین میزان حجم جستجوی کلمات کلیدی آشنا خواهیم کرد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha