AMP چیست و چه تاثیری در سئو سایت شما دارد؟

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages است که به فارسی آن را صفحات موبایلی پرشتاب می نامیم و حتی می توانیم مخفف فارسی «صمپ» را نیز روی آن بگذاریم. 

در دنیای امروز، بسیاری از افراد برای جستجو در وب و به دست آوردن اطلاعات در زمینه های گوناگون از گوشی تلفن همراه خود استفاده می کنند. بنابراین سازگار بودن صفحات وب با گوشی های تلفن همراه از اهمیت خاص و روز افزونی برخوردار است. در همین راستا، گوگل اخیراً پروژه صفحات موبایلی پرشتاب (AMP)  را راه اندازی کرده است. پروژه صفحات پرشتاب موبایل یک فریم ورک متن باز است که هدف آن بهبود و افزایش سرعت نمایش صفحات وب در گوشی های تلفن همراه است. 

AMP چیست و چه کاری انجام می دهد؟

به طور ساده می توان گفت که صفحات موبایلی پرشتاب در واقع نسخه ای از صفحات وب موبایل هستند که بر روی یک نسخه ابداعی HTML اجرا می شوند که در این HTML اکثر عناصری که باعث کاهش سرعت بار گذاری صفحات وب در گوشی های تلفن همراه  می شوند (مانند Java Script و ...) را حذف می کند. در این نسخه از صفحات وب، تنها استفاده از تگ های خاصی از HTML مجاز است و نمی توان از همه تگ ها استفاده کرد. به طور کلی در صفحات پرشتاب وب موبایل استفاده از کدهایی که حجم صفحات را افزایش می دهند غیر مجاز است.

بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو با AMP 

از زمان مطرح شدن الگوریتم  " Mobilegeddon" در سال گذشته، سازگاری صفحات وب با گوشی های تلفن همراه، به یکی از  فاکتورهای مهم رتبه بندی تبدیل شده است. بنابراین AMP  که با هدف بارگذاری سریع صفحات وب در گوشی های تلفن همراه، ایجاد شده است می تواند در زمینه دستیابی وبسایت ها به رتبه بندی بهتر بسیار موثر باشد. سایت های AMP در نتایج جستجو نیز با یک برچسب سبز رنگ که بر روی آن نماد رعد و برق حک شده است، مشخص می شوند که این برچسب کاربران را به تجربه صفحات پرسرعت وب موبایل دعوت می کند.

amp گوگل چیست؟ صفحات موبایلی پرشتاب

پیشنهاد ما مطالعه بلاگ: روش‌های بهبود و افزایش رتبه سایت در گوگل


هرچند AMP سرعت زمان بارگذاری صفحات وب را افزایش می دهد و از این جهت در بهبود رتبه بندی مهم است اما نسبت به سایر فاکتورهای سئو از اولویت خاصی برخوردار نیست  و فقط می توان آن را به عنوان یکی از تاکتیک های سئو مد نظر قرار داد. 

کنترل دقیق آگهی ها در AMP

بارگذاری سریع تر صفحات به معنای بازدید کاربران از صفحات بیشتر و در نتیجه بیشتر دیده شدن آگهی های موجود در صفحات است. بر اساس برخی از گزارش ها، 40% از کاربران، صفحاتی که بارگذاری آن ها بیش از 3 ثانیه به طول می انجامد را ترک نموده و به سراغ وبسایت های دیگری می روند که سرعت بارگذاری بیشتری دارند. بنابراین شانس دیده شدن آگهی هایی که در صفحات کم سرعت قرار دارند خیلی کم است زیرا قبل از اینکه بارگذاری آن ها کامل شود، کاربران به صفحه دیگری رفته اند.

گوگل در ماه ژانویه، AMP  را معرفی و جزئیات جالبی در مورد این که آگهی ها در AMP چگونه خواهند بود و ناشران موظف به رعایت چه نکاتی هستند را منتشر کرد.

طبق اظهارات گوگل، در صفحات موبایلی پرشتاب، شما این امکان را دارید که برای تبلیغات و آگهی های خود سرور خاصی را انتخاب کنید، از منابع و فرمت های انتخابی شما (مثلاً تبلیغات بومی) پشتیبانی خواهد شد، کنترل کاملی بر محل قرارگیری آگهی های خود خواهید داشت و می توانید از قابلیت دیده شدن آگهی های خود نیز آگاه شوید. درست است که در صفحات پرشتاب موبایل  برای کنترل آگهی ها، اختیاراتی به ناشران داده شده است اما در بعضی موارد نیز گوگل مصمم است تا منحصراً نظر خود را اعمال کند.

چهار ویژگی اساسی مد نظر گوگل در مورد آگهی ها در صفحات موبایلی پرشتاب این است که: آگهی ها به سرعت بارگذاری شوند، زیبا و ایمن باشند (اجباراً باید از HTTPs استفاده شده باشد) و این که آگهی ها با موضوع وبسایت باید هماهنگ و مرتبط باشند. رعایت این اصول، کلید دستیابی این شرکت به درآمد 50 میلیارد دلاری از تبلیغات در صفحات وب موبایل است.

به طور خلاصه با اجرای پروژه صفحات پرشتاب موبایل، بازاریابان باید بیش از پیش به  اصطلاح به ساز گوگل برقصند و خود را با نظر گوگل هماهنگ کنند. اما با توجه به سرعت بیشتر بارگذاری صفحات وب و رضایتمندی کاربران و نفوذ گوگل در اینترنت، به نظر می رسد که پیش رفتن به سوی صفحات موبایلی پرشتاب حرکت ارزشمندی است.

باید خود را برای این تغییر آماده کنید

گوگل تلاش می کند تا با ارائه صفحات پرشتاب وب موبایل رفتار و عادات جستجو را در میان کاربران موبایل تغییر دهد. دیگر برای صاحبان وبسایت ها توجیه زیادی برای عدم استفاده از صفحات موبایلی پرشتاب وجود ندارد. زیرا با افزایش کاربران گوشی های تلفن همراه در دنیای وب، سایت هایی که با این تغییر هماهنگ نباشند به احتمال زیاد بخش بزرگی از ترافیک خود را از دست خواهند داد. اجرای صفحات موبایلی پرشتاب آسان است و گوگل تمامی موارد مورد نیاز را به صورت یک فریم ورک متن باز فراهم آورده تا صاحبان سایت ها را به پذیرش هر چه بیشتر آن تشویق کند.

به نظر نمی رسد که جایگاه نتایج پولی گوگل زیاد تحت تاثیر صفحات پرشتاب موبایل قرار بگیرند. شاید این نتایج همچنان از اولویت برخوردار باشند اما نتایج ارگانیگ و طبیعی جستجو احتمالاً دچار دگرگونی ها و نوساناتی خواهند شد.  به هر حال تاثیر AMP در نتایج جستجو، به ویژه در مورد سایت های معروف و پرطرفدار که بخش بزرگی از ترافیک را به  خود اختصاص داده اند، در آینده نزدیک قابل ارزیابی خواهد بود. 

چگونه سایت مان را با ابزار AMP گوگل تست کنیم

مزایای تبدیل سایت به AMP  را می دانید. AMP یکی از پروژه های شرکت گوگل است که برخی اعتقاد دارند هنوز برای نتیجه گیری درباره سرنوشت آن بسیار زود است و نمی توان گفت که این پروژه یک پروژه موفق خواهد بود که سرتاسر وب را تحت تاثیر خود قرار می دهد و یا پروژه ای کنار گذاشته شده خواهد بود. اساس AMP برای جلوگیری از دوباره نوشتن کدهای هر صفحه از سایت و همچنین برای ساده تر کردن این کد ها و در نتیجه افزایش سرعت بارگذاری صفحات می باشد. اما همانطور که می دانید چند روز قبل افتتاح اولین پروژه نسل 5 اینترنت همراه 5G اعلام شد. که می تواند بسیار سریع تر از اینترنت 4G اطلاعات را منتقل کند و شایعات حاکی از انتقال انبوهی از داده ها در کسر کوچکی از ثانیه است. می دانید که اینترنت 5G هنوز قادر به جهانی شدن نیست. ولی اگر این نوع از اینترنت جهانی شود، چرا باید یک طراح سایت زحمت دوباره نوشتن کدهای سایت و حذف جلوه های گرافیکی سایت را به خود تحمیل کند؟ با این نسل جدید اینترنت سرعت اینترنت موبایل ها با اینترنت کنونی روی کامپیوترها تفاوت چندانی نخواهد داشت.

همانطور که می دانید هدف نهایی پروژه AMP بهبود تجربه کاربر در هنگام مشاهده سایت در گوشی های موبایل است. طراحی ریسپانسیو سایت برای شما رتبه بهتری در گوگل به ارمغان می آورد و از میان شیوه هایی که برای ریسپانسیو کردن طراحی سایت خود در اختیار دارید در حال حاظر تنها طراحی سایت با AMP است که به افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت می انجامد. تاثیر افزایش سرعت بازگذاری صفحات بر رتبه گوگل قطعاً باعث می شود که AMP تبدیل به یکی از اولین گزینه ها برای طراحی سایت برای کاربران موبایلی شود.

گوگل در سال 2016 به طور رسمی یک سری ابزار جدید برای تست AMP به کنسول جستجوی خود اضافه کرد.

در مرورگر خود این آدرس را تایپ کنید https://search.google.com/search-console/amp اگر در سایت خود در وبمستر گوگل صفحه ای با کدهای AMP نداشته باشید خطای not-verified را در نوار آدرس مشاهده خواهید کرد. اما اگر که ربات های گوگل در سایت شما کدهای AMP را آنالیز کرده باشند. شما می توانید ساختار فایل خود را  در این بخش مشاهده کنید. این ابزار اعتبار کدهای وارد شده در صفحات سایت را بررسی و صحت آنها را تائید می کند. شما می توانید این ابزار را در گوشی های موبایل خود نیز استفاده کنید. برای این کار کافیست که آدرس را در مرورگر موبایل درج کنید.

چگونه سایت های خود را با ابزار تست AMP  گوگل تست کنید

این ابزار ساده ترین روش برای یافتن خطاهای معمول در AMP است. شما با کمک این ابزار می توانید قطعه کدی که باعث بروز خطا شده است را نیز شناسایی کنید.

شما می توانید با استفاده از دکمه اشتراک گذاری در پایین سمت راست ابزار تست AMP آدرس صفحه نمایش کدهای خطا را برای همکاران و توسعه دهندگان وب سایت خود منتشر کنید.

نکته: بسیاری از سئو کاران مطرح دنیا معتقدند که می توان به جای به کارگیری AMP کدهای سایت را تا جای ممکن ساده کرد و سرعت سایت را تا حد بالایی افزایش داد و برای تعامل سایت با گوشی های موبایل از طراحی ریسپانسیو کمک گرفت. آنها معتقدند که طراحی ریسپانسیو با توجه به آنکه از یک آدرس برای هر صفحه استفاده می کند از AMP مناسب تر است. باید به این نکته توجه داشت که گوگل در معرفی AMP آن را راهکاری برای ساده کردن سایت های پیچیده می داند. یعنی آنکه اگر سایت شما سرتاسر محتوای متنی با چند قطعه عکس در سرتاسر سایت است عملاً پیشنهاد گوگل عدم استفاده از AMP است. اما بسیاری از سایت ها بدلیل نوع خدمات خود قادر به ساده سازی کدهای سایت خود برای کامپیوتر نیستند و میزان فروش سایت آنها به میزان پیچیدگی کدهای آنها وابستگی زیادی دارد. برای این چنین سایت هایی عملاً راهکاری به غیر از استفاده از AMP برای تعامل سازنده سایت با موبایل وجود ندارد.


خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


اگر کدهای شما هیچ مشکلی نداشته باشد لینکی برای مشاهده پیش نمایش صفحات خود در گوگل را مشاهده خواهید کرد. در تصویر زیر تصویری از این پیش نمایش را مشاهده می کنید : 

نمایش سایت AMP در گوگل

ابزارهای زیادی برای تبدیل سایت به AMP وجود دارد و شما لزومی به نوشتن تمام کد ها به صورت دستی ندارید. اما اگر به دنبال یک کد نویسی اختصاصی برای سایت خود هستید می توانید از راهنمای کد نویسی AMP منتشر شده توسط گوگل در سایت https://www.ampproject.org/docs/ استفاده نمایید.

این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا یک نسخه AMP بدون خطا از سایت خود را ارائه بدهید. نظر خود را راجع به استفاده از AMP و به کارگیری هم زمان آن در گوشی و دسکتاپ با ما در میان بگذارید.

پیشرفت های تکنولوژی در زمینه افزایش سرعت اینترنت به قدری زیاد هستند که بدرستی نمی توان آینده پروژه AMP را پیش بینی کرد. تنها میتوان مطمئن بود در آینده با توجه به نیاز مبرم به اینترنت اشیاء و نیاز به تعامل تکنولوژی هایی مانند خودروهای خودران با یکدیگر سرعت اینترنت در آینده با آنچه امروز تجربه می کنیم تفاوت زیادی خواهد داشت. بنابراین شاید پروژه AMP تبدیل به پروژه ای شود که در آن نه نوع دستگاه کاربر که نوع اینترنت کاربر اهمیت داشته باشد. زیرا که حتی با سرعت پیشرفت کنونی تکولوژی، همچنان نمی توان از اینترنت های فوق سریع در فضاهای وسیع بین جاده ای و روستایی و مانند آنها استفاده کرد.

ضمیمه

همانطور که گوگل در راهنمای AMP خود اشاره می کند محتوای صفحات AMP باید با محتوای صفحات canonical مرتبط باشند. گوگل در گزارش خود این چنین می گوید:

گوگل پروژه AMP را برای افزایش سرعت سایت ها ارائه داده است. برای رسیدن به این هدف لازم است که اطلاعات ارائه شده در نسخه AMP و نسخه غیر AMP بسیار به هم شبیه باشند. گوگل برای افزایش تجربه مثبت کاربران در صورتی که بین نسخه AMP و نسخه غیر AMP اختلاف محتوایی زیادی وجود داشته باشد کاربران را به نسخه غیر AMP هدایت خواهد کرد. این کار گوگل بر رتبه شما در صفحه نتایج جستجو برای جستجو های موبایلی تغییر نخواهد داد. ولی سایت شما در بخش هایی که نتایج جستجو بصورت اسلایدر و مانند آن به نمایش در می آیند نشان داده نخواهد شد.

چرا به AMP نیاز دارید؟

اینترنت موبایلی در بسیاری از مناطق دنیا به صورت یک استاندارد در آمده است. در گذشته برای انجام بسیاری از کارهای اینترنتی به یک کامپیوتر متصل به اینترنت نیاز داشتید. اما اکنون یک گوشی هوشمند اغلب نیازهای شما به اینترنت را برطرف می کند. اما سرعت پایین اینترنت موبایلی باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات موبایلی می گردد.

تکنولوژی AMP برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت به سه کامپوننت وابسته است:

AMP HTML: کدهای کوتاه HTML پایین بودن حجم فایل را تضمین خواهند کرد که به بارگذاری سریع صفحات سایت می انجامد. اگر شما یک صفحه AMP را فراخوانی کنید، تنها یک درخواست به سرور ارسال می شود که خود بر روی زمان بارگذاری صفحات سایت تاثیر زیادی خواهد داشت.

AMP JavaScript: صفحات AMP بر پایه جاوا اسکریپت های با زمان بارگذاری غیر همزمان نوشته می شوند که باعث می شود هیچ کدی مانع بارگذاری دیگر فایلها نشود. کد های تبلیغاتی تنها بعد از آنکه تمام کد های سایت بارگذاری شدند بارگذاری خواهند شد.

AMP Cache: AMP HTML به کمک سرورهای Cache با سرعت بسیار بالایی بارگذاری خواهند شد. این سیستم با همکاری شبکه توزیع محتوا CDN موجب خواهد شد که سایت های AMP با بالاترین سرعت ممکن به مخاطبان خود خدمات ارائه دهند. نکته مثبت در باره استفاده از سرورهای کش این است که یک مرحله کنترل درستی اجرای کد بر روی صفحات AMP اجرا خواهد شد.

مزایا و معایب AMP

AMP برای افزایش سرعت سایت طراحی شده است بنابراین تمام مزایایی که با سریعتر بارگذاری سایت پیش بینی می شود برای استفاده از AMP نیز متصور خواهد بود. مزایایی مانند بهبود تجربه کاربری و افزایش تعداد مخاطب در این بین از بقیه اهمیت بالاتری دارند.

از معایب AMP هم بارگذاری آن بر روی یک سرور متفاوت است که خود به معنای عدم دسترسی صد در صد شما بر روی فرایند خوانش سایت و یا رصد نحوه تعامل کاربران با سایت خواهد بود که برای کمپین های تبلیغاتی می تواند بسیار مضر تلقی گردد.

مزایا و معایب AMP

faq

یک سال بعد از معرفی AMP این پروژه قابلیت ارائه به صورت فروشگاه را نیز پیدا کرد. اکنون فروشگاه هایی مانند Ebay سایت خود را در قالب AMP ارائه می کنند. که خود گویای این است که یک فروشگاه با هر حجمی از داده می تواند با این تکنولوژی کار کند.

شما می توانید از کدهای جاوا اسکریپت برای پذیرش تبلیغات از گوگل یا دیگر سایت ها استفاده کنید. ولی باید به خاطر داشته باشید AMP برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت طراحی شده است. بنابراین تبلیغات شما بعد از بارگذاری کامل محتوای صفحات بارگذاری خواهد شد

بله! یکی از دلایلی که این مقاله را تهیه کرده ایم این است که شما مطمئن شوید کدهای AMP را به درستی وارد کرده اید و با مشکلاتی مانند محتوای کپی روبرو نخواهید شد. شما باید از صفت canonical برای جلوگیری از تولید محتوای تکراری بهره بگیرید.

همچنین بخوانید
ajax چیست و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟ وب 24 در این مقاله به معرفی ایجکس و مزایا و معایب استفاده از آن پرداخته است.
منظور از کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟ وب 24 در این مقاله به تعریف کوتاه کننده لینک و معرفی بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک پرداخته است.
دامین یا دامنه همان آدرس سایت شما است. با وب 24 همراه باشید تا با تمام نکات راهنمای خرید و ثب دامین آشنا شوید.
ویو پورت یا viewport چیست؟ متا تگ ویو پورت نقش بسیار مهمی در سئو و طراحی ریسپانسیو سایت دارد. آشنایی کامل با متاتگ view port را در این مقاله از وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha