صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

اغلب اوقات صفحات فرود اولین برخورد کاربر با سایت را شکل می‌دهند. ازآنجاکه ظاهر جذاب همیشه در اولین برخورد مهم است، به همین خاطر یک صفحه فرود باید ازنظر طراحی و گرافیکی آن‌چنان جذاب باشد که مخاطب را برای دنبال کردن سایت ترغیب کند. لندینگ پیج همان نقطه‌ی آشنایی کاربر با سایت است. نقطه‌ای که ممکن است باعث ادامه ارتباط کاربر با سایت شود یا نشود. به همین دلیل است که صفحه فرود نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. با همین توضیحات اندک هم می‌توان دریافت که لندینگ پیج ‌ها اهمیت بسیاری در عرصه‌ی وب دارند. بنابراین در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر به مفهوم و کاربرد لندینگ پیج بپردازیم.

بازاریابی آنلاین بهترین راه برای رونق یک کسب‌وکار است. هنگامی‌که کسب‌وکار خود را آنلاین می‌کنید، به یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قدرتمند نیاز دارید. استراتژی که شامل روش‌های متنوع دیجیتال مارکتینگ و کمپین‌هایی برای محصولات مختلف شما باشد. هرکدام از کمپین‌های شما قرار است مخاطبینی را برایتان جذب کرده و به سایت هدایت کنند. این مخاطبین با ورود به سایت می‌توانند به مشتری شما تبدیل شوند، به‌شرط آنکه آن‌ها را در جای مناسبی فرود آورده باشید. صفحه فرود سایت همان‌جایی است که این مخاطبین برای اولین‌بار به آن وارد می‌شوند.

صفحه فرود یک ابزار حیاتی برای تبلیغ برند شماست، زیرا قدرت بسیار زیادی در افزایش نرخ تبدیل دارد. با استفاده از صفحه فرود می‌توانید دقیقاً مخاطبان خود را هدف قرار دهید و آن‌ها را به خریدار تبدیل کنید. در این مقاله از سایت وب 24 با صفحه فرود یا لندینگ پیج Landing page آشنا می‌شوید. تا پایان با ما همراه باشید.

صفحه فرود یا لندینگ صفحه فرود (Landing page) چیست؟

دلایل اهمیت طراحی صفحه فرود

برای بررسی اهمیت و مزیت‌های صفحه فرود در ابتدا بهتر است بدانیم صفحه فرود چیست؟ در بازاریابی دیجیتال، به صفحه وب مستقلی که به طور خاص برای یک کمپین بازاریابی یا تبلیغات ایجاد شده است، صفحه فرود می‌گویند. صفحه فرود یا لندینگ پیج جایی است که یک بازدیدکننده پس از کلیک بر روی لینکی در ایمیل، تبلیغات گوگل، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر یا مکان‌های مشابه در وب اصطلاحاً در آن فرود می‌آید.

به‌ طور کلی هر صفحه‌ای که کاربر از طریق آن وارد سایت شود به‌عنوان صفحه فرود یا دروازه‌ی ورود کاربر به سایت شناخته می‌شود. به‌علاوه اگر کاربر از طریق صفحه‌ای که موتورهای جستجو در اختیارش قرار می‌دهند به سایتتان وارد شود در این‌ صورت این صفحه نیز می‌تواند یک لندینگ پیج برای سایتتان باشد. اگر در ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، به قسمت behavior توجه کنید، بخشی به نام لندینگ پیج را خواهید دید. این بخش به شما نشان می‌دهد کدام صفحه از سایت از گوگل ورودی مستقیم می‌گیرد.

برای آموزش ابزار گوگل آنالیتیکس روی آن کلیک کنید.

با این‌ وجود اگر بخواهیم به‌طور تخصصی این مفهوم را بررسی کنیم باید گوییم که یک صفحه فرود واقعی با هدف خاصی طراحی می‌شود. زیرا هر صفحه قدیمی‌ای که کاربر بتواند از طریق آن در سایتتان فرود بیاید، الزاما یک صفحه فرود به‌حساب نمی‌آید. بنابراین تعریف زیر می‌تواند مفهوم دقیق‌تری از لندینگ پیج ارائه کند:

«صفحه فرود یک صفحه ساده و مجزا در سایتتان است که آن را با هدف خاصی مانند جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) طراحی می‌کنید.»
به یاد داشته باشید که تمامی لندینگ پیج‌ها، صفحه‌ای از وب هستند اما هر صفحه وب یک صفحه فرود به شمار نمی‌آید. زیرا هر صفحه فرودی دو ویژگی متمایز دارد:

  • دارای یک فرم مشخص است.
  • با هدف کسب اطلاعات از مشتری یا مخاطب، طراحی شده است.

به صفحه فرود، صفحه هدف هم می‌گویند چراکه با هدف افزایش بازدید از سایت و در سایت‌های دیجیتال مارکتینگ با هدف افزایش میزان فروش طراحی می‌شود. به همین دلیل است که طراحی این صفحات اهمیت زیادی دارد زیرا یک طراحی کاربرپسندتر می‌تواند شما را به میزان قابل توجهی به هدفتان نزدیک کنید.

برخلاف دیگر صفحات وب که معمولاً اهداف زیادی دارند و افراد را تشویق می‌کنند که بیشتر جستجو کنند، صفحات فرود با یک هدف واحد طراحی می‌شوند و به‌عنوان فراخوانی برای یک اقدام یا call to action  شناخته می‌شوند. همین ویژگی است که صفحات فرود را به بهترین گزینه برای افزایش نرخ تبدیل کمپین‌های بازاریابی بدل می‌سازد. این نوع بازاریابی برای ایجاد سرنخ، دستیابی به مشتریان مناسب یا معرفی محصولات مفید است.

صفحات فرود کاربران را ترغیب می‌کنند تا روی یک دکمه call to action مانند «شروع به کار»، «اشتراک رایگان بگیرید» یا «اکنون خرید کنید» کلیک کنند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها کاربران را متقاعد می‌کنند تا با ثبت‌نام برای یک دوره رایگان، اشتراک در یک سرویس یا خرید محصول به مشتری تبدیل شوند.

البته قرار نیست در سایتتان فقط یک صفحه فرود داشته باشید. درواقع، کارشناسان در دنیای بازاریابی پیشنهاد می‌کنند که چندین صفحه فرود را برای هدف‌گیری گروه‌های مختلف مشتریان طراحی کنید.

صفحات فرود پتانسیل رشد عظیمی را برای شرکت شما ارائه می‌دهند و ابزاری قدرتمند برای کمک به ادامه شکوفایی کسب‌وکار شما هستند. در ادامه دلایل اهمیت استفاده از صفحات فرود در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

نرخ تبدیل را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشید

صفحات فرود بر روی یک هدف متمرکز می‌شوند و بازدیدکنندگان شما را ترغیب می‌کنند تا اقدام کنند. با انجام این کار، آن‌ها افراد را به سمت پایین قیف فروش سوق می‌دهند؛ یعنی از بازدیدکننده‌ی معمولی به سرنخ و درنهایت به مشتری تبدیل می‌شوند.

بینش ارزشمندی در مورد مخاطبان به شما ارائه می‌دهد

اگر فرم ثبت‌نام را در صفحه فرود خود قرار دهید، می‌توانید اطلاعاتی در مورد جمعیت‌شناسی مخاطبان دریافت کنید تا درک بهتری از بازار هدف خود داشته باشید. علاوه بر این، کانال‌هایی که برای تبلیغ صفحه فرود شما کار می‌کنند، چیزهای زیادی در مورد علایق و عادات مشتریان احتمالی شما می‌گویند و شما می‌توانید از این اطلاعات برای بهینه‌سازی تلاش‌های هدف‌یابی و استراتژی بازاریابی خود به‌عنوان یک اصل کلی استفاده کنید.

شهرت و آگاهی از برند را افزایش می‌دهد

یک صفحه فرود مناسب، حرفه‌ای بودن، ارزش و جذابیت برند شما را نشان می‌دهد. صفحات فرود نه‌تنها ابزاری عالی برای به دست آوردن سرنخ‌ها در لحظه هستند، بلکه به تقویت نام تجاری شما کمک می‌کنند. هرچه افراد بیشتری در مورد شما بدانند، جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل هم رشد می‌کند.

صفحات فرود قابل آنالیز هستند

با تجزیه‌وتحلیل معیارهایی مانند تبدیل‌ها، نرخ پرش، بازدید از صفحه و منبع ترافیک می‌توانید درک درستی از عملکرد یک کمپین بازاریابی خاص داشته باشید. نگاهی به اینکه ترافیک از کجا می‌آید، مثلاً از یک پست یا یک کمپین بازاریابی ایمیلی، به شما کمک می‌کند کانال‌های مؤثرتر بازاریابی را برای خودتان پیدا کنید.

صفحه فرود یا پیج فرود یا Landing page

انواع صفحه فرود

با توجه به ویژگی‌های هر کسب‌وکار، تنوع زیادی برای صفحات فرود وجود دارد. همچنین صفحات فرود برای اهداف مختلفی می‌توانند طراحی شوند. در ادامه انواع صفحه فرود را بررسی می‌کنیم:

صفحه فرود برای ایجاد سرنخ (lead-generation)

صفحه فرود برای ایجاد سرنخ یا Lead generation، اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل را در مورد مخاطبان جمع‌آوری می‌کند. معمولاً این صفحه شامل فرمی است که بازدیدکنندگان می‌توانند اطلاعات تماس خود را برای شما ارسال کنند. در‌نهایت شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده، روند تبدیل مشتری را پیگیری کرده و خط ارتباطی را ادامه دهید. صفحات Lead generation راه بسیار خوبی برای به دست آوردن بینش در مورد مشتریان بالقوه شما و همچنین نحوه دسترسی به آن‌ها هستند. شما می‌توانید با استفاده از مواردی مانند کد تخفیف، کتاب‌های الکترونیکی رایگان یا وبینار رایگان کاربران را به وارد‌کردن اطلاعاتشان، تشویق کنید.

صفحه فرود click-through

صفحه فرود کلیکی به شکلی طراحی‌شده است که کاربران را مستقیماً به صفحه فروش یا اشتراک می‌برد. این صفحه‌ها دارای یک دکمه ساده به‌عنوان call to action هستند که کاربران را مستقیماً به جریان پرداخت می‌فرستد و آن‌ها را ترغیب به خرید می‌کند. این نوع صفحه فرود اغلب در سایت‌هایی که بر فروش فوری تمرکز دارند، یافت می‌شود.

صفحه فرود فشار (squeeze page)

مانند یک صفحه Lead generation، صفحات فرود فشار برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شوند، اما برخلاف صفحه‌های  Lead generation معمولاً در بالای قیف فروش مورداستفاده قرار می‌گیرند. تنها هدف این نوع صفحه فرود، به دست آوردن آدرس ایمیل کاربران جهت ایجاد سرنخ کوچکی از مشتری است. صفحات فرود فشار دارای عناوین برجسته و محتوای کم هستند. علاوه بر فرم کوتاه، باید لینکی برای بردن خواننده به مرحله بعدی و درصورتی‌که بازدیدکننده مایل به ادامه کار نباشد، یک گزینه خروج وجود داشته باشد.

صفحه فرود فروش (sales page)

طراحی صفحه فرود فروش اغلب سخت‌تر از بقیه موارد است. با استفاده از این نوع صفحه فرود، دیگر به دنبال جستجوی سرنخ‌ها نیستید؛ به‌جای آن باید مردم را متقاعد به خرید کنید. برای این کار باید یک پیشنهاد کاملاً متفاوت به مشتریان احتمالی بدهید. پیشنهادی که برای مشتری هم پاداش داشته باشد و هم درخواست موردنظر را ارائه دهد. می‌توانید از این صفحه در انتهای قیف فروش استفاده کنید.

این نکته را مدنظر قرار دهید که ایجاد صفحه فرود در همه مراحل نیاز به ظرافت، درک کامل نیازهای مشتریان و جایگاه آن‌ها در مسیر فروش دارد. طول صفحه تا حد زیادی به محصول شما بستگی دارد، یعنی اینکه چقدر باید توضیح دهید تا ارزش آن را برای مشتریان خود روشن کنید.

میکروسایت (microsite)

میکروسایت همان‌طور که از نامش پیداست یک وب‌سایت اختصاصی و مینیاتوری است که برای یک کمپین خاص یا یک فروش هدفمند ایجادشده است. میکروسایت بیشتر از یک صفحه است، اما همچنان به‌عنوان نوعی صفحه فرود توصیف می‌شود، زیرا برای یک جنبه خاص از فروش و تلاش‌های تبلیغاتی طراحی می‌شود. میکروسایت‌ها توسط تبلیغات آنلاین یا در کمپین‌های تبلیغاتی تلویزیونی هدف قرار می‌گیرند.

صفحه فرود ویروسی (Viral landing pages)

صفحات فرود ویروسی در درجه اول برای ایجاد آگاهی از برند در نظر گرفته‌شده‌اند. این صفحات معمولاً حاوی لینک‌هایی به وب‌سایت شرکت یا سایر صفحات وب هستند و معمولاً به شکلی ظریف و بدون مزاحمت ارائه می‌شوند. نکته‌ی اصلی در اینجا محتوا است، زیرا باید به ‌اندازه کافی آموزنده یا سرگرم‌کننده باشد تا خواننده را درگیر و ترغیب به اشتراک‌گذاری کند. این نوع صفحات فرود از طریق رسانه‌های اجتماعی قابل اشتراک‌گذاری هستند. محتوا می‌تواند شامل متن، فیلم، تصاویر یا حتی بازی باشد.

صفحه فرود Splash

صفحات Splash را می‌توان در هر نقطه از قیف فروش استفاده کرد. آن‌ها ابتدایی‌ترین نوع صفحه فرود هستند. این صفحات معمولاً حاوی یک اعلامیه یا یک درخواست ساده «بله» یا «نه» هستند. برای مثال از کاربر درخواست می‌کنند که سن یا زبان خود را وارد کند. صفحه Splash برای جمع‌آوری داده یا تولید سرنخ در نظر گرفته نشده است و فقط برای دریافت اطلاعات بسیار اولیه قبل از ورود به وب‌سایت طراحی می‌شوند.

صفحه فرود اطلاعاتی (infomercial)

ممکن است فکر کنید صفحات فرود اطلاعاتی، یادگاری از تبلیغات تلویزیونی اواخر دهه 1990 هستند؛ اما این‌طور نیست. درواقع بسیاری از کسب‌وکارها تکنیک‌های قبلی فروش خود را با موفقیت در استراتژی‌های دیجیتال بکار می‌برند. صفحات فرود اطلاعاتی در تضاد شدید با صفحات فشرده هستند. این صفحات داستانی طولانی و مفصل را به خوانندگان شما می‌گویند. هدف آن‌ها این است که خوانندگان را در مراحل خرید نگه‌دارند و آن‌ها را متعهد به خرید کنند.

برای اینکه بدانید چه نوع صفحه فرود برای کسب‌وکار شما مناسب است، درباره‌ اهدافتان فکر کنید. آیا علاقه‌مند به جمع‌آوری اطلاعات تماس کاربران هستید؟ آیا یک فروش منحصر‌به‌فرد ارائه می‌دهید؟ آیا در حال جمع‌آوری اطلاعات مشتریان احتمالی برای یک رویداد هستید؟ تمرکز مستقیم بر روی این هدف به شما کمک می‌کند تا یک صفحه دقیق و بسیار هدفمند بسازید.

تفاوت بین صفحه اصلی سایت و صفحه فرود چیست؟

اولین تفاوت بین صفحه اصلی و صفحه فرود این است که صفحه اصلی دارای تعداد زیادی لینک تبلیغات، تصاویر متفرقه و …. است، درحالی‌که صفحه فرود فوق‌العاده متمرکز است و تنها یک هدف را دنبال می‌کند. وجود لینک‌های کمتر در صفحه فرود، نرخ تبدیل‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا کلیک‌های وسوسه‌انگیز کمتری وجود دارد. این کلیک‌ها می‌توانند کاربران را از call to action دور کنند. به همین دلیل است که دیجیتال مارکترها همیشه از یک صفحه فرود اختصاصی به‌عنوان مقصد کمپین‌های خود استفاده می‌کنند.

تفاوت دوم این است که صفحه اصلی چندوجهی است، یعنی به صفحه‌های درباره ما، گالری تصاویر، فروشگاه آنلاین و موارد دیگر لینک می‌دهد. صفحه اصلی هم اهمیت خودش را دارد، زیرا نام تجاری و لیست کاملی از خدمات را نشان می‌دهد. همچنین به افراد امکان می‌دهد طیف وسیعی از محصولات را بررسی کنند و درنهایت اطلاعات بیشتری در مورد شرکت ارائه می‌دهد. بازدید‌کننده می‌تواند از صفحه‌ی اصلی به هر صفحه‌ی دیگری از سایت برود، اما لزوماً مشتری نمی‌شود و خریدی انجام نمی‌دهد. این نکته تفاوت بین صفحه اصلی و صفحه فرود را به‌خوبی بیان می‌کند.

یک صفحه فرود خوب فقط شامل ضروری‌ترین اطلاعات است که کاربران را به سمت تحقق هدف مورد نظر هدایت می‌کند. هدف صفحه فرود برای کاربر کاملاً متفاوت از صفحه اصلی است. هدف این است که با استفاده از تبلیغات فوق‌العاده در مورد یک پیشنهاد ویژه، بازدیدکننده به مشتری تبدیل شود. پس صفحات فرود برای پیشبرد یک استراتژی بازاریابی با هدف فروش استفاده می‌شود.

صفحه فرود یا لندینگ

ویژگی‌های یک لندینگ پیج خوب

یک صفحه فرود خوب باید بتواند کاربران را متقاعد کند که اقدام موردنظر صفحه را انجام دهید. کاربران باید به این درک برسند، پیشنهاد ارائه‌شده در صفحه فرود برای آن‌ها ارزش دارد. درنتیجه به ازای چیزی که دریافت می‌کنند، اطلاعات شخصی خودشان را در اختیار شما گذاشته یا محصول شما را خریداری می‌کنند. صفحات فرود را می‌توان از طریق نتایج جستجوی گوگل یا از طریق وب‌سایت شرکت پیدا کرد، جایی که کاربران به خریدار تبدیل می‌شوند یا سرنخ‌هایی از خود به فروشنده می‌دهند. در ادامه چند نکته برای داشتن یک لندینگ پیج خوب را بررسی می‌کنیم:

جابه‌جایی بین صفحات را به حداقل برسانید

در صفحه فرود از منوها استفاده نکنید، زیرا در صفحه فرود تلاش می‌شود کاربر را در صفحه نگه‌دارید تا خرید کند، نه اینکه حواسش را به قسمت‌های مختلف صفحه پرت کنید. پس سعی کنید که محتوای صفحه فرود را ساده طراحی کنید. به همین ترتیب، لینک‌های داخلی خود را محدود کنید تا کاربران را به جای انتقال به صفحه دیگر، به CTA هدایت کنید. زیرا لینک‌های کمتر باعث افزایش تبدیل می‌شوند.

متن‌ها را کوتاه کنید

متن‌های طولانی حوصله کاربران را سر می‌برند و حواسشان را پرت می‌کنند. از سوی دیگر کوتاه، مفید و کاربردی بودن متن و استفاده از مقدار مناسبی فضای سفید توجه مخاطبان را مستقیماً به CTA جلب می‌کند. بهتر است در صفحه فرود هر کلمه از محتوای متنی، هدف خاصی را دنبال کند. در اکثر موارد نیز هدف این است که کاربران روی CTA کلیک کنند.

ثبات را حفظ کنید

مشتریان ابتدا از طریق کلیک بر روی لینکی در یک آگهی به صفحه فرود هدایت می‌شوند. این لینک ممکن است در ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا در نتایج جستجوی Google باشد. برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی در کاربر، مطمئن شوید که محتوای آگهی با محتوای صفحه فرود مطابقت دارد. این نکته علاوه بر محتوای متنی، شامل فونت و رنگ‌ها نیز می‌شود. همچنین باید با نام تجاری شما هماهنگ باشد و ویژگی‌های مشابهی را از صفحه اصلی شما به اشتراک بگذارد. این نکته به مخاطبان شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی و با حداقل حواس‌پرتی در قیف بازاریابی شما حرکت کنند.

صفحه فرود را با موبایل سازگار کنید

مطمئن شوید صفحه فرود شما نه‌تنها در هر دستگاهی عالی به نظر می‌رسد، بلکه به‌سرعت بارگیری می‌شود. بخش قابل‌توجهی از ترافیک شما از گوشی‌های موبایل حاصل می‌شود. اگر صفحه فرود در مرورگر آن‌ها نامرتب به نظر برسد یا اگر خیلی کند بارگذاری شود، بعید است بتواند نرخ تبدیل را افزایش دهد.

محتوای مهم را در ابتدای صفحه قرار دهید

حداقل یک دکمه CTA را در بالای صفحه قرار دهید؛ جایی که بلافاصله قابل‌رؤیت و قابل کلیک کردن است. سایر عناصر کلیدی صفحه فرود مانند تصویر و عنوان نیز باید در بالای صفحه باشند.

بر مصرف‌کننده تمرکز کنید

محتوای صفحه فرود باید به‌جای شرکت شما، بیشتر بر روی مصرف‌کننده متمرکز شود. در صفحه فرود به‌جای صحبت در مورد بزرگی کسب‌وکار و همه دستاوردهای آن، باید توجه مخاطبان خود را به این معطوف کنید که چگونه می‌توانند از خرید محصول، سود ببرند.

CTA  خود را برجسته کنید

صفحه فرود شما باید دارای یک CTA برجسته باشد. برای رسیدن به این هدف، از زبان واضح و مستقیم استفاده کنید. همچنین یک دکمه CTA طراحی کنید که به‌صورت بصری از پس‌زمینه متضاد است و آن را چندین بار در صفحه فرود قرار دهید. با این روش به کاربران این امکان را می‌دهید که بدون توجه به جایی که در صفحه هستند، اقدام کنند.

بازارهای خاص را هدف قرار دهید

یک صفحه فرود مؤثر، مشتریان بالقوه را در مرحله خاصی از قیف بازاریابی هدف قرار می‌دهد. شما باید مطمئن باشید که محتوای صفحه شما با هدف مخاطبان مطابقت دارد. هنگامی‌که سرنخ‌ها را تقسیم‌بندی کردید، حتی می‌توانید چندین صفحه فرود طراحی کنید که این گروه‌های مختلف مشتریان بالقوه را هدف قرار می‌دهد.

اهداف باید ساده و واضح باشد

هدف از ایجاد صفحه فرود می‌تواند جمع‌آوری سرنخ کاربران، فروش محصولات یا هر چیز دیگری باشد. فرم‌ها باید کوتاه باشند و از افراد بخواهند که فقط اطلاعات ضروری را پر کنند. هنگام جمع‌آوری اطلاعات سؤالاتی در مورد شماره تماس، نام، آدرس ایمیل و یک یا دو سؤال کوتاه را که برای کمپین بازاریابی شما ضروری است، مطرح کنید. اگر هدف شما این است که کاربران خرید کنند، فرم فروش باید واضح باشد و همچنین حاوی متن‌های کوتاهی باشد تا هرگونه سردرگمی را کاهش دهد.

فرم‌ها نباید طولانی باشند

فرم‌های طولانی برای کاربران حوصله سر بر هستند و ممکن است آن‌ها از صفحه خارج شوند. اگر نمی‌توانید فرم خود را کوتاه کنید، آن را به چند مرحله تقسیم کنید و به کاربر اجازه دهید بداند دقیقاً در کجای فرایند قرار دارد. برای مثال، وارد کردن نام و آدرس می‌تواند مرحله یک از چهار باشد.

اطلاعات خاصی را جمع‌آوری کنید

یک صفحه فرود مناسب اطلاعات خاصی در مورد مشتریان احتمالی شما جمع‌آوری می‌کند. حتی اگر جمعیت مناسبی را جذب کنید، اما اطلاعات درستی از آن‌ها نداشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. مجموعه داده‌های جمعیتی باید بیش از یک نام و آدرس ایمیل باشد. همچنین باید به شما ایده بدهد که چرا یک شخص روی لینک شما کلیک کرده و ارتباط طولانی‌مدت آن‌ها با شرکت شما، چگونه می‌تواند برقرار شود.

تشکر کنید

صفحه فرود شما باید همیشه با تشکر تمام شود. این روش علاوه بر اینکه مؤدبانه است، به مصرف‌کننده اطمینان می‌دهد که فرایند ثبت‌نام را تکمیل کرده است.

کاربردهای صفحه فرود یا  Landing Page

شما برای ساخت برند خود و ایجاد وب‌سایتی برای آن کارهای سخت و زیادی انجام داده‌اید. اکنون باید مطمئن شوید که تمام این کارهای سخت به فروش منجر می‌شود. اگر به دنبال یک ابزار مؤثر هستید، صفحات فرود قطعاً راهی برای فروش بیشتر است.

خدمات وب24: طراحی سایت وردپرسی با کد نویسی اختصاصی

صفحه فرود یک راه عالی برای افزایش ترافیک، بهبود سئو و شهرت برند است. همچنین می‌تواند بخشی از یک استراتژی مؤثر PPC باشد. صفحات فرود مشتریان را به سمت یک محصول، خدمات یا پیشنهاد خاص هدایت می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا اقدام کنند. این فرصتی برای تبدیل کاربر به مشتری است.

با استفاده از صفحه فرود شما می‌توانید هدف‌های مختلفی را که مدنظر دارید، دنبال کنید. مهم نیست که اهداف شما چه هستند، انواع مختلفی از موقعیت‌ها وجود دارد که در آن‌ها می‌توان صفحه فرود را استفاده کرد و از کاربردهای آن در دستیابی به هدف‌های مختلف استفاده کرد. در ادامه تعدادی از کاربردهای صفحه فرود را بررسی می‌کنیم:

هدایت کاربران به سمت محصولات

هدایت کاربران به سمت محصولات یکی از مهم‌ترین کاربردهای Landing page است. شما می‌توانید با ایجاد یک صفحه فرود با یک call to action مانند «اکنون بخرید» کاربران را مستقیماً به صفحه خرید محصول یا فروشگاه آنلاین خود هدایت کنید.

ارائه خدمات اشتراکی

اگر خدمات اشتراکی ارائه می‌دهید، از صفحه فرود استفاده کنید و یک دوره اشتراک رایگان ارائه دهید تا کاربران با خدمات شما آشنا شوند.

گرفتن سرنخ‌ها از طریق وبلاگ

خوانندگان وبلاگ خود را تشویق کنید تا اطلاعات تماس خود در ازای هدایایی مانند یک کتاب الکترونیکی  یا یک وبینار رایگان در اختیار شما قرار دهند، سپس شما این اطلاعات را به سرنخ تبدیل کنید.

به دست‌آوردن مشترکین خبرنامه

شما می‌توانید از صفحه فرود برای تشویق کاربران به ثبت‌نام در خبرنامه ایمیل خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک CTA جذاب مانند «هم‌اکنون مشترک شوید» یا «ثبت‌نام» طراحی کنید تا کاربران برای اقدام موردنظر ترغیب شوند.

جذب اطلاعات از طریق ثبت‌نام

بعضی از انواع Landing page برای ثبت‌نام در رویداد‌ها طراحی می‌شوند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، اطلاعات بیشتری از افرادی که اقدام به ثبت‌نام در وبینار، دوره آنلاین یا کلاس‌های آموزشی می‌کنند، به دست آورید.

برقراری ارتباط

این نوع لندینگ پیج‌ها که به آن‌ها Click-through نیز گفته می‌شود یکی از اصول پیشرفته‌ی بازاریابی به شمار می‌آید. صفحاتی که هم‌زمان هر دو هدف «فروش مستقیم» و «ایجاد ارتباط» را دنبال می‌کنند. همان‌طور که از نام این نوع صفحات مشخص است از طریق کلیک‌های مداوم، بازدیدکنندگان را در سایت نگه می‌دارند و او را به سمت خرید هدایت می‌کنند. تاثیرگذاری این استراتژی به این دلیل است که بازدیدکننده معمولا با اولین ورود به صفحه خرید الزاما آماده خرید نیست اما این کلیک کردن‌ها سبب آشنایی بیشتر او با محصول می‌شود و درنهایت باعث می‌شود فرد تصمیم به خرید بگیرد.

تاثیر یک لندینگ پیج مناسب در سئو سایت

یک لندینگ پیج مناسب علاوه بر آنکه باعث افزایش فروش محصول شما می‌شود، می‌تواند شهرت برند شما را بیشتر کند؛ این عاملی است که می‌تواند باعث ارتقا رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل شود. این روزها گوگل برای شهرت برند ارزش قائل شده و برندهای مشهور را معتبرتر می‌داند. علاوه بر این یک صفحه فرود جذاب و کاربرپسند می‌تواند لینک‌های زیادی از دیگر سایت‌ها دریافت کند. درصورتی‌که پیشنهاد ارائه‌شده در صفحه فرود، جذابیت بالایی داشته باشد، کاربران اقدام به اشتراک‌گذاری آن کرده و بدین ترتیب برای سایت شما لینک‌سازی می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید هر صفحه فرود را برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه‌سازی کنید تا دچار مشکلاتی مثل کنیبالیزیشن نشوید.

برای ساخت صفحات فرود به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای ساخت یک صفحه فرود استاندارد باید به جنبه‌های مختلفی توجه داشته باشید. زیرا این صفحه قرار است با یک کلیک کاربر، شما را به هدفتان برساند. بنابراین با در نظر گرفتن چند نکته می‌توانید یک لندینگ پیج ایده‌آل طراحی کنید.

  1. عنوان جذابی برای صفحه‌تان انتخاب کنید. عنوانی که طولانی نباشد و کاربر به‌سرعت متوجه شود که شما قرار است چه محصول یا سرویسی ارائه کنید.
  2. زیرعنوانی انتخاب کنید که برای کاربر قانع‌کننده باشد. یک عنوان جالب، توجه کاربر را در لحظه جلب می‌کند اما یک زیرعنوان جذاب باعث می‌شود کاربر در سایت بماند و برای مطالعه درباره محصولتان وقت بگذارد.
  3. از تصاویر یا ویدئوهای جذاب، گویا و باکیفیت استفاده کنید. تصاویر به کاربر کمک می‌کند که از محصول یا سرویستان شناخت بهتری پیدا کند. جالب است بدانید که محتوای بصری نسبت به محتوای متنی تاثیر بیشتری بر بازدیدکنندگان سایت دارد.
  4. از توضیحات تکمیلی غافل نشوید. از توضیحات روشن و شفافی در صفحه فرودتان استفاده کنید تا به کاربر کمک کند بتواند اطلاعات مناسبی درباره محصول یا سرویس موردنظر به دست آورد.
  5. حتما در صفحه فرود به کاربر یادآوری کنید که قرار است با پذیرش پیشنهادتان چه سودی کسب کند. با گفتن از مزیت‌ها او را ترغیب کنید تا باکمال میل از شما خرید کند.
  6. به کاربر بگویید که قرار است با محصول یا خدماتتان چه مشکلی را از سر راهش بردارید و یا چه لذتی را برایش فراهم کنید.
  7. برای ارتباط با مخاطبانتان راه‌های ارتباطی مختلفی در صفحه فرود مانند شماره تلفن، ایمیل، چت آنلاین و... در نظر بگیرید. این کار به شما اعتبار می‌دهد.
  8. به‌هیچ‌وجه از متن‌های رنگی و تبلیغات چشمک‌زن که چشم بیننده را اذیت می‌کند، استفاده نکنید.
  9. در طراحی صفحه فرود باید به روانشناسی رنگ‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

صفحه فرود (Landing page) چیست؟

چهار نکته مهم جهت بهتر شدن صفحات فرود سایت شما 

  • همیشه واضح و شفاف صحبت کنیم، یک پیام رسا که ادای مطلب را به عهده دارد بسازیم و کمپین خود را با آن شروع کنیم

در همه تبلیغاتی که میخواهید انجام دهید تا کاربر را به سمت مقصد نهایی هدایت کنید باید با جمله ایی یکسان و دارای یک مفهوم این عمل را انجام دهید مثلا اگر کمپین تبلیغاتی شما مرتبط با یلدای شگفت انگیز و خرید ویژه است باید این نکته را در تمامی تبلیغات آنلاین رعایت کرد.

دکمه فراخوان ( CTA)

دکمه فراخوان خود را خوب طراحی کنید جوری که با تبلیغتان کاملا مرتبط باشد.
به همین خاطر باید وقت و دقت کافی صرف کنید و مطمئن شوید دکمه فراخوان صفحه فرودتان در نگاه اول قابل تشخیص است و کاربر را به کاری که مد نظرتان است، تشویق می‌کند.
برای اینکه دکمه فراخوان شما شانس کلیک خوردن را داشته باشد بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  1. دکمه را در بهترین مکان موقعیتی از لحاظ دیداری قراردهید
  2. از رنگ‌بندی قابل توجه و متمایز استفاده کنید
  3. از کلمات تشویقی استفاده کنید
  • همیشه نوآوری و جدید بودن برای فرود مخاطب شانس بیشتری دارد

می‌دانید که مخاطبان از تکرار متنفر هستند و صفحات فرودی که یکسان طراحی می‌شود و رونوشت برداری شده است برای کاربران اینترنتی اصلا جذابیت ندارد و برای هر صفحه فرودتان لطفا محتوای جدید و خلاقانه طراحی کنید.

  • نقطه تمایز را مشخص کنید

همان گونه که می‌دانیم تبلیغ یعنی اغراق و گاهی باید مسائل را جذابانه در ذهن مخاطب جا بیندازیم گاهی اوقات باید در تبلیغات آنلاین، کمی اغراق کرد. به مشتریان بالقوه‌تان بگویید چرا بی‌نظیر هستید و چرا آن‌ها باید شما را به رقبایتان ترجیح بدهند. برای مخاطب خود مشخص کنید چه تفاوت هایی دارید و چرا پیشنهاد می‌کنید که شما را انتخاب کنند.

  • از فرکانس های اعتماد سازی استفاده کنید

فضای مجازی وآنلاین فضایی است که در نهایت و غایت آن اعتماد کمی بین کاربر و وب سایت مورد نظر برقرار است زیرا این ارتباط پایه چهره به چهره را ندارد و ممکن است حسی نامطمئن در کاربر برقرار شود و ما به عنوان فردی که در پشت این وب سایت نشسته ایم باید کاری کنیم که این اعتماد افزایش یابد تا کاربر با برقرار کردن یک رابطه احساسی در عین حال امن و مطمئن و موازی و هم راستا با یک سری از موارد اصولی در صفحه فرود شما بماند و ماندن او سبب رسیدن به هدف شود.
دو روش عمده در این اعتماد سازی شفاف سازی یکسری از امور است که مهم ترین آن عبارت اند از :

  1. ارائه دادن اطلاعات تماسی دقیق  از مجموعه و وب سایت
  2. ارائه گواهی‌نامه‌های حسن انجام کار و قرار دادن نظریات مشتریان سابق

بهینه‌سازی صفحات فرود

راهکارهای بالا بردن نرخ تبدیل صفحات فرود

عوامل زیادی هستند که در موفقیت یک صفحه فرود نقش دارند، در ادامه برخی از عناصر اساسی صفحه فرود را عنوان می‌کنیم:

1- عنوانی گیرا و جذاب برای صفحه فرود

هنگامی‌که شخصی به صفحه فرود شما می‌آید، تنها چند ثانیه زمان دارید تا قبل از اینکه بر روی دکمه بازگشت کلیک کند، او را متقاعد کنید در آنجا بماند. عنوان جایی است که مسیر نرخ تبدیل شما از آنجا شروع می‌شود، عنوان باید توجه مشتری شما را جلب کند و در واقع درک موضوع، ارتباط مستقیمی با عنوان اصلی دارد. بنابراین عنوان باید به بازدیدکننده توضیح دهد که به عنوان مثال محصول مورد نظر دقیقا چه چیزی است. یک عنوان باید به صورت زیر باشد:

  • منحصر به فرد و گیرا: به عنوان‌های خبری در روزنامه‌ها توجه کنید و ببینید که آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که باعث جلب توجه نگاه شما می‌شوند.
  • کوتاه و شیرین: هرگز برای نوشتن عنوان از کلمات زیاد استفاده نکنید، عنوان شما باید کوتاه، مشخص و پر انرژی باشد.

2- زیر عنوان متقاعد کننده و توضیحات تکمیلی

اکنون که شما توجه مشتریان خود را با یک عنوان مهیج و گیرا جلب کرده‌اید، وقت آن است تا توضیح بیشتری به مخاطب دهید و او را ترغیب کنید که بقیه اطلاعات را بخواند. زیر عنوان یا عنوان فرعی شما باید گامی جلوتر از عنوان پیش ببرد. بیشتر اوقات زیر عنوان در پایین عنوان اصلی قرار می‌گیرد و اندکی توضیحات بیشتری می‌دهد. توضیحات تکمیلی که می‌دهید متن آن باید حاوی اطلاعاتی باشد که کاربر می‌خواهد نه اینکه متن اینقدر طولانی باشد که کاربر به دنبال موضوع سؤال خود بگردد. البته گاهی اوقات، عنوان، زیر عنوان و تصاویر می‌توانند نقش توضیحات تکمیلی را داشته باشند و نیازی به جدا نوشتن آن نیست. عنوان فرعی و توضیحات شما باید:

  • سودمند باشد: فقط به مشتریان خود اطلاع ندهید که چه کاری می‌توانید انجام دهید، بگذارید آن‌ها بدانند که چه منافعی برای آن‌ها دارد؛
  • صریح و مختصر باشد: عنوان فرعی (header) شما می‌تواند طولانی‌تر از عنوان شما باشد و توضیحات شما می‌تواند هنوز بلندتر هم باشد؛ 
  • محتوای جایگزین را در نظر بگیرید: اگر نگران هستید که نمی‌توانید توضیحات خود را در چند خط بیان کنید، سعی کنید از یک ویدئو استفاده کنید. شرکت‌هایی که از ویدئو در صفحه فرود خود استفاده می‌کنند،86% نرخ تبدیل آن‌ها افزایش می‌یابد.

3- ایجاد فرم

در حالی که برخی صفحات فرود شامل لینکی به صفحه تماس یا یک دکمه انجام دادن عملی هستند، برخی از نمونه‌های بهترین صفحه فرود به شما این امکان را می‌‌دهند که جزئیاتی در مورد خود را به طور سریع برای آنچه که آن‌ها ارائه می‌دهند وارد کنید. هدف این نوع صفحات فرود جمع‌آوری اطلاعات بازدیدکنندگان است تا بتوانند از اطلاعات تماس یا هر گونه اطلاعات دیگر برای ارتباط بیشتر و برآورده شدن انتظارات شما استفاده کنند. همچنین صفحه دریافت اطلاعات بازدیدکننده باید دارای مزایای تبدیل باشد و نیز دارای یک پیشنهاد با ارزش برای افزایش این تبدیل‌ها باشد. اما در نظر داشته باشید تنها اطلاعاتی را که نیاز دارید قرار دهید، هیچ چیز خسته کننده‌تر از یک فرم طولانی با گزینه‌های غیرضروری برای پر کردن نیست. هنگامی که فرمی را طراحی می‌کنید به یاد داشته باشید:

  • کوتاه باشد: فرم‌هایی بین 3 تا 5 فیلد می‌تواند 20% نرخ تبدیل داشته باشد اما فرم‌هایی که دارای 6 فیلد هستند 15% نرخ تبدیل دارند. 
  • از سؤالات شخصی اجتناب کنید: افراد خیلی دوست ندارند اطلاعات زیادی در مورد خودشان بدهند، برای مثال نرخ تبدیل در صفحاتی بالاتر است که سن مشتریان را سؤال نمی‌کنند. 
  • استفاده از آن را آسان کنید: مطمئن شوید که مشتریان شما می‌توانند با استفاده از منوهایی که کلیک بر روی آن‌ها آسان است بر روی دسکتاپ، تبلت یا موبایل به فرم صفحه فرود شما دسترسی یابند.

4- مزایا یا پیشنهادات ارزشمند

گاهی اوقات می‌توانید مزایا یا پیشنهادات منحصر‌به‌فردی را در بخش توضیحات صفحه فرود خود قرار دهید. برای بیشتر دیدن ویژگی یا مزایای خاص، آن‌ها را با لیست اعداد، نقطه‌گذاری و غیره نمایش دهید. به یاد داشته باشید بیشتر صفحات فرود با نرخ بالا همیشه به سوال اینکه چه فایده‌ای برای کاربر دارد پاسخ می‌دهند. این بهترین شانس است تا محصولات خود را بفروشید. بنابراین:

  • از رسانه‌های مختلف استفاده کنید تا بتوانید مشتریان خود را افزایش دهید؛ به جای لیست کردن مزیت‌های آنچه که ارائه می‌دهید، سعی کنید با استفاده از ویدئو، تصاویر و نمودارها با مخاطبان خود تعامل و ارتباط برقرار کنید. 
  • بر روی منافع آن برای کاربران تمرکز کنید؛ به جای اینکه فقط در مورد شرکت خود صحبت کنید، اجازه دهید مشتریان با آمار و ارقام آنچه را که می‌خواهید در مورد شما بدانند. برای مثال، به جای آنکه بگویید میزان موفقیت ما 98% است، بگویید شما می‌توانید از میزان موفقیت 98% لذت ببرید.
  • پیمایش (اسکرول کردن) را به کمترین حد ممکن برسانید؛ داشتن چیزهای زیادی برای ارائه خیلی خوب است، اما به یاد داشته باشید که مشتریان شما دوست ندارند برای رسیدن به Call To Action یا فرم اسکرول زیادی کنند. در ادامه تصویر از سایتی است که صفحه فرود آن دارای سه مزیت مجزا برای کاربر است و شامل تصاویر، توضیحات و یک call to action فوری در کنار آن‌هاست. این یک روش عالی است تا مطمئن شوید که شما توجه مخاطبان خود را جلب می‌کنید.

5- Call to Action قوی

در نهایت، آخرین چیزی که نیاز دارید این است که مشتریان خود را ترغیب کنید تا کاری را انجام دهند. بنابراین CTA جزئی جدا نشدنی از صفحات فرود هستند. اگر می‌خواهید آن‌ها با شما تماس بگیرند، شماره تلفن خود را همراه با فونت جذاب و درشت بگذارید و دکمه« Call Now یا تماس» را قرار دهید. اگر می‌خواهید از مشتریان خود آدرس ایمیل بگیرید فرمی را برای آن‌ها ایجاد کنید و دکمه‌ای که می‌گوید « Start Today یا شروع کنید» را بگذارید. صفحه فرود می‌تواند با یک Call to Action خوب پایان یابد. چند قاعده‌ای که باید دنبال کنید عبارتند از:

  • از رنگ‌های متضاد استفاده کنید تا دکمه Call to Action به‌راحتی دیده شود: این دکمه یا متن باید توجه کاربر را بیش از هر چیز دیگری بر روی صفحه جلب کند.
  • مطمئن شوید که رونوشت قانع کننده است: ارزش آن را حفظ کنید و از کلماتی مانند Submit یا ارسال استفاده نکنید. مشتریان دوست ندارند که به آن‌ها اینگونه متنقل شود که شما آن‌ها را کنترل می‌کنید. 
  • از یک دکمه استفاده کنید: مشتریان آموزش دیده انتظار دارند تا یک دکمه بر روی صفحه فرود داشته باشند. به این دلیل که استفاده از آن آسان است و همچنین بر روی دستگاه‌های موبایل هم کار می‌کند. 

 طراحی یک صفحه فرود خوب نباید یک کار مشکلی باشد، بلکه به زمان، توجه و تحقیق نیاز دارد. نکات بالا را دنبال کنید و به خاطر بسپارید که به طور مکرر صفحات خود را بررسی کنید تا متوجه شوید چه عناصری نرخ تبدیل بالاتری را دارند. هر چه بیشتر در مورد مشتریان خود بدانید و متوجه شوید که نحوه پاسخگویی آن‌ها به فرم‌های مختلف، CTA و غیره چگونه است، صفحه فرود مؤثرتری خواهید داشت. 

جمع‌بندی

ما در یک دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم. ساخت و توسعه برند با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی باشد که برای کسب‌وکار خود انجام می‌دهید. درحالی‌که برنامه‌های بازاریابی دیجیتال خود را طراحی می‌کنید، لازم است بدانید که استفاده از صفحات فرود یک حرکت بسیار هوشمندانه است؛ هم شما و هم مشتریها از مزایای صفحه فرود بهره‌مند خواهید شد. به همین منظور ما در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات کاملی راجع به انواع صفحات فرود، تفاوت آن با صفحه اصلی، تأثیری که بر سئو سایت دارد، کاربردها و ویژگی‌های یک لندینگ پیج خوب را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha