متا تگ کلمات کلیدی یا meta keyword و کاربرد آن در سئو چیست؟

متا تگ کلمات کلیدی چیست؟

متا تگ کلمات کلیدی نوعی خاص از تگ‌های متا است که در کد HTML یک صفحه وب ظاهر می‌شود و به موتورهای جستجو راهنمایی می‌کند که موضوع کلمه موردنظر چیست. کلمات کلیدی متا از کلمات کلیدی معمولی متمایز می‌شوند چون آن‌ها در پشت صفحه وب، یعنی در سورس کد صفحه سایت قرار دارند و در صفحه اصلی سایت که قابل‌نمایش است، دیده نمی‌شوند. متا تگ کلمات کلیدی به این صورت در تگ HEAD درج می گردد:

<meta name="keywords" content="meta keyword,mata tags,">

متا تگ ها یکی از مهم‌ترین اصول سئو سایت هستند و برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل، باید آن ها را بهینه سازی کنید. بهینه سازی متا تگ کلمات کلیدی به این معنی است که هر کلمه باید به طور دقیق محتوای صفحه شما را نشان بدهد. در صورتی که صفحات سایت را برای کلمات کلیدی متا بهینه نکرده باشید، موجب تاثیر منفی بر روی ترافیک سایت شما می‌شود. 
اگر سایت شما مخصوص فروش لوازم خانه و آشپزخانه است، استفاده از کلمات و عبارت‌هایی مانند «وام مسکن کم بهره» و «وکیل طلاق» به فروش شما کمکی نخواهد کرد. چیزی که درباره رفتار جستجوگران به طور قطع می‌دانیم، این است که آنان تمایل دارند برای خدماتی که دنبال می‌کنند، پول پرداخت کنند؛ اما به هیچ عنوان علاقه‌ای به نتایج غیرمرتبط ندارند. قطعا برای کسی که به دنبال مطلب علمی می‌گردد، کلمات «کارد تیز» و «ظرف پیرکس» جذابیت ندارد؛ اما کسی که دنبال خرید کالا برای آشپزخانه است، بی‌تردید این کلمات را جستجو می‌کند.
ما نمی توانیم ادعا کنیم که متا تگ کلمات کلیدی اصلی‌ترین بازیکن در سئو سایت است؛ چون اکثر موتورهای جستجوگر متوجه شده‌اند که سایت‌ها به راحتی با کلمات کلیدی بازی می‌کنند و از طریق سئو کلاه سیاه، از کلمات کلیدی متا استفاده می‌کنند تا رتبه بهتری در گوگل کسب کنند؛ بنابراین دیگر اهمیت خارق‌العاده‌ای در رتبه‌بندی گوگل ندارد. درواقع بهتر است توجه بیشتری معطوف تایتل تگ (تگ عنوان) و متا دیسکریپشن (توضیحات متا) شود. اما با این وجود، کلمات کلیدی متا، می‌توانند جستجوگران را به سایت شما هدایت کنند. در دنیای رقابتی بازاریابی موتورهای جستجو، هر گونه قدم کوچکی، به شما کمک می‌کند.


مغرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی


چرا باید از کلمات کلیدی متا استفاده کنیم؟

استفاده از کلمات کلیدی از طرف گوگل بی‌ارزش تلقی شد، به این خاطر که بازاریابان و صاحبان سایت‌ها، از این امکان سوءاستفاده می‌کردند. از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان (developer) کد سایت را پر از کلمات کلیدی و عباراتی می‌کردند که باعث می‌شد صفحات با اعتبار کم و کیفیت نه چندان جالب، در صفحه نتایج جستجو ظاهر شوند. درواقع این نوع استفاده از کلمات کلیدی، اعتبار جستجو در گوگل را کم می‌کردند. با این حال، کلمات کلیدی به طور کامل از الگوریتم گوگل حذف نشده است.
برای فهم بهتر اهمیت متا تگ کلمات کلیدی مثالی می‌زنیم: اگر به خاطر داشته باشید، زمانی که در مهد کودک معلم مشغول تدریس مطلب بر روی تخته بود، از شما می‌خواست مدادرنگی خود را کنار بگذارید و حواستان را به او جمع کنید. اگر در کار کردن با مداد رنگی لجاجت می‌کردید، به شما می‌گفت که مداد رنگی را از شما خواهد گرفت. اگر شما به کار خود ادامه می‌دادید، چه اتفاقی می‌افتاد؟ در کمال ناباوری، معلم مدادرنگی‌ها را از شما می‌گرفت. گوگل نیز چنین کاری را با کاربران خود کرد. زمانی که آن‌ها به استفاده بی‌حد از کلمات کلیدی «Keyword stuffing» روی آوردند، تصمیم گرفت امتیازدهی به سایت‌ها بر اساس کلمات کلیدی را از اعتبار ساقط کند.
الگوریتم‌های رتبه‌دهی موتورهای جستجو معمولا مخفی نگه داشته می‌شوند تا کسی قادر به بازی دادن سیستم رتبه‌دهی گوگل نباشد، به همین خاطر گوگل مطلب صریحی درباره بررسی متا تگ کلمات کلیدی منتشر نکرده است. در حقیقت، شواهدی وجود دارد که بینگ و دیگر موتورهای جستجو، همچنان بر روی کلمات کلیدی متا سرمایه گذاری می‌کنند. البته، حتی اگر شما به صورت فعالانه کمپین‌های پولی را اجرا کنید، همچنان خواهان آن هستید که سایتتان به صورت طبیعی در نتایج جستجو نمایش داده شود.
چندی پیش، SEM Pro از بازاریابان موتورهای جستجو خواست تا اعلام کنند در چه فاصله زمانی از متا تگ کلمات کلیدی استفاده می‌کنند؟ هفتاد درصد بازاریابان و صاحبان وب‌سایت‌ها اعلام کرده بودند که از کلمات کلیدی متا استفاده می‌کنند و هیچ کس اعلام نکرده بود که به ندرت یا هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کند. نیازی به ذکر نیست که شما نیاز دارید فرایند زمان‌بر تهیه کلمات کلیدی سایت خود را انجام دهید تا بدانید چه کلمه‌هایی ارزش سرمایه‌گذاری دارند.

ویدئو: آیا گوگل از متاتگ کلمات کلیدی (keywords) استفاده می کند؟

گوگل چقدر از متاتگ کلمات کلیدی (keywords) برای نتایج جستجو استفاده می کند؟

برای مثال اگر مدیر یک سایت از اسم سایت دیگری در متاتگ کلمات کلیدی خود استفاده کند، چه تاثیری در رتبه‌ی آن‌ها خواهد داشت؟

عملکرد گوگل در رابطه با متاتگ meta description به چه شکل است؟

پاسخ این سوالات را در ویدئوی زیر از مت کاتس بشنوید.

همچنین بخوانید
Disavow فایلی است که در گوگل ثبت می‌شود و داخل آن اعلام می‌کنید لینک‌هایی که در این فایل وجود دارد در نظر گرفته نشود. براین اساس دیگر بک‌لینک‌های مخرب و اسپم نمی‌توانند روی رتبه سایت شما تاثیر منفی داشته باشند.
اگر یک دامنه ی پارک شده داشته باشیم و بخواهیم وبسایت جدیدی راه اندازی کنیم چه خطراتی ممکن است به وجود بیاید؟ آیا بهتر است دامنه را پارک شده نگه داریم یا اینکه صفحه ای روی آن قرار دهیم؟
اولین سوالی که اکثر مشتریان از ما می پرسند این است آیا می توانید سایتم را رتبه ی یک گوگل کنید؟ اگر این سوال شما هم هست یا از شما پرسیده می شود این ویدئو از مت کاتس را تماشا کنید.
آیا وجود کلمات کلیدی در URL مهم است؟ اگر مهم است تا چند کلمه کلیدی ؟ آیا جایگاه و نحوه‌ی ترکیب کلمات کلیدی در URL اهمیت دارد؟ پاسخ را با ترجمه‌ی وب۲۴ از مت کاتس بشنوید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha